Jump to content

Offisielt medlem av Idiotklubben


Perpålsa

Recommended Posts

Var ute å testa børsa i dag, hvilket som resulterte i den klassiske Idiotkulen. Kaliberet var 6,5x55 og kula var 10,1grams Oryx, så rekylen er jo ikke den værste, men resultatet ble allikevel blodig 8)

 

normal_DSC00310.JPG

 

Noen andre som har prøvd det samme? :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du finner nok mange som er "Ridder av den røde halvmåne" her inne, ja! Noen av dem har også tilsvarende bilder som ditt i "avataren" sin!

 

Jeg har skutt med alt mulig, og aldri fått børsa i panna - unntatt en gang! Og det var med Schultz-en, ca 4,2 kg, i 3006, antakelig med 165 grs. kuler. Jeg hadde skutt flere serier, og da jeg la meg ned for å skyte en serie til, måtte jeg gjort noe galt, for plutselig hogg kikkerten inn i panna på meg! Skikkelig trøkk, jeg hadde hodepine i flere dager etterpå!

Link to comment
Share on other sites

Been there, done that... Flere ganger :oops: . Lett å få til hvis man ligger i terrenget og skal skyte oppover.

 

Likevel, det var verre den gangen jeg lånte haglen til en "stutt- tjukk" kompis. Han hadde kappet kolben. Når jeg trakk av første skuddet fikk jeg tommelen i nesa. Skvatt som f... og andre skuddet gikk :roll: . Blodig og smertefullt. Glad for at det ikke var en drilling.

Link to comment
Share on other sites

:D her tror jeg det er mange som kan skrive svar i tråden din.....de fleste har vel erfaring med dette.

 

Jeg har to erfaringer med det. Som fersk æljeger og første året med skytterprøve og egen børse.....Når elgen kom på posten var jeg veldig fokusert for få til bra skudd og gjøre alt riktig.....og alt gikk bra. Oksen gikk i bakken og blodet frant fra panna....jeg merket ikke det var i panna med engang....så jeg dytta mose i nese da jeg trodde det var der... :D kom endel kommentarer fra gamelkara da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei, lag en ny tråd på dette! :idea: Kun bilder, ikke noe utenomsnakk, annet enn at de som legger inn bilde forteller historien. Det kan jo bli en fabelaktig bukett!

 

Kan di ikke endre tittelen din Perpålsa til: Medlemmer i Ridder av Røde Halvmåneklubben? Så blir det mer en tråd for alle, og ikke mest din?

 

Jeg har et par fine buemerker i panna. Den siste fra skyting i fjor sammen med Jamt her på forumet. Kalilberet var 300 wsm, og jeg skjøt før jeg hadde fått fokuset inn, krøp fremover på kolben i stedet....

skaubjonnhalfmoon-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den historien kommer opp hver eneste år......selv 12 år etter...

 

Forslaget lenger opp i tråden er bra....legge ut bilder uten utenomsnakk som søknad i "ridder av råde halvmåneklubben"

 

Skal se om jeg finner mitt bilde........var litt digitaliseringen kom over oss....

 

Har en historie til fra ifjor sommer......skjøt med 416 Rigby....jeg krøp fremover på kolben som Skaubjønn beskriver....og kikkerten kysset meg forsiktig i pannen....var ikke mye borte i meg meg...men nok til jeg kjente det og fikk liten blod boble i pannen som etterhvert kom rennende nedover fra pannen....

Link to comment
Share on other sites

Dette var ikke meg da men morro var det likevel.

 

Jeg og stefaren var ute og skøyt med litt grovkalibrede rifler (500/416 og 416 rigby) Da to svensker som har hytte like ved huset vårt (Onkelen og typen til søskenbarnet mit) kom for og se hva vi egentlig dundret med. Han Typen til søskenbarnet mit jobbet tidligere i militæret og begge jakter og har skutt mye. Først skulle onkelen min få prøve. Han er en svensk kjøttlompe på 120 kg. Det var bare så vidt han rikket på seg da han prøvde rigby'n. Han andre er også en kraftig type, men han glemte og holde børsa orntlig. Så når han skulle skyte kom det først et høyt smell så et høyt rop. Da han snudde seg hadde han en fin rød halvmåne i panna. Han fikk hodepine etterpå. Når han skulle prøve 500/416 Ville han helst at han skulle ta av kikkerten :lol: . ( noe som ikke var noe problem, det var jo en blaser s2) Han hadde hodepine til dagen etter

Link to comment
Share on other sites

Opplevde fenomenet for flere år sia med et kombivåpen.

Var på tur opp fjellet da ei rype tok til vingene like forran meg i en skavel, våpnet kom opp i skuldra og skuddet gikk.

:shock: Rekylen var langt fra normal, og blodet randt godt fra panna.

Da jeg åpna våpnet så jeg at begge løpa var avfyrt, i rifla hadde jeg ei norma oryx i 6,5x55, og i hagleløpet brukte jeg noe kraftig federal ammo i kal.12.

Jeg trodde jeg hadde kommet borti begge avtrekkerne på zollien, så jeg lada opp på nytt, men for å gjøre en test prøvde jeg et skudd i skavlen på nytt... "kjempepang" igjen, og begge løpa var avfyrt, men nå holdt jeg godt i våpnet sån at jeg mestra rekylen...

Det ble nytt våpen etter denne turen, det viste seg at det var en feil i baskylen i våpnet.

Faktisk var det feil på neste zolli jeg fikk også, da ble det nytt fabrikat...

 

Forøvrig.. Rypa som jeg skjøt på ble bare skremt, den fløy videre.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jupp, been there. To ganger. :oops:

Første gang da jeg fikk min første elg på post. Remington halvauto i 30-06. Første skuddet gikk greit, ble nok litt for ivrig på oppfølgingsskuddet og lente meg godt over børsa, med en fin rød stripe blod rennende nedover nesa som resultat. Hundefører fikk seg en god latter da han kom på posten.

 

Andre gangen var første skuddet med .375 H&H. Holdt ikke godt nok i børsa og kikkerten traff meg i panna. Denne gangen kom det ikke noe blod, og jeg kjente det nesten ikke, takket være Swarovskis fjærbelastede ring nærmest øyet.

 

"Thank You, Swaro" :D

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol::lol:

Her kommer en snutt fra youtube om hvordan man kan bli medlem i klubben.

 

Det lykkelige fliret til skytteren skyldes nok at smerten i pannen for en liten stund tar oppmerksomheten bort fra den konstante pipekonserten han har i ørene etter skyting på bane uten hørselvern.... :)

Link to comment
Share on other sites

Har selvsagt klart det selv. Bukkejakt, .338 Win Mag, en bukk som kommer bak ryggen, rifla legges til bicepsen, PANG! Det gikk visst høl det gitt..men jeg merket det ikke før fattern kom for å se på stengene på bukken..jaja, han fikk seg en latter :lol:

 

Ellers får jeg kikkerten i panna HVER ENESTE GANG jeg skyter med .338'n i benk...jeg lærer jo aldri :lol: Menmen, det er da moro å skyte..

Link to comment
Share on other sites

... og DET påsan er en sikker måte å skyte på seg en "flinch"! Synes du skal investere i et kikkertsikte med lenger øyeavstand, en annen kolbekappe eller noe annet lurt. Min erfaring er at det tar en stund å skyte bort en slik smell. Jeg napper i avtrekket, heiser på skuldrene, lukker øynene og lar det stå til etter at jeg har fått meg ern karamell....

Link to comment
Share on other sites

Ellers får jeg kikkerten i panna HVER ENESTE GANG jeg skyter med .338'n i benk...jeg lærer jo aldri :lol: Menmen, det er da moro å skyte..

 

Du bør nok investere i et annet feste og eventuelt kikkert med lengre øyeavstand. Det der er ikke bra i lengden (kan for så vidt være for mye med 1 gang :mrgreen: ).

Link to comment
Share on other sites

Vellkommen i klubben. Klarte det selv med monsterkaliberet 3006 :shock: Bayeriche bananschtock mit schnabelgraviyr und Monte Carlo. Kombiner overnevnte bananstokk med en tasco, samt en litt ivrig skytter, så får du klask i pannen. Har bilde ett eller annet sted.

Kan foresten skrive under på at man får senskader av en sånn smell. Jeg grøsser på ryggen bare jeg ser ei sånn rifle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bayeriche bananschtock mit schnabelgraviyr.

Kan foresten skrive under på at man får senskader av en sånn smell. Jeg grøsser på ryggen bare jeg ser ei sånn rifle :mrgreen:

Huff, ja - jeg utførte innskyting av åpne sikter på et sånt beist, med et lett, krumt skjefte, i 10,75 x 68! Låskassa var nesten oppe i panna for hvert skudd, og "svineryggen" banka løs hele tannsettet på høyresida!

Link to comment
Share on other sites

@Lappen og MortenGB:

 

Butler Creek kombinerte linsedeksel og holkuttarar hjelper godt. For det første byggjer dei bakover på okularet, slik auga kjem litt nærare. For det andre er BCane skarpe og fine i kanten, slik at ein ligg betre an til eit reint, fint kutt. Godt med fall på stokken og kort augeavstand på kikkerten hjelper og. Winchester M94 med tidleg 80-talls Busenell og Butler Creek virkar heilt ypparleg. Det vart ikkje noko blodbad, men ein interessant lillafarge som eg aldri før eller sidan har sett i spegelen...

Link to comment
Share on other sites

... og DET påsan er en sikker måte å skyte på seg en "flinch"! Synes du skal investere i et kikkertsikte med lenger øyeavstand, en annen kolbekappe eller noe annet lurt. Min erfaring er at det tar en stund å skyte bort en slik smell. Jeg napper i avtrekket, heiser på skuldrene, lukker øynene og lar det stå til etter at jeg har fått meg ern karamell....

 

Får vel neppe noe med lengre øyeavstand..Leupold VX-II 1-4x20. Mulig jeg er rar, men hvis jeg sitter i benk eller ligger og skyter, får jeg det meste fra .30-06 og oppover i panna :|

 

MEN, skytinga tar da ikke skade av det, gudskjelov. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Butler Creek kombinerte linsedeksel og holkuttarar hjelper godt. For det første byggjer dei bakover på okularet, slik auga kjem litt nærare. For det andre er BCane skarpe og fine i kanten, slik at ein ligg betre an til eit reint, fint kutt.

Og med riktig anlegg med kolbekappa litt lavt i skuldergropa slik at den smetter innunder armhula i rekylen, har du med Butler Creek-hullpipa også sjansen til ei dekorativ fartsstripe nedetter mesteparten av neseryggen hvis du klarer å bomme på øyenbrynet. Riktig så lekkert, og et ganske så ukonvensjonelt, men interessant fashion-uttrykk. Virkningen varer sånn omtrent ei ukes tid før du må fornye fartsstripa. Funker best ved liggende skyting. Hvis du sitter eller står får neseryggen litt feil vinkel for skikkelig lengde på fartsstripa.

 

Takk til Swaro for fjærende okular...

Link to comment
Share on other sites

 

Andre gangen var første skuddet med .375 H&H. Holdt ikke godt nok i børsa og kikkerten traff meg i panna. Denne gangen kom det ikke noe blod, og jeg kjente det nesten ikke, takket være Swarovskis fjærbelastede ring nærmest øyet.

 

"Thank You, Swaro" :D

 

mvh

Ulken

 

Var ikke like heldig med mitt første skudd med 375`n. En Sako helstokk hvor jeg satte på Swaro 1,25-4 i god tro og første skuddet tok meg "off-guard". Den røde hendelen til Butler-Creeken boret seg inn i øvre del av nesa! :-) Nå sitter det en Leupold på rifla..........

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har jo selvfølgelig testa dette jeg også. Med div. kalibre. 6.5x55, 308 og 30-06. Men jeg har aldri sprekt opp. Men dæven, så vondt det gjør likevel.

 

Har vel stort sett skjedd da jeg og fattern har skyti sammen. Så da blir det jo ikke så ille pinlig som om det hadde skjedd på banen med fullt av folk.

 

Uansett, så er det vel stoltheta som får den største knekken i min verden.

Link to comment
Share on other sites

To ganger har jeg fått den i panna på liggende skyting, har ikke blitt blødninger men ett fint rødt merke og hodepine.

Eneste blodige var da jeg glemte å ta tommelen av sikringen på ei lånehagle som hadde vel kort kolbe, kløyv høyre tommelneggel en god cm innover ved møte mot toppnøkkelen , det var sabla vondt og jeg kunne ikke bruke tommelen på en god uke pga forstuelsen i tomlen og neglen som løsnet.

Link to comment
Share on other sites

må bare innrømme at jeg også er medlem i denne klubben etter å ha prøvd naboen si spiller nye CZ i 308 som de holdt på å skyte inn. dette hørte jeg og hev meg i bilen.(ja her er det langt mellom husene) faren hans pakka to skudd i magasinet og gav meg børsa.

 

jeg fyrer av og kjenner smerten bre seg i panna når jeg skjekker om de andre så hva som skjedde. og joda, når de er ferdig med å le sier faren: fort deg å ta det neste før det begynner å renne :lol:

 

dette er to år siden og jeg har enda ett arr av en kvart sirkel ovenfor øye mitt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel også tilstå at jeg ble medlem i bukkejakten i sverige for et par år siden 8)

Satt i et jakttårn med min 3006 med lapua mega da bukken kommer ut på høyre side og måtte legge meg halveis ut av tårnet utrolig merkelig skytestilling, men bukken datt og når jeg skulle gå ned for å se litt på den så merker jeg plutselig noe rødt som drypper fra panna :lol:

Dette var ikke vondt men fy flate å flaut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 years later...

Får vel skrive meg halveis inn i klubben, etter noen skudd med 12/89 oppover på skarve jakt, har klart å trøkt tommelen noen ganger rimelig hardt i øvre del av nesen, er ikkje så herlig at det gjør noe, men ingen blod da.

 

Har en kompis som begynte å blø litt av skyting med 308, var bare litt blod da, ingen halvmånde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...