Jump to content

Journalist uten peiling


vingemutteren

Recommended Posts

Kjipt med journalister som ikke vet forskjell på det ene eller det andre, men at en 17 åring under ingen omstendighet har lov til å eie eller inneha ett håndvåpen. Burde selv de tregeste ha fått med seg. http://www.dagbladet.no/2009/04/30/nyheter/2400/innenriks/vold/5987317/

 

Det er ikke kjent hvorvidt 17-åringen har tillatelse til å eie våpenet.
:?
Link to comment
Share on other sites

2938 patroner, herregud, jeg har vel liggende betydligt høyere anntall enn det til tider. Disse gjøkene skiller jo som kjent ikke mellom 22lr og annet. Jeg synes jeg hadde sett overskriften om de kom hjem til meg etter ett større innkjøp.

 

15000 patroner funnet i låste skap hjemme hos våpen entuiast (eller modellfly entuiast, eller bil entuiast, eller person som synes damer er helt ålreite personer å ha med å gjøre etc etc). :?

 

Hva har vi hjemme akkurat nå montro? Jeg har vel ca 2-3000 patroner i diverse kaliber (er nesten tom for tiden), og jeg blir syk av å lese slik fokusering på detaljer som ikke har noe som helst med saken å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Blant journalister er det mye rart, akkurat som i alle andre jobber. Og man kan ikke forvente at enhver avis har en jakt- og våpenskribent.

Egentlig er det ganske rart at det ikke finnes, for svært mange aviser har journalister med store kunnskaper om bil, kultur, sport, utenriks, økonomi og så videre. Men ekspertene innen jakt og skyting skriver tydeligvis først og fremst i fagbladene, ikke i dagsavisene eller lokalavisene.

Følgelig blir det vår jobb å oppdra journalistene i lokalavisene (journalister i hovedstadsavisene kan dessverre ikke oppdras), og gi dem tips og rettelser på en ok måte når de skriver for mye dilletantisk vrøvl. Journalister flest er faktisk mottakelig for konstruktiv kritikk som framføres på en saklig måte.

 

gg

 

(Journalist i tjuetre år før jeg gikk til skoleverket)

Link to comment
Share on other sites

jo, klart du har ett poeng. men det krever ikke en rakett forsker for å forstå att denne karn har flere våpen og at du må kjøpe ett betydelig antall skudd for å få avslag i pris. de har jo kunne skrevet dette i stede for å framstille det som at det var enn tikkende bombe som bare ventet på å gå i lufta.

 

syns våpen eiere har fått nok negativ reklame nå. virker som det er så mye farligere at folk som ikke har gjort noe galt eller har planer om det eier våpen enn kriminelle. og de gir heller ikke kriminelle en skikkelig smekk over fingrene når de til slutt straffer dem.

Link to comment
Share on other sites

Eg skal gå med på at det kan vere eit problem når det som kjem fram i media er tufta på kunnskapsmangel etc.

Men på den andre sida so kan vi egentlig ikkje kreve at den jevne journalist, politimann, politikar eller embedsmann skal ha inngåande kjennskap til alt. Sjølv om dette er elementær viten for oss som er lidenskapeleg interressert i dette.

 

Ein journalist skal gjere jobben sin. Når sånt skjer skal denne journalisten levere ein artikkel til redaksjonen før avisa går i trykken. Skulle alle journalistar sjekke opp i alle potensielle feil og misforståingar, so hadda vi ikkje akkurat fått so mange ferske nyheiter. Og det er ikkje akseptert i dagens samfunn. Og denne journalisten ville ganske snart stå utan jobb.

 

Eg for min del vil i alle fall gje journalistane littegrann slingringsmonn.

Link to comment
Share on other sites

Ja, et rasistisk motivert drap av en påstått psykotisk gjerningsmann burde vært tonet ned i artikkelen. De burde heller skrevet litt om hvorfor man må handle ammunisjon i store partier for å få en god rabatt :roll:

 

Nå tror jeg ikke ethvert skriveri om drapshandlinger med skytevåpen, primært er skrevet for å stille jegere og skyttere i et dårlig lys. Det er vel heller et utrykk for at journalistene vet at krim selger aviser og at detaljer som bidrar til å understreke grusomhetene ikke nødvendigvis trenger å sjekkes opp mot norsk lov for å øke opplagstallene.

 

Det som er bekymringsverdig, er at det er enkelte som finleser aviser for å finne støtte for sin teori om at samfunnet er ute etter alle som innehar og bruker våpen lovlig.

Link to comment
Share on other sites

for det første er det en trist sak at en mann er skutt for å ha feil farge. drap er ille, og etnisk motiverte drap er spesielt ille synes jeg.

 

så til denne saken:

tiltalte hadde ca 3000 patroner, det er ikke engang 1/3 av det han lovlig og uten videre søknader kan oppbevare hjemme hos seg selv. hvorfor blir dette slått opp? blir som å fokusere på at han feks har 20 liter bensin i garasjen (det er faktisk max lovlig mengde) eller 3 liter øl i kjøleskapet.......

 

det som det burde vært fokusert på er drapet. ikke hva personen (lovlig) oppbevarer hjemme....

 

juornalister ser etter sensasjoner.

3000 patroner hjemme! er en bedre overskrift enn at han feks hadde 3 liter øl i kjøleskapet....... men begge deler er vel like relevant?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skyter inn et lite spørsmål: Jeg har selvfølgelig pr i dag alt av ammo liggende i våpenskapet, men om politiet en gang fant diverse patroner på laderommet på låven ( som er låst med hengelås) hvordan vil det slå an?

Link to comment
Share on other sites

Såg den saken i adressa jeg også. Der det sto at han hadde flere tusen patroner og til og med en LADEMASKIN montert på stuebordet! :shock:

Høres ut som om de prøve å få folk til å tru mannen er helt sinnsyk bare pga. han hadde ei ladepresse på stuebordet.

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Skyter inn et lite spørsmål: Jeg har selvfølgelig pr i dag alt av ammo liggende i våpenskapet, men om politiet en gang fant diverse patroner på laderommet på låven ( som er låst med hengelås) hvordan vil det slå an?

 

Du bør sjekke om du skapet ditt er godkjent til å ha "alt av ammo" der. Det er noen begrensninger på det. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan du ikke oppbevare mer enn 500 patroner der. Hvor idiotisk det enn kan virke kan det i ditt tilfelle være mer lov å ha 5000 skudd i en låsbar trekasse enn i skapet ditt.

 

Beklager OT men det virket for meg som om tikka3 var i ufrivillig villfarelse om forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Det klart at vi alle kan bli både frustrete og forbanna når vi leser en artikkel om noe vi kan mye om eller føler mye for som inneholder feil eller vinklinger vi ikke liker. MEN, hvis man ikke forstår at det for en "utenforstående" kan virke noe sært med ladepresse på stuebordet og noen tusen skudd i heimen, bør man vel stikke litt mer enn bare fingeren i jorda.

 

Husk at det nærmeste de fleste inbyggere i dette landet kommer skyting som hobby er skiskyting på TV. For de samme menneskene er jakt en aktivitet som tidvis diskuteres og kritiseres over en bedre viltmiddag......

 

Nei, vi må nok finne oss i at for de aller fleste her i landet er dette med skyting og våpen en meget perifer og til tider skremmende ting som "noen" driver med. Så lenge det er viktigere for enkelte skytter- og særforbund å hevde seg selv fremfor andre i skyttersporten enn å satse på en helhetlig og samlet fremstilling i media, vil det neppe forandre seg heller. Hvem er det som står frem når det skal skrives artikler om dette og man trenger en "innafor" som eksempel? Jo, i de aller fleste tilfeller jeg har sett, ikke gjennomsnittsepresentanter for sporten, men over normen oppmerksomhetssøkende personligheter få av mine jakt- og skytterkompiser ønsker å bli sammenlignet med. Ingen skal fortelle meg at en tilfeldig journalist begynte i den "gale" enden når saken skulle skrives, men de har vel egentlig ikke noe sted å henhvende seg......

 

Husk også at av de tusenvis av medlemmer både NSF, NJFF og andre slår seg på brystet med er det nok et fåtall som noensinne har sette en ladepresse, og langt mindre brukt en. De fleste av dem kjøper nok den ammunisjonen skytterlaget selger den dagen de er på banen eller den lokale pusheren anbefalte sist de var innom (før jakta i fjor). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Det er overraskende at folk her inne reagerer slik vi ser i denne tråden. Er dere helt på jordet hele bunten? Hva er problemet?

 

Jeg synes ikke det er så rart at folk reagerer på hvordan media bruker våpen relatert informasjon for å sko seg på den økende våpenfrykten i samfunnet. Om en bil er brukt til ugjerningen hører en lite om hvor gjerningsmannen fylte bensin og spylervæske samt sjekket oljen før han utførte sin udåd. Eller om personen hadde en interesse for biler, kanskje mekket litt i garasjen o.s.v. Dette er rett og slett ikke spektakulært nok.. Bil vekker ikke noen fryktrespons hos folk flest.

 

Det er gjort en del forsking på hvordan folk vurderer risiko og resultatene her er overraskende – har ivertfall lite med rasjonell tankegang å gjøre. Media er i mange tilfeller med på å fordumme folk, i et demokrati er dette etter min mening svært uheldig.

Link to comment
Share on other sites

Det er overraskende at folk her inne reagerer slik vi ser i denne tråden. Er dere helt på jordet hele bunten? Hva er problemet?
jeg reagerer fordi endel av den karakteristikken media brukte på gjerningsmannen godt kunne gjelde meg og. å det var ting som er helt lovlig! bla at man har ladepresse i stua og har par-tre tusen patroner i hjemmet sitt. ingen av de to tingene er det noe ulovlig med å ha.

å dersom gjerningsmannen er en som har utført et rasistisk motivert drap så føler jeg ikke meg vel med at jeg i følge media kansje kan karakteriseres med noen av de samme sensasjonspregede ordene.....

 

2999 skudd i hjemmet og ladepresse i stua......

Link to comment
Share on other sites

En annen sak i samme gata, fra drapssaken på Nesøya:

 

bt.no[/url]"]– Våre funn tyder på at de oppholdt seg på eiendommen da mannen kom ut med en rifle. De prøvde å flykte, og mannen skjøt etter dem, sier Zimmer.

 

[...]

 

Våpenet som ble brukt, var ikke registrert. Vi kjenner til at han tidligere er registrert med flere våpen, sier Zimmer.

Hvis mannen brukte ei uregga rifle, var han i besittelse av et ulovlig våpen, og slikt skal absolutt ikke skje. Derimot kan man godt se for seg at ei (lovlig) uregga hagle ikke ble beslaglagt da de tok fra ham et våpen, siden det er vanskelig for politiet å vite om slikt.

 

Dette:

- Jeg hørte seks skudd. Først to raske, så fire til, forteller en beboer på Nesøya til VG Nett
tyder igrunnen på at det kan ha vært ei (dobbeltløpet) hagle som godt kan ha vært lovlig uregistrert...
Link to comment
Share on other sites

[...]Kan det være snakk om en US-karabin?

 

Er mulig å se ett bittelite utsnitt av våpenet her. Så uten å dra spekulasjonene for langt ser det ut til at det er en rifle av ett slag, og således enten en antikvitet eller ett ulovlig våpen (om det stemmer at den er uregistrert)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
3 timer siden, kaffekopp1 skrev:

Gammel tråd men like aktuelt i dagVar på snapchat i dag. Det hadde vg evnet å legge ut et bilde med en helt fantastisk tekst! Tenk for en kjekk sak at man ikke trenger å lade mellom skuddene lengre! 

Hvordan tror du at bump stock virker da?

 

 

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

jeg vet hva en bumpstock er og hvordan den fungerer, og den gjør ikke at en halvautomatisk rifle lader mellom hvert skudd, det gjør rifla fra før av.
det som er avbilda i den vg snappen er ikke en ar-15 det er en eller annen hagle AR ser det ut som, må si det er ganske bra jobba å ikke greie å finne et bilde av en ar-15

Link to comment
Share on other sites

Send "journalisten" en sakelig mail da. VG er blant de som faktisk retter oppom de tabber seg ut med sånt.

NRK er det verre med, de sliter seriøst med å godta at noen der på bruket ikke er feilfrie...

 

Det som nør skremme er; når media klarer å skrive så mye surr om ting du har god peiling på, hva tror du om slt det andre?......

En gang var journalist en utdannelse, nå er det noe kuult utbrente kokker på 23 begynner med😕

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, meatpukk skrev:

jeg vet hva en bumpstock er og hvordan den fungerer, og den gjør ikke at en halvautomatisk rifle lader mellom hvert skudd, det gjør rifla fra før av.

Journalisten har nok ikke alt for mye peiling på hvordan halvautomater virker - men det er heller ikke der fokuset ligger. Vedkommende har fått med seg "at våpenet oppfører seg" og det burde få de som har skaffet seg bump stock til å vurdere om det er verd å bli tatt for å ha den montert og dermed risikere at samtlige våpenkort blir tilbakekalt. Samt at de som muligens får begrensninger på Mini 14 kan takke de for bidraget til den saken ettersom det argumentet har vært hevdet i forbindelse med den nye våpenloven. En skal være rimelig nedsnødd for å tro at det vikarierende argumentet om at det er riflen og ikke stokken som lader om mellom hvert skudd vil ha noe gjennomslag. Trist at noen råtne epler skal ødelegge for så mange. 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, DoctoRoy skrev:

Hvordan tror du at bump stock virker da?

 

 

En bump-stock virker ved at man kan bruke rekyl-pulsen til å kunne trykke på avtrekkeren raskest mulig. Det MÅ være en puls på avtrekkeren for at avfyringsmekanismen skal igangsettes. Dette er med andre ord ikke noe fullautomatisk våpen. For at våpenet skal være helautomatisk skal avfyringsmekanismen fortsette så lenge avtrekkeren er presset inne.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Send "journalisten" en sakelig mail da. VG er blant de som faktisk retter oppom de tabber seg ut med sånt.

NRK er det verre med, de sliter seriøst med å godta at noen der på bruket ikke er feilfrie...

 

Det som nør skremme er; når media klarer å skrive så mye surr om ting du har god peiling på, hva tror du om slt det andre?......

En gang var journalist en utdannelse, nå er det noe kuult utbrente kokker på 23 begynner med😕

Har sendt mail og fått svar at de skulle endre dette i fremtiden

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes slike utsagn er så utrolig amatørmessige: 

Sitat

sitt Stengun maskingevær 

hentet fra følgende artikkel:

https://www.nrk.no/rogaland/xl/satset-livet-for-norge-1.13889556

 

En stengun blir aldri et maskingevær, like lite som en Ford Fiesta blir en semitrailer. Ifølge journalister er jo alle automatvåpen maskingevær. Jeg nekter å tro at ingen av disse vet forskjell på maskingevær, maskinpistol og automatrifle, det må jo være en grunn til at de overdriver slik de gjør. OG med slike elementære feil, hva annet i denne historien er det som ikke stemmer? 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, psg-1 skrev:

OG med slike elementære feil, hva annet i denne historien er det som ikke stemmer? 

Det dukker kanskje opp noen anakroniske våpen?

 

........................

Dette bør kanskje inn i en annen tråd? Men siden det handler om journalistikk så legger jeg det inn her.

Edited by DoctoRoy
Lagt til en ny lenke.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...