Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Fekk forleden igjen godbørsa frå børsemakeren. Det har vore ein laaaang prosess og eg er usikker på om vi er i mål 🤢 det er ein r93 lux med stokk i grade 8 som eg kjøpte ny for 1,5 år sia. Kjempeflott treverk, men når eg fekk den so var det mykje porer i treverket. Eg sendte den derfor avgårde for å få justerbar kolbe, porefylling og ny oljefinish, ein jobb som skulle ta 5 veker, men det vart 4 mnd! Han kom aldri i mål med porefylling, det vart aldri heilt 100%. Når omsider børsa kom tilbake brukte eg den nokre veker på jakt, men etter ein dag i regnvær såg skjeftet ut som gammal rekved - skjeftet var blitt flekkete og enkelte partier var nesten blitt kvite - finishen hadde "bløra". Dermed vart børsa sendt tilbake og den har vert hjå børsemakeren i 10 mnd! Nye runder med porefylling og olje og han avslutta med å legge eit lag voks på den - men han var fortsatt ikkje sikker på korleis skjeftet ser ut etter ein dag ute i regn.

 

Teorien til børsemakeren var at det har skjedd ein reaksjon mellom den oljen som Blaser har brukt på skjeftet i utgangspunktet og den oljen han har brukt.

Hvis dette stemmer og skjeftet "bobler" ved neste regnværsdag, blir alternativet å fjerne all olje som er på skjeftet, slik at ein er nede på "frisk ved" og legge finish på nytt - noko eg frykter er både tidkrevjande og kostbart.

IMG_20210817_154411_372.jpg

IMG_20210817_154411_320.jpg

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

And have you ever wanted something so badly
That it possessed your body & your soul
Through the night & through the day
Until you finally get it!
And then you realize that it wasn't what you wanted after all.
And then those selfsame sickly little thoughts
Now go & attach themselves to something....
....or somebody....new! <-----
And the whole goddamn thing starts all over again.

 

image.png.99d3e7937534f77b5cff8d706f398b11.png

 

Edited by Erlendgb
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Erlendgb said:

And have you ever wanted something so badly
That it possessed your body & your soul
Through the night & through the day
Until you finally get it!
And then you realize that it wasn't what you wanted after all.
And then those selfsame sickly little thoughts
Now go & attach themselves to something....
....or somebody....new! <-----
And the whole goddamn thing starts all over again.

 

image.png.99d3e7937534f77b5cff8d706f398b11.png

 

Kongeband👌👌

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, FNJ said:

Kongeband👌👌

Enig. Synes den introen passet godt til at Blaser lanserte en ny modell - Blaser R8 Ultimate X som kan fremprovosere havesyken hos de beste av oss... Skjønt..det er vel egentlig bare snakk om et nytt mellomstykke/avtrekker mellom kolbe og låsekasse som gir plass til større magasin? Tror det vil kunne få blandede reaksjoner, men åpner kanskje opp for noen muligheter f.eks ift. konkurranseskyting...

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

Blaser må lage en lang hevarm som skrår bakover så hevarmskula kommer i posisjon rett over/bak avtrekkeren. Slik det ser ut nå blir armbevegelsen under ladegrepet alt for lang. Om det blir seende jævlig ut spiller ingen rolle og vil ikke skille seg ut på denne rifla.. 8)

 

Hvis Blaser fortsetter dette designsporet tar det sikkert ikke lang tid før riflene blir forbudt pga militært utseende. Rifler har subjektivt blitt forbudt tidligere, ref Walther salongrifle. Selv en AG3 ser mer "sivil" ut enn Blaseren..

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Torf said:

Blaser må lage en lang hevarm som skrår bakover så hevarmskula kommer i posisjon rett over/bak avtrekkeren. Slik det ser ut nå blir armbevegelsen under ladegrepet alt for lang. Om det blir seende jævlig ut spiller ingen rolle og vil ikke skille seg ut på denne rifla.. 8)

 

Hvis Blaser fortsetter dette designsporet tar det sikkert ikke lang tid før riflene blir forbudt pga militært utseende. Rifler har subjektivt blitt forbudt tidligere, ref Walther salongrifle. Selv en AG3 ser mer "sivil" ut enn Blaseren..

 

Med et Akila chassi ser den, i alle fulle fall, ikke spesielt sivil ut..

 

image.png.b70da0326a7f361838b608f62b58ab0d.png

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då vart det nytt skjefte til min r93 lux. Det orginale skjeftet vart skjemt etter ein børsemaker skulle legge ny finish og eg var heldig og få dette skjeftet til ein særdeles hyggelig pris. Estetisk synes eg ein lux med svinerygg er finast og eg gleder meg til å få denne i hus. Då kan eg bruke denne ei stund og få reparert den andre - og so får eg sjå kven av dei eg velger å beholde.

received_445929663826774.jpeg

received_257651476300304.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 9/28/2021 at 8:35 PM, Erlendgb said:

 

Med et Akila chassi ser den, i alle fulle fall, ikke spesielt sivil ut..

 

image.png.b70da0326a7f361838b608f62b58ab0d.png

Men står det noe om forbud mot «millitært utseende» i den nye våpenloven?

 

Det er vel heller funksjonen med avtagbart skulderfest etc som er forbudt og gjennspeiles i minimumslengden på våpen. Det er vel ikke slik at ei børse MÅ ha treverk og krimskrams for å virke ufarlig? Hvor stammer egentlig dette utsagnet fra? Er det Sauer gummidressgjengen som har diktert forskrifter og retningslinjer?

Edited by Mazeking
Feil
Link to comment
Share on other sites

Alltid noen som lurer på hva Blaser veier i forskjellige konfigurasjoner. 

Muligens nevnt i tråden tidligere, men poster uansett. 

Mitt bidrag er en helt plain R8 pro. 

 

Stokk: 1048g

Låskasse m/skruer: 426g (391g u/skruer) 

Sluttstykke m/IC: 471g

Avtrekkerhus: 83g

Magasininnsats 6,5x55 osv: 38g

Pipe std, 6,5, full lengde, M14x1: 1353g

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Etter utallige turer i plaskregn, der begge riflene stort sett akkurat rekker å bli tørre før det er ny tur i herlig vestlandsvær: er det greit med ein kjapp tur på skytebana av og til, for å kontrollere at alt går som det skal. Eg trur aldri eg har opplevd avvik, men det er utruleg godt å dobbeltsjekke i løpet av jakta uansett. 

"The tool" til venstre er med kort 308 pipe og blir brukt til postjakt, skikkelig grisevær, ettersøk og når eg er hundefører. "The mule" til høgre har eg 338 win mag pipe i, og den klokker inn på 3,4 kilo med ein liten bushnell - hendig og kjekk på lange turer og til smygjakta. Men det er ei særdeles fyrig dame! Kombinasjonen av kaliber og vekt gjere denne dama skremmande lik ei Estisk dame eg hadde eit kort og intenst forhold med i ungdommen: Rå og heftig, men slitsom i lengda 😂

20211030_122234.jpg

  • Like 6
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Oh wow.
Den eneste grunnen til at jeg ikke ønsket meg en Blaser er borte.
Løse magasiner som ikke henger fast i avtrekket, med en ny avtrekksgruppe mellom stokken og det nye magasinet.
Blaser R8 Ultimate X -- hvor X-en denne gangen står for romersk numeral 10, da magasinet tar 10 skudd.

csm_R8_UltimateX_links_0fa5eabd56.png

Foreløpig pris i Norge har vært rundt 80 000, så, litt utenfor min komfortsone, men på radaren, likevel.
https://www.blaser.de/en/r8x/

...bare 60 000 kroner mer enn nye Beretta BRX1 for utgavene som kommer.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del synes denne Ultimate X'en er horribelt stygg - og enda styggere med hengebrua av en kikkertmontasje som man må ha her for å få siktet langt nok bak.
Blir litt som en del andre systemrifler med magasin/låsekasse mao - ergo er noe av det som gjorde Blaser R93/R8 unikt (og som de sikkert har patentert) borte.

Sikkert god å skyte med selv om vekta kommer noe lengre frem? Kan dog ikke helt se behovet for denne magasin løsningen/10 skudd for jakt?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja mulig det. Dog blir det en annen teknikk med å ta ladegrep når de har flytta ladearmen lengre frem. På min R8 success kan jeg eksempelvis ta ladegrep uten at tommelen forlater tommelfinger grepet. På denne tviler jeg på at dette er mulig (i hvert fall ikke med mine korte pølsefingre) og ergå må man flytte hele handa for hvert ladegrep. Det må jeg forøvrig på min R8 Classic Sporter også, noe som gjør at jeg foretrekker Successen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Puffern skrev (16 minutter siden):

Noen som har testa forskjellige rødpunktsikter til blaser? 

 

Vurderer blaser rd20, Leica tempus og aimpoint micro til r8. 

 
Jeg benytter både Aimpoint Micro H2 og Aimpoint Acro vekselvis på mine Blasere (R8 + BBF97). Synes begge er veldig gode og ikke minst ekstremt solide. Har fått prøve en Blaser RD20, også. Stor som en låve, men flott prikk og stort synsfelt. Ble faktisk litt fristet... Leica Tempus har en flott linse/prikk, men er ikke så begeistret for den "åpne løsningen" på jaktvåpen.

 

Summa summarum, alle disse er nok gode, så blir vel litt smak & behag + pris som avgjør til slutt (Blaser-montasjen driver prisen opp på alt...). Ville kanskje ha anbefalt Aimpoint, dog. Disse har vært lengst på markedet og er beviselig meget robuste - du kan også finne mange pent brukte på Finn.no

 

Link to comment
Share on other sites

Da var endelig ny børse i hus (Blaser BBF95 Norway Edition) og jeg ser frem til å få testet denne. Kaliber 12/7x57r
Dersom noen skulle ha tips til kuler som er gode til rådyr og bever så hadde jeg satt pris på tilbakemelding. Jeg har forøvrig pr nå kun mye VV N-140 samt litt VV N-560 tilgjengelig så dersom noen har erfaring med disse kruttypene så hadde det vært flott.

 

Er der noen som kan informere meg om forskjellen på Norway Edition og Lux modellen?

A59ABD26-1979-49C1-905D-EDA096FCFA2C.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en tofot som på bilde som brukes sammen med en R8 Ultimate.

Jeg har også en tofot for sittende skyting som trenger en harris stud.

Finnes det et adapter som ser ut som toppen på blaser tofoten men med en harris stud i andre enden?

 

 

Screenshot_20220228-214318_Bixby Voice.jpg

Link to comment
Share on other sites

Forskjellige løp gir forskjellig hastighet. Optimal lengde mhp hastighet ligger vel rundt 40 cm. Tipper Blaser har valgt å levere ei såpass lang pipe for balansens del. Om en kapper pipa løper en risikoen med å få problemer med å få subammo til å  gå underlyds med tilstrekkelig margin. Ville kronografert.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (33 minutter siden):

Optimal lengde mhp hastighet ligger vel rundt 40 cm.


@308nmI den lengden som Blaser har levert pipen med så går det meste av standard 22LR i sub hastighet.. kutter en pipen på 40 cm er en helt avhengig av å kjøpe sub ammunisjon for å ikke få ammunisjon som går fortere med dertil presisjons problemer.. jeg ser ikke problemet.. jeg har samme løpet og kittet til R8 og synes at det er helt supert at jeg kan skyte sk standard med mere i sub hastighet.. så bruker jeg en Barrel tuner til å tune samlingen med.. 

Link to comment
Share on other sites

308nm skrev (1 time siden):

Hva mener du med en barrel tuner


En Barrel tuner er en vekt som en fester på gjengene på løpet.. nå en lader sentertent ammunisjon så kan en tune ammunisjonen i forhold til pipe svingningene ved hjelp av fart og settedybde slik at kulen forlater løpet akkurat på samme plass hver gang.. og at pipen er på samme plass i svingningen sin hver gang kulen forlater løpet..

 

nå er det veldig vanlig å benytte Barrel tuner også på sentertent ammunisjon slik at en kan fin tune treffpunkt og samling om en skyter på forskjellige plasser og om temperatur.. høyde..barometer trykk gjør at gruppen åpner opp..

 

med 22LR så har en ikke mulighet til å tune ammunisjonen og en er helt avhengig av å finne ammunisjon som går bra i den respektive rifle.. med en Barrel tuner på 22LR løpet kan en få neste hvilken som helt ammunisjon til å samle bra i et løp da en kan tilpasse pipesvigningen til den respektive ammunisjon med å flytte vekten fram og tilbake.

.E2015DA5-371B-4B57-AAC3-9B204E5B3EB7.jpeg.7c9ca1b85bd5db3ecbb4f734fcd8aeda.jpeg

 

308nm skrev (2 timer siden):

Så du vil anbefale stamdar lengde og bruke standar ammo som da gir sub fart


Den største utfordringen med 22LR ammunisjon er jo at noen kuler går over sub hastighet og ødelegger presisjonen.. for meg er det et mål at 22LR ikke går for fort.. om løpet er så langt at en standard ammunisjon ikke går for fort er bare en fordel i mitt hode..

ved å bruke sub ammunisjon så er en ganske sikker på at kulen ikke går over sub hastighet..

 

i motsetning til et vanlig sentertent kaliber der hastigheten øker til lenger et løp er.. og minker til kortere et løp er.. så er det det motsatte som skjer med 22LR da hastigheten øket til kortere løpet er..ned til ett visst punkt..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...