Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Da får jeg vel ønske meg selv velkommen til the dark side.. etter og ha sverget til Dansk presisjon.. og finks "lettvekter" i mange år, så kom jeg til et veiskille der jeg gikk over på oppspenner (Blaser R8) etter et nesten fatalt utfall under fall med min Tikka T3x.. der skuddet gikk av når jeg ramlet og landet på rifla. Ja den var sikret.. burde ikke ha patron i kammer.. men drev å jobbet meg inn på en los.. (ca 100meter i fra) da våt nysnø ville alt annet en og la meg komme på skuddhold på oksen..

 

Etter mye fram og tilbake. Og en sikkert noe oppgitt Selger hos Jakt og Friluft. Så ankommer det en R8 Profesjonal.. i 30-06.. da jeg ikke var helt happy med ttsx i 308 året før.. skyter inn med 2 kikkerter. En 1-4x20 der det brukes Sako Super Hammerhead. Tiltenkt løshundjakt. Og en 3,5-10×44 med Lapua Naturalis.. til post og dem litt lengre hold.. må få si at den erfaringen jeg sitter i gjenn med til nå under årets jakt har vært utelukket posetiv.. mater inn en patron.. kommer inn på los.. ser det er rett dyr. Spenner opp og pang... hadde utrustet min S&L Dl 97 med 9,3 pipe og 250grains naturalis.. men den har sålangt ikke kommet seg ut av våpenskapet... nå går tankene i en pipe tiltenkt trening og rev.. hva går der? 223?? Lever denne mye lengre en 6,5x55? Hvordan er tilgang pr nå til rimelig trenings ammo.. blir og beholde min Sauer Str 200 uansett. Men liker og trene med jaktvåpenet også.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville brukt 6.5x55 til trening.

Billig og god ammo, kan brukes til alt av vilt.

Du slipper å bytte sluttstykkehode. Tar ikke lang tid, men jeg har tidligere hatt et 222rem løp til en R93. Har satt inn .222 løp og std sluttstykkehode og 9.3x62 med mini sluttstykkehode.

Mindre feilkilder og mindre kostnad da du kan bruke sluttstykkehodet som du allerede har.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vart handlet ein Blaser R8 Profesjonal X i 9,3x62 kappet til 52 cm og Hausken demper....måtte bare skifte stokk til GRS Bifrost 😁 

Kjempefornøyd så langt... Etter stokk bytte testet eg treffpunktet og det vart to skudd i samme hull akurat der dæm skulle sitte 👍👍👍

Bare skutt ein rådyr bukk så langt med den og det fungerte godt...

Gleder meg til å bruke den videre i jakt og på bane...men vurderer å handle nytt løp til trenings skyting.... 50.-kr skuddet blir fort dyrt om ein vil kose sæ på banen....

Noen som har eit forslag til patron valg?? Tenker på di nye reglene som er på gang med kunn blyfritt...... Vurderer 6,5x55 men prisen pr.skudd vil kansje forandre seg med tanke på at patronen er mest utbredte i Skandinavia...

( Rart at eg tenker på 'drivstoff' prisen når eg kjøpte eit så 'dyrt' våpen 😂 men slik er det 🤣🤣🤣 )

DSC_0331.JPG

DSC_0327.JPG

Edited by regori
Skrive feil
Link to comment
Share on other sites

Jau bor nå her på berget ja .. har desverre får mye av ladeutstyr et ødelagt ved ein oversvømmelse i kjelleren og siden det for tiden er vanskelig å få tak i tennhetter blant annet venter æ med lading.. Men faren er stor for at æ vil begynne igjen.... 6,5x55 er ein sterk kandidat ja 💪

Link to comment
Share on other sites

Jau bor nå her på berget ja .. har desverre fått mye av ladeutstyret ødelagt ved ein oversvømmelse i kjelleren og siden det for tiden er vanskelig å få tak i tennhetter blant annet, venter æ med lading.. Men faren er stor for at æ vil begynne igjen.... 6,5x55 er ein sterk kandidat ja 💪 Trener ikkje med jakt ammo,men 18 grams mega gjekk stygg godt... 25 kr ca for trenings skud til 9.3x62... 

Edited by regori
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei er det noen som har erfaring med barnes ttsx 120g eller lrx 127g i 6.5x55 blaser er vel 1-8.66 twist på løpet. Tenker på hvordan presisjon er. Har heller ingen erfaringer med homogene kuler til jakt. Eller hvilken er de beste homogene kulene til jakt på rådyr dåhjort gris I 6.5x55 . Blir vel blyforbud i 2025.

Mvh 308nm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ikke LRX til å gå, heller ikke TTSX. Blir for lange kuler til twisten på 1:8.66.
Nå skal de sies at jeg kun testet COL ned til 75mm på TTSX (5mm friflukt), og enkelte har argumentert for at man må ned mot 73mm for å få denne kulen til å gå godt.

Men når de samler på 4-5cm på det beste, og kanskje stabiliseres marginalt med særdeles kort COL så blir jeg litt i tvil om hvordan de oppfører seg i vilt.

Link to comment
Share on other sites

Har felt noen elg nå med Sako Blade i 6,5x55.. helt ok resultat. Men er litt usikker på om jeg hadde valgt den til gris.. hjort og elg er jo "lettskutte" i forhold til en feit tykkhudet gris.. men det skal sies at jeg ikke har prøvd.. 

Edited by t-trim
Rettet.
Link to comment
Share on other sites

308nm skrev (1 time siden):

Hei er det noen som har erfaring med barnes ttsx 120g eller lrx 127g i 6.5x55 blaser er vel 1-8.66 twist på løpe

Blaser oppgir 8" riflestigning i 6.5x55. 

 

Jeg bruker, og har skutt 120TTSX i mange ulike piper, og den går svært godt i alle 7.5 og 8"-twist jeg har prøv den i. Kommer ikke på om jeg har prøvd i 8.66.

127gr LRX har jeg ikke fått til å gå bra i noen pipe, heller ikke med 7.5-twist. Egentlig tror jeg ikke det er først og fremst riflestigninga, for den lager runde hull når skutt fra 8"-twist-løp. Jeg får den bare ikke til å samle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (16 minutter siden):

Trodde Blaser hadde 220mm stigning i 6.5x55

Ja nå fant jeg en tabell som sier det. Jeg er overbevist om at jeg har sett en annen som sier 8". Uansett finner en 220mm, 8.66" om en googler nå, så du har nok rett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

308nm skrev (3 timer siden):

Hei er det noen som har erfaring med barnes ttsx 120g


Har ladet 120 grs Ttsx i Blaser R8 løpet mitt.. med 1:8,66 twist.. jeg har ladet denne til MV 896m/s kunne fått mere fart.. men den samler godt der..og har lav ES og SD bruker N560 krutt..har skutt den ut til 600m og den går bra hele veien.. ikke allverden BC men homogene kuler er ikke førstevalget på hold over 350m pluss.. kulen har en Stabilitets Faktor på 1.43 med twist og MV

 

3 skudd 100m 120 grs ttsxCDA0826D-0619-4AE1-A4F9-2300064A96EB.jpeg.5f45dd78c5911294173ea3ca84e0bccf.jpeg

Edited by Sunnmøring
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

308nm skrev (1 time siden):

Takk for det ser jo veldig bra ut. Lader vanligvis 140g kuler med n15 krutt. Er det er egnet krutt for 120g ttsx . Har også n160 krutt


Tja.. jeg er ikke den som har mest erfaring med "skytterlagskrutt" har aldri giddet å "utvikle" en ladning for så begynne på nytt når en får en ny lott.. men alt krutt som kan sende den kulen ut rett rundt 900ms vil fungere.. med MV 896ms så har en V100 - 817ms og 2593 joules.. V300 - 671ms og 1752 joules.. 

 

N160 vet jeg ikke om gir nok hastighet for min del.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en Blaser R8X, men er nysgjerrig på R8 med uttakbart magasin og avtrekk. Der er fleire som sverga til at avtrekket på R8X er bedre en på vanleg R8, men eg er no ikkje så sikker. Du får jo også tak i ATZL avtrekk på vanlig R8.

 

Om nokon har erfaring med dette og som kan seie litt om forskjellane på desse to utgavane av Blaser r8, så hadde det vore kjærkoment. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hvorfor de ikke lager sett i 357mag og 9mm para er en gåte for meg. Billig ammo over alt. 

357-pipe med demper og 38spc patroner er en perfekt lydløs småviltkombinasjon.  Pipe i 357mag er også lovlig på rådyr med riktige 357mag patroner.

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (På 9.1.2023 den 0.15):

Hvorfor de ikke lager sett i 357mag og 9mm para er en gåte for meg. Billig ammo over alt. 

357-pipe med demper og 38spc patroner er en perfekt lydløs småviltkombinasjon.  Pipe i 357mag er også lovlig på rådyr med riktige 357mag patroner.

Med 11 skudds magasin i 9mm🤣 Vipps 70 000kr  i dass💸💸💸

Link to comment
Share on other sites

On 1/9/2023 at 12:15 AM, Torf said:

Hvorfor de ikke lager sett i 357mag og 9mm para er en gåte for meg. Billig ammo over alt. 

357-pipe med demper og 38spc patroner er en perfekt lydløs småviltkombinasjon.  Pipe i 357mag er også lovlig på rådyr med riktige 357mag patroner.

Eller 45 acp!! 

 

Billig subsonisk i hvilken som helst sportsbutikk, det må være er drømmen.

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

vsmeen skrev (10 timer siden):

Med 11 skudds magasin i 9mm🤣 Vipps 70 000kr  i dass💸💸💸

Hva er det du mener?

Man får vel ca 3 stk 9mm i R8s integrerte magasinløsning.

R8 er jo ikke akkurat tilpasset Glockmagasiner..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (18 minutter siden):

Hva er det du mener?

Man får vel ca 3 stk 9mm i R8s integrerte magasinløsning.

R8 er jo ikke akkurat tilpasset Glockmagasiner..

Det var et dårlig forsøk på å være morsom. Men R8 Ultimate X har løst magasin. 

Edited by vsmeen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Nybegynn3r skrev (5 minutter siden):

170 gr Blade er laget for å tåle høyere hastigheter (30-06, 300 WM). 162 gr Blade er laget for 308 Win. hastighet.

Takk!

 

glemte å si at det var til min 308. Har du noe erfaring der?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Hei, 

 

jeg er i tankene om jeg skal kvitte meg med alle mine rifler og skalere ned til 1 jaktrifle med mulighet for løpsbytte, etter å ha lest mye opp og ned på nett så er det jo Blaser jeg tipper mot. 

Jeg har holdt i noen R8 i butikk og synes tommelhullstokken er fantastisk god det lille jeg har prøvd den, jeg har pr idag en GRS stokk som jeg er fornøyd med og jeg har en Bergara B14 i HMR stokk som jeg også er godt fornøyd med. 

 

Det som jeg lurer på, jeg ser på R8 Ultimate med LOP justering og kinnstøtte integrert, alternativt Prof Success uten disse justeringsmulighetene, flere jeg har snakka med anbefaler Prof Success, om det er fordi man har større utvalg i stokker som f.eks GRS, KKC osv vet jeg ikke.

 

Er det noe vesentlig praktisk forskjell på Ultimate og Success / Prof Success utenom at Ultimate har todelt stokk og integrert kinnstøtte og LOP justering? 

jeg er innforstått med at dersom jeg velger Ultimate så blir jeg å leve med tommehullstokken til Blaser for alltid. 

 

Er det pris/mest smell pr krone som er grunnen til at folk anbefaler Prof Success? at det ikke er så mye mer å hente på en ultimate en integrert kinnstykke og muligheten for LOP justering? 

 

jeg ønsker å bruke denne rifla til primært jakt på hjort i ulendt terreng, jaktfelt og noe amatør langhold på banen ut til 4-500m :)

 

en annen ting jeg lurer på, dersom jeg ønsker å kjøpe rifla i deler over tid, hva er det jeg må søke på da? bolthodet pipe og låsekasse? 

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...