Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Torf skrev (14 timer siden):

Ja, de har tatt en "Rolex".

 

(Som litt klokkenerd vil jeg hevde at de har dratt en "Omega". Rolex har økt prisene i takt med etterspørsel og kvalitetsmessig utvikling (etterspørselsdrevet prisstigning), mens Omega først bestemte seg for at de ville være Rolex og så økte prisene og rævkjørte det gamle forhandlernettet for å fremstå mer eksklusive (markedsføringsavdelingsdrevet prisstigning). (Jeg er ikke spesielt fan av noen av dem.))

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Alt har blitt tullete kostbart. Det koster en million kroner for en bil.. 

 

Det ser jo ut som pent arbeid, men er typisk for chassier "et par (chassi) generasjoner tilbake (derivat av det opprinnelige AIAX-chassiet, som vel starta denne "looken"). Folk som er flinke til å lage ting, og har sett på mange rifler og drømt om hvordan ting bør se ut - men ikke vært "head to head" for å se hva som virker best.

Dette er et chassi for se bra ut, ikke for å være effektivt, verken i et jakttårn eller i PRS.

Og Blaseren er og blir ei kort lita jaktrifle med det magasinet den nå engang har, du kan ikke sminke den til å bli konkurranserifle, og bytte Blaserstokken mot denne "fagverksbrua" når du skal rusle en jakttur ser jeg bare ikke for meg.

 

K

 

 

Chassiser kan brukes til så mangt. Jeg skyter uforholdsmessig bra med dette chassiset på en LG400 og det er hverfall ikke noe å bruke på jakt eller PRS. Imidlertid er det en slags mal på hva jeg er ute etter til å teste på 22lr eller en eller annen grovkaliber til viltmålskyting eller jaktfelt.

 

image.png.748503241c31e35f0511c4b2bf16ce31.png

 

Her er et alternativ fra Stenvaag til Anschutz M54:

 

 

image.png.78aa6d9cbcaf0e05fce34b11f5d29232.png

 

Akilachassiset dro jeg bare fram for å vise at man kan få justerbar kinnstøtte og lengdejustering og samtidig få med "R8" låskasse og justerbart avtrekk på kjøpet.

 

Akila lager også denne muffen med integrert picrail-skinne til R8:

 

 image.png.395176685e470e12bdde5001cbfbe1a6.png

Link to comment
Share on other sites

Joda, men på gamledager har jeg fått gikt i hendene slik at jeg ikke lenger greier å holde tommel opp på match-skjefter. Jeg kjenner jeg har mindre kontroll med pistolgrep, men de andre innstillings mulighetene, og balansen, i Walther'en kompenserer fint. Skulle gjerne hatt både og.

Når jeg skyter løpende hjort skyter jeg med tommel opp med orginalt Hq1900 sporterskjefte. På dobbeltskudd er tommel opp et must.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

Alt har blitt tullete kostbart. Det koster en million kroner for en bil..

Poenget er at Blaser's utvikling av merkevaren har tatt en retning à là Rolex som er analogien til @Torf

 

En standard R8 Pro koster 3 ganger mer som ny i dag enn da jeg kjøpte min for 9 år siden, valuta og inflasjon alene har ikke skylden i det. Selv om jeg er veldig fornøyd med min R8 som jaktvåpen er jeg på ingen måte en del av Blaser-menigheten og  rister på hodet av overprisede varer fra Blaser kolleksjonen av klær, optikk, piper, riflereimer og allskens mulig dill-dall. For ikke å snakke om prisene på plastikk-stokker i diverse mer eller mindre funksjonelle fasonger. En bekjent av meg som arbeider i bransjen fikk på et fabrikkbesøk vite at produksjonskostnaden på en standard plastikk stokk var noen hundrelapper. 

 

PS; si fra hvis du ønsker hjelp til å finne en bil som koster langt mindre enn en million😉

Link to comment
Share on other sites

Skarvekongen skrev (På 12.12.2023 den 18.59):

overprisede varer fra Blaser kolleksjonen av klær, optikk, piper, riflereimer og allskens mulig dill-dall.

 

Når vi først detter innom det, Blaser optikk, er det bare noe re-brandet "helt ok" optikk som er lagt på x antall tusen ekstra for Blaser logoen? 

er det optikk på høyde med Swaro, Zeiss , Kahles, Leica etc? 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (6 timer siden):

 

Når vi først detter innom det, Blaser optikk, er det bare noe re-brandet "helt ok" optikk som er lagt på x antall tusen ekstra for Blaser logoen? 

er det optikk på høyde med Swaro, Zeiss , Kahles, Leica etc? 

 

Har brukt en slik 1-6 på min kombi på jakt en sesong, og min personlige vurdering var "overraskende bra". 

 

https://www.jaktogfriluft.no/jakt/optikk/kikkertsikter/blaser-kikkertsikte-b2-1-6x24-ic-s

 

Jeg eier flere Swarovski'er med ulik forstørrelse, og selvsagt er disse (en del) bedre, men så koster de jammen dobbelt så mye, også. Så ville ikke avvist Blaser-optikken som overpriset og "helt OK", sånn helt uten videre. B2-modellene er mye optikk for pengene, synes nå jeg. Så verdt å sjekke ut.

Link to comment
Share on other sites

Breiðisjor skrev (5 timer siden):

Jeg eier flere Swarovski'er med ulik forstørrelse, og selvsagt er disse (en del) bedre, men så koster de jammen dobbelt så mye, også. Så ville ikke avvist Blaser-optikken som overpriset og "helt OK", sånn helt uten videre. B2-modellene er mye optikk for pengene, synes nå jeg.

Er det noen som vet hvem (i Tyskland) som produserer Blasers kikkertsikter? De har neppe bygget opp sin egen fabrikk....

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (46 minutter siden):

Er det noen som vet hvem (i Tyskland) som produserer Blasers kikkertsikter? De har neppe bygget opp sin egen fabrikk....

Siden Blaser eier Minox, så er det rimelig å anta at de lages hos Minox i Wetzlar. Det har vært "sammensurium" der siden Minox ble skilt ut av Leica, de laget vel kikkerter under navn som Premier Reticles og GPO også. 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

For de som greier å lese tysk:

 

Sitat

2013 gründete Thorsten Kortemeier, gemeinsam mit der damaligen L&O Hunting Group, zu der auch die Blaser Jagdwaffen GmbH gehörte (vergleiche L & O Holding), die German Sports Optics GmbH (GSO) mit Sitz in Wetzlar, in die er die Minox GmbH einbrachte. L & O brachte das Unternehmen Optronika aus Biebertal, einen kleinen Entwickler und Hersteller von hochwertigen Zielfernrohren, in die GSO ein. Seitdem gehört Minox zu 100 % zur Blaser Group[4] und die GSO entwickelt und baut Zielfernrohre für Minox.

https://de.wikipedia.org/wiki/Minox

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke bare tysk, men tungt språk... Jeg tolker det som at produksjonsfasilitetene til Minox er overtatt av den nye firmaet GPO, og de lager optikk for / under navnet til både Minox, GPO og Blaser?
Luke & Ortmeier eier hele stasen uansett. 

Sannsynligvis er "alt" laget utenfor uansett. Metalldeler og mekanikk kan bestilles fra underleverandører lokalt, glass kan bestilles ferdig som linser fra f.eks. Schott, men også andre, særlig i Japan. Leica har vel en begrenset glassproduksjon enda. Eventuelt coater man innomhus
Det som gjøres "selv" er da design, både optisk, mekanisk og ergonomisk, og sluttmontering/ kvalitetssikring. Antar jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Man kan tydeligvis lage kikkerter for GPO, mens man er eid av GSO, som også designer det hele, eller noe sånt... Man kan uansett bli mer forvirret enn dette om man prøver å følge med på hvem som eier hver hvem og lager hva for hvem i denne bransjen.
 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

starhagle skrev (11 minutter siden):

Vurderer og kjøpe meg en r8 ultimate, er det mulig og ha 2 kikkerter begge med blaser montasje til 1 løp som man kan bytte om hverandre uten og skyte inn mellom

hvergang? 
 

blir nok 2 løp med tiden men er dyrt nok i første omgang med ny r8 med demper og kikkert😅

Ja. Dette er repeterbart. Du trenger ikke å skyte inn hver gang du tar av og på kikkertsiktet. 

Link to comment
Share on other sites

starhagle skrev (1 time siden):

Vurderer og kjøpe meg en r8 ultimate, er det mulig og ha 2 kikkerter begge med blaser montasje til 1 løp som man kan bytte om hverandre uten og skyte inn mellom

hvergang? 
 

blir nok 2 løp med tiden men er dyrt nok i første omgang med ny r8 med demper og kikkert😅

Sjekk Youtube kanalen for få år siden, han monterer sin blaser rutinemessig og treffer på langhold uten innskyting. https://youtube.com/@THLR?si=4YJ5DkUWcTtM5XW7

Link to comment
Share on other sites

God jul godtfolk 🎄🎅🏼

En tanke som slo meg, på veien mot et framtidig kjøp av R8.

 

jeg har dier og ladeutstyr til 22-250,308w,30-06 liggende, dersom jeg kjøper piper i nevnte patroner til Blaser, kan jeg bruke samme sluttstykkehode og magasin innsats da? 
 

tenker det må jo være genialt og ha kaliber som man kun trenger å skifte pipa på? 
 

unødvendig med 308w og 30-06 men en av de og 22-250 f.eks? 
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fredriko said:

unødvendig med 308w og 30-06 men en av de og 22-250 f.eks? 

Noe av det geniale med Blaser sitt system er jo nettopp magasinlengden. 308W er kortere enn 30-06, og har derfor et magasin som begrenser lengden på sluttstykkegangen i forhold til 30-06. 22-250 er enda kortere, så her er det et enda kortere bevegelse for bolten. Men en kan godt bruke en 308W i et 30-06 magasin, men da er jo mye av poenget med 308W borte. Google er din venn: Blaser R8 Magasininnsats | Børsemaker Wear AS (bmwear.no)image.png.577b4f784cff904ad1bb87a5c0836962.png

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (3 minutter siden):

Noe av det geniale med Blaser sitt system er jo nettopp magasinlengden. 308W er kortere enn 30-06, og har derfor et magasin som begrenser lengden på sluttstykkegangen i forhold til 30-06. 22-250 er enda kortere, så her er det et enda kortere bevegelse for bolten. Men en kan godt bruke en 308W i et 30-06 magasin, men da er jo mye av poenget med 308W borte. Google er din venn: Blaser R8 Magasininnsats | Børsemaker Wear AS (bmwear.no)image.png.577b4f784cff904ad1bb87a5c0836962.png


er det boltvandringa man jager med en blaser?, om man må dra bolten 2-3cm kortere eller lengre? 

 

For min del så er det åpenbart en større fordel desto mindre deler man trenger å bytte ved kaliberbytte, altså om man kan ha 2 kaliber med samme mag.innsats og bolthode så er det kun pipa man trenger å bytte. 

ikke det at det tar mer en 2 sekunder å bytte maggasin innsats uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en har behov for raske oppfølgingsskudd, som feks på drivjakt, er det greit å optimalisere rifla best mulig. Kortest mulig sluttstykkevandring er et viktig moment, og R8 har en av de lengste pr kaliber i utgangspunktet. (Det er lengre sluttstykkevandring på en R8 i 308 enn en Sauer 90 i 375H&H..)

 

Hvis en vil ha et Blaseroppsett enklest mulig, og ikke trenger raske oppfølgingsskudd, vill jeg kjøpt en K95 istedenfor R8.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fredriko said:

er det boltvandringa man jager med en blaser?, om man må dra bolten 2-3cm kortere eller lengre? 

Den får du på kjøpet sammen med alle de andre fordelene 🙂 Låskasse-lengde er jo ett av argumentene ved valg av 308W i stedet for 30-06, i praksis er de jo tilnærmet samme patron. Har en lang låskasse kan en like godt velge 30-06. I Blaser kan du bruke en 375H&H i samme låskasse som en 222Rem (eller 22LR), men det er jo rimelig dumt å ha en sluttstykkegange på nærmere 4" for en 222Rem😉

Så om du velger å bruke penger på flere løp holder det som regel med enten 30-06 eller 308W- og heller bruke pengene på et 6,5x55- eller lignende.

(Jeg har R93 selv- og har hatt en del forskjellige løp til disse. Nå bytter jeg stort sett mellom tre løp- 6,5x55, 308W og 8x57IS- bruker samme magasin til alle- uten problemer😉)

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (2 timer siden):

Låskasse-lengde er jo ett av argumentene ved valg av 308W i stedet for 30-06, i praksis er de jo tilnærmet samme patron. Har en lang låskasse kan en like godt velge 30-06. 

 

Noen av oss har litt tendenser-på-spekteret og klarer ikke avfinne oss med kort patron i lang sluttstykkegange, nei. :) 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (3 timer siden):

er det boltvandringa man jager med en blaser?, om man må dra bolten 2-3cm kortere eller lengre

Ja, bare tenk på hvor mye tid du kommer til å spare!!!

 

Jeg er helt sikker på at en trent skytter klarer å ta både raskere ladegrep og oppfølgingsskudd enn meg, uavhengig om han skulle dra sluttstykket 15mm lengre enn meg hver gang. Både skyting og Blaser handler nok om mer enn å spare x antall mm pr ladegrep.

Jeg tror heller ikke man skal kjøpe seg en Blaser bare for å ta raske ladegrep. Da kommer man lengre med litt trening.

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare tiden som er et moment med sluttstykkevandringen. Det er hvor mye man må forandre i riflas anlegg mellom skudd. Jo mindre forandring, desto bedre. Bare tenk stangskyting, eller siste 10 skudd, med STR. Der må skytteren flytte hodet mellom hvert skudd for ikke å få sluttstykket i ansiktet. Hadde man brukt 6,5CM med 3 klakkers 243 sluttstykke og kortere spor i bolten for sluttstykkestopperen hadde det ikke vært nødvendig for skytteren å flytte på hodet. Skytteren hadde beholdt siktebildet og kinnkontakt under ladegrep. Det øker treffprosenten uansett hvor lang tid man bruker på ladegrep mellom hvert skudd.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Konseptet med R8/R93 er jo å kombinere en lås til det aller meste. Valgfrihet. Og når muligheten er der- er det en smart løsning å tilpasse boltbevegelsen til den patronen en velger.  Verre er det faktisk ikke. Er en riktig konservativ kan en sikkert bruke en 30-06 innsats for å skyte 308W, da får en muligheten til å dra sluttstykket litt lenger hver gang- om dette gir en ekstra godfølelse. 🙄

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (4 timer siden):

Bare tenk stangskyting, eller siste 10 skudd, med STR. Der må skytteren flytte hodet mellom hvert skudd for ikke å få sluttstykket i ansiktet.

Det blir jo som STR med .22lr vs 6,5x55.

de gode skyter jo like godt både ute og inne.

 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (5 timer siden):

Hadde man

Hadde man brukt <200 år gamle siktemidler så hadde man heller ikke trengt å flytte hodet. Bruker du kikkertsikte på Saueren når du skyter Stang trenger du ikke flytte hodet, og ja, det er faktisk betydelig raskere.

Hadde man brukt halvautomatiske rifler, som også er en moderne oppfinnelse, ment for å erstatte manuell operasjon av sluttstykket, så ja, osv...

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67

Det går an å bruke eksempler innen gitte rammer fra noe folk flest kan se selv for å få fram et poeng..

 

Her er det snakk om sluttstykkevandring på R8 med forskjellige magasinlengder. I den forbindelse var mitt poeng at det er lettere å beskrive med STR fordi det er noe man kan se på TV og youtube innenfor rammene av DFS. Det er ikke noe forslag i det jeg skrev at man skulle endre på rammene i DFS.

På R8 er det en fordel med kortest mulig patron og magasin for å legge til rette for et best mulig oppfølgingsskudd i veldig mange jaktsituasjoner.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så det er viktig å få avgårde skudd nr 2 så hurtig som mulig på jakt? Og boltvandringen bør derfor være så kort som mulig? 
jeg har jaktet mye ulike dyrearter, flere steder i verden. Den eneste jakta jeg har vært med på der dette er viktig er på drivjakt etter villsvin i Polen, i de årene villsvinstammen var imponerende stor og det var mye bly i lufta. Til den jakta er halvauto uovertruffen. Ellers er det helt andre ting som er viktig med et jaktvåpen slik jeg ser det. Førsteskuddet fra et presist våpen viktigst. jeg jakter mer og mer med kipplauff, og synes det er topp. Men det er klart at det finnes jakt hvor det er en fordel med magasin og mulighet for skudd nr to og tre innen kort tid. Når men bruker flerskuddsvåpen er god mating viktig. Men jeg klarer ikke helt å se for meg hvilken jakt hvor forskjellen i tidsbruken til boltvandringen mellom for eksempel 308 og 30-06 skulle spille noen rolle?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det har ikke bare med tidsbruk å gjøre.

Det er også lettere å gjøre et bra oppfølgingsskudd med mindre bevegelse av kroppsdeler fordi anlegget rifla har mot kroppen blir likere fra første til andre skudd. Anlegg og grep på andreskuddet kan lett bli litt "skjevt" hvis det er "armer og bein" under ladegrepet.  Lettest er det selvfølgelig med halvauto, men der har man andre ulemper som påvirker resultatet.

For å sjekke ut dette selv er det bare å ta en tur på elgbanen å skyte litt dobbeltskudd, svensk storviltprøve, eller oppfølgingsdkudd på en selvanviser.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

Som sagt, det har ikke bare med tidsbruk å gjøre.

Det er også lettere å gjøre et bra oppfølgingsskudd med mindre bevegelse av kroppsdeler fordi anlegget rifla har mot kroppen blir likere fra første til andre skudd. Anlegg og grep på andreskuddet kan lett bli litt "skjevt" hvis det er "armer og bein" under ladegrepet.  Lettest er det selvfølgelig med halvauto, men der har man andre ulemper som påvirker resultatet.

For å sjekke ut dette selv er det bare å ta en tur på elgbanen å skyte litt dobbeltskudd, svensk storviltprøve, eller oppfølgingsdkudd på en selvanviser.

Gitt at man ekskluderer pumpe og lever action rifler, så er Blaser r8 er det våpenet jeg har hatt raskest oppfølgningsskudd, med minst bevegelse av kroppsdeler. Så godt som uten trening. Skyter mer presis med 200str i ca. samme fart, men med litt mer kroppsbevegelse, sa tikka t3 er merkbart tregere i mine hender enn en 200str, og det går fortere med 6,5x55 enn 308w også.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 27.12.2023 den 10.57):

 Men jeg klarer ikke helt å se for meg hvilken jakt hvor forskjellen i tidsbruken til boltvandringen mellom for eksempel 308 og 30-06 skulle spille noen rolle?

 

Alle monner drar, og et er et sett av detaljer som utgjør helheten.

 

Det jeg ikke forstår generelt sett er at man ikke velger en "riktig" detalj etter behov når det ikke koster noe. Kun spesifisering.

Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (På 27.12.2023 den 19.59):

Gitt at man ekskluderer pumpe og lever action rifler, så er Blaser r8 er det våpenet jeg har hatt raskest oppfølgningsskudd, med minst bevegelse av kroppsdeler. Så godt som uten trening. Skyter mer presis med 200str i ca. samme fart, men med litt mer kroppsbevegelse, sa tikka t3 er merkbart tregere i mine hender enn en 200str, og det går fortere med 6,5x55 enn 308w også.

 

I et sett av detaljer som lager en helhet er lang lukkertid den ekskluderende detaljen på hanerifler som pumper, leveraction og autoer. 

R8 har også en ulempe med plassering av boltkule som medfører at handa er på vei bort fra grep og avtrekk når bolten lukkes. Hadde boltkula vært plassert bak avtrekkeren i lukket stilling hadde den vært "uslåelig".

Link to comment
Share on other sites

… men igjen, hvis det er viktig å få ut andreskuddet hurtig så er vel en dobbeltrifle uslåelig? Og skal det ut flere skudd er halvautoen best. Bare å trykke på avtrekkeren, ikke flere bevegelser enn det. 
 

det er klart at det går an å trene seg kjapp på omladning med vanlig bolt. Bare se på stangskyting. Men jeg ser ikke poenget på jakt. Ikke noe form for jakt som jeg har vært med på i alle fall. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Skaubjønn said:

..Og boltvandringen bør derfor være så kort som mulig? .........

.... Men jeg ser ikke poenget på jakt. Ikke noe form for jakt som jeg har vært med på i alle fall. 

En bør vel heller snu litt på spørsmålet, ser du noe poeng i å dra sluttstykket et par cm lenger enn nødvendig da? Hva er egentlig poenget med det?😉

 

On 12/26/2023 at 1:29 PM, asterix said:

..Og når muligheten er der- er det en smart løsning å tilpasse boltbevegelsen til den patronen en velger.  Verre er det faktisk ikke. ..

 

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

det er klart at det går an å trene seg kjapp på omladning med vanlig bolt. Bare se på stangskyting. Men jeg ser ikke poenget på jakt. Ikke noe form for jakt som jeg har vært med på i alle fall. 

Jeg tror det er er grader av det, og at mange kunne ha nytte av å tenke litt på hvordan de tar ladegrep/ skyter skudd nr 2.

 

2 skyttere ligger på standplass:

 

Skytter1 skyter, bang!, setter kolben i bakken, myser over siktet mot skiva med åpen munn, ser på ladearmen, røsker den først opp, så bak, med albuen høyt oppe i lufta. Kjører sluttstykket fram igjen - med munningen pekende langt opp i lufta - tar godt tak i avtrekkeren og løfter kolben opp i skuldra - og røsker av med pekefingeren startende 1cm foran avtrekkeren - og med de obligatoriske 4-5 "pumpene" med avtrekkerfingeren foran avtrekkeren.

 

Skytter to skyter, holder målet i siktet, vipper ladearmen opp, bak og fram igjen, med et par fingre... Ligger litt og ser på blinken med fingeren rett framover over avtrekkebøylen, ør han legger den på avtrekkeren, puster ut, og presser av...

 

Alt kan bli litt bedre, uten at alle trenger å bli stangskyttere. Forresten syns jeg det er mye verre om bevegelsene med sluttstykket er tunge - det forstyrrer mye mer og flytter rifla mye mer enn om bevegelsene er lange. På AIen f.eks. når den er i 260Rem er jo sluttstykkegangen "alt for lang" - men det medfører at sluttstykket har god fart når det treffer patronen og skal strippe den ut av magasinet - noe som gir en veldig flytende bevegelse.

Motsatt, med en helt "optimalisert" R700 (kopi) med AICS magasiner - der starter sluttstykket så og si i patronbunnen - og de magasinene holder gjerne noe innihelvete på patronene sine også - i motsetning til de "ekte" AIAW dobbeltmatede magasinene.

Det er veldig mye mer enn sluttstykkevandring som gir raske skudd - og for å ta det tilbake til Blaseren - det som hindrer der er to ting. Det er større krefter involvert enn på mange rifler, og fingrene har fart i helt feil retning når du lukker, og skal til avtrekkeren. 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Det er større krefter involvert enn på mange rifler, og fingrene har fart i helt feil retning når du lukker, og skal til avtrekkeren.

Nettopp

 

men du glemte skytter tre: Han som lirker opp sluttstykket for å hindre at tomhylsa treffer bakken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...