Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Da var 22lr løpet i hus. Gikk for full lengde 58cm, som mine andre løp også er og kostet på gjenger og en Hausken demper. Full av forventning da jeg skulle skyte, men så viste det seg at jeg ikke fikk matet patroner fra magasinet🤬. Ble da liggende å dytte inn en og en patron mens jeg ble mer og mer irritert. 
Dro hjem og fikk satt meg litt ned for å prøve å finne ut av dette og  fant ut av det til slutt. Viste seg at gummibiten i front av magasinet hadde gått litt opp slik at bøylen i bunnen av magasinet gikk lengre frem og således ikke ble så stiv som den skulle være. Magasinet gikk da ikke høyt nok opp i magasinhuset til at sluttstykkehodet fikk tak i patronen. Dette til info dersom noen andre skulle oppleve de samme mateproblemene. Fungerer nå som bare det🥰 og jeg er storfornøyd med Blaser’n igjen.

Samme dag jeg hentet 22 løpet ble det lagt ut et 9,3 løp på Finn. Håpet at det skulle bli solgt kjapt så jeg slapp å bruke ytterligere penger. Da jeg til slutt bestemte meg for å kjøpe det var det heldigvis noen som hadde kjøpt det, så dersom det var noen her inne så takker jeg (og kona) deg for det👍🏻.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som selger stålringer til Blasermontasje som passer rett på? Eller må det kjøpes andre ringer som tilpasses? Har sett en tråd om tilpassing av leopold ringer eller noe, men finner den ikke igjen. Skulle helst hatt ringer som passer rett på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har nå utviklet et elsk-/ hatforhold til Blaser! 
Trodde jeg nå hadde det jeg trengte til min R8, men jaggu ramla det ikke ned et 9,3x62 løp i postkassa også. Har null impulskontroll når det kommer til shopping har jeg funnet ut - eller tilbudsvak som de kaller det på tv. Nå er det jo ikke så ofte det er tilbud på Blaser, så begrepet pengedum er kanskje mer nærliggende. 
Har aldri håndtert noe tyngre enn 308, så nå er jeg spent på hvordan det går å skyte med dette kaliberet. 
Jeg har nå 4 løp til børsa og ønsker å lage et eller annet til våpenskapet som holder orden på løpene. Har kjøpt meg et oppheng til redskaper på Jula etter å ha lest en tråd om det her inne, ekstra holdere og magneter, men magnetene ble for svake. Noen som har funnet noen lur oppbevaringsmetode som har bilder? Funderte på å bore noen hull i en 2x8’’ som de kan stå i, men har fått det for meg at det er greit med luftgjennomstrømming i løpene når de står i et noe kaldt rom, er jeg helt på jordet?

Regner med at dere syntes det var bra at noen pustet liv i tråden igjen, men må skuffe dere at jeg da ikke gidder å ta bilde av kun et løp😋

Hilsen

Bjørn

Pengedum

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

 

Regner med det fins svar på mine spørsmål i denne tråden 😄

 

Vurderer for tiden å bytte ut mine boltrifler i et systemvåpen, og da gjerne en Blaser R93/R8. Vært kjekt hvis noen kunne forklart meg de største forskjellene på disse modellene, og om R8 er verdt den ekstra kostnaden. Lurer også på hva som er forskjellene mellom de ulike modellene "success" "professional" "ultimate", det er jo relativt enorm prisforskjell, så regner med at det er mer en kun stokken som er forskjellig her?

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, arnegun said:

 

Regner med det fins svar på mine spørsmål i denne tråden 😄

 

Vurderer for tiden å bytte ut mine boltrifler i et systemvåpen, og da gjerne en Blaser R93/R8. Vært kjekt hvis noen kunne forklart meg de største forskjellene på disse modellene, og om R8 er verdt den ekstra kostnaden. Lurer også på hva som er forskjellene mellom de ulike modellene "success" "professional" "ultimate", det er jo relativt enorm prisforskjell, så regner med at det er mer en kun stokken som er forskjellig her?

 

Hei! her har du 3 linker som gir mye info om spørsmålet du stiller. 

 

succsess er en R8 som leveres med tommelhull. proffesional er vel ``bare`` en standard R8 om jeg ikke tar feil. ultimate er den nye modeller med flere justeringsmuligheter som f.eks justerbar kolbekappe og kinnstøtte. 

 

om noen har noe å rette på så beklager jeg på forhånd :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heihei!

 

Da har jeg endelig blitt en del av Blaser gjengen jeg og. 😎 Storfornøyd så langt! Gleder meg til å få tatt med riggen på skytebanen og prøve den. Det ble en Blaser R8 Ultimate i 6,5x55 med justerbar kinnstøtte. Leica Magnus 2,4-16x56 Bdc m/skinne. På tuppen sitter det en Svemko Hunter 1.0 med quick-mount. Neopoden blir byttet ut, har bestilt en Blaser Carbon Bipod. Så om noen er på jakt etter Neopod og Neopod adapter for Blaser rop ut! Har et spørsmål om løpslengde. Hvordan måles det? Legger med et bilde av løpet der tomstokk ligger ved siden av slik at dere ser lengden. På forhånd, takk for svar! 😄

 

Mvh Kristian

image.png.fcfeb49b2a89c8e80e3680a2eda562ac.png

image.png.b0ca56d42376beef4f90cf9712037fea.png

image.png.d5af4cc9184609b23f000375fe7d504d.png

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, SuperHansen said:

Grattis med fin børse.Jeg mener løpslengde måles fra bunn av støtbunn.Så om du lukker sluttstykket,fører inn en pussestav til den stopper i sluttstykket,så måler du den lengden på staven og får da løpslengde.

 

1 hour ago, Kuli said:

Mål til «gasshullene». Ser ut som 53cm hos deg. Gralla med fin rifle.

Tusen takk for svar! Ble anbefalt å kappe på 53cm når jeg kjøpte rifla. Men måtte sjekke at det ble rett lengde. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Blaserr8Ultimate said:

Noen her inne som har prøvd Blaser Carbon Shooting Stick? 

 

https://store.blaser.de/en/Carbon-Shooting-Stick/80407305


Bestilte en slik fra England i mars 2020 for å ha med på bukkejakt i Polen, noe som selvsagt gikk i vasken.. Men stokken er flott! Stø som fjell & særdeles lett å drasse med på jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Breiðisjor said:


Bestilte en slik fra England i mars 2020 for å ha med på bukkejakt i Polen, noe som selvsagt gikk i vasken.. Men stokken er flott! Stø som fjell & særdeles lett å drasse med på jakt.

Ser jo veldig bra ut, pluss at det er Blaser😉. Men tror nok jeg venter til juni-juli. Blaser kommer med en versjon 2, usikker på hva som er nytt. Men de skulle lage noen videoer siden alt av messer osv er avlyst pga covid-19. Så blir kult å se hva som er nytt.

 

1 hour ago, Erlendgb said:

Først og fremst, Gratulerer med flott rifle! 

 

 

Jeg vurderte den, men endte med å bestille en Viper-Flex til halve prisen i stedet... 

Tusen takk for det, ble veldig fornøyd med riggen. Eneste er at jeg kanskje ikke skulle kappet løpet på 53cm, ble anbefalt det av selger. Men har lest litt forskjellig i ettertid. 

Synes Blaser sin ser bedre ut og har en bedre løsning med roterende håndtak. Så blir nok en slik på meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

God dag, jeg er inne på tanken og kjøpe meg en Blaser R8 Success i 308w og lurer litt på hva som anses som en god/akseptabel pris på dette nytt fra forhandler? planen er og sende mail til div forhandlerer og høre hva de kan tilby, men en pekepin fra folk som allerede har gjort dette eller som allerede har kjøpt hadde vært fint. God Helg! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen som har fått laget utfresinger i løpet slik at du kan bruke sadelmontasje på andre rifler enn Blaser sine? 

Jeg har ei lever action børse med topp-utkast jeg ikke vil ha noen montasje på, men 4 små "notcher" i løpet foran låsekassa blir diskret nok og lar meg montere på optikk når jeg skal teste ammo og rødpunkt på jakt

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Wintel said:

Er det noen som har fått laget utfresinger i løpet slik at du kan bruke sadelmontasje på andre rifler enn Blaser sine? 

Jeg har ei lever action børse med topp-utkast jeg ikke vil ha noen montasje på, men 4 små "notcher" i løpet foran låsekassa blir diskret nok og lar meg montere på optikk når jeg skal teste ammo og rødpunkt på jakt

Finnes noe ferdig kombiskinne for blaser og picatinny montasje til noen rifler 😊

https://heavylightstore.com/no/p79093/innomount-thin-picatinny-rail-with-blaser-holes

Link to comment
Share on other sites

Nei, dette er det motsatte av hva jeg ønsket meg :-)

Jeg vil kun ha maskinert ut de 4 hullene i et løp som en sadelmontasje krever - da kan all optikk i sadelmontasje lett monteres på børsa, og så ser den nesten urørt ut når jeg ikke bruker optikk.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Wintel said:

Nei, dette er det motsatte av hva jeg ønsket meg :-)

Jeg vil kun ha maskinert ut de 4 hullene i et løp som en sadelmontasje krever - da kan all optikk i sadelmontasje lett monteres på børsa, og så ser den nesten urørt ut når jeg ikke bruker optikk.

Jeg har sett 11mm spor frest i løpet for "22lr" ringer og også Valmet 412 montasje. Tror det er en enklere løsning hvis løpet har stor nok diameter.

Ellers finnes det korte baser for rødpunkt som festes med en brakett i sporet til baksiktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
1 hour ago, FNJ said:

Lurer på å kjøpe en R8 men grubler litt på oppspenneren. Opplever dere som et problem at den lager lyd når feks hjorten kommer på kort hold? 


Har en Blaser R8 og en kombi (BBF97). På førstnevnte går det an å få den relativt lydløs med litt øving, men har også opplevd å skremme gris med den på åtejakt i Sverige...

 

Oppspenneren på kombien derimot, spenner både hagla og rifla sammen, og er derfor en del tyngre å operere enn på R8. Hvis jeg skal klare å spenne den opp lydløst, så må jeg gjøre det med hånda i "riktig vinkel" (litt vanskelig å forklare) før jeg legger den i anlegg mot skuldra for ikke å skremme rådyra..

 

Med andre ord: oppspenner har nok mange fordeler rent sikkerhetsmessig, men innimellom savner jeg sikringa på min gamle SAKO Finnlight.

Edited by Breiðisjor
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Breiðisjor said:

Med andre ord: oppspenner har nok mange fordeler rent sikkerhetsmessig, men innimellom savner jeg sikringa på min gamle SAKO Finnlight.

Ser ut til å være en aldri så liten ulempe det der på en innertier av en børse.

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, FNJ said:

Ser ut til å være en aldri så liten ulempe det der på en innertier av en børse.

 

Ville nok ikke latt være å kjøpe R8 pga. oppspenner, hvis jeg var deg. Oppspenneren blir for meg en bagatell i det store og det hele. R8 er en fantastisk børse som er en drøm å skyte med 😊 

 

 

523EBEF8-A16E-42B4-B450-19B78A20895D_1_105_c.jpeg

Edited by Breiðisjor
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Oppspenner er et av de viktigste argumentene FOR en R8, men den lager litt lyd ja...

 

Reven hører ikke lyden på 80m om du har trent på det, men tror nok en hjort vil høre det på under 100m uansett hvor mye du trener...

 

Oppspenneren på en K95 er mye lettere og lager mindre lyd.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Wintel said:

men tror nok en hjort vil høre det på under 100m uansett hvor mye du trener...

Da tror du feil,og det er lov.Jeg har spent opp R8 på hjort,villsvin,rådyr,rev på svært kort avstand uten problemer med at de har merket det.Flere ganger på 10-15 meter

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, SuperHansen said:

Da tror du feil,og det er lov.Jeg har spent opp R8 på hjort,villsvin,rådyr,rev på svært kort avstand uten problemer med at de har merket det.Flere ganger på 10-15 meter

En rev på 10 m hører ALT. Så jeg tror ikke på det før jeg får det demonstrert (flere ganger for å eliminere tilfeldigheter). Det er å lov😊

Link to comment
Share on other sites

Har R93, ikke R8 men samme oppspenner. Jeg har aldri opplevd at vilt har reagert på oppspenner(lager jo ikke lyd heller). Med Rugeren jeg hadde opplevde jeg at rådyr stoppet på det lille klikket om jeg ikke var forsiktig. At oppspenneren skal være begrensende for jakt er tull og tøys

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, hjortefot.com said:

Semi-weight gjekk ikkje.

Men etter litt skånsom utfresing hos børsemakar smatt 10,3x68Mag-pipa vakkert nedi. 😊

 

Hvor omfattende fresing måtte til? Kun på den som ligger an på sidene av pipa eller rundt kammeret også?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Super XX said:

En rev på 10 m hører ALT. Så jeg tror ikke på det før jeg får det demonstrert (flere ganger for å eliminere tilfeldigheter). Det er å lov😊

Nærmeste jeg har spent opp er en rev på ca 5 meter utenfor ei bu på villsvinjakt.Valgte og ikke skyte i tilfelle det var villsvin i nærheten.Fikk til og med spent ned og børsa inn av skyteluka igjen uten at reven ble støkt.Fin trening på sakte,lydløse bevegelser.Og det er klart reven kan høre at noe kanskje skjer,men så lenge det ikke er ett tydelig klikk eller dunk eller lignende,så går det ofte helt fint.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Må gi cred til Børsemaker Wear for svært god service og veiledning. Kan anbefales, var verdt turen fra Oslo.

Ble en r8 success 308W med zeiss v8 1.8-14x50 på meg. Skutt opp og klar for bukkejakta! 

 

Uten bilde, da børsa ligger godt gjemt for min bedre halvdel. 😁

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Fortsatt tung og stor kasse.

 

Men de slapp en nye serie jaktklær som så ganske bra ut, mønsteret og fargene virker perfekt til norsk natur. Mistenker at de har fått hjelp til å utvikle den serien av noen som Kuiu, da tyske produsenteter av jakttøy ikke akkurat har vært tilpasset dette årtusen. 

 

Fokus på flere lag enn bare ullundertøy og GoreTexPanserJakke. Spesielt hvordan de har designet regnbuksen for å brukes over vanlige buksen er stilig. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...