Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Success og en Ultimate. Fikk overbevist meg sjøl om at jeg trengte en til da reven løp over jordet her, og .22 pipa satt montert i Successen.

Ultimaten er overlegen Successen synes jeg, tilnærmet samme vekt men med justerbar kolbeforhøyer. LOP kappa har jeg demontert og montert rekylabsorberende isteden. Men lop justeringa er enkel og fungerer bra. Ettermontert kolbeforhøyer gir endel ekstra vekt i kolben.

Planen var å bruke Successen som hundeførerbørse med Aimpoint, men med samme vekt så blir det Ultimaten som henger på ryggen. Så den endte opp i en GRS stokk for å ha justeringsmuligheter og blir brukt på bane/trening.

Hvis jeg ikke husker feil, så blir det det å søke på låsekasse og pipe. Sluttstykkehode er ikke søknadspliktig, men registreringspliktig og du får eget våpenkort på det. Tar forbehold om at husken ikke er 100%. 

Det er enklere å bytte stokk og større utvalg å velge mellom hvis du velger Success eller en brukt Prof, men jeg mener som sagt at Ultimate er  mye bedre og behovet for annen stokk ikke er der.

Det er hovedsaklig 3 bakdeler med Blaser: prisen, mange som skal ha en mening om både børsa og eier (hovedsaklig idiotforklainger) og at det ender med at du "vilhøver" alt for mange piper 😄

Link to comment
Share on other sites

Mugga skrev (På 21.11.2023 den 23.10):

Hei.

 

Jeg har en Success og en Ultimate. Fikk overbevist meg sjøl om at jeg trengte en til da reven løp over jordet her, og .22 pipa satt montert i Successen.

Ultimaten er overlegen Successen synes jeg, tilnærmet samme vekt men med justerbar kolbeforhøyer. LOP kappa har jeg demontert og montert rekylabsorberende isteden. Men lop justeringa er enkel og fungerer bra. Ettermontert kolbeforhøyer gir endel ekstra vekt i kolben.

Planen var å bruke Successen som hundeførerbørse med Aimpoint, men med samme vekt så blir det Ultimaten som henger på ryggen. Så den endte opp i en GRS stokk for å ha justeringsmuligheter og blir brukt på bane/trening.

Hvis jeg ikke husker feil, så blir det det å søke på låsekasse og pipe. Sluttstykkehode er ikke søknadspliktig, men registreringspliktig og du får eget våpenkort på det. Tar forbehold om at husken ikke er 100%. 

Det er enklere å bytte stokk og større utvalg å velge mellom hvis du velger Success eller en brukt Prof, men jeg mener som sagt at Ultimate er  mye bedre og behovet for annen stokk ikke er der.

Det er hovedsaklig 3 bakdeler med Blaser: prisen, mange som skal ha en mening om både børsa og eier (hovedsaklig idiotforklainger) og at det ender med at du "vilhøver" alt for mange piper 😄

 

Takk for utfyllende svar, du svarte på alt jeg var usikker på her  :D

 

Jeg synes estetisk at Ultimate er en flott rifle, og jeg ser mer på den en Successen når jeg scroller nettsider opp og ned, lander alltid på Ultimate, jeg har ikke vært fan av tommelhullstokk men har holdt i en Ultimate i en Dansk våpensjappe og fikk prøve avtrekk og sluttstykkegangen og først da skjønte jeg "hypen" med Blaser :D 

 

Planen min nå er og beholde ei Tikka T3x Supervarmint i 6,5PRC som dedikert langhold/banerifle, også selge unna det andre jeg har stående, og kjøpe meg en R8 til jakt, jaktfelt :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere med R8 og tommelhullstokk som skyter mye liggende med tofot og baksekk å kan si hvordan stokken er til det bruket? 

 

Jeg er i tvil om jeg burde gå for Ultimate eller Success, dette fordi jeg skyter endel med tofot når jeg er på banen frihåndskyting blir med jaktfelt treninga for det meste, jeg liker Ultimate stokken uten tvil best utseende messig og med justerbar kolbekappe, men er redd for å brenne inne med ei R8 som ikke kan skiftes stokk på i fremtiden om dette er helt feil, vet at dette kanskje er litt objektivt ut fra person til person, men har ingen bekjente med R8 som jeg kan teste hos og vil gjøre meg opp best mulig vurdering før jeg brenner av så mye penger.

 

For å si det sånn, er det noen av dere som har kjøpt Ultimate for og så bytte den ut med en success for å ha muligheten til å bytte stokk til f.eks GRS, KKC osv? :)

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (6 timer siden):

Noe jeg ikke har fått med meg her tror jeg. Hvorfor skal du ikke kunne skifte stokk på en Ultimate?
Er det ikke samme låsekasse på alle R8 (utenom R8X) så de passer vel i alle stokker om hverandre?


slik jeg har skjønt det så er stokken på Ultimate todelt og låsekassen er et stykke mellom fortreet og kolben, men på Success så er det en hel stokk og kassa ligger nedi stokken som på en vanlig bolt rifle.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (7 timer siden):

Ja jeg vet forskjellen på ultimate og success i forhold til to-delt og hel stokk, men jeg trodde alle R8 låsekasse var like.

 

Det som jeg mener, eller har forstått er at det er mye mindre utvalg i uoriginale stokker til Ultimate vs Success, kan godt være at dette er et "ikke" problem da Blaserstokken sikkert er helt fantastisk. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger ikke helt med. Hvis alle R8 låsekasser er like så kan du jo kjøpe hvilken som helst ny 3-parts stokk til den uavhengig av om du har den på Ultimate eller Success stokken nå.


Og generelt hvis du tenker å kjøpe en 3-parts stokk så ville jeg bare kjøpt låsekassen uten stokk i det hele tatt. 
Det gjorde jeg på den siste jeg kjøpte. Kjøpte kun låsekasse og løp hos J&F på Black Friday i fjor til veldig hyggelig pris. Og så kjøpte jeg stokk på Finn.no

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (1 time siden):

Jeg henger ikke helt med. Hvis alle R8 låsekasser er like så kan du jo kjøpe hvilken som helst ny 3-parts stokk til den uavhengig av om du har den på Ultimate eller Success stokken nå.


Og generelt hvis du tenker å kjøpe en 3-parts stokk så ville jeg bare kjøpt låsekassen uten stokk i det hele tatt. 
Det gjorde jeg på den siste jeg kjøpte. Kjøpte kun låsekasse og løp hos J&F på Black Friday i fjor til veldig hyggelig pris. Og så kjøpte jeg stokk på Finn.no

Godt mulig det er jeg som ikke henger helt med, 

men da mener du at låskassen som den rød ringen rundt på øverste bilde her ligger nedi stokken på en Success (nederste bildet) da?

regnet med det er låskassen som er eksponert på Ultimate mellom fortreet og kolben? 

 

 

1.JPG

2.JPG

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Man lærer noe nytt hver dag hvis man spør 😀
Nå ringte jeg til Jakt & Friluft og snakket både med Are og Georg.

De svarer at R8 låsekassene er like (da tenker vi ikke på farge, utskjæring etc) og eneste forskjell er på magasinbiten som skråer litt anderledes. 
De sa at det de pleier gjøre er å tilby kundene å bytte den magasinbiten for 1000kr hvis noen vil bytte fra f.eks Ultimate til Success.

 

Så her brenner du overhode ingen broer om du velger den ene eller den andre og senere ombestemmer deg.

i et Blaser regnestykke er 1000kr ingenting 😂

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (9 minutter siden):

Man lærer noe nytt hver dag hvis man spør 😀
Nå ringte jeg til Jakt & Friluft og snakket både med Are og Georg.

De svarer at R8 låsekassene er like (da tenker vi ikke på farge, utskjæring etc) og eneste forskjell er på magasinbiten som skråer litt anderledes. 
De sa at det de pleier gjøre er å tilby kundene å bytte den magasinbiten for 1000kr hvis noen vil bytte fra f.eks Ultimate til Success.

 

Så her brenner du overhode ingen broer om du velger den ene eller den andre og senere ombestemmer deg.

i et Blaser regnestykke er 1000kr ingenting 😂

 

Fantastisk, takk for god hjelp :D

Da blir det å peile seg inn på Ultimate tenker jeg, ser at noen leverer Match, DLC og Ruthenium sluttstykke, er det bare "heverarmskula"  som er forskjell  her? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bartemannen said:

 

De svarer at R8 låsekassene er like (da tenker vi ikke på farge, utskjæring etc) og eneste forskjell er på magasinbiten som skråer litt anderledes. 
De sa at det de pleier gjøre er å tilby kundene å bytte den magasinbiten for 1000kr hvis noen vil bytte fra f.eks Ultimate til Success.

 

 

Her har du misforstått.

 

Ultimate låskassen krever todelt stokk. Success har fullengde. Disse to deler "skrå" avslutning på avtrekker.

Professional har også fullengde stokk, men uten skrå på avtrekker. Avhengig av hvordan ettermarkedsstokken er designet, så er Success og Professional ombyttbare. Ultimate er noe helt annet. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg var idag innom en butikk og holdt i en R8 Success Monza med vertikalt lærbelagte grep. Må si at dette våpenet slettet all min interesse for Tikka T3X stainless med GRS kolbe som lenge har stått på ønskelista. Har til nå bare en TRG-42 green i .338LM og en kal. 12 Benelli halvauto, og forhaster meg ikke å skaffe en 6.5x55 til toppjakt og rype -enda ikke behov for det-, ellers ville jeg til nå stå med en Tikka i 6.5, der dagens havelysten spontant ble en Blaser R8. Unngår da hamstring. 
 

Men dersom jeg går for en R8, så vil jeg av en sær grunn bare ha den i .308 Win., fordi dette våpenet for det meste går i dette populære kaliberet. Kan jeg jakte på rype og storfugl også med en .308?

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

En ultimate er mye enklere å bytte stokkdetaljer på f.eks vanlig/silence(trenger 350x5mm unbraco) rekyldempende med forskjellige dempeputer, justerbar i høyde/vinkel/lengde eller vanlig fast bakkappe som du kan få med forskjellig tykkelse (også limbsaver har kappe)(2 skruer for å bytte) og med eller uten justerbar kinnstøtte med memoryfunksjon altså en legobørse. F.eks bytte til tykt løp bytt forskjefte til silence vist standard er for trangt.

Edited by hydeqs
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ranger#44 skrev (På 28.11.2023 den 15.05):

 

Her har du misforstått.

 

Ultimate låskassen krever todelt stokk. Success har fullengde. Disse to deler "skrå" avslutning på avtrekker.

Professional har også fullengde stokk, men uten skrå på avtrekker. Avhengig av hvordan ettermarkedsstokken er designet, så er Success og Professional ombyttbare. Ultimate er noe helt annet. 

Har en R8 Lux - Den har jo som ultimate en låskasse som krever todelt stokk, men også rett magasin/ikke skrå vinkel da den ikke har tommelhullstokk.  

 

Dersom jeg har lyst til å sette på en stokk med tommelhull en gang, er dette mulig ved å bytte til magasinløsningen til ultimate/success med "skrå" avslutning, eller er det andre forskjeller på disse?

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (33 minutter siden):

Ingen hensyn å ta. Det eneste må være at det er veldig lite moment på hevarmen på Blaser, så vær forsiktig med hylser som ikke er skutt i ditt våpen, pass på så de ikke kiler seg fast i kammeret. 

 

okei, så fortsette med helpressing da med andre ord, og ikke tvinge frem hevearmen om man merker det er motstand, slik man kan gjøre på en ordinær mekanisme. 

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har erfaring med å kjøpe R8 i deler, altså låsekasse, sluttstykke pipe og avtrekkshus etc hver for seg brukt å nytt om hverandre? 

 

Jeg vurderer om jeg skal legge meg opp penger til å kjøpe en helt ny ultimate komplett (ca 60.000kr), eller om jeg skal kjøpe litt her og der brukt/nytt fra finn, men ønsker ikke å sitte igjen med ei "slarkete" rifle fordi jeg skulle spare 10.000kr på sluttsummen :) 

Link to comment
Share on other sites

tinytim skrev (4 minutter siden):

Tror ikke du får noe slarkete greier. Jeg har kjøpt både sluttstykke,avtrekker, låsekasse og piper brukt og ikke opplevd annet enn at det passer godt sammen.

 

Ja mitt inntrykk er at Blaser er som Lego, tenkte at man da kan kjøpe litt her og der når det dukker opp deler med gode priser, ble frarådet dette av en forhandler (selvsagt) uten noe mer spesifikk begrunnelse en at det va best å kjøpe komplett våpen uansett. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, tinytim said:

Jeg har kjøpt både sluttstykke,avtrekker, låsekasse og piper brukt og ikke opplevd annet enn at det passer godt sammen.

Samme her, Får en langt billigere løsning enn en ferdig pakke (nå er det noen år siden, da prisene var noe lavere, men uansett.....).

 

5 hours ago, fredriko said:

Ja mitt inntrykk er at Blaser er som Lego

Ja, det er Lego (kan selvfølgelig være unntak, men ikke opplevd trøbbel selv)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (9 timer siden):

Er det noen her som har erfaring med å kjøpe R8 i deler, altså låsekasse, sluttstykke pipe og avtrekkshus etc hver for seg brukt å nytt om hverandre? 

 

Jeg vurderer om jeg skal legge meg opp penger til å kjøpe en helt ny ultimate komplett (ca 60.000kr), eller om jeg skal kjøpe litt her og der brukt/nytt fra finn, men ønsker ikke å sitte igjen med ei "slarkete" rifle fordi jeg skulle spare 10.000kr på sluttsummen :) 


jeg har 3 stk R8..5 komplette sluttstykker og flere avtrekkerhus..samt 9 stk løp..alle deler blir brukt om hverandre og alle ting er like tight uansett hvordan en bytter rundt på løp..låskasser sluttstykker og avtrekkerhus.. toleransene er lik uansett.. slik er Blaser.. 

 

Jeg har 2 stk løp til min Blaser F3 Hagle.. disse kunne jeg rett ut av esken bytte om løpene rett fra esken.. det samme gjelder min Blaser K95 bytter der også løp om hverandre..

 

Min Beretta DT11 som jeg har og kjøpte ved en senere anledning et ekstra løp til.. der måtte alt til børsemaker for tilpassing for at nytt løpssett skulle passe..

 

å kjøpe "brukt" løp uten å kunne inspisere det hadde jeg ikke gjort.. (alle løp som blir solgt har maks gått 200 skudd) har hatt noen av de løpene på benken og sjekket de med Borescope og om de "bare" hadde gått "200 skudd" så var de skuddene ultra hardt ladet..

 

overflatebehandlingen til Blaser er super.. og utvendig så kan løpene se nye ut og er ripefri osv.. men innvendig så har jeg funnet rust i kammer..rust etter lyddemper og synlige tegn på hyppige varmskytinger med dertil krakeleringer.. å kjøpe slike løp for 13-18K er i mitt hode dyrere enn å kjøpe nye løp..

 

som regel splitter mange opp pakken når de skal selge..og får dermed mere for børsen enn om den selges samlet.. så at det er så mye penger å spare er en annen sak..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (9 timer siden):


jeg har 3 stk R8..5 komplette sluttstykker og flere avtrekkerhus..samt 9 stk løp..alle deler blir brukt om hverandre og alle ting er like tight uansett hvordan en bytter rundt på løp..låskasser sluttstykker og avtrekkerhus.. toleransene er lik uansett.. slik er Blaser.. 

 

Jeg har 2 stk løp til min Blaser F3 Hagle.. disse kunne jeg rett ut av esken bytte om løpene rett fra esken.. det samme gjelder min Blaser K95 bytter der også løp om hverandre..

 

Min Beretta DT11 som jeg har og kjøpte ved en senere anledning et ekstra løp til.. der måtte alt til børsemaker for tilpassing for at nytt løpssett skulle passe..

 

å kjøpe "brukt" løp uten å kunne inspisere det hadde jeg ikke gjort.. (alle løp som blir solgt har maks gått 200 skudd) har hatt noen av de løpene på benken og sjekket de med Borescope og om de "bare" hadde gått "200 skudd" så var de skuddene ultra hardt ladet..

 

overflatebehandlingen til Blaser er super.. og utvendig så kan løpene se nye ut og er ripefri osv.. men innvendig så har jeg funnet rust i kammer..rust etter lyddemper og synlige tegn på hyppige varmskytinger med dertil krakeleringer.. å kjøpe slike løp for 13-18K er i mitt hode dyrere enn å kjøpe nye løp..

 

som regel splitter mange opp pakken når de skal selge..og får dermed mere for børsen enn om den selges samlet.. så at det er så mye penger å spare er en annen sak..

 

Takk for godt svar, 

Det forklarer hvorfor det er så mangen som selge bare stokk og låsekasse på finn, fordi de kan potensielt få mer om de selger rifla i deler. 

ser at jeg heller bør kjøpe et komplett våpen nytt hos forhandler da så er man på den sikre sida. 

 

ser det er flere som skriver om dette med rust i piper på Blaser, er det ok å holde i sjakk om en pusser pipa etter hver tur på banen/jakt f.eks? eller er det ikke til å unngå med Blaser sine piper? 

 

Har du erfaring med piper fra f.eks Rafdal med muffe? får man like god presisjon som med originalpipe? 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (10 timer siden):

ser det er flere som skriver om dette med rust i piper på Blaser, er det ok å holde i sjakk om en pusser pipa etter hver tur på banen/jakt f.eks? eller er det ikke til å unngå med Blaser sine piper? 


Pipene til Blaser er super bra.. men de er ikke rustfrie.. men nitringen på utsiden er svært hard og motstandsdyktig mot riper og vær og vind.. ofte så "tror" da eieren at pipen er like motstandsdyktig innvendig noe den ikke er.. ikke misforstå.. hadde pipen sett en dråpe olje i ny og ne så hadde ikke det ikke vært et problem.. pipene er av svært god kvalitet og den originale Blaser pipen tålte 2K skudd mere enn en LW pipe i muffe gjorde i samme kaliber..

 

ett lett strøk med olje etter jakt/bane og ved lagring så vil du aldri bli plaget med rust.. 

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (13 timer siden):

Har du erfaring med piper fra f.eks Rafdal med muffe? får man like god presisjon som med originalpipe?

Det kommer jo an på hvilket emne han setter i muffa. Det finnes piper av bedre kvalitet enn hva Blaser leverer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (11 timer siden):

Det kommer jo an på hvilket emne han setter i muffa. Det finnes piper av bedre kvalitet enn hva Blaser leverer.

 

Det forstår jeg,  Jeg har skiftet piper hos Rafdal på mine andre rifler å er svært fornøyd med arbeidet og presisjon.

 

Tenker om man "kuker" det til siden Blaser har så bra toleranser på alt de lager også skal man styre med ettermarkeds muffesystem for å spare noen kroner, eller er det faktisk noe som fungerer vel så bra som ei original pipe. (i Blaser sammenheng) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (2 timer siden):

Tenker om man "kuker" det til siden Blaser har så bra toleranser på alt de lager

 

Blaser har bra toleranser, eneste ulempen er at Blaser er noe "antikvarisk" med tanke på twist.. feks. 6.5x55 så har de der 1:8,66 som blir marginalt i forhold nye moderne kuler.. en ettermarked pipe i muffe så kan du få 1:7,5 eller 1:7 som er bedre for de kulene med høy BC

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (37 minutter siden):

 

Blaser har bra toleranser, eneste ulempen er at Blaser er noe "antikvarisk" med tanke på twist.. feks. 6.5x55 så har de der 1:8,66 som blir marginalt i forhold nye moderne kuler.. en ettermarked pipe i muffe så kan du få 1:7,5 eller 1:7 som er bedre for de kulene med høy BC

 

Godt du nevnte det, det hadde ikke jeg tatt med i betraktningen. 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (På 9.12.2023 den 12.17):

Ser at R8 har vært på markedet siden 2008, er det noen som vet om det er en ny modell på trappene? 

 

R8 ble utviklet og lansert etter at R93 (fra 1993) hadde noen ulykker med personskade. Vet ikke omfanget, mulig det også var dødsfall. Blaser benektet hardnakket at R93 hadde svakheter, men R8 hadde endring på låsingen som kritikerne hadde påpekt som svakheten på konstruksjonen på R93. På andre våpen de fremstiller er det ikke noe tradisjon med å lansere nye modeller hvert 15 år.

 

Helt enig med de som synes Blaser har blitt tullete kostbart. Med det sagt og utviklingen i eurokurs er det ikke bare Blaser som har hatt galopperende prisøkninger de siste årene. 

Link to comment
Share on other sites

Dette chassiset, med integrert låskasse, koster omtrent det samme som ekstrautstyret stillbar kinnstøtte og lengdejustering på skjeftet på en R8 Ultimate i Norge:

(Her trenger man altså kun pipe, sluttstykke og magasin/avtrekkerhus for å få komplett rifle)

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Skarvekongen skrev (14 timer siden):

Helt enig med de som synes Blaser har blitt tullete kostbart

Alt har blitt tullete kostbart. Det koster en million kroner for en bil.. 

 

Torf skrev (7 timer siden):

Dette chassiset, med integrert låskasse, koster omtrent det samme som ekstrautstyret stillbar kinnstøtte og lengdejustering på skjeftet på en R8 Ultimate i Norge:

(Her trenger man altså kun pipe, sluttstykke og magasin/avtrekkerhus for å få komplett rifle)

 

 

Det ser jo ut som pent arbeid, men er typisk for chassier "et par (chassi) generasjoner tilbake (derivat av det opprinnelige AIAX-chassiet, som vel starta denne "looken"). Folk som er flinke til å lage ting, og har sett på mange rifler og drømt om hvordan ting bør se ut - men ikke vært "head to head" for å se hva som virker best.

Dette er et chassi for se bra ut, ikke for å være effektivt, verken i et jakttårn eller i PRS.

Og Blaseren er og blir ei kort lita jaktrifle med det magasinet den nå engang har, du kan ikke sminke den til å bli konkurranserifle, og bytte Blaserstokken mot denne "fagverksbrua" når du skal rusle en jakttur ser jeg bare ikke for meg.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...