Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Det er to små snitt i kappa der hvor skruene er. Smør olje på et stjerneskrujern og vips så får du kappa av. Det med olje er viktig eller så drar skrujernet med seg gummi fra kappa. Og det vil du vel ikke på en børse til over fire tusen kroner?

Link to comment
Share on other sites

Så kom solen og skinte på min hatt.... :D

Jeg har tenkt mye på den dagen jeg pent takket nei til en Blaser R93 til REA pris, men så kom nyheten Blaser R8 og jeg fikk følelsen av "I'm so 2010 and You so 2000 and late :wink: ".

 

Det er en helt utrolig god følelse å titte inn i våpenskapet, der er det plass til en til.

Nei og nei, nå fikk jeg skikkelig gåsehud.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan det være piper o.l. som ikke er medgjørlige på dette også.

En seriøs forhandler vil og bør kunne da ta saken.

 

Er ikke sikkert at Blaser vil ta ansvar om pipa skulle begynne å spre litt etter varmskyting, men som sagt en god forhandler burde være behjelpelig.

 

Har pr nå 2 piper, og de går utrulig godt.

Link to comment
Share on other sites

Jobber med tilbud på LINKS Proffesional 2 løp og 22lr sett...

1 løp 6,5-284

1 løp 8*57IS med demper.

Blir nok vår eller sommer før dette kan innløses men leiker med tanken.

Link to comment
Share on other sites

Sauer har en Garanti på 20mm@100m etter husken.

Nokon som veit om Blaser har det samme.

 

Kan du utdype den litt, garanti?

 

Kjøpe en Sauer Highland 07, ingen garanti for presisjon på den, ble forøvrig solgt i 08 pga ikke fornøyd med presisjon, men tror personlig at problemet var skytter og ikke børsa (garantisak :lol: )

 

Ble kjøpt Blaser etter det, glimrende presisjon der ja......samme skytter.

Link to comment
Share on other sites

Ikke særlig kresen men de løpene jeg har, 3 stk 6,5x55, 7mm RM, 338-06 og 300 Win-mag, har alle veldig trange kammer. Hylser skutt i Sauer konkurransebørser er ikke i nærheten av å kamre i Blaser løpene. Bortsett fra dette har jeg ikke opplevd Blaser som kresen, går godt med veldig mange hjemmeladninger og ferdigladd.

Link to comment
Share on other sites

Blaser R93 med 6,5 pipe ble kjøpt i fjor og flittig brukt. Tenkte i utgangspunktet at allround'ern 6,5 skulle dekke det meste (noe den for såvidt også gjør... ble både hjort og elgkjøtt i fryser'n) Er egentlig VELDIG fornøyd med børsa, eneste jeg har å sette fingeren på er at det litt krumlende å komme til ved "stor-rengjøring"

Dog, "bare må ha - syka" har tatt meg også ( :roll: ). Var innom XXL i Sanvika (hvor jeg også kjøpte børsa) for å sjekke pris på 9,3. Joda, de hadde 9,3 og SELVSAGT måtte han vise meg den med påmontert Zeiss Compact Point... som nå er i hus :P .

 

Mitt spørsmål (joda, jeg har sjekka flere tråder men kanskje ikke alle) er det noen i familien Blaser som har Blaser, 9,3 påmontert lyd-demper ? Erfaringer ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Noen her som har noen anbefalinger på hvor mye jeg kan kutte av et 375 HH løp?

Hvilken lyddemper vil dere anbefale?

Jeg har ikke kappet mitt 375H&H løp, bruker A-tec cmm 4 http://www.a-tec.no/ frontmontert demper. Børsisen har flyttet kornfoten bakover og gjenget opp, slik at jeg kan bruke de åpne siktene. Demperen er såpass slank at den flukter med kornfoten. Jeg kan altså bruke de åpne siktene med demperen på! Det er sikkert mulig å kappe et 375 løp, men jeg synes utgangshastigheten på 375 H&H er tilnærmet perfekt som den er, vil ikke gå ned noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Blaser R93 med 6,5 pipe ble kjøpt i fjor og flittig brukt. Tenkte i utgangspunktet at allround'ern 6,5 skulle dekke det meste (noe den for såvidt også gjør... ble både hjort og elgkjøtt i fryser'n) Er egentlig VELDIG fornøyd med børsa, eneste jeg har å sette fingeren på er at det litt krumlende å komme til ved "stor-rengjøring"

Dog, "bare må ha - syka" har tatt meg også ( :roll: ). Var innom XXL i Sanvika (hvor jeg også kjøpte børsa) for å sjekke pris på 9,3. Joda, de hadde 9,3 og SELVSAGT måtte han vise meg den med påmontert Zeiss Compact Point... som nå er i hus :P .

 

Mitt spørsmål (joda, jeg har sjekka flere tråder men kanskje ikke alle) er det noen i familien Blaser som har Blaser, 9,3 påmontert lyd-demper ? Erfaringer ?

 

Hei- vurderer en Zeiss Compact Point til blasern min! Er du fornøyd? har du noen bilder av våpen og sikte? :D

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert å skaffe meg en liten aimpoint til 9,3 løpet. Står litt på vippen da jeg har en leupold VXIII 1-4x20 i fra før.

Det som er mest aktuelt er enten en comp c3 eller en H1.

Noen som har erfaringer med disse?

Og er der noen som har prøvd aimpoint sin montasje til blaser?

Bruks området blir helst drivjakt etter klovvilt...

Link to comment
Share on other sites

Vet eg har et blad der det står en del rundt det liggendes et sted, men hvor er uvist. (Mener at de i den testen skøyt med carbonpiper i orginalstokk og motsatt)

Men som Niak sier så brukes det neddreide piper, der kammerdellen(innfestnig til stokken) er urørt, mens resten av pipen er dreid ned.

Dette ser en veldigt tydeligt på bilder

På grunn av at Blaser ikke gir presisjons garanti på pipene er det ikke presisjonsgaranti på disse, noe det er på andre piper levert av Christensen.

Mekanismen er jo også orginal blaser, bare plasert i noe carbon istedenfor plast og jeg er 99prosent sikker på at alt passer om hverandre. Men du presiserte jo at du ville ha et 100prosent sikkert svar, så hvorfor ikke ringe importøren som er Jakt & Friluft A/S her i norge. Å hvist ikke stiller jeg gjerne med løp for prøvemontering.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bump.

 

Har vurdert ?kaffe meg en liten aimpoint til 9,3 l?. St?litt p?ippen da jeg har en leupold VXIII 1-4x20 i fra f?Det som er mest aktuelt er enten en comp c3 eller en H1.

Fikk kikket på den nye Zeiss Compact Point siktet idag og det virket utrolig kjekt.

Noen som har erfaringer med disse?

Enten den ene eller den andre....

Bruks omr?t blir helst drivjakt etter klovvilt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg funderer litt på å fjerne litt treverk i stokken på Blaseren min. Det er en R93 standard, og jeg kunne tenkte meg å få den ørlitegranne mer framtung.

 

Men er det noe vits?

 

Er det noe særlig treverk å hente baki kolben der? Blir den mye svakere om man huler den ut?

Link to comment
Share on other sites

Jeg funderer litt på å fjerne litt treverk i stokken på Blaseren min. Det er en R93 standard, og jeg kunne tenkte meg å få den ørlitegranne mer framtung.

 

Men er det noe vits?

 

Er det noe særlig treverk å hente baki kolben der? Blir den mye svakere om man huler den ut?

Stokken er vel uthula. Der er plass til rekyldemper i stokken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også satt på demper, og det er klart at balansen ble bedre av det. Dessuten tror jeg at offroadstokken er endel lettere enn standard-trestokken min.

 

Likevel er jeg ikke sånn superbegeistret for demperen, for selv om den bare veien 220 gram, så er det akkurat det som skal til for at børsa ikke lenger oppleves som snerten og hendig som før. Kanskje det hadde hjulpet å kappe løpet (eller: det hadde sikkert hjulpet å kappe løpet), men det har jeg altså ikke gjort.

 

Ikkeno å hente på å hule ut stokken altså. Æsj. Kanskje jeg kan lage noen gasstette hulrom og fylle dem med helium?

Link to comment
Share on other sites

Ja. Jo. Det er vel ikke så dumt å kappe litt...

 

Har også tenkt litt på å skaffe en offroadstokk, men de er vel uforholdsmessig dyre. Er det noen som vet hva en slik koster? Eller kanskje noen som vil selge en brukt?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har også tenkt litt på å skaffe en offroadstokk, men de er vel uforholdsmessig dyre. Er det noen som vet hva en slik koster? Eller kanskje noen som vil selge en brukt?

 

Priser fra Norge vet jeg ikke, men den svenske importøren Normark sine priser kan du se her: http://www2.normark.se/public/Servlet?action=login_anonymous&page=newlayout.jsp De norske prisene er ikke så langt unna vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Alle rifler med treskjefte vil variere mye i vekt, +/- 50 gram minst. I tillegg er det stor vektforskjell på pipene til blaser, f.eks. er 6,5x55 og 9,3x62 pipene like lange og har lik profil, men veldig ulik løpsdiameter, dermed blir 9,3 pipa mye lettere.

 

Min lux veier ca. 3090gr i 6,5x55/56cm pipe og 3040gram i .375 H&H/65cm pipe.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er jeg også blitt Blasert :wink:

 

Har gått i lang tid og tenkt å skifte ut til systemrifle. Har gått runden til alle forhandlere og kådd og tafset. Konklusjonen for min del: R93 Professional.

 

I år klaffet det med at a) jeg fikk et hyggelig brev fra skatteetaten og b) det dukket opp en R93 Professional Semiweight i .30-06 med Kickstop, originalmontasje og koffert, skutt ca. 250 skudd og meget pent behandlet, til en svært hyggelig pris. Til slutt fulgte det også med en Swarovski PV 3-12x50, også den hyggelig priset. Har foreløpig skrudd ut Kickstopen for å spare litt vekt. Nå håper jeg det blir tid til en tur på banen i helgen :D

 

Slik ser den ut:

dsc05978j.jpg

dsc05979x.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...