Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Har aldri vært så veldig fristet til å inneha en av disse farlige germanske gardenariflene. Mauser, sako og tikka har vært melodien her. Men, jeg fikk prøvd en R93 lux i 375 HH og ble litt fristet. Etter å ha lest Brno-blaser tråden, bestemte jeg meg: Nå blir det R93 Prof i 6,5 og 9,3. Søknad sendt og børsa bestillt! Om jeg overlever denne høsten og er fornøyd med systemet blir tikka 338mag erstattet av ett 338løp til blasern neste år.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter å ha kikket skjevt på denne selvskudsmekanismen, fikk jeg prøve en R93 i 6.5x55 på banen her forleden (kjøpt brukt).

Uten demper hadde den nydelig balanse (med kickstop), og slo ikke mer enn ei rifle med demper (veldig behagelig faktisk).

 

Fant ikke noe, som gjorde at jeg kan si at børsa ikke er dritlekker. Og jeg skjønner nå litt mer hvorfor eierne er helt hekta.

Super balanse med Kickstop montert, kort og hendig, bra avtrekk (noe vel lett), løpsbytte med sadel montasje av sikte (= 100% innskutt sikte til det enkelt løp), er inntrykket jeg satt igjen med (og så traff jeg like godt med den som med den deilige S&L'n min).

I tillegg prøvde jeg å provosere den med å smyge sluttstykket igjen, men fikk ikke noe klikk. Funket fint hele tiden.

 

For den som ikke har tenkt seg til med ekstrem lading, så ser jeg ingen grunn til å ikke ha øynene på stilk etter brukte R93er. Må være det blant de beste kjøpene på markede etter mitt syn (dyre, men det er de verdt).

Link to comment
Share on other sites

På de tidlige modellene av R93 kunne man bytte kun en fjær for å endre avtrekksvekt. På de senere modellene ( R93 ) bytter man både avtrekker og fjær. Avtrekksvektene er uavhengig av om det er Proffessional, Lux eller andre utgaver. Man har uansett 3 alternativ å velge i. På de siste utgavene av R93 tror jeg avtrekket er 0,8 kg, 1,0 kg eller 1,5 kg.

 

Hvordan dette er på R8, vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Artikkelen var ikke om lettere avtrekk, men om en ny avtrekksmekanisme som er bedre på et eller annet vis. Har vært nysgjerrig på denne selv, men det har ikke blitt noe av.

 

Nåvel: Det er mulig at dette jeg skal skrive nå blir litt OT, for det er faktisk en ting ved R93 som jeg ikke er storfornøyd med; Saken er den at jeg har kjøpt en ny kikkert, for å få et lavt og lett alternativ har jeg kjøpt en Swarovski 3-9x36. Montasje ble bestilt fra Eurooptics, og Leupold ringer ble slipt til etter alle kunstens regler.

Likevel er det ikke mulig å få kikkerten så lavt som den burde, for spenntangenten på sluttstykket bygger såpass høyt at kikkerten må monteres med objektivet høyere over pipa enn hva jeg hadde håpet.

 

Ganske ergelig, og mest irriterende er det at jeg ikke forutså dette før jeg kjøpte Swaroen. Den blir jo ikke nevneverdig lavere enn 2,5-10x50 kikkerten, så da kunne jeg jo ha holdt meg til den. Det ble mange penger for å spare 200 gram totalvekt :cry:

Link to comment
Share on other sites

bra avtrekk (noe vel lett)

 

Hadde eier gjort noe med avtrekket?

Hvilken mod. var dette?

 

Proff mod. har avtrekk på 0,7kg, mener du dette er for lett??

Hvilken modell det er vet jeg ikke, tre skjefte og kickstop var det i hvertfall på den.

Så ikke noe særlig fancy ut, et ærlig jaktredskap etter mitt syn.

Eier hadde kjøpt den brukt i butikk (Trondheim, hos rognes eller hva de heter).

 

Avtrekket var betydlig lettere enn mitt S&L avtrekk, som er 1.6kg. Ikke ulikt avtrekket jeg har på min CZ s452 Varmint i 17hmr, ca 800g-1000g tror jeg (i hvertfall ikke over 1000g).

Link to comment
Share on other sites

Har en R93 jeg er veldig glad i, men ønsker også en R8 i skapet.

 

Har allerede en godkjent søknad på en R8 i 9,3 med en ekstra pipe i 6,5x55 liggende men avventer tilbakemeldinger fra markedet om hvordan denne børsa fungerer.

 

Har det begynt å komme tilbakemeldinger?

 

Positive/negative

 

mvh

Sauerhansen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nå er min pent brukte K95 i hus! :D Tok den med på banen på onsdag og satte meg i benken for å se hvordan den gikk med jaktmatch. (Kjøpte brukt, så jeg ante ikke noe om hvilken ammunisjon den var skutt inn med.) Første skuddet var en sentrumstier, samme med andre skuddet. Da gadd jeg ikke mer i benk, så da tok jeg noen vanlig sittende, også der satt de fint. Testet den med jaktammunisjon, så var det rett inn å ta prøva. Fix ferdig! :lol:

 

Børsa er i 30-06, så jeg var litt skeptisk til rekylen, men den var ikke noe problem selv med jaktammunisjon, så det gikk fint.

 

Avtrekket er skikkelig lett på denne også, faktisk veldig likt det som er på D99.

Link to comment
Share on other sites

..Blaser BBF 95 ,cal.12-70 og 7*57 R samt øst-sibirsk jakt-maskin..og er det noen som lire på om jeg er fornøyd..så hehe det er jeg!!! :twisted::twisted:

 

...bruke en Aimpoint Comp til rype, skogsfugl og elg-/rovdyr-jakt i tett skog ellers en 2,5-10 *50 Zeiss Victory til alt annet...

 

...kompakt og super-presis våpen.. :D

 

010.JPG

 

...våpen til skue etter felt jerv situasjon..

 

001.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med ZEISS COMPACT POINT eller annet rødpunkt sikte til Blaser.

 

Jeg har Zeiss Compact Point på ei R93 pipe. God å skyte med, men veldig knotete å skyte inn. Ta med mange patroner....

Link to comment
Share on other sites

da var blaser'n av type r93 professional i kaliber 6,5x55 med en nightforce 3,5-15x56 kommet i hus 8) og testskutt 100skudd :lol:

mere handy og lettskutt børse har jeg aldri prøvd!!!

men jeg kunne tenkt meg og få til og montere en 2fot på den,har en harrison 2fot liggende.

så en tråd her på forumet om en patent om hvordan man lager hull og støper i noe epoxi? i stokken for og forsterke fremdelen til bolten.

noen som kansje husker hvor tråden er?

evt har sett en 2fot med bajonet montasje,husker ikke navnet atm.

tofoten blir bare benyttet under toppjakt/rådyrjakt og blink skyting etc så hadde vert fint med en hurtig av og på montasje etter forholdene.

 

anyone got any ideas? :wink:

 

mvh knut m stien

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter og ha skutt litt med blaseren nå så kommer det stadig en tanke frem. Hvorfor har ingen utviklet ett femskudds kryssmatet magasin til denne riflen?? Det burde ikke stå på plassen i standard kaliber. Hadde jeg bare hatt litt vertøy til rådighet. Ser for meg noe ala sako sin type uten at det er til forkleinelse av andre merker :) Noen som har noen meninger om dette?

Link to comment
Share on other sites

Har endelig fått somlet meg til å kjøpe en R93 Prof. Bestillte med glatt 6,5x55 løp og 9,3 m/åpne sikter. Var tomt på lager med glatte 6,5 løp så jeg fikk ett fabrikkgjenget i stedet. Dessverre er det 15x1 br reflex som det er gjenget for.

Har fått skutt noen runder med 6,5 løpet og er storfornøyd med presisjonen.

Det som imponerer mest er hvor likt treffpunkt er med forskjellig ammo. Ladet børsa med 4 forskjellige patroner, jaktmatch, V-max, 8 grams scenar og 144 gr PMC. Alle satt innenfor en tomme på 100 meter.

Har ikke fått skutt med annet enn åpne sikter med 9,3 løpet da jeg ikke har fått kikkert/montasjer til dette ennå.

 

Tenkte å prøve en reflexdemper på løpet før jeg kapper og gjenger på nytt, men troligvis blir børsa veldig fremtung med reflexdemperen. Er det noen som har prøvd denne kombinasjonen-reflexdemper m/ukappet løp på R93 prof?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei R93 pipe i kaliber 223 Rem med BR Reflex demper. Den er framtung, og min pipe er kappet til ca 52 cm. Ukappet vil den garantert føles framtung. Jeg bruker denne kombinasjonen til gluggjakt på rev, så det plager ikke meg. Til denne type jakt ser jeg det faktisk som en fordel. Rifla blir stødig, og god å skyte med.

 

Hvis rifla skal brukes mest til bevegelig jakt, ville jeg valgt en lettere demper.

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha skutt litt med blaseren nå så kommer det stadig en tanke frem. Hvorfor har ingen utviklet ett femskudds kryssmatet magasin til denne riflen?? Det burde ikke stå på plassen i standard kaliber. Hadde jeg bare hatt litt vertøy til rådighet. Ser for meg noe ala sako sin type uten at det er til forkleinelse av andre merker :) Noen som har noen meninger om dette?

jeg er HELT enig! Jeg har hatt min R93 noen år nå, og da jeg kjøpte min var jeg helt sikker på at det kom til å komme after market magasiner. Men den gang ei! Magasinet er det jeg er minst fornøyd med. Det er et argument for å gå for en R8, men de veier jo mer og jeg kan ikke bruke de gamle pipene mine så da gidder jeg ikke det. Men, dersom du lager et kryssmatet magasin som funker vil jeg gjerne kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Den nøkkelen er til å løsne/feste løpet.

 

Har nettopp bestilt meg rimfire settet til R93, i 22LR.

Droppet Quaden og bestilte dette istedenfor. Så jeg tar i mot alle erfaringer med takk.

Har tenkt å kappe den til 42 cm samt få den gjenget. Lurer på om noen har erfaringer med å kappe

22 pipenen til Blaser.

 

Nå gjenstår det bare 4 til 8 mnd med venting. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er min Blaser R93 komplett.

 

Blaser R93 Camo i 308w 50cm løp og A-tec TMM4

 

på toppen har jeg en Zeiss victory 3-12x56 m/lys og kulekomp.

+ det nye Zeiss Compact point sikte.

GENIALT.

 

Blaser`n med demper og 3-12x56 på veier ca 4100gram

 

Blaser`n med demper og Compact point på veier ca 3600gram

 

Alt er skutt inn med Federal Fusion.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte mine hos den engelske blaserimportøren. husker ikke hva de het, men har nettbutikk og sender et slikt sett til deg for hundre kroner eller noe slikt. Norske pushere bruker helt sikkert verktøy fra biltema når de justerer montasjer og kikkerter verdt titusener......... (min erfaring)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...