Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

ÅJÆVELIG! grepet på den tommelhull stokken så bare så godt ut,noen som vet ca pris på en slik?

grepet på professionaln min er ikke 100%optimalt for meg.

annet spørsmål,hvor lang patron kan jeg benytte ?har standard i 6,5x55 nå,men kunne tenkt meg 300WM/338WM el noe i den duren :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som vet hvem (om noen) som selger Blaser skrutrekkere som passer til å stramme montasjen her på berget?

 

Slik som han her bruker: http://globaloutdoorsman.com/media/40/How_a_Blaser_works/

 

Denne skrutrekkeren ligger oppi esken når du kjøper montasjen i utlandet. Hvorfor den ikke leveres med montasjen i Norge vet ikke jeg, det er et forholdsvis ukurant dimensjon på skrutrekkeren (tynt/bredt)

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen i dag, den første serien gikk bra men på de andre serien gikk det første skuddet ned til høyre. Noen som har en mening om hva som er problemet? Skuddene satt så langt ned at jeg hadde strøket på oppskytinga.

Ser ikke noen grunn for det annet at du selv ikke har gjort jobben.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Får skrive litt her jeg og da ettersom jeg er storfornøyd. Har hatt lyst på ny rifle en stund. Vurderte lenge sauer, men ville gjerne ha synt og i links er utvalget lite.

Så fikk landrø plutselig en demobrukt r93 pro links til salgs og da slo jeg til. Den hadde orange camo stokk.. Denne var litt vel fargesprakende for meg, men etter en hyggelig byttehandel her på kammeret så ble det en sort stokk. Kaliber er 308 og jeg er sinnsykt fornøyd. Blir glad hver gang jeg tar børsa ut av skapet :) liker oppspenneren veldig godt og presisjonen er super.

 

Mulige fremtidsplaner er

 

Kapping og demper på 308 - får ikke helt bestemt meg her. Liker den godt lett og smekker uten demper og

 

Justerbar kolbe - har investert i en pute (hillmann) som kolbeforhøyer og det får holde for en stund

 

223 pipe- litt usikker på hva den skal brukes til, men har litt lyst på :)

Link to comment
Share on other sites

:D R93 i 243 til toppjakt.

Storfornøyd med Blaseren, har brukt fabrikkladet Lapua 90grs FMJ i flere år. Samlet lett på snusboksen på 300m. Men nå har jeg ikke klart å skaffe fabrikkladet på over et år, ikke får jeg tak i lapua kula heller. (viser seg at Landrø nå har fabrikkladet men ikke kuler) Har prøvd div tilsvarende kuler og forskjellige ladninger men sliter med å samle på 5'ern på 100m - forventer samlinger på en 50øring. Har ei 30-06 pipe og bruker samme kikkert og samler lett på krona på 100m så skytter og kikkert er ikke problemet. Pipa har gått anslagsvis 200 skudd så det skulle vel heller ikke være problem.

Har Lapua har lagt ned produksjon av 243 90grs FMJ :?:

 

Det merkelige er at det virker som om jeg klarer å samle bedre på 200m enn på 100m, noen andre som har erfaring med ustabile kuler som gir utslag i bedre samlinger på lange hold??

 

- Dyrt nok er d så gjerne noen ladetips og kuler og krutt som samler godt.

Link to comment
Share on other sites

Har noen vært ute for at tennstempelet til Blaser R93 har knekt?

 

Det hendte meg i helga, og hadde det ikke vært for glimrende service fra Våpenloftet i Førde hadde det blitt lite hjortejakt og mye bilkjøring på de tilmålte jaktdagene...

 

Hva som er årsaken til at det brakk vet ikke jeg. Har skutt omtrent 3000 skudd med rifla, og har klikket litt hjemme sånn nå og da. Bruddet er i den delen av tennstempelet der innsnevringen begynner.

Link to comment
Share on other sites

Velger du 9,3x62 i en standard R93 bør du på forhånd være glad i rekyl. Den sparker godt. I sittende eller stående stilling kan jeg, med riktig bekledning, skyte en del før det blir smertefullt. Liggende derimot, er en prøvelse. Det gjør vondt etter få skudd. Jeg opplever også 10-15 cm treffpunktendring ved liggende, kontra sittende eller stående skyting. Min R93 Professional med kort ( 52 cm ) 9,3x62 pipe, er mye verre rekylmessig å skyte med, enn min R93 Varmint ( med Kick-Stop og tungt kikkertsikte ) i kaliber 300winmag.

 

Skal du ha kun en pipe til allroundbruk ville jeg valgt .308win. Kjedelig kanskje, men jeg liker den patronen.

 

Uansett kommer du helt sikkert til å ende opp med en pen stabel av piper i flere kaliber ettehvert. Det har mange av oss Blaser-eiere erfart. Da er det jo bare å velge spesialkaliber, tilpasset dine jaktformer. Utvalget er stort:

http://www.blaser.de/Calibers-Standard-Imperial.367.0.html?&L=1

Link to comment
Share on other sites

Regner med at 6,5x55 blir kaliberet på første løpet.

Kommer nok ikke til å ha lyddemper på ei slik børse fra starten av, liker muligheten for å kunne benytte de åpne siktene.

 

Har forøvrig fått klådd på en R93 Professional , og den var ikke så verst til å ha en stokk som er helt i vater.

Kikka også på Offroad, men syns at den stokken ble for glatt, er jeg helt på jordet?

 

Så når jakta er over for i år forsvinner nok både Remington, Steyr Mannlicher og Star Baikal ut av våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Velger du 9,3x62 i en standard R93 bør du på forhånd være glad i rekyl. Den sparker godt. I sittende eller stående stilling kan jeg, med riktig bekledning, skyte en del før det blir smertefullt. Liggende derimot, er en prøvelse. Det gjør vondt etter få skudd. Jeg opplever også 10-15 cm treffpunktendring ved liggende, kontra sittende eller stående skyting. Min R93 Professional med kort ( 52 cm ) 9,3x62 pipe, er mye verre rekylmessig å skyte med, enn min R93 Varmint ( med Kick-Stop og tungt kikkertsikte ) i kaliber 300winmag.

 

Skal du ha kun en pipe til allroundbruk ville jeg valgt .308win. Kjedelig kanskje, men jeg liker den patronen.

 

Uansett kommer du helt sikkert til å ende opp med en pen stabel av piper i flere kaliber ettehvert. Det har mange av oss Blaser-eiere erfart. Da er det jo bare å velge spesialkaliber, tilpasset dine jaktformer. Utvalget er stort:

http://www.blaser.de/Calibers-Standard-Imperial.367.0.html?&L=1

 

ey!!. ser det er 340 weatherby også til R93, er det nytt eller jeg som ikke har fulgt med. iallefall blir dette neste pipekjøp :)

Link to comment
Share on other sites

Var i dag så heldig å få møte en R93 Proff. camo, og falt faktisk litt for denne, greit nok camo er utradisjonelt, men dæven så godt grep og lydløs denne stokken var.

 

Må si at den børsa fikk havesyken til å eskalere ytterligere. :D

 

 

ikke kjøp camostokken, den blir helt hvit etter litt bruk,

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd begge i flere variasjoner. Selv har jeg R93 og er storfornøyd med den. R8 Har løst magasin, er litt kraftigere og tyngre. Lux utgaven ville jeg hatt om jeg skulle byttet til R8, da den er veldig god å holde i. Ellers ser jeg ingen grunn til å bytte og heller ikke meningen med magasinet. Også er det plass til ett skudd mer i R8.

 

Bare ta kontakt om det er noe du lurer på eller vil prøve.

 

lars

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har også en stor interesse av å kjøpe meg en blaser. Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en r8 (venter bare på innvilgelse)

 

Jeg har snakket med folk og kan skaffe meg en blaser R8 pro til prisen av 21000Nok, men jeg syntes egentli ikke at plastikk stokk er min ting. Så jeg har begynt å se litt på blaser r93 standar med oppgradert kjefte.

 

noen som har noen formening om hva som er best? R93 med tre eller R8 i plastikk?

 

Det med å ta ut magasin å sånt er egentlig ikke så nøye. men dere sier at R8 kan ha 1 kule til i magasinet. vil det da si 4kuler i magasinet og 1 i kammeret? hvordan fungerer det på r93`n? Kan man ha 1 i kammer og 3 i magasinet?

 

er det noe stor forskjell på samling fra r93 til r8?

 

Jeg har bestilt meg en Svarowski Z6i 3-18x50. tok 3-18 for jeg er en frelst fuglejeger og går en del på toppjakt, men samt elgjakt og alle andre lovlige dyr.

 

Har sett litt og tror jakt og friluft har en Std. r93 til 17500 med grad 3 stokk?

 

jeg trenger litt informasjon og sier tusentakk på forhånd for hjelp. og unnskyld får å gå litt O.T :)

 

Edit hadde egentli ikke tenkt å bestige 30000kr i førsteomgang, men bare kikkerten kosta meg 20000kr, og regner med 3000kr på montasje. så vil helst ikke ut med med enn 23000kr på rifle :)

Link to comment
Share on other sites

var i en butikk i danmark, det gjør at du ikke skal betale moms i danmark, men i norge, og vis man da importerer det vil det bli ca 21 høvdinger.

 

Men selve importen koster jo noget da. Jeg har familie i danmark, så fikk jeg noen tilbud nede ved tysker grensa hvor familien min holder til, og da ville det være lett for meg og Importere det en gang jeg var på besøk nede der.

 

men det blir litt papir arbeide, du må snakke med politi, og tollvesenet, så må du få gjort en ordning med den danske og norske momsen. Så i stede får å kjøpe en r8 i danmark kjøper jeg en r93 i norge (tror jeg)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...