Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Jeg fyller 40 ila 2011 og i den forbindelse har min nydelige kone bestemt at en ny rifle er en fornuftig gave (det samme mente hun når jeg fylte 30), må innrømme at det har hvert drevet en del lobbyvirksomhet i hjemmet det siste året.

 

Siden jeg står fritt til å velge merke (og skyte inn noen kr) så vurderer jeg en Blaser profesjonal i kal 9,3x62 til elgjakt.

 

Det jeg lurer på i denne sammenhengen er hva er minste fornuftige løpslengde til dette kalibret, tenker da i sammen med lyd demper.

Hvordan blir vektfordelingen på dette våpenet med lyd demper, har litt dårlig erfaring fra en 358nm som jeg fikk montert lyd demper på, denne ble for fremtung og lang etter min smak.

Stemmer det at avtrekket til Blaserer dårligere enn feks Sauer og Sako? eller dette en smaks sak.

Hva blir vekta på ett slikt våpen med eller uten demper.

 

Fyller sikker på med flere spørsmåletter hvert.

Link to comment
Share on other sites

@sakura

Har tre Blasere, to Prof og en LRS2. Avtrekkene på samtlige, er bedre enn det meste annet, etter min mening. Og jeg har prøvd veldig mange forskjellige rifler, bare så det er sagt.

 

Har et 338-06 løp med demper (ATEC CMM6). Dårlig demping(demper?). Løpet er kappet til min mål, dvs 40 cm, dette er for kort, spør du meg. Greit nok opp til ca 100 m, utover det er det små utslag på avtrekk/sikte som skal til før en drar skudda litt ut. Det positive er veldig bra balanse og lett vekt. Ville nok gått for 50cm løp, både pga av sannsynligvis bedre demper-effekt og høyere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Vekt på min rifle

 

Totalt: 4525

 

Sikte + montasje = 793gr

Lyddemper = 461gr

Rem = 134gr

Sluttstykke = 426gr

Løp (ikke kappet, dreid for demper, 6,5x55 uten åpne sikter)= 1281gr

Stokk (lux)= 1400gr

Magasin (plastikkholderen)= 30gr

 

Da jeg veide hele rifla komplett veide den: 4524gr

Link to comment
Share on other sites

Testet .300 RUMen her om dagen med en reflex T8 demper. Syntes den var god/fin og skyte med. Skrev bolthode i farten i et tidligere innlegg men mente hylseholder,gikk litt fort for seg. :oops: Men det har jeg jo funnet ut av nå :) Ikke noen hausen ladning i de første. La meg på 91grs mrp-2 men fikk flate hetter uten at det skal bety så mye. Brukte winchester magnum hetter.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er en forholdsvis ny jeger og helt fersk i forumet, har de to siste årene jaktet rådyr med en Sako 222 rem.

Som jeg leste i et innlegg har jeg også blitt innvitert med på hjortejakt noe som naturligvis blir begrenset med en 222 :) har derfor valgt å kjøpe meg en Blaser R93, jeg har bestillt låsekasse men ikke sluttstykke og løp, det som jeg har i tankene er 6,5x55.

Så til mitt spørsmål:

Er det noen fare forbundet med kjøp av brukt sluttstykke og løp?

Hva er "normal" brukt pris på de delene?

Link to comment
Share on other sites

Fikk beskjed på XXL at de har prisgaranti på nye Blaser våpen...

Fikk ett tilbud fra XXL Kristiansand på en Blaser R93 professional 6,5x55 med ringer, sadelmontasje og en Zeiss duralyt 3-12x50

for 26000,-. Hva synes dere om dette tilbudet? Er kikkerten ok? Noen plasser jeg kan få en bedre pris? Håper forsatt å få kjøpt brukt til riktig pris da 26000,- er noe mer en jeg har råd til...

Link to comment
Share on other sites

Veeelllll, det er 1:9 i mitt 223 løp.

Men i følge denne oversikten på blaserpro.com http://www.blaserpro.com/twistrates.php leveres 223 løpet med 1:9, 1:10 og 1:12 twist... Viktig å undersøke stigningen i det aktuelle løpet før man handler altså.

 

Ser på denne oversikten at på 6,5x55 står det kun en strek i feltet som angir antall tommer.Men i kolonnen bak som angir mm er det oppgitt 220 mm.Dette får jeg til å bli 8,7 tommer.

Er pipesnurren i 6,5 1-9?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg burde vurdere 7x57..? Jeg har ingen erfaring med kaliberet og kjenner heller ingen som bruker det, derfor har det heller ikke blitt vurdert. 7x57 ligger et lite hakk under 7mm-08 i ytelse, stemmer det? Grunnen til at jeg ønsker 7mm-08 er at den skal egne seg godt i kortere piper (ønsker demper på Blaseren), hvordan kommer 7x57 ut her?

Link to comment
Share on other sites

Hei no har eg en blaser off rode kjøpte den fordi e skal sette på en bedre stokk om litt men no viser det seg att dei som skulle gjere jobben ikkje kjem til å produsere den på ei stund enda.

 

Der var det eg fikk mitt klare øyeblikk om å lage opphød kinn støtte, e veit att der er å få kjøpt men e liker å mekke litt sjøl. Planen er som følger å lage ett tre stykke som paser opp på kolben og siden den må av for å ta ut sluttstykke må den kunne takast av. Der hadde eg tenkt å bore ned og sette inn gjenge innsatser direkte i plasten overbevist om att det held viss godset er tjukt nok dvs7-8mm. Men det eg ikkje veit er kor tjuk plasten er på toppen av kolben før det e opning der. Nokon som har ide om dette kan gå?

Link to comment
Share on other sites

Får legge inn litt skryt om Blaser jeg og. Har hatt en blaser kombi i ett par år nå og er veldig fornøyd. genialt våpen. Går nå og lurer veldig på å bytte ut saueren til fordel for en Blaser r8 professional. Helt siden jeg klådde på en r8 i november, har jeg ønsket meg en slik en. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...