Jump to content

Relativt lett jaktrifle


Hako

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er på utkikk etter et relativt lett jaktrifle.
 

Jeg jakter i dag rype med en rifle på 5,8 kg totalt.

 

Det jeg ser for meg å bruke den til. Jeg jakter i dag litt rype og skogsfugel. Ønsker også mulighet til å jakte elg, da jeg har blitt invitert med på elgjakt neste sesong. Ellers er det litt revejakt ved hytta og håper å få prøvd rådyrjakt.
 

derfor ser jeg for meg at kaliber er ganske bestemt på 308. Det egner seg til kapping og ønsker en kort og hendi rifle. Åpen for forslag?

 

Det siste kriteriet: Jeg ønsker ett mer vertikalt pistolhåndgrep av typen som finnes på bergera b14 hmr.

https://www.norma.as/bergara/115203/bergara-b14-hmr-bergara-b14-hmr-boltrifle
 

budsjett er på ca 25k +- Brukt er topp 👍

 

ønsker innspill på gode riflemodeller som kan passe til dette.

 

Link to comment
Share on other sites

Syns du sa "lett"? Den Bergaraen veier 4,5 kg før du putter på kikkert, demper og annet........

 

Men en Remington 7 må være fint. En Howa 1500 er jo også passe lett. Dette er rimelige våpen du kan finne brukt til en grei pris. Setter du da på en KKC stokk er de fortsatt rimelig lette og du får rett pistolgrep i stokken.

Link to comment
Share on other sites

Hako skrev (33 minutter siden):

Jeg jakter i dag rype med en rifle på 5,8 kg totalt.

.......................

derfor ser jeg for meg at kaliber er ganske bestemt på 308. Det egner seg til kapping og ønsker en kort og hendi rifle. Åpen for forslag?

Ja, opplagt for tungt!

 

Myten om at .308 Win egner seg bedre til kapping enn andre kalibre er seiglivet. All kapping gir tap av hastighet. Men med kort låskasse sparer kanskje noen hundre(?) gram. Til elg trenger du imidlertid tunge blykjernekuler eller monolittiske kobberkuler med høy hastighet.

 

Jeg vil påstå at blant .30-kalibrene er .30-06 den mest allsidige patronen du kan finne. Om du kapper pipa ned mot (eller under 50 cm) har du fortsatt god nok hastighet til å håndtere kuler som nevnt ovenfor. Og .30-06 er en meget takknemlig patron for hjemmeladeren.

 

Edit: Og du kan gjøre gode kjøp, både i nytt- og i bruktmarkedet. Min Sauer 404 i .30-06 med 56 cm pipe og karbonstokk veier for øvrig 3,79 kg komplett med A-tec Optima 45 demper og Swarovski z4i 3-12x50 kikkertsikte.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Der kan man vel bare bytte ut pistolgrep på standardstokken? For å få et ganske vertikalt et? Ikke er den spesielt tung heller. 

 

Jeg har gjort dette på min T1x. Ganske snedig system. For min del passer ingen av grepene særlig godt. Jeg har en tanke om å 3D-printe et bedre. Eller gå løs med tape, epoxy, sparkel, skruer e.l. Er jo ikke så farlig om det går galt. Kan bare kjøpe et nytt om det blir fiasko.

T3x er ganske lett, 2,8 kg? Og det finnes etterhvert masse ekstra greier å få tak i. Et bra utgangspunkt til ganske ok pris.

 

Personlig hadde jeg nok heller gått for 6,5x55 til den tiltenkte bruken. Men TS virker ganske bestemt på .308W, og det er ikke noe galt med den.

Link to comment
Share on other sites

Hei

14 hours ago, FreeSkier said:

Er budsjett på 25k kun rifle, eller inkl. kikkert, demper å montasje? 

 

Søk etter lettvekts-tråden inne her, om du vil ha litt tips til veldig lett. 

 

Gikk selv for .308 til samme bruk. Vurderte også 6,5 creedmoor og 7mm-08. 

Tusen takk for mange bra svar folkens. Budsjettet er ca 25k for rifle og demper gjerne. Demper er ikke ett must i første omgang. 

 

Sauer 404 Syncro XT ser perfekt ut. 

 

Jeg er med på at det ikke finnes noen magiske egenskaper i 308 som gjør at den egner seg godt til kapping, men...

 

Her er det mulig jeg tar feil, men siden kulen er en del tyngre en 6,5 så kan man lage en kortere og mer hendi rifle med 308?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Kjøp en brukt Blaser R8 så slipper du å kappe pipa.

Hvis man sammenlikner S404med en R8 med samme pipelengde har vel R8'en 7-8cm kortere totallengde enn en S404.

Hei

 

Veldig gjerne, men de ligger på finn runde 50-60k

Det er litt for dyrt

Link to comment
Share on other sites

Hako skrev (3 timer siden):

Her er det mulig jeg tar feil, men siden kulen er en del tyngre en 6,5 så kan man lage en kortere og mer hendi rifle med 308?

Nei, det er ikke fullt så enkelt. Du kan lempe av gårde kuler mellom 9 og 10 gram (140-156 grs) med 6,5, og i praksis 10-11 gram (150-165 grs) med .308 Win. Hvis du tenker anslagsenergi (min. 2200 J @ 100 m) vil det ekstra vektbidraget bli helt underordnet bidraget fra hastigheten (E= 1/2 mv2). Så om du korter ned en .308 for å få et hendigere våpen mister du fort så mye hastighet at 10-15% høyere kulevekt ikke kompenserer for hastighetstapet.

 

Edit: Om du kapper ei pipe fra 51 til 45 cm mister du sånn rundt 20-25 m/s i munningshastighet, ved 100 m vil tapet være større. Hvis jeg nå ikke har regnet helt feil, trenger du følgende minimumshastighet på 100 m for å klare kravet til anslagsenergi:

9 gram/140 grs kule må ha 700 m/s, 10 gram/156 grs kule 663 m/s, mens kula på 11 gram/168 grs må ha 632 m/s.  

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

15 minutes ago, Sølvrev said:

Nei, det er ikke fullt så enkelt. Du kan lempe av gårde kuler mellom 9 og 10 gram (140-156 grs) med 6,5, og i praksis 10-11 gram (150-165 grs) med .308 Win. Hvis du tenker anslagsenergi (min. 2200 J @ 100 m) vil det ekstra vektbidraget bli helt underordnet bidraget fra hastigheten (E= 1/2 mv2). Så om du korter ned en .308 for å få et hendigere våpen mister du fort så mye hastighet at 10-15% høyere kulevekt ikke kompenserer for hastighetstapet. 

 

Hva ville du anbefalt da? Jeg trenger en rifle hvor jeg kommer innenfor anslagskravet på storvilg (elg) 

 

Skulle man gått for 6,5 i stede for? hvor mye kan den kappes?

Jeg må inrømme at jeg liker rekylet på min 6,5 bedre en de 308 jeg har prøvd :)

Link to comment
Share on other sites

Hako skrev (3 minutter siden):

Skulle man gått for 6,5 i stede for? hvor mye kan den kappes?

Jeg må inrømme at jeg liker rekylet på min 6,5 bedre en de 308 jeg har prøvd :)

Du kommer ikke unna dette😉! Skal du bruke de letteste lovlige kulene i 6,5 må du ha hastighet (og dermed pipelengde!), skal du bruke tyngre kuler i .308 kan du heller ikke ha for kort pipe. Vil du ha kort pipe og samtidig nok hastighet, må du har en patron som kan lades med mer krutt. Derfor anbefalte jeg .30-06 som har drøyt 21 % større hylsevolum enn .308. Men når patronen lades med mer krutt får du også mer rekyl. Og jo lettere rifla er er, jo mer merker du rekylen! Men jeg mener .30-06 med demper absolutt er til å leve med. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Sølvrev said:

Om du kapper ei pipe fra 51 til 45 cm mister du sånn rundt 20-25 m/s i munningshastighet, ved 100 m vil tapet være større.

Hmm.. burde ikke hastighetstapet på 100 meter være mindre? Hvis luftmotstanden øker med hastigheten?  🤔 Ellers enig i analysen 😃

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (14 minutter siden):
Sølvrev skrev (50 minutter siden):

Om du kapper ei pipe fra 51 til 45 cm mister du sånn rundt 20-25 m/s i munningshastighet, ved 100 m vil tapet være større.

Hmm.. burde ikke hastighetstapet på 100 meter være mindre? Hvis luftmotstanden øker med hastigheten?

Sierra oppgir høyere BC desto høyere hastighet.

 

Så i teorien så har @Sølvrev rett.

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Nybegynn3r said:

Sierra oppgir høyere BC desto høyere hastighet.

 

Så i teorien så har @Sølvrev rett.

Mindre luftmotstand dess høyere hastighet med andre ord.. 🤔 Måtte bare spørre, siden jeg mente å huske fra videregående at luftmotstanden økte med hastigheten. Men bildet virket litt mer komplisert da jeg søkte på internettet, så regner med jeg kan ta feil i dette tilfellet 😅

Link to comment
Share on other sites

Hei

1 hour ago, Olsenm said:

@Hakohva med den S&L 97DL jeg linket til? Da kan du ha 30-06 på elg, og bruke 22-250 på alt det andre?

er ikke dette en utgått variant?

er litt skeptisk ift å kjøpe en modell som er utgått. Tilgang på andre skinner/riflestokker osv.

Link to comment
Share on other sites

Hako skrev (9 minutter siden):

Hei

er ikke dette en utgått variant?

er litt skeptisk ift å kjøpe en modell som er utgått. Tilgang på andre skinner/riflestokker osv.

Joda, jeg ser den er ikke det største aftermarket markedet, men Hansen selger skinne ihvertfall, og jeg mener å ha sett KKC stokk om ikke grs faller i smak. 

Link to comment
Share on other sites

Ikke enkelt å holde seg under 25k, men det dukker jo opp brukte godbiter innimellom.

Tikka T3 er nevnt. Kjedelig😉!

Sako Finnlight.

Div modeller fra Kimber.

Barrett Fieldcraft er vel mulig å få tak i ennå.

Remington Seven. 

700 Titanium (langt mellom disse...), eller rett og slett bare en vanlig 700. 

Du kan jo evt importere en kasse og bygge litt på den etterhvert. Da er Rem 700 fotavtrykk greit.  

Defiance, Bat Machine, div titankasser. 

7mm kaliber kan være verdt å vurdere, kanskje spesielt 7mm-08. Kappevillig, holder til elgen og mindre rekyl enn 308 til ryperifla.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Viking27 said:

Tikka T3 er nevnt. Kjedelig😉!

 

For så vidt enig, men den kan bli nesten hva som helst. Trenger "bare" penger.

 

24 minutes ago, Viking27 said:

Du kan jo evt importere en kasse og bygge litt på den etterhvert. Da er Rem 700 fotavtrykk greit.  

Defiance, Bat Machine, div titankasser. 

 

Men da er vi fort oppe i 2x 25.000,- Og hvorfor importere noe som Hansen gjør like bra?

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (4 timer siden):

Mindre luftmotstand dess høyere hastighet med andre ord.. 🤔 Måtte bare spørre, siden jeg mente å huske fra videregående at luftmotstanden økte med hastigheten. Men bildet virket litt mer komplisert da jeg søkte på internettet, så regner med jeg kan ta feil i dette tilfellet 😅

Luftmotstanden øker med hastigheten.

 

BC er ikke luftmotstand. BC beskriver hvordan dragkoeffissienten til kula di er i forhold til ei standardkule. Dragkoeffissienten er ikke konstant når machtallet endres, så den er en funksjon i ballistikkprogrammet. Dragmodell velger funksjon.

 
Cd her er plottet mot machtall. Merk at det IKKE er luftmotstand som er plottet, det er dragkoeffissienten. Envher kan ta tallene fra plottet og sette inn i ligningen, og se om de får drag til å minke med hastigheten ;)
How would you calculate a bullet's velocity reduction due to drag? - Quora
 
Drag(kraft) = tetthet x Cd x v^2 x A x 1/2
 
 
 

At BC øker med hastigheten betyr IKKE at luftmotstanden, går ned. I praksis betyr det at kula di har mindre drag i høy hastighet enn den butte G1 standardkula.

 

 

amatør skrev (3 timer siden):

Så selv om luftmotstanden øker med farten, betyr det ikke automatisk at hastighetstapet i øker med farten

I praksis jo. Jeg sliter med å tenke meg et tilfelle der hatighetstapet minker med farten. Men i teorien går det an.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Du skal vel jobbe litt for å komme opp i 50k. Selv om selve kassen koster litt trenger ikke resten å koste en fot og en arm. Her kan man begynne rimelig og avansere etter hvert.

Nå er det ikke noen stor heksekunst å importere. Hansen har ikke alt. Kommer an på hva man er ute etter. 

Edited by Viking27
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Viking27 said:

Du skal vel jobbe litt for å komme opp i 50k.

 

Neida, det var ikke vanskelig i det hele tatt 😁 Ser Hansen skriver at ferdig jaktrifle begynner på 39.500,- Da er det vel en "billig" sort Lothar Walter pipe, men en relativt dyr McMillan stokk. Så det kan bli noe billigere ja. Men treffer nok fort 50k med bedre pipe og litt fancy stokk.

 

57 minutes ago, Viking27 said:

Selv om selve kassen koster litt trenger ikke resten å koste en fot og en arm. Her kan man begynne rimelig og avansere etter hvert.

 

Det er omtrent hva jeg har gjort. Legge litt penger i minst én av komponentene, og bygge på etterhvert. Sånn sett er Tikka et bra valg å vokse i. Kan bli riktig så bra. @Sunnmøringhar vist fram en her noen ganger: 

 

57 minutes ago, Viking27 said:

Nå er det ikke noen stor heksekunst å importere. Hansen har ikke alt. Kommer an på hva man er ute etter. 

 

Det er ingen som har alt, så ja det spørs på preferansene. Mulig våpenimport er enkelt. Jeg aner ikke. Har ikke vurdert å prøve. Har vært enklere å dra innom børsemaker eller butikk for min del.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Var i butikk i dag og kjente på en R8 professional 

 

Jeg syns den var svært nice. Vurderer sterkt en slik. Den koster 48k ut døren med demper og montasje til kikkerten min. 

 

Veldig, veldig, veldig fristende. 

 

HVa tenker dere om denne?

Link to comment
Share on other sites

kan kun snakke for meg selv:

 

Storfornøyd eier av to stk R8. Én «vanlig» professional og én success.

pluss:

- Genialt enkelt løpsbyttesystem

- Sikkert som banken med oppspenner-sikring

- Flott ergonomi i grepet (subjektivt)

- Rettrekker er stort pluss (subjektivt)

- Enkelt med montasje til kikkert. Har testet kikkert av og på og for min del er det ikke treffpunktsendring. 
 

minus:

- Kostbart

- Tung

 

alt i alt er jeg utrolig glad i de riflene, MEN lett er de ikke. Så om du er ute noe lettere er kanskje ikke R8 rette steget. 
 

har selv valgt å anskaffe en egen lettvekter nettopp pga dette. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en brukt rem seven KS i høst til 10500kr, inkl lett demper og pic skinne.

 

2,4kg med pic skinne. Karbonstokk og rustfri kasse og løp.

 

Eneste minuset er at den er i 308win. Tror det blir å bytte løp til enten 260, eller creedmoor.  Svært fint å skyte 120gr kobberkuler hva gjelder rekyl. De har grei bc også
 

på toppen blir det en Swarovski 3,5-18x44 med talley lightweight.  
 

 

Link to comment
Share on other sites

Indigo Earl skrev (29 minutter siden):

kan kun snakke for meg selv:

 

Storfornøyd eier av to stk R8. Én «vanlig» professional og én success.

pluss:

- Genialt enkelt løpsbyttesystem

- Sikkert som banken med oppspenner-sikring

- Flott ergonomi i grepet (subjektivt)

- Rettrekker er stort pluss (subjektivt)

- Enkelt med montasje til kikkert. Har testet kikkert av og på og for min del er det ikke treffpunktsendring. 
 

minus:

- Kostbart

- Tung

 

alt i alt er jeg utrolig glad i de riflene, MEN lett er de ikke. Så om du er ute noe lettere er kanskje ikke R8 rette steget. 
 

har selv valgt å anskaffe en egen lettvekter nettopp pga dette. 

 

 

 


R8 Success her, om jeg skulle ønske meg noe annet er det en K95 ultimate i 222 med ekstra pipe i 7 eller 8mm. Utenom kombi’n hadde all jakta mi vært prima med Kipplauf. Smyg på rådyr, hjort og av å til elg, lokking og åtejakt på rev. Beverjakt. Ikke at jeg har noe særlig med fellinger, men aldri hatt behov for mer en 1 skudd fra trost til hjortevilt med rifle. Men det koster dessverre alt for meget. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har hatt tre stk R8 i fem forskjellige konfigurasjoner hva gjelder stokk og pipe.
På generelt grunnlag så er, etter mitt syn, børsa for klumpete, tung og dårlig balansert med std pipe. Med pro eller success stokk og matchpipe så er den vesentlig bedre.
Med KKC og matchpipe så er den veldig god til jaktfeltskyting.

 

Den beste konfigurasjonen til jakt, etter min mening, er ukappet std pipe og karbonstokk. Totalvekt på 2840g, da med 6,5mm hull i pipa. Fortsatt ikke bra balansert, men brukbart. Og ja, uhensiktsmessig dyrt.

@Polardego nevner ei kurant jaktbørse. Rundt 17-18000kr hvis man kjøper ny T3x og stokk fra Wildcat. En Sako 85 med Hardy karbonstokk til nesten 40k gjør ikke noe som helst annet, og det vet@M67 også. 😉
Bruktmarkedet bugner av gode kjøp hvis man følger med litt. Tikka M595 i 308w dukker opp med ujevne mellomrom. Få tilpasset en Wildcat og du har ei god børse med fornuftig vekt til rundt 12000kr.
Remington Seven er nevnt. Jeg klarer ikke helt å like de amerikanske børsene, men det var absolutt ikke noe å utsette på den Seven XCR jeg hadde. Kompakt og kurant. Den hadde også Wildcat. 

CG 1900 virker det som folk har fått opp øya for. Og det skjønner jeg. En sånn i 308 med komposittstokk er også et meget brukbart alternativ hvis man kommer over en som ikke er orientert i bruktmarkedet.

Spørsmålet blir om du skal jåle deg, eller om du skal ha et verktøy? Og jeg har full forståelse hvis det frister å bare kjøpe noe som er ferdig fremfor å må innom børsemaker.

 

Jeg liker å jåle meg med K95, men der er det eiergleden som styrer, i hvert fall ikke sunn fornuft.

 

Link to comment
Share on other sites

Har selv en oppgradert Kimber som lett allround rifle. Meget fornøyd med den nå, men er vel kanskje ikke så lett å få tak i lenger. Ble jo ikke helt billig når jeg var ferdig å flikke på den heller :-)

 

Tikka er vel så standard som det går an. Kan jo oppgradere de med alskens lettvektsgreier etter hvert for å få ned vekten. Syns disse to ser fine ut rett fra butikken, ikke alt for tunge heller:

 

https://choose.tikka.fi/global/code/TFTT2942A650974

https://choose.tikka.fi/global/code/TF1T2925A740974M

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (2 timer siden):

@Polardego nevner ei kurant jaktbørse. Rundt 17-18000kr hvis man kjøper ny T3x og stokk fra Wildcat. En Sako 85 med Hardy karbonstokk til nesten 40k gjør ikke noe som helst annet, og det vet@M67 også. 😉

En T3 Lite med den originale bøtteplaststokken gjør ca det samme som en Sako Finnlight. Sakoen HAR en del gode løsninger omkring magasin og sikring som T3en ikke har, så den gjør bitttelitt mer om du setter det på spissen. Men der er finer points virkelig.

Du trenger ikke karbonstokken. Bøtteplaststokkene funker dritbra, og det med Sako sin, som blir drit stygg med en gang - ser det ut som du lever på jakt. Karbonstokken er mer snobb, og tar vel av et par hundre gram. En Tasco WTF gjør nå sikkert det samme som som Z3en min også,  som jeg ikke tør stille på uansett... Ikke skyter jeg godt nok til å "strekke holdene" heller - ikke med den vektløse rifla og shady moa klikk...

 

Jeg gav 18 for Sakoen, det er litt siden, og 10 for stokken, så det er rifle til 28 (veldig greit om jeg kan selge den for 40 ..) , og demperen kosta 1400 kroner. Lettvekts minidemper, forbanna drit faktisk (jeg er litt for vant til ståldemper til 5000,- på banen) , men den virker på jakt. 

 

Historien bak er at jeg hadde fått nytt jakterreng, ulendt som faen, og slepte TRGen rundt som en idiot. Var et par ganger på J&F og så på lette rifler, T3 Lite hadde de, men også denne brukte Sakoen. Jeg tror jeg var der tre ganger for å kjøpe T3en, men jeg klådde på begge, og klarte det ikke. Til slutt, etter noen episoder i djup myr og bratt ur med 6.5kg rifle ble jeg lyn forbanna og kjørte innom J&F på vei hjem. Det er ei fantastisk rifle etter min mening (jeg har noen, og har hatt flere ;) ) Og selv om T3en gjør det samme, så er den ikke det samme.

 

Om Sakoen er mye penger, kjøp T3en, men har du råd - kjøp Sakoen. Og ja, igjen, de gjør det samme. Og forresten, kjøp den i 6.5x55. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...