Jump to content

Relativt lett jaktrifle


Hako

Recommended Posts

En annen ting. En senere tur på J&F - for å hente karbonstokken tror jeg det var - så så jeg ei rifle i hylla som skilte seg litt ut fra all plasten. Faktisk nokså fint treverk også. Det var en Remington 700, i 6.5x55, til 7 eller 8000, blåsvart "enellerannen-coating" - Cera-Dura-ish. Fin boltgang og OK avtrekk. Jeg spurte om de kunne selge den på utlånserklæring - og fikk til svar "selvsagt, ellers hadde vi vel aldri solgt noe..."

Den ble med hjem, med Leupold QR 30mm ringer som fulgte med. 

 

Den viste seg å være beddet, avtrekket stillbart, og med et gammelt Leupold 1-6 jeg hadde i skuffen bar det til banen. Norma DL og Barnes 120TTSX treffer samme sted, og skyter trekløvere - og hva den veier _ det vet jeg ikke. 4kg kanskje, maks. Og den gjør AKKURAT det samme som Sakoen...

 

Moralen er at om du har tid, så kan du gjøre kupp, at det spiller liten rolle hva rifla heter, for det fins vel knapt noe idag som ikke gjør det det skal. 

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (13 timer siden):

Bruktmarkedet bugner av gode kjøp hvis man følger med litt. Tikka M595 i 308w dukker opp med ujevne mellomrom. Få tilpasset en Wildcat og du har ei god børse med fornuftig vekt til rundt 12000kr.

Tror du skal slite med den prisen. Var innom prislista til Rafdal og der står stokken lista til 10000 i T3 konfig. Da må det til en del ekstra for å tilpasse den til M595, så 12' bare for stokken er nok mer rett pris i dagens situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Man klarer seg fint uten justerbar kolbekam på ei jaktrifle. Ingen av de riflene jeg bruker til jakt idag har det, og jeg hadde ikke engang tenkt over det før du skrev det her nå.Men jeg må kanskje ha det ;)

Men en fordel er det nok, og kan ettermonteres på de fleste stokker - ulempen er jo at det legger på vekt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om du må ha eller ikke kommer nok litt an på hvordan kolben er utforma og hvor lave montasjer du har.. Nå bruker jeg 2 kikkerter på samme rifla og da er det en absolutt fordel synes jeg. Rifla er en Tikka Superlite, som dog ikke er helt superlight lenger pga. den justerbare kammen, men lett nok. Litt vekt er det også i det utskiftbare bratte pistolgrepet, men totalt er den da veldig bra å skyte med 🙂

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tusen takk for mange gode innspill. Vet ikke helt om jeg har blitt så mye klokere. Jeg var litt satt på en r8 prof, men ble ganske usikker:)

 

Ser at R8 kanskje ikke er riktig for meg likevell pga vekt

 

Hvilke andre godbiter finnes hvis man gåt ut i fra samme pris. R8 ville kostet meg ca 50k ut av butikk. 

Link to comment
Share on other sites

Hako skrev (3 minutter siden):

Hei

 

Tusen takk for mange gode innspill. Vet ikke helt om jeg har blitt så mye klokere. Jeg var litt satt på en r8 prof, men ble ganske usikker:)

 

Ser at R8 kanskje ikke er riktig for meg likevell pga vekt

 

Hvilke andre godbiter finnes hvis man gåt ut i fra samme pris. R8 ville kostet meg ca 50k ut av butikk. 

R8 er ikke SÅ tung, men den er litt tyngre enn de letteste, og balansen er litt utypisk. Alle riflene som er nevnt i tråden "gjør jobben", og den du liker best er den beste.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, M67 said:

R8 er ikke SÅ tung, men den er litt tyngre enn de letteste, og balansen er litt utypisk. Alle riflene som er nevnt i tråden "gjør jobben", og den du liker best er den beste.

 

K

Hva mener du med utypisk? langt bak? langt frem?

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (1 time siden):

Uansett hva TS ender opp med så vil jeg foreslå justerbar kolbekam...

Han kan få min, slik plastgreie festet med borrelås. Forstår ikkje greia med å presse overleppa opp i augekroken når man skyter, mulig bare meg...?

Men budsjett på 25, kikker på R8 og S404 og vil ha det relativt lett... jaja...

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, tussehaugen said:

Forstår ikkje greia med å presse overleppa opp i augekroken når man skyter, mulig bare meg...?

 

Det kan jeg forklare, som nok er i den kategorien. For meg er det et ekstra støttepunkt. Den fremste hånda presser rifla opp, og kinnet presser rifla ned, i tilleg er kolben "hengslet" fast i skuldra. Således låses rifla fast mellom tre punkter. For at den teknikken skal fungere så må jeg ha full kontakt mellom kinnbein og kolben. Det hjelper ingenting med bare nesten kontakt. Og jeg justerer faktisk litt med hvor mye kjake jeg bretter mellom kinnbein og kolbe.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (10 minutter siden):

 

Det kan jeg forklare, som nok er i den kategorien. For meg er det et ekstra støttepunkt. Den fremste hånda presser rifla opp, og kinnet presser rifla ned, i tilleg er kolben "hengslet" fast i skuldra. Således låses rifla fast mellom tre punkter. For at den teknikken skal fungere så må jeg ha full kontakt mellom kinnbein og kolben. Det hjelper ingenting med bare nesten kontakt. Og jeg justerer faktisk litt med hvor mye kjake jeg bretter mellom kinnbein og kolbe.

Jeg er vel med @tussehaugen her. Dette virker sikkert for de som driver med det,  men høres nokså spesielt ut. Om du må ha så hard kinnkontakt, må du ikke justere kinnstøtta for hver stilling? Eller er det jeg som har rare kinnben?

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (2 minutter siden):

Skyter mest jaktfelt, og noe elgbane. Bruker kun sittende og stående stilling, så har ikke hatt noe behov for justering. Ideelt sett burde jeg kanskje justere, men det går greit uten. 

Skyter man ikke liggende i jaktfelt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

De holdene med liggende skyting kan du velge å sitte eller stå også om du vil. Det er flere som velger å sitte fremfor å ligge. Jeg sitter som regel fordi nakken min ikke liker å ligge. Har tenkt en stund at jeg burde trene mer liggende og samtidig tøye nakken regelmessig for å mykne den opp litt. 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, M67 said:

Skyter man ikke liggende i jaktfelt?

 

Man kan om man vil. Jeg har nesten aldri gjort det. Får ikke helt dreisen på det, så da sitter jeg heller på de holdene. Det hadde såklart vært bedre å bruke ei god liggendestilling, om jeg hadde behersket det. Som postjeger er sittende mer relevant trening. Jeg sitter generelt lavt. Kassa på laveste kanten. I skogen sitter jeg heller på ei lita tue enn på stolsekk. En albue på hvert kne. Da må rumpa langt ned, ellers peker pipa rett i bakken.

I det siste har jeg begynt å bruke briller når jeg skyter, og det fungerer enda dårligere på liggende. Måtte hatt store høye pervoglass skulle det ha funka.

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Liggende stilling med og uten støtte blir ofte "misbrukt" i testing av rifler generelt og med gamle militærrfler spesielt.

Rifler som M98K/G, Krag, LeeEnfield, etc er laget for å skyte stående i ei skyttergrav med støtte over sandsekk.

På Youtube blir feks M98K skarpskytterrifler med orginale høyt monterte kikkerter testet liggende. Det er helt håpløst. De skal testes stående i skyttergrav over sandsekker på skyttergravskanten som støtte foran og bak som ei BR-rifle for best resultat. Da er de også mer behagelige å skyte med fordi rekylopptaket blir bedre.

Med en std M98K med åpne sikter og hjelm i bruk i skyttergrav er det ikke mye av skytteren som synes i andre enden av 2-veisskytterbanen.

 

Her er et eksempel på idiottesting av M98K. Legg merke til den håpløse liggendestillingen med null kontakt i skulderen og garantert kink i nakken etter en liten stund:

 

Her er ei nyere rifle med lavere kikkertmontasje og skjefte som også er laget for liggende skyting. Steyr SSG69:

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En kompis kjøpte denne på Black Friday for 6990:
https://www.jaktogfriluft.no/savage-axis-ii-cal-308-mbushnell-3-9x40

 

Fikk den ferdig gjenget med en a-tec demper også for akkurat 10k.

 

Har ingen erfaring med Savage selv, men accu-triggeren er i mine øyne veldig bra og rilfa er utrolig presis. Første dag på 100m så imponerte rifla med 5-kløver samlinger med rimelig Norma Tactical ammo.

"Svakheten" med disse riflene er stokken som mange synes er jalla, men de går presist med bra avtrekk. Stokk kan du eventuelt bytte senere.

 

Han var så imponert over riflen at han dro tilbake å kjøpte akkurat samme i 223. Samme 5-kløver samlingen på den.

 

Og på begge rifler så har han foreløpig bare behold den Bushnell kikkerten den kom med.

 

Sakens kjerne: ja det finnes "bedre" og dyrere rifler å få tak i der ute. The sky is the limit. Og lettere også.

Men denne rilfen med alt av demper, dreiing, kikkert og montasje til 10k leverer fantastiske treff og til slutt så er det vel det man trenger?
PS! Denne riflen veier forøvrig bare 2,95 kg også.

Ser de selger bare rifla for 5990kr. Sikkert mulig å prute slik det alltid er i Arendal.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen ganger har man griseflaks så dette blir mitt neste prosjekt.

Hva slags kaliber jeg bytter til vet jeg ikke, men magasinet er lengre enn på vanlige korte kasser. Litt over 76mm.

Denne i "grovkaliber" har ikke den tynneste pipeprofilen.

En bekjent har en i 284 Win.

Bruktpris på disse i samme tilstand i USA er ca $2500

Sjekket nypris idag. $4200..

 

image.png.322c28828bfc9604910fe0735bfeb7c5.png

 

 

image.png.590bfd3c95b29aa1f45f0c6ae977db4d.png

image.png.1dd3084c7324697f84770f65b5bbb066.png

 

Edited by Torf
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...