Jump to content

2 drept og 19 skadet i Oslo


Torf

Recommended Posts

Konservative religiøse fanatikere- enten de er kristne eller muslimer- er noe forbanna dritt. Slike miljøer virker å ha en enorm tiltrekningskraft på alvorlig psykisk syke mennesker. Uansett hvilken ytterliggående flanke de tilhører, så retter de ikke hatet mot hverandre- det går i stedet mot «normalbefolkninga» i midten.

 

ABB hadde ikke noe vendetta mot Bhatti, Hussain eller noen av de andre galningene i Profetens Ummah. De er jo nesten kliss like i visjonene sine. Ekstreme holdninger som gror frem i konservative miljøer- enten det er i Nordmisjon, pinsemenigheter, Islam nett eller Taffiq moskeen- deler omtrent det samme verdisynet; undertrykkelse av kvinner, hat mot homofili, seksualitet, «lyster» og generelt ting som kan assosieres med «frigjøring» og selvstendig tankegang. De styres av karismatiske konservative menn- gjerne med narsisstiske/psykopatiske trekk. 
 

Det er også påfallende at det kun er menn som utfører slike handlinger, og alltid av typen som ikke «finner ut av det»- enten med damer, jobb eller i livet generelt. 
 

Ufattelig trist at vi ikke klarer å få bukt med slike holdninger i Norge. 
 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • krenk 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (33 minutter siden):

pinsemenigheter

 

Her antar jeg du tenker på Jan Hanvold? 

 

De store pinsemenighetene jeg har deltatt på gudstjenester i tar avstand fra både ham og de holdningene du beskriver. De har kvinner i ledende stillinger og hyller Pride.

 

Dette fremstår selvfølgelig noe forvirrende for meg. Jeg deltar på gudstjenester som ikke-troende, men har lest Bibelen og vet hva Gud sier om kvinner i kirken og hva han gjorde med Sodoma og Gomorra. 

Link to comment
Share on other sites

DoctoRoy skrev (19 minutter siden):

Der kom katten ut av sekken.

Tja.. det er vel mere som at katten- i dette tilfelle konservative, religiøse menn som hater(sett inn); kvinner, homofile, likestilling etc.- må røskes hardt ut av sekken og ut i dagslyset.. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (14 minutter siden):

Dette er jo knallhard stråmannsargumentasjon. Det er fullt mulig å være kritisk uten å hate. 

 

Jeg kan, for eksempel, mene at Drag Queen Story Hour er grooming og at foreldrene til Desmond is Amazing burde fengsles og samtidig støtte ekteskap for homofile. 

Dette har ingenting med stråmannsargumentasjon å gjøre, men at det dypt konservative religiøse miljøer er grobunn  for masse faenskap, og at menn er de som utøver faenskapen.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor midt i sentrum, kun 5 minutter å gå fra der skytingen skjedde. Nå er det faktisk Pride-parade uti gata her. Sikkert et par hundre personer. Så ikke alle følger politiets råd. Det synes jeg er bra. Det burde egentlig være dobbelt så mye Pride i dag, men skjønner jo at politiet ikke har ressurser til å sikre et så stort arrangement.

 

Jeg har mye skeive venner og kollegaer, og er ofte på London. En kollega gikk derfra 1 time før skytingen i natt, og en kompis av henne ga førstehjelp til en av dem som ikke overlevde i natt. Så dette kom nært. Vi skal ha kombinert bursdagsparty og Pride-fest på takterrassen til nevnte kollega i dag, men hendelsen i natt kommer nok til å legge en demper på stemningen. Men det blir bra å treffes, og vi kommer nok til å gå på byen etter hvert!

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (10 minutter siden):

Jeg synes vi kan være mer kritiske til prester. Og lærere, speiderledere og andre

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

De store pinsemenighetene jeg har deltatt på gudstjenester i

Om du deltar på pinsegudstjenester... er du da en religiøs fanatiker?

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (55 minutter siden):

Jeg?

 

Jeg er som sagt ikke-troende. 

Med tanke på at du sa man måtte være mer kritisk.... så tenker jeg jo at dersom man frekventerer andre trossamfunn enn statskirken, (den norske statskirke eller hva den nå heter), samtidig som man påstår man ikke er medlem,  så er det vel noen slags muligheter for radikalisering. Jeg har nemlig hørt at konvertitter ofte er de mest ekstreme...

Og det er du selv som har nevnt at mam skal være kritisk. ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (14 minutter siden):

Antall terroraksjoner i Norge utført av eller inspirert av pinsemenigheten?

 

Nattens svinepels blir garantert erklært utilregnelig...

Antall terroraksjoner utført av norske selvutnevnte tempelriddere med eget manifest var vel heller ikke så høyt pr 25.6 2011 (for 11 år siden i dag)....

Poenget mitt er at skruerogmuttere mener man skal være mer kritisk til div grupper.

Om han hadde sagt jehovas, bahai, syvendedags eller no annet hadde min argumentasjon vært likedan.

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Min bestefar var ateist og gift i 52 år med min pinsevenn bestemor. Hans beste formulering var: "Alle troende, uansett tro, består av 99% idioter og 1% miliionærer"..

Edited by Torf
  • Like 11
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (52 minutter siden):

Og det er du selv som har nevnt at mam skal være kritisk. ;)

 

Ja. Til umoralsk, samfunnsnedbrytende og ikke-livsfremmende virksomhet. 

 

Jeg tenker også at det er noe pussig å kalle det "ekstremistisk", det alle dine forfedre fra oldeforeldrene og 1000 år tilbake, stod for.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (20 minutter siden):

 

Ja. Til umoralsk, samfunnsnedbrytende og ikke-livsfremmende virksomhet. 

 

Jeg tenker også at det er noe pussig å kalle det "ekstremistisk", det alle dine forfedre fra oldeforeldrene og 1000 år tilbake, stod for.

 

Sitter du virkelig her og kaller pride (og da mener jeg markeringen i seg selv, ikke organisasjonen Fri eller andre spesifikke grupperinger) "umoralsk, samfunnsnedbrytende og ikke-livsfremmende virksomhet", eller leser jeg feil? For det håper jeg virkelig - hvis ikke, og du altså mener det, så..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (32 minutter siden):

Jeg tenker også at det er noe pussig å kalle det "ekstremistisk", det alle dine forfedre fra oldeforeldrene og 1000 år tilbake, stod for.


Ett par knepp nedover på slektstreet, og de var klin forbanna kokos: Slo ungene, konene og what-not. De forkynnet en dyp, mørk og ultra konservativ religion med ett forvrengt syn på livet, fengslet homofile, giftet seg med barn, og straffet alt og alle som var «annerledes».. Legg på ett par hundre år og de brant hekser.. 1000år..? Holy hell, «ekstremister» er en hedersbetegnelse for våre forfedre.. Takk og pris for at verden går videre

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (54 minutter siden):

 

Sitter du virkelig her og kaller pride (og da mener jeg markeringen i seg selv, ikke organisasjonen Fri eller andre spesifikke grupperinger) "umoralsk, samfunnsnedbrytende og ikke-livsfremmende virksomhet", eller leser jeg feil? 

 

Nei. Norsk Pride, etter hva jeg har sett, selv om det er mange år siden jeg har vært med selv, synes jeg egentlig virker både ganske vennlig og familievennlig. 

 

Amerikansk Pride, derimot, er hedonistisk kink med sex på åpen gate og de stikker assless chaps i ansiktet på småbarn. Og har du googlet Desmond is Amazing? Smågutter som jobber som strippere for pedofile? Kjenner du til NAMBLA, begrepet MAP og kreftene som misbruker LGBTQetc for å gjøre pedofili til "bare en seksuell orientering"?

 

Grunnen til at jeg trekker frem USA er at vi pleier å ligge en 5-10 år bak dem i sosial utvikling. 

 

Det kommer til å komme en tid for å trekke en linje i sanden, og hvor man ikke trenger å være ekstremist for å stille seg opp bak muslimene og de kristne mørkemennene.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Grunnen til at jeg trekker frem USA er at vi pleier å ligge en 5-10 år bak dem i sosial utvikling. 

 

Jeg har egentlig et inntrykk av at vi pleier å ligge 50-100 år foran dem på de fleste slike områder.

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Om USA.

For noen år siden var jeg på en guidet tur i Wien og omegn. I et av slottene utenfor Wien var det et galleri med, jeg tror 30+, veldig store malte portretter av Habsburgske keisere. En amerikansk turist kunne ikke fatte hvorfor det Habsburgske riket kollapset. Guiden, en tysk student med humor fra Berlin gjørde følgende; han skrittet opp 4,5 keisere og sa følgende: "Hit har USAs historie kommet, så får vi se om dere kommer opp i 30+ og pekte videre nedover det enormt lange galleriet.." Amerikanerne sa ikke en lyd etter det.

Edited by Torf
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (4 timer siden):

Min bestefar var ateist og gift i 52 år med min pinsevenn bestemor. Hans beste formulering var: "Alle troende, uansett tro, består av 99% idioter og 1% miliionærer"..

 

...jeg bare undrer, - vilken av de to kategorier tilhørte din bestemor? 

 Hun kanskje var "miljoner"..får nesten håpe det.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bardp said:

Ja da kan vi jo starte med og forby kristelig folkeparti.

Alt som trengs er at man gjennomfører et totalt skille mellom kirke og stat, skroter alle religiøse formålsparagrafer, slutter med stastøtte til overtro, og at folk lar være å gi sin stemme til partier som basserer politikken sin på overtro fra mørkealderen. 
 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er nokk ikke så enkelt dette vi har tros alt en statsminister som er gift med en ypersteprest i en av Norges største overtroiske forsamlinger. Vi må nokk slite med nisser og troll og en og annen jesus i mange år ennå. Men en god start på et rasjonelt samfunn vil jo være og få avskaffet statskirke og kongehuset.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

At vi skal ligge etter USA på sosial utvikling er ikke noe vi trenger å være uenige eller enige om egentlig, det er så beviselig feil at det ikke er oppe til diskusjon. Ref. politikk, utdanning, helse og rettigheter generelt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (1 time siden):

At vi skal ligge etter USA på sosial utvikling er ikke noe vi trenger å være uenige eller enige om egentlig, det er så beviselig feil at det ikke er oppe til diskusjon. Ref. politikk, utdanning, helse og rettigheter generelt.

 I beg to differ. Det er ett betydelig gap mellom det som nå virker som å være ett dysfunksjonelt politisk og til dels sosialt system der borte, og oss. Men gapet minsker. Angrepet i går i Oslo er ett av symptomene. Der borte skjer slike angrep oftere og mot flere grupperinger. Her hos oss står det nå fram grupper som forfekter akkurat samme hatet, og deler akkurat samme konspirasjonsteorier,  som en tidligere president der borte som ikke skal nevnes med navn. Noen er også så pass profilerte politikere at de får generøs spalteplass i media når den åpner munnen, De dominerer ikke. Og har ikke reell politisk innflytelse. Men du verden som de prøver og ønsker å ha innflytelse. Jeg skulle ønske du hadde rett, men jeg er langt fra så optimistisk som deg når det gjelder framtiden. Vi lever i intoleransens tidsalder, om det nå er homser de vil til livs, eller trosretninger som ikke passer inn i støpeformen til ett gjennomsekularisert samfunn der vi egentlig vil tolerere alt unntatt meninger.

 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (13 timer siden):

At vi skal ligge etter USA på sosial utvikling er ikke noe vi trenger å være uenige eller enige om egentlig, det er så beviselig feil at det ikke er oppe til diskusjon. Ref. politikk, utdanning, helse og rettigheter generelt.

 

Jeg har nok egentlig formulert meg feil, hvis det er sånn du tolker meg. 

 

Jeg tenkte ikke på "sosiale forhold som styres ovenfra" slik som helsevesen og utdanning, der USA er både ekstremt dyrt og ekstremt ekskluderende og urettferdig. 

 

Det jeg derimot tenkte på var "nedenfra-bevegelser" som tilsynelatende oppstår spontant i befolkningen og som er mye mer innflytelsesrike nå med sosiale medier.

 

Politisk korrekthet lo vi nordmenn av da jeg studerte i Statene. Vi brukte "n-ordet" uten å legge noe vondt i det da jeg gikk på videregående, men hadde jeg brukt det på jobb i Norge i dag hadde jeg blitt kalt inn til HR. Dette er en sosial utvikling som vi har overtatt fra USA.

 

Woke-bevegelsen startet langt på vei blant de sosialt utstøtte på Tumblr, men regjerer nå sosiale medier i USA og er på full fart inn på arbeidsplassen - og til Norge. Jeg har tatt internkursing som tyder på at det ikke er lenge før jeg må spørre kolleger om pronomenene deres. Dette er amerikanskimportert sinnslidelse om du spør meg privat - eller anonymt på et forum. 

 

Denne trådens tema er også noe jeg våger å kalle - unorsk.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (14 timer siden):

Alt som trengs er at man gjennomfører et totalt skille mellom kirke og stat, skroter alle religiøse formålsparagrafer, slutter med stastøtte til overtro, og at folk lar være å gi sin stemme til partier som basserer politikken sin på overtro fra mørkealderen. 

 

OK.

 

Jeg noterer meg at den norske fødselsraten sank under 2 - altså Begynnelsen på Slutten for Nasjonen - omtrent på samme tid som vi avkristnet Norge. 

 

Sammenfall i tid eller en kausal sammenheng?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...