Jump to content

Hvor lang tid tok din våpensøknad?


Kakenonster1

Recommended Posts

Jeg skrev faktisk ned hvor lang tid det tok. Dette var Oslo politidistrikt, Asker:

Søknad sendt - 19.oktober 2021

                                                           2 dager

Mottatt politiet - 21.oktober 2021

                                                           97 dager (13 uker og 6 dager eller 3 mnd og 5 dager)

Gebyr betalt - 26.januar 2022

                                                           13 dager

Mottatt i posten - 8.februar 2022

Edited by Örlogskaptenen
Feil politidistrikt
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Örlogskaptenen skrev (På 4/17/2022 den 0.28):

Jeg skrev faktisk ned hvor lang tid det tok. Dette var Øst politidistrikt, Asker:

Søknad sendt - 19.oktober 2021

                                                           2 dager

Mottatt politiet - 21.oktober 2021

                                                           97 dager (13 uker og 6 dager eller 3 mnd og 5 dager)

Gebyr betalt - 26.januar 2022

                                                           13 dager

Mottatt i posten - 8.februar 2022

Asker er vel Oslo politidistrikt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 4/22/2022 at 4:58 PM, beaker said:

Sendt søknad i går i Oslo, så får vi sjå.  Blir vel sikkert eit par månedar ekstra pga sommarferie.

 

 

Brev frå politiet i dag, seier naboen som tek inn posten.  Så gjenstår det å sjå om det er treg bekreftelse på mottak, eller over all forventing kjapp behandling av søknad.  Er vel redd for det første.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, fordi det er kun innsending som er digital. Og det er kun jaktvåpen som kan søkes digitalt. Når søknaden er sendt inn, så må all informasjon som tidligere var skrevet på gjennomslagspapiret, skrives på nytt i 3 eksemplarer for hånd.
Innføring av "digital" våpensøknad har inntil videre hatt ingen positiv effekt på behandlingstiden, muligens gjort den enda lengre.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål på sidelinja... Jeg fikk invilga våpentillatelse 17.03.22 av Vest politidistrikt, og har derved et midlertidig våpenkort. Men har pr. dato enda ikke mottatt noe "permanent kort i plast". Andre som har opplevd at det tar så lang tid eller har jeg ramla ut av systemet ?

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis våpenkontoret sin feil at det tar lang tid å få våpenkortet. Enkelte forhandlere sender inn papirene en gang i året, det er først da våpenkontoret sender deg kortet. Måtte vente nesten ett år på et kort for rifleløp for noen år siden...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk epost fra Øst i dag - på en helligdag :)

 

De behandler søknader etter innsendt dato, så har du søkt digitalt flere ganger samme dag får du kun ett gebyr, men har du søkt dagen etter blir denne søknaden behandlet for seg selv, gjerne med ulik saksbehandler...

 

De presiserte også at digitale søknader kun kan brukes på komplette jaktvåpen, så den søknaden jeg sendte på et ekstra løp til systemrifla den 22. februar vil sannsynligvis bli sendt i retur når de kommer langt nok ned i bunken :-(

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med søknad pistol til sportsskyting når man har jaktvåpen fra før.

Nu vet jeg at alle kontorene har lang saksbehandlingstid,men hvis vi ikke hadde de lange saksbehandler tider ville søknad gå fortere hvis man har tillatelse til jaktvåpen kontra en førstegangs søker til sportsskyting ?

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Mikkelh said:

Hvordan er det med søknad pistol til sportsskyting når man har jaktvåpen fra før.

Nu vet jeg at alle kontorene har lang saksbehandlingstid,men hvis vi ikke hadde de lange saksbehandler tider ville søknad gå fortere hvis man har tillatelse til jaktvåpen kontra en førstegangs søker til sportsskyting ?

Nei, det har ingenting å si. Du er førstegangssøker på håndvåpen uansett hvor mange jaktvåpen du måtte ha fra før av.

 

Den eneste forskjellen er at du betaler halvt gebyr i stedet for førstegangsgebyret.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte bare at siden § 16.Krav til vandel og personlege eigenskapar var likt for både jakt og sportsskyting og at sportskyting går mere utt på at sjekke aktivitetlogg dokumentasjon, ja da slapp man fullstendig persondelig eigenskaper samt vandelsattest kontroll en gang til da man har fått tatt det da man fikk lov til jaktvåpen.

 

Vet ikke hvor lang tid de bruker på sådan en kontroll ,hvis det er minutter da sir det seg selv at man ikke spare mye saksbehandlings tid uansett.

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

On 5/28/2022 at 8:27 AM, macrorain said:

Søkte digitalt i Øst politidistrikt 23.mars, fortsatt ikke fått svar. Førstegangssøker. Det var ingen mulighet for å sjekke status på søknaden, var det sånn?

Står på sida når man har sendt inn, man må ta screen shot om man vil ha noen bekreftelse, etter det ikke blir sendt.

Sendte selv en ny søknad noen dager senere, etter jeg aldri fikk noen bekreftelse og la merke til det da. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja ja...det er enda bra at tålmodighet er trent opp gjenneom mange tiår med jakt  :)
Har en søknad inne på grovpistol (Agder), levert inn 25 mars.
Fikk brev fra politiet i går om at det manglet noen vedlegg , blant annet bekreftelse på at jeg har våpenskap.

 Jeg var så naiv da jeg leverte søknaden at jeg antok at ved å se på hva som står registrert på meg (6 jaktvåpen og 3 håndvåpen), kunne de enkelt resonnere seg fram til at jeg både var aktiv jeger og pistolskytter og har vært det lenge, hadde våpenskap, og derav følger at jeg har fått godkjent eierskap til de våpen jeg har.
Men det var for enkelt, her måtte dokumentasjon til med bilde av serienummer på skapet, og skjema fra pistolklubben på at jeg ikke er en alien fra en annen galakse, men en gammel gubbe som er betalende medlem som møter på trening og stevner regelmessig og har alt på stell.

Håpet er nå at jeg ikke havner nederst i bunken igjen og må vente ytterligere 10 uker før de ser på søknaden på nytt, og i verste fall finner enda et ankepunkt....

 

 

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (På 31.5.2022 den 14.52):


Men det var for enkelt, her måtte dokumentasjon til med bilde av serienummer på skapet, og skjema fra pistolklubben på at jeg ikke er en alien fra en annen galakse, men en gammel gubbe som er betalende medlem som møter på trening og stevner regelmessig og har alt på stell.

 

 

 

Hvis man søker papir, hvordan bekrefter man at man har våpenskap, sende mail?

 

Link to comment
Share on other sites

Sendte min søknad for pistol 22lr til Oslo 11.02.2022. Sendte en vennlig påminnelse pr  epost søndag 24.5.  Etterfølgende tirsdag ringte våpenkontoret, en liten avklaring over telefon og 5 minutter senere kom tilsagnet på epost.

 

Betalte omgående, men selve formularet jeg trenger til innkjøpet er ennå ikke landet i postkassen min.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 Oppdatering pr 15 juni.
Brev fra Agder politikammer i dag, hvor de etterlyser dokumentasjon på at jeg har deltatt på treninger og / eller stevner.
Da holdt det ikke at klubben bekreftet det på eget skjema hvor det var krysset av for medlemskap og at jeg tilfredstillte aktivitetskravet på 10 treninger/stevnedeltakelser de siste 6 måneder, stemplet og signert av klubbens sekretær.

Det står riktignok på skjemaet at søker selv må fremlegge slik dokumentasjon, så jeg har nok vært litt for optimistisk igjen, og antatt at det var en smule logisk at når klubben bekreftet dette var det i orden.

Så nå har de fått kopi av resultatliste på stevne og kopi av oppmøtejournalen for treninger / funksjonærdeltakese.
Det skal bli interessant å se hva den nidkjære Førstekonsulent finner av feil og mangler i neste runde.
Den omsøkte pistol skal kjøpes privat, og heldigvis er selgeren en god kompis som har tålmodighet til å vente.
Faren er at det også her kan ligge en snubletråd  som ikke helt er etter førstekonsulentens tolkning av loven.
Fortsettelse følger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdatering pr 24 juni.
Da kom godkjent kjøpetillatelse i posten.
Nesten på dagen 13 ukers behandlingstid.
Må vel ta skylda for en ekstrauke på meg selv for manglende vedlagt dokumentasjon på våpenskap og kopi av aktivitet/stevnedeltakelse.
Så da er vi vel på 12 uker og ca. det Agder sier de vil bruke på behandling av en søknad.
Det tok sin tid.....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser tidene på hjemmesidene nå er detaljert for type søknad og også betraktelig redusert. 


Eksempel Øst: 

Jakt: 6 til 8 uker

Konkurranse: 8 til 10 uker

Øvrige søknader: 12 uker

 

Jeg søkte for jakt for over 12 uker siden og fortsatt ikke fått svar, så det stemmer jo ikke helt da, men uansett lovende at de mener at det nå går fortere kanskje..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, uuid said:

De påstår 8-10 uker i Oslo nå og jeg har ventet i 8 uker og fortsatt ikke hørt noe. Nå tar de vel sommerferie så da blir det vel minst 4 uker til 🙄

Fikk svar på min søknad forrige uke. var da 14 uker på dagen (Oslo).  Ikke førstegangssøker.

Edited by Mentagor
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 6/24/2022 at 11:24 AM, seawolf said:

 
Må vel ta skylda for en ekstrauke på meg selv for manglende vedlagt dokumentasjon på våpenskap og kopi av aktivitet/stevnedeltakelse.
 

Det syns jeg ikke. Jeg har aldri måttet dokumentere våpenskap etter første søknad, det antar jeg du heller ikke har måttet. Veldig rart.

 

Kopi av aktivitet er riktignok muligens din feil ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...