Jump to content

Hvor lang tid tok din våpensøknad?


Kakenonster1

Recommended Posts

Er på 10 uke på søknad i Oslo våpen til sport skyting men tenker der er ferieavvikling så kommer nok til å ta en rom tid til desverre
De burde skrive på deres nettsider reelle behandlings tider istedenfor .

Hadde håpet å ta rundt til en masse konkurrenser i sommeren men når deres egne tider ikke passer så blir det vanskelig å planlegge det . 🤨

Link to comment
Share on other sites

Er på uke 10 selv og har ikke hørt en dritt. Heller ikke fått noe svar på de to epostene jeg har sendt (for 7 uker siden og 4 uker siden) ... våpenkontoret i Oslo må være dårligst i landet på kommunikasjon.

Edited by uuid
Link to comment
Share on other sites

uuid skrev (12 minutter siden):

Der lå den i postkassen 🥳 ... så da tok det ca 10 uker i Oslo. Da er det bare å vente på å få papirene etter at de har fått registrert at jeg har betalt.

Hva var søknad på  

Jakt eller våpen til sportsskyting 

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (På 15.7.2022 den 9.50):

Elektronisk søknad på rifle tok 20 timer hos sørvest politidistrikt i forrige uke. 

Etter å ha lest igjennom denne tråden så konkluderer jeg med at jeg har norgesrekord i innvilget våpensøknad. Anser det som en aldri så liten bragd selv om søknaden aldri tok mer enn 5 min på det lokale kontoret før politireformen🤣🤣

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (På 23.7.2022 den 0.36):

Etter å ha lest igjennom denne tråden så konkluderer jeg med at jeg har norgesrekord i innvilget våpensøknad. Anser det som en aldri så liten bragd selv om søknaden aldri tok mer enn 5 min på det lokale kontoret før politireformen🤣🤣

 

@jjrckdSiden du har somlet så lenge siden forrige, hadde de vel en klar for å sendes  :grin:

 

Tar en dag, eller to ekstra for oss som stadig har varer inn, og ut :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vertfall opplevd søking, kjøping, og utsending av våpenkort mer smidig enn forventet her på det glade sørland, hvor ting generelt har en tendens til å heller kunne gjøres i morgen heller enn i dag. Om det er forventningene som avgjorde dette eller behandlingen får du avgjøre selv :)  For ævrig var det min første søknad.

 

Utartet seg slik: Søknad på div våpen (6.5, .308, 30-06, .22lr, 12) levert siste dagen i februar, fikk godkjent søknad og regning i slutten av mars, papirer på godkjente søknader i starten av april, handlet våpen slutten av april og fikk våpenkort midten av Juni. Er vertfall mye hurtigere enn forventet, da det stod 10-12 uker behandlingstid kun på søknaden når jeg søkte… :) 

 

Og mere til: Hadde søkt om halge kal12. Fant ut kombi var tingen for rådyrjakt heller, men hadde ikke godkjent søknad på det. Sendte mail til våpenkontoret, sendte mail og avtalte levere papirer i Kristiansand, leverte alle godkjente papirer på hagle til politiet, og etter en kjapp mailutveksling (og en kaffe i byen senere) hentet jeg ut godkjente papirer på kombi.

 

Erfarte vertfall selv det som virker være trenden, at politiet har fokus på å få ned ventetider, særlig for jegere. Et godt steg i riktig retning spør du meg! Kanskje ikke solskinnshistorie som de som søker og får godkjent samme dag, men er nå vertfall bedre enn forventet og forespeilet både av politiet og min lokale våpenforhandler.

Edited by Hjort1
Førstegangssøknad
Link to comment
Share on other sites

Trondheim, fikk dette til svar i dag når jeg spurte om behandlingstid: Din søknad er innregistrert i uke 29. Vi behandler nå søknader for uke 19 nå. Du må dessverre vente på din tur.

 

Gjelder nytt svartkrutt flintlåsvåpen, som etter de nye retningslinjene ikke skal behovsprøves.

Edited by mig16
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Mikkelh said:

Leverte på asker politi stasjon samme tid på samme greier men lå desverre intet svar i postkassen denne uken heller.

 

Rart det skal være så stor forskjell på behandlingstid. Vet ikke om det hjalp at jeg purret to ganger på e-post (fikk aldri noe svar) 😅 Ser nå at den påståtte søknadstiden har gått ned til 4-6 uker så da burde den nok dumpe ned i postkassa snart 🤞

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hvordan forvalting saker behandles, da jeg sendte inn var det vist 9-11 uker.
Nu står der 4-6 uker, så vet ikke om det er de nye saker der blir sendt inn nu som har behandlings tid 4-6 uker , imens at dem der ble sendt inn før stadig har behandling tid 9-11 uker.
Min logikk sir jo at de gamle saker er behandlet siden de kan sette tiden ned så drastisk, kanskje noen vet hvordan det offentlig jobber.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå tar jeg av meg hatten🤠 for Agder politidistrikt. Sendte digital søknad 2.august (i år!), og idag den 8.august var det brev i postkassa at søknad var innvilget. 🤩 Snakk om kontrast fra i fjor da det gikk ca ½ år... Digitaliseringen har virkelig effektivisert begandlingsprosessen her i sør👍😀

Edit: Gjelder jaktvåpen og ikke første våpen👍

Edited by Oryxhunter
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (På 17.7.2022 den 1.02):

Sist skulle det med ferja. Kanskje var rennfasten stengt også ;)

Tipper du du har den innen uka ;)

 

.. Eller,..du har vel ikke sendt brev igjen ? 

 

 

Det tok 14 arbeidsdager ;) Sendt inn 17. juli og godkjent 5. august. Sendt digitalt, og behandlet i Sandnes.

Så for min del, på Karmøy, er det bedre å sende direkte til Haugesund og få det behandla der (10 min unna) enn å sende digitalt og få det behandla i Sandnes med det jeg antar er en større "kundegruppe"..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Skyter inn et lite spørsmål her, håper det er greit.

skal man søke over nett nå så får man spørsmål om hvilken merke og våpenmodell, er dette noe nytt? Jeg fikk ikke spørsmål om det sist jeg søkte 🤨 er jo ikke alltid man vet merke og modell når man søker tenker jeg på.

Link to comment
Share on other sites

Nope ikke mer post blir levert denne uken så da må det bli en uke til.
Fullstendig håpløst å drive med sportskyting når man ikke kan få svar på noen ting, telefonen har de lukket i Oslo så man kan ikke ringe å purre den heller, deres egne tider på netter passer ikke, vet ikke hvem der skriver inn ting som åpenlyst ikke passer.
umulig å tilmelde seg konkurrenser nå man ikke har egne våpen. 

Edited by mike79
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, mike79 said:

Nope ikke mer post blir levert denne uken så da må det bli en uke til.
Fullstendig håpløst å drive med sportskyting når man ikke kan få svar på noen ting, telefonen har de lukket i Oslo så man kan ikke ringe å purre den heller, deres egne tider på netter passer ikke, vet ikke hvem der skriver inn ting som åpenlyst ikke passer.
umulig å tilmelde seg konkurrenser nå man ikke har egne våpen. 

Har du forsøkt å sende en e-post til våpenkontoret i Oslo?

Har fått svar innen et døgn de gangene jeg har hatt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

sendt en vennlig epost igjen , men vet ikke om det bare gjør at jeg blir lagt mitt i bunken igjen.
Har spurt igjen om der er nået de mangler fra meg siden den ikke er behandlet , men det vil de ikke svare på sist.
Må se hva de svare , hvis de svare.

Link to comment
Share on other sites

Fikk aldrig svar på eposten som jeg sendte våpenkontor i Oslo fikk heller ikke nået i posten.

Så da går jeg mot 16 uke ser det ut som om.

Så for nokk heller ikke deltatt på andre konkurranser en i klubben denne sommer / høst

Edited by mike79
Link to comment
Share on other sites

jeg sendte søknad til sør-øst 27.7 og fikk tilbake positivt svar i dag pr.epost. I tillegg til den elektroniske søknaded sendte jeg en epost med info og bilder om våpenskap uten serienr. pluss at jeg skrev at nytt våpen skulle erstattet som skal byttes inn.

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig svar på søknaden i dag, 11 uker etter at den ble sendt til Sør-Øst fikk jeg tillatelse til kjøp av håndvåpen til konkurranseskyting. Håper de ikke bruker alt for lang tid på å sende ut selve tillatelsen, gebyret ble betalt på vei inn fra postkassa. :-) 

Link to comment
Share on other sites

On 8/17/2022 at 4:10 PM, mike79 said:

Fikk aldrig svar på eposten som jeg sendte våpenkontor i Oslo fikk heller ikke nået i posten.

Så da går jeg mot 16 uke ser det ut som om.

Så for nokk heller ikke deltatt på andre konkurranser en i klubben denne sommer / høst

Det er sikkert noen i klubben din som kan ta med et klubbvåpen for deg hvis du vil på konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Gamle Erik skrev (3 timer siden):

Nå ble jeg positivt overasket. Har lest og hørt om så lange behandlingstider på våpensøknader. Søkte elektronisk på ny hagle og det tok snaue to uker bare før jeg fikk melding om at den var innvilget nå i dag. Sør - øst ...  🙂 

Våpen til jakt har en helt annen behandlingstid enn håndvåpen til konkurranse. I morgen er det 12 uker siden jeg søkte om håndvåpen og jeg har ennå ikke fått tillatelsene tilsendt fra politiet, også det Sør-øst. 

Link to comment
Share on other sites

Søkte den 16.august på rifle og hagle til jakt, ikke halvauto. Er førstegangssøker og venter på svar enda. Vest politidistrikt/Askøy.

Noen andre førstegangssøkere i samme distrikt som har søkt og fått svar i omtrent samme tidsrom som meg? 2 uker er nok ikke lenge, men lenge nok når jakta starter 1.september. Heldigvis starter ikke elgjakta før 25. September i Troms 🙂

Edited by Takelvdaling
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...