Jump to content

Kammerkniven! (Skjære knivblader selv?)


Morten Vinje

Recommended Posts

blodharry og bøgete
Pussig sammenstilling av uttrykk, du. Jeg for min del har ennå til gode å treffe en harrytass som er bøgete, eller for den saks skyld en bøg som er blodharry :mrgreen:

 

Beklager offtopic, det skal aldri, aldri gjenta seg. Yeah, right...

Da tipper jeg at du ikke har tilbragt mye tid i visse tyske byer, kanskje spesielt i Köln, hvor kombinasjonen av bøg og harry har blitt utviklet nærmest til perfeksjon.

 

(For ordens skyld og for ikke å tråkke noen på tærne; vi snakker om STILEN og ikke legningen)

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt litt deppa fordi det tydeligvis ikke blir en aldri så liten choil på kammerkniven.

Vi ble da enige om å ha en aldri så liten choil? Og selv om vi ikke skulle ha det, er det en temmelig enkel sak å slipe selv med en Dremel eller tilsvarende verktøy.

 

Ad Hårete Bæring: Er det ikke bare å kjøpe en slik en da?

Link to comment
Share on other sites

Hårete Bæring? Er det en sånn to-dollars med rosa trailercap og for kort tskjorte?

 

Sikkert det også... "trønderbart" er jo obligatorisk i en del "to-dollars" miljøer... Tipper MV siktet til "Hairy Carry", men det blir mye morsommere med litt feiltolkning. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med på utviklingen i denne tråden :)

 

Synes dette virker veldig interessant og tiltalende for meg,

ønsker derfor og melde meg på med bestilling på 1 knivblad i første omgang.

Dette med forbehold om en "levelig" pris selvsakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer fælt på om vi nå har kastet kortene og begynt på scratch igjen? Jeg for min del har hatt i bakhodet at dette skal være en "klassisk" allrounder med hovedvekt på jaktbruk - da synes jeg at denne HC-greia ikke passer inn i bildet, hverken bruks- eller utseendemessig. Den kommer neppe til å være den kniven jeg tar med oftest på tur - og da er vel et viktig kriterium borte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer fælt på om vi nå har kastet kortene og begynt på scratch igjen? Jeg for min del har hatt i bakhodet at dette skal være en "klassisk" allrounder med hovedvekt på jaktbruk - da synes jeg at denne HC-greia ikke passer inn i bildet, hverken bruks- eller utseendemessig. Den kommer neppe til å være den kniven jeg tar med oftest på tur - og da er vel et viktig kriterium borte?

Da har du missforstått noe. :) Bruksegenskapene bør bli omtrent det samme uansett hvilken som blir valgt. HC må selvsagt forminskes slik at bladlengden blir rundt 9 cm, og vi retter til fingerværnet. Fordelen med HC'en, uansett om man setter pris på spennende design eller klassisk, er at den er rettere enn den andre versjonen, det gir mulighet for flere grep.

 

Virker som det har stoppa litt opp. Ser for meg to muligheter:

1. Vi går for den klassiske. (Da må en hoppe inn og ta en sjefsavgjørelse.)

2. Vi tegner opp en tilpassa versjon av HC'en, og tar en avstemning mellom de to. (Litt mer jobb, men vi starta ikke med dette prosjektet i første omgang for å gjøre noe enkelt. :D )

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere at dere kommer til å gripe etter først, ti år fra i dag?

 

Et klassisk design?

 

Eller en motegreie fra en smal amerikansk produsent?

 

Er ikke dette fra en av dine favorittprodusenter? :wink:

Er det sånn at du har slike fra før, så du ønsker noe annet nå?

 

Det gjør virkelig ikke meg så mye hva det blir til, men vi kan jo holde diskusjonen på et konstruktivt nivå (og droppe rambokniv komentarene), slik at vi ender opp med et best mulig produkt. :)

Link to comment
Share on other sites

Sier ikke at jeg er heeelt uinteressert i en sånn HC-klone, men føler ikke lenger den helt store iveren etter å vrenge lommeboka. Likte betraktelig bedre den siste klassiske utgaven som fortsatt hadde en liten choil i behold. Syns slett ikke den er kjedelig, jeg.

 

Jeg har ikke noe imot sære eller nyskapende knivdesign (jeg liker til og med Spyderco sine), men til generell jaktbruk blir HC-klonen for "hårete" og ikke ideell i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

En brukskniv bør ha den samling bruksegenskaper som gjør den best mulig egnet til generell bruk (hva nå enn det måtte være). I min bok er det imidlertid nesten like viktig å unngå egenskaper som ikke har praktiske hensikter - i en ren brukskniv. En rambokniv er prakteksempelet (eller skrekkeksempelet) på en kniv med masse "spennende" detaljer, som appellerte hardt til meg i en viss periode men som jeg aldri vil ta i igjen.

 

Min oppfatning er denne: hvis man har diskutert et bruksdesign frem og tilbake, og kommer til at den eneste innvendingen man har er at det er kjedelig - da er det på tide å ta ett skritt tilbake og innse at man er ferdig. Designet er bra - tukler vi med det nå, blir det bare verre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har forresten nettopp re-oppdaget Den Ultimate Jaktkniven: Bob Dozier's vri på en klassisk Loveless. Den koster $ 975 så jeg kommer ikke til å kjøpe den.

 

DKLV-05DPGC.jpg

 

Er overgangen mellom egg og ricasso noe å tenke på, i stedet for en rund choil?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har med interesse fulgt denne tråden. Etter at det våren 2008 ble slutt på innlegg fra en bruker ved navnet K... nei, forresten, glem det, så begynte jeg å følge tråden med STOR interesse.

 

Etter at Fulmen avleverte sin siste tegning, og Morten Vinje laget en post med forsøk på oppsummering, syns jeg at dere hadde kommet frem til DEN PERFEKTE KNIVEN, etter min mening (vel å merke MED en liten choil)

 

Revidert forslag fremkommet etter innspill på messa i helga, det dere kaller HC (?) syns jeg er å gå flere skritt tilbake.

 

Dersom sluttformen blir iht. siste tegning fra CAD-mester Fulmen, så ønsker jeg å få muligheten til å kjøpe en eller to, avhengig av sluttprisen.

 

Mvh POS

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår at det startes en ny tråd med en avstemning over 2-3 utgaver av kammerkniven.

Legg inn tegninger av modellene, og lag en avstemning som varer en viss tidsperiode.

Så er det bare å se hvem som får flest stemmer.

 

Da er det lettere å telle opp hvem som vil ha ett knivblad og å spørre etter pris på produksjon.

Link to comment
Share on other sites

En brukskniv bør ha den samling bruksegenskaper som gjør den best mulig egnet til generell bruk (hva nå enn det måtte være). I min bok er det imidlertid nesten like viktig å unngå egenskaper som ikke har praktiske hensikter - i en ren brukskniv. En rambokniv er prakteksempelet (eller skrekkeksempelet) på en kniv med masse "spennende" detaljer, som appellerte hardt til meg i en viss periode men som jeg aldri vil ta i igjen.

 

Min oppfatning er denne: hvis man har diskutert et bruksdesign frem og tilbake, og kommer til at den eneste innvendingen man har er at det er kjedelig - da er det på tide å ta ett skritt tilbake og innse at man er ferdig. Designet er bra - tukler vi med det nå, blir det bare verre.

Hva som ser ut som en funksjonell kniv og hva som er en funksjonell kniv er to forskjellige ting. Å rette opp kniven vil være mer funksjonelt, som her:

DKLV-05DPGC.jpg

Tommelrampen og søkket ved framkant av skaftet har også en hensikt.

 

Er overgangen mellom egg og ricasso noe å tenke på, i stedet for en rund choil?

Det vil begrense mulighetene ved skafting. Metallholk vil være mye mer krevende, og skaftplatene vil bli for svake om de går helt ut. Om fingerværnet er bredere vil det kunne gå.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er hvilke hensikter vi skal vektlegge og ikke. For meg er en tommelrampe bare i veien med midre jeg skal stikke hardt og fort, og det skal jeg ikke. At designet kan rettes ut en smule virker greit, men at vi nå, etter såpass lang tid med produktutviking, skal forandre et funksjonelt og linjerent design så mye at det divergerer fra utgangspunktet, prosessen og et godt omforent resultat, synes jeg er meningsløst. Vi er nå på stadiet der den siste, lille finpussen gjenstår (som f eks choil, sperre og ryggens bue), og det er hva jeg synes vi skal konsentrere oss om.

 

Ad HC eller andre design: Sett i gang - lag en egen eller flere tråder og samarbeid - bare hyggelig det! Mulighetene er mange, og det er godt for miljøet og aktiviteten med kreative tråder. Kompetansen er definitivt til stede.

 

Kammerkniven skal være klassisk.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir morsomt! Personlig er jeg ikke så glad i choil i det hele tatt, under spretting og flåarbeid har jeg lett for å kjøre fast skinnet i choilen ! Mulig det er bare meg da :oops:

 

Skal uansett ha minst ett blad hvis noen teller! (har lest bare til side 10 så hvis det står noe viktig etter dette ha meg unskyldt)

 

 

Edit: Da har jeg lest hele tråden, og synes skisse to på side 17 er den jeg helst kunne tenke meg! Det må vel uansett avstemning til ! Uansett utfall skal det mye til for at ikke Gammelfiskaren kjøper minst ett!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Lurer på hvordan et så bra prosjekt bare kan dø sånn uten videre...?

Håpet litt på å få ny kniv til jakta jeg :roll:

 

 

 

Som man vet så kan man planlegge i dager, måneder og år fremover ---MEN alikevel så er det IKKE en eneste person som alikevel vet hva som skjer om 5 minutter :) .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nå har Morten tatt en utvidet ferie fra Kammeret, regner ikke med at det skjer noe før han er tilbake igjen. Ellers er vel designet omtrent ferdig (var vi ikke enige nå?), så med mindre noen har noen vettuge småjusteringer lar vi den være nå.

 

Skal minne Morten på prosjektet neste gang vi er på kjøretur.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg er for designet (kanskje med noen ørsmå justeringer), men er ikke totalt overbegeistret for den mulige sluttsummen. Kammerkniven synes jeg skal være tilgjengelig for alle. jeg har fått noen indikasjoner på at den er flott, men desverre for dyr. Derfor lurer jeg veldig på om vi skal gå for to alternativer - jeg er ganske sikker på at det er mulig å ordne et mye rimeligere alternativ med framifrå kvalitet, mens de som ønsker den mest kostbare kan få den. Bare en tanke så langt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for designet (kanskje med noen ørsmå justeringer), men er ikke totalt overbegeistret for den mulige sluttsummen. Kammerkniven synes jeg skal være tilgjengelig for alle. jeg har fått noen indikasjoner på at den er flott, men desverre for dyr.

 

Hva er prisantydningen på nå da ??

 

men i alle tilfelle vil den selvfølgelig være for dyr - det vil den sannsynligvis alltids være, uansett om den ble gitt bort ville en eller annen ikke vært fornøyd med at det ikke fulgte med annet stasj....

 

Jeg har ikke orket å gå igjennom tråden fra start, men opererer sånn ca på hukommelsen - kan ikke huske at vi har diskutert merking ? og da foreslår jeg kammerlogoen i lite format, stemplet i stålet venstre siden av bladet...

 

(bare sånn for å holde meg nogenlunde innenfor trådtemaet) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Okey, så det er ikke råflotte materialer som sparker opp prisen. Da er det bearbeidingen vi må få presset ned i pris, hvor kan vi spare penger uten å ofre for mye kvalitet? Plate i korrekt tykkelse er vel det første å se på, eller må de planslipes uansett? Skjæring av blad, der er det vel laser, vann og erodering som er alternativene. Hvordan er prisen på de alternativene?

Til slutt er det eggsliping, der er det vel ikke så mange alternativer eller krumspring å ty til?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...