Jump to content

Kammerkniven! (Skjære knivblader selv?)


Morten Vinje

Recommended Posts

Tror vel ikke denne prisen er så hakkande gal. Det er vel snakk om å selge et og et blad her.

Jeg har ved noen anledninger fått laget noen serier av et egendesignet fulltangeblad av Eklund. De har vært rimelige og av super kvalitet. Etter at han ikke lenger lager blader så måtte jeg finne en erstatning. Det ble en norsk smed/bladsliper (ikke MH) denne gang. Prisen på disse med CADfil og det hele blir i overkant av kr.800,- selv i serier på 10 stk.

Har fått et prøveblad jeg har godkjent og venter første serie til uka.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 5 weeks later...

Morten Håkonsen har hatt ganske store utlegg ifm dette prosjektet og ønsker å bli av med de knivblada han har laget for forummedlemmene.

Oppfordrer de som har satt seg på liste eller sagt på annet vis i tråden at de vil ha blad til å ta kontakt med Morten så snart som mulig. Han har på langt nær fått unna de bladene han har laget ifht det han har blitt forespeilet.

 

http://mhkniv.no/index.php

Link to comment
Share on other sites

Bra det ble noe til slutt, men kjipt for Morten hvis ikke folk faktisk kjøper det de har sagt, så han brenner inne med noe.

Har nå bestilt to stk, selv om jeg ikke har tid til noe knivmaking på en god stund. Bladene har jo ingen best før dato :-)

Har tenkt med tid og stunder å lage noe micarta av gamle uniformsdeler, kan bli bra skaftmateriale.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hentet bladet mitt på posten i går, ser bra ut. Lettere enn jeg hadde trodd det skulle være! Vurderer om jeg skal lage grepsplater, eller om jeg skal surre grep av paracord. Ser for meg den kan komme til å bli brukt en del til slakting i skogen, og da ser jeg for meg hygeniske problemer med surret grep...

 

Noen som har erfaring med å surre grep på slike "halvåpne" tanger? Har sett en del knutetyper som betinger hat du har helt "hul" tange, mens mange som er tenkt på hele fulltanger. Disse metodene kan jo helt sikkert brukes på disse bladene også, men ser for meg de kan få veldig forskjellig utfylling langs grepet.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 6 months later...
  • 2 months later...

Det ser ut som Morten Håkonsen sitter igjen med noen Kammerkniver så jeg sender en bestilling på 3 stk i dag. Kom over dette forumet litt sent, men leste igjennom denne tråden i går så da blir det nok noen Kammerkniver på meg også.

 

Hadde tenkt til å lage bladene selv, men starter med et ferdigblad først.

 

Så må jeg gi litt skryt til Metallurgen. Har lest igjennom alt han har skrevet og kommentert her og det er utrolig mye interessant han skriver. Hans kompetanse på dette forumet er helt unik mener jeg.

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Er prosjektet dødt?

 

Er det ingen som har ferdigstilt knivene? Jeg vet at ting tar tid, men det hadde vært fint å se hva andre har fått til med disse bladene.

 

Jeg kjøpte to blad og har nettop gjort ferdig nr to.

Jeg liker å finne materialer til skaft som har tilknytning til min jakt, en form for trofe.

Til første kammerkniven brukte jeg elggevir i skaftet. Det ble elgtema også på neste. Jeg tok med et leggbein fra en elgokse og noen klauver fra elgjakten. Leggbeinet fikk jeg kokt og det ble fint skaftmateriale. Klauen ble for bløt, og jeg fant en bite av bøffelhorn som jeg brukte som holk.

For mange år siden tok jeg med en bit jerntre fra Afrika, det ble en fin tradisjonell tollekniv, mørkt men vanskelig å se tegningene i skaftet. Treet er så tungt at de søkker i vann.

 

Bildene får fortelle resten!

 

IMG_3043.JPG

IMG_3042.JPG

IMG_3040.JPG

IMG_3039.JPG

IMG_3038.JPG

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Er det andre tråder det er lagt ut inspirasjonsbilder av ferdige resultater? Jeg kom så langt at jeg skulle begynne å montere plater, men hadde bora for trange eller småskjeve hull til nitene, så platene satte seg fast før jeg fikk dem på, heldigvis uten lim. I redsel for å sprekke platene på tur av, så ble den "inntil videre" lagt i ei skuff, hvor den da ligger enda. To barn og et oppusset hus senere, begynner jeg på ny å få litt mer tid på hobbybruk, så da må dette fram igjen snart!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Løfter liv i denne igjen. Prosjektet mitt ble påbegynt for flere år siden, men kom ikke så langt det ble fullført, da en bløge med husoppussing og barnefødsler slo til. Omsider fått skaft ferdig, men enda usikker på hva jeg skal lage slire av. Tenker å få den ferdig også før bladet finslipes. 

 

287835165_10160294993657387_407106774275

 

287925100_10160294993702387_605408700106

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...