Jump to content

Kammerkniven! (Skjære knivblader selv?)


Morten Vinje

Recommended Posts

Balansen vil avhenge av hvilket materiale du lager grepet av, og dimensjonen på dette. Jeg tror ikke det har mye å si for min del så lenge det er snakk om en universalkniv, med mindre jeg skal lage en kastekniv. Dette prosjektet betyr for meg en best mulig allround, men samtidig unik kniv som kan være med meg på det meste jeg ogg mine utfordringer kan by på. Mitt personlige mål med dette er å designe den første kniven jeg velger i mitt personlige utvalg.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi et godt skritt lengre på veien, dere - dette blir noe unikt med fokus på funksjon :-) Liten choil er en god idé - og nå som formen har utviklet seg, synes jeg personlig at fingersperren godt kan være (en god del) mindre (kortere) enn den er nå, og samtidig ivareta funksjonen. Enige?

 

Metallurgen: Vi kjører en egen interessetråd på dette når vi har designet ferdig - så ser vi hvor mange som vi ha, og hvillket produkt som er interessant (bare blad med maler, eller komplett sett). Jeg for min egen del er svært fornøyd med prosessen så langt (ikke til forveksling med Kafka!), og drømmer allerede om Tidenes Bird&Trout-konsept i Kammeret-regi...

Link to comment
Share on other sites

Går det ann å bli kvit den innsvingen skaftefronten får rett forran fingervernet? Slik at hele fronten går i ett?

normal_ide.bmp

Blir litt renere design, og fingervernet får litt mer mat. eller muligheten til å flyttes litt frem.

Fant desverre ikke funksjonen for målsetning i paint.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker på profilen på slipefasen er den kun for å gi litt perspektiv, den endelige utformingen er ikke satt og vil vel bli overlatt til noen som er mer knivkyndige.

 

Lener vi nå mot et choil-løst design for økt fleksibilitet? Samt mindre sperre? Eller får jeg noen med på min side? Jeg kan jo selvfølgelig nekte å tegne mer, men jeg tror liksom ikke veto-retten min er gyldig 8)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på vannjet-kutting, kan radiene i "skaft utkuttingene" gjerne være enda litt større. (r=4)

 

Støtter Fulmen ang. choil. Det er mulig å lage en choil senere med dremel og diamant-slipestift, men ser ikke bakdelene med en liten choil på r=2,5.

 

Slipfasen kommer nok ikke til å gå helt inn til der vi ser for oss skafte slutte (i linje med fingerværnet). Det ser ikke bra ut, og øker sjansen for slipefeil på fingerværnet under slipingen av slipfasen.

 

...og drømmer allerede om Tidenes Bird&Trout-konsept i Kammeret-regi...

Bedre enn min og Loffens Birdie??? :shock::shock::shock:

:D

Link to comment
Share on other sites

En kan vel la slipefasen slutte litt utenfor fingervernet, ca 2mm eller så, uten å ha choil, så kan de som vi lage det etterpå?

 

Appropo Birdieprosjektet med bilde i begynnelsen av tråden, det er vel ingen igjen av de emnene? :wink:

Link to comment
Share on other sites

En kan vel la slipefasen slutte litt utenfor fingervernet, ca 2mm eller så, uten å ha choil, så kan de som vi lage det etterpå?

Jo, som nevnt kan det gå. Det er bare at det ser så mye mer attraktivt ut med en liten choil i forhold til uten, at det i det minste bør komme et godt argument for å droppe den. Er ikke sikkert alle har tilgang til dremel. :)

(Jeg har "choila" first-production-run-kniver som bare blir liggende i samlinga, kun fordi jeg synes det ser ut som ufullstendig arbeid. :mrgreen: )

 

Hvor bra/dårlig det ser ut, kan variere litt ut ifra slipfasen som blir satt på, så en mulighet er at vi lar den avgjørelsen bli tatt under produksjon, slik at den også kommer riktig i forhold til overgangen til slipfasen.

 

Appropo Birdieprosjektet med bilde i begynnelsen av tråden, det er vel ingen igjen av de emnene? :wink:

(Joa, vi har fortsatt 8 liggende. :) Var vanskelig å overbevise folk at de var verdt prisen, når det finnes så mange supre "birdier" laga i Kina til en 1/10 av vår pris. :P Så fikk vi jo endel klager på ringen, den måtte jo kappes av for å kunne skafte bladet... :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Det er bare at det ser så mye mer attraktivt ut med en liten choil i forhold til uten, at det i det minste bør komme et godt argument for å droppe den.

En liten choil har en praktisk funksjon. Hvilken hensikt skulle det tjene å fjerne den?

Link to comment
Share on other sites

Det er bare at det ser så mye mer attraktivt ut med en liten choil i forhold til uten, at det i det minste bør komme et godt argument for å droppe den.

En liten choil har en praktisk funksjon. Hvilken hensikt skulle det tjene å fjerne den?

(Siden argumentet om den praktiske funksjonen ikke har slått igjennom, tenkte jeg å appelere til det estetiske. :D )

Link to comment
Share on other sites

Bedre enn min og Loffens Birdie??? :shock::shock::shock:

Bedre?! Nei, himmel & hav - bare annerledes. Jeg må medgi at jeg har tilbragt mye tid på å studere den B&T-kniven med det skalpellaktige bladet og nydelige treskaftet - noe i den duren er det jeg tenker meg.

 

Hva koster Birdien deres da? Ta med deg noen til Lillestrøm - jeg har nemlig ingen slik kniv...

Link to comment
Share on other sites

(Siden argumentet om den praktiske funksjonen ikke har slått igjennom, tenkte jeg å appelere til det estetiske. :D )

Det var det, da. De som ikke skjønner at en liten choil gjør eggen lettere å vedlikeholde over lang tid, synes sikkert ikke den er noe pen heller. Bessfar lagde jo ikke slike.

 

Jeg synes bare vi skal skjære gjennom og si "choil".

Link to comment
Share on other sites

Bedre enn min og Loffens Birdie??? :shock::shock::shock:

Bedre?! Nei, himmel & hav - bare annerledes. Jeg må medgi at jeg har tilbragt mye tid på å studere den B&T-kniven med det skalpellaktige bladet og nydelige treskaftet - noe i den duren er det jeg tenker meg.

 

Hva koster Birdien deres da? Ta med deg noen til Lillestrøm - jeg har nemlig ingen slik kniv...

Jeg kan virkelig anbefale den lille musegjelderen til MetaLoffen Morten. Den er sinnsvak skarp. Praktisk til finarbeid. Den fungerer f.eks helt utmerket til å skjære ruter i svineribbe :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Bedre?! Nei, himmel & hav - bare annerledes. Jeg må medgi at jeg har tilbragt mye tid på å studere den B&T-kniven med det skalpellaktige bladet og nydelige treskaftet - noe i den duren er det jeg tenker meg.

 

Hva koster Birdien deres da? Ta med deg noen til Lillestrøm - jeg har nemlig ingen slik kniv...

 

Vi gikk for enklest mulig, så burde nok gå an å få til noe mer elegant. :D

Etter den hyggelige review'en til Aircooled (takk for den :D ), så tar vi vel med de vi har.

Mener å husk 1250,- til Kammeret medlemmer.

 

Angående choilen, så ble jeg nå noe usikker siden vi ikke vet hvordan slipfasen blir.

Den bør nok plasseres etter slipfasen er tatt.

Tror det er mest fornuftig å gi hjørnet ved fingerværn-blad en radie på r=2-3, og droppe choilen på denne tegninga.

Link to comment
Share on other sites

Et tu, Brute?

 

Vel, det er i det minste et vettugt argument, så jeg godtar endringen. Med de andre justeringene er vi nå kommet hit:

 

 

KK08.png

 

Bladlengden har ikke blitt endret, forskjellen skyldes bare målsettingen som var satt litt ulogisk på de forrige tegningene.

Link to comment
Share on other sites

Har fortsatt tro på choil, men den bør tas etter slipfasen.

 

Fingerværnet er litt smalt nå. Det vil se litt merkelig ut om det skal stå alene. Om skaftplatene dekker det, vil det være veldig utsatt (liten limflate). Den bør være minst 5 mm bred ytterst, der radien starter, men det er den kanskje?

 

Skulle tro resultatet kan bli seende omtrent sånn ut, bare med litt annet fingerværn:

Coyote

 

Dette er jo et ganske konservativt design, så det finnes nok flere kniver som ligner. :D

Link to comment
Share on other sites

Okey, så du lener mot forrige versjon mtp sperren. Skal ikke si meg uenig, men det var jo flere som ville ha den mindre...

 

Egentlig føler jeg behov for å lage en prototype nå, det er grenser for hvor mye en kan få ut av tegninger og papp. Det er først når en får et skaft å holde i at en virkelig vet hvordan ting blir...

Link to comment
Share on other sites

Okey, så du lener mot forrige versjon mtp sperren. Skal ikke si meg uenig, men det var jo flere som ville ha den mindre...

Ja, tror den var bra der. Skal de spikke så mye, kan de kjøpe seg en mora classic! :mrgreen:

Den kan sikkert være kortere (stikke mindre ut) om den virka for dominerende, men bør ikke være noe særlig smalere.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi er omtrent på linje, Metallurgen. Nå er den ca 6mm, skal jeg prøve å redusere den til 5mm eller lar vi den være? Profil på egg og skaft er vel spikret nå?

 

Christianj: Choilen vi snakker om er liten, kun 2-3mm i diameter og ca halvparten vil uansett ligge bak slipefasen. Mao mister du max 1-2mm av eggen innerst.

Link to comment
Share on other sites

La oss snakke litt om skjeftemateriale. Morten og jeg har fattet interesse for micarta, og mitt første forsøk (om enn mislykket) virker lovende. Hvis vi blir enige om farger og struktur er det ikke umulig at jeg kan kjøre en serie med dette i 10x15cm plater. med en tykkelse på 10mm vil det gå med ca 0,3kvm tekstiler og 75-100ml epoxy per plate, legger vi til tid&arbeid burde prisen bli betalbar så lenge jeg kan begrense meg til ett eller to design uten noen form for kreativ struktur. Er dette av interesse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også bare interessert i blad. Skal det være hjemmelaget micarta på min kniv skal jeg lage det selv :) Ellers så har jeg et par biter oliventre som jeg har lyst til å bruke, samt litt annet diverse.

 

Hvordan er bladet tenkt levert, vannskjært og planslipt plate og så sliper hver enkelt til slipefas og egg selv?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Erru gæren. Jeg vil ha.

 

Bruke Forsvarets gamle feltbukser som tekstiler? Pretty please? :D

Jeg tror jeg har ei gammal feltbukse og arbeidsbukse liggende ;-) Men dette er plagsomt, egentlig - Fulmen og jeg brukte en del tid på ville ideer i går, og har kommet frem til en ganske grei måte å stabilisere tre på (hold kjeft, Fulmen!!), så den kommer etterhvert. Men nå som jeg har sett så mange sprø ideer satt ut i livet, bare må jeg prøve å lage micarta-plater (eller mocarta/vicarta for å unngå opphavsrelatert problematikk) av blondeundertøy :-)

Link to comment
Share on other sites

Tror vi er omtrent på linje, Metallurgen. Nå er den ca 6mm, skal jeg prøve å redusere den til 5mm eller lar vi den være? Profil på egg og skaft er vel spikret nå?

Tror den er grei nå ja.

 

La oss snakke litt om skjeftemateriale. Morten og jeg har fattet interesse for micarta, og mitt første forsøk (om enn mislykket) virker lovende. Hvis vi blir enige om farger og struktur er det ikke umulig at jeg kan kjøre en serie med dette i 10x15cm plater. med en tykkelse på 10mm vil det gå med ca 0,3kvm tekstiler og 75-100ml epoxy per plate, legger vi til tid&arbeid burde prisen bli betalbar så lenge jeg kan begrense meg til ett eller to design uten noen form for kreativ struktur. Er dette av interesse?

10 mm blir unødvendig tykt, da blir det bare mye jobb for folk å slipe de ned. 6-7 mm er en grei tykkelse, om det ikke gjør produksjonen vanskeligere.

Skal dere bruke forsvarets feltbukser, er det greit å gjøre det dere kan for å få ut mest mulig av impregneringen, den kan nok redusere fuktningen av epoxyen.

Link to comment
Share on other sites

Kenrin: Metallurgen må vel på banen for å få på plass en pris. Slik det har utviklet seg til nå, ser det ut til at det blir levert et ferdig blad med nødvendige maler. Bladet lages av Sleipner-stål; skjæres på vannjet, slipfas blir tilvirket og deretter herdes. Dette må vi hente pris på der dette er aktuelt å få utført - så forsendelse/porto må også inn i bildet.

 

Materialer til skaft og slire blir naturligvis opp til enhver - det samme gjelder dermed byggingen av selve kniven. Her er det jo mange muligheter; man bygger selv med de materialene en selv vil, eventuelt går flere sammen og hjelper hverandre dersom noen har erfaring fra før. Eller man kan betale noen for å gjøre hele eller deler av greia.

 

Jeg tror det blir mye kniv for pengene, men sluttprisen vil naturligvis avhenge av hvilke materialer en vil ha, hvordan skaft og slire skal være osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Ferdig formet, herdet og skarpslipt er tanken.

 

I utgangspunktet kunne jeg tenke meg å skarpslipe den selv, er greiere å jobbe på en kniv som ikke er slipt skarpt som et barberblad. Men siden det sikkert blir logistikkproblemer om noen skal være slipt å noen ikke skal være det så kan jeg jo bare avrunde eggen på slipestein selv.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Kenrin: Metallurgen må vel på banen for å få på plass en pris. Slik det har utviklet seg til nå, ser det ut til at det blir levert et ferdig blad med nødvendige maler. Bladet lages av Sleipner-stål; skjæres på vannjet, slipfas blir tilvirket og deretter herdes. Dette må vi hente pris på der dette er aktuelt å få utført - så forsendelse/porto må også inn i bildet.

Vanskelig å si noen pris nå. Når vi vet et ca antall kan vi hente inn pris på stål, vannskjæring, herding, sliping osv.

Link to comment
Share on other sites

omega; teak var ganske vanlig på knivskaft rundt 60 og 70-tallet, om jeg ikke husker veldig feil. Er den tørr og fæl, er det bare desto bedre om den skal stabiliseres...

 

Jeg fikk en diger "plank" av noe grått, veldig tungt materiale av svigers. Jjeg fikk i oppgave å gjette hva det var, og etter mye glaning og undring gjettet jeg omsider riktig; hvalbein. Blåhval, faktisk. "Planken" er fra rundt forrige århundreskifte, og tatt med hjem av hans bestefar som drev med hvalfangst. Skal skjære av en bit og se hva den kan brukes til - overraskende tungt materiale er det ihvertfall! Beinet inneholder en god del grove, avlange porer - lurer på om det kan poleres opp og at porene bidrar til godt grep...

Link to comment
Share on other sites

Penisbein er, så vidt jeg husker, senebein (sesamoid-bein) og ganske porøst og fragilt. Men jeg kan trygt anbefale leggbein fra hest til skaftmateriale. Kompakt og tykt, hvitt og vakkert, nesten bedre enn hvaltann og elfenben - og mer tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Hei, tok en liten oppsumering og telling. Disse har meldt sin interesse, dermed ikke sagt de skal ha. De fleste bekymrer seg for prisen, og en telling må til for at de som har greie på det kan estimere den. Telle kan jeg, så jeg bidrar med det jeg kan :P

 

Hvis noen vil melde på eller av sin interesse, kan de da ikke quote understående del av meldingen og gjøre endringene?

 

På bakgrunn av engasjement: Metallurgen, Morten Vinje, Loddfåvne

 

Nesten sikre (Har sagt ja med forbehold.): Flashman, Aircooled, Omega, Luger, Edward, seawolf, Elgen, -=JaktLyst=-, Ruger1, VeT|Us, Eirik, Rufus, Doffen, Orige, Tordenkil, FN G1, Oddvar, Dammen, Ilatad, Olerus, Fulmen, Magnus, Kjell Olav, Chiefen, Egon Olsen, Fattern, Springfield 30.06, Blood Trail, Skaubjønn, FHM, Kenrin, sirKandal, Mauser68, Origo

Må bekrefte (Har ikke sagt ja med forbehold.): Håpløs, Tassen, lopez, Keith, christianj, Sako 30-06, KirkBurner

 

Totalt: 37 stk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...