Jump to content

Kammerkniven! (Skjære knivblader selv?)


Morten Vinje

Recommended Posts

Morten: Den legges ut på QXL med minstebud 1000kr når jeg er ferdig :mrgreen:

 

Har kladdet litt på papir nå, og en 4-5mm bred choil tror jeg blir bra. Tror radien bak fingervernet bør reduseres til ca 15mm, dette flytter grepet lenger frem på kniven. Ved å skalere ned kniven til 205mm bør proporsjonene blir litt bedre, på forrige utkast ble skaftet litt smalt i forhold til bladet. Om vi går for den lange varianten bør nok høyden på bladet uansett reduseres til 30mm.

Link to comment
Share on other sites

Morten: Den legges ut på QXL med minstebud 1000kr når jeg er ferdig :mrgreen:

 

Har kladdet litt på papir nå, og en 4-5mm bred choil tror jeg blir bra. Tror radien bak fingervernet bør reduseres til ca 15mm, dette flytter grepet lenger frem på kniven. Ved å skalere ned kniven til 205mm bør proporsjonene blir litt bedre, på forrige utkast ble skaftet litt smalt i forhold til bladet. Om vi går for den lange varianten bør nok høyden på bladet uansett reduseres til 30mm.

 

Ai ai...

Jeg skrev feil i tegningen. Radien skal være 12,5. Diameter blir 25 mm. :oops:

Dette skal passe bra med diameter på en finger, sånn at den ligger jevnt mot fingerværnet.

Radie på choilen på 2,5 mm tror jeg er greit.

 

Spennende. Er stålkvalitet bestemt? Fristende med Chipper....

Det er vel sleipner som er nevnt her foreløpig. Litt høyere slitasjemotstand (mer karbon), men ellers veldig likt chipper i sammensetning. Sleipner kommer i tynnere dimmensjoner fra Uddeholm, og ferdig planslipt. Men det går selvsagt an å lete hos en annen leverandør etter tynn chipper.

 

Stay tuned!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev feil i tegningen. Radien skal være 12,5. Diameter blir 25 mm. :oops:

Dette skal passe bra med diameter på en finger, sånn at den ligger jevnt mot fingerværnet.

Radie på choilen på 2,5 mm tror jeg er greit.

 

Da tenkte vi ganske likt likevel, syntes R25 stemte dårlig med skissen din. Skal fumle litt med målene, det må jo bli et kompromiss (ufyselig ord) mellom fingerstørrelse og det estetiske. men 12,5-15mm bør være midt i blinken.

 

Opp til nå har jeg lest denne tråden med et halvt øye, men nå føler jeg at behovet for to slike melder seg. En med et pent skjefte i tre og kanskje en med 3-4mm messing? Evt aluminium for vektens del eller karbonfiber fordi jeg kan :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder tre til skjefteplater, kan blodbøk være et alternativ?

Saget ned et brukbart tre for en måned siden og tettheten / tyngden er imponerende.

Men slike emner må vel tørke både vel og lenge?

 

Som sagt tidligere, dette er upløyd mark for meg, men det skal bli spennende å følge med utviklingen.

Link to comment
Share on other sites

Er vel enig med Edward med Micartaen for egen del, men noe av det som er spennende er vel egentlig å se hva folk som skaffer seg bladet er i stand til å få til, regner med at det kan bli alt fra duracoateded, kydexbeslirede "tactical"* kniver til høyglanspolert med nøttetre og lærslirer med utskjæringer å finne i tråden etterhvert.. :D

Link to comment
Share on other sites

Hulla i skaftet til niter kan gjerne være 6 mm. Da er det lett å skaffe rør og bolt i messing, nysølv, karbonfiber osv.

 

Micarta er et hevdnavn for en produsent, hvor en fenol-herdeplast er forsterket av canvas, lin eller papir. I Europa har vi Turbax som er omtrent det samme, men finnes ikke i så mange farger.

Canvasen er finest gravslipt eller sandblåst, mens lin og papir er finest polert.

Har sett lignende ting blitt laget hjemme, og da kan man bruke hva som helst av fiber inkludert aramid/kevlar og karbon.

 

Fordelen med å bare selge blad er at vi slipper skaft-diskusjonen. Der finnes det ikke sjans i :twisted: at vi blir enige. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er vel enig med deg i utsagnet om skaftet, men litt informasjon om hvem som skaffer hva og fremgangsmåter for skjefting synes jeg ihvertfall hører med. Terskelen for å gjennomføre prosjektet bør legges så lavt at knivbladene ikke bare blir liggende i en skuff. Aller enklest er vel ett skaft som er viklet i paracord, deretter skaft i hel tre eller micarta, for deretter å toppe det av med forskjellige sammesatte skaft med bolstere...

 

Jeg bruker nok en del fornorskede engelske utrykk, det kommer av ren uvitenhet om hva det heter på norsk, ikke finner jeg Bergslands bøker i hylla for øyeblikket, slik at jeg kan slå opp de norske betegnelsene. De står i bokhylla, men jeg vet ikke hvor og jeg har noen hyllemeter med bøker. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd å imøtekomme Metallurgens ønsker:

 

KK05.png

 

Edit:

Har også ryddet litt opp så ryggen har en jevn radius etter forslag fra Morten. Blir ikke helt fornøyd med formen på grepet uten at jeg klarer å sette fingeren på hva som er problemet. Regner med at dere finner på noe bra der. Plassering av hull må også justeres når resten sitter.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke helt fornøyd med formen på grepet uten at jeg klarer å sette fingeren på hva som er problemet.

Sitter og ser på favorittkniven min, en Bob Dozier. Den er senket noe i ryggen mot enden på skaftet, og rundet av nedover, slik at grepet blir litt tynnere. Mulig det hadde sett helt løk ut på kniven du tegner, men den er ihvertfall veldig god å holde i.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd å imøtekomme Metallurgens ønsker:

 

KK05.png

 

Edit:

Har også ryddet litt opp så ryggen har en jevn radius etter forslag fra Morten. Blir ikke helt fornøyd med formen på grepet uten at jeg klarer å sette fingeren på hva som er problemet. Regner med at dere finner på noe bra der. Plassering av hull må også justeres når resten sitter.

 

Må ihvertfall ikke være mer krumning. Om det går, så ville jeg retta den ut litt. Krumning begrenser mulige grep. (Synes den så bra ut på forige versjon, men mulig krumningen er akkurat den samme. :D )

 

Kan vente med hulla til designet er ferdig, men for å ta det mens jeg tenker på det:

-Det fremste hullet burde nok flyttes litt tilbake slik at avstanden fra fremste niten og til enden av skaftet mot bladet er omtrent like lang som avstanden fra bakerste niten og til bakenden av skaftet.

-Jeg pleier å plassere "lanyard" hullet så langt inn at godstykkelsen blir minst 5 mm. Dette er både en fordel under herding, og med tanke på styrken i skaftet rundt dette hullet. Det kan også være et hull i nedkant, slik at man har flere muligheter for plassering.

-Et ~10 mm hull mellom hvert nitehull vil redusere vekten. Det er også en mulighetå bare ha det fremste og bakerste nithullet, og skjærer ut et større område i skaftet for å redusere vekten ytterligere.

KK05

 

Du gjør en bedre jobb med tegninga enn meg, Fulmen! :D

Link to comment
Share on other sites

Muligens jeg ikke har lest resten av tråden bra nok, men hva er funksjonen til choilen? Synes den stort sett tar fra meg den delen av eggen en har best kontroll på?

Ellers er prosjektet blitt mer spennende utover i tråden, og er mest ønskelig for min del med kun blad.

 

er det mulig å få en oppsummering på hva som er bestemt til nå i form av prosesering av bladet? Er det snakk om halvslipt eller 99% ferdigslipt?

Link to comment
Share on other sites

Angående choil: det har blitt ganske vanlig blant enkelte amerikanske produsenter å lage denne stor nok til å få plass til en finger, slik at man kan få bedre kontroll ved finarbeide.

 

Personlig ser jeg et behov for slikt på kniver som egentlig er for store til finarbeide, men på en liten jaktkniv synes jeg at det er riktigere å sørge for at knivens vanlige grep passer 100 %. Et eget finarbeide-grep på en finarbeide-kniv blir litt tåpelig i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Radien kan nok justeres ned litt, den ble vel økt litt fra forrige utkast som hadde to radier som møttes i overgangen blad/skaft.

 

Noen utsparinger i tangen er enkelt å fikse, så lenge det skal skjæres ut på styrt maskineri er det bare å hule ut mellom hullene. Kan vel ikek koste stort ekstra å være litt kreativ der heller, selv om det ikke synes på det ferdige produktet vil vi jo vite at det er der :wink:

 

Synes vel egentlig at 3 niter blir penest, og sikrer vel også optimalt feste for grepspanelene.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ser jeg et behov for slikt på kniver som egentlig er for store til finarbeide, men på en liten jaktkniv synes jeg at det er riktigere å sørge for at knivens vanlige grep passer 100 %. Et eget finarbeide-grep på en finarbeide-kniv blir litt tåpelig i mine øyne.

Er enig i dette, så mener vi bør gå for en liten (eller ingen) choil isteden for noen "finger-choil".

 

Fordelen med å ha en choil er det det blir en penere overgang der eggen slutter, og at det gjør bryning lettere (du ser hvor du skal stoppe å bryne).

Link to comment
Share on other sites

Vi prøver igjen:

 

KK06.png

 

Her har jeg senket ryggen én millimeter og fjernet choilen (nå som jeg faktisk hadde fått en jeg likte). Har tonet ned fingerrillene en del, det stemte bare ikke på forrige utkast. Har også lagt inn en annen avslutning på grepet, begynner å få litt overdose av jevne overganger. Og det øker jo effektiv lengde på grepet en smule.

 

Synes 5mm gods på lanyarden blir litt mye estetisk sett, styrkemessig burde vel 3mm være nok? Men hvis herdingen gir problemer så får det bare bli sånn.

Link to comment
Share on other sites

Den lille choilen du hadde der er det vel greit å beholde? En såpass liten choil er bare en fordel når man skal bryne; det hjelper til å minimere den uthulingen av eggen som oppstår innerst på bladet når man har satt den opp mange nok ganger. Det er choiler i fingertykkelse man kan diskutere behovet for i små kniver.

Link to comment
Share on other sites

Med siste forslaget kan du enkelt lage den selv - poenget er at alle da har en valgmulighet.

 

Fulmen; jeg likte de vektreduserende tiltakene dine, men ville følt meg litt tryggere om du la inn radier i hjørnene slik at vi fjerner bruddanvisningene. I tillegg føler jeg at stopperen med fordel kan flyttes litt frem ved at radien legges litt mer frem og opp (og kanskje reduseres en smule?) slik at jeg kommer nærmere bladet ved bruk. Tangen kan dermed kortes ned litt, tilsvarende grepsgevinsten...

Link to comment
Share on other sites

Radier i utsparingene: Allerede gjort på neste skisse :-)

Søringen: Skal se hva jeg kan gjøre. Kan prøve å gjøre søringen litt tynnere, men noe mat må det nesten være i den om det skal se bra ut. Baksiden begrenses av radien og grepstykkelsen, skal se om jeg kan høvle av en millimeter eller to. Hvor stor radius MÅ vi ha for at pekefingeren skal ligge godt?

Link to comment
Share on other sites

Radier i utsparingene: Allerede gjort på neste skisse :-)

Søringen: Skal se hva jeg kan gjøre. Kan prøve å gjøre søringen litt tynnere, men noe mat må det nesten være i den om det skal se bra ut. Baksiden begrenses av radien og grepstykkelsen, skal se om jeg kan høvle av en millimeter eller to. Hvor stor radius MÅ vi ha for at pekefingeren skal ligge godt?

 

Nå ble det med bruddanvisninger nevnt, dette må også gjøres i forbindelse med fingerværnet der choilen skal være. (Den ble penest med choil, er det mange som ønsker uten?)

KK06

 

5 mm godstykkelse er egentlig et greit kompromis når det kommer til lanyardhullet. (Bruker 7-8 mm selv.)

Når skaftet kommer på, og blir avrunda, vil avstanden se mye mindre ut. Se f.eks. Berganskniven, der er avstanden 3 mm, og det ser litt veikt ut. :D

 

Kan sikkert gå ned til 10 mm på radien på skaftsiden av fingerværnet, men om den blir mindre kan den gnage.

Link to comment
Share on other sites

Skal fanglinehullet ha noen misjon, bør det jo være av en slik størrelse at det er mulig å få noe materiale med større tykkelse enn fiskeline gjennom det.

 

Jeg holder på Ø5mm... :D

 

Edit: Haah,der fikk jeg inn ett godt norskt ord, fangline istedenfor Lanyard.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal vi oppsummere (tar utgangspunkt i "pulsen" på tråden og innspill)?:

 

- Utforming/design: Tange, blad og sammensetningen av disse ser bra ut. Forslag: Vi lar den bli slik.

- Choil: Jeg er enig med Metallurgen; den er penere med choil enn uten. Forslag: Vi lager den med choil.

- Lanyardhull på 5 mm og plasseringen av dette er argumentert godt for av Metallurgen. Forslag: Slik det er nå.

- Bruddanvisninger i utsparinger bør (og er visst allerede) på plass.

- Bladtykkelse: 4,5 - 5,0 mm er indikert. Forslag: Vi går for den.

 

Blir vi enige om dette, gjenstår kun sluttrevidering av tegningen, så er det over i;

 

Neste trinn: Stålkvalitet. Går vi for Sleipner? Jeg synes det ser bra ut, og har dessuten et velklingende (pun intended) navn.

Link to comment
Share on other sites

Fingerbeskytteren ser ved nærmere ettertanke unødig stor ut, og vil gjøre at grepet kommer ganske langt unna eggen.

 

Er fingerbeskytteren designet for å dekkes til av grepsplatene? Jeg synes man får en mye smekrere kniv, uten å miste noe funksjon, dersom grepsplatene ignorerer beskytteren. I såfall må kniven designes rundt det, men det ville åpnet for en mye mindre (i både lengde og bredde) fingerbeskytter.

 

(Se på f.eks. Game Warden, men da uten hull som igjen gjør at fingervernet kan gjøres mindre)

Link to comment
Share on other sites

Fingerbeskytteren ser ved nærmere ettertanke unødig stor ut, og vil gjøre at grepet kommer ganske langt unna eggen.

 

Er fingerbeskytteren designet for å dekkes til av grepsplatene? Jeg synes man får en mye smekrere kniv, uten å miste noe funksjon, dersom grepsplatene ignorerer beskytteren. I såfall må kniven designes rundt det, men det ville åpnet for en mye mindre (i både lengde og bredde) fingerbeskytter.

 

(Se på f.eks. Game Warden, men da uten hull som igjen gjør at fingervernet kan gjøres mindre)

 

Jeg tror ikke avstanden mellom hand og egg blir så veldig lang sånn den er nå, men kan muligens smales enda litt.

Det skulle ikke være noe problem enten å la skaftplatene dekke hele fingerværnet, eller å la det stoppe lenger inn som på en Busse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd og lese i tråden flere ganger om hvordan dette er tenkt.......men ikke kar om finne ut av dette :oops:

 

Skal det tas opp bestillinger, produseres og sendes.....er det tak på bestilinger?

og hvor ca. lander prisen???

Blir det ferdig kniv med skaft og slire også??

 

Kniven ser meget interessant ut og ikke umulig det kommer bestilling på slik en....

 

(bare beklage hvis jeg spør om noe som står i tråden, men jeg klarte ikke finne ut :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er vel dette en gjeng som går sammen om å spesialbestille et knivblad.

 

Du kan nok få hjelp med å grovfrese grepsplater og råd om hvordan de skal monteres og pusses til, men jobben er det tenkt at du gjør selv. Slire kan sikkert ordnes på et eller annet vis, det er bl.a. flere som lager kydexslirer og som kanskje kan lures til å ta en jobb.

Link to comment
Share on other sites

Ny skisse, ny mulighet til å klage :lol:

 

Her har jeg justert litt på sperren så grepet kommer ca 2mm lenger frem, lagt til radier på utsparingene og finjustert profilen så radiene måtes riktig (neppe synlig på tegningen).

 

KK07.png

 

Og bare for å gi prosjektet litt mer kjøtt på beinet:

Kammerkniv_V2.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...