Jump to content

Kammerkniven! (Skjære knivblader selv?)


Morten Vinje

Recommended Posts

Det økonomiske er vel ikke verre enn at noen kan ta det på seg, ca. 80 innbetalinger, 3 - 4 utbetalinger, og til slutt 80 inn-eller utbetalinger igjen (avhengig av hvor godt vi traff med forhåndskalkylen). Faktisk kan jeg melde meg sånn halvveis frivillig til den jobben. Grunnen til at jeg i tilfelle tør det, er at vi her på stedet har en ekte, sjølstendig bank, Gildeskål sparebank (www.gildeskaal-sparebank.no), og inne i den befinner det seg faktisk ekte, levende mennesker ("helt sant, på orntli', lissom, med skranke og slikt, asså, akkurat som i filmer fra 60- og 70-tallet, asså"), som kan gi hjelp, hvis det skulle være noe som ikke kan løses via nettbanken.

 

Øvrige oppgaver må vel kunne fordeles på et ad-hoc "knivstyre", 3-4 personer av de som har vist mest innsikt og interesse i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Jegermeisteren vil ta på seg dette så er nok en konto i Gildeskål Sparebank en smart løsning, der kan man sikkert få noen spesial-løsninger i forhold til sikkerhet mot at pengene forsvinner. Jeg er utflyttet fra bygda men bruker fortsatt den banken; det finnes ikke bedre sikkerhet enn at kassereren kjenner kundene på stemmen. Hvis jeg sitter fast ett eller annet sted i verden og må ha overført penger, så ordnes det enkelt per telefon. Utrolig praktisk, og mye sikrere enn all verdens passordsystemer.

 

Hvis en forklarer litt om prosjektet for en av bankfolkene, så kan de sikkert ordne det slik at knivstyret tilsendes bankutskrifter direkte fra banken, uten at den som disponerer kontoen har noen mulighet til å tukle med regnskapet. Det går nok også an å legge noen begrensninger på hvordan penger skal utbetales fra konto, f.eks. at det kreves signatur pr brev fra knivstyrets medlemmer for å godkjenner utbetalingene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi kan gjøre dette ganske enkelt. Jeg er ikke redd for å betro noen hundrelapper i hendene på en Kammerat, såpass tiltro har jeg til folket her inne. Dessuten, om noe skulle skje vet vi hvor vedkommende bor :mrgreen:

 

Det viktigste er vel å gi personen med ansvaret sikkerhet så ikke han går på en smell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp blitt kontaktet av Morten Vinje i forbindelse med dette prosjektet!

Og JA jeg kan bidra med organisering og gjennomføring av innbetalinger og utbetalinger!

 

Jeg ser for meg at jeg lager en liste med navn og adresse på de som innbetaler den summen dere blir enig om.

Andre tar for seg utsendelse av bladene!

Vi benytter NOJS sin konto.

Jeg utbetaler til leverandører etter at faktura er kontert/godkjent.

 

Når innbetalinger kommer må disse være merket med navn og adresse! Dette er en forutsetning for å ta på seg denne jobben. Kommer det innbetalinger hvor jeg må bedrive detektivarbeid for å finne ut hvem som har betalt havner pengene i NOJS!

 

Så hvis dere ønsker mitt bidrag..................

Link to comment
Share on other sites

Sånn pr idag har jeg lovnad om leggbein fra hest. Blir litt sånn "pimp my knife"... :mrgreen:Må jo stå i stil med eieren ja :)

 

Men får se hva det hele koker ned til når tiden er moden... Kjenner jeg lusa på gangen er jo en eller annen micarta variant i duse farger heller ikke å kimse av... :wink:Er vel noe sånt jeg har lyst på også ja :)

Link to comment
Share on other sites

Gjø og fyse.

Fant denne tråden for første gang i går kveld. Noe av det triveligste jeg har lest på kammeret, helt til jeg kom til side 25 og Morten hadde satt sluttstrek. Da var det plutselig ikke morsomt lenger !!!! :cry: Fikk nesten ikke sove i natt.

 

Jeg bare må ha et blad eller to. På en eller annen måte !!!! Hvis det ikke er mulig å snike inn en bestilling etter strek så håper jeg at noen har bestilt et blad for mye. Anyone :?:

 

Helt utrolig bra tråd. Jeg er virkelig imponert over kunnskapsnivået til endel bidragsytere. Spesielt metallurgen imponerer. Sammen med Fulmen sin sikre designhånd må dette bare bli en vinner.

 

Imponerende.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. :)

 

Vet ikke hvor definitiv sluttstreken er, men det bør antagelig lages opp noen ekstra blader (rundt 10 stk) til test i de neste produksjonstrinna og for å kompensere for svinn. Om noen av disse blir til overs, bør de kunne selges til etternølere (og enten refundere deltakerne med en 5'er hver, eller gi inntekten til Nojs).

 

Om det ikke blir laget noen ekstra blader, blir det et problem om det skulle bli noen defekte blader. :?

Link to comment
Share on other sites

Bare fortell meg hva som skal gjøres for å komme øverst på reservelista.

 

Egentlig forstår jeg ikke poenget med strek så lenge ingenting er bestilt?

Strek settes vel for å kunne foreta en bestlling eller hva?

 

Ville også tro jo flere jo bedre?

 

OBS. OBS

Dette er ikke syting og klaging, der er bare meg tryglende på kne.

Link to comment
Share on other sites

Må bare beklage at jeg har somlet med dette, har vært mye å gjøre den siste tiden og jeg liker å ha ro og overskudd når jeg jobber med slikt. Alle som har meldt seg på enten her eller på PM skal bli tatt med så snart jeg har fått ristet av meg et lite kotelettvirus.

Link to comment
Share on other sites

Var det trusselen om en klem som gjorde at jeg ikke står på lista allikevel? :mrgreen::mrgreen:

På ingen måte! Det er bare Fulmen som har hatt mer enn nok å gjøre. Siden han står som offisiell listeoppdaterer, blander jeg meg ikke borti arbeidet hans. Klemmen er notert, og vil bli innkrevet ved dertil passende anledning - bare pass på at ikke Buster og toalettmappa er tilstede :-D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hei og hopp!

hvordan ligger det an med å få noen knivblader? JEg har en bestilling på to stykker, og venter i spenning for å det i hende. Men når kan jeg få det i hende?

 

dette er ikke masing, men sondering! hehehehehe

 

til info så har jeg sjekket at jeg har en bestilling inne og jeg har ikke fått noe melding i innboks ang betaling.

 

ellers God jul og godt nytt-jakt-år til alle!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ja, det skjer noe snart!

 

Vi har nå endelig fått logistikken på plass, og har muligheten for å få skjært, slipt og herdet emnene under samme tak, eller så godt som. Morten Håkonsen er kontaktet, og vi (Fulmen og jeg) skal ta et møte med ham i nærmeste fremtid og diskutere detaljene.

 

I mellomtiden har jeg to forespørsler til dere alle:

 

1. Summere antallet knivblader og oppdatere lista fra første innlegg, og poste det her i tråden på nytt, så oppdaterer jeg første innlegg. Noen som tar jobben?

2. Er vi helt, klinkende, alldeles og totalt ferdige med formgivningen?

 

En annan ting; uttaket av materialet i skaftenden kan fordyre produksjonen en del ettersom vi betaler for hver bearbeidede millimeter. Jeg har personlig ingen som helst problem med å utelate dette helt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...