Jump to content

Kammerkniven! (Skjære knivblader selv?)


Morten Vinje

Recommended Posts

Belegging som Duracoat eller Gun Kote er en mulighet for å få korrosjonsmotstand. Dette er også en mer elegant løsning, enn å gå ned i mekaniske egenskper på kniven.

Belegging burde jo lett kunne være en valgfri "option" også, siden det blir gjort på ferdige blader eller kniver.

 

Kan bli vanskelig å få tykkelsen under 4 mm, da det er få interessante stål som kommer i så tynne dimmensjoner. Mellom 4 og 5 mm tykkelse finnes det endel forskjellig å velge i. Plansliping ned i tykkelse er selvsagt en mulighet, men det koster pæng og øker sjansen for at bladet slår seg under herding.

(Personlig synes jeg alt under 5 mm virker tynt, men skal ikke la mine personlige preferanser på det området påvirke noe her. :mrgreen: )

Det er en fordel for kutteegenskapene med et tynt blad, men egg-geometrien (f.eks. bredden av slipfasen) vil være mer avgjørende. Til trebearbeiding vil et tykkere blad ha fordeler.

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å strømme på med både meninger og interesse - godt å se! Slik jeg har oppfattet det, er det noen spørsmål vi må besvare før vi kommer oss videre:

 

* Byggesett:

Ferdig herdet og faseslipt (var det riktig?) blad. Maler til skaft og slire. Fittings/smådeler til montasje. Skal vi lage sett med liremateriale og emner til skjefteplater?

 

* Stålkvalitet:

Rustfri eller ikke-rustfri? Jeg har fått fortåelsen av at ikke-rustfritt gir bedre mekaniske kvalitet og ønskede egenskaper i forhold til rustfritt når økonomi er i betraktningen, så den støtter jeg. Dette må vi uansett enes om.

 

* Knivbladet:

Heltange? Jeg synes forslaget til Metallurgen/lodfåvne ser veldig bra ut, og kunne tenke meg noe i den retningen selv. men det er nå min mening - andre må ha sin. Vi må derimot bli enige om hvordan vi skal ha det - noen konkrete forslag, eller går vi videre med det vi har?

 

Når vi har dette, kan vi gå videre og estimere pris på settet, og enkeltdelene.

Link to comment
Share on other sites

Støtter oppsummeringen til Morten Vinje.

 

-Jeg ønsker meg mest mulig komplett byggesett, inkl skjefteplater enten i tre eller micarta.

Kanskje også sliremateriell.

 

- Knivfasong ala de typene metallurgen har vist tidligere med svak drop point.

Men ikke for bredt blad da den bør kunne brukes til både å åpne ett slakt og likedan løsne melollomgulv og hinner, og kanskje skjære rundt "rævhål" i et knipetak.

 

-Fulltange er bra, kanskje med en liten choil slik at en kan skifte grep uten å ha pekefingeren liggende på eggen ved finarbeid.

 

-Rustfritt ikke noe must, kankje tvert imot. Ønsker stål som holder bra på eggen, så får det heller ta litt lengere tid å sette opp. (marerittet var en Marttiiini som måtte heines fire ganger på en elg)

 

- Den trenger ikke være optimal for å skjære brød, til det finns Brusletto Hunter.

Link to comment
Share on other sites

Ad heltange: dette bør "go without saying". Det finnes en million forskjellige stikktange-blader på markedet allerede, og dere som vil ha en tollekniv kan melde dere på så mange knivkurs dere vil. Gode fulltangeblader er det langt mellom.

 

Ad stålkvalitet: hvis man ikke har dyrt slipeutstyr er høylegert rustfritt noe skikkelig dritt. Billig rustfritt er dritt uansett.

Jeg har dyrt slipeutstyr og kan håndtere pulverstål - men jeg tar mye heller karbonstål.

 

For de som ikke har prøvd å vedlikeholde eggen på moderne rustfritt pulverstål, kan jeg melde at jeg bruker minst 10 ganger så lang tid på en egg i 3G eller ZDP-189 som jeg bruker på INFI eller 52100.

 

Ad utforming: jeg fastholder at en modifisert Loveless bør være relativt lett å like (hvis man ikke som tidligere nevnt er homo), hvis man i det hele tatt svelger fulltange (og hvis ikke har man alltids et knivkurs å melde seg på). Fallkniven F1 henter tydelig inspirasjon herfra.

 

Ad slire: det bør kunne gå å grovskjære lær til en enkel "pouch" slire (2 biter lær) og merke ferdig hull til søm. Da trenger man lim, syl, 2 nåler, vokset lintråd, kniv, sandpapir og fett for å få en helt enkel men høyst funksjonell slire. Jeg bør kunne bistå med dette, men har ikke tenkt å designe, skjære ut og preparere materiale til 100 slirer på egenhånd. Jeg kan også tasse rett over veien i tøfler og morgenkåpe og handle landets kanskje aller beste lær til slirer av denne typen.

Merk at å levere prefabrikerte slirer som passer tilfredsstillende til 99.99 % av knivene avhenger også av et fulltangeblad, slik at grepene blir ganske like i profilen.

Link to comment
Share on other sites

Halvferdige skaftplater kan bli et problem, da det sikkert et STOR spredning i ønsker for skaftmateriale; diverse micarta, G-10, valbjørk, bein, rosa perlemor (til de som ikke liker Megan Fox...). Når det kommer til naturmaterialer, er ikke alt standarisert heller. Noen skal ha sånn valbjørk og noen sånn valbjørk....

 

Kvaliteten skal bli bedre enn en Fallkniven, så er fordel at det ikke ser ut som en dårlig kopi. :mrgreen:

Det smale fingerværnet på Loveless/fallkniven designet vil gjøre skaftmaterialet i fingerværnet svakt.

Designa til Busse er mer tilpasset fulltanger med enkle skaftplater. Tenker ikke på blåkopiering, men her går det an å få litt inspirasjon:

http://homepage.mac.com/zombiekiller/badmojo/index.html

F.eks.:

http://homepage.mac.com/zombiekiller/badmojo/ms.html

http://homepage.mac.com/zombiekiller/badmojo/ba.html

http://images.google.co.uk/images?hl=en ... a=N&tab=wi

Link to comment
Share on other sites

Ad skaftmateriale: Da lager vi rett og slett skjæremaler som leveres med bladet og eventuelt de øvrige materialene?

 

Skal vi ha dette valgfritt; kjøp de komponentene du vil selv - komplett sett eller bare blad og maler?

Jeg likte i hvert fall ideen med blad og maler. De som klarer å få noe ut av et komplett sett med skaft- og sliremateriale, klarer garantert å få det samme ut av maler. For meg er det definitivt mer interessant å få velge skaft- og sliremateriale selv, og med maler vil utformingen på knivene uansett bli ganske lik. Strålende forslag!

 

Angående stålvalg; jeg setter uansett min lit til at ekspertene gjør et utmerket valg, så jeg skal ikke rope høyt. Jeg støtter det foreløpige forslaget om ikke-rustfritt (med coating for dem som ønsker det) mens jeg stille hvisker Sleipner...

Link to comment
Share on other sites

Ad skaftmateriale: Da lager vi rett og slett skjæremaler som leveres med bladet og eventuelt de øvrige materialene?

 

Skal vi ha dette valgfritt; kjøp de komponentene du vil selv - komplett sett eller bare blad og maler?

 

Med en fulltange så trenger man egentlig ikke mal heller, man bruker bare bladet som mal. Det funker ihvertfall fint på de jeg lager.

 

Jeg tror sleipner kan være et interessant valg til dette prosjektet:

-Det er ikke rustfritt (men vil samtidig ha en hvis rustmotstand grunnet en "høyt" innhold av krom.)

-Det er høylegert, så det vil være enklere å få herda på et profesjonelt herderi, uten for mye prøving.

-Lavere pris enn pulverstål, men egenskapene kan passe vel så godt.

-Det leveres ferdig planslipt, så vi slipper en arbeidsoperasjon.

-"4 mm" er forbearbeida, dvs at den er på overmål. Tykkelsen vil antagelig bli ca 4,5 mm, som burde være en fornuftig tykkelse. (Litt tykt for noen, litt tynt for andre, men det er nok et godt kompromis som ikke vil redusere kutteegenskapene.)

-Produsert i skandinavia. Hvorfor importere en mindreverdig produkt fra Japan eller USA for å få et kjent navn på stålet?? :mrgreen:

-Egenskapene skal være relativt lik A2, men med noe bedre slitasjemotstand og seighet.

 

Når det er sagt, så trenger det ikke nødvendigvis ikke være noe større vanskeligheter med å få kniven produsert i to stålkvaliteter.

Link to comment
Share on other sites

Ser klart problemet med semi- eller ferdiglagede skjefteplater.

Det enkleste vil vel være at hver enkelt fikser dette selv.

Imidlertid kunne jeg godt tenke meg linker til forhandlere av diverse skjeftematerialer når den tid kommer.

 

Bladfasongen på en Busse Badger Attac er ikke dum, men skaftet blir for voldsomt etter min smak.

BadgerAttac.jpg

 

Men også Swamprats Rat Hunter har en fin drop point fasong som passer både til åpning av vilt og til "innvendig" innvendig arbeid.

Skaftet derimot har en vinkel som nok ikke passer så godt for hvermansen, men i min neve er den perfekt.

Choilen er også i største laget på denne, det går noe ut over lengden på eggen

RatHunter.jpg

 

Skal man ha drop point kreves det en viss dybde i bladet, eller blir det gjerne for spisst.

Uansett...dette blir spennende !

Link to comment
Share on other sites

Kan du skisse den opp, målsette, skanne og sende den på e-post til meg, kan jeg gjerne tegne den.

 

Hadde egentlig tenkt å holde dette prosjektet på akkurat så lang avstand at jeg slapp å gjøre annet enn å poste litt på nett. :lol:

(Jeg har masse på "to do"-lista, og vil ikke ha noe mer på den.)

Vi får ikke noen andre til å sende inn en tegning, så kan jeg heller komme med noen tips til justeringer om det trengs?

Link to comment
Share on other sites

Virker som et svært interessant prosjekt!

 

Sleipner ser jo lovende ut på papiret (uten at jeg skal skryte på meg mye kunnskaper om dette).

Kunne tenkt meg noe i nærheten GameWarden, først og fremst et blad. Kanskje halvhøy konveks slipt(?), (men uten alt for mye logo?)

 

Følger med i utviklingen på denne!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er Sleipner mtp korrosjon i praksis? Har feks lagt merke til at Gerberen min kan ruste litt hvis den ikke vaskes etter kontakt med blod og saltvann, men ved normal bruk er det helt vedlikeholdsfritt. Hvis dette stålet er i samme klasse er det mer enn godt nok for mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er Sleipner mtp korrosjon i praksis? Har feks lagt merke til at Gerberen min kan ruste litt hvis den ikke vaskes etter kontakt med blod og saltvann, men ved normal bruk er det helt vedlikeholdsfritt. Hvis dette stålet er i samme klasse er det mer enn godt nok for mitt bruk.

 

Tja, med ca 8 % krom, bør det være en hvis motstand mot korrosjon, men det går ikke i kategorien "rustfritt". (Da må det være ca 12% eller mer.)

Litt ut ifra hvordan det blir herda, så tror jeg korrosjonsmotstanden kan sammenlignes med et "dårlig" rustfritt stål eller D2, for de som har vært borte i det.

 

Er det ingen som vil gjøre et forsøk på å tegne en blanding av Loveless/fallkniven og Busse Game warden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en F1 og en Game Warden liggende og slenge, men har null erfaring med tegneprogrammer. Det beste jeg i såfall kunne fått til er en scannet blyanttegning. :)

 

Forsåvidt synes jeg Game Warden er litt for liten for en allround jaktkniv, og har mer lyst til å rappe litt bladform fra Hairy Carry - som i praksis er en modifisert F1 med choil og tommelutsparing.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en F1 og en Game Warden liggende og slenge, men har null erfaring med tegneprogrammer. Det beste jeg i såfall kunne fått til er en scannet blyanttegning. :)

Morten kunne vel stå for CAD'ing.

 

Forsåvidt synes jeg Game Warden er litt for liten for en allround jaktkniv, og har mer lyst til å rappe litt bladform fra Hairy Carry - som i praksis er en modifisert F1 med choil og tommelutsparing.

 

Det tror jeg kan bli meget bra. :D

Har noen tips til modifiseringer:

-mindre choil, slik at avstanden fra skaftet til eggen blir kortere. Da er den bedre til type spikking/"bushcraft".

-Pass på at avstand A ikke blir noe særlig kortere enn B. Blir forskjellen mer enn ca 1 mm, vil skaftet virke for tynt framme. (A kan være 25-26 mm, og B 25-27 mm.)

HC-mod

 

Må nok ha meg et par blader selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål: Er ikke håndtaket noe i lengste laget? Jeg har selv ganske store hender, men jeg har vondt for å tro at det trengs noe særlig mer enn 110mm på den delen som er i kontakt med hånda. Hva med å knipe inn ca 10mm i "fingervernsona"?

 

Siste forslag er forøvrig lagret til eget bruk. Jeg kjøper garantert et blad når den tid kommer.

 

Vigg 8)

Link to comment
Share on other sites

@Springfield:

Skjeftet virker kanskje langt, men husk at dette ikke er noen "spikkekniv" som skal holdes "på tvers" i hånda. Skjær ut en mal i papp og kjenn hvordan den ligger i hånda når en holder den for å stikke/skjære, da kommer lengden til sin rett.

Link to comment
Share on other sites

Nå skjer det litt. :)

For det første likte jeg førsteutkastet også godt, men kniven med de måla den har nå vil være rimelig stor og klumpete (også for en jaktkniv). Vil foreslå å gå litt ned i størrelse:

KK04-mod

(Blir jeg stempla som festbrems nå??? :mrgreen: )

 

Choilen er for å gjøre overgangen til brynfasen penere, og for å lette bryning.

Link to comment
Share on other sites

Den justeringen metallurgen har foretatt syns jeg var positiv.

Skulle egentlig ønsket en litt større choil slik at en hadde plass for pekefingeren der ved "finkirurgi", men det vil selvfølgelig gå ut over lengden på eggen.

 

Uansett...dette begynner virkelig å bli lekkert :)

Link to comment
Share on other sites

Spennende....

Påskekrim på høyt nivå!

Hvorfor vil Morten ha .dwg-fila?

Blir coilen som Fulmen vil ha den?

og vil de andre gå for metallurgens siste justeringer?

Følg med på neste innlegg i denne trilleren!!

 

Jeg gleder meg i allefall til resten av påska. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...