Jump to content

Kammerkniven! (Skjære knivblader selv?)


Morten Vinje

Recommended Posts

Jeg kommer til å sette ganske store krefter i sving for å kunne kjøre til By'n (Trondheim) for å bli med på 'monteringskurs'.

 

Når det gjelder prisantakelser som er forespeilet hittil i tråden, så er hjernen fortsatt enig med hjertet...

 

Tordenkil er med! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Disse vil ha om prisen blir ok:

Opptelling Nr. 3

 

Metallurgen, Morten Vinje, Loddfåvne, Flashman, Aircooled, Omega, Luger, Edward, seawolf, Elgen, -=JaktLyst=-, Ruger1, VeT|Us, Eirik, Rufus, Doffen, Orige, Tordenkil, FN G1, Oddvar, Dammen, Ilatad, Olerus, Fulmen, Magnus, Kjell Olav, Chiefen, Egon Olsen, Fattern, Springfield 30.06, Blood Trail, Skaubjønn, FHM, Kenrin, sirKandal, Mauser68, Origo, GB, Junior, Tika, hyperlink, One shot, iår, Niki, scann, .30 Herrett, christianj, Thomasnb, Vargen,

 

Totalt: 49 stk

Link to comment
Share on other sites

Disse vil ha om prisen blir ok:

Opptelling Nr. 3

 

Metallurgen, Morten Vinje, Loddfåvne, Flashman, Aircooled, Omega, Luger, Edward, seawolf, Elgen, -=JaktLyst=-, Ruger1, VeT|Us, Eirik, Rufus, Doffen, Orige, Tordenkil, FN G1, Oddvar, Dammen, Ilatad, Olerus, Fulmen, Magnus, Kjell Olav, Chiefen, Egon Olsen, Fattern, Springfield 30.06, Blood Trail, Skaubjønn, FHM, Kenrin, sirKandal, Mauser68, Origo, GB, Junior, Tika, hyperlink, One shot, iår, Niki, scann, .30 Herrett, christianj, Thomasnb, Vargen,

 

Totalt: 49 stk

Hva med El Gringo da (som skrev nicket med rødt som vi fikk beskjed om...?

Link to comment
Share on other sites

Kan det være en mulighet å lage en liste over hva som skal gjøres og hva som er kravet til arbeidet/materialet. Dette da sikkert noen av oss har muligheten til å innhente priser fra "venner/bekjente" som man kan trekke noen goder ut av i disse "krisetider" :wink::?:

Link to comment
Share on other sites

Kan det være en mulighet å lage en liste over hva som skal gjøres og hva som er kravet til arbeidet/materialet. Dette da sikkert noen av oss har muligheten til å innhente priser fra "venner/bekjente" som man kan trekke noen goder ut av i disse "krisetider" :wink::?:

Spør om prisen for å "skafte et heltangeblad" og å "få sydd en amerikansk lærslire".

Hvis de ikke vet hva du mener, så burde du ikke overlate arbeidet til de heller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendig at de som skal vannskjære, planslipe og slipe slipefas kan lage kniver, men det er nødvendig at de kan faget sitt. Jeg mener derfor vi bør lage gode tegninger og forespørre på pris hos flere. Jeg kan godt begynne å lage til maskineringstegninger om noen sender meg en .step fil eller lignende. Har også forhørt meg på jobben, og har aktuelle firma jeg kan forespørre på pris på vannskjæring og planslipping/slipe slipefas, men dette forutsetter at vi har gode tegninger å forespørre pris på. Om vi velger leverandører i Bergen kan jeg dessuten ordne med logistikk mellom de to leverandørene jeg ser for meg kan gjøre opperasjonen her i byen, og kanskje transport over fjellet om det passer seg slik.

 

Ellers ønsker jeg meg en kvalifisert synsing på hvor mye/hva vi taper i materialegenskaper på å velge et materiale som kan leveres i plater i stedet for smale striper, og at vi så i fellesskap bestemmer oss for om Sleipner virkelig er materialet vi ønsker. Magefølelsen min sier nemlig at det å velge et materiale der vi må ha 50 oppspenninger og 50 kjøringer av samme program er kostnadsdrivende i forhold til å kunne klare seg med en oppspenning.

 

(Forøvrig ønsker oddvar to eller tre blad avhengig av pris)

 

Edit: Som Chiefen påpeker er det kanskje likegreit at den enkelte selv besørger skarpsliping?

 

mvh

Oddvar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendig at de som skal vannskjære, planslipe og slipe slipefas kan lage kniver, men det er nødvendig at de kan faget sitt. Jeg mener derfor vi bør lage gode tegninger og forespørre på pris hos flere. Jeg kan godt begynne å lage til maskineringstegninger om noen sender meg en .step fil eller lignende. Har også forhørt meg på jobben, og har aktuelle firma jeg kan forespørre på pris på vannskjæring og planslipping/slipe slipefas, men dette forutsetter at vi har gode tegninger å forespørre pris på. Om vi velger leverandører i Bergen kan jeg dessuten ordne med logistikk mellom de to leverandørene jeg ser for meg kan gjøre opperasjonen her i byen, og kanskje transport over fjellet om det passer seg slik.

 

Ellers ønsker jeg meg en kvalifisert synsing på hvor mye/hva vi taper i materialegenskaper på å velge et materiale som kan leveres i plater i stedet for smale striper, og at vi så i fellesskap bestemmer oss for om Sleipner virkelig er materialet vi ønsker. Magefølelsen min sier nemlig at det å velge et materiale der vi må ha 50 oppspenninger og 50 kjøringer av samme program er kostnadsdrivende i forhold til å kunne klare seg med en oppspenning.

 

Om du leste posten min, så var prisen bare et overslag, som bygger på oppdrag vi har fått utført tidligere. Det er helt uinteressant å diskutere denne, da dette kun skulle gi et inntrykk av hva prisen kunne bli. Vi kan ikke si hva prisen blir før etter at vi har gjort forespørselene.

 

Både Morten og andre skal sjekke opp pris på kutting, men er fint om du også sjekker.

 

Det er mulig å skaffe plate i Sleipner, samt mange andre interessante stålkvaliteter, men da kreves det plansliping i tillegg, som blir en ekstra kostnad.

Link to comment
Share on other sites

Disse vil ha om prisen blir ok:

Opptelling Nr. 4

 

Metallurgen, Morten Vinje, Loddfåvne, Flashman, Aircooled, Luger, Edward, seawolf, Elgen, -=JaktLyst=-, Ruger1, VeT|Us, Eirik, Rufus, Doffen, Orige, Tordenkil, FN G1, Oddvar, Dammen, Ilatad, Olerus, Fulmen, Magnus, Kjell Olav, Chiefen, Egon Olsen, Fattern, Springfield 30.06, Blood Trail, Skaubjønn, FHM, Kenrin, sirKandal, Mauser68, Origo, GB, Junior, Tika, hyperlink, One shot, iår, Niki, scann, .30 Herrett, christianj, Thomasnb, Vargen, El Gringo, Jeger64x2, Tor, fat_dog86

 

Totalt: 52 stk

 

Noen ønsker flere blad, det bør tas med i beregningen på antall, men det dereier seg om mellom 5 og 10 ekstra.

 

Beklager jeg oversåg deg El Gringo, en uforbeholden unnskyndning for den.

 

Mine stålkunskaper er ikke altomfattende, men jeg er enig i stålvalget sleipner etter å ha lest litt om det. For min del er andre alternativ greit å vurdere om det blir billigere totalt sett. Hadde det gått an å lage en "anbudsklar" tegning og legge denne ut, så kan de som har mulighet hente inn anbud på den enkelte operasjon og legge "budet" inn i en oversikt?

 

Feks slik:

 

Material: xxx kr

Skjæring: xxx kr

osv...

 

En må da kansje tenke å hente pris på begge materialformene, stripe og plate, den lille erfaringen jeg har med slikt er at det som kan lages med færrest innspenninger er billigst, som noen nevnte tidligere.

 

Er det en standard størrelse på platene, dvs en minimums mengde vi må handle, og hvor mange kniver er det mulig å lage av dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har satt i gang en prisforespørsel på materialer, skjæring og herding (alle separate, slik at vi kan velge de beste av de beste) - så har vi noe å sammenlikne med. Vi får tilbakemelding i løpet av en uke eller to.

 

Eirik; jeg tror ikke tellingen stemmer - flere av interessentene skal ha mer enn ett blad...

Link to comment
Share on other sites

Jeg får vel trolig pisk på ryggen, men personlig så synes jeg kniven har blitt litt stor og kantete slik den er tegnet nå. Jeg ønsker meg en litt lettere kniv med et blad som ikke er riktig så høyt og langt samt et smekrere skaft med litt mere bølger på rygg og buk..... Tanken på en kniv lignende en Hairy Carry slipper ikke helt taket.

 

Sorry Fulmen. :oops::wink:

 

Hairy Carry med slire av Kydex.

normal_HC_02_%28Small%29.jpg

 

normal_UPL9-1_%28Small%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var første pisken. :mrgreen:

Jeg synes det ser ut som en grei generell jaktkniv som passer til både slakting og flåing.

 

Men navnet Hairy Carry er kanskje ikke det beste til en jaktkniv, og som du sier Edward, tankene om at dette er en kniv tiltenkt selvforsvar kan komme snikende..... :wink:

 

Og den er muligens tiltenkt selvforsvar også...... men som sagt liker jeg kniven godt og tror den vil passe bra som jaktkniv.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble vel også den eminente Fällkniven F1 opprinnelig utviklet av det svenske forsvaret, bl.a. for WTSHTF å kunne brukes på mennesker. (Korrigér meg gjerne på dette.) Når dét er sagt, er jeg, på et rent generelt grunnlag, nesten tilbøyelig til å mene at enhver kniv med blad lengre enn 8 cm ikke er å anse som en jaktkniv. Men så er jo jeg en raring og særing da ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for øvrig et godt stykke med Forsvarets grønne kamotekstil i sistegenerasjons versjon, metervare, liggende. Denne kan doneres til R&D v/ Fulmen, Vinjen et al. Burde egne seg godt til Kammeret-micarta (herved døpt Kammarta™, © omega 2009), skulle man tro.

Link to comment
Share on other sites

Metervare hørtes ut som et ypperlig materiale, å skjære opp bukser for slikt fristet ikke stort. En evt impregnering skal vi nok kunne "ta", kan ikke tenke meg at den tåler toluen og kokevask.

 

Forøvrig, målet med denne kniven var vel aldri å lage en rendyrket jaktkniv, Mortens mål var å lage Kniven , altså den kniven som alltid er førstevalget når man skal noe. Da ligger det jo i kortene at man må inngå noen kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke. Skal sjekke. Jeg kan vel gi det en omgang på 90 grader i vaskemaskina, i tilfelle?

 

EDIT: Fulmen kom meg i forkjøpet.

 

Kommentar til begrepet Kammarta:

Dette merket er selvfølgelig ikke begrenset til akkurat ovennevnte metervare! Kammarta vil være et generisk navn på alle micartaer, micarta-derivater eller micarta-inspirerte materialer fra Kammeret Skunkworks (forsknings-og utviklingsdivisjonen). :)

 

EDIT 2: Jeg setter én begrensning ved bruken av Kammarta. Navnsammensetningen Kammarta Omega™ skal være basert på rosa skjorter, ev skjorter med rosa bunnfarge, fra Jermyn Street. Av de mannlige brukere er det bare de som føler åndstilhørighet til spesialavdelingen Kammeret S.O.C.O.M. (soignerte og condtionerte, opplyste menn), som bør kunne ha utstyr i denne Kammarta-kvaliteten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Altså ikke NOE element av kritikk av Kammeret-kniven fra meg! Tvert imot; den er hur läcker som helst, helt etter mitt hjerte. :) At jeg er ute av loopen skyldes bare økonomiske forhold.

 

I den stadig evolverende konseptualiseringsprosessen vil jeg med dette gi Kammerets forsknings- og utviklingsdivisjon (knivhorene! :)) det mer offisielle navnet The Kammeret G.I.G.O.L.O. Division. (Gutta i garasjen og laboratoriet, osv.).

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, jeg tror de som kjenner meg vil si at Skunkworks er en treffende beskrivelse på kåken min :lol:

 

Vel, nok prat. Må ned i kjelleren og gjøre ferdig K-baffelen jeg holder på med. Morten var så dum at han lånte meg en liten dreibenk, og jeg var dum nok til å takke ja. Det tok ca 1 dag før jeg innså at jeg aldri kan leve uten en egen dreibenk igjen, så nå er planen å slite den ut såpass at jeg kan kjøpe den billig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, jeg tror de som kjenner meg vil si at Skunkworks er en treffende beskrivelse på kåken min :lol:

 

Vel, nok prat. Må ned i kjelleren og gjøre ferdig K-baffelen jeg holder på med. Morten var så dum at han lånte meg en liten dreibenk, og jeg var dum nok til å takke ja. Det tok ca 1 dag før jeg innså at jeg aldri kan leve uten en egen dreibenk igjen, så nå er planen å slite den ut såpass at jeg kan kjøpe den billig :mrgreen:

 

Sikkert den han kjøpte av meg. En blå og hvit en ikke sant? Tror Purdey har en slik til overs ;)

Link to comment
Share on other sites

Unskyld off topic

 

Jeg trenger noen til å måle opp og lage en tegning av en hylse med splines innvendig og eventuelt maskinere denne i stål, feks 4140.

Ser det er flere i denne tråden som er i bransjen eller har kontakter. PM meg gjerne med tips hvor jeg kan henvende meg.

Link to comment
Share on other sites

Disse vil ha om prisen blir ok:

Opptelling Nr. 5

 

Metallurgen, Morten Vinje, Loddfåvne, Flashman, Aircooled, Luger, Edward, seawolf, Elgen, -=JaktLyst=-, Ruger1, VeT|Us, Eirik, Rufus, Doffen, Orige, Tordenkil, FN G1, Oddvar, Dammen, Ilatad, Olerus, Fulmen, Magnus, Kjell Olav, Chiefen, Egon Olsen, Fattern, Springfield 30.06, Blood Trail, Skaubjønn, FHM, Kenrin, sirKandal, Mauser68, Origo, GB, Junior, Tika, hyperlink, One shot, iår, Niki, scann, .30 Herrett, christianj, Thomasnb, Vargen, El Gringo, Jeger64x2, Tor, fat_dog86, G.Larson, krylling, sram68, foxterrier,

 

Totalt: 56 stk

 

Som tidligere nevnt er det en del som ønsker to eller flere, men disse står på lista over, og flere av dem vet ikke om/hvor mange ekstra. Men til nå ca 10stk ekstra.

Link to comment
Share on other sites

KK07.png

 

Det ble snakket litt kniv på messa i helga. :D

Noe som fler kom inn på var at kniven kanskje ble litt kjedelig.

 

KK01.png

Litt form på ryggen trenger ikke gjøre det til en kampkniv.

 

Fulmen, orker du litt tegning til?

Hva om vi prøver å minske bredden på fingerværnet på HC'en?

Vi kan jo presentere to tegninger, å kjøre en avstemning.

Link to comment
Share on other sites

Joa, problemet mitt er bare at HC'n ikke får det til å krible noe sted.

 

Jeg startet dette prosjektet uten noen store meninger, dere trengte noen til å tegne og jeg hadde litt tid til overs. Men etter hvert som jeg har jobbet på prosjektet så må jeg si at vi har fått frem et design som jeg virkelig har falt for. Ikke overraskende minner den meg en del om min nåværende favoritt, en Gerber foldekniv (som jeg forøvrig aldri så på under prosessen).

 

Jeg vet ikke om jeg klarer å få frem et godt utkast på en HC-klon, rett og slett fordi jeg ikke kan se for meg at jeg ville kjøpt resultatet. Men jeg skal prøve.

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig? Gå og kjøp en rambokniv på postordre, da vel.

 

Angående ryggen på HC? De fleste kniver har kun ett grep som hånden min naturlig tar. På HC er dette grepet langt tilbake på skaftet, med tommelen oppå bladet innerst ved skaftet - et grep perfekt for å stikke mennesker med, og et grep jeg aldri tar på en jaktkniv.

 

Personlig er jeg ett hundre prosent uinteressert i å bygge meg en "taktisk" kniv.

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig? Gå og kjøp en rambokniv på postordre, da vel.

 

Angående ryggen på HC? De fleste kniver har kun ett grep som hånden min naturlig tar. På HC er dette grepet langt tilbake på skaftet, med tommelen oppå bladet innerst ved skaftet - et grep perfekt for å stikke mennesker med, og et grep jeg aldri tar på en jaktkniv.

 

Personlig er jeg ett hundre prosent uinteressert i å bygge meg en "taktisk" kniv.

 

Utformingen på ryggen har ikke noe med taktisk å gjøre. :wink:

Mulig du ikke plasserer tommelen på bladryggen, men det er mange som gjør det. (I andre sammenhenger enn stikking av mennesker.)

 

Hadde egentlig ikke tenkt å legge meg opp i designet på kniven, bare komme med litt tips. Grunnen til at jeg tok opp dette nå, var på innspill fra andre. Er folket fornøyd er det ikke noe problem. :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, til enkelte typer arbeide legger jeg selvfølgelig tommelen oppå bladet. Men det er stor forskjell på et flågrep eller et kappe-noe-hardt-grep -- og et "stikke en SS-offiser i bukhulen" grep.

 

Grepet på en HC oppmuntrer ikke hånden min til noe aktverdig formål. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt Edwards "moralske" innvendinger, her i huset er det jeg som fører kniven og ikke omvendt. Jeg synes riktignok at "tactical" er blodharry og bøgete, men det gir meg ikke noen skumlere tanker enn en tradisjonell tollekniv. Men så lenge han støtter mitt design kan han mene hva pokker han vil :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er folket fornøyd er det ikke noe problem. :)
Først og fremst er det meget positivt å kunne få ta del i en "kammeratkniv", enn litt "kjedelig/ordinær", men trolig en kvalitetskniv av den skjeldne sorten :wink:

Personlig hadde jeg kunnet ønske meg en anelse rettere blad, muligens at spissen hadde ligget 2-4 mm høyere enn "linjen/ryggen som er øverst på bladet" (større radie), slik at den hadde vært enda bedre egnet til flåarbeide, men da blir det vel mere en flåkniv og ikke en flerbrukskniv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker også den på den nedre skissen, tror jeg iallefall. Er ikke enig i at grepet med tommelen oppe på skaftet er et grep kun for å stikke mennesker, det er også det grepet jeg benytter når jeg "ringer ut" endetarmen på storvilt. Får litt bedre kontroll da enn når man benytter det vanlige "spikkegrepet".

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt litt deppa fordi det tydeligvis ikke blir en aldri så liten choil på kammerkniven.

Når det gjelder HC kjennes grepet helt ok ut med tanke på bruk som jaktkniv.

Har ikke fått testet min ennå, men "luftspretting" av vom (jaktens parallell til luftgitarspilling) og andre imaginære inngrep går bra :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...