Jump to content

Kammerkniven! (Skjære knivblader selv?)


Morten Vinje

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Dette var jo et spende prosjekt, synd hvis det går ut i ingenting kunne godt tenke meg et par blader om dette blir noe av.

Et forslag er som jeg ser nevnt tidligre her å opprette en konto der man kan betale inn i forkant, evt. at det kansje blir noen kroner til overs for de som gjør hovedarbeidet i prosjektet. Evt kansje noen andre som vil gripe tak i saken?

Link to comment
Share on other sites

Synes Metallurgens forslag var interessant. Men det er jo uansett viktig at man har en bindende avtale på noe vis. Ellers vil man kanskje sitte med Svarteper. Jeg skriver kanskje pga. at jeg tror nok at bare det er fysisk en stabel med knivblader til salg så vil den bli solgt. Legger til grunn at prisen er mellom 500 og 1000 kr pr stk. og med design og stålkvalitet som forespeilet underrveis i tråden.

 

Et lite spørsmål: hvem eier resultatet av utviklingsarbeidet som er gjordt i denne tråden? Jeg har ikke gitt opp håpet om blankt stål mellom hendene, men jeg er redd den brede entusiasmen har dabbet av.

 

Vigg :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser ikke ut som Morten Vinje er så veldig aktiv lengre så det er kanskje der det ligger?

Noen som har lyst til å overta kommandoen slik at vi får gjennomført dette?

Hvis Morten Håkonsen kan ta hele jobben har vi jo kommet langt. Kan noen høre med han? om han tar jobben og vet hvor mye han må ha så kan jeg sende ut PM til alle som har meldt interesse og sette en tidsfrist på innbetaling. Mener å huske at G.Larson kunne ta jobben med å motta og videresende pengene? eller kanskje Morten har mulighet/lyst til å administrere penger og utsending er det selvsagt best. Hvis ikke så finner vi ei løsning der.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de intresserte kan bestille direkte av Morten Haakonsen og han administrerer dette er det det beste!

 

Ellers har vi en kasserer som kan administrere den økonomiske biten! Skal det gjøres blir det snakk om forhåndsbetaling! Vil helst ikke ha noe med fysisk distribusjon å gjøre!

Link to comment
Share on other sites

Antagelig er det det enkleste og beste; bestille og kjøpe direkte fra Morten Haakonsen.

Jeg kan snakke med han om det fungerer.

 

Spørsmålet blir da om han skal kunne selge de til hvem han vil, eller om dette skal kun være til kammer-folk.

Om han går videre med det vil han nok selge de bladene han står overs med til andre, men vi kan f.eks. si at de skal slipes litt anderledes, eller uten kammer-logo om det blir brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dersom noen bruker ordene "mulig", "kanskje" eller "hvis" en gang til, gir jeg faen i dette prosjektet fordi jeg innser at det aldri kommer til å bli noe av det. Så får jeg heller be Morten Haakonsen om å lage et liknende blad i Uddeholm Sleipner til meg, selv om det blir endel dyrere.

 

Spørsmålet er om jeg får tillatelse fra skaperne til å bruke designet som bidragsyterne har kommet frem til i denne tråden. Så får vi se om flere plutselig får lyst til å følge etter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg uttalte meg vagt om deltagelse mtp kjøp, CAD-fila regner jeg som "public domain" og vil bli gjort tilgjengelig ved forespørsel. For selv om jeg stod for tegningen er det mange som har bidratt til utformingen, og det skal jeg ikke prøve å ta eierskap i.

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen bruker ordene "mulig", "kanskje" eller "hvis" en gang til, gir jeg faen i dette prosjektet fordi jeg innser at det aldri kommer til å bli noe av det. Så får jeg heller be Morten Haakonsen om å lage et liknende blad i Uddeholm Sleipner til meg, selv om det blir endel dyrere.

 

Spørsmålet er om jeg får tillatelse fra skaperne til å bruke designet som bidragsyterne har kommet frem til i denne tråden. Så får vi se om flere plutselig får lyst til å følge etter.

 

Ja med den holdningen der kommer man langt!! Neppe! Hadde jeg hatt kontakter/erfaringer med enn slik god ide skulle jeg gjort mitt med og bidra! Men der stiller jeg tynt ann. Eneste måten til og kunne bidra her for meg er og si jeg støtter dere og har kjempe lyst på en Kammerkniv! Så med høfflighet spør jeg: Kan jeg om det ikke er forsent siden denne tråden begynner og bli gammel være så snill og bestille opp 1 blad jeg også?

Link to comment
Share on other sites

Det var Morten som startet tråden, men han er ikke her for tiden. Tråden tilhører uansett ikke ham, det var brukerne her inne som designet den sammen med meg. Og jeg har ikke noen problemer med prosjektet hvis noen føler for å ta et initiativ. Så kjør på.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å skrive her etter Villmarksmessa.

 

Send CAD-fila til Morten Haakonsen, med stålønske og tykkelse.

Hver og en som ønsker en kniv sender en bindende påmelding direkte til Morten Haakonsen.

Om dere betaler på forhånd eller når bladene er klare til å sende er opp til han.

Han setter en frist for siste bestilling når ting begynner å rulle, og produksjonen starter!

 

Tror foreløpig pris ble satt til 1000,- når jeg snakka med Morten på messa, og eventuelt nedjustert om produksjonen blir billigere.

Link to comment
Share on other sites

Ja med den holdningen der kommer man langt!! Neppe!

Vel, min gode mann, der er vi nok uenige. Tror du man kommer lenger ved å stå med lua i hånda og vente på at noe skjer?

 

Hvis du leser de siste postene, vil du sannsynligvis se at det nå legges opp til at alle interesserte bestiller direkte fra Haakonsen. Der er ikke lenger slik at du trenger å be tynt om å sette deg opp på en liste. Det er mange som allerede har tatt initiativ og dratt igang prosjektet, kanskje det er min tur til å vise litt initiativ og bidra til at prosjektet blir satt ut i livet?

 

Det er mulig at 3/4 flaske god rødvin på en fredagskveld har ført til at jeg tar litt lett på høflighetsfrasene for øyeblikket, men det får så være. Da kan jeg heller be om unnskyldning senere dersom jeg skulle ha tråkket på noens tær.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm skulle ha tak i en/noen som produserer kniver ett eller annet sted her i landet som har det rette verktøyet til dette og som vil hjelpe oss...

Hvilken tegning ble det tilslutt? Så skal jeg gjøre mitt for og lufte ideen..

Uansett en Kammerkniv designet av så mange jegere må bli en god jakt kniv! :mrgreen:

 

Elgen: Bare glem det!

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg ikke liker tanken på er å gi bort hele designet til en annen, dette designet tilhører jo oss. Skal en "tilfeldig" knivsmed kunne selge disse som sine egne uthuler det konseptet noe, eller hur? Skal vi la dette skje bør vi vel kreve en royalty som går til NOJS stiftelse for vanskeligstilte jegere elns :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg ikke liker tanken på er å gi bort hele designet til en annen, dette designet tilhører jo oss. Skal en "tilfeldig" knivsmed kunne selge disse som sine egne uthuler det konseptet noe, eller hur? Skal vi la dette skje bør vi vel kreve en royalty som går til NOJS stiftelse for vanskeligstilte jegere elns :wink:

 

Grunnen til at jeg foreslår å bruke MH er at jeg tror han er den eneste som kan lage opp dette antall kniver på relativt kort tid til en pris som er overkommerlig for folk her. Dere kan sikkert sjekke med andre knivmakere, men tror jeg har en brukbar oversikt over knivmakere. :winke1:

 

Morten driver med kniv på fulltid, så han har litt mer tid enn folk som gjør dette på deltid. I tillegg kjenner jeg han gjennom knivmiljøet som en pålitelig person som ikke er ute etter å skrape inn mest mulig kroner.

 

Jeg diskuterte situasjonen med rettigheter med han å foreslo følgende:

Siden han tar risikoen for dette prosjektet må han kunne selge de bladene som ikke blir solgt til kammerfolk, men at han da forandrer noe på designet så kniven ikke blir helt lik.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Eneste jeg ikke liker tanken på er å gi bort hele designet til en annen, dette designet tilhører jo oss. Skal en "tilfeldig" knivsmed kunne selge disse som sine egne uthuler det konseptet noe, eller hur? Skal vi la dette skje bør vi vel kreve en royalty som går til NOJS stiftelse for vanskeligstilte jegere elns :wink:

 

Grunnen til at jeg foreslår å bruke MH er at jeg tror han er den eneste som kan lage opp dette antall kniver på relativt kort tid til en pris som er overkommerlig for folk her. Dere kan sikkert sjekke med andre knivmakere, men tror jeg har en brukbar oversikt over knivmakere. :winke1:

 

Morten driver med kniv på fulltid, så han har litt mer tid enn folk som gjør dette på deltid. I tillegg kjenner jeg han gjennom knivmiljøet som en pålitelig person som ikke er ute etter å skrape inn mest mulig kroner.

 

Jeg diskuterte situasjonen med rettigheter med han å foreslo følgende:

Siden han tar risikoen for dette prosjektet må han kunne selge de bladene som ikke blir solgt til kammerfolk, men at han da forandrer noe på designet så kniven ikke blir helt lik.

 

Dette kan jeg leve med. Hvordan kontakter man Haakonsen?

Link to comment
Share on other sites

I klokkeverdenen er det ganske vanlig at spesialversjoner designes av entusiaster på et forum, innenfor de rammer produsenten setter, og lages så av produsenten kun for salg til forummedlemmene. Dette er en helt annen prisklasse enn et knivblad.

 

Jeg er sterkt imot å gi bort design "med små endringer" til fri bruk av produsenten. Bedre å ta opp bindende påmelding eller forskuddsbetaling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i prinsippet ikke uenig.

 

På norsk finnes det ikke noe god (og allment brukt) oversettelse av det engelske ordet efficient. Vi kjenner bruken av begrepet effective oversatt som effektiv. Forskjellen mellom de to kan beskrives som rasjonell bruk av resurser. I denne sammenheng tid.

 

Jeg ønsker ikke å være negativ, men dersom man ønsker en kniv akkurat som denne bør man ikke oppleve at det er noen konflikt mellom disse to begrepene. Alternativt bør man ikke oppleve tid som en knappere resurs enn penger.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde i og for seg vært et godt poeng, dersom denne tråden handlet om å kjøpe seg en kniv. Det gjør den ikke. Den handler om å kjøpe en spesifikk kniv med et spesifikt utseende og spesifikke kvaliteter.

 

Denne tråden illustrerer problemet med at ingen ønsker å ta på seg denne forpliktelsen. Du har åpenbart noe erfaring fra parallelle prosjekt. Dersom du kan tenkte deg å drive prosjektet videre hadde det vært veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig synes jeg ikke designet som det endte opp med er så unikt at det må beskyttes.

Hadde blant annet en egenprodusert kniv jeg laga for flere år siden som ser rimelig lik ut, bortsett ifra den er større, som jeg la ut bilde av.

 

I tillegg baserer veldig mye av norsk knivmaking seg på kopiering, så om noen vil lage en kopi gjør de det uten noen problem. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...