Jump to content

Kammerkniven! (Skjære knivblader selv?)


Morten Vinje

Recommended Posts

Jeg ser for meg at (fas)slipingen er den mest "ugreie" operasjonen her fordi den sannsynligvis vil kreve frakt frem og tilbake. Men er det kliss umulig å få noen til å gi pris på dette?

Skjer slipingen innenfor en "menneskelig" avstand, kan nok flere med meg bistå med transportetapper :?: Jo billigere det blir, jo flere får muligheten til å eie en "Kammerkniv" :wink:

 

PS. Har tidligere tegnet meg for to stk m/mulighet for flere :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Plater er veien veien å gå om vi ønsker å bruke vannskjæring, tror ikke jeg blir så populær om jeg kommer med strimla blanks.

Annen skjæring blir jo termisk og vel ikke ønskelig.

 

Skinner er ikke noe problem ved vannskjæring. (Se bilder på side 1 i denne tråden.)

Det er ikke snakk om strimler fra platesaks eller choil, men 4 mm skinner, planslipte på overmål og plane.

Skal vi planslipe en 6 mm plate blir risikoen for deformasjon større.

 

Skinner fjerner også muligheten til "kreativ plassering" av emner for å spare material, som kan føre til redusert styrke.

Link to comment
Share on other sites

La oss begynne å kladde en liten grov oversikt over kostnader:

 

Materiale: 100,-

Skjæring: 100,-

Herding: ?

Plansliping: ?

Sliping: ?

Frakt: ?

 

Vi har fire ukjente - jeg kan ikke besvare resten av spørsmålene alene, men jeg kan forsøke å få pris på stål og herding - kanskje også plansliping. Jeg ser for meg at (fas)slipingen er den mest "ugreie" operasjonen her fordi den sannsynligvis vil kreve frakt frem og tilbake. Men er det kliss umulig å få noen til å gi pris på dette?

 

Herding: 50-100,-

 

Snakket med Brusletto angående sliping:

Verktøy for fastspenning blir 5000-10000,-, i tillegg kommer noen timer med tilpassning av slipeutstyret og selve slipinga. Så på 100 kniver vil det bli 150-200,- per kniv.

 

Fikk ikke tak i noen andre i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ok, da er tiden inne for å ta opp bindende bestillinger, slik at vi kan fastslå hva dette vil koste. Alle som vil ha Kammerkniven, må være forberedt på å betale forskuddsvis i denne omgangen (senere kreasjoner kan muligens finansieres annerledes). Nojs/Kammeret tjener ingen ting på dette prosjektet, derfor må det finansieres på individuelt initiativ, og dermed betales forskuddsvis.

 

Dermed må vi starte en bestillingsrunde, der hver enkelt oppgir hvor mange blader han vil ha. Omtrentlig pris bør være mulig å estimere av tråden på dette tidspunktet - nå trenger vi antallet for å fastslå pris på sliping og herding - så kan vi kjøre i gang tilvirkningen så snart vi har antallet. For å gjøre dette enklest mulig, poster hver enkelt av oss som vil ha Kammerkniven følgende (og ikke noe annet) etter denne postingen:

 

Nick: "Nick"

Antall: "antall"

Link to comment
Share on other sites

Da setter vi strek om en uke fra nå, altså neste søndag, 01.11.2009. De som ønsker blad(er) må altså gjøre dette innen denne datoen - det samme gjelder for alle som vil endre på antallet de allerede har satt seg opp på.

 

Når vi setter strek for bestilling, må vi få på plass en bankkonto og bestillingsrutine. Jeg ser helst at en av kammerets brukere holder styr på pengene og betaling av fakturaer (som dekkes av bestillernes forskudd, selvfølgelig - pengene står allerede på bok når vi setter i gang). Andre deler arbeidet med å skaffe stål, få skjært emnene, sliping, herding osv. Etter sluttstrek foreslår jeg å gi folket en tid på 14 dager å betale inn beløpet for sin bestilling på konto. Samtidig sender hver enkelt en gjentakelse på sin bestilling til Ansvarshavende Kammerat på PM, og da har jeg tenkt det slik:

 

Forslag til bestillingsoppsett via PM:

 

Emne: "Bestilling av Kammerkniven 2009"

Nick: "Nick"

Antall: "Antall"

 

Navn EtterNavn

Gateadresse Gatenummer

Postnummer Postadresse

 

NB! Det er viktig at alle dermed følger malen og gjør det AKKURAT slik, sånn at den/de som skal samordne hele greia ikke behøver å tolke 100 bestillinger og manualt sette dem opp riktig. Dette virker kanskje litt tungvindt, men på denne måten sikrer vi oss godt mot misforståelser og forsinkelser underveis.

 

Er dette en grei måte å gjøre det på?

 

EDIT:

Bestillinger og endringer av antall gjør vi selvfølgelig i denne tråden slik vi har gjort det til nå. Det betyr at når bestillingsPM sendes til Ansvarshavende Kammerat, må både nick og antall stemme med første innlegg i tråden. PM bruker vi for å få navn og leveringsadresse (behandles naturligvis konfidensielt), bekreftelse på antallet og kontroll på innbetalinger, naturligvis.

Link to comment
Share on other sites

Etter i dag setter vi sluttstrek, så om noen ønsker å bestille eller endre eksisterende bestilling, må det gjøres i løpet av i dag.

 

Nå er tiden inne for å utrope Ansvarshavende Kammerat. Fortrinnsvis ser jeg at det ikke er noen i styre og stell her inne. Oppgaven vil bestå i å ta imot penger (på konto), holde styr på innbetalinger og betale fakturaene fra underleverandørene.

 

Forslag til Ansvarshavende Kammerat?

Link to comment
Share on other sites

fra /viewtopic.php?p=303832#p303832:

 

Når vi setter strek for bestilling, må vi få på plass en bankkonto og bestillingsrutine. Jeg ser helst at en av kammerets brukere holder styr på pengene og betaling av fakturaer (som dekkes av bestillernes forskudd, selvfølgelig - pengene står allerede på bok når vi setter i gang). Andre deler arbeidet med å skaffe stål, få skjært emnene, sliping, herding osv. Etter sluttstrek foreslår jeg å gi folket en tid på 14 dager å betale inn beløpet for sin bestilling på konto. Samtidig sender hver enkelt en gjentakelse på sin bestilling til Ansvarshavende Kammerat på PM

 

Det viktigste er å håndtere bestillinger, penger og regninger.

Link to comment
Share on other sites

Håndtere bestillinger og betalinger fra kammermedlemmer og endelig betaling mot leverandør eller bestilling av blader opp mot leverandør av stål og jobben?

 

Selve bestilling av materiale og maskinering tipper jeg noen andre kan gjøre, men ansvarlig må jo gi grønt lys først.

 

Grunnen til at jeg ikke ønsker å involvere NOJS er enkel, dette var aldri ment som et prosjekt i NOJS-regi. Dette er et felles prosjekt av, med og for oss brukere, og om vi skal løpe til NOJS hver gang vi skal gjøre noe stopper nok slike prosjekter opp fort. Det er tross alt en del som skal gjøres, og så lenge NOJS drives på frivillig basis må vi være selektive med hva vi pålegger våre ildsjeler av ekstra arbeid.

Dessuten er det ikke riktig å dytte dette over på NOJS uten at de har en viss økonomisk gevinst, og selv om jeg gladelig lar litt profitt gå den veien har jo ikke dette vært en del av premissene for budsjettet.

 

På den andre siden har vel prosjektet blitt litt mer omfattende enn jeg hadde sett for meg (120 kniver, helt utrolig), så jeg ser absolutt poenget med å få hjelp av NOJS.

Link to comment
Share on other sites

Jo da e' no møkje penger tilsammen men ikkje dei heilt svimlande summene for kver enkelt ,så kanskje me kan våge å betro sånne summer til nokre enkelt individ her på forumet . Så slepp me å sprenge enkelt personer, for det er viktig at Njos'erne er utkvilte og opplagte til å passe dei viktigaste oppgavene som er for oss våpenfolk.

Er det muligt å gjere det sånn at fleire må samtykke for å få ordnet ut penger frå ein konto, f.eks eit lite knivstyre

Link to comment
Share on other sites

Det hadde sansynligvis vært en fordel om det ble opprettet en konto av NOJS i allefall? Jeg vet ikke, men ser for meg at beløp i størrelsesorden 120k kan tiltrekke seg oppmerksomhet fra skattemyndighetene. Jeg ville ikke følt meg komfortabel med å håndtere slike summer på en konto registrert på meg personlig iallefall.

 

Kan NOJS være med på et kompromiss der det opprettes en konto som en person fra styret og en utvalgt kniv-kammerat disponerer. Deretter at det føres et regnskap av ansvarlig kniv-kammerat som tilslutt godkjennes av styret i NOJS? (Og/eller en av-brukerene-oppnevnt kniv-prosjekt-revisor?) Jeg tror en slik ordning senker terskellen for å melde seg frivillig betraktelig.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Dette blir for mye baluba for å samle inn penger og dele dem ut igjen. Hvis vi ikke kan stole på noen for å håndtere noe såpass enkelt som dette, er det bedre om alle lager hver sin. Og som sagt; Nojs var ikke inne i dette i utgangspunktet, og jeg vil kvie meg for å be oss kjøre et fullblåst prosjektregnskap og bruke tid på dette til fordel for haugen av oppgaver vi har foran oss. Det jeg maksimalt vil be om, er å få låne kassereren til å håndtere dette - dersom han selv vil, og det øvrige styret går med på det.

Link to comment
Share on other sites

Er jo ingen problemer med de pengene på konto. Er ikke en kjeft som bryr seg om det.

Jeg er igrunnen ikke redd for å ta på meg dette så lenge det ikke blir "100vis" av regninger. Altså at det blir 1 for matrialet 1 for sliping 1 for skjæring osv.

 

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...