Morten Vinje Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 Noen som vet hvor (om) man får tak i ferdig varmebehandlede plater i ønsket knivbladmateriale? Jeg har kontakt med en bedrift som driver med CNC-styrt laser- og vannskjæring - alt som behøves er materiale og en tegning (dak). Det vil selvfølgelig lønne seg å skjære ut flest mulig blader i en smell, så derfor hadde jeg tenkt å få tak i størrelsen på en slik standardplate, for så å stappe den smekk full av alle mulige knivblad. Tror ikke prisen skulle bli så avskrekkende da - og drar vi et spleiselagprosjekt på dette, skulle noen og enhver kunne få seg noen ferdig utskjærte emner å bryne seg på (pun intended) i lang tid. En idé kanskje? Edit: For å gjøre ting litt mer oversiktlig legger jeg gjeldende designet i dette innlegget: V 2.2.1 Og her er bestillingene, om noe er feil kan dere sende en PM til Fulmen: Nick: Morten Vinje Antall: 4 Nick: Niki Antall: 2 Nick: Fulmen Antall: 2 Nick: krrm Antall: 1 Nick: Rådjursjagaren Antall: 1 Nick: springfield 30.06 Antall: 2 Nick: Tordenkil Antall: 1 Nick: Kenrin Antall: 1 Nick: Junior Antall: 2 Nick: Hyperlink Antall: 3 Nick: Vargen Antall: 2 Nick: G.Larson Antall: 2 Nick: fat_dog86 antall: 1 (2) Nick: ambolt Antall: 1 Nick: Edward Antall: 1 Nick: Dammen Antall: 2 Nick: Mauser68 Antall: 1 Nick: HighPower Antall: 2 Nick: AlfaRex Antall: 1 Nick: Oddvar Antall: 3 Nick: Aircooled Antall: 1 Nick: Ratel Antall: 2 Nick: hansen deluxe Antall: 1 Nick: christianj Antall: 1 Nick: El Gringo Antall: 1 Nick: Tika Antall: 3 Nick: scann Antall: 2 Nick: Erikh Antall: 1 Nick: Blood Trail Antall: 1 Nick: -=JaktLyst=- Antall: 3 Nick: Eirik Antall: 2 Nick: Per-S Antall: 2 Nick: Sir Dåsemikkel Antall: 1 Nick: Nofish Antall: 1 Nick: sevenr Antal: 1 Nick: Fudge Antall: 1 Nick: Snorrepling Antall: 1 Nick: jmonsen Antall: 1 Nick: Magnus Antall: 1 Nick: Arne And Antall: 2 Nick: Doffen Antall: 1 Nick: ginge Antall: 1 Nick: Edge Antall: 1 Nick: Tikkakoski Antall: 1 Nick: MrMju Antall: 1 Nick: FMH Antall: 1 Nick: dk Antall: 2 Nick: tiders Antall: 1 Nick: Origo Antall: 1 stk Nick: Hugin Antall: 1 Nick: GB Antall: 2 Nick: Ruger #1 Antall: 2 Nick: lonestar01 Antall: 2 Nick: Snowman Antall:1 nick: ukrutt antall:2 Nick: Fosse Antall:1 nick: sirKandal antall: 1 Nick: One Shot Antall: 2 Nick: kvitekrist Antall: 1 Nick: V111 Antall: 2 Nick: Dachs Antall: 1 Nick: Vassbekken Antall: 2 Nick: eppje Antall: 1 Nick: Tor Antall: 1 Nick: Komla Antall: 1 Nick : Fattern antall: 1 Nick: Ilatad Antall: 1 Nick: Kobble Antall: 1 Nick: Elgen Antall: 1 Nick: Griffon Antall: 2 Nick: POS Antall: 1 Nick: HS Precision Antall: 2 Nick: Jegermeistern Antall: 2 Nick: iår Antall: 1 Nick: Johnsen Antall: 2 Nick: Taiko Antall: 1 Nick: snoqy Antall: 1 Nick: Gammelfiskaren Antall: 1 nick: jeger86 antall: 1 nick: komoden antall: 1 nick: sram68 antall: 1 nick: hanse antall: 1 nick: Vik93 antall: 1 nick: The Kid antall: 1 nick: mS antall: 1 nick: kjendis antall: 2 nick: Sjur Dale antall: 1 nick: Schatten antall: 1 nick: Jørgen antall: 1 nick: vinjesvingen antall: 1 Sum antall: 127 Oppdatert 29/6-10 G.Larson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loddfåvne Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 går om ikke annet å ta varmebehandlingen etterpå. dels for kvalitetens skyld og dels for enkelheten. tungt å slipe slipefase i herdet stål. jeg og metallurgen hadde et lignende prosjekt for et år siden. (beklager bildekvaliteten) vi brukte SIFA i Sælbustrand til vannskjæringen, artig prosjekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 Spørs litt hva du tenker av materialkvalitet og tykkelse. Størrelsen på plata vil variere endel. Noe som er gjort litt av er utskjæring av blader fra sirkelsager og koldsagblader, ofte HSS (herda) og godstykkelse på 2-2,5 mm. I den tykkelsen går det greit å sette opp slipfasen etterpå. De jag har snakket med pleier å levere store kvanta til skjæring, 1000-1500 emner, og da blir stkprisen grei 10-20 kroner. Skal du ha tykkere saker, er det best å skjære i uherda materiale og slipe form før herding. Som Loddfåvne nevnte så har vi gjort noe lignende, vi fikk skjært ut 12 emner og da ble prisen rundt 200,- bladet. Prisen varierer sikkert mellom firmaene, men det beste hadde nok vært å kjent noen som hadde en liten vannjet man kunne lekt seg med, og unngått kappekostnadene. (Det finnes "hobby" versjoner lignede den første de hadde på Orange county chopper på discovery.) Har du noen tanker rundt materialkvalitet? Rustfritt, karbonstål, verktøystål, pulverstål? Og for all del, bruk vannskjæring og ikke laser/plasma/oksyacetylen! Termsik skjæring av verktøystål er en uting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flashman Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 Interesting.... Hold meg oppdatert, ser ikke bort fra at jeg kan være innteresert i å bli med, med en lang klinge hvis stålet er "seigt"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 ...hvis stålet er "seigt"... Vi har fått noen interessante egenskaper i Chipper/Viking, og dette kan skaffes i skinner som er 6,5 x 100 mm. Forstår hvorfor Busse bruker en avart av dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Vinje Posted January 16, 2008 Author Share Posted January 16, 2008 Har du noen tanker rundt materialkvalitet? Rustfritt, karbonstål, verktøystål, pulverstål? Og for all del, bruk vannskjæring og ikke laser/plasma/oksyacetylen! Termsik skjæring av verktøystål er en uting. Enig i det. Ikke så kritisk å bruke laser på metall som ikke er varmebehandlet (svært lite utbrenning av karbon), men er det herdet er nok saken en annen, ja. Jeg har i utgangspunktet tenkt meg noe som kan bearbeides (i herdet tilstand) uten å måtte sende kniven til NASA for tilfredsstillende resultat. Min generelle erfaring med kniver (har ikke laget mange...) er at rustfrie ståltyper er mye mer bikkjeskinn enn andre - mye seiegere og generelt vanskelige å sette opp. Jeg kjenner ikke stort til ulike ståltyper for kniver, men har fått meg meg litt av det du og Edward har skrevet her og på SL. Til alminnelige brukskniver foretrekker jeg karbonstål - helst litt overeutektoid og laminert. Enkle å sette opp, blir veldig skarpe og har godt "bett". Men på ulaminerte kvaliteter er jeg på tynn is - har rett og slett ikke lest meg opp på hva som er tilgjengelig - så noe inputs hadde vært bra. Rustfritt er greit så lenge det innfrir kravene mine om tilvirknings- og vedlikeholdsvennlighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ratel Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 Noe som er gjort litt av er utskjæring av blader fra sirkelsager og koldsagblader, ofte HSS (herda) og godstykkelse på 2-2,5 mm. Har brukt kappsagblader av herda HSS som emne med godt resultat. Vær bare oppmerksom på at tykkelsen er mindre ved senter enn ved periferien. Og for all del, bruk vannskjæring og ikke laser/plasma/oksyacetylen! Termsik skjæring av verktøystål er en uting. Hva med trådgnist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Vinje Posted January 16, 2008 Author Share Posted January 16, 2008 Trådgnist varmer vesentlig midre enn laser, men fyttirakkern så dyrt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aircooled Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 Spennende Morten. Du skal ikke se bort i fra, at jeg slenger med noen fulltange blad i en sånn utskjærsprosess Så får vi delt kostnadene på enda flere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 Enig i det. Ikke så kritisk å bruke laser på metall som ikke er varmebehandlet (svært lite utbrenning av karbon), men er det herdet er nok saken en annen, Vel, ikke bare det som er problemet. Uherdet stål vil herde, som gjør at etterbehandling blir værre. I tillegg er fare for sprekker og deformering/spenninger. (Jeg unngår til og med vinkelsliper på det jeg lager av kniver/verktøy. Det trenger ikke være noe problem, men på den måten kan jeg være helt sikker.) Ved trådgnisting er den påvirka sonen 2 mikrometer, og dette forsvinner ved polering, så det er ikke noe problem. Trådgnisting kan bli billigere i mindre kvanta, type en stk. Nå finnes det forskjellige kvaliteter av rustfritt stål også. Lavkarbonvariantene (som stålene til Helle og Brusletto) ligner mer på karbonstål, mens høykarbon rustfriestål (440C, ATS 34) ligner mer på høykarbon verktøystål, og er kødne å slipe. Det er jo mest interessant med noe spesielt stål når man først skal gjøre dette, skal man ha noen enkelt rustfrittstål finnes det mange ferdige knivemner til en pris man ikke klarer å konkurrere med. Disse kan enkelt modifiseres til ønsket form. Nå er det ikke utformingen av kniven som er det største problemet, dette går greit med en drill, sag/båndsag og båndsliper i små skala. Det er slipfasen som er utfordringen. (Skal dere ha Chipper må dere forøvrig til Østerrike (Bohler), jeg kjøpte nettopp restlageret til Uddeholm. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lopez Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 Har du noen erfaringer med å bruke emner i HSS? Tenker da å herde etterpå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
omega Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 JEG SLENGER MEG MED! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
luger Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 ønsker veldig gjerne å være med på dette da jeg er så vidt kommet i gang som kniv maker selv,er i gang med kniv nr.to. .er med på det meste når dett gjelder kniv.mvh.roger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 Jeg har null praktisk erfaring med å lage blader, men har ihvertfall merket meg at det er nesten ingen av forum-amerikanerne som bruker ferdig herdet stål. Enten herder de selv etter formgivning, eller sender det bort til noen som gjør det. Hadde jo vært jævlig gøy å få laget en Kammer-kniv, da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Vinje Posted January 16, 2008 Author Share Posted January 16, 2008 Kammer-kniv - glimrende idé! Skal vi initiere en design-konkurranse, etter en gjennomgang av størrelse/bruksområde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
håpløs Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 Jeg foreslår at det blir en "Frukt og pille tå kniv". Da den er veldig kjekk å ha når en sitter og leser på kammeret. Har foresten noe på gang med med en kniv med form noe alla den som mauser68 har i avartaren. Den falt jeg helt for. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 Vel, då tek eg og poster eit eksempel på korleis eg ville hatt ein kammerkniv.... Tenkjer meg eit blad på ca 130 mm og skaft på ca 110 mm. Dette er romslige ca tall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 Håpløs skreiv : Har foresten noe på gang med med en kniv med form noe alla den som mauser68 har i avartaren. Den falt jeg helt for. Takker for det. Eg posta den kniven i fullskala her inne i ein tråd, det var vel der du såg den. Denne kniven laga eg til ein kompis som skulle ha ein liten snerten flåkniv. Kjekk sak det der. Berre synd at fyren ikkje heilt veit å behandle kniver. I sommer var me på vår årlige fiske/fest tur til fjells. Men kniven som eg hadde laga til han, var full i rust, skaftet var nesten grått og den såg rimelig herpa ut... Synd når ein legg 12 - 15 timer arbeid i den og ser at den berre ser forjæ.. ut etter kort tid.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 (edited) Har du noen erfaringer med å bruke emner i HSS? Tenker da å herde etterpå... Jeg bruker endel Vanadis 4, dette er et stål som ligner mye på HSS, bortsett fra at det er et pulverstål og kjemisk sammensetning er modifisert så den passer til kaldarbeid framfor varmkutting av metall. Herdeprosedyren er den samme. Om du har emner som er herda fra før, er det litt køddent å mykgløde det. Sliping av HSS er litt værre enn karbonstål, men ikke noe problem egentlig. De som herder verktøystål kan som regel herde HSS også. Metallurgen og Loddfåvnes bidrag til design (CADa og klar): Edited January 17, 2008 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loddfåvne Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 tenkte jeg kunne legge ut et fryktelig dårlig mobilbilde av den boyo'en jeg har liggende her på kontoret. litt mer rettet mot jakt ved at den kun har klassisk fingervern. lettere å CAD'e den paramilitære varianten for så å tone det ned litt når en kapper/sliper mangler plansliping, skaft og finish. tja, er forresten Vanadis herdet til 63 HRC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aircooled Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Likte designet på den boyo'en. Micarta grep og ei fin lærslire/kydex. Mmm. Må innrømme at jeg heller nok mot den "amerikanske" måten og designe knivblad på, kontra den tradisjonelle tollekniv varianten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loddfåvne Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 ...Micarta grep og ei fin lærslire/kydex.... tja om det blirt micarta eller en beta av den amboina'en jeg har skal jeg ikke si for sikkert, lærslire blir det nok mest sannsynelig. ser enda litt mer forseggjort ut det synes jeg. når det gjelder design så blir vi nok ikke uvenner nei.... lager meg tilogmed joikesabel på amerikansk vis nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
luger Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 ...Micarta grep og ei fin lærslire/kydex.... tja om det blirt micarta eller en beta av den amboina'en jeg har skal jeg ikke si for sikkert, lærslire blir det nok mest sannsynelig. ser enda litt mer forseggjort ut det synes jeg. når det gjelder design så blir vi nok ikke uvenner nei.... lager meg tilogmed joikesabel på amerikansk vis nå bilder...bilder. av same sverdet ditt/joike sabelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 .... lager meg tilogmed joikesabel på amerikansk vis nå Joikesabel er pinglete. Det må være kukri (ca 40 cm lang): Her er forøvrig et boyoblad grivslipt etter herding, 24,3 cm: Og fornuftig bruk av kapp, 17,2 cm: Bildene er dårlige, men dere får vel et visst inntrykk?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loddfåvne Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 bilder...bilder. av same sverdet ditt/joike sabelen Thy bidding is my comand... Lagde en ny tråd på joikesabelen. Bare for ikke å spamme tråden her med en side OT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lopez Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Jeg bruker endel Vanadis 4, dette er et stål som ligner mye på HSS, bortsett fra at det er et pulverstål og kjemisk sammensetning er modifisert så den passer til kaldarbeid framfor varmkutting av metall. Herdeprosedyren er den samme. Om du har emner som er herda fra før, er det litt køddent å mykgløde det. Sliping av HSS er litt værre enn karbonstål, men ikke noe problem egentlig. De som herder verktøystål kan som regel herde HSS også. Emnene er ikke herdet.. en av material levrandørene jeg har brukt har dette som lagervare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Emnene er ikke herdet.. en av material levrandørene jeg har brukt har dette som lagervare. Da er det ikke noe i veien for å bruke det. Vet du hvilken produsent og hvilken kvalitet det er? Du har vel kanskje tilgang på noe CNC-fres? Med litt programering og en stor radiefres, så kan du muligens frese ut slipfasen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lopez Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Emnene er ikke herdet.. en av material levrandørene jeg har brukt har dette som lagervare. Da er det ikke noe i veien for å bruke det. Vet du hvilken produsent og hvilken kvalitet det er? Du har vel kanskje tilgang på noe CNC-fres? Med litt programering og en stor radiefres, så kan du muligens frese ut slipfasen. Hovedsaklig ASP2005, tilsvarer Vanadis4 så vidt jeg vet .. Noe ASP2023 og -53, Hvordan holder disse på eggen feks? Innbiller meg at det funker... Har kunn styrte dreiebenker. Og radiefres er uegnet, for mye skjærekrefter (større krav til jigg) Jeg hadde heller valgt et Cutterhode med HM skjær som var litt skråstilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
omega Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 Nei så trivelige tråder vi har begynt å få på knivforumet. Ad materiale for skaftet: Micarta kan ikke formstøpes og trenger MYE behandling for å bli bra. Men da er det ikke noe som er bedre heller! Et alternativ kan være Delrin (en plastserie fra Dupont), et materiale som er solid, sol-/vannbestandig og som kan formstøpes og gis overflatestrukturer som ligner nettskjæring, stag/horn etc. Når støpeblokka er ferdig, kan det støpes grepsplater i mange eksemplarer uten større prosedyre. Jeg tror det var Achille Castigliani (eller var det Michael Graves, kanskje?) som sa noen ord som har brent seg inn hos meg: Kan det ikke masseproduseres, er det ikke design. Er det ikke design, er det ikke ekte. Vet ikke om jeg er 110 % enig, men han hadde et lite poeng ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 Hovedsaklig ASP2005, tilsvarer Vanadis4 så vidt jeg vet .. Noe ASP2023 og -53, Hvordan holder disse på eggen feks? Innbiller meg at det funker... ASP ståla er pulverstål og produsert av Erasteel, den ledende produsenten av HSS i verden. Dette er et ganske godt utgangspunkt. (Dette har du sikkert hørt, men nevner det for eventuelt andre interesserte. ) ASP2005 vil være noe mer slitesterk og sprøere enn vanadis 4. Det har litt mer karbon og vanadium og er også tilsatt 2,5% wolfram, som det ikke er i Vanadisståla. Men forskjellen er nok ikke stor. Av de tre du nevner er nok 2005 best egnet til kniv, og bør prestere ganske bra med riktig herding. 2023 blir noe sprøere og 2053 mye sprøere. ASP2012 om du vil ha noe seigere sak. 2005 (eller de andre) bør herdes noe mykere enn man gjerne gjør med HSS. På 2005: 1100 C under herding og 530-550 anløpning*3 bør gi 63-66 HRC (lavest anløpningstemperatur for høyest hardhet). Har kunn styrte dreiebenker. Og radiefres er uegnet, for mye skjærekrefter (større krav til jigg) Jeg hadde heller valgt et Cutterhode med HM skjær som var litt skråstilt. Har sett flere knivprodusenter som har brukt radiefres, og gir i tillegg litt interessant utforming, men et skråstilt cutterhode er nok enda enklere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tassen Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 (edited) Kanskje en "Kammerkniv" ? http://img266.imageshack.us/img266/3627 ... venux8.jpg Edited January 18, 2008 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 Ad materiale for skaftet: Micarta kan ikke formstøpes og trenger MYE behandling for å bli bra. Ikke helt enig her. Micarta kan enkelt grovslipes eller freses (CNC i masseproduksjon) uten noen videre behandling (som Busse), om man vil kan man sandblåse det (eks Chris Reeve). Finsliping krever heller ikke noe særlig mer arbeid enn treverk og micarta slipper man å etterbehandle med noe. Knivprodusenter som Hattori vil heller bruke micarta enn tre. Skal man formstøpe et skaft børe det være ganske stor produksjon, 1000+, for at det skal lønne seg. Her blir det en verktøyutgift på ca 100 000,- (Hattori sa omtrent 80 000,- for verktøy til skaftstøping til Bergans for et år siden.) Plast blir jo litt kjedelig også da, micarta har i det minste litt mønster/struktur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 Kanskje en "Kammerkniv" ? http://img266.imageshack.us/img266/3627 ... venux8.jpg Ikke ille. Hva om du forandrer linja på ryggen av bladet til å gå i ett mer ryggen på skaftet, så det ikke blir den knekken i overgangen? Er dette en pris som kan skaffes? Den bør vel forandres ned på en tykkelse på 5 mm, da elmaxen leveres i plater på 5,2 mm, eventuelt 15,2 mm, eller er det snakk om skinner fra kapp? Kan det ordnes med andre stål enn Elmax? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tassen Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 Kanskje en "Kammerkniv" ? http://img266.imageshack.us/img266/3627 ... venux8.jpg Ikke ille. Hva om du forandrer linja på ryggen av bladet til å gå i ett mer ryggen på skaftet, så det ikke blir den knekken i overgangen? Er dette en pris som kan skaffes? Den bør vel forandres ned på en tykkelse på 5 mm, da elmaxen leveres i plater på 5,2 mm, eventuelt 15,2 mm, eller er det snakk om skinner fra kapp? Kan det ordnes med andre stål enn Elmax? Kom gjerne med forandringer eller forslag Designet er eventuelt til "fritt bruk" for Kammerets ærede brukere. Tenkte kapp av 6 mm Elmax, men hvorfor ikke noe annet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 Tenkte kapp av 6 mm Elmax, men hvorfor ikke noe annet Elmax har et godt rykte på jaktkniver, men det er svært krevende å slipe for den/de som skal sette på slipfasen, og det har også en tendens til å knekke eggen om den slipes med liten nok vinkel. Om et rustfrittstål er ønskelig ville jeg heller anbefale RWL-34, et litt lavere legert pulverstål, og forskjell i eggholdbarheten tror jeg ikke er merkbar, men seigere og lettere å slipe. Uddeholm har Vanadis 4, antagelig bedre eggholdbarhet enn Elmax'en, seigere, lettere å slipe, men ruster. Coating er jo en mulighet... Chipperstål er nevnt tidligere, men om det er en litt fancy jaktkniv som er målet, så er det nok et pulverstål som er tingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tassen Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 (edited) Tenkte kapp av 6 mm Elmax, men hvorfor ikke noe annet Elmax har et godt rykte på jaktkniver, men det er svært krevende å slipe for den/de som skal sette på slipfasen, og det har også en tendens til å knekke eggen om den slipes med liten nok vinkel. Om et rustfrittstål er ønskelig ville jeg heller anbefale RWL-34, et litt lavere legert pulverstål, og forskjell i eggholdbarheten tror jeg ikke er merkbar, men seigere og lettere å slipe. Uddeholm har Vanadis 4, antagelig bedre eggholdbarhet enn Elmax'en, seigere, lettere å slipe, men ruster. Coating er jo en mulighet... Chipperstål er nevnt tidligere, men om det er en litt fancy jaktkniv som er målet, så er det nok et pulverstål som er tingen. Kammerkniv2: Edited January 18, 2008 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 (edited) Nå har jo noen av dere hatt litt kontakt med firmaer som kapper, men tenkte å nevne at Damasteel kan levere ferdig vannskjærte emner. Damasteel er produsenten av RWL-34 i tillegg til rustfritt damaskstål. http://www.damasteel.com/pdf/newsletter2002-3.pdf "Newsletter 2002:3 - Waterjet cut blanks" Edit: Når det kommer til varmebehandling så er det svært vanlig i både Sverige og Danmark å bruke Bodycote: http://www.bodycote.se/ Det er snakk om en minstepris på 400-500,-, men prisen tror jeg blir rundt 40-50,- bladet. Tror ikke de har noen varmebehandling i Norge. Raufoss Industrial Tools er et alternativ: http://www.ra-tools.no/ Men finnes flere mindre firmaer rundt som gjør dette. Edited January 18, 2008 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
luger Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 hei tassen! denne utgaven din ble en helt klar forbedring utseendemessig i forhold til den første,sett med mine øyne.dette er en utforming som jeg kunne tenkt meg å jobbe med.etter min smak blir dette en kniv med kydex slire,ennu litt usikker på hva jeg ville valgt til grep,men ideer kommer nok etter hvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Må få litt liv på denne igjen. Det ville sikkert hjelpe å ha et ca antall å gå ut ifra, og hvilken pris man så for seg. Noen tanker her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flashman Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Hvis noen kunne gitt noe rettledning og tidsestimat i hvordan sette den opp, er jeg muligens innteresert i ett eller flere blader. Slik jeg oppfatter tilbudet er bladet i 6 MM hele veien og vil derfor kreve mer eller mindre maskinell behanling for å settes opp med egg osv ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Hvis noen kunne gitt noe rettledning og tidsestimat i hvordan sette den opp, er jeg muligens innteresert i ett eller flere blader. Slik jeg oppfatter tilbudet er bladet i 6 MM hele veien og vil derfor kreve mer eller mindre maskinell behanling for å settes opp med egg osv ?? Hvis det er slipfasen du tenker på, så kan denne enten files eller slipes på frihånd på båndsliper (eller slipestein). (Fresing vil nok fungere, men krever jo en fres.) Både filing og frihåndssliping kan kanskje virke noe krevende, men jeg har gjennomført kurs med begge teknikkene med brukbart resultat, og studentene hadde verken noe særlig erfaring eller ekstrem entusiasme. Vil anslå ca 1 time for å slipe, eller 5 timer for å file slipfasen. Eks på filing: http://www.knife-making-supplies.net/ch ... orial.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keith Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Kanskje en "Kammerkniv" ? http://img266.imageshack.us/img266/3627 ... venux8.jpg Ikke ille. Hva om du forandrer linja på ryggen av bladet til å gå i ett mer ryggen på skaftet, så det ikke blir den knekken i overgangen? Er dette en pris som kan skaffes? Den bør vel forandres ned på en tykkelse på 5 mm, da elmaxen leveres i plater på 5,2 mm, eventuelt 15,2 mm, eller er det snakk om skinner fra kapp? Kan det ordnes med andre stål enn Elmax? Enig, med denne knekken blir kniven en såkalt "optimist", dvs bladet peker OPPOVER i forhold til grepet og blir litt vanskeligere å arbeide med, unntatt om man skal ha kniv til bare EN arbeidsoppgave (men jeg vet ikke av noen arbeidsoppgave der det er en fordel...). Ofte tilstreber man en viss drop på spissen som her, og da mener mange at spissen skal ligge sånn røfly i forlengelsen av midtlinja i grepet, eller litt over men at bladet er en rett forlengelse av grepet. Motsatt er en "pessimist" også litt vanskeligere å arbeide godt med, og begge deler betraktes som mislykket av de aller fleste knivdommere....... Mye slike grepsvinkler å se i Blade, BTW! 6mm blad er for tykt til å være ern god turkniv IMHO, vanskelig å skjære brødskiva da! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 4 mm burde vel holde på ein vanlig bruks kniv ? Blir vel fort både tung og mindre funksjonell med så tjukt blad ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keith Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Hvis det er slipfasen du tenker på, så kan denne enten files eller slipes på frihånd på båndsliper (eller slipestein). (Fresing vil nok fungere, men krever jo en fres.) Slipes på båndsliper???? Etter min ringe erfaring er det INGETING som har ødelagt så mange kniver som slike maskinelle hjelpemidler. Dersom en er bitte litegranne uforsiktig, vil det gnistre som i helvete, og DA tar en knekken på herdingen. Eller virker ikke slikt spesialstål slik? På slipekurset på Fredly Folkehøgskole, hvor man som en del av kurset får bygge seg ei veldig fin slipemaskin, er det den første og absolutte forutsetningen for å få slippe til og slipe kniv på motorisert utstyr, at man har kontroll på varmen, slik at det ikke blir en engangskniv man har med å gjøre. Men skylda for at mange ser på Morakniven som et dårlig arbeidsredskap ligger nok i at man aldri har lært sewg å slipe kniv..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Vinje Posted February 1, 2008 Author Share Posted February 1, 2008 Maskinelle hjelpemidler har nok ikke hovedskylden, men manglende kunnskaper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted February 1, 2008 Share Posted February 1, 2008 Slipes på båndsliper???? Etter min ringe erfaring er det INGETING som har ødelagt så mange kniver som slike maskinelle hjelpemidler. Dersom en er bitte litegranne uforsiktig, vil det gnistre som i helvete, og DA tar en knekken på herdingen. Eller virker ikke slikt spesialstål slik? På slipekurset på Fredly Folkehøgskole, hvor man som en del av kurset får bygge seg ei veldig fin slipemaskin, er det den første og absolutte forutsetningen for å få slippe til og slipe kniv på motorisert utstyr, at man har kontroll på varmen, slik at det ikke blir en engangskniv man har med å gjøre. Nå var det snakk om sliping før herding, for å forme den, men ikke noe problem etter herding heller. Må nok vite hva man gjør ja, men ikke noe problem å slipe verken med "spesialstål" eller enkle karbonstål, både før og etter herding. Man må bruke skarpe bånd og kjøle ofte. Når man har helt nytt bånd kan man slipe endel før det blir noe særlig varmt. Varmen forsvinner med sponet som blir slipt vekk. Når båndet blir sløvere eller ved finere bånd tar jeg som regel ett til to pass over slipfasen før jeg kjøler i vannskåla. Grinders don’t wreck knives, people wreck knives! Men skylda for at mange ser på Morakniven som et dårlig arbeidsredskap ligger nok i at man aldri har lært sewg å slipe kniv..... Det er vel ingen som ser på den klassiske morakniven med rødt treskaft som dårlig. Denne er kjent verden over som noe av det mest anvendelige, spesielt innen økonomiske kniver. Men er helt enig at det er mye manglende slipeferdigheter. Dårlige slipekunskaper er nok grunn til at det er mye uenighet om kvalitet på kniver. Det er jo mange som mener mykt stål er en fordel i kniver, da dette er "lettere" å slipe. Problemet da blir jo at man må sette den opp to ganger for å flå en hare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keith Posted February 1, 2008 Share Posted February 1, 2008 Slipes på båndsliper???? ... skylda for at mange ser på Morakniven som et dårlig arbeidsredskap ligger nok i at man aldri har lært sewg å slipe kniv..... Det er vel ingen som ser på den klassiske morakniven med rødt treskaft som dårlig. Denne er kjent verden over som noe av det mest anvendelige, spesielt innen økonomiske kniver. Men er helt enig at det er mye manglende slipeferdigheter. Dårlige slipekunskaper er nok grunn til at det er mye uenighet om kvalitet på kniver. Det er jo mange som mener mykt stål er en fordel i kniver, da dette er "lettere" å slipe. Problemet da blir jo at man må sette den opp to ganger for å flå en hare... Jeg har en fortid som kjøttskjærer. Jeg har stått og stykket og skjært storfe, hest, sau og gris på daglig basis med kniv. Vanlige Frost kniver. Og har jobbet i et fellesskap med andre som gjorde samme jobb dag ut og dag inn. Dette er så lenge siden at det enda fantes unge menn på gårdene rundt om som ble rekruttert til jobben (i dag er det vel bare innvandrere som gjør slikt ekstremt tungt arbeid?), og som kom til jobben med nedarvet kunnskap fra far og bestefar i kunsten å slipe kniv. Daglig praksis og erfaring tilsa den gang at det som avgjør kvaliteten på en kniv, er HVEM SOM SLIPER DEN. Disse unge mennene fra landsbygda hadde en fordel som det tok oss fra fremmedgjorte, mer urbane strøk mange, mange år å utligne, de befant seg rett og slett i en annnen og mye høyere divisjon som knivslipere. Gelt vanlig var at de kvesset redskapen om morgenen og etter lunsj. Vi andre måtte ta både to og tre pauser for sliping, og hadde allikevel aldri skikkelig skarpe kniver - det merka vi godt om vi fikk en av dem til å sette opp kniven på morraskvisten, kvessing var et viktig og mye debattert tema. Å bruke BÅNDSLIPER til å slipe kniv med, slkik du antyder er ekstremt vanskelig med stor fare for å brenne ut eggen og å anbefale å bruke båndsliper til å slipe knbiv med, og flagge dette som fagmann sier meg at du har mye å lære. Med den metoden kunne du ikke ha overlevd på en anstendig timelønn på et kjøttskjæreri ansatt som akkordbetalt kjøttskjærer på 1970tallet. Personlig har jeg stående en hånddrevet slipestein av den gamle typen som går i vann. Det er ingenting som har ødelagt så mye herdet skarp redskap som en båndsliper. En båndsliper skal kun brukes til grovsliping og tilsliping, før polering og herding. Det samme bør sies om disee slipemaskinene til 250 kroner med ALox og Si-karbid slipehjul, det burde vært forbudt å slipe kniv på slikt djevelskap. Etter herding skal en behandle sine kniver med større respekt enn som så. En trenger ikke annet enn et skjerpestål, dersom kniven er god nok. Det sies at de gamle smeden laget kniver med den såkalte TYNSLE-teknikken, kniver som aldri bel slipt hele livet og kun skjerpet med lærstropp - opg det var kniver som ble BRUKT og som alltid var kvasse nok til å barbere med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted February 1, 2008 Share Posted February 1, 2008 Å bruke BÅNDSLIPER til å slipe kniv med, slkik du antyder er ekstremt vanskelig med stor fare for å brenne ut eggen og å anbefale å bruke båndsliper til å slipe knbiv med, og flagge dette som fagmann sier meg at du har mye å lære. Med den metoden kunne du ikke ha overlevd på en anstendig timelønn på et kjøttskjæreri ansatt som akkordbetalt kjøttskjærer på 1970tallet. Personlig har jeg stående en hånddrevet slipestein av den gamle typen som går i vann. Det er ingenting som har ødelagt så mye herdet skarp redskap som en båndsliper. En båndsliper skal kun brukes til grovsliping og tilsliping, før polering og herding. Det samme bør sies om disee slipemaskinene til 250 kroner med ALox og Si-karbid slipehjul, det burde vært forbudt å slipe kniv på slikt djevelskap. Etter herding skal en behandle sine kniver med større respekt enn som så. En trenger ikke annet enn et skjerpestål, dersom kniven er god nok. Tror ikke du er så godt kjent med teknikken da. Det er mange som sliper med båndsliper. F.eks. Brusletto og Helle, Hatori (Fallkniven og den nye berganskniven). Uten at jeg har stått å sett på det selv, så skal det være mye brukt innen kjøttskjærenindustrien, da dette er den kjappeste metoden for å få en konveks egg. Jeg har selv sett leverandører av kjøttskjærekniver selge slikt utstyr. Som tidligere kjøttskjærer er det overraskende at du ikke er kjent med dette. Skjerpestål vil nok bare fungere så lenge uansett hvor bra stål og herding det er. Jeg som fagmann vet veldig godt hva jeg snakker om når jeg sier at båndsliper er brukbart. Du burde sjekke ting litt bedre før du antyder at jeg ikke kan faget mitt! Det sies at de gamle smeden laget kniver med den såkalte TYNSLE-teknikken, kniver som aldri bel slipt hele livet og kun skjerpet med lærstropp - opg det var kniver som ble BRUKT og som alltid var kvasse nok til å barbere med. Når man tynsler så banker man eggen skarp. Man bruker ikke noen lærstropp, men har med hammer og en liten ambolt. Tynsling er forøvrig svært lite brukt på kniver, det er stort sett brukt på hjåer. (Jeg har jobba lenge nok med Arne Espelund til å fått høre detaljene der. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keith Posted February 1, 2008 Share Posted February 1, 2008 Fagmann? Du er IKKE fagmann på kjøttskjæring! Vi brukte i sin tid PROFESONELLE båndslipere til å sette opp kniven med om morgenen. Forskjellen på disse og slike du og jeg har mulighet til å kjøpe på Jernia, er at disse var vertikale slipere og VANNKJØLTE. Det er en hel verden i forskjell. Det forundrer meg at du ikke har fått med deg forskjellen, eller at bransjen evt har gått over til dårligere utstyr. Det KAN jo komme av dårlige råd fra fagfolk....... Å slipe kniv med tørr båndsliper er hærverk, og umuligjør en ærlig vurdering av stålkvaliteten. Dersom dette er grunnlaget for voldsomme utsagn om stål -------> knivsliperkurs på Fredly Folkehøgskole, det er enda tid! Når jeg nevnet tynsle-teknikken (som du korrekt beskriver) er du for overflatisk, jeg snakket ikke om hvordan man FIKK kniven skarp ved tynnsling (eller ljåen for den del), jeg snakket om hvordan man HOLDT den skarp. En ljå er greitt, det er et arbeidsredskap for grove jobber og ble lipt på VANNKJØLT slipestein om morgenen. Den ble vedlikeholdt med en stein, eller lignende (arkansasstein) og spytt, en varsom behandling i en fagmanns hender, og fagmenn det VAR bondeguttene, de LEVDE av dette. En kniv ble vedlikeholdt av enten en lærstropp eller en tilsvarende stein. Å gi seg til å gløde en egg på et tørt båndsliperbånd ville være helligbrøde, og alle som har prøvd vet at når du gløder en spiss (eks ei nål) brenner spiussen opp først, herding forsvinner og skarphet er borte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Vinje Posted February 1, 2008 Author Share Posted February 1, 2008 Det at enkelte båndslipere er vannkjølte er enkelt å forklare; det har med hvor hurtig du kan slipe å gjøre. Det er faktisk ingen problem å bruke ukjølt båndsliper når du VET hva du gjør. En kjøttskjærer har liten eller ingen som helst utdanning i metallurgi. Jeg har sett mang en figur slipe i filler bor på en BORSLIPEMASKIN (med tørr skive - ikke vannkjølt) - altså apparatur konstruert for å slipe bor... Men jeg har også sett de som har klart det helt fint - undertegnede inkludert (også på frihånd...). Forskjellen på disse og førstnevnte er at sistnevnte har et begrep om avvirkningshastigheter og friksjon (altså varmegang). Sliping er forøvrig sponfraskillende, altså skjærende (faktisk) bearbeiding, det samme gjelder finsliping og tilogmed polering. Du kan faktisk polere i stykker bladet ditt også (en egg er tynn...). Det har, som sagt, kun med friksjon/varmegang å gjøre - og at man vet hva man gjør i forhold til dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.