Jump to content

Kammerkniven! (Skjære knivblader selv?)


Morten Vinje
 Share

Recommended Posts

Noen som vet hvor (om) man får tak i ferdig varmebehandlede plater i ønsket knivbladmateriale? Jeg har kontakt med en bedrift som driver med CNC-styrt laser- og vannskjæring - alt som behøves er materiale og en tegning (dak). Det vil selvfølgelig lønne seg å skjære ut flest mulig blader i en smell, så derfor hadde jeg tenkt å få tak i størrelsen på en slik standardplate, for så å stappe den smekk full av alle mulige knivblad. Tror ikke prisen skulle bli så avskrekkende da - og drar vi et spleiselagprosjekt på dette, skulle noen og enhver kunne få seg noen ferdig utskjærte emner å bryne seg på (pun intended) i lang tid.

 

En idé kanskje?

 

 

Edit: For å gjøre ting litt mer oversiktlig legger jeg gjeldende designet i dette innlegget:

V 2.2.1

KK08.png

 

 

Og her er bestillingene, om noe er feil kan dere sende en PM til Fulmen:

 

 

Nick: Morten Vinje

Antall: 4

 

Nick: Niki

Antall: 2

 

Nick: Fulmen

Antall: 2

 

Nick: krrm

Antall: 1

 

Nick: Rådjursjagaren

Antall: 1

 

Nick: springfield 30.06

Antall: 2

 

Nick: Tordenkil

Antall: 1

 

Nick: Kenrin

Antall: 1

 

Nick: Junior

Antall: 2

 

Nick: Hyperlink

Antall: 3

 

Nick: Vargen

Antall: 2

 

Nick: G.Larson

Antall: 2

 

Nick: fat_dog86

antall: 1 (2)

 

Nick: ambolt

Antall: 1

 

Nick: Edward

Antall: 1

 

Nick: Dammen

Antall: 2

 

Nick: Mauser68

Antall: 1

 

Nick: HighPower

Antall: 2

 

Nick: AlfaRex

Antall: 1

 

Nick: Oddvar

Antall: 3

 

Nick: Aircooled

Antall: 1

 

Nick: Ratel

Antall: 2

 

Nick: hansen deluxe

Antall: 1

 

Nick: christianj

Antall: 1

 

Nick: El Gringo

Antall: 1

 

Nick: Tika

Antall: 3

 

Nick: scann

Antall: 2

 

Nick: Erikh

Antall: 1

 

Nick: Blood Trail

Antall: 1

 

Nick: -=JaktLyst=-

Antall: 3

 

Nick: Eirik

Antall: 2

 

Nick: Per-S

Antall: 2

 

Nick: Sir Dåsemikkel

Antall: 1

 

Nick: Nofish

Antall: 1

 

Nick: sevenr

Antal: 1

 

Nick: Fudge

Antall: 1

 

Nick: Snorrepling

Antall: 1

 

Nick: jmonsen

Antall: 1

 

Nick: Magnus

Antall: 1

 

Nick: Arne And

Antall: 2

 

Nick: Doffen

Antall: 1

 

Nick: ginge

Antall: 1

 

Nick: Edge

Antall: 1

 

Nick: Tikkakoski

Antall: 1

 

Nick: MrMju

Antall: 1

 

Nick: FMH

Antall: 1

 

Nick: dk

Antall: 2

 

Nick: tiders

Antall: 1

 

Nick: Origo

Antall: 1 stk

 

Nick: Hugin

Antall: 1

 

Nick: GB

Antall: 2

 

Nick: Ruger #1

Antall: 2

 

Nick: lonestar01

Antall: 2

 

Nick: Snowman

Antall:1

 

nick: ukrutt

antall:2

 

Nick: Fosse

Antall:1

 

nick: sirKandal

antall: 1

 

Nick: One Shot

Antall: 2

 

Nick: kvitekrist

Antall: 1

 

Nick: V111

Antall: 2

 

Nick: Dachs

Antall: 1

 

Nick: Vassbekken

Antall: 2

 

Nick: eppje

Antall: 1

 

Nick: Tor

Antall: 1

 

Nick: Komla

Antall: 1

 

Nick : Fattern

antall: 1

 

Nick: Ilatad

Antall: 1

 

Nick: Kobble

Antall: 1

 

Nick: Elgen

Antall: 1

 

Nick: Griffon

Antall: 2

 

Nick: POS

Antall: 1

 

Nick: HS Precision

Antall: 2

 

Nick: Jegermeistern

Antall: 2

 

Nick: iår

Antall: 1

 

Nick: Johnsen

Antall: 2

 

Nick: Taiko

Antall: 1

 

Nick: snoqy

Antall: 1

 

Nick: Gammelfiskaren

Antall: 1

 

nick: jeger86

antall: 1

 

nick: komoden

antall: 1

 

nick: sram68

antall: 1

 

nick: hanse

antall: 1

 

nick: Vik93

antall: 1

 

nick: The Kid

antall: 1

 

nick: mS

antall: 1

 

nick: kjendis

antall: 2

 

nick: Sjur Dale

antall: 1

 

nick: Schatten

antall: 1

 

nick: Jørgen

antall: 1

 

nick: vinjesvingen

antall: 1

 

 

Sum antall: 127

 

Oppdatert 29/6-10 G.Larson

Link to comment
Share on other sites

går om ikke annet å ta varmebehandlingen etterpå. dels for kvalitetens skyld og dels for enkelheten. tungt å slipe slipefase i herdet stål.

 

jeg og metallurgen hadde et lignende prosjekt for et år siden.

 

vannjet.jpg

 

mag12.jpg

(beklager bildekvaliteten)

 

vi brukte SIFA i Sælbustrand til vannskjæringen, artig prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Spørs litt hva du tenker av materialkvalitet og tykkelse. Størrelsen på plata vil variere endel.

 

Noe som er gjort litt av er utskjæring av blader fra sirkelsager og koldsagblader, ofte HSS (herda) og godstykkelse på 2-2,5 mm. I den tykkelsen går det greit å sette opp slipfasen etterpå. De jag har snakket med pleier å levere store kvanta til skjæring, 1000-1500 emner, og da blir stkprisen grei 10-20 kroner.

 

Skal du ha tykkere saker, er det best å skjære i uherda materiale og slipe form før herding.

 

Som Loddfåvne nevnte så har vi gjort noe lignende, vi fikk skjært ut 12 emner og da ble prisen rundt 200,- bladet. Prisen varierer sikkert mellom firmaene, men det beste hadde nok vært å kjent noen som hadde en liten vannjet man kunne lekt seg med, og unngått kappekostnadene. (Det finnes "hobby" versjoner lignede den første de hadde på Orange county chopper på discovery.)

 

Har du noen tanker rundt materialkvalitet? Rustfritt, karbonstål, verktøystål, pulverstål?

 

Og for all del, bruk vannskjæring og ikke laser/plasma/oksyacetylen! Termsik skjæring av verktøystål er en uting. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Har du noen tanker rundt materialkvalitet? Rustfritt, karbonstål, verktøystål, pulverstål?

 

Og for all del, bruk vannskjæring og ikke laser/plasma/oksyacetylen! Termsik skjæring av verktøystål er en uting. :evil:

 

Enig i det. Ikke så kritisk å bruke laser på metall som ikke er varmebehandlet (svært lite utbrenning av karbon), men er det herdet er nok saken en annen, ja. Jeg har i utgangspunktet tenkt meg noe som kan bearbeides (i herdet tilstand) uten å måtte sende kniven til NASA for tilfredsstillende resultat. Min generelle erfaring med kniver (har ikke laget mange...) er at rustfrie ståltyper er mye mer bikkjeskinn enn andre - mye seiegere og generelt vanskelige å sette opp. Jeg kjenner ikke stort til ulike ståltyper for kniver, men har fått meg meg litt av det du og Edward har skrevet her og på SL. Til alminnelige brukskniver foretrekker jeg karbonstål - helst litt overeutektoid og laminert. Enkle å sette opp, blir veldig skarpe og har godt "bett".

 

Men på ulaminerte kvaliteter er jeg på tynn is - har rett og slett ikke lest meg opp på hva som er tilgjengelig - så noe inputs hadde vært bra. Rustfritt er greit så lenge det innfrir kravene mine om tilvirknings- og vedlikeholdsvennlighet.

Link to comment
Share on other sites

Noe som er gjort litt av er utskjæring av blader fra sirkelsager og koldsagblader, ofte HSS (herda) og godstykkelse på 2-2,5 mm.

Har brukt kappsagblader av herda HSS som emne med godt resultat. Vær bare oppmerksom på at tykkelsen er mindre ved senter enn ved periferien.

 

Og for all del, bruk vannskjæring og ikke laser/plasma/oksyacetylen! Termsik skjæring av verktøystål er en uting. :evil:

Hva med trådgnist?

Link to comment
Share on other sites

Enig i det. Ikke så kritisk å bruke laser på metall som ikke er varmebehandlet (svært lite utbrenning av karbon), men er det herdet er nok saken en annen,

 

Vel, ikke bare det som er problemet. Uherdet stål vil herde, som gjør at etterbehandling blir værre. I tillegg er fare for sprekker og deformering/spenninger. (Jeg unngår til og med vinkelsliper på det jeg lager av kniver/verktøy. Det trenger ikke være noe problem, men på den måten kan jeg være helt sikker.)

 

Ved trådgnisting er den påvirka sonen 2 mikrometer, og dette forsvinner ved polering, så det er ikke noe problem. Trådgnisting kan bli billigere i mindre kvanta, type en stk.

 

Nå finnes det forskjellige kvaliteter av rustfritt stål også. Lavkarbonvariantene (som stålene til Helle og Brusletto) ligner mer på karbonstål, mens høykarbon rustfriestål (440C, ATS 34) ligner mer på høykarbon verktøystål, og er kødne å slipe.

 

Det er jo mest interessant med noe spesielt stål når man først skal gjøre dette, skal man ha noen enkelt rustfrittstål finnes det mange ferdige knivemner til en pris man ikke klarer å konkurrere med. Disse kan enkelt modifiseres til ønsket form.

 

Nå er det ikke utformingen av kniven som er det største problemet, dette går greit med en drill, sag/båndsag og båndsliper i små skala. Det er slipfasen som er utfordringen.

 

(Skal dere ha Chipper må dere forøvrig til Østerrike (Bohler), jeg kjøpte nettopp restlageret til Uddeholm. :D )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har null praktisk erfaring med å lage blader, men har ihvertfall merket meg at det er nesten ingen av forum-amerikanerne som bruker ferdig herdet stål. Enten herder de selv etter formgivning, eller sender det bort til noen som gjør det.

 

Hadde jo vært jævlig gøy å få laget en Kammer-kniv, da. :)

Link to comment
Share on other sites

Håpløs skreiv :

Har foresten noe på gang med med en kniv med form noe alla den som mauser68 har i avartaren. Den falt jeg helt for.

 

Takker for det. Eg posta den kniven i fullskala her inne i ein tråd, det var vel der du såg den. Denne kniven laga eg til ein kompis som skulle ha ein liten snerten flåkniv. Kjekk sak det der. Berre synd at fyren ikkje heilt veit å behandle kniver. I sommer var me på vår årlige fiske/fest tur til fjells. Men kniven som eg hadde laga til han, var full i rust, skaftet var nesten grått og den såg rimelig herpa ut... Synd når ein legg 12 - 15 timer arbeid i den og ser at den berre ser forjæ.. ut etter kort tid....

Link to comment
Share on other sites

Har du noen erfaringer med å bruke emner i HSS?

 

Tenker da å herde etterpå...

 

Jeg bruker endel Vanadis 4, dette er et stål som ligner mye på HSS, bortsett fra at det er et pulverstål og kjemisk sammensetning er modifisert så den passer til kaldarbeid framfor varmkutting av metall. Herdeprosedyren er den samme.

Om du har emner som er herda fra før, er det litt køddent å mykgløde det.

Sliping av HSS er litt værre enn karbonstål, men ikke noe problem egentlig.

De som herder verktøystål kan som regel herde HSS også.

 

Metallurgen og Loddfåvnes bidrag til design (CADa og klar):

boyo

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

tenkte jeg kunne legge ut et fryktelig dårlig mobilbilde av den boyo'en jeg har liggende her på kontoret. litt mer rettet mot jakt ved at den kun har klassisk fingervern. lettere å CAD'e den paramilitære varianten for så å tone det ned litt når en kapper/sliper

boyo1.jpg

mangler plansliping, skaft og finish.

 

tja, er forresten Vanadis herdet til 63 HRC.

Link to comment
Share on other sites

...Micarta grep og ei fin lærslire/kydex....

 

tja om det blirt micarta eller en beta av den amboina'en jeg har skal jeg ikke si for sikkert, lærslire blir det nok mest sannsynelig. ser enda litt mer forseggjort ut det synes jeg.

 

når det gjelder design så blir vi nok ikke uvenner nei.... lager meg tilogmed joikesabel på amerikansk vis nå :shock:

Link to comment
Share on other sites

...Micarta grep og ei fin lærslire/kydex....

 

tja om det blirt micarta eller en beta av den amboina'en jeg har skal jeg ikke si for sikkert, lærslire blir det nok mest sannsynelig. ser enda litt mer forseggjort ut det synes jeg.

 

når det gjelder design så blir vi nok ikke uvenner nei.... lager meg tilogmed joikesabel på amerikansk vis nå :shock:

bilder...bilder. :D av same sverdet ditt/joike sabelen

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg bruker endel Vanadis 4, dette er et stål som ligner mye på HSS, bortsett fra at det er et pulverstål og kjemisk sammensetning er modifisert så den passer til kaldarbeid framfor varmkutting av metall. Herdeprosedyren er den samme.

Om du har emner som er herda fra før, er det litt køddent å mykgløde det.

Sliping av HSS er litt værre enn karbonstål, men ikke noe problem egentlig.

De som herder verktøystål kan som regel herde HSS også.

 

 

Emnene er ikke herdet.. en av material levrandørene jeg har brukt har dette som lagervare.

Link to comment
Share on other sites

Emnene er ikke herdet.. en av material levrandørene jeg har brukt har dette som lagervare.

 

Da er det ikke noe i veien for å bruke det.

Vet du hvilken produsent og hvilken kvalitet det er?

 

Du har vel kanskje tilgang på noe CNC-fres?

Med litt programering og en stor radiefres, så kan du muligens frese ut slipfasen. :)

Link to comment
Share on other sites

Emnene er ikke herdet.. en av material levrandørene jeg har brukt har dette som lagervare.

 

Da er det ikke noe i veien for å bruke det.

Vet du hvilken produsent og hvilken kvalitet det er?

 

Du har vel kanskje tilgang på noe CNC-fres?

Med litt programering og en stor radiefres, så kan du muligens frese ut slipfasen. :)

 

 

Hovedsaklig ASP2005, tilsvarer Vanadis4 så vidt jeg vet .. Noe ASP2023 og -53, Hvordan holder disse på eggen feks? Innbiller meg at det funker...

 

Har kunn styrte dreiebenker. Og radiefres er uegnet, for mye skjærekrefter (større krav til jigg)

Jeg hadde heller valgt et Cutterhode med HM skjær som var litt skråstilt.

Link to comment
Share on other sites

Nei så trivelige tråder vi har begynt å få på knivforumet. :)

 

Ad materiale for skaftet: Micarta kan ikke formstøpes og trenger MYE behandling for å bli bra. Men da er det ikke noe som er bedre heller! Et alternativ kan være Delrin (en plastserie fra Dupont), et materiale som er solid, sol-/vannbestandig og som kan formstøpes og gis overflatestrukturer som ligner nettskjæring, stag/horn etc. Når støpeblokka er ferdig, kan det støpes grepsplater i mange eksemplarer uten større prosedyre.

 

Jeg tror det var Achille Castigliani (eller var det Michael Graves, kanskje?) som sa noen ord som har brent seg inn hos meg: Kan det ikke masseproduseres, er det ikke design. Er det ikke design, er det ikke ekte. Vet ikke om jeg er 110 % enig, men han hadde et lite poeng ...

Link to comment
Share on other sites

Hovedsaklig ASP2005, tilsvarer Vanadis4 så vidt jeg vet .. Noe ASP2023 og -53, Hvordan holder disse på eggen feks? Innbiller meg at det funker...

 

ASP ståla er pulverstål og produsert av Erasteel, den ledende produsenten av HSS i verden. Dette er et ganske godt utgangspunkt. (Dette har du sikkert hørt, men nevner det for eventuelt andre interesserte. :) )

ASP2005 vil være noe mer slitesterk og sprøere enn vanadis 4. Det har litt mer karbon og vanadium og er også tilsatt 2,5% wolfram, som det ikke er i Vanadisståla. Men forskjellen er nok ikke stor.

Av de tre du nevner er nok 2005 best egnet til kniv, og bør prestere ganske bra med riktig herding. 2023 blir noe sprøere og 2053 mye sprøere. ASP2012 om du vil ha noe seigere sak.

 

2005 (eller de andre) bør herdes noe mykere enn man gjerne gjør med HSS. På 2005: 1100 C under herding og 530-550 anløpning*3 bør gi 63-66 HRC (lavest anløpningstemperatur for høyest hardhet).

 

Har kunn styrte dreiebenker. Og radiefres er uegnet, for mye skjærekrefter (større krav til jigg)

Jeg hadde heller valgt et Cutterhode med HM skjær som var litt skråstilt.

 

Har sett flere knivprodusenter som har brukt radiefres, og gir i tillegg litt interessant utforming, men et skråstilt cutterhode er nok enda enklere. :)

Link to comment
Share on other sites

Ad materiale for skaftet: Micarta kan ikke formstøpes og trenger MYE behandling for å bli bra.

 

Ikke helt enig her. Micarta kan enkelt grovslipes eller freses (CNC i masseproduksjon) uten noen videre behandling (som Busse), om man vil kan man sandblåse det (eks Chris Reeve). Finsliping krever heller ikke noe særlig mer arbeid enn treverk og micarta slipper man å etterbehandle med noe. Knivprodusenter som Hattori vil heller bruke micarta enn tre.

Skal man formstøpe et skaft børe det være ganske stor produksjon, 1000+, for at det skal lønne seg. Her blir det en verktøyutgift på ca 100 000,- (Hattori sa omtrent 80 000,- for verktøy til skaftstøping til Bergans for et år siden.)

Plast blir jo litt kjedelig også da, micarta har i det minste litt mønster/struktur.

:)

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke ille.

Hva om du forandrer linja på ryggen av bladet til å gå i ett mer ryggen på skaftet, så det ikke blir den knekken i overgangen? :?::)

 

Er dette en pris som kan skaffes?

Den bør vel forandres ned på en tykkelse på 5 mm, da elmaxen leveres i plater på 5,2 mm, eventuelt 15,2 mm, eller er det snakk om skinner fra kapp?

Kan det ordnes med andre stål enn Elmax?

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke ille.

Hva om du forandrer linja på ryggen av bladet til å gå i ett mer ryggen på skaftet, så det ikke blir den knekken i overgangen? :?::)

 

Er dette en pris som kan skaffes?

Den bør vel forandres ned på en tykkelse på 5 mm, da elmaxen leveres i plater på 5,2 mm, eventuelt 15,2 mm, eller er det snakk om skinner fra kapp?

Kan det ordnes med andre stål enn Elmax?

 

Kom gjerne med forandringer eller forslag :D Designet er eventuelt til "fritt bruk" for Kammerets ærede brukere.

 

Tenkte kapp av 6 mm Elmax, men hvorfor ikke noe annet :?:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte kapp av 6 mm Elmax, men hvorfor ikke noe annet :?:

 

Elmax har et godt rykte på jaktkniver, men det er svært krevende å slipe for den/de som skal sette på slipfasen, og det har også en tendens til å knekke eggen om den slipes med liten nok vinkel.

Om et rustfrittstål er ønskelig ville jeg heller anbefale RWL-34, et litt lavere legert pulverstål, og forskjell i eggholdbarheten tror jeg ikke er merkbar, men seigere og lettere å slipe.

Uddeholm har Vanadis 4, antagelig bedre eggholdbarhet enn Elmax'en, seigere, lettere å slipe, men ruster. Coating er jo en mulighet... :)

 

Chipperstål er nevnt tidligere, men om det er en litt fancy jaktkniv som er målet, så er det nok et pulverstål som er tingen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte kapp av 6 mm Elmax, men hvorfor ikke noe annet :?:

 

Elmax har et godt rykte på jaktkniver, men det er svært krevende å slipe for den/de som skal sette på slipfasen, og det har også en tendens til å knekke eggen om den slipes med liten nok vinkel.

Om et rustfrittstål er ønskelig ville jeg heller anbefale RWL-34, et litt lavere legert pulverstål, og forskjell i eggholdbarheten tror jeg ikke er merkbar, men seigere og lettere å slipe.

Uddeholm har Vanadis 4, antagelig bedre eggholdbarhet enn Elmax'en, seigere, lettere å slipe, men ruster. Coating er jo en mulighet... :)

 

Chipperstål er nevnt tidligere, men om det er en litt fancy jaktkniv som er målet, så er det nok et pulverstål som er tingen. :wink:

 

Kammerkniv2:

 

kammerkniv2hq9.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jo noen av dere hatt litt kontakt med firmaer som kapper, men tenkte å nevne at Damasteel kan levere ferdig vannskjærte emner. Damasteel er produsenten av RWL-34 i tillegg til rustfritt damaskstål.

 

http://www.damasteel.com/pdf/newsletter2002-3.pdf

"Newsletter 2002:3 - Waterjet cut blanks"

 

Edit:

 

Når det kommer til varmebehandling så er det svært vanlig i både Sverige og Danmark å bruke Bodycote:

http://www.bodycote.se/

Det er snakk om en minstepris på 400-500,-, men prisen tror jeg blir rundt 40-50,- bladet.

Tror ikke de har noen varmebehandling i Norge.

Raufoss Industrial Tools er et alternativ:

http://www.ra-tools.no/

Men finnes flere mindre firmaer rundt som gjør dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hei tassen! denne utgaven din ble en helt klar forbedring utseendemessig i forhold til den første,sett med mine øyne.dette er en utforming som jeg kunne tenkt meg å jobbe med.etter min smak blir dette en kniv med kydex slire,ennu litt usikker på hva jeg ville valgt til grep,men ideer kommer nok etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis noen kunne gitt noe rettledning og tidsestimat i hvordan sette den opp, er jeg muligens innteresert i ett eller flere blader.

 

Slik jeg oppfatter tilbudet er bladet i 6 MM hele veien og vil derfor kreve mer eller mindre maskinell behanling for å settes opp med egg osv ??

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen kunne gitt noe rettledning og tidsestimat i hvordan sette den opp, er jeg muligens innteresert i ett eller flere blader.

 

Slik jeg oppfatter tilbudet er bladet i 6 MM hele veien og vil derfor kreve mer eller mindre maskinell behanling for å settes opp med egg osv ??

 

Hvis det er slipfasen du tenker på, så kan denne enten files eller slipes på frihånd på båndsliper (eller slipestein). (Fresing vil nok fungere, men krever jo en fres.)

Både filing og frihåndssliping kan kanskje virke noe krevende, men jeg har gjennomført kurs med begge teknikkene med brukbart resultat, og studentene hadde verken noe særlig erfaring eller ekstrem entusiasme.

Vil anslå ca 1 time for å slipe, eller 5 timer for å file slipfasen.

Eks på filing:

http://www.knife-making-supplies.net/ch ... orial.html

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke ille.

Hva om du forandrer linja på ryggen av bladet til å gå i ett mer ryggen på skaftet, så det ikke blir den knekken i overgangen? :?::)

 

Er dette en pris som kan skaffes?

Den bør vel forandres ned på en tykkelse på 5 mm, da elmaxen leveres i plater på 5,2 mm, eventuelt 15,2 mm, eller er det snakk om skinner fra kapp?

Kan det ordnes med andre stål enn Elmax?

 

Enig, med denne knekken blir kniven en såkalt "optimist", dvs bladet peker OPPOVER i forhold til grepet og blir litt vanskeligere å arbeide med, unntatt om man skal ha kniv til bare EN arbeidsoppgave (men jeg vet ikke av noen arbeidsoppgave der det er en fordel...).

 

Ofte tilstreber man en viss drop på spissen som her, og da mener mange at spissen skal ligge sånn røfly i forlengelsen av midtlinja i grepet, eller litt over men at bladet er en rett forlengelse av grepet.

 

Motsatt er en "pessimist" også litt vanskeligere å arbeide godt med, og begge deler betraktes som mislykket av de aller fleste knivdommere....... Mye slike grepsvinkler å se i Blade, BTW! :lol:

 

6mm blad er for tykt til å være ern god turkniv IMHO, vanskelig å skjære brødskiva da!

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis det er slipfasen du tenker på, så kan denne enten files eller slipes på frihånd på båndsliper (eller slipestein). (Fresing vil nok fungere, men krever jo en fres.)

 

Slipes på båndsliper????

 

Etter min ringe erfaring er det INGETING som har ødelagt så mange kniver som slike maskinelle hjelpemidler.

 

Dersom en er bitte litegranne uforsiktig, vil det gnistre som i helvete, og DA tar en knekken på herdingen.

Eller virker ikke slikt spesialstål slik?

 

På slipekurset på Fredly Folkehøgskole, hvor man som en del av kurset får bygge seg ei veldig fin slipemaskin, er det den første og absolutte forutsetningen for å få slippe til og slipe kniv på motorisert utstyr, at man har kontroll på varmen, slik at det ikke blir en engangskniv man har med å gjøre.

 

Men skylda for at mange ser på Morakniven som et dårlig arbeidsredskap ligger nok i at man aldri har lært sewg å slipe kniv.....

Link to comment
Share on other sites

Slipes på båndsliper????

 

Etter min ringe erfaring er det INGETING som har ødelagt så mange kniver som slike maskinelle hjelpemidler.

 

Dersom en er bitte litegranne uforsiktig, vil det gnistre som i helvete, og DA tar en knekken på herdingen.

Eller virker ikke slikt spesialstål slik?

 

På slipekurset på Fredly Folkehøgskole, hvor man som en del av kurset får bygge seg ei veldig fin slipemaskin, er det den første og absolutte forutsetningen for å få slippe til og slipe kniv på motorisert utstyr, at man har kontroll på varmen, slik at det ikke blir en engangskniv man har med å gjøre.

Nå var det snakk om sliping før herding, for å forme den, men ikke noe problem etter herding heller.

Må nok vite hva man gjør ja, men ikke noe problem å slipe verken med "spesialstål" eller enkle karbonstål, både før og etter herding.

 

Man må bruke skarpe bånd og kjøle ofte.

Når man har helt nytt bånd kan man slipe endel før det blir noe særlig varmt. Varmen forsvinner med sponet som blir slipt vekk.

Når båndet blir sløvere eller ved finere bånd tar jeg som regel ett til to pass over slipfasen før jeg kjøler i vannskåla.

 

Grinders don’t wreck knives, people wreck knives!

 

Men skylda for at mange ser på Morakniven som et dårlig arbeidsredskap ligger nok i at man aldri har lært sewg å slipe kniv.....

Det er vel ingen som ser på den klassiske morakniven med rødt treskaft som dårlig. Denne er kjent verden over som noe av det mest anvendelige, spesielt innen økonomiske kniver. :wink:

Men er helt enig at det er mye manglende slipeferdigheter.

Dårlige slipekunskaper er nok grunn til at det er mye uenighet om kvalitet på kniver.

Det er jo mange som mener mykt stål er en fordel i kniver, da dette er "lettere" å slipe. Problemet da blir jo at man må sette den opp to ganger for å flå en hare... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Slipes på båndsliper????

 

... skylda for at mange ser på Morakniven som et dårlig arbeidsredskap ligger nok i at man aldri har lært sewg å slipe kniv.....

Det er vel ingen som ser på den klassiske morakniven med rødt treskaft som dårlig. Denne er kjent verden over som noe av det mest anvendelige, spesielt innen økonomiske kniver. :wink:

Men er helt enig at det er mye manglende slipeferdigheter.

Dårlige slipekunskaper er nok grunn til at det er mye uenighet om kvalitet på kniver.

Det er jo mange som mener mykt stål er en fordel i kniver, da dette er "lettere" å slipe. Problemet da blir jo at man må sette den opp to ganger for å flå en hare... :lol:

 

 

Jeg har en fortid som kjøttskjærer. Jeg har stått og stykket og skjært storfe, hest, sau og gris på daglig basis med kniv.

 

Vanlige Frost kniver.

 

Og har jobbet i et fellesskap med andre som gjorde samme jobb dag ut og dag inn.

 

Dette er så lenge siden at det enda fantes unge menn på gårdene rundt om som ble rekruttert til jobben (i dag er det vel bare innvandrere som gjør slikt ekstremt tungt arbeid?), og som kom til jobben med nedarvet kunnskap fra far og bestefar i kunsten å slipe kniv.

 

Daglig praksis og erfaring tilsa den gang at det som avgjør kvaliteten på en kniv, er HVEM SOM SLIPER DEN.

 

Disse unge mennene fra landsbygda hadde en fordel som det tok oss fra fremmedgjorte, mer urbane strøk mange, mange år å utligne, de befant seg rett og slett i en annnen og mye høyere divisjon som knivslipere. Gelt vanlig var at de kvesset redskapen om morgenen og etter lunsj. Vi andre måtte ta både to og tre pauser for sliping, og hadde allikevel aldri skikkelig skarpe kniver - det merka vi godt om vi fikk en av dem til å sette opp kniven på morraskvisten, kvessing var et viktig og mye debattert tema.

 

Å bruke BÅNDSLIPER til å slipe kniv med, slkik du antyder er ekstremt vanskelig med stor fare for å brenne ut eggen og å anbefale å bruke båndsliper til å slipe knbiv med, og flagge dette som fagmann sier meg at du har mye å lære. Med den metoden kunne du ikke ha overlevd på en anstendig timelønn på et kjøttskjæreri ansatt som akkordbetalt kjøttskjærer på 1970tallet.

 

Personlig har jeg stående en hånddrevet slipestein av den gamle typen som går i vann.

 

Det er ingenting som har ødelagt så mye herdet skarp redskap som en båndsliper. En båndsliper skal kun brukes til grovsliping og tilsliping, før polering og herding. Det samme bør sies om disee slipemaskinene til 250 kroner med ALox og Si-karbid slipehjul, det burde vært forbudt å slipe kniv på slikt djevelskap.

 

Etter herding skal en behandle sine kniver med større respekt enn som så. En trenger ikke annet enn et skjerpestål, dersom kniven er god nok. Det sies at de gamle smeden laget kniver med den såkalte TYNSLE-teknikken, kniver som aldri bel slipt hele livet og kun skjerpet med lærstropp - opg det var kniver som ble BRUKT og som alltid var kvasse nok til å barbere med.

Link to comment
Share on other sites

Å bruke BÅNDSLIPER til å slipe kniv med, slkik du antyder er ekstremt vanskelig med stor fare for å brenne ut eggen og å anbefale å bruke båndsliper til å slipe knbiv med, og flagge dette som fagmann sier meg at du har mye å lære. Med den metoden kunne du ikke ha overlevd på en anstendig timelønn på et kjøttskjæreri ansatt som akkordbetalt kjøttskjærer på 1970tallet.

 

Personlig har jeg stående en hånddrevet slipestein av den gamle typen som går i vann.

 

Det er ingenting som har ødelagt så mye herdet skarp redskap som en båndsliper. En båndsliper skal kun brukes til grovsliping og tilsliping, før polering og herding. Det samme bør sies om disee slipemaskinene til 250 kroner med ALox og Si-karbid slipehjul, det burde vært forbudt å slipe kniv på slikt djevelskap.

 

Etter herding skal en behandle sine kniver med større respekt enn som så. En trenger ikke annet enn et skjerpestål, dersom kniven er god nok.

 

Tror ikke du er så godt kjent med teknikken da. Det er mange som sliper med båndsliper.

F.eks. Brusletto og Helle, Hatori (Fallkniven og den nye berganskniven).

Uten at jeg har stått å sett på det selv, så skal det være mye brukt innen kjøttskjærenindustrien, da dette er den kjappeste metoden for å få en konveks egg. Jeg har selv sett leverandører av kjøttskjærekniver selge slikt utstyr.

Som tidligere kjøttskjærer er det overraskende at du ikke er kjent med dette.

 

Skjerpestål vil nok bare fungere så lenge uansett hvor bra stål og herding det er.

 

Jeg som fagmann vet veldig godt hva jeg snakker om når jeg sier at båndsliper er brukbart. Du burde sjekke ting litt bedre før du antyder at jeg ikke kan faget mitt!

 

Det sies at de gamle smeden laget kniver med den såkalte TYNSLE-teknikken, kniver som aldri bel slipt hele livet og kun skjerpet med lærstropp - opg det var kniver som ble BRUKT og som alltid var kvasse nok til å barbere med.

 

Når man tynsler så banker man eggen skarp. Man bruker ikke noen lærstropp, men har med hammer og en liten ambolt. Tynsling er forøvrig svært lite brukt på kniver, det er stort sett brukt på hjåer.

(Jeg har jobba lenge nok med Arne Espelund til å fått høre detaljene der. :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Fagmann?

 

Du er IKKE fagmann på kjøttskjæring! Vi brukte i sin tid PROFESONELLE båndslipere til å sette opp kniven med om morgenen.

 

Forskjellen på disse og slike du og jeg har mulighet til å kjøpe på Jernia, er at disse var vertikale slipere og VANNKJØLTE. Det er en hel verden i forskjell. Det forundrer meg at du ikke har fått med deg forskjellen, eller at bransjen evt har gått over til dårligere utstyr. Det KAN jo komme av dårlige råd fra fagfolk.......

 

Å slipe kniv med tørr båndsliper er hærverk, og umuligjør en ærlig vurdering av stålkvaliteten. Dersom dette er grunnlaget for voldsomme utsagn om stål -------> knivsliperkurs på Fredly Folkehøgskole, det er enda tid!

 

Når jeg nevnet tynsle-teknikken (som du korrekt beskriver) er du for overflatisk, jeg snakket ikke om hvordan man FIKK kniven skarp ved tynnsling (eller ljåen for den del), jeg snakket om hvordan man HOLDT den skarp.

 

En ljå er greitt, det er et arbeidsredskap for grove jobber og ble lipt på VANNKJØLT slipestein om morgenen.

 

Den ble vedlikeholdt med en stein, eller lignende (arkansasstein) og spytt, en varsom behandling i en fagmanns hender, og fagmenn det VAR bondeguttene, de LEVDE av dette.

 

En kniv ble vedlikeholdt av enten en lærstropp eller en tilsvarende stein.

 

Å gi seg til å gløde en egg på et tørt båndsliperbånd ville være helligbrøde, og alle som har prøvd vet at når du gløder en spiss (eks ei nål) brenner spiussen opp først, herding forsvinner og skarphet er borte.

Link to comment
Share on other sites

Det at enkelte båndslipere er vannkjølte er enkelt å forklare; det har med hvor hurtig du kan slipe å gjøre. Det er faktisk ingen problem å bruke ukjølt båndsliper når du VET hva du gjør. En kjøttskjærer har liten eller ingen som helst utdanning i metallurgi. Jeg har sett mang en figur slipe i filler bor på en BORSLIPEMASKIN (med tørr skive - ikke vannkjølt) - altså apparatur konstruert for å slipe bor... Men jeg har også sett de som har klart det helt fint - undertegnede inkludert (også på frihånd...). Forskjellen på disse og førstnevnte er at sistnevnte har et begrep om avvirkningshastigheter og friksjon (altså varmegang). Sliping er forøvrig sponfraskillende, altså skjærende (faktisk) bearbeiding, det samme gjelder finsliping og tilogmed polering. Du kan faktisk polere i stykker bladet ditt også (en egg er tynn...).

 

Det har, som sagt, kun med friksjon/varmegang å gjøre - og at man vet hva man gjør i forhold til dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...