Jump to content

Skyteprøve 2020


Nyati

Recommended Posts

56 minutes ago, bardp said:

Da er det nå i så fall noe alvorlig galt med elektronikken. Her jeg holder til kontrollerer vi nå jevnlig skivene og om vi finner avvik kalibrerer vi skiven. Et avvik på 7 cm er helt utenkelig med mindre det er noe alvorlig feil.

Det er de færreste som kalibrerer skivene som jegerene skyter på. Det må jegerene isåfall gjøre selv. Nøyaktigheten til elektronikkskivene er begrenset av han som setter dem sammen, og han som limer på sikteblinken, og det går gjerne litt fort har jeg inntrykk av. Han som gjør det har dessuten ingen betaling, vi hjem til kjerringa, har kanskje ikke fått god nok opplæring, eller ikke skjønt hva det betyr. Når DFS-skyttere skyter på runde DFS-skiver betyr et avvik fra senter ingen ting - det er prøveskudd, og han vil stille så han får anvist 10* og bry seg katten i hvor på skiva han egentlig treffer. Når feltsongen kommer skyter han inn på papp uansett.


Skivene måler treffpunkt helt nøyaktig, og treffer du midten av skiva vil de anvise 10.9. MEN, om midten av sikteblinken ikke er midt på skiva, så blir innskytinga feil.

Etter min mening kan du aldri stole på at et tilfeldig skytterlag har kalibrert skivene sine uansett, så om et eller noen har gjort det er det like verdiløst. Skal du jakte og trenger presise skudd, så må du skyte inn på papp.

 

På enkelte baner kan man se fra standplass at "svarten" ikke er samme sted på skivene, og bildene under er fra en bane jeg frekventerer, der dette en periode var veldig tydelig. Jeg tror de er nokså selvforklarende.

IMG_4415.jpeg.7360de3e04ef5d4b46fe33a73f2c1f97.jpeg

 

IMG_4416.jpeg.f17204beb6a2d038a675ed8f155db9e7.jpeg

 

IMG_4417.jpeg.c6681a8b9f08590683339e3c8d657fad.jpeg

 

IMG_4420.jpeg.a509434e3d93484e63a5c5d7c0a10186.jpeg

 

IMG_4421.jpeg.a603732554774045652f934a77fcea50.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

41 minutes ago, bardp said:

Nei har ikke det. Og det er jo på en måte papp jeg bruker når jeg kontrollerer skivene også. Jeg pleier å tape på et kryss på skiven med 30mm malertape. Rettet inn etter markeringslinjene på skiven slik at det blir helt nøyaktig. Skyter så et skudd med kikkert og anlegg i skiven. Treffpunktet ser jeg jo da i kikkerten og om det da ikke stemmer med det monitoren viser må skiven kalibreres. Ikke mye jobb og så er en sikker på at skivene er riktige.

Det tar nå fort ei stund om du har 30, eller 50 skiver...

 

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I fjor på skyteprøven hadde jeg en ny pakke Oryx 180gr 308W som gikk 20 cm under på 100m. Stilte 20 knepp opp og tok prøven. Ingen løse deler/skruer eller noe unormalt ellers. Men når jeg senere brukte "overliggere" fra året før, som lå i jaktsekken, måtte jeg stille 20 knepp ned igjen. Da fikk jeg også (tilnærmet) samme treffpunkt igjen på helmantel og jaktpatroner.

I mitt tilfelle var det samme avvik på både elektronikk og stål-gong med denne esken. 

Sendte henvendelse til Norma, men de gadd ikke svare engang. Så da ble jeg plutselig miljøbevisst og gikk over til blyfritt fra Federal. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Oryxhunter said:

I fjor på skyteprøven hadde jeg en ny pakke Oryx 180gr 308W som gikk 20 cm under på 100m. Stilte 20 knepp opp og tok prøven. Ingen løse deler/skruer eller noe unormalt ellers. Men når jeg senere brukte "overliggere" fra året før, som lå i jaktsekken, måtte jeg stille 20 knepp ned igjen. Da fikk jeg også (tilnærmet) samme treffpunkt igjen på helmantel og jaktpatroner.

I mitt tilfelle var det samme avvik på både elektronikk og stål-gong med denne esken. 

Sendte henvendelse til Norma, men de gadd ikke svare engang. Så da ble jeg plutselig miljøbevisst og gikk over til blyfritt fra Federal. 

 

Tja, siktet?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hjortefot.com said:

Litt kjipt å ha det brukernavnet da 😉

Takk for den ja.👍 Tenkte ikke på det før jeg så innlegget mitt selv. 🤣

Men brukernavnet kommer av at Oryx var mitt første Afrikavilt. Så dessverre har det ingen sammenheng med kulevalg. Men ser at kobling sikkert bare gjør denne forklaringen lite troverdig.🤣 

51 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Tja, siktet?

Gammelt Leupold 3-9x40 European som står på. Og så lenge jeg ("heldigvis") ikke har prøvd DYR kvalitetsoptikk fungerer det aldeles utmerket, så lenge jeg ikke vet av noe bedre. Men merkelig at siktet (eller våpen for den saks skyld) skulle være allergisk mot akkurat bare den en pakken med ORYX (tør nesten ikke bruke det navnet igjen her inne🙈). Helmantel og "annen jaktammunisjon"😂 gikk hvertfall helt normalt både før og etter den ene nevnte pakken med ferdigrullet.

Snakk om å kaste stein i glasshus🤣🤣  

Link to comment
Share on other sites

#hjortefot.com Er kjent med den problemstillingen. Demperen har løsnet 2-3 ganger etter ca 20-25 skudd hvis jeg glemmer å "etterstrammer" jevnlig på demperen. Men løs demper = ned høyre, på min rifle. Derfor ble den sjekket flere ganger når jeg så at kulene satt lavt. 

Etter at jeg fant ut at treffbildet flyttet seg opp igjen med "gammel" oryx gjorde jeg følgende.

  • Skjøt inn børsa på 100m med "gammel" oryx (tilbake til 0-stilling) 
  • 2 "ny" oryx (under)
  • 2 helmantel (senter)
  • 1 "gammel" oryx (senter)
  • 1 "ny oryx (under).

Så føler det meste tyder på feil i denne ene pakken. 

Link to comment
Share on other sites

@<Hare4> Noe avvik må en selvfølgelig kunne forvente mellom forskjellige lot'er, men at det skal være SÅ stort avvik er vel litt i overkant. Har skutt noen hundre oryxer, men aldri før vært i nærheten av slik treffpunktforandring. Har igrunnen aldri opplevd noe særlig treffpunktforandring de 10-11 årene jeg har brukt oryx. Og derfor stolte jeg jo etterhvert på denne ammunisjonen, inntil noe slikt skjedde..... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

En skal være forsiktig med statistikk på så små tall. Jeg har et helt yrkesliv prøvd å korrigere lokalavisenes oppslag om selvmord og trafikkdrepte i det tidligere fylket NT der det årlige antall er ensifret. Det er ikke så enkelt som å si at pga fravær av obligatorisk skyteprøve har en halvert skadeskyting fra 2019 til 2020.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er likevel god lesing. Hvis man leser statistikk slik en annen kar leser bibelen , kunne man trekke den slutning at manglende skyteprøve ga mindre skadeskyting. Slik er det selvfølgelig ikke. Men det viser at jegerne, selv uten skyteprøve , er ansvarsbevisste og sørger for å ha de ferdigheten som behøves på egen hånd. Uten at noen tvinger dem.

Link to comment
Share on other sites

Det som eventuelt ville vært interessant, er tallene fra 10-20 år før og etter prøven ble innført. Eller i 10-20 år etter at den blir avskaffet.

Kanskje spesielt på reinsdyrjakt er det de samme jegerene hvert år, og de blir ikke dårligere til å skyte bare fordi de ikke skyter prøven ett år. Nye jegere uten prøve, kanskje, men de er forsvinnende få.

Vi skal også huske et par ting før vi sier tilfeldigheter - måleusikkerheten først, definisjonen av skadeskyting er ikke akkurat konstant, og det at skadeskytingsandelen kan se ut til å ha økt, kan like godt skyldes at mer faller innenfor "skadeskyting", og at rapporteringen har blitt bedre - Med 20 år med data kan man også ha byttet ut en stor del av jegerene, og i det hele tatt er det for mange variabler her til å konkludere med noe som helst.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

Kanskje spesielt på reinsdyrjakt er det de samme jegerene hvert år.

Her i elg laget vårt er Ola i svingen, Stein på Skogen, Stygge Svein, Andreas på Haugen og Gamlingen (min) med 50år+ erfaring og meg "Piss-ungen" med bare 20års erfaring på post sterkt uenige. Bare ungdommer med knær og rygg som flyr etter reinsdyr.

 

13 minutes ago, M67 said:

de blir ikke dårligere til å skyte bare fordi de ikke skyter prøven ett år

Blir de bedre etter et år med 35 skudd på banen?

1 hour ago, nhd said:

Det er ikke så enkelt som å si at pga fravær av obligatorisk skyteprøve har en halvert skadeskyting fra 2019 til 2020.

Bevis det, tallene sier noe annet.

1 hour ago, Robinson said:

kunne man trekke den slutning at manglende skyteprøve ga mindre skadeskyting. Slik er det selvfølgelig ikke.

Tallene lyver ikke.

 

 

20210322_100625.jpg

Link to comment
Share on other sites

Regner med at seriøsiteten i innleggene mine nå i dag forstås som "litt" ironisk. Artig å se argumentene til og ifra. Er spendt på hvordan tallene fir hele Norges storviltjakt ser ut, er det den varslede katastrofen elker gikk det greit?

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Jeg er for skyteprøven, men det hadde kansje vært en tanke om at jegerstanden ble delt i to, med skyteprøve (30+5) hvert annet år, da hadde køen på skytebanen på de steder der det er ett problem blitt mindre og sannsynligvis kvaliteten på skytetreningen bedre.

Men nå er dette tenkt ut i fra egne forhold, da jeg skyter gjevnt hele året uansett. Ikke bare de obligatoriske pluss eventuelt på jakt

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Sakoen75 said:

Her i elg laget vårt er Ola i svingen, Stein på Skogen, Stygge Svein, Andreas på Haugen og Gamlingen (min) med 50år+ erfaring og meg "Piss-ungen" med bare 20års erfaring på post sterkt uenige. Bare ungdommer med knær og rygg som flyr etter reinsdyr.

Jeg har aldri karret meg på reinsdyrjakt, så jeg vet ikke. Men jeg kjenner ingen under 40-50 som klarer å skaffe seg reinsdyrjakt (eller storviltjakt i noen grad i det hele tatt), så tja?

4 minutes ago, Sakoen75 said:

Blir de bedre etter et år med 35 skudd på banen?

Bevis det, tallene sier noe annet.

Tallene lyver ikke.

Mange er forbløffende dårlige til å skyte - men etter 35 år med prøver er de kommet opp på et slags nivå, der de er, og de faller ikke ned igjen om prøven avsluttes.

De unge, nye er etter min erfaring mye bedre skyttere - jeg har til gode å se en 20-30-åring som prøver for 7ende gang, og jakter på dne banen som stenger sist etter at de andre har stengt... De unge hører også etter når en gir råd om skyting, og kan forbedres, enkelt. 
Jeg spår at om 10-20 år, så er det omtrent ingen som stryker på prøven lenger... (ikke brannfakkel nei ;) ...)

 

Just now, 1937M98 said:

Jeg er for skyteprøven, men det hadde kansje vært en tanke om at jegerstanden ble delt i to, med skyteprøve (30+5) hvert annet år, da hadde køen på skytebanen på de steder der det er ett problem blitt mindre og sannsynligvis kvaliteten på skytetreningen bedre.

Vår erfaring, fra i år, er at ca alle kommer innom for å sjekke uansett

 

Just now, 1937M98 said:

Men nå er dette tenkt ut i fra egne forhold, da jeg skyter gjevnt hele året uansett. Ikke bare de obligatoriske pluss eventuelt på jakt

Jeg har inntrykk av at en liten andel av jegerene skyter jevnt. Likevel ser det ut som de aller fleste stikker innom for teste/ sjekke.

 

Vi må også tenke på at de aller dårligste skytterene neppe skyter noe dyr på jakt, og derfor ikke bidrar til statistikken.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så sterke meninger for eller imot prøven. Jobber (og jakter litt) med utlendinger som ikke har årlig prøve og de treffer nå de også. Jeg synes det er gøy å ta en tur på banen eller heia og prøve noen skudd så får skutt uansett om det er obligatorisk eller ikke. Men prøven har sikkert åpnet øynene til flere som skjønner at det ikke skader å skjekke våpenet før jakta.

Link to comment
Share on other sites

På første side i tråden skrev jeg:

 

Quote

    -   det særmerkde ved den norske jakta: At omtrent "Gud (har h*n avlagt jegerprøve??) og hvermann" kan jakte her i landet. I svært mange andre land er jakta forbeholdt en økonomisk eller føydal elite, og/eller så dyr at man må være sparsomt møblert i øverste etasje, for å dra på jakt uten skikkelige forberedelser.

 

Reinsjakt på de forvillede tamdyrene i Forolhogna kommer inn under framhevede definisjon. Skulle jeg noengang ha flaks eller råd til å få jakt der, skulle det ikke stått på forberedelsene.

 

4 hours ago, Sakoen75 said:

   -   Oversikt over dyr med ANTATT  skuddskade - -

 

Dessverre er "Kritisk tenkning"-tråden stengt, men åpen for lesning. På første side i den har den daværende utmerkede skribenten @Sako 30-06 en innføring i vitenskapelig metode, i tillegg til @Hopalongs innledning:

 

https://www.kammeret.no/topic/4197-kritisk-tenkning/?do=findComment&comment=49602

 

De som måtte ha lest den, eller tilsvarende, skjønner at denne statistikken er tilnærmet verdiløs. Både fordi, som @nhd skriver, at tallene er små, men særlig fordi den ikke sier noe som helst om HVA som ligger bak tallene: Variasjon i metode gjennom 18 sesonger, antall "oppsynsfolk" pr. år, om det er de samme, eller forskjellige personer som har gjort observasjonene ("menneskelig bias"), på hvilket grunnlag man "ANTAR"  at dyr har skuddskade, variasjon i vær og siktforhold fra år til år etc..

 

Det eneste denne oversikten kanskje sier noe om, er at mengden "skadeskyting" må være vesentlig lavere enn dyrebeskytternes påståtte 20 - 30 %.

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Jegermeistern said:

som @nhd skriver, at tallene er små, men særlig fordi den ikke sier noe som helst om HVA som ligger bak tallene

 

Men tallene er store nok til å tale egen sak

 

52 minutes ago, Jegermeistern said:

Det eneste denne oversikten kanskje sier noe om, er at mengden "skadeskyting" må være vesentlig lavere enn dyrebeskytternes påståtte 20 - 30 %.

 Kan vel kalles trolling det jeg skriver.

 

Men artig å se hvordan flere skriver at tallene er alt for lite grunnlag for noe som taler imot egen mening men kan de styrke sin egen mening med samme tall.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg skal sende inn et forslag om at dagens skyteprøve utvides til også å omfatte 5 skudd stående. Som det er i dag er prøven alt for enkel. Det vil nokk føre til at flere trener litt mer.☺️

Edited by bardp
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Tallene er for små til å være statistisk signifikante hvis man skal se om det er noen endring fra år til år. Det er ikke en diskusjonssak, det er et faktum. 

 

Hvorvidt skadefellingsprosenten jevnt ligger under det som påstås av de dyrefjerne er noe annet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, bardp said:

Tror jeg skal sende inn et forslag om at dagens skyteprøve utvides til også å omfatte 5 skudd stående. Som det er i dag er prøven alt for enkel. Det vil nokk føre til at flere trener litt mer.☺️

På 300m da;) Ringen tilsvarer vel 9er, så det skal jo gå på et par forsøk om ikke annet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

På 300m da;) Ringen tilsvarer vel 9er, så det skal jo gå på et par forsøk om ikke annet...

Da tror jeg det blir få jegere. Nei de kan skyte på samme figur som i dag. Først 5 skudd som i dag så 5 skudd stående. På de 5 stå skuddene kan en jo godta 4 treff.

De fleste elg blir vel skutt stående så hva en presterer i den stillingen er jo absolutt relevant. Skal jo ikke så mye trening til for å klare dette og en vil jo få jegere som er langt bedre skyttere en det vi har i dag.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, bardp said:

Tror jeg skal sende inn et forslag om at dagens skyteprøve utvides til også å omfatte 5 skudd stående. Som det er i dag er prøven alt for enkel. Det vil nokk føre til at flere trener litt mer.☺️

Er ikke det litt for enkelt, jeg mener at skal vi trene for bratte vestlandslier må det være stående på en fot, der jeg jakter er det flere plasser det ikke er plass til begge. Når det så også skal være brølejakt synes jeg at en må kreve at prøven skytes stående på en fot mens man brøler på hjorten.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, bardp said:

De fleste elg blir vel skutt stående

 

   -   og hvor har du denne statistikken fra?

 

(   -  jeg vil TRO, ut fra erfaringer i egne lag, og samtaler med jegere fra fjern og nær, at flest elg blir påskutt fra sittende stilling. En god del blir også skutt fra liggende, eller fra sittende med anlegg (skytetårn/oppbygging rundt post). Løshunførere skyter nok det aller meste fra stående/gående stilling, men da er jo også skuddavstanden kort).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Maks 10% av mine elg har blitt skutt stående. (Kan være 0 % også-jeg husker ikke.) 

Ca 0 % av mine ren har blitt skutt stående. 

Jeg har holdt på i 35 år så noen ungdomssynder kan ha blitt glemt, men det aller meste blir skutt halveis liggende over en torvtue eller sten. 

Link to comment
Share on other sites

Ca 85% skutt fra sittende, liggende, på kne. Nesten alle med støtte fra en stav, tre, busk etc. Kun en elg skutt på avstand lengre en 100m, (noen og 130m) da på kne med et tre som støtte. De som er skutt fra stående stilling er på avstand kortere en 50m ca.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, criko said:

Etter minn menig at en skal avvikle hele skyteprøven og forhøye havet til trenings skudd. Dem som vet dem skyter dårlig skade skryter som regel ikke det er dem som skyter godt som skade skyter.  

Det er vel på det nærmeste det dummeste jeg har hørt? De som skyter godt skadeskyter mindre enn de som skyter dårlig? Da burde vi vel trene minst mulig...

 

39 minutes ago, Haavard said:

Maks 10% av mine elg har blitt skutt stående. (Kan være 0 % også-jeg husker ikke.) 

Ca 0 % av mine ren har blitt skutt stående. 

Jeg har holdt på i 35 år så noen ungdomssynder kan ha blitt glemt, men det aller meste blir skutt halveis liggende over en torvtue eller sten. 

Det er nok forskjell på folk.. Av de kanskje 40-50 storvilt jeg har skutt har jeg skutt to stående, begge rådyr på 70-80m hold. Angret i smellen begge gangene, men de lå nå der.

Sittende med albuene på knærne, og knestående har det blitt en del av, og liggende også, diverse skytestokker og noen liggende, et par med tofot tilogmed - og mye med anlegg på det som var tilgjengelig, det går vel fra gresstuer til døra på Hiluxen... (nei det var ikke i Norge)

 

Når det kommer til stående skyting på jakt, så er jeg bortimot uforstående, for jeg er ofte funksjonær på storviltprøvene, og jeg ser folk streve med prøven, de skyter dårligere liggende enn jeg gjør stående, og med en grei margin... Og jeg er ikke spesielt god til å skyte stående... Men MYE bedre enn disse - likevel forteller de samme folkene, at de syns 70-80m er et greit hold å skyte f.eks. rådyr på, stående, når de kommer i drev. 

 

Hvis jeg får tenke meg om, så skyter jeg kanskje på et rådyr på 70m stående, men IKKE på 100m, en elg, igjen, kanskje. Problemet er tilfellet de to skuddene mine stående, man ser dyret man skal ha, og så smeller det før en får tenkt. Det er dumt på mange vis, men det er da det hjelper å faktisk kunne skyte.

Samme når en ser dyret en VIL ha, men det er 350m åpent terreng dit, og det eneste en har tilgjengelig er ei godt plassert tue... Jeg er en stor og uforbeholden tilhenger av trening,

Prøven er bare noe tull, siden man kan prøve til man slumper inn 5 treff. Det hadde vært bedre om det var krav til prøveskuddene, instruksjon, stående, knestående, bare et (større) antall, ikke vet jeg. Alle her inne skyter nok mer enn det uansett, men mange kunne trengt mer trening, ikke å bare skyte skudd i prøvelotteriet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har skutt 8 hjortar i mitt liv og ca 50 grågås, alt med rifla. Absolutt allt er skutt med anlegg, sist haust med heimalaga tofot. (To kostaskaft surra saman) eg har derfor innsett at treninga gjer eg med denne tofoten, eller aller helst bør eg kjøpa meg ein eg må berre bestemma meg fyrst for modell (sittande). Skyteprøven er derfor ikkje så relevant føler eg men må vel til pers allikavel.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Det er vel på det nærmeste det dummeste jeg har hørt? De som skyter godt skadeskyter mindre enn de som skyter dårlig? Da burde vi vel trene minst mulig...

 

Det er nok forskjell på folk.. Av de kanskje 40-50 storvilt jeg har skutt har jeg skutt to stående, begge rådyr på 70-80m hold. Angret i smellen begge gangene, men de lå nå der.

Sittende med albuene på knærne, og knestående har det blitt en del av, og liggende også, diverse skytestokker og noen liggende, et par med tofot tilogmed - og mye med anlegg på det som var tilgjengelig, det går vel fra gresstuer til døra på Hiluxen... (nei det var ikke i Norge)

 

Når det kommer til stående skyting på jakt, så er jeg bortimot uforstående, for jeg er ofte funksjonær på storviltprøvene, og jeg ser folk streve med prøven, de skyter dårligere liggende enn jeg gjør stående, og med en grei margin... Og jeg er ikke spesielt god til å skyte stående... Men MYE bedre enn disse - likevel forteller de samme folkene, at de syns 70-80m er et greit hold å skyte f.eks. rådyr på, stående, når de kommer i drev. 

 

Hvis jeg får tenke meg om, så skyter jeg kanskje på et rådyr på 70m stående, men IKKE på 100m, en elg, igjen, kanskje. Problemet er tilfellet de to skuddene mine stående, man ser dyret man skal ha, og så smeller det før en får tenkt. Det er dumt på mange vis, men det er da det hjelper å faktisk kunne skyte.

Samme når en ser dyret en VIL ha, men det er 350m åpent terreng dit, og det eneste en har tilgjengelig er ei godt plassert tue... Jeg er en stor og uforbeholden tilhenger av trening,

Prøven er bare noe tull, siden man kan prøve til man slumper inn 5 treff. Det hadde vært bedre om det var krav til prøveskuddene, instruksjon, stående, knestående, bare et (større) antall, ikke vet jeg. Alle her inne skyter nok mer enn det uansett, men mange kunne trengt mer trening, ikke å bare skyte skudd i prøvelotteriet.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, criko said:

Etter minn menig at en skal avvikle hele skyteprøven og forhøye havet til trenings skudd. Dem som vet dem skyter dårlig skade skryter som regel ikke det er dem som skyter godt som skade skyter.  

 

1 hour ago, M67 said:

Det er vel på det nærmeste det dummeste jeg har hørt?

 

K

 

100% enig (selv om jeg dessverre ser og hører mye som er tilsvarende dumt, med to tenåringsgutter i hus). Men når jeg tok på meg "lese i beste mening"-brillene, HÅPER jeg at jeg skjønte at det criko mente var at:

 

De som VET at de skyter dårlig (og dermed knapt løsner skudd - og i alle fall ikke i situasjoner de ikke behersker) skadeskyter ikke mer enn de som TROR de skyter godt (og dermed skyter i situasjoner de ikke behersker).

 

At det skulle hjelpe å avvikle skyteprøven er det (enda) vanskeligere å forstå. 

Edited by bfo
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, criko said:

Dem som vet dem skyter dårlig skade skryter som regel ikke   -  

 

Hadde det enda vært så vel!

 

Jeg var på lag med en kronisk dårlig skytter en del år (han hadde en svigersønn i et annet skytterlag, slik fikk han stempel og underskrift til hver jakt). En gang skjøt han mot et dyr i fart, mens han drev og tok på seg ryggsekken. Kula sto, heldigvis, i en furulegg. Etterpå sa han: "Æ sjer de' no, derre koinna vørti ka som heilst!".

 

En annen kar klarte heller ikke skyteprøven en kveld jeg var på banen, tross massevis av hjelp og utstyr (skytejakke og -reim). Han kjøpte nytt våpen, og med det klarte han prøven (fikk hvertfall fylt ut kortet) i et annet lag. 

 

På et drev fikk han ku med kalv mot seg. De snudde på ca. 70 meter, og han skjøt et skudd, og kalven falt. Skuddet hadde truffet bak i kjaken, og kula hadde revet med seg det meste av kjeven. En splint hadde gått opp i hodet, og svimeslått (neppe drept?) kalven.

 

Jeg bemerket at det var da svært lite "sentralt treffområde" å se på et dyr, omtrent rett bakfra, og at han, i tilfelle, hadde bommet ganske mye, når han traff kjaken. Til det fikk jeg dette svaret: "Næida, æ sekta da på hauvve!".

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror prøven er grei nok. Jeg ser at flere og flere faktisk trener mer enn de obligatoriske treningsskuddene. Det er også flere og flere som klarer oppskytingen greit, og det blir færre og færre av de helt håpløse.

Husk på at det også er noen som skal være på standplass og utføre dugnaden som er nødvendig for å drive prøven, blir det for mye mikkmakk vil ingen gidde å ta jobben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...