Jump to content

Skyteprøve 2020


Nyati

Recommended Posts

Jeg så på den banen som jeg frekventerer at det var raust oppmøte på banen da den åpnet etter påske i fjor. Pga smitteverntiltakene var det bare annenhver standplass som kunne brukes , så det ble mange som ventet på tur. Jeg kjente selvfølgelig ikke alle som var der , men de jeg kjente, og det var ikke få , kom fordi de ville skyte og trene . Ikke fordi de måtte ta prøven. Akkurat som meg behøvde ingen av disse noen obligatoriske skudd, men de likte å skyte. Og ønsket å trimme skyteformen. Jeg tror de fleste jegere er slik. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke et fora der 99,9% av deltakerne har våpeninteresse, noe særlig balansert for å bedømme om man trenger en skyteprøve eller ikke for å jakte storvilt. Ei heller om den er "vanskelig" eller "realistisk" nok.

 

De mange tusen andre som tar denne prøven ligger på et interessenivå som tilsier at børsa blir kanskje pusset om de faktisk gadd å dra ut på jakt i regnværet og jaktutstyret ligger i samme sekk på loftet og brukes 2-3 helger i året, ekstrapoeng om pølsepakken fra i fjor fremdeles ligger der. For disse personene bør det absolutt være en prøve, slik at man i det minste vet at de går ut på jakt med ei våpen som er noenlunde innskutt og at skytteren ikke er lovlig blind.

 

Grunnen til at mange her inne nok mener på at prøven er bortkastet, er at (flesteparten) allerede ligger på et nivå der man kan skyte prøven stående på 300m etter å ha tatt 10 armhevinger. Og akkurat der er jeg enig, at "vi" som skyter ganske mange tusen skudd i året, burde muligens vært fritatt for prøven. Prøven er heller ikke ment for skyttere, men jegere.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Robinson said:

   -   raust oppmøte på banen da den åpnet etter påske i fjor.  -

 

"Det var da det, og itte nå". pleide Alf Prøysen å si.

 

@M67 og flere av oss andre har mange ganger påpekt at de ivrige og motiverte kommer tidlig, og disse (som er nesten like motivert og interessert som de her inne!) er det ikke noen problemer med. De trenger, som @Rausheim skriver over her, ikke avlegge noen skyteprøve.

 

I den motsatte enden av skalaen har vi de som utsetter "manndomsprøven", å trekke av 30 ganger, og tilfeldigvis slumpe 5 treff i sirkelen, i det lengste. Skrekkeksemplet på dette har jeg nevnt tidligere i tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/74858-hvem-kan-godkjenne-pliktskudd/?do=findComment&comment=1157473

 

Link to comment
Share on other sites

Skadeskytinger på reinsjakt vet jeg ikke så mye om, men jeg har nå arrangert storviltprøver siden før det ble pliktige treningsskudd. Og om skadeskytingsfrekvensen var lavere før så er det ikke usannsynlig at det er fordi de skjøt helbom på dyret.

 

Vi hadde ca 20% færre skyttere enn normalt på jegertreningene i fjor, så folk har jo skjønt at det er lurt å trene litt. Storviltprøven fungerer som en grovmasket sjekk av skytter og våpen og kaldt vann i blodet på de som har sett for mye på YouTube, og det blir lengre imellom de som er helt ute på viddene for hvert år. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Rausheim said:

"vi" som skyter ganske mange tusen skudd i året, burde muligens vært fritatt for prøven. Prøven er heller ikke ment for skyttere, men jegere.

 

Har en fra DFS som er over snittet god på bane i HV troppen "vår". Jeg skyter "fletta" av han når vi stiller i grønt med AG-3 og HK''-416. På bane gruser han meg, han er bare mye bedre.

Av en eller annen grunn blir han psyket ut når han er i en uvant situasjon i HV.

 

Så bane/sport's skyttere trenger ikke fritas fra noe.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, M67 said:

Hovedpoenget er vel at skytterlagene skal ha inntekter...

 

K

Det tror jeg faktisk ikke at du mener i fullt allvor - at lov og forskrift er vedtatt av hensyn til skytterlagene og ikke av hensyn til skyteferdighet.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, bardp said:

Blir knallbra med litt stående skyting i tillegg til dagens krav. Mer inntekter til arrangørene og mer å le av for oss arrangører. Må få sent inn forslaget i morgen.☺️

Satan det blir mye skivevedlikehold..

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Bly said:

Du har misforstått. Hovedpoenget er at vi i skytterlagene/DFS skal ha noe/noen å flire av😁

Tror jeg er forsiktig med å le av andre der jeg står med en sliten 70 talls skinndress, grillvott på ene handa, sykkelhanske på andre, lapp på et øye, gult monokel på andre, Telemark kaps og 74mm skisko, sylinderformet pute til å hvile skiskoene på og et lærbelte på armen for å holde rifla mi som er en kopi av en justert 2x6" plank og tror jeg er en del av totalforsvaret av Norge.

  • Like 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Bly said:

Du har misforstått. Hovedpoenget er at vi i skytterlagene/DFS skal ha noe/noen å flire av😁

Skiveelektronikken og treningsskudd har jo mye godt ødelagt det der. I gamle dager var det god underholdning å stå i grava og anvise, dels for å høre de store smellene i vollen foran skiva (med påfølgende grusregn), dels for å anvise så fort at de stakkars jegerne ikke kunne følge med, og selvfølgelig for å le rått.

 

Med pappskiver måtte man skyte serier på ildkommando, med felles anvisning for laget og en brysk standplassleder som ropte ut resultatene etterhvert. "Skive fire - ikke bestått!" hvorpå den arme synder måte gå og lange over femti kroner til og stille seg bakerst i køen.

 

Piker på 14-16-18 fikk ikke anvise, de skulle være igjen på standplass som kontrollører og gjerne selv ta prøven knestående en gang iblant. Det krydret ydmykelsen for de som satte sine fem Norma Nosler i hals, hønn, buk og skivenummer. Man kan si det tilførte manndomsprøven et snev av det pikante, økte presset på stakkarne som lå der og spente nervene deres enda litt mer. 

 

Men dette er jo stort sett forbi. Dessverre. 

 

Nå til dags trener jo jegerne, omså bare 30 skudd i året, men det er jo tydeligvis nok til at de ikke lukker øynene og trekker av med hele armen. Siden de uansett må ut med 15+15 skudd før prøven så tar de jo til seg instruksjon og blir kjent med våpenet sitt, ihvertfall noen av dem, og det forjævligste er at det virker. Skivenummer og -rammer er stort sett trygge og de fleste består på første forsøk. 

 

Men at de som ikke forstår at trening virker heller ikke forstår banal statistikk - det overrasker meg ikke så veldig. 😉

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, boble said:

   -   satte sine fem Norma Nosler   -

 

Nossssler? Ikke f***n!!!! Alt for dyr! Har dere ikke noe rimeligere? Selleri og Gulrot? Ja takk, hvis det er det billigste.

 

12 hours ago, boble said:

    -   i hals, hønn, buk og skivenummer.  -

 

Det minner meg om ei oppskyting i pappskivenes tid. En skytter hadde fått flere "bom"-anvisninger på serien. Jeg kalte opp grava, og ba dem anvise, med spaken, hvor de enkelte skudda satt, for å se om kikkertsiktet kunne justeres.

 

Joda, det ble anvisning. Et skudd satt jo i sirkelen. Så et i hodet, et i framfoten, et i vomma, og et helt bakerst på ryggen.

 

"Hmmmmmm", sa jeg, "itj så lætt å still sekte ætte de derre, nei".

 

"Mæn, æ ha no fått dyre' ", svarte den brave skytteren.

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...