Jump to content

Skyteprøve 2020


Nyati

Recommended Posts

LINK

 

Slik blir godkjent skyteprøve automatisk overført

Miljødirektoratet vil hente informasjon om deltakelse på storviltjakt fra jakt- og fangstrapporteringen for jaktåret 2019/2020 hos Statistisk Sentralbyrå (SSB).

Med storvilt menes artene elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn ulv, jerv og gaupe.

De som har rapportert til SSB at de har jaktet storvilt, innen fristen 1. mai, vil få overført godkjent skyteprøve til sitt digitale jegeravgiftskort i løpet av mai.

Informasjonen i det digitale jegeravgiftskortet inneholder ikke informasjon om hvilket våpen skyteprøven er avlagt med. Jegere som ønsker å benytte andre våpen enn de har avlagt skyteprøve med i 2019/2020 har derfor anledning til å benytte disse.  Den enkelte jeger er ansvarlig for at våpenet er korrekt innskutt

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Haavard skrev:

Vil det si at neste år holder det å ta skyteprøven en gang selv om man har flere rifler?

 

En kan jo håpe på et utbrudd av fornuft slik at en slipper prøven helt.. Verdien av å skjelve 5 skudd innenfor 30cm på en feilskalert skive er heller liten......

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Enig der @Chiefen.v-2

Det bør heller tilrettelegges slik at det er enkelt for jegere å få skytetrening.

Den enkelte skytter har faktisk eit ansvar  å sjølv vurdere om han er skikket til å løsne skudd mot levende dyr. I dag er det for enkelte eit stempel erververt på ulike vis som tillater det...

I mitt distrikt er skytebanene nesten ikkje tilgjengelige. Feks. Man får ikkje skyte uten at banen er åpen, og det er den neststen aldri. Når det er åpent så er det 3x5 skudd og så får du ikkje lov å skyte meire trening... Så er det støy og nabo 3km vekk må jo taes hensyn til. Osv osv.

Godt det er myrer og privat skytesenter i nærheten...

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

En kan jo håpe på et utbrudd av fornuft slik at en slipper prøven helt.. Verdien av å skjelve 5 skudd innenfor 30cm på en feilskalert skive er heller liten......

Ikke at prøven er perfekt. Men den sikrer at jegeren skyter minst 35 skudd før jakta og at rifla er innskutt. Dessuten får en utelukket de totalt talentløse som ikke klarer prøven.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Verdien av å skjelve 5 skudd innenfor 30cm på en feilskalert skive er heller liten......

Man kan selvsagt mene mye om skyteprøven. Men hvis alternativet er ingenting, kun å stole på alle jegeres selvdisiplin til å trene og bli kjent med våpenet, mener jeg den absolutt har en funksjon. Blant annet som en stress-test. Det er jo en grei øvelse rent skyteteknisk, for mange en enkel pliktøvelse. Men stress-faktoren gjør nok at en del av de rustne eller uerfarne skytterene får seg en aha-opplevelse. Den kan være nyttig å ta med seg ut i skogen.

Jeg har nok ikke kontrollert like mange oppskytinger som mange andre kammerater men noen har det nå blitt de siste årene. Og jeg ser at det er et tydelig behov for skyteprøven. Man kan selvsagt endre kriteriene men å fjerne den tror jeg ikke er en god ide. Til det tror jeg vi har for mange 30+5- skyttere her i landet som ellers ikke ville tatt i børsa i det hele tatt mellom desember og september. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Du har dessverre rett, @Umbo.

 

Jeg er så gammel at jeg husker hva som skjedde, da skyteprøven ble innført i 1965. "Erfarne jegere" møtte på banen med våpen som skulle være i 6,5, men som hadde god plass til 7,62-kula i munningen.

 

Et argument mot prøven er at Norge er av de få/det eneste (?) landet som krever en årlig prøve. Og at vi dermed bør slutte med det, og gjøre som andre land.

 

Mot det kan man argumentere med det særmerkde ved den norske jakta: At omtrent "Gud (har h*n avlagt jegerprøve??) og hvermann" kan jakte her i landet. I svært mange andre land er jakta forbeholdt en økonomisk eller føydal elite, og/eller så dyr at man må være sparsomt møblert i øverste etasje, for å dra på jakt uten skikkelige forberedelser.

 

Hvorvidt dagens prøve er ideell, eller om den kan endres til noe bedre, har vi diskutert før, og kan gjerne diskutere videre.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, tussehaugen skrev:

Enig der @Chiefen.v-2

Det bør heller tilrettelegges slik at det er enkelt for jegere å få skytetrening.

Den enkelte skytter har faktisk eit ansvar  å sjølv vurdere om han er skikket til å løsne skudd mot levende dyr. I dag er det for enkelte eit stempel erververt på ulike vis som tillater det...

I mitt distrikt er skytebanene nesten ikkje tilgjengelige. Feks. Man får ikkje skyte uten at banen er åpen, og det er den neststen aldri. Når det er åpent så er det 3x5 skudd og så får du ikkje lov å skyte meire trening... Så er det støy og nabo 3km vekk må jo taes hensyn til. Osv osv.

Godt det er myrer og privat skytesenter i nærheten...

Dette er jeg uenig i. Allerede når du maser om å få skyte har du plassert deg i kategorien "skyteinteressert", og jeg gjetter at du ikke har det aller minste problem med å klare prøven, selv uten trening.

De jegerene som ER et problem, det er de som ikke engang har lagt merke til at banene er stengt, og som må tvinges til å i det hele tatt prøve rifla før jakta. Det ser heldigvis ut til at det blir færre og færre av dem.

Vi har åpent storviltprøver/trening en gang i uka før sommeren, og to ganger etter sommeren. Før sommeren skjer det ikke at noen stryker, og jeg vedder på at 90% av de som stryker er de som kommer de siste par ukene, når de har tatt inn over seg at de faktisk må.

Det er ikke tilgangen til baner som gjør at folk stryker, det er at de må tvinges dit.

 

At så de som vil skyte ikke får, det er noe annet. Disse blir sikkert ikke så gode som de kunne blitt, men de er gode nok, i prøvesammenheng. Forøvrig har jeg aldri sett et skytterlag der man ikke kunne få tilgang til banen om man engasjerer seg litt.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den skytterlag/ banen du ikkje får tilgang til utanom på 2x15+5 eksiterer nok@M67

Den er ganske ny, topp utstyrt men akk så lite tilgjengelig. Kan godt ta deg med på sightseeing, kun til fots for det er sjølvsagt bom på vegen...

Når det gjelder meg sjølv så fyrer eg av eit skudd i ny og ne utan tilgang på bane så eg klarer meg fint🙂. Når det gjelder dei som må tvinges til banen så kjenner eg godt igjen din beskrivelse. Heldigvis er ofte deira jaktinteresse like laber.

Videre så står eg for påstanden med tvilsom erverv av godkjent prøve, er dessverre meire enn ein påstand. Dokumentasjon på ”bestått“ prøve blir godtatt av alle og ingen tør/kan nevne mangel på skytetrening til jaktkollegaer, er mange som surfer på den bølgen...

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Hmm virker som jeg har tatt riktig beslutning når jeg vil vente med å delta på jakt til neste år, når jeg har et treningsgrunnlag. 
Jeg er sikkert en av disse som med litt motivasjon kan klare jegerprøven i år. Men uansett hvor mnage treningskudd jeg får peiset avgårde 
tror jeg ikke jeg har selvtillit til å delta på noen jakt i år. Iverfall ikke på Seljakt, som er planen. 
Om da ikke det mirakuløse skjer at alle skudd havner innafor et kronestykke, og at de siste 25 år uten å ta i et våpen ikke har gjort noe med skyteferdighetene :-D

Men klikkpatronene ligger klar, og jeg har sett meg ut et kvithull bortpå begge å skremme livskiten ut av, bare nå børsa kommer i posten, hehe

Så får Hagla tilfrestille jaktiveren....



 

Link to comment
Share on other sites

Byttet skytebane i år. På den gamle var det stress, 30+5 og ut. Skiver kun på 100 meter var tilgjengelig for almennheten. Den jeg bruker nå ligger litt lengre unna, men med et fantastisk miljø og anlegg. Elektroniske blinker på 100, 150 og 200 meter. Rundskiver, rein, rådyr, villsvin og rev. Har nesten kun skutt på 200 og 150m i år, alltid ledig på de standplassene. Forrige gang var det en som kom med nytt våpen og traff ikke skiva på 100 meter. Da ble det kaffepause mens skyttelagets folk satte opp pappskive på 30 meter og hentet kikkert på stativ for å se treffene og hjelpe til å skru. Skikkelig service og hjelp.

 

 Meldte meg inn i skytterlaget allerede etter første turen, det samme har flere av mine kompiser. Og har aldri trent mer og variert enn i år. De gode banene og folkene fins. Bli med og gi en innsats. Veldrevne baner betyr mer for jegere og skyting enn vanskeligere krav til oppskyting. 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Ja har allerede meldt meg inn i skytterlaget. Tror jeg. Har ikke hørt et pip siden jeg sendte inn påmeldingskema via hjemmesiden for flere uker siden, Men har  satt det på konto for sommerferie. 
De har vist Seniortrening på Torsdag, så jeg møter fram da, forhåentligvis med børsa i bagasjerommet. 
Jeg får i alle fall snakke med dem, og se an hvordan det ligger an med å få skutt  litt i kikkertklassen hos dem :-D
Jeg ser nå i alle fall at det kjører en enslig bil dit i ny og ne, og kort etter kommer det noen skuddserier. Så noen har da tilgang.

Plan B er bane i nabokommunen der de ifølge en kompis skal være litt mer immøtekommende sier han.

Og plan C er kompisens private bane, men der må det skytes med demper for å unngå naboklager.....

 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Har sagt det før, og sier det igjen. Skyteprøvens viktigste bidrag er til lagenes økonomi, og det skal man ikke være lei seg for. Hadde ikke vært så mange ok baneanlegg (med elektroniske  skiver) å trene på uten dette bidraget. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Og som nevnt, ja til krav om dokumenterte treningsskudd men "manndomsprøven"-bare tull.

Jeg er ikke helt enig. Det er såpass mange som sliter, selv etter ofte mer enn 50 treningsskudd, at jeg tror det er lurt at de får kjenne litt på det. At det er en test som må bestås. På den måten får de kanskje motivasjon til å  legge litt mer kvalitet ned i treningsskuddene også. Spørre om hjelp om det trengs eller ta imot hjelp om det tilbys. Det jeg også ser er at det kommer mange helt nye jegere som ikke er vokst opp slik som mange av oss, med våpen og skyttere i familien. Disse må ofte lære ting helt fra grunnen av og da er det ihvertfall greit at de x antall treningsskudd de må ha faktisk ender opp i en prøve som må passeres. Fordelen med disse helt ferske skytterene er i det minste at man ikke trenger å avlære de altfor mange tillærte synder, slik jeg har måttet omprogrammere meg de siste årene 😉
 

2 timer siden, lilleulv skrev:

Byttet skytebane i år. På den gamle var det stress, 30+5 og ut. Skiver kun på 100 meter var tilgjengelig for almennheten. Den jeg bruker nå ligger litt lengre unna, men med et fantastisk miljø og anlegg.

Dette er utrolig viktig. På vår skytebane prøver vi å tilby det du beskriver og jeg føler vi er på god vei. Nå tilbyr vi organisert instruktørhjelp stort sett på hver eneste jegertrening, vi lar skytterene få tid til å kose seg og vi prøver å ha en trivelig og åpen tone på standplass. Tilbakemeldingen fra de som kommer for å trene er god og vi har overraskende godt besøk selv i år hvor mange ikke trenger oppskyting. De kommer fordi de trives hos oss. Skyttere som ellers kunne vært typisk 30+5-kandidater stikker innom flere ganger i sesongen fordi vi tilbyr noe de setter pris på. Da er det kjekt å organisere skyting! 
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de fleste av både de som utformer regelverket og oss som må etterleve det innser at å skyte 5 skudd på en rensfigur på 100m, ikke er all verdens av prøve. Men det er vel mer en sikring for at alle som skal jakte i det minste må ha 2 kvelder på banen som et minimum. Dessverre ser jeg hvert år at enkelte må ha både 2 og 3 muligheter. Min subjektive mening er derfor at det har noe for seg. Så kan man selvfølgelig si at man burde gjort kravet strengere, kanskje helst i antall skudd, men også vanskeligere prøve, noe jeg teoretisk sett støtter. I praksis tror jeg dessverre det hadde vært vanskelig å gjennomføre rent kapasitetsmessig hvis man skulle eksempelvis skyte 5 skudd stående, liggende og på løpende.  Da man hvert år opplever tilnærmet tomme standplasser før ferien, men smekkfullt når man kommer utover i august.  

Link to comment
Share on other sites

Et lite forslag til å forbedre skyteprøve; Hvis man ikkje klarer den etter 2-3 forsøk må man ta nye 30 treningsskudd fordelt over to treninger før man får prøve seg igjen. Klarer man det ikkje da får man vente til neste år.

Ideelt sett burde man tilby dei som sliter litt et lite kurs en kveld der de får innføring/oppfrisking i det grunnleggende og får plukket bort litt feil, men all den tid det ofte er lettere å drive en underavdeling av kondomeriet i vatikanstaten enn å finne frivillige til å hjelpe til under treninger/dugnader generelt er jo det litt vanskelig å få til.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Umbo skrev:

Det er såpass mange som sliter, selv etter ofte mer enn 50 treningsskudd

 

Og det 99% av nevnte kategori sliter mest med, er å ta imot instruksjoner/tips og råd.

 

Det starter gjerne med at de skyter noen skudd med anlegg på sekk/liggeunderlag/tofot,  for så å konstatere at børsa går 15 cm til høyre og opp klokka 13.00, men "skru på kikkerten?!? Er du gal mann!? Den gikk beint i fjor og året før, så her skal det ikke skrues så mye som et knepp!"  

 

Så fortsetter de gjerne med noen serier liggende uten anlegg, mens svetten pipler og "samlinga" ligger som ei haglesørpe langt ute til høyre og opp i det hvite på skiva, med en og annen slenger inn i svarten, som trolig skyldes avtrekksfeil. Men, skru på kikkerten? Neienei! Jaktammoen går "midt i", skjønner du!

 

Om jeg som standplassleder påpeker at skyteteknikken er så som så i tillegg, så kommer det bare en masse unnskyldninger om "hardt betong-gulv" og "vanskelig å finne midt i på elektronikkskiva" osv

 

Så går ferden over på Villreinskiva og her skyter de like ille, om ikke verre, og etter 2-3 mislykkede førsøk er de så frynsete i nervene at de sporenstreks må hjem og ta seg en dram for ikke å gå helt i kjelleren.

 

Etter mange år som standplassleder så ser jeg denne gjengangergruppa, år etter år. De VIL ikke ta imot instruksjoner/tips/råd. Samme trynene som sliter. Heldigvis blir de færre, men noen nye "rekrutter" kommer til hvert år.

 

 

5 timer siden, Adarma skrev:

Ideelt sett burde man tilby dei som sliter litt et lite kurs en kveld der de får innføring/oppfrisking i det grunnleggende og får plukket bort litt feil,

 

Den kategorien vi snakker om her, må sannsynligvis trues til å melde seg på et sånt kurs, uansett. De er enten ikke interessert nok i skyting, eller har skytebane-fobi. Skyteprøven er kun et nødvendig onde for å komme seg på jakt.

 

Når det skal sies, så tror jeg ikke disse nevnte kasus er de som er mest triggerhappy på jakt heller, så det går som regel bra. Noen må jo være båltenner i jaktlaget også :)

 

 

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hewi skrev:

Når det skal sies, så tror jeg ikke disse nevnte kasus er de som er mest triggerhappy på jakt heller, så det går som regel bra. Noen må jo være båltenner i jaktlaget også

Det er min oppfatning også, har en kar i elgjaktlaget som aldri har løsnet skudd mot elg i de 22 årene jeg har vært med, men ivrig på driving og båltenning. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hewi skrev:

"skru på kikkerten?!? Er du gal mann!? Den gikk beint i fjor og året før, så her skal det ikke skrues så mye som et knepp!"  

Far min kom hjem etter å ha testet rifla om den traff der den skulle etter å ha gått på tryne i skogen. Den gikk ut til ene siden i fin sammling, han ble anbefalt av skyte-leder (aktiv DFS skytter) å bare forandre siktepunktet. Funket jo fint helt til jeg spurte hvilken vei det ble om skiva/dyret stod andre veien.... 

2 timer siden, hewi skrev:

Men, skru på kikkerten? Neienei! Jaktammoen går "midt i", skjønner du!

Der må selgere av ammo også ta mye av skylden, er ikke få ganger de har fortalt meg at disse går helt likt bare å skyte inn med helmantel og gå på jakt...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

"Smitteverntiltak gjer at årets jegerar kan jakte utan å trene i forkant. – Det gjer at fleire dyr vil lida, seier dyrevernorganisasjonen Noah."

 

Vi kan vel ikke helt se bort i fra at NOAH muligens har et lite poeng her? De som er mest usikre til skyteprøven er de som trener minst, og som tidligere år måtte ha en fot bak i form av 30 obligatoriske treningsskudd før prøven. Både for treningens skyld og for å sjekke treffpunkt etter fjorårets sesong. Og en skadeskutt bjørn i Sverige gjør jo ikke at saken kommer i et bedre lys? 

Link to comment
Share on other sites

Har nå sett noen som slår seg på bryskassa, og proklamere at nå har de tatt treningsskuddene og skyttprøven på riflene sine, selv om det ikke var nødvendig i år! Og det må de gjerne gjøre, men å sette seg til dommer over andre jegere ser jeg ikke poenget med! Selv har jeg vært på skyttebanen for å trene litt, og sjekke riflene som skal jaktes med, at de går som de skal. Så ikke minst, støtte de lokale skytteklubbene i disse tider er viktig(betaler for trening). Og litt prat med andre kjente der er heller ikke å forakte, selvfølgelig på trygg avstand. 

 

Shitt jakt der ute. :)

 

Sako_35

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

9 minutes ago, sako_35 said:

Har nå sett noen som slår seg på bryskassa, og proklamere at nå har de tatt treningsskuddene og skyttprøven på riflene sine, selv om det ikke var nødvendig i år!

Da kalles det ikke skyteprøve men SKRYTEPRØVE.😇

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Sølvrev said:

"Smitteverntiltak gjer at årets jegerar kan jakte utan å trene i forkant. – Det gjer at fleire dyr vil lida, seier dyrevernorganisasjonen Noah."

 

Vi kan vel ikke helt se bort i fra at NOAH muligens har et lite poeng her? De som er mest usikre til skyteprøven er de som trener minst, og som tidligere år måtte ha en fot bak i form av 30 obligatoriske treningsskudd før prøven. Både for treningens skyld og for å sjekke treffpunkt etter fjorårets sesong. Og en skadeskutt bjørn i Sverige gjør jo ikke at saken kommer i et bedre lys? 

Hva har en skadeskutt svensk bjørn med norsk skyteprøve å gjøre?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Statistikk på skadeskyting finnes ikkje og det er vel snaut mogleg å lage ettersom definisjonen ikkje er konkret.

Kva som skjer i sverige er ikkje relevant, norske lover stopper stort sett ved grensa sjølv om det er mange som ikkje forstår det. I tilleg er neppe skytter nordmann ettersom det er ”stengte“ grenser

Videre så er vel påstanden til noha litt underlig ettersom dei meiner at alt vilt lider under jakt. Ikkje lett å overstige 100%, spørs om dei forventer større uttak denne sesongen.
Ikkje uvventa er nrk ein ikkje objektiv budbringer for denne type organisasjoner. Noko er altså fortsatt som normalt...😂😂

 

Link to comment
Share on other sites

Besøk på skytebane bør være en positiv opplevelse. Når man leser her inne kan det virke som det motsatte er tilfelle..."frynsete nerver,..må hjem å få en dram,..2-3 mislykkede forsøk".. Kanskje en noe begrenset gruppe dette, men likevel er tiden inne å få slutt på dette særnorske tullet. Det som må være viktig er at jegeren bygger TILLIT til sitt våpen.- Han VET at hans rifle treffer dit han sikter,- STOLER på ammunisjonen han har valgt og at denne har den nødvendige kraft og presisjonen som kreves til oppgaven. 

 

Dette bygges selvsagt gjennom trening og atter trening. Tilgang til åpne skytebaner, og om skyteprøven egentlig handler om å verifisere et våpens treffpunkt/innskyting med godkjent ammunisjon (som noen mener),- så gjøres dette best fra anlegg og støtte i benk.- Det er her man ev kan bistå og hjelpe de som er usikre.

Obligatoriske treningskudd,...ok, kanskje, men som jeg skrev,.. bistå og gjør besøket på skytebanen til en positiv opplevelse for både unge og eldre jegere.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bobby said:

Besøk på skytebane bør være en positiv opplevelse. Når man leser her inne kan det virke som det motsatte er tilfelle..."frynsete nerver,..må hjem å få en dram,..2-3 mislykkede forsøk".. Kanskje en noe begrenset gruppe dette, men likevel er tiden inne å få slutt på dette særnorske tullet. Det som må være viktig er at jegeren bygger TILLIT til sitt våpen.- Han VET at hans rifle treffer dit han sikter,- STOLER på ammunisjonen han har valgt og at denne har den nødvendige kraft og presisjonen som kreves til oppgaven. 

 

 

Det er fremdels en liten gruppe som kvier seg for å gå på skytebanen - de VET at de ikke treffer noe som helst, og de syns det er flaut. Derfor kommer de siste dagen og kun den, når det er pålagt prøve. Jeg forventer ikke disse på banen i år.

Derimot tror jeg de aller fleste trives på banen - for de kommer igjen og igjen, corona eller ikke. vi har hatt 10-20 "utmeldinger", av folk som ikke "har tenkt å skyte i år" - ikke vet jeg hvorfor, men de er altså 1-2% av medlemmene, så mange er det ikke. Forbedrede purrerutiner kan vel også være en årsak her.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vel opplevelsen av skytebanen da jeg var og prøvde meg på noen "treningskudd" til jegerprøven, var av en slik art at jeg ikke gidder å kasrte vekk flere skudd på det i år, siden jeg ikke skal delta i storviltjakt. Jeg hadde dog lyst å se om jeg kunne klare prøven. Men det blir med den ene gnagen, for det stressoplegget der det gjaldt å pumpe ut skuddee så rakst som mulig er rett og lsett ikke gøy. Så om det er oplegget rundt omkring, skjønner jeg godt at folk som ellers er lite eller ingenting på bane, ikke gidder å møte opp frivillig for å "trene". For de skuddene der, var det NULL treningsverdi i. 
Skyyerne kunne like gjerne tatt ammoen og kaset den mot blinken, og dratt hjem og tørrtrent litt på stuegulvet. Sistnevnte hadde de jo fått noe igjen for. 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Tjukkas said:

det stressoplegget der det gjaldt å pumpe ut skuddee så rakst som mulig er rett og lsett ikke gøy

Dessverre er det mange arrangører av både treningsskudd og oppskyting som kun er interessert i å tjene penger på dette. De skal ha flest mulig gjennom 15 skudd så raskt som mulig og er lite interessert i å hjelpe og veilede deltakerne. Det gjør det til en negativ opplevelse for jegere, og er en av årsakene til at mange kvier seg for dette hvert år.

 

11 minutes ago, Tjukkas said:

Skyyerne kunne like gjerne tatt ammoen og kaset den mot blinken

Jeg pleier kalle slike treninger for produksjon av tomhylser, jegeren får et papir på avlagte skudd. Men har svært lite treningsutbytte av det. Skal vi få jegere med bedre skyteferdigheter må det tilbyes treninger som gir treningsutbytte. Tomhylseproduksjon er bra for industri og handel, men ammunisjonen er ofte nærmest bortkastet når det står standplassledere bak med stoppeklokke og stresser for å få farten opp.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Per-S said:

Dessverre er det mange arrangører av både treningsskudd og oppskyting som kun er interessert i å tjene penger på dette. De skal ha flest mulig gjennom 15 skudd så raskt som mulig og er lite interessert i å hjelpe og veilede deltakerne. Det gjør det til en negativ opplevelse for jegere, og er en av årsakene til at mange kvier seg for dette hvert år.

 

Jeg pleier kalle slike treninger for produksjon av tomhylser, jegeren får et papir på avlagte skudd. Men har svært lite treningsutbytte av det. Skal vi få jegere med bedre skyteferdigheter må det tilbyes treninger som gir treningsutbytte. Tomhylseproduksjon er bra for industri og handel, men ammunisjonen er ofte nærmest bortkastet når det står standplassledere bak med stoppeklokke og stresser for å få farten opp.

Mitt inntrykk, fra flere baner og skytterlag, er at viljen og interessen for å hjelpe og veilede er langt større enn viljen til å bli hjulpet og veiledet. Men det at det fremdeles fins lag som "jager" skytterene gjennom treningsskuddene er noe som bør tas tak i og gjøres noe med.

 

K

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

I mitt nærområde (innen 30 minutters kjøring) er det 4 skytebaner, og det er forskjell ja... Tre av dem er sånn noenlunde greie, mens den siste er skikkelig "cool" og fri for stress. Her finner man også folk som er innstilt på å hjelpe de som har behov. Jeg vil likevel hevde at det er bedre å ta fram rifla og skyte noen treningsskudd under litt mas og tidspress, hvis alternativet er å tørke støvet av den første jaktdag. For øvrig er det ofte mer travelt på skytebanene i august, så de som vil oppleve mest mulig avslappet stemning bør stille før ferien.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, bardp said:

Tror vel og at de som vil ha hjelp får det de fleste steder. Men det er dessverre mange som tydeligvis vet best selv og skyter deretter.

Her fikk man ikke ingen sjane til det. Det var stort sett, betal her. 
Legg deg der. Er skytterne klare, ild!

Og vi var ikke mange...kansje 4-5 på standplass til enver tid. Jeg for min del var jo helt ny i gamet. Men det var ikke tid mellom seriene, før eller etter til å spørre om noe som helst. Så på min bane må nok ivertfall denne kvelden avskrives som bortkastet tid og penger.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Her kjører vi ikke med noen felles ill kommando på jegerskyting. Her gis det individuell skytestart og vær enkelt kan skyte i sitt tempo til han er ferdig og får våpen visitert før han forlater standplass. Om noen vil ha hjelp er det bare å rekke en hånd i været så kommer en av standplass lederne og hjelper. Nå er jo dette en dugnadsjobb for lagets skyttere så at kunnskapen om kikkert og jaktvåpen kan være noe varierende er nå klart. Har ikke tall på hvor mange kikkerter jeg har skutt inn for ferske jegere som har fått de montert på sportsbutikken og som ikke er i skiva i det hele tatt. Kan man hjelpe til er det jo klart en skal gjøre det.

Og så har du da de selvstuderte ekspertene med magnum og stjernekikkert som ikke treffer noe som helst og heller ikke vil ha verken råd eller hjelp. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, bardp said:

Her kjører vi ikke med noen felles ill kommando på jegerskyting. Her gis det individuell skytestart og vær enkelt kan skyte i sitt tempo til han er ferdig og får våpen visitert før han forlater standplass. Om noen vil ha hjelp er det bare å rekke en hånd i været så kommer en av standplass lederne og hjelper. Nå er jo dette en dugnadsjobb for lagets skyttere så at kunnskapen om kikkert og jaktvåpen kan være noe varierende er nå klart. Har ikke tall på hvor mange kikkerter jeg har skutt inn for ferske jegere som har fått de montert på sportsbutikken og som ikke er i skiva i det hele tatt. Kan man hjelpe til er det jo klart en skal gjøre det.

Og så har du da de selvstuderte ekspertene med magnum og stjernekikkert som ikke treffer noe som helst og heller ikke vil ha verken råd eller hjelp. 

Nøyaktig samme som vi gjør og har her.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...