Jump to content

Nye jaktstøvler


jonnyols

Recommended Posts

Jörkangan er min favoritt etter å ha prøvd mange typer sko både med og uten goretex og anna tull. 

Brukte Lundhags i mange år og dette er fortsatt reserveskoa mine, gode men går så inn i h... fort ødelagt. Superlett og behagelig skallsko er uansett ĺĺĺĺM

mitt førstevalg sjølv om dei krever eindel puss for å vere vanntette 

Link to comment
Share on other sites

Bruker Alfa kun fordi de leveres i store nok størrelser.

Etter en sesong begynte de å sprekke rundt omkring i det ytterste laget, fortsatt vanntette og gode å gå i, men med store føtter og vanskelig å finne sko, er det noe drit når de varer 1-2 sesonger ved "lett" bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par Alfa Rype A/P/S GTX, og de fungerer nå greit. Han som pushet dem sa at de skulle være lette som joggesko, men jeg merket helt ærlig ikke noen åpenbar forskjell fra mine gamle M/77. Nytt måtte jeg nå likevel ha, og enn så langt har de fungert helt fint, dog vil jeg ikke påstå at de utsettes for noe særlig hard bruk eller krevende klima av meg.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mange forskjellige merker og generelt synes jeg holdbarhet har blitt mye dårligere. 

 

Nært alle merker begynner ofte å få sår og revner mellom sesong 1 og 2. De er ikke tette mer. 

Etter sesong 2 er det bare å kjøpe nytt. 

 

De skoene jeg liker best er crispi titan. Lette og med ypperlig passform. Holdbarhet er som for alle andre merker, ca 2 sesonger.  

 

Nå er sko veldig subjektivt, da vi alle er forskjellige, men anbefaler deg til å prøve crispi titan. 

 

De dårligste jaktstøvlene jeg har hatt er harkila, sendte de inn etter 1 sesong. Vanlig slitasje, altså utslitt var svaret.. sømmer som revner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå etter noen år gitt helt opp goretex sko. Jeg har nå kjøpt et par Lundhags for å prøve no nytt. Lei av at sko er lekk ut i 3. sesongen. Når man betaler over 3000 for et par sko, forventer jeg faktisk mer av varen når det gjelder holdbarhet. Håper og tror Lundhags skal leve litt lengre etter som at den tekniske oppbyggingen er enklere. Ingen menbran som skal holde tett. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gikk til innkjøp av Crispi Titan NW i sommer og er så langt ekstremt fornøyd med de. Lette, stabile og gode sko å gå lenge med. Bedre enn det jeg tidligere har hatt fra alfa, lundhags, viking og Härkila. Virker også som Crispi er et hakk over når det kommer til kvalitet også. 

 

Jeg valgte disse over kongsvoll evo pga vekten, og pga et veldig bra tilbud. Ser de i skrivende stund ligger for 3000kr som er noe rimeligere enn 4500 for kongsvoll som også er en faktor som bør vurderes.

Sett flere tester av forrige versjon titan hvor den går seirende ut, og er nå kommet i ny versjon som egentlig kun er en avstivet modell av den gamle. Er fornøyd med kvaliteten på støvlene så langt og de ser/kjennes påkostet ut. Jeg bruker for det meste mine støvler i nordnorsk myr og skogsterreng på jakt etter elg og rype. Går også en del i fjellet så var viktig for meg at skoen var stabil ved gåing i skrått terreng og at den var lett nok til at man kan gå en hel dag uten at de suger energi ut for hvert skritt.

 

Som alt annet som er laget i lær krever støvlene sitt vedlikehold og forholdsregler for at de skal holde bena tørre i krevende terreng. Har noen på jaktlaget som klager over forskjellige støvler og modeller år etter år med lekkasjer og sprukket skinn osv til tross for at de egentlig ble brukt relativt sjeldent. Når jeg tilfeldigvis så at de tørket støvlene sine i "støveltørker" med varmluft begynte jeg å forstå hvorfor vedkommende sleit med støvlene, og når jeg spurte hva han brukte for å behandle skoene sine med fikk jeg til svar at støvler med texmembran ikke skulle behandles "da de mistet sin pustende egenskap". 
Jeg behandler mine etter hver langtur med produkter fra Nikwax og etter en del vassing i myr preller fortsatt vannet av som om skoen var ny.

Anbefaler deg å iallefall prøve titan og kongsvoll mot hverandre bare for å kjenne forskjellen på bena og hvilken du liker best, men om du har bestemt deg for en av de to du nevner anbefales kongsvoll foran alfa's rype 😄

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har brukt Bergans "Pasvik Hunting High" sko i eit par år nå, og er storfornøyd med dei. Smører dei inn med bivoks to til tre ganger per år, alt etter korleis læret ser ut (varm skinnet med hårføner først og smør på godt med bivoks med fille).

 

Før eg kjøpte disse prøvde eg fleire anbefalte goretex sko, og synonymet med kvar ein av dei var at eg blei dassblaut på første turen det var litt regn/blaut. Kjøpte nettopp første fjellsko til sønnen og det var bare goretex sko tilgjengelig i hans størrelse, første turen me var på gjekk det bra første to dagene, og siste dag på vei tilbake kom regnet inn, når me kom til bilen kunne me tømme vann ut av skoene hans, bare fra å gå i blaut vegetasjon. (Vist nokon veit kor eg kan få tak i fjellsko til barn (rundt størrelse 33/34) i skinn (uten goretex stoff detaljer), så gje beskjed).

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Forfjording skrev:

Når jeg tilfeldigvis så at de tørket støvlene sine i "støveltørker" med varmluft begynte jeg å forstå hvorfor vedkommende sleit med støvlene,

Da vil jeg gjerne vite hvordan du tørker dine støvler fra en kveld til morgenen etter. Et par jaktsko må tåle å tørkes, enkelt å greit. Jeg går ikke i plaskvåte sko ei uke etter at jeg må forsere ei elv må en litt ugunstig plass. Noen ganger må man bare krysse. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Andreasv skrev:

Da vil jeg gjerne vite hvordan du tørker dine støvler fra en kveld til morgenen etter.

Det lure er å ikke bare ha et par støvler.

 

Om man har to par, så koster det akkurat dobbelt så mye, men de varer mer enn dobbelt så lenge.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Meindl Dovre.
Sliter nå på femte året og fortsatt holder de vannet ute (hjortejakt på Møre og elgjakt i utfordrende terreng i Grane, Nordland).
Ikke av de letteste, men super passform, meget god kvalitet på sømmer, kroker og maljer.
Har også brukt en lavere type (Meindl Burma?) til vanlig turbruk og de virker også å være nærmest uslitelige.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen med mange hær. Goretex blir det aldri mere på meg.

I fjor gikk jeg bare inn på en butikk, fant lærsko som passet og ikke altfor dyre.

Hvilken butikk det var spiller ingen rolle, hvilke sko eller hva de kostet husker jeg ikke. Kanskje prisen var i overkant av 2000 kr.

Holder de ut denne sesongen så er jeg nærmere målet om å komme under 1000 kr pr år..

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par Lundhags på ca femte året. Elgjakt, reinsjakt, fjellturer og tildels hverdagsbruk på vinteren. Passform er ikke allverden, prinsippet er "kjøp stort, fyll opp med ull". Ankelstøtten er heller ikke optimal, men akseptabel. Sålen kunne gjerne hatt mer friksjon. De blir litt våte ved tøff bruk, men ikke så ille. Men det er lite som holder på fukt, så jeg kommer langt med tørre sokker til neste dag. Og funksjonen er helt forutsigbar, ingen avhengighet av tander membran. Jeg er fornøyd, alt i alt.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Andreasv skrev:

Da vil jeg gjerne vite hvordan du tørker dine støvler fra en kveld til morgenen etter. Et par jaktsko må tåle å tørkes, enkelt å greit. Jeg går ikke i plaskvåte sko ei uke etter at jeg må forsere ei elv må en litt ugunstig plass. Noen ganger må man bare krysse. 

 

Jeg gjør ikke det. Om jeg mot formodning skulle bli søkkvåt bytter jeg støvler og lar de andre tørke, og bruker også papir i støvlene av typen verkstedpapir for å trekke ut den fukta det klarer. Bruker heller litt ekstra tid på å lete etter egnet plass å forsere, eller bruke 2x kraftige gummistrikk rundt goretexbuksa på hver støvel. Poenget er ihvertfall at INGEN støvler produsert i skinn og lær har godt av å stå i en støveltørker over natten. Varmen disse generer tørker ut skinnet og ødelegger egenskapene til skoene, enkelt og greit. ☺️ Er nok en grunn til flere produsenter og forhandlere fraråder tørking på høy varme, crispi f.eks fraråder faktisk tørk på gulv med varmekabler i. 

 

Jeg har tidligere tørket et par støvler på denne måten, og de var ødelagte etter en høst. Jeg orker ihvertfall ikke kjøpe nye støvler til 3-4,5k hvert bidige år når de pengene kan brukes på mye annet snertent jaktutstyr. 😄

 

15 timer siden, amatør skrev:

Det lure er å ikke bare ha et par støvler.

 

Om man har to par, så koster det akkurat dobbelt så mye, men de varer mer enn dobbelt så lenge.

 

Enig her. Har man mulighet, så bytter man støvler og lar de andre tørke. Om man er bakfjells og ikke har mulighet til å bytte støvler, har du som regel ikke mulighet til å tørke dem i utgangspunktet og må leve med våte sko. 

Hele poenget med å ta vare på støvelen sin og behandle den godt er jo å unngå å bli våt. Gore tex funker, det er en grunn til at det er verdens mest utbredte membran for å holde folk tørre. Det krever en del vedlikehold, men det har man igjen for. Kan sammenlignes med Goretex klær, om du ikke vasker disse og tromler for å få reaktivert membranen blir du våt til slutt om vannet blir liggende på klærne. Med en vask og re-impregnering preller bare vannet av og du er tørr helt til neste gang membranen blir mettet. 

Link to comment
Share on other sites

Goretex støvler tar kveld etter 1 års bruk uansett hva man gjør mot det. Dette med ankel støtte fra stive jaktstøvel med høy skaft holder jeg meg unna, fordi sånne alltid vil myke til etterhvert og virker ellers som å gå i tømmerklosser. Har kun brukt lette «Hiker» boots til jakt og fisking som Alfa Walk King. Tar på goretex gamasjer i myrete terreng. Har testet og gått ut 3 par med det amerikanske forsvarets høyskaftete Belleville 790 gore tex de siste år. Disse føles lett og puster svært godt.

Link to comment
Share on other sites

Goretex sko varer da betydelig mer enn ett år, i så fall klarer man ikke å vedlikeholde de. På samme måte som skinnsko må pusses, må gtx sko behandles også. Men ja, gode skinnsko kan mest sannsynlig vare lenger enn gtx sko, men jeg mener fordelene med gtx som pusteevne og vekt ift isolerint veier opp for dette.

 

Det er alltids noen semi-religiøse som sverger til vadmel og skinn, som om det ikke har vært utvikling de siste 100 årene, mens ca ingen profesjonelle miljø faktisk bruker det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, furuoglyng skrev:

Goretex støvler tar kveld etter 1 års bruk uansett hva man gjør mot det. Dette med ankel støtte fra stive jaktstøvel med høy skaft holder jeg meg unna, fordi sånne alltid vil myke til etterhvert og virker ellers som å gå i tømmerklosser. Har kun brukt lette «Hiker» boots til jakt og fisking som Alfa Walk King. Tar på goretex gamasjer i myrete terreng. Har testet og gått ut 3 par med det amerikanske forsvarets høyskaftete Belleville 790 gore tex de siste år. Disse føles lett og puster svært godt.

 

Goretex varer betydelig lengre enn et år forutsatt at man har "normal" slitasje på skoa. Om man bruker de unormalt mye kvelder det meste etter kort tid. Lær mykner noe til ja, men med antall snørepunkter som støvler leveres med idag er det sjeldent man føler at disse gir for dårlig ankelstøtte. De vil uansett gi bedre støtte en ankelhøye sko? Crispi Titan som jeg anbefalte veier 750gr, altså samme vekta som de skoa du refererer til som lette hiker boots så at de er tømmerklosser er jeg vel ikke helt enig i. 
Gamasjer hjelper fint lite i terreng jeg går i. Om man går med vann over ankelen over tid blir man våt om det kan trenge inn vann mellom sko og gamasj. 
Hvordan holder belleville'skoa seg over tid? Sko som bruker cordura/stoff er jeg ikke like begeistret for da erfaring tilsier at disse slipper inn vann relativt fort da det er vanskelig å behandle/Vedlikeholde og det mettes fort med dritt. 

 

15 minutter siden, msteiro skrev:

Goretex sko varer da betydelig mer enn ett år, i så fall klarer man ikke å vedlikeholde de. På samme måte som skinnsko må pusses, må gtx sko behandles også. Men ja, gode skinnsko kan mest sannsynlig vare lenger enn gtx sko, men jeg mener fordelene med gtx som pusteevne og vekt ift isolerint veier opp for dette.

 

Det er alltids noen semi-religiøse som sverger til vadmel og skinn, som om det ikke har vært utvikling de siste 100 årene, mens ca ingen profesjonelle miljø faktisk bruker det. 

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Belleville skal ikke behandles med noe, ellers tettes gore tekstilen. Har brukt Alfa Walk King og Belleville 790 daglig...begynte å ta inn vann etter 12 mdr. Skyller nubukskinnet til 790`n i dusjen mens jeg skrubber med ren børste.

Edited by furuoglyng
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd det meste. I det siste har jeg gått tilbake til "basic": Forsvarets M77 og eventuelt fotposer. Ikke best komfort, men de tørker raskt, er enkle å impregnere/vedlikeholde og de er såpass rimelige at jeg kan bytte de ut uten å bli ruinert når de blir slitt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

All goretex tekstil skal impregneres på nytt, hvis de sier noe annet er det ikke goretex. Hvor ofte er forskjellig hva de mener fra merke til merke, men ved daglig hard bruk er det ikke langt fra annenhver uke. Dvs også med spraying av goretex impregnering.

 

Man skal ikke bruke noe fett og lignende, men egen gtx/dwr spray.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, skog skrev:

Jeg har prøvd det meste. I det siste har jeg gått tilbake til "basic": Forsvarets M77 og eventuelt fotposer. Ikke best komfort, men de tørker raskt, er enkle å impregnere/vedlikeholde og de er såpass rimelige at jeg kan bytte de ut uten å bli ruinert når de blir slitt.

Få tak i ett par tykke støtabsorberende soler, så tror jeg du er klar for det meste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 15.8.2019 den 10.36, Andreasv skrev:

Jeg har nå etter noen år gitt helt opp goretex sko. Jeg har nå kjøpt et par Lundhags for å prøve no nytt. Lei av at sko er lekk ut i 3. sesongen. Når man betaler over 3000 for et par sko, forventer jeg faktisk mer av varen når det gjelder holdbarhet. Håper og tror Lundhags skal leve litt lengre etter som at den tekniske oppbyggingen er enklere. Ingen menbran som skal holde tett. 

Har også parkert goretex blyklumper med tull og fjas til fordel for skallsko. Lundhags blir du nok fornøyd med, dei er ikkje perfekte men gode. Har sjølv gått ut 3 par og har to som fortsatt er brukande til reservesko.

Det klages på glatte såler og det stemmer for gamle sko,  sålene eldes og blir harde. Nye lundhags såler sitter som limt så pass på at du ikkje får sko som har liggi lenge på lager. Hælgrepet er litt dårlig for mine føtter og sømmene på innsida av skoen slites fort istykker i røysa. Bruk snowseal så holder dei tett ei helg med drittvær, vær meget gjerrig med lærfett  for læret blir alt for mjukt og elastisk, max 1-2 ggr pr sesong.

Kjøpte Jörkangan i fjor og dei er lik Lundhags i oppbyggingen men leverer meget i forhold til mine forventninger og ser ut til å holde mykje bedre. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker som @seawolf den høye varianten av Meindl. Dette har vært mitt valg de siste 12 årene, og jeg er fremdeles på andre paret (de blir riktignok bare moderat benyttet hver sesong). Nei, denne støvelen er ingen lettvekter, men til gjengjeld er den stabil og gir god sideveis støtte i bratte hjortelier. Og med alle støvler som har en eller annen mebran som ofte slutter på "tex", før eller senere sprekker denne på de mest påkjente stedene. Men Meindl er så langt de mest solide støvlene jeg har prøvd. Sålen er heller ikke spesielt glatt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

På 15.8.2019 den 8.30, msteiro skrev:

Bruker Alfa kun fordi de leveres i store nok størrelser.

Etter en sesong begynte de å sprekke rundt omkring i det ytterste laget, fortsatt vanntette og gode å gå i, men med store føtter og vanskelig å finne sko, er det noe drit når de varer 1-2 sesonger ved "lett" bruk.

Jeg har også store føtter og har problemer med å finne store nok sko.

Faktisk har jeg så store føtter at jeg får støtte til sko. Jeg kjøper sko fra TOV (trøndelag ortopediske verksted) og der har jeg fått tak i to par Bestard fjellsko. Det er de eneste fjellskoene jeg har hatt som har vært store nok og gode å gå i. Har vel prøvd det som er av merker men ingen kan måle seg med Bestard sine. Har jaktet i godt over 40 år så har da prøvd en del.

Denne jeg har 👉  https://www.bestard.com/ficha.php?idioma=eng&t=700-2006-Sarek-OFS

Anbefales på det sterkeste👍😊

Link to comment
Share on other sites

Har en føler inne hos Scarpa på hva de har på lager. De har tidligere hatt en del militær modeller som ikke er i sortiment på lager, bla en de utviklet for norske spesialstyrker. Har den men synes den blir for tung. 

 

Vurderer sterkt Inov8 Roclite 345 i helt andre enden, joggesko med høyde og støtte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 8/15/2019 at 9:46 AM, ladebenken said:

Har prøvd mange forskjellige merker og generelt synes jeg holdbarhet har blitt mye dårligere. 

 

Nært alle merker begynner ofte å få sår og revner mellom sesong 1 og 2. De er ikke tette mer. 

Etter sesong 2 er det bare å kjøpe nytt. 

 

De skoene jeg liker best er crispi titan. Lette og med ypperlig passform. Holdbarhet er som for alle andre merker, ca 2 sesonger.  

 

Nå er sko veldig subjektivt, da vi alle er forskjellige, men anbefaler deg til å prøve crispi titan. 

 

De dårligste jaktstøvlene jeg har hatt er harkila, sendte de inn etter 1 sesong. Vanlig slitasje, altså utslitt var svaret.. sømmer som revner.

 

Gammel tråd men tenkte å informere om at jeg snart har 500km på mine Crispi titan gtx (2019) og de holder fortsatt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Utvendig slitasje er alt etter bruksområde. Reinsjakt i ur gir mye mekanisk slitasje. 
 

jeg kjøpte nye crispi sko, den lave modellen med oransje såler. I august i år. 
 

disse har allerede flere dype rifter i skinnet og venstre sko lekker litt, ca 10 dager på reinsjakt og 14 dager med hjortejakt. 
 

Aner ikke antall km, men det blir fort 15-20km/dag i reinsfjellet, appen på tlf sier 16-25km/dag under reinsjakten

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

Har jo sett folk på jakt i gummistøvler. Men for meg fungerer gummistøvler kun til potetopptaking og lignende. For og gå i skog og mark må det for meg være skikkelige lærstøvler. Criski og la sportiva funker bra for meg.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

For meg har crispi fungert godt. Gir meg mindre blemmer under beina med tung sekk enn alfa. Skoene vider seg jo ut ved bruk noe som kan sees på bildet. Tendenser til småsprekkker der sålene er limt pluss at sålen slites jo. De gamle på bildet er Kongsvoll. Like tette enda. De nye er Hunter. Stort sett brukt på hjortejakt på vestlandet.

Screenshot_20220923_192458.jpg

Screenshot_20220923_192446.jpg

Screenshot_20220923_192434.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har flere par lærstøvler. Både med, og uten membran. De er gode til sitt bruk. Særlig dersom man skal bære i ulendt terreng. Uansett om de er tette, blir de tunge etter noen dagers kontinuerlig bruk. Både lær, og for mettes av fukt fra innside, og utside. Derfor har jeg de senere år foretrukket lettere støvler i type kanvasmateriale til bevegelig jakt med hund i  hjortelier. Føles som å ha joggesko på føttene i sammenlignet med lærstøvler. 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er fan av La Sportiva til høyfjellet, og da helst "mountaineering" type støvler, altså ganske lave og dønn stive i både såle og ankel. Tenk støvler man kan feste stegjern på (ikke at jeg bruker stegjern da).

 

Det gir mye mindre belastning på ankel og fot enn mykere støvler når man skal gå i ura hele dagen.

 

I skævven bruker jeg overraskende ofte høye Muck Boots. Mye stivere enn gummistøvler. 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (På 15.8.2019 den 9.04):

Mine Alfa Bever Grip har vært veldig slitesterke, men såla er utslitt nå så jeg kjøpte et par Crispi Titan 2019. Har bare brukt de på et par korte turer, men de er veldig lette i forhold hvor stabile de er. Hardtesten kommer på fuglepremieren den 25. August. 

Crispi Titan NW var ikke en suksess. Fikk gnagsår av de og så tok de inn vann bak på venstre hæl. Har en kollega som også hadde lekkasje i hælen på sine. Bytta til Alfa Rype ASP. Har jakta med de i tre sesonger, men også brukt de på fisketurer. Det er virkelig gode lettvektere på godt og ondt. De er tette og lette, men de har ikke så mye støtte og er ganske nøye med strammingen av reimene. Har brukt de på alt fra tiurjakt etter bløte myrkanter til fjellrypejakt på toppene. Har vadet over småelver, de er tette. De jeg synes er negativt er strammingen. Fint at de ikke har lær i seg, den eneste vedlikeholdet er å spole av de.

Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (På 23.9.2022 den 19.28):

For meg har crispi fungert godt. Gir meg mindre blemmer under beina med tung sekk enn alfa. Skoene vider seg jo ut ved bruk noe som kan sees på bildet. Tendenser til småsprekkker der sålene er limt pluss at sålen slites jo. De gamle på bildet er Kongsvoll. Like tette enda. De nye er Hunter. Stort sett brukt på hjortejakt på vestlandet.

Screenshot_20220923_192458.jpg

Screenshot_20220923_192446.jpg

Screenshot_20220923_192434.jpg


Jeg har også ett par av Kongsvoll. 
Tipper de er bikka 10-12 år nå, og fremdeles tette! Gode å gå på er de også, men noe tunge- spesielt når det er vått. 
Bruker mine årlig og jakter alt fra skogsfugl, til hjort og reinsdyr i høyfjellet- kvaliteten har vært A+ i min bok. 
 

Har også ett par lettvektere, blant annet noen Lundhags. De er veldig greie når det er tørt, men lekker som ei sil på tross av gjentatt pussing. Sålen til alt av lundhags jeg har prøvd, er alt for tynn/hard. De er rett og slett helt jævlig å bære ut ett voksent reinsdyr på.. men hui hvor fort og lett man går! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...