Jump to content

Hvilket-kaliber-du-velger-er-ikke-viktigst-felle-elgen


vest

Recommended Posts

I  denne artikkelen kjem det fram ein del påstander . Det blir nemnt at sjølv om det er små forskjeller på dei ulike kalibra så viser tall dei refererer til frå i 2005 (Bedre Jakt) at det er størst andel ikkje dødelig første skudd i 30-06. Dette forklarer dei med truleg dårlig plassert førsteskudd pga at 30-06 gir kraftigare rekyl enn 308win og 6.5x55 som er dei 3 mest brukte kalibra. No har ikkje eg nokon god forklaring, men rekylforskjellen er no minimal etter min meining .  Ei anna forklaring kan vore vere tilfeldigheter pga lite antall tilfeller.  Men kor relevant er det egentlig å snakke om dette i dag når ein svært stor andel av jegerane brukar lyddempar?   Ja kor stor andel er det som brukar lyddempar? Eg hugsar ikkje om eg hadde det i 2005,men no har eg det på alle 3 jaktrifler mine . Det kunne heller vore interessant å sett nye tal på om fellingen har blitt bedre med lyddempar pga mindre rekyl. Eller kan det vera negative effekter med dempar som trekk i andre retningen? https://jaktogfiske.njff.no/jakt/2018/11/hvilket-kaliber-du-velger-er-ikke-viktigst-felle-elgen

Edited by vest
Link to comment
Share on other sites

Den negative effekten jeg har registrert er at vekten på børsene øker og at de med  mindreverdighetskomplekser og primitiv hersketeknikk refererer til lyddemper som "pysetut". Dersom nyere undersøkelser skulle vise at skadeskytingen reduseres pga lyddemperbruk så er det absolutt en bonus. 

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

«Den høyeste andelen har faktisk .30-06 med sine 10,5 prosent, og det er ca. 1 prosent høyere enn de andre to.»

 

1 prosent??? Er ikke det det samme som «Jack Shit»?

Ja egentlig hadde dei ikkje trengt å nemnt dette,men når dei kom med "forklaringa" på forskjellen pga rekyl så synes eg , om den skulle vere rett, at det ikkje har noko å bety i dag.  Men  kunne det vere interessant å visst om jegerar generellt i dag skyt bedre på jakt pga lyddempar. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grunn til å tro at den differansen på 1% mellom 308 og 30-06 har noe som helst med rekyl og gjøre. De aller fleste bruker like kuler i tilnærmet lik hastighet i disse to kalibrene. Det er et titalls andre faktorer som spiller en vesentlig større rolle enn den lille hastighetsforskjellen eller kruttvekta mellom 308 og 30-06.  Denne konklusjonen kan ikke trekkes fra undersøkelsen. Det er synsing uten grunnlag.

 

Så til TS sitt spørsmål om jegere skyter bedre på storviltjakt med demper. Ja, det vil jeg tro noen gjør. Iallefall observerer jeg når jeg er standplassleder under skyteprøvene. At de som trener lite/er så stressa at de har problemer med prøva, pleier å skyte bedre/klare prøva, etter at de har fått seg demper. Så for den som trener veldig lite så, hjelper det absolutt med demper på banen. Spesielt siden det da er "slitsomt" å skyte noen serier etterhverandre.

 

Men de hadde hatt vesentlig bedre utbytte av å trene littegrann, enn å kjøpe seg demper. Eller helst begge deler da det er lettere å trene med mindre rekyl. Alternativt trene med 22 eller luft, som er en enda bedre løsning.

 

Og mtp jakt så er det ikke så dumt å skyte såpass at en vet hva en kan og ikke kan. Å kjenne sin begrensning er nøkkelen til å skyte gode nok jaktskudd og det kan ikke en demper på jakt gjøre noe fra eller til med.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har jaktet elg siden 1976.

Min mening er at minste elg kaliber bør være 338 med 250gr kule.

358Win, diverse 9,3 og 375H&H er utmerkede kalibre.

Med grovt kaliber blir det større hull, raskere blodtrykkfall og død.

Ofte har mann bare noen sekunder før elgen har forsvunnet,  og vinkelen kan bli litt feil

Ved treff i grove bein, så går kula gjennom og inn i vitale organer.

.

Jeg har deserved sett alt for mange ettersøkt av elg påskutt med 6,5 og 30 kaliber.

Trenden med lette "superkuler" gjør ikke små-kalibrene bedre, snarere tvert i mot!

 

Jeg regner med at kommentarene vil komme:

"tusenvis av elg skutt med Krag"

"308 me Elite er topp" osv osv osv

 

Tenk da, hvor mange elg er skadeskutt pga "undermåls" kaliber?

 

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Forklaringa finner du nok om du ser på våpen og kaliber på oppskytinga, og på skyteferdigheter og interesse for skyting der. 30-06 er såvidt jeg ser kraftig overrepresentert i gruppa/generasjonen som er totalt uinteressert i lære seg å skyte, mener de "skyter bedre i skogen", osv- fyll inn ønsket fordom.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Nyati skrev:

Har jaktet elg siden 1976.

Min mening er at minste elg kaliber bør være 338 med 250gr kule.

358Win, diverse 9,3 og 375H&H er utmerkede kalibre.

Med grovt kaliber blir det større hull, raskere blodtrykkfall og død.

Ofte har mann bare noen sekunder før elgen har forsvunnet,  og vinkelen kan bli litt feil

Ved treff i grove bein, så går kula gjennom og inn i vitale organer.

.

Jeg har deserved sett alt for mange ettersøkt av elg påskutt med 6,5 og 30 kaliber.

Trenden med lette "superkuler" gjør ikke små-kalibrene bedre, snarere tvert i mot!

 

Jeg regner med at kommentarene vil komme:

"tusenvis av elg skutt med Krag"

"308 me Elite er topp" osv osv osv

 

Tenk da, hvor mange elg er skadeskutt pga "undermåls" kaliber?

 

 

 

Personen på jaktlaget vårt som utvilsomt har skadeskutt mest, bruker 9,3x62 uten demper. Forøvrig det groveste kaliberet på laget. Hjelper ikke med stort hull i vomma hvis dyret skal blø ut fort. Ingen av de 12 siste elgene jeg har skutt, alle med 7 mm kule, (Barnes TTSX) har gått mer enn 20 meter etter påskyting. Jeg tviler forøvrig ikke et sekund på at du gjør en glimrende jobb med grovt kaliber, og at det er det beste for deg 🙂

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, M67 skrev:

30-06 er såvidt jeg ser kraftig overrepresentert i gruppa/generasjonen som er totalt uinteressert i lære seg å skyte,

Det er vel i stedet slik at .30-06 velges,.. og har blitt valgt i over ett hundre år av jegere/skyttere som oppskatter denne  patronens enorme spennvidde og fleksibilitet og som en hjemmelader "ser" potensialet i.

...30 - 06, verdens populæreste patron og som med letthet  håndterer kuler fra 123 til 220 grain ( 110 - 240 grain teoretisk).

 

49 minutter siden, M67 skrev:

fyll inn ønsket fordom.

?

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Nyati skrev:

"tusenvis av elg skutt med Krag"

En kamerat av meg som har "noen" elg på samvittigheten og svært mange ettersøksoppdrag bak seg fikk engang kommentaren om at det var skutt flere elger med 6,5 enn med noe annet kaliber.

Svaret var at det var skadeskutt langt flere elg med 6,5 enn med noe annet kaliber. 

Han sa også at når han gikk over til 220 gr kule i sin 3006 ble det langt tydeligere skuddtegn.

Det er helt klart at tyngre kuler har større effekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vil tro de allere fleste jegere vil trene adskillig mye mer med en 6,5/30 og 140/150 grs kule, enn noe annet med 250+ grs kule. Treningen vil nok ha større effekt på skadeskytingsprosenten enn valg av kaliber.

 

Mer pushing av 22lr og luft til treningsskyting hadde nok vært det aller beste. Spesielt nå om vinteren med stengte baner i ukedagene er luft redningen i en travel hverdag for min del.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Nyati skrev:

Har jaktet elg siden 1976.

Min mening er at minste elg kaliber bør være 338 med 250gr kule.

358Win, diverse 9,3 og 375H&H er utmerkede kalibre.

Med grovt kaliber blir det større hull, raskere blodtrykkfall og død.

Ofte har mann bare noen sekunder før elgen har forsvunnet,  og vinkelen kan bli litt feil

Ved treff i grove bein, så går kula gjennom og inn i vitale organer.

.

Jeg har deserved sett alt for mange ettersøkt av elg påskutt med 6,5 og 30 kaliber.

Trenden med lette "superkuler" gjør ikke små-kalibrene bedre, snarere tvert i mot!

Du har ikke vurdert kvalkanon da har du jo i tillegg en line i dyret om det skulle prøve å springe sin vei.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Super XX skrev:

Jeg lurer på hvor mye skadeskytingsprosenten hadde økt om Nyati hadde fått oppfylt sitt ønske🤔 

"De utrente" med 338. Huff..

 

Jeg kjenner en ung dame som skiftet pipe i Saueren.

Fra 6,5x55 uten demper til 9,3 me demper.

Hun sier at det er behageligere å skyte 9,3!

Samlingene er også meget bra.

 

Ser også at det vanlige argumentet" bedre med 6,5 i lungene enn 458 i vomma"

Helt riktig, men en 9,3 i lungene er ennå bedre.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

valgt i over ett hundre år av jegere/skyttere som oppskatter denne  patronens enorme 

Den har blitt valgt av jegere og skyttere som har valgt det første de ble tilbudt. Jeg sier ikke, overhodet ikke, at 30-06 er en dårlig patron, tvert i mot. Men mange tror nok at det er, om ikke dårlig, så uoptimal patron. Og det skyldes for en stor del det enorme tibudet av elendige våpen som har vært, og de elendige skyteferdighetene til en stor gruppe jegere som har kjøpt det som var enklest å kjøpe, evt. billigst.

Jeg har mange timer på skytebanen. Mange hundre i året. Færre nå på storviltprøver og andre "jeger"-treninger - jeg er lei av å være barnevakt for voksne folk... Men der også ennå. Nå er jeg mest barnevakt for unger i stedet :) Men det jeg har sett er at om noen har et problem, med våpen (fordi det er noe gammel mainnskit med vindskeivt sikte) eller med å skyte, fordi mannen dukker og kniper igjen øynene når han røsker av - så er 30-06 dramatisk overrepresentert som kaliber. Og mannen er nesten alltid over 50, eller mer. Jeg generaliserer jo, og mange er jo utmerkede skyttere og har valgt 30-06 for de enestående egenskapene ;) , men de er ikke de fleste™.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Nyati skrev:

Min mening er at minste elg kaliber bør være 338 med 250gr kule.

358Win, diverse 9,3 og 375H&H er utmerkede kalibre.

Med grovt kaliber blir det større hull, raskere blodtrykkfall og død.

Jeg skyter ikke bra med grove kaliber. Det har jeg forsøkt før, og jeg får vondt over øyet bare av å tenke på det. Hvis det f.eks. hadde blitt innført et krav, slik du anbefaler, hadde jeg trent minimalt med elgrifla. For de fleste vil det være bedre å skyte med et moderat kaliber, trene mye og skyte så sikre skudd som mulig på jakt. Hva bruker du selv da? Hvis du skal følge din egen logikk burde du jo være høyere opp på afrikakaliberlisten enn 375.. Eller har du også en grense der rekylen begynner å bli ubehagelig? Som igjen har ført til at du har tatt en fornuftig avgjørelse basert på egne preferanser kanskje?

Link to comment
Share on other sites

De elgene vi har funnet daue eller liggende i nærheten etter vomskudd, er utelukkende skutt med magnumpatroner. Så utgangshastighet helst over 900m/s er best ved vomskudd.

Sånn sett er det bedre med en 300 wby enn en 6,5x55 i vomma. Disse elgene var selvfølgelig ikke egna til menneskemat, men det blei nå iallefall ikke lange ettersøk

 

Men det er nok bedre med mer trening, enn å utstyre lagets vomskyttere ( Den mest notoriske bruker 6,5x55 )med magnumrifler med lette kuler i frisk hastighet.

En annen fordel med å trene er at en da behersker litt grøvre reskap, hvis en får lyst på det. Og iallefall har en ørliten mistanke om hvor en treffer, slik at en slipper å tømme hele magasinet etter elgen. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, 8X68S skrev:

De elgene vi har funnet daue eller liggende i nærheten etter vomskudd, er utelukkende skutt med magnumpatroner. Så utgangshastighet helst over 900m/s er best ved vomskudd.

Sånn sett er det bedre med en 300 wby enn en 6,5x55 i vomma. 

Men det er nok bedre med mer trening, enn å utstyre lagets vomskyttere ( Den mest notoriske bruker 6,5x55 )med magnumrifler med lette kuler i frisk hastighet.

Virker som dere bør bytte ut 6,5x55`en hans med noe magnumgreier, så det blir større sannsynlighet for å finne dyret i nærheten. 😉

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja,  kanskje det, veit a pokker hva vi skal gjøre. Vennlig mobbing har iallefall ikke funka. Et spesialtilfelle der trening heller ikke har hatt så stor effekt, fordi det koker over i hue når det kommer elg.

 

God elgmedisin med moderat rekyl er 8x57IS med fabrikkladd 12,7 g Oryx. Det er noe med forholdet mellom kulevekt,  diameter og utagangshastighet, som gjør at denne imponerer meg.

Samme med de gutta som bruker 18,5 g kule i 9,3'n i meget sedat hastighet (godt under fabrikknivå), det er også ei grei oppskrift. Synes dette funker vesentlig bedre enn 338WM, 375 og min egen 8x68S. Mtp fluktstrekning og kjøttødeleggelser.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, 8X68S skrev:

God elgmedisin med moderat rekyl er 8x57IS med fabrikkladd 12,7 g Oryx. Det er noe med forholdet mellom kulevekt,  diameter og utagangshastighet, som gjør at denne imponerer meg

Av og til har en jo flaks. Da jeg kjøpte min gamle mauser i 7,92 var jeg inne på tanken om å skifte løp i den til 308 fordi jeg da ville ha gratis ammunisjon men det ble nå heldigvis ikke noe av. Har brukt den på elgjakt i 30 år og den har alltid fungert perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er egentlig gammelt nytt, i Afrika er det tunge kuler i moderate hastigheter som har best rykte, sectional density på mer enn 300 etter engelsk mål er en tommelfingerregel for god effekt, hastighet 2200-2400 føtter. Der er det PH'er med mange tusen fellinger som uttaler seg.

Kommer du med supermagnum er ikke  det alltid like populært.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi kanskje et litt "uvanlig" elglag når det gjelder valg av kaliber, men here goes: 3 stk 375 H&H, 1 stk 300 H&H, 1 stk 338-06 A-Square, 1 stk 7 mm RM, 2 stk 30-06 og 1 stk 308 W.
Ingen har demper, de fleste er ivrige skyttere (jaktfelt, DFS, pistol) og trener mye, en skyter kun de obligatoriske skudda.
Alle greier prøven på første forsøk.
Kun noen få ettersøk på de 10 åra jeg har vært på dette laget, og årsak har vært skudd i kvist.
Alle dyr funnet og avlivet.
Ingen ettersøk med de groveste kaliber.

Konklusjon; kjenner man sitt våpen, bruker gode kuler og  treffer der en skal har ikke kaliber så mye å si.
Men blir det skudd, eller oppfølgingsskudd fra litt ugunstige vinkler, kommer det Per-S skriver over, inn som et vektig argument for større kaliber.
I tillegg viser dyra mye tydeligere skuddtegn når kalibret krabber over .30
Og igjen, det er hullet og blodtrykksfallet som dreper (gjennomskyting!) og  ikke den mystiske energien som "legges igjen i elgen" , her har større kaliber en fordel.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, seawolf skrev:

Nå er vi kanskje et litt "uvanlig" elglag når det gjelder valg av kaliber, men here goes: 3 stk 375 H&H, 1 stk 300 H&H, 1 stk 338-06 A-Square, 1 stk 7 mm RM, 2 stk 30-06 og 1 stk 308 W.
Ingen har demper, de fleste er ivrige skyttere (jaktfelt, DFS, pistol) og trener mye, en skyter kun de obligatoriske skudda.
Alle greier prøven på første forsøk.
Kun noen få ettersøk på de 10 åra jeg har vært på dette laget, og årsak har vært skudd i kvist.
Alle dyr funnet og avlivet.
Ingen ettersøk med de groveste kaliber.

Konklusjon; kjenner man sitt våpen, bruker gode kuler og  treffer der en skal har ikke kaliber så mye å si.
Men blir det skudd, eller oppfølgingsskudd fra litt ugunstige vinkler, kommer det Per-S skriver over, inn som et vektig argument for større kaliber.
I tillegg viser dyra mye tydeligere skuddtegn når kalibret krabber over .30
Og igjen, det er hullet og blodtrykksfallet som dreper (gjennomskyting!) og  ikke den mystiske energien som "legges igjen i elgen" , her har større kaliber en fordel.

 

På grunnlag av ditt og Nyati sitt  meget fornuftige innlegg og egen erfaring så vil jeg hevde at 9,3mm er et fornuftig minstekaliber for elg jakt..

 

Joda, elgen faller fint for 6,5 og .30 kaliberne......HVIS SKUDDMULIGHETEN ER OPTIMAL ELLER DEROMKRING..  Så er det denne elgklokka da...hvis en gir seg ut i motskudd skrått forfra...og treffer grove bein....kanskje med en ikke veldig premiumkule i et mindre kaliber...da har du det fort gående med ettersök og dritt...

 

Hvis du skyter et skrått motskudd med en 9,3mm eller .375 kule av god kvalitet så slår du grove bein i filler og sender en sky av beinsplinter inn i vitale organer...dyret kollapser og dör raskt....og alle er fornöyd..

 

Jeg hörer hylekoret allerede..." jeg skyter ALDRI sånne skudd..! ". Så dumt da....så mange skuddsjanser du går glipp av når du ikke har kaliber og kuler som holder mål for et slikt skudd.......................😉

 

Grove kaliber i moderat hastighet er toppers for elgjakt..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Nyati skrev:

Har jaktet elg siden 1976.

Min mening er at minste elg kaliber bør være 338 med 250gr kule.

358Win, diverse 9,3 og 375H&H er utmerkede kalibre.

Med grovt kaliber blir det større hull, raskere blodtrykkfall og død.

Ofte har mann bare noen sekunder før elgen har forsvunnet,  og vinkelen kan bli litt feil

Ved treff i grove bein, så går kula gjennom og inn i vitale organer.

.

Jeg har deserved sett alt for mange ettersøkt av elg påskutt med 6,5 og 30 kaliber.

Trenden med lette "superkuler" gjør ikke små-kalibrene bedre, snarere tvert i mot!

 

Jeg regner med at kommentarene vil komme:

"tusenvis av elg skutt med Krag"

"308 me Elite er topp" osv osv osv

 

Tenk da, hvor mange elg er skadeskutt pga "undermåls" kaliber?

 

 

 

Jeg har kun erfaring med 308 og kan derfor ikke si noe om hva som er best, men jeg er 100% enig med deg i at småkaliber ikke er bra nok på elgjakt.

Det begynner å bli noen år siden sist, men erfaringen var at rene sideskudd i lunge/hjerte fungerte bra. Det er dessverre ikke alltid skuddene er perfekte og av og til løp de urovekkende langt.

Skal jeg satse på elgjakt igjen blir det med nytt kaliber. (På renjakt er 308 derimot utmerket.) 

Edited by Haavard
Link to comment
Share on other sites

Dette kaliberhysteriet er egentlig ikke noe å diskutere. Mindreverdighetskomplekser tvinger frem et selvhevd i form av langpang med groveste mulige hull.

Et stort prosjektil vil aldri kunne kompensere for manglende evne til å bedømme situasjon og treffe der en skal.

Til de som mener at 358, 375 osv burde være minste tillatte kaliber til elg så vil jeg si at hvis dere ikke klarer å høste elg med 6,5x55 så skyld for pokker ikke på kaliberet.

 

 

 

🤭

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, jmosbakk skrev:

Dette kaliberhysteriet er egentlig ikke noe å diskutere. Mindreverdighetskomplekser tvinger frem et selvhevd i form av langpang med groveste mulige hull.

Et stort prosjektil vil aldri kunne kompensere for manglende evne til å bedømme situasjon og treffe der en skal.

 

Jepp, der kom den, rart det tok så lang tid......

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, pondoro skrev:

så vil jeg hevde at 9,3mm er et fornuftig minstekaliber for elg jakt.. 

 

 

Ingen tvil om at 9,3 x62 (eller x57) er et fortreffelig og fornuftig valg til elgjakt.

Likevel,.."minstekaliber"? - Den person som har nedlagt flest Elg (i verden?), svenske yrkesjegeren Karl-Henry Lundin valgte kal .30-06 til oppgaven.- Han hadde godt over 1000.st! på samvittigheten.

 

Med en god tung kule (med høy SD) i 06en kan man utnytte sine skuddmuligheter, også skråe motskudd eller skudd mot "stikkhålet".

 

 

Link to comment
Share on other sites

Den ene elgen jeg ikke skjøt skjøt jeg ikke med 35Whelen😆

Godt opp i ei fjellside, alene og arbeidsdag for resten av verden ble sykkelstyringen benådet av hensyn til min rygg.

 

Det jeg ellers har funnet ut er at fart funker om kula er god nok og at for kaliberet tunge kuler er fine greier. Kjedelige greier. Åja, Maryna på 13 forteller at zebra og wildebeest skyter hun med 243winchester😎. Det er jo litt kuult eller hva?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Elgjaeger skrev:

Burde vært påbudt å bruke så pass kaliber at man ikke trenger å treffe for å oppnå en human avliving:

 

 

Å drepe uten treff er ikke mulig. Tror bla. Mythbusters viste dette i en episode. Stearinlys og .50 cal. Kula måtte så å si fly gjennom flamma, for at det skulle  slokne. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok skutt flest elg med 9,3x62, men de siste 10-15 er skutt med 6,5x55. Årsakene er rett og slett latskap (gidder ikke skyte opp med 4-5 våpen lenger) og at 6,5’en passer meg perfekt. (At jeg samtidig kan irritere Nyati og Pondoro m.fl. er kun bonus 😜) Spøk til side... 6,5, og 30-kalibrene, er muligens marginal på elg, men er man villig til å gå glipp av noen ytterst få skuddsjangser, funker den helt utmerket. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Nyati skrev:

 

Tenk da, hvor mange elg er skadeskutt pga "undermåls" kaliber?

 

Har vært med på 1 ettersøk i år. 458 Lott. Elgen går (formodentig) enda. Blødde i 5 km. De øvrige 20 har gått i bakken oppskriftsmessig, og den ene var på et nabojaktlag der jeg stilte opp som "frivillig". 

 

Jakta i mange år med 308 og 35 whelen, og mente 6.5x55 var for veik. For å bevise dette kjøpte jeg en 6.5x55 og jakta med den noen år. Funka fjell, men som flere har antydet: Lite skuddreaksjon. Riktignok kappa på 41cm, men elgen daua da like godt den. Skjøt noen dyr med 8x68S men fant ut at jeg hadde lite bruk for langholdsegenskapene, så nå har jeg gått over til 8x57JS. Det er sånn passe, synes jeg. Litt spenning skal en da ha også. Noen dyr går rett i bakken, noen vasser rundt litt før de innser nederlaget. 

 

 

 

Edited by Jibrag
Link to comment
Share on other sites

Ser no at dette temaet har engasjert folk.  Håper da at denne artikkelen på side 6 kan ha interesse da den diskuterer nokre viktige poeng som ikkje har vore diskutert her eller i artikkelen som var utgangspunkt for tråden; "Does Caliber Affect Killing Power?"   https://riflesandrecipes.com/wp-content/uploads/2018/02/RLN37Feb2018.pdf     

Edited by vest
Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg ikke at vi som er her på dette forumet er representative for den jevne Norske elgjeger. Vi som er her er nokk over gjennomsnitt interessert i våpen og skyting. Den jevne Norske elgjeger hat kun et våpen og skyter kun 30 obligatoriske treningsskudd pluss oppskyting i løpet av året. Som standplassleder under elgprøva treffer en jo mange elgjegere og snakker med de. Og det er jo helt klart at jo dyrere ammunisjon de bruker jo mindre trender de. Ikke mange som gidder og skyte noen hundre treningsskudd når skuddene koster kr50,- pr stykk og de føler ubehag med og skyte med de. Den jevne elgjeger er ikke spesielt interessert i skyting og lader ikke sine egne skudd. Tror nokk det er langt mer å hente på å få elgjegeren til å trene mer en å øke kulevekten. De som skriver her på dette forumet og som bruker store patroner og sikkert ønsker å kunne få bruke 12,7 på elgen har nokk mer en et våpen og trener en del med lettere kuler i løpet av året så de blir ikke representativ for den jevne elgjeger. Får en som ikke skyter mer en han må tror jeg det er lite å hente på å utstyre han med kanon å sende han ut i skogen. Spurte en kar med et nytt våpen i digert kaliber på oppskytinga nå i høst hvorfor han hadde valgt det da han etter fjøre forsøk ikke klarte oppskytinga. Og han svarte at han hadde kjøpt det fordi han da ikke trengte å ta hensyn til busker og trer mellom seg og elgen. Og det hadde han nokk sikkert rett i når han allikevel ikke ville komme til å treffe elgen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

Var det ikke en eller annen som skjøt 1000 elefanter med 6.5 i Afrikatida?

 

K-

Walter D.M. Bell

  • He shot exactly 1,011 elephants; about 800 of them were shot with Rigby-made 7x57mm (.275 Rigby) rifles and round nose 173 grain military ammo.
  • He shot elephants with a Mannlicher-Schoenauer 6.5x54mm carbine using the long 159 grain FMJ bullets and noted that it was probably the most beautiful rifle he ever had, but gave it up due to faulty ammunition
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...