Jump to content

Hvilket-kaliber-du-velger-er-ikke-viktigst-felle-elgen


vest

Recommended Posts

Hvis målet er å redusere skadeskyting, mener jeg det er et feilspor å fokusere først og fremst på kaliber. Viktigst er kompetansen (kunnskapen, erfaringen og holdningen) til når en kan skyte og når en ikke skal gjøre det. Dernest, og langt viktigere enn kaliber, er skyteferdighet. Siden supertalentene er svært sjeldne, er skyteferdighet i hovedsak et produkt av trening.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Karamojo".

MEN, de lokale innfødte skjøt elefanter med pil og bue i århundrer før det. I et område var framgangsmåten at flere mann skjøt den i buken mer eller mindre samtidig - så løp en og henta hjelp (til slakting) og de andre spora de den til den la seg ned. Kunne ta dagen det, men kjøtt ble det. Jeg har skutt en elg (så har masse erfaring...) Det var med 6.5, og jeg hadde vel bortimot samme følelse som de innfødte afrikanske elefantjegerne - den ramler nok - etterhvert, engang, kanskje...

 

Jeg har jo nevnt pil og bue over - og en av "grunnene" til at vi ikke får jakte f.eks. rådyr med pil og bue her i Norge er at de bruker for lang tid på dø - det tar mange sekunder, og det er uetisk, inhumant, umoralsk, whatnot - vi påfører dyret unødig lidelse ved å bruke pil og bue istd rifle. Og vi gjør kanskje det, for de rådyrene jeg har skutt med rifle (over 30 men ikke 40 kom jeg til når jeg leste "hvordan kan folk skyte 500 hjort"-tråden) detter rett ned, med en "fluktstrekning" på i snitt 50-70cm. De som ikke har trilla ned en bakke da. Null, eller svært liten tid, og "lidelse". Elgen som går rundt og "vasser før den innser nederlaget" utsettes vel for "unødig lidelse" - jeg kan iallefall se argumentet. 

 

Nå kunne jeg godt tenke meg å jakte rådyr med pil og bue, og ligger vel ikke våken om de raver 50m, men noen gjør, og bruker det som argument. Jeg undres om de samme skyter elg med 6.5x55 (vet ikke om de små 30.kalibrene er så mye bedre?) 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Cruiser skrev:

Walter D.M. Bell

  • He shot exactly 1,011 elephants; about 800 of them were shot with Rigby-made 7x57mm (.275 Rigby) rifles and round nose 173 grain military ammo.
  • He shot elephants with a Mannlicher-Schoenauer 6.5x54mm carbine using the long 159 grain FMJ bullets and noted that it was probably the most beautiful rifle he ever had, but gave it up due to faulty ammunition

Bell var vel ekspert på hjerneskudd på elefant, og slik blir ikke dette helt sammenlignbart med å skyte elgen i bogen ;)
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Den høyeste andelen har faktisk .30-06 med sine 10,5 prosent, og det er ca. 1 prosent høyere enn de andre to.»

1 prosent??? Er ikke det det samme som «Jack Shit»?

 

Forskjellen er 1 % av totaltallet, men ca 10 % høyere enn 308 W.

 

22 timer siden, DoctoRoy skrev:

 - de med  mindreverdighetskomplekser og primitiv hersketeknikk refererer til lyddemper som "pysetut".

 

Jeg bruker betegnelsen "pysetut", ikke fordi jeg vil herske (en annen i tråden ville bli statsminister!), har mindreverdighetskomplekser eller er spesielt primitiv, men fordi dette er et utmerket "nyord", som ikke kan misforstås. Og jeg har pysetut på alle jaktvåpna der det kan monteres, unnatt Schultz'en, den skal få pysetut når jeg skifter pipe.

 

20 timer siden, 8X68S skrev:

Det er ingen grunn til å tro at den differansen på 1% mellom 308 og 30-06 har noe som helst med rekyl og gjøre. De aller fleste bruker like kuler i tilnærmet lik hastighet i disse to kalibrene.

 

De fleste fabrikanter har samme hastighet på de to kalibrene. Og det skyldes bl.a. at "automatdvergen" har høyere definert kammertrykk. At ikke artikkelforfatterne kjente til såpass, svekker min tiltro til hele undersøkelsen.

 

18 timer siden, M67 skrev:

Forklaringa finner du nok om du ser på våpen og kaliber på oppskytinga, og på skyteferdigheter og interesse for skyting der. 30-06 er såvidt jeg ser kraftig overrepresentert i gruppa/generasjonen som er totalt uinteressert i lære seg å skyte, mener de "skyter bedre i skogen",

 

Og der er vi nok inne på kjernen i denne saken. Det er solgt flere ti-tusen M/98 med Kongsberg-pipe i 30-06 til daværende folk med tilknytning til Forsvaret (jeg kjøpte mine i 1972 og ca. 1995). Mange av disse fikk en japsekikkert i dårlige alu-montasjer da "skyteprøve-reinen" gjorde det vanskeligere å klare skyteprøven med åpne sikter. 40 år senere dukker disse våpnene, med de av eierne som ikke har gått ut av folkeregisteret, opp på skytebanene, for å skyte 30 skudd med gammel militærammo, og "quantum satis" antall prøver for å lure 5 skudd innafor sirkelen. At denne delen av "30-06-klubben" drar gjennomsnittet i skyteferdighet for gruppen ned, tviler verken @M67 eller vi andre, som har tilbragt adskillige timer på skytebanene under "oppskytingene", et øyeblikk på.

 

Et tilleggsmoment som ikke er trukket fram i tråden til nå: Grunnen til at den overnevnte kategori storviltjegere, som altså for en stor del er bevæpnet med gamle M/98 i 30-06, skyter på elg og hjort (sjelden på annet vilt, dagens reinsjegere er utmerkede skyttere) med friskt mot, er jo at de har fått stempel og underskrift på at de skyter "godt nok", i følge en offentlig bestemmelse. Noen av oss mener kanskje at 30 cm spredning på 100 m fra en banestandplass er temmelig ordinær skyting, og at kravet for å kunne gå ut og skyte på levende vesener, burde vært en del strengere (nå får jeg "+" fra @Jenny Rolness!).

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, seawolf skrev:

Bell var vel ekspert på hjerneskudd på elefant, og slik blir ikke dette helt sammenlignbart med å skyte elgen i bogen ;)

 

I følge en artikkel jeg leste om Bell, var han en ikke helt udugelig skytter. Når han ville ha litt smågodt til kvelds, gikk han ut og fluktskjøt ei and med rifla!

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, bbdg skrev:

Finner ingen jeg i farten.🙄

 

Jeg har ikke lett så grundig. I "gamle dager"TM  var dette vanlig, hos bl.a. Norma. Nå i dag har 180 grs. Norma 796 m/s i 308 W, og 823 m/s i 30-06, i følge deres heimeside. Så der tok jeg feil (første gang siden 1968!!), men de 27 m/s skal man ha svært følsom skulder for å merke.

 

6 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Ja det blir vel slik?:  6,5x55 har 9,5%   308 har 9,5%   30-06 har 10,5%

 

"Prosent av og på 100" var overskriften for kapittelet som omhandlet dette i "Ragnhild Sohrs regneverk" som jeg hadde på folkeskolen da jeg begynte med prosentregning for over 60 år siden. Og hvis 6,5x55 og 308 W er utgangspunktet, altså 100 %, er 30-06 da 110,5 % (jeg kan gå inn i de virkelige tallene fra rapporten, og regne det nøyaktig, for de som ikke husker alt om prosentregning fra folkeskolen).

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er solgt flere ti-tusen M/98 med Kongsberg-pipe i 30-06 til daværende folk med tilknytning til Forsvaret 

En av de bedre av disse var en som jeg traff på standplass sånn i 2014 eller deromkring (siste året på gamle banen tror jeg) Han hadde M98 i 30-06 og en lang kikkert som var like tjukk hele veien, blankslitt, og av typen med kun et "lokk" oppå, med to skrujernskruer for justering ved siden av hverandre.

Gammel skytterlagsfyr, og han skjøt liggende uten noe anlegg, og igrunnen nokså godt, men gruppa satt på helt feil plass. Jeg tilbød meg å hjelpe ham å stille på siktet hans, mens han diskuterte med seg selv hvor han skulle sikte på neste serie, men noe stilling skulle han ikke ha noe av, kikkerten var "innstilt" av han som monterte den, av børsemaker "navn jeg ikke husker" og siden hadde ingen skrudd på den, og det skulle han ikke ha noe av.

Da hvisket en av til eldre til meg - "børsemakeren døde på slutten av 80-tallet"...

 

Karen sikta så opp til venstre en halvmeter eller så, og klarte prøven på første forsøk han, men jeg lurer nå litt på hva som skjer når alt skal skje fort, og alt skal tas hensyn til - uten hjørner på ei skive å sikte på osv?

 

K

 

 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Sidan det ikkje ser ut til at folk les den siste artikkelen eg la ut så skal eg ta med ein setning: "It also occurred to me that an expanding bullet’s initial diameter isn’t what kills big game. Instead it’s the bullet’s “mushroomed” diameter, which punches a much larger hole."   

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Jaujau - det er fremdeles plasseringen av kulen som dreper da. Konklusjonen fra artikkelen blir at ekspanderende prosjektil sikrer raskere og bedre utblødning ved identiske treff.

Riktig!  Det er det viktigaste.  Men som Nyati sa ;"Med grovt kaliber blir det større hull, raskere blodtrykkfall og død"   ifølgje John Barness som skreiv artikkelen så er det ikkje alltid så enkelt.  Det er ikkje alltid grovare kaliber gir større hol enn mindre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, FreeSkier skrev:

Å drepe uten treff er ikke mulig. Tror bla. Mythbusters viste dette i en episode. Stearinlys og .50 cal. Kula måtte så å si fly gjennom flamma, for at det skulle  slokne. 

Var da forbandet det da, tenkte jeg skulle begynne å sikte bittelitt til siden for dyret fra nå av, med grovt kaliber selvfølgelig

Link to comment
Share on other sites

Skuddplassering spiller også naturligvis inn her.
Kjøttsparerskuddene bak bog som kun penetrerer lungene og som ikke skader hjerte eller forstillinga, gir ofte lengere fluktstrekninger før dyret faller død om på grunn av blodtrykksfall.
Skudd i bog, hvor bein knekkes og hjerte, eller de store blodårene på toppen av hjerte skades, gir vanligvis kortere fluktstrekninger.
Skudd "fram og opp" som knekker bein, men også sender splintrer ned i hjerte/lungeområdet, pluss opp i rygg/nakke gir oftere knall og fall.
Dette kan oppnås med alle kaliber godkjent for storviltjakt, FORUTSATT at det brukes gode kuler som holder sammen til jobben er gjort.

I all ærbødighet for kollegiet her,  dette er kun mine egne erfaringer basert på variert jakt hjemme og utaskjærs over en god del år.
Andre vil sikkert ha opplevd tilsvarende, og like gjerne stikk motsatt, bla. de som skyter høyhastighetskaliber og de som tar traktorlass med hjort hver høst.


De kaliber jeg har hatt mest suksess med er uten tvil 35 Whelen med 250 grs Woodleigh.
Deretter 375 H&H med 270 grs A-Frame og 338-06 A-Square med 225 grs Woodleigh.
Fasiten er vel ikke skrevet ferdig ennå, men for min del, basert på egne og andres erfaringer, gjør at jeg går opp et hakk over standardkaliber når det gjelder elg og tilsvarende storvilt.
Det gir meg litt bedre marginer (mener jeg), og så er det steike artig å lade og skyte ammo som ikke er i hylla på Samvirkelaget ;)

 

Edited by seawolf
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vi som jakter og har skutt litt storvilt, har vel funnet ut hva som fungerer gjennom egen praktisk erfaring. Jeg jakter med det som betegnes av flere her som et litt kleint kaliber, eller i hvertfall litt liten diameter på kula. Jeg sitte å leser i jaktloggen min der jeg noterer data fra fellinger. Siden 2010 har jeg skutt 35 storvilt (elg, hjort og villrein) med den samme rifla, kaliberet, kula og ladningen. Jeg har skutt samtlige dyr i bogen med 7 mm kule (140 gr Barnes TTSX) i ca 910 m/s. Fluktstrekninger har ikke oversteget 25 meter. Dyret er stort sett dødt før jeg kommer frem til fallet, og kula har alltid gitt gjennomskyting og lite kjøttødeleggelse. (Ja, den brekker beina på elgen for de som måtte lure på det) Ladningen er dessuten veldig presis og gir lite følt rekyl. Jeg er ydmyk i forhold til at mange jakter mer, skyter mer vilt og kan mye mer en meg i denne tråden, men jeg forstår ikke hvorfor jeg skal velge et grovere kaliber en det jeg bruker nå.?. Jeg har jo ingen erfaringer som tilsier at dette ikke fungerer.. 

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

"Dagens tekst" er hentet fra nett-utgaven av "Gjedde-nytt". Der vises det til en forskjell i "førsteskudds-feil" i en undersøkelse, der 30-06 har mer "feil" enn 6,5x55 og 308 W, og der forfatterne "tror" de har funnet årsaken:

 

"Forfatterne tror at årsaken til dette skyldes at kaliberet har en noe kraftigere rekyl enn de andre to, og derfor er litt vanskeligere å skyte med".

 

Er denne konklusjonen troverdig?

 

Dagens Norma-ammo med 180 grs kulevekt i 30-06 har 27 m/s større hastighet enn i 308 W (Federal: 24 m/s), det gir 3,4 % større impuls, hvis alle andre faktorer er like.  Men er de det?

 

Hvorvidt noen er i stand til å kjenne en forskjell på 3,4 %, er en annen sak. Det oppheves kanskje hvis man velger en halvtykk i stedet for en tynn genser under jaktjakken?

 

Dersom et typisk jaktvåpen veier ca. 120 gram mer i 30-06 enn i 308 W, vil impulsen ("rekylen") bli den samme, med Norma-ammoen. En vanlig våpenmodell på norsk elgjakt er "kommunist-spettet" Brno 600/601. Mod 600, i 30-06, har lang låskasse, mens mod 601, i 308 W, har kort låskasse. Jeg har ikke veid disse våpna, men vil tippe vektforskjellen er minst et hekto. Som vi allerede har nevnt i tråden, mange av 30-06-våpna er gamle M 98 K1, og disse veier ofte et halvkilo mer enn spesialbygde jaktvåpen (nyere våpen, ofte i 308 W), dvs. de skulle gitt mindre  rekyl (hvis de har den originale stålkappa, er de nok likevel ikke særlig behagelige å skyte med!).

 

Jeg kan ikke på noen måte se at forfatternes hypotese om at 30-06 er et "dårligere" kaliber, pga. "mer" rekyl, er underbygget. Hypotesen fra @M67 , om at vi har sammenlignet to ikke helt like grupper jegere, virker mye mer sannsynlig.

 

 

Edit.: Jeg var faktisk med i den nevnte undersøkelsen! Jeg skjøt 1 skudd med "Godseier-børsa" i 30-06, og dyret snudde 180 grader, og la seg. Dyret (stor 1 1/2 års elg) var i rask gange, og avstanden var 186 meter. Kula var 180 grs Oryx. Jeg vet ikke hvor mye vekt som ble lagt på mitt bidrag - det anbefales "max 150 meter på stillestående dyr" for øvde skyttere, og kulekonstruksjon og -vekt ble ikke undersøkt!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også mest tro på hypotesen til @M67

Forskjellen på kort og lang 7,62 er neglisjérbar og gir neppe opphav til den forskjellen som her hevdes.

 

For debatten ellers er å tilføye at den eneste elgen jeg har skutt som ikke daua med en gang var med 460 weatherby og 500 grains hornady... Egen stod i en skråning med fronten ned og skrått mot. Dermed var albueleddet foran hjertet, og der stoppet kula. Ble et langt ettersøk som endte bra da, med det er ikke alltid det grøvste er best... Dvs det stemmer nok så lenge kula er solid nok, men det er det ikke alltid den er...

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, jmosbakk skrev:

Mindreverdighetskomplekser tvinger frem et selvhevd i form av langpang med groveste mulige hull.

Her kom den første floskelen, mindreverdighetskomplekser kan også være motsatt så skal vi ta den neste med en gang:

"Dersom du ikke er såpass til mannfolk at du kan skyte med et skikkelig kaliber får du finne deg en annen hobby, strikking f.eks"

Jeg håper at denne tråden ikke skal bli en konkurranse om hvem som pisser lengst.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:

Karen sikta så opp til venstre en halvmeter eller så, og klarte prøven på første forsøk han, men jeg lurer nå litt på hva som skjer når alt skal skje fort, og alt skal tas hensyn til - uten hjørner på ei skive å sikte på

Vi hadde en tilsvarende herremann på en bane i Bergensområdet for en del år siden. Han var milevis ute av senter, men behøvde ikke stille, for han siktet på hodet, og da traff han i bogen, så alt var i orden.

Stanplassleder spurte da litt undrende hva han gjorde om dyret kom andre veien.😅

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Per-S skrev:

Her kom den første floskelen, mindreverdighetskomplekser kan også være motsatt så skal vi ta den neste med en gang:

"Dersom du ikke er såpass til mannfolk at du kan skyte med et skikkelig kaliber får du finne deg en annen hobby, strikking f.eks"

Jeg håper at denne tråden ikke skal bli en konkurranse om hvem som pisser lengst.

 

Skjønner at det kan være utfordrende med disse nymotens smilefjesene så vi lar den passere uten videre seremoni. 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Per-S skrev (På 16.11.2018 den 17.20):

Stanplassleder spurte da litt undrende hva han gjorde om dyret kom andre veien.😅

Hvis dyret mot formodning skulle komme andre veien blir siktepunktet over korsryggen...😅

En godt voksen kar i min lokale klubb, ble tilbudt å være med på elgjakt for første gang for ca 50 år siden. De manglet postjegere. Han takket ja og fikk reserverifla i 6,5 til jakleder i hånda og ble fortalt at rifla gikk 12 centimeter ned til venstre, og at det var allment kjent. Mye å huske på for en nybegynner...

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...