Jump to content

Lovlig skuddhold storviltjakt?


olufo

Recommended Posts

Finnes denne "Gamle Ola" eller er han en bortforklaring..

 

Han finns sikkert i diverse utgaver, men å dra han frem som et negativt eksempel på det motsatte av det bla. Knut Erik bedriver av jakt, blir kanskje en smule urettferdig?

 

Da må vi også ta med i regnestykket at det finns et utall jaktlag (både hjort- og elglag) som gjerne består av 4 til 8 personer, og som kanskje kun har to til fire dyr på kvote pr år.

Da blir det en bortimot umulig oppgave å skyte 20 dyr pr år og bruke det som sannhetsvitne på at man er en god jeger.

 

Ut fra dette, kan man da si at "Gamle Ola" som kanskje får dyr på post annethvert år, men legger det ned uten problemer på 70 meter, er en dårlig, middels eller god jeger?

 

Poenget mitt er at om en skal diskutere lovlig skuddhold (og langhold slik tråden har utviklet seg) bør en kanskje unngå å stigmatisere og sette jegere i bås, og delvis opp mot hverandre?

 

Jeg har ingen problemer med at jegere skyter på lengere/langt hold forutsatt at de vet hva de holder på med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 388
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det viktigste er at en kjenner sin egen begrensning. Det finnes utallige jegere som sliter med å skyte opp til storviltprøven, men som skyter mye hjort mm. De skyter som regel fra en glugge i fjøset, eller jaktbu- fra 20-40 meters hold, ingen problemer. Vi har også "toppskyttere" som får skjelven- og bommer/vomskyter/skadeskyter i samme situasjon. Folk reagerer forskjellige når de skal skyte på et levende vesen. Jo mere erfaring- jo tryggere blir man forhåpentlig vis. Jeg har jaktet i rundt 35 år, men fremdeles kjenner jeg adrenalinkikket, før og etter skuddet. Den dagen dette kikket er borte- slutter jeg med jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet i rundt 35 år, men fremdeles kjenner jeg adrenalinkikket, før og etter skuddet. Den dagen det er borte slutter jeg med jakt.

Hver sin greie tydelig vis :wink:

Jeg ser bare nydelige råvarer, matoppskrifter og god vin :mrgreen: (.., og er veldig fornøyd med det! :lol: )

 

Men denne tråden oser av popcorn og øl :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyte masse hjort på godt under 200 meter, men jeg trener på å kunne ta de på over 200 meter også, slik at jeg får utnytta flere skuddsjangser. Jeg har 50 dyr på kvota, og det er faktisk en jobb å jakte på disse dyra. Det er ikke noe jeg gjør når jeg føler jeg har tid. Jeg er ute hver eneste morgen og kveld, samt ettermiddager og helger til kvota er tatt. Og hadde vi nå bare skulle felt 50 hjort, så hadde det gått fort, men neida. Det skal skytes yngre og eldre bukk, og yngre og eldre koller, og et lass med kalver. Jeg prøver å unngå å skyte koller som har kalv, særlig om kolla er over en viss fysisk størrelse. Når man så har skutt 8-9 kalver, så begynner det å bli en hel del enslige koller i området, og de skal man da skille fra yngre koller, dette er nesten umulig, spesielt under månen. Man trenger tid for å se hva som er hva. Når det står 6 dyr oppe ved "steinen", et sted dyra bruker å kose seg i morgensola, da har jeg god tid til å se hva som er hva i spottescopet. Jeg kjenner etterhvert igjen dyra fra tidligere år, og ser hva som er yngre og eldre hodyr. Da rigger jeg til 338'n og får jeg ei bredside da, forutsatt at forholdene er gode, så plukker jeg rett dyr der oppe. Det er umulig å komme seg opp dit under smygjakt pga vegetasjon, men foreløbig er det mulig å skyte på avstand. Om noen år blir granskogen under steinen så høy at jeg ikke ser den åpningen lenger og vinduet lukkes.

 

Det virker som at mange tror at jeg bare skyter hjort på lange hold, men slik er det ikke. Jeg skyter mye på innmark, og de fleste jordene i mitt område er fra 250 til 400 meter lange. Av og til skyter jeg tvers over, som regel står dyra midt utpå.

 

Det hadde vært artig å vite hva som skal til for å tilfredsstille motstanderene av langholdsjakt når det kommer til ferdigheter? Når er man god nok? Aldri? Jeg har 14 ettersøk på 400 dyr, der 8 dyr ble funnet skutt i vital sone, men pga vegetasjon og dårlig lys så fant jeg de ikke selv. Resten fant vi aldri. Så 6 dyr av 400 har jeg bomma eller skutt så dårlig på at de ikke lot seg finne. De har heller ikke lagt igjen blod.

Er det god nok statistikk? Skulle vært 0, men det er vanskelig. Vet at enkelte slår seg på brystet og påstår de har 0 ettersøk på hundrevis av felte dyr, men jeg sliter litt med å tro på det. Da er det nok heller med dem som med en som jakta hos oss tidligere, fant han ikke dyret, så gav han faen og reiste hjem. Han ringte aldri etter hund.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste uttaler seg jo mest og sikrest om det de egentlig kan minst om KnuteriK , det er bare å trekke på smilebåndet. :wink: Hadde alle hatt en såpass fin statestikk som deg, hadde det blitt lite arbeid for hunden min ihvertfall. Det er nok den berømte Dunning Kruger-effekten som slår til.

.....Jeg ser bare nydelige råvarer, matoppskrifter og god vin....:
Joda, jeg har truffet noen jegere som er helt iskalde og ikke føler noe som helst forskjell på å skyte på blink- eller et levende vesen. Merkelig nok er det mange av de som har størst problemer med å få snusen på plass under leppa når dyret endelig ligger der- etter en 4-5 skudd.. :wink:
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har ingen problemer med at jegere skyter på lengere/langt hold forutsatt at de vet hva de holder på med.

Akkurat det tenker eg og.

Problemet er at alle skal legge seg opp i andre sine ting uten og vite noke om bakgrunnen. Kver einaste gang det blir lagt ut bilde av ein storbukk på f.eks facebook kjem dritt kommentarane om forvaltning fra folk som ikkje kjenner skyttaren eingang. Tenk viss han har 100 løyver og skyter 1 stor bukk?Satt på spissen men det får fram poenget:)

 

Eg har sjølv skutt hjort på 200 meter sjølv fleire gangar. Snakka med ein i valdet i fjor, han syns 100 meter er for langt. Folk er forskjellige. Begge vi to kjenner grensene/kunnskapane våre, men vi har forskjellige grenser/kunnskapar enkelt og greit.

Sjølvsagt må ein ha trening osv for og skyte dyr på lengre hold. Og folk som begynner med rambo tilstandar og prøver uten trening osv må sjølvsagt stoppast. Men folk som faktisk er overkvalifisert til og skyte hjort på 500 meter burde få lov til det om dei vil etter mi meining.

Link to comment
Share on other sites

Går an og snakke med vedkommane f.eks. Melde ifra til andre i eventuelt jaktvald, osv.

Vil tru det er veldig få som driver med langholdsjakt med alt for lite trening og kunnskap, når ein leser her på kammeret virkar det som det er annakver jeger omtrent.

Viss ein skal forby noke fordi folk kan bli påvirka til og utføre uten og forstå arbeidet og kunnskapen som ligger bak så er det mange ting som må gjennomgåast framover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det er litt for og imot i denne tråden. Det hadde vært interresant å se de forskjellene, jeg tenker på hvor mange har faktisk feks skutt på hjort på 400-500 meter og mer? Og hvem av dere som skriver her, skyter på hjort på 1000 meter? Det er jo en markant forkjemper for lange hold her, men hvor mange andre skyter på slike lange hold?

Og de som sier at så lange hold er greit, skytere dere selv på så lange hold?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg snakket med alle jegere som bruker mer enn 5 forsøk på skyteprøven. Og alle som skjelver som ospløv når de ser dyr. Og alle som driter i å søke etter skadeskutte dyr. Og alle som ikke klarer å treffe låveveggen, når de står inni låven og skyter. INGEN AV DEM ER NEGATIVE TIL LANGHOLDSJAKT. Så da håper jeg disse ikke behøver å blir dratt inn i denne diskusjonen fra nå av!?! :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skyter vel som regel på 100meters hold, noen få ganger utover dette, inntil ca 150 meter, noe mer er jeg ikke komfortabel med, siden jeg ikke har skutt lengre på trening. Så det får holde.

 

Hva andre velger å gjøre legger jeg meg ikke bort i, men forventer de har erfaring med lange hold, om de velger å slippe kuler på lange hold på jakt.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Enkelte er selv sin verste fiende.

Her er det mange som ønsker mer kontroll. Flere pålagte treningsskudd. Mindre blinker. mm. Så flinke dere er.

Merkelig tråd forresten, hva er vitsen?? Hvor ble trådstarter av?

Men for enkelte som skriver i tråden, er vel all PR god PR.

 

B

Link to comment
Share on other sites

@ volvobrage; .. ingen jegere ønsker vel flere forbud/påbud, - men som du selv gir uttrykk for mulige "rambo"tilstander av folk som har noe urealistiske forhold til egen skyteferdighet.- Eller som Per-S skriver; "yngre selvsikre nybegynnere"... vet selvfølgelig alt som er å vite etter 2-3 år som våpeneier ("svart"-børse med tofot), og uttaler seg med en autoritet/selvsikkerhet som skulle få selveste Erdogan å rødme av skam.

 

Disse, (tror jeg) er de som evt vil forårsake framtidige problemer,- ikke det lille fåtallet som virkelig er seriøse.

Link to comment
Share on other sites

Disse, (tror jeg) er de som evt vil forårsake framtidige problemer,- ikke det lille fåtallet som virkelig er seriøse.
Og desto viktigere er det at man har et åpent og imøtekommende miljø som gjennom egne handlinger viser disse nykomlingene at det er et krevende fag, både skytemessig og jaktmessig. I stedet for at de som har bygget et erfaringsgrunnlag blir jagd ned i kjelleren med "korsfest korsfest"...
Link to comment
Share on other sites

Sjølvsagt må ein ha trening osv for og skyte dyr på lengre hold. Og folk som begynner med rambo tilstandar og prøver uten trening osv må sjølvsagt stoppast. Men folk som faktisk er overkvalifisert til og skyte hjort på 500 meter burde få lov til det om dei vil etter mi meining.

Hvorfor må noen folk stoppast, mens andre kan få holde på med det samme??

Hvem skal avgjøre hvem som er kvalifisert?

Link to comment
Share on other sites

Sjølvsagt må ein ha trening osv for og skyte dyr på lengre hold. Og folk som begynner med rambo tilstandar og prøver uten trening osv må sjølvsagt stoppast. Men folk som faktisk er overkvalifisert til og skyte hjort på 500 meter burde få lov til det om dei vil etter mi meining.

Hvorfor må noen folk stoppast, mens andre kan få holde på med det samme??

Hvem skal avgjøre hvem som er kvalifisert?

No skjønte du tydelegvis ikkje ka eg meinte. Men folk som kjører fort blir stoppa, ikkje dei som holder fartsgrensa. Burde alle få kjøre så fort dei vil sida "andre kan få holde på med det samme"?

Link to comment
Share on other sites

Dro avgårde og satte opp noen små skiver fra 600 til 1000 meter idag. Skulle skyte 1 skudd pr skive, gjorde så, med unntak av 1000 meter skiva som fikk to skudd.

Skutt liggende med tofot og baksekk, 338lm og jaktammo for lange hold. Jeg var tom for papptallerkener så jeg klipte ut noen firkanter fra en plakat. De måler 17x24 cm.

 

Det var 24 varmegrader

1012 hpa

1-2 m/sek vind som skifta mellom kl 8 og 11.

6 grader oppoverbakke på det bratteste.

1600 treningsskudd med 338'n hittil i år og godt verifisert ammo.

 

2016-07-20%2022.58.10_zpsi15b4fa2.jpg

 

20160720_200312_zpsa9uampyu.jpg

 

20160720_200327_zpspu5jlqsx.jpg

 

20160720_200410_zpsi8uftbzq.jpg

 

20160720_200425_zpskfhkqwf9.jpg

 

20160720_200434_zpstmxz1ukj.jpg

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er at en kjenner sin egen begrensning.

 

Mye artig å lese i denne tråden... kun "asterix" som hadde det rette svaret!

Jeg anser min bestefar som en meget bedre jeger enn meg... men langtfra en bedre skytter enn meg med 30 pliktskudd samt 5 skudd på skyteprøven samt et par skudd på jakt...

Jeg skyter noe DFS, så blir ørlitt mer enn 30 pliktskudd i året... 200 meter føles godt innenfor spesielt med 2 foten montert, og reinsdyr rifla blir innskutt på 200m. Setter da streken på 225m med en 30-06 på fjellet siden jeg har TRENT på det.

"Knut Erik" har trent på lengre hold og har redskap som duger på lengre hold med 338 LM, da er det innafor mener jeg.

Det er ikke mange som drasser på en 338 LM på reinsjakt, de fleste har 6.5. Den er IKKE kapabel på lange hold da den med nød og neppe holder anslags energi kravet til storvilt på 100 meter. Hvis man allikevel har lang kasse er en 30-06 AI perfekt, blir nok det når jeg skal ha nytt løp på jakt Mauseren...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da drept hjort på 600 meter med 6.5, gjennomskyting og dau på stedet. Her i Norge tror jeg få har skjønt hvor lettskutt hjorten er. Skulle enkelt ha skutt og drept hjort og elg med en 243, de får det nå til andre steder. Vi henger dessverre litt etter her i molboNorge.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Den er IKKE kapabel på lange hold da den med nød og neppe holder anslags energi kravet til storvilt på 100 meter

Her har du misforstått, om en patron tilfredsstiller kravet til anslagsenergi er den lovlig på alle avstander, og 6,5 er en fremragende patron for jakt på litt lengre hold.

Med god presisjon, høy tverrsnittsbelastning og god BC på kulene er den vel optimal for litt lengre hold på hjort.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de magiske kgm som ingen helt kan forklare opphavet til er viktige greier :winke1: Norsk panserhjort; verdens mest hardskutte vilt!

 

Ingen problemer med å forklare opphavet. Det gamle kravet på 200kgm på 300m ble satt for å eliminere Krag som lovlig jaktvåpen. Årsaken var todelt. Mange ville ha vekk mange utrolig dårlige Krager samtidig som kommersielle aktører så store muligheter for å selge en mengde nye rifler.

 

Dagens krav kom av at enkelte fine storviltpatroner hadde problemer med anslagskravet på 300m, som feks 358Win.

 

Et dusteresultat av begge krav relatert til kulevekt er at klassiske 130GR ladning i 270Win ikke er tillatt. Snakket med en amerikansk trener om dette. I USA mente han at overgangen fra denne med 4X Weaver på toppen til krombanevåpen med komplisert optikk og kulebanekompensator hadde økt skadeskytingene for Average Joe. 270/130gr mente han var lettskutt laser til ca 300m/350yds med 4X.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da drept hjort på 600 meter med 6.5, gjennomskyting og dau på stedet. Her i Norge tror jeg få har skjønt hvor lettskutt hjorten er. Skulle enkelt ha skutt og drept hjort og elg med en 243, de får det nå til andre steder. Vi henger dessverre litt etter her i molboNorge.

 

En som har 1600 skudd med 338 LM hittil i år er vel litt over gjennomsnittet vil jeg tro... 223 klarer også sikkert å ta livet av hjorten hvis man treffer godt med en god kule.

Jeg vet 6.5 er fin på lange hold da jeg har trent på 500m med 8gram Scenar i 920m/s, da ut av en Sauer med 74cm løp. Men det er ikke altfor mye punch igjen på 500m,nok hvis man treffer godt. Men ikke særlig god margin...

Ikke mange 6.5 jaktrifler med 74cm løp heller...

 

Igjen må man kjenne sin begrensning. "Ola dunk" bør ikke skyte hjort på 600m med 6.5...

Link to comment
Share on other sites

Skulle enkelt ha skutt og drept hjort og elg med en 243, de får det nå til andre steder. Vi henger dessverre litt etter her i molboNorge.

 

Og hvor skyter man Elg med .243,.. Zimbabve ??

 

Dra ikke dette for langt,- en .243 blir aldrig en patron som egner seg til Elgjakt!

Link to comment
Share on other sites

243 og andre 6mm kreasjoner er mye brukt i USA, der de bla skyter Elk, som er vel så stor som vår elg. Visste du forresten at en 40 grs kule fra 22lr gir gjennomskyting på hjort på 80 meter? Var vitne til det på New Zealand i 2001 da jeg jakta hjort der.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

40 grs kule fra 22lr gir gjennomskyting på hjort på 80 meter

Riktignok har .22 LR stor gjennomslagskraft, jeg har testet på granplank, og den penetrerer 10 cm.

Men hjort er nok litt avhengig av hvor treffene sitter. Utenfor Bergen ble det for noen år siden skutt en hjortebukk med flere innkapslede .22 kuler i bogen, de hadde ikke nådd inn til lungene.

Link to comment
Share on other sites

Sjølvsagt må ein ha trening osv for og skyte dyr på lengre hold. Og folk som begynner med rambo tilstandar og prøver uten trening osv må sjølvsagt stoppast. Men folk som faktisk er overkvalifisert til og skyte hjort på 500 meter burde få lov til det om dei vil etter mi meining.

Hvorfor må noen folk stoppast, mens andre kan få holde på med det samme??

Hvem skal avgjøre hvem som er kvalifisert?

No skjønte du tydelegvis ikkje ka eg meinte. Men folk som kjører fort blir stoppa, ikkje dei som holder fartsgrensa. Burde alle få kjøre så fort dei vil sida "andre kan få holde på med det samme"?

 

Her motsier du det du sa selv :)

Link to comment
Share on other sites

Den er IKKE kapabel på lange hold da den med nød og neppe holder anslags energi kravet til storvilt på 100 meter

Her har du misforstått, om en patron tilfredsstiller kravet til anslagsenergi er den lovlig på alle avstander, og 6,5 er en fremragende patron for jakt på litt lengre hold.

Med god presisjon, høy tverrsnittsbelastning og god BC på kulene er den vel optimal for litt lengre hold på hjort.

 

Hvis man følger din antagelse er det greit å skyte hjort på 1km også med 6.5.... Kravet er basert på skyte avstand 100 meter, ikke 500m+.

 

Knut Erik skriver at hjorten datt rett i bakken etter skudd med 6.5 på 600 meter, den funker sikkert på nachspiel med Ola dunk på bondelandet men ikke på kammeret. Dette er pure bullshit. På tide med litt feedback av folk som har litt peil...

 

http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... .5x55.html

 

http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... lling.html

 

Her er link til artikler skrevet av folk med peil, ikke noe Ola dunk nachspiel historier. Her står det i klartekst at 6.5x55 er lite brukbar på avstander over 200 meter. For at hjorten skal dette rett i bakken må man enten treffe hjernen eller sentral nerve systemet med 6.5 på 600 meter, det klarer ikke selv super skytter Knut Erik. For at hjorten skal gå rett i bakken kreves mye fart, helst over 2600 fps for å skape hydrostatisk sjokk. Dette sliter 6.5 med selv ved munningen på rifla med 10.1 grams kule... Dette tatt fra Norma sin 10.1 grams oryx data. Norma har 9.1 grams Nosler partition også med litt mer fart, men den holder ikke kravet til anslags energi for storvilt...

På 600 meter har en 6.5 med 10.1 grams kule fart på ca 1200-1300 fps, helt på kanten selv på de nye Nosler ABLR kulene. Kula vil gå rett gjennom viltet, og lage en liten sårkanal. Viltet dør langsomt selv ved godt treff i hjerte lunge regionen.

 

https://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/Oryx/

 

Mine venner i US jakter semi langhold med 300 WM og 7mm Rem Mag. Disse har futt nok ut til 400-500 meter på medium vilt. Over det bruker de 338 LM eller 300 RUM, og da med den nye Nosler ABLR 210 grains i .30 kaliber som ekspanderer bra ned til 1300 fps.

Link to comment
Share on other sites

Selv om Tornado våser om energi og krav her s åer han inne på noe vesentlig for trådtittelen. "Lovlig skuddhold" - faktisk finnes det jo et maksimalt lovlig skuddhold.

 

Den samme forskriften, (F. om jakt, felling og fangst)som sier at kula skal ha 2700/220J på 100m (ikke når den treffer, men på 100m) sier også at prosjektilet skal være ekspanderende.

Det er altså ikke lov å skyte på hold der prosjektilet ikke lenger er ekspanderende. Nosler sier at 142gr ABLR (6.5mm) har "optimum performance velocity" ned til 1300fps, eller ca 400m/s. Har den ikke det, så er det altså ulovlig.

 

Men, sånn uten at jeg gidder å ta opp en ballistikkapp, på gefühlen, så betyr det >1000m med ei hardt ladd 6.5x55 tenkt for bruk på langt hold. Jeg antar nemlig at folk ikke skyter slike skudd med hundeførerbørsa ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alltid morro å narre på seg 6.5 gjengen...

 

Men jeg savner litt mer fakta på svarene deres for å bevise mitt vissvass. Spreng lade en 6.5 slik at man må bruke hammeren for å få opp sluttykket teller ikke... Det er lite gunstig på jakt hvis man skulle ha bruk for et skudd til...

 

6.5x55 ligger langt bak amerikanske .270 win på ytelse...

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg var tilstede ved denne fellinga så synes jeg det er litt drøyt å påstå at det er bløff.

Det finnes jo andre hylser en en kan putte en 6,5 kule i enn 55 hylsa. Er du helt sikker på at det er en 6,5x55 det er snakk om her?

Skal heller ikke mye til å få gjennomskyting ved høye lungeskudd opp under ryggen. Er du nærme nok ryggen går dyret rett i bakken. Tar du bare toppen av lungene går det en stund før de ramler.

Link to comment
Share on other sites

Her er link til artikler skrevet av folk med peil, ikke noe Ola dunk nachspiel historier. Her står det i klartekst at 6.5x55 er lite brukbar på avstander over 200 meter.

 

Høh, 6,5x55 ble i sin tid valgt pga. sin "raserende virkning" på avstander ut til 600 m.

 

For at hjorten skal gå rett i bakken kreves mye fart, helst over 2600 fps for å skape hydrostatisk sjokk.

 

Hva er egentlig hydrostatisk sjokk?

Link to comment
Share on other sites

Alltid morro å narre på seg 6.5 gjengen...

 

Sant nok, men hva er det du skal ha bevis for?

 

K

 

Tja hva for kule som duger i 6.5 på 600 meter før 142 grains ABLR ble tilgjengelig? Den er rykende fersk og selv ikke Jaktdepotet har fått den inn enda...

Vært artig om en med QL kunne beregnet fart på 600m med ABLR 142 grains, og sett om man kommer over 1300 fps... Da med kammer trykk innen vanlig max grense...

Link to comment
Share on other sites

Kravet er basert på skyte avstand 100 meter

Du må sette deg inn i lov og forskrift før du uttaler deg. En patron er lovlig om den oppfyller de krav til energi som finnes i forskriften. Det er patronen som godkjennes til jakt, ikke avstanden.

Det øvrige innholdet du refererer til er jo vås, dine "eksperter" vet jo ikke hva de driver med. Dersom du hadde lært deg litt om ballistikk så hadde du spart oss for slike tulleinnlegg som fyller trådene slik at det blir vanskelig å "holde tråden".

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder mitt skudd på 600 meter, så ble det brukt 140 grs Accubond med 50 grs N15 i ræva som gav ca 870 m/sek etter det jeg kan huske. Dette var året før jeg brotsja om til 65 RWS. Jeg har bilder av både hjorten og slaktet. Traff høyt i bogen med treff i ryggraden. Hvorvidt kula hadde ekspandert vites ikke, utgangshullet var på størrelse med en tennisball, så vil tro at det har skjedd noe ;)

 

Det skytes nå dyr med 308 på mye lengre hold enn 600 meter, og merkelig at det fungerer så fint der.

Jeg har også mange venner og bekjente i USA som sier noe helt annen enn dine kilder, Tornado. De skyter også elk og div på langt over 1000 meter med både 6.5, 7mm, 30 cal og 338 cal.

 

Jeg forholder meg til egne erfaringer, det er ofte det beste. Og jeg har skutt såpass mange dyr på såpass lange hold at jeg har er grunnlag å uttale meg fra. Men vi kan godt diskutere mitt vås og svada videre. Er bare gøy det :)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

223487_10150176625815825_3930740_n.jpg?oh=bc0e9b129c563427047ab745583f041d&oe=5827A35E

Kula til venstre er en 140gr Accubond i 6,5mm, skutt i våte telefonkataloger på 900m hold. Utgangshastighet 860m/s. At denne kula vil ekspandere nok på 5-600m hold er vel rimelig sikkert. På 900m blei den derimot litt for solid.

 

Siden 142gr ABLR ikke finnes tilgjengelig enda, må det noen antagelser til her.

Gitt at kula kan lades til 860m/s( hvilket ikke er noen heksekunst med dagens krutt og en skikkelig pipelengde. Jeg har brukt 26" løp og N570-krutt i mitt regnestykke)

Om oppgitt BC på 142gr ABLR stemmer, vil kula holde 400ms når den passerer 1300m hold. Selv om det skulle være "litt blårøyk" i disse beregningene, skulle kula helt sikkert fungere ut til 1000m..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...