Jump to content

Lovlig skuddhold storviltjakt?


olufo

Recommended Posts

Det å bruke anlegg, enten naturlig, eller i form av tofot/reim er viktig. Det burde være en del av jegeropplæringen. (er det det?) Husker enda jeg fikk det innprentet av gamlingen..

 

Kan fortelle litt om en som ikke har lært det, han er med oss på Hjortejakt, eller han er med første uka. Resten av jakta kommer han med kjøttbalja når det skal parteres. Iallefall, han evner ikke å finne seg anlegg. Har sett det ved flere anledninger. Stående skyting mot hjort på 150m, når han står rett ved en tue. :lol: Bom selvfølgelig.. De siste tre åra har han skutt tre hjorter og hatt tre episoder med ettersøk. Altså en imponerende statistikk med 50% bom/skade. Treningsgrunnlaget består av 15+15+5, men ellers er han en trivelig kar.

 

Det verste er at det er helt sant.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • Replies 388
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eg har nesten aldri skåte på øve 100 m men her om dagen kom ein arbeidskollega med ein stålgong til meg. Har litt lyst til å skyta på litt lengre hold enn 100 m så tenkte å begynna med å henga den opp på 200 eller noke sånt den er 20x30 cm. Får begynna med liggande med støtta trur eg. Har ei rifla i 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Det er mye moro i en gong :smile: Har noen gamle metallsilhuettbukker jeg skal sette på langt hold. Ved ettertanke tror jeg det blir grisene som blir satt opp. Får litt mosjon ettersom jeg må avgårde og sette de opp etter treff - får se på det som ren bonus :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at vi fortsetter å gjennomføre dette er at det ser ut til å være flere som etter noen serier på 200m, begriper at de ikke kan skyte på 200m

Da har man faktisk oppnådd ganske mye.

 

Jeg må innrømme at rifle ikke er mitt sterkeste ess. Ikke at jeg er noen fenomenal pistolskytter heller, men jeg er nok bedre der :mrgreen:

Og selv om jeg prøver å være objektiv er det lett å bli overmodig. Spørsmålet er om det finnes noen gode metoder for å "jekke ned folk" litt? Jeg tror jeg er i samme båt som mange andre, jeg trenger å jekkes litt ned. Men helst uten at jeg blir forlegen. Så hvordan skaper man en en atmosfære hvor folk tør å drite seg ut litt? Få passet sitt påskrevet uten at det blir flaut?

 

Man kan si at det finnes ikke dårlig skyting, det finnes bare feil hold.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vi som driver med langholdsskyting ønsker å rekruttere flest mulig. Dersom folk blir med oss så er det ingen som dømmer. Vi har alle (som driver med langhold) vært der at vi synes det er skummelt med lenger enn hundre meter. Vi skriver på passet til folk, men det blir påskrevet etter ferdigheter. Vi mobber ikke nybegynnere, men viderekomne som driter seg ut, ja de får passet påskrevet deretter :-)

Link to comment
Share on other sites

Vi mobber ikke nybegynnere

Det vet jeg, men vi er nå engang veldig hårsåre skapninger. Jeg krever ikke noen løsning her og nå, jeg tror bare det er en god tanke å ha i bakhodet. Tøys og fjas kan være en god ting, det tillater folk å prøve seg uten den samme risikoen. Hvordan lager man en øvelse hvor bom bare blir noe man ler av?

Link to comment
Share on other sites

Forhåpentligvis er det flere jegere som er klar over sine begrensninger enn de som ikke er det. Desverre er det enkelte som sterkt overvurderer egne skyteferdigheter, og derved skyter på mye lengre hold enn de er kompetente til.

Før hadde jeg tilgang til en privat skytebane der det på 200 m stod en gammel selvanviser i stål, ca 30x30 cm. Den hadde jeg ingen som helst problemer med å treffe med Howa'n i 30-06 og ett helt standard kikkertsikte, men liggende eller stående MED anlegg. Prøvde stående uten anlegg, og da ble det bare bom. Konklusjonen ble at jeg holder meg unna skudd i jaktsammenheng på lengre hold enn max 120 meter, og kortere dersom jeg ikke har anlegg.

Skal man inneha retten til å kunne gå på jakt, må man også være voksen nok til å klare å se sine egne begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

Ømtålig tema, uten tvil. Personlig har jeg aldri felt dyr på lengre hold enn ca 209 meter. Det var i fullmåne. Dyret gikk ned, men egentlig, så synes jeg det holdet er drøyt. Det er ikke det at det ikke går, men det er mange variabler inne i bildet her. Mange klarer både 3-400 meter og mer. Slikt synes jeg lite om, selv om man aldri så mye hevder mesterskytter å være. Jeg kan sitte i benk, og skyte 5 skudds serier på 400 meter på a-4 størrelse stålplate, og treffer hver gang. Men det er ikke det som er problemet, jeg har også personlig rekord på 148 poeng i jaktfelt, likefullt, så avstår jeg fra skudd på dyr på lange hold. Jeg venter lenge til jeg bestemmer meg for å la skuddet gå, jeg har på en slags måte bestemt meg for grensene mine går, og jeg tror av den grunn at både meg selv og dyr er spart for mye pga det.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke mest ideelt å skyte langt på dyr når det er delvis mørkt. Er jo ikke så enkelt å se vinkel. Jeg har skutt godt over 100 dyr under månen, og det lengste holdet har vært 350 meter, med en stabel rundballer som bakgrunn.

 

Jeg skyter forholdsvis langt på jakt, jeg trener hele året på det, over 6000 skudd hittil i år, og vi er bare i begynnelsen av juli. Jeg trener i jakta også, veldig mange slutter å trene da, og skyter kun på dyr.

Har vel skrevet det før, det er 2 ting man må ha full kontroll på, det ene er utstyr, spesielt ammoen, det andre er hvordan dyret man jakter på oppfører seg. God ammo og skytetrening kan man ordne i ønsket menge, å observere dyr dag etter dag er det ikke alle som kan, og der kommer erfaring inn i bildet. Det er også derfor jeg vet at en hjort aldri plutselig gjør et byks når den står og tygger drøv oppe i lia om ettermiddagen i høstsola. Som jo er et stort argument mot langholdsjakt da flyvetiden på kula vistnok er så voldsom lang at hjorten hopper ut av "banen".

 

Ungdyr og kalver har av og til noen utløp, der de bykser og steiler og sparker bak, men dette er i forbindelse med lek, og ikke i lett sløvet tilstand på ettermiddagen. Alt kan læres og mestres, det handler mest om interesse og trening. Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid :)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser at fleire her er kritiske til oppfølgingsskudd. Men ingen forklarar kvifor dette er feil praksis. Kan de seie noko meir konkret om dette? Eg spør fordi "Bedre jakt"-undersøkelsane, f.eks. den for elgjakt som blei gjennomført i 2005, viser at av totalt 7000 avfyrte førsteskot mot elg, så var 9,5 prosent av dei bom eller skadeskyting. Då ville eg i mitt enkle sinn tenke at eit oppfølgingsskot vil vere eitt AV FLEIRE tiltak for å få ned denne prosenten?

Dette med å ikke skyte oppfølgingsskudd er en "ekte mannfolk" ting. At et oppfølgindsskudd i mange tilfeller vil hindre at viltet blir utsatt for unødig lidelse ser ikke ut for å komme i betraktning. Syns det er helt fint med den muligheten for tolkning som ligger i §19.

 

 

Jeg er fersk storviltjeger (elg) og tenker at dersom jeg ikke er sikker på at første skudd sitter der det skal så skal man ikke skyte. Man skyter ikke et "går det så går det" skudd for så å ta resten med oppfølgingsskudd.

Link to comment
Share on other sites

Nå kaster jeg nok sikkert bensin på bålet, men om man i 2016, med god optikk og lyddemper ikke klarer å se/registrere/høre at man faktisk har truffet dyret, så bør man iallefall ikke fortsette å skyte for så å skadeskyte. De dyra som ikke ramler i smellen hos meg, bruker å ta avgårde i såpass godt tempo at jeg aldri har vurdert å prøve å skyte etter dyret. Om dyret blir stående etter førsteskuddet, så kan man vel rekke å få inn et skudd til, men da har man vel klart å bli så stressa at det garantert blir et dårlig skudd.

Jeg har deltatt på elgjakt der jeg fikk beskjed om å skyte på elgen så lenge jeg så den. Jeg har aldri skutt elg, men det ble skutt noen de årene jeg var med. 5-6 skudd fra jeger var ofte vanlig, men kun 1-2 treff i dyret, der 1 treff stort sett var dødlig og det andre satt veldig nærme endetarmsåpningen.

 

Skyter man så dårlig at man hele tiden må ha oppfølgingsskudd, så finn heller på noe annet å drive med.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Etter flere 10 år som storviltjeger mener jeg fortsatt at det ikke er noe som heter lovlig skuddavstand i meter men begrensningen på sitt eget nivå og kontroll under avfyring. Her kjenner man seg selv best . Etter dagens våpen og utstyr hvis man kan bruke dens potensiale kan meter gjerne være noen hundre . Mine opplevelser er at hvis 338' har snakket en eller to ganger har dyra hvert der .

Sikkert mange som mener dette var arrogant skrevet men jeg mener det faktisk .

Link to comment
Share on other sites

Med dei haldningane ein del legg for dagen her når det gjeld oppfølgingsskudd, så bør dei i alle fall halde seg langt unna deltaking på drivjakt. Å bli så vanvittig stressa av å måtte skyte eit ekstraskot på eit dyr, kva er det for tull? Viss ein er så stressa og redd, bør ein i alle fall halde seg heime.

Link to comment
Share on other sites

5-6 skudd fra jeger var ofte vanlig, men kun 1-2 treff i dyret, der 1 treff stort sett var dødlig og det andre satt veldig nærme endetarmsåpningen.
Dette tror jeg ikke på. Selfølgelig kan det ha skjedd, men ikke at det er vanlig. Unødvendige skudd på dyret, og særlig på bakpartene, fører til mye svinn/kassering av godt og dyrebart kjøtt. Dette har ingen elgjegere interesse av.
Link to comment
Share on other sites

Unødvendige skudd på dyret, og særlig på bakpartene, fører til mye svinn/kassering av godt og dyrebart kjøtt. Dette har ingen elgjegere interesse av.
Nei, men så har vi noe som heter "interessemotsetninger". HVIS man ikke er interessert i svinn pga. dårlige treff, bør man ha nøye innskyting, og, Jahve, Odin og Allah forby - drive skytetrening ut over de påbudte 30 avfyringene i vilkårlig retning. Men så skal man jo heim, for å se siste episode av en eller annen såpeserie, så å kaste bort tid og penger på slikt - .

 

Jeg har kanskje tidligere nevnt en av mine sambygdinger. Han hadde overtatt farens "jaktvåpen", en M/98, med et lugubert østen-sikte, anno dazumal faren ikke lenger klarte skyteprøven med de åpne siktene. Han fikk, etter noen forsøk, en godkjent serie - 5 skudd, helt nede i sirkelen. Jeg sa at han måtte skyte inn rifla skikkelig, helst med litt overslag.

"Hvor mye må jeg skru opp, for å treffe midt i, da?", spurte han.

"Umulig å si med slike gamle sikter", sa jeg, "skru opp 20 knepp, og skyt noen skudd, så får vi se".

"Nei, jeg bruker da ikke mer skudd på dette", sa han.

 

På jakta felte han et av de få skikkelige dyrene her ute, en 17-spirs okse. Da han ble spurt om hvor mange skudd han brukte, svarte han: "Omtrent et skudd pr. spir!".

Link to comment
Share on other sites

Min mening om at drivjakt burde forbys er ene og alene basert på de høye tallene for ettersøk som er et resultat av slik jakt. At jeg ikke driver med det selv har ingenting med saken å gjøre. Men i motsetning til de fleste drivjaktjegere, trener jeg mer eller mindre hver dag på min jaktform, og har over 6000 skudd på papp og stål hittil i år. Og jeg har 0 på ettersøksstatistikken min hva jakt på lange hold angår.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Drivjakt skulle vært forbudt.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

Den der hadde jeg ikke ventet fra deg... :roll:

 

Selv om DU ikke behersker å skyte i fart kan kanskje noen andre gjøre det med stor presisjon og repeterbarhet :wink: Og jeg sikter ikke til meg selv, personlig skyter jeg heller på 300 m stillestående enn 100 m i høy fart. Drivjakt er akkurat like etisk eller uetisk som langholdsjakt. Etikken avgjøres i begge tilfeller av om skytteren vet hva han/hun driver med og etterstreber å holde seg innenfor egne begrensninger. Forbud har vi nok av!

 

Hva skjedde med å støtte opp litt om andre jegere og skyttere som ikke nødvendigvis driver med akkurat samme grein som en selv? Nå skal jeg ta meg vann over hodet og spørre om du holder på å havne i klubben for sidrompa hylekormedlemmer?

Link to comment
Share on other sites

Den dagen dere som driver med drivjakt får ned tallene deres vedr ettersøk, så ser jeg ingen problemer med å bedrive den jakten. Dette er ren statistikk og tallene lyver ikke. Det er nok mange som behersker å skyte på dyr i fart, det er jeg klar over, men det er tydeligvis veldig mange som ikke behersker det. Og det kan du ikke nekte på.

 

Man kan bruke de samme argumentene mot langholdsjakt, men der foreligger det foreløbig ingen statistikk, og det opereres nok med en del mørketall. Og jeg kjenner og vet om endel folk som skyter på lange hold, og som aldri burde gjort det, så at det skadeskytes der også, er jeg temmelig sikker på.

 

Jeg føler meg ikke spes sidrumpa, jeg bare ser på tallene og det er fakta. Så kan du jo motargumentere så mye du vil, og evnt påvise at statistikken er feil.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Så lenge de finnes mennesker med et over-oppblåst selvbilde og en forkvaklet tro på egne skyteferdigheter vil det alltid være en fare for at slike individer vil brenne av langholdskudd inn i en drivjakt – så på den bakgrunn kan jeg forstå bekymringen. Men å forby drivjakt av den grunn er kanskje å gå litt langt. Det blir på en måte som å forby all bilkjøring fordi noen kjører i ruspåvirket tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Den dagen dere som driver med drivjakt får ned tallene deres vedr ettersøk, så ser jeg ingen problemer med å bedrive den jakten. Dette er ren statistikk og tallene lyver ikke. Det er nok mange som behersker å skyte på dyr i fart, det er jeg klar over, men det er tydeligvis veldig mange som ikke behersker det. Og det kan du ikke nekte på.

 

Man kan bruke de samme argumentene mot langholdsjakt, men der foreligger det foreløbig ingen statistikk, og det opereres nok med en del mørketall. Og jeg kjenner og vet om endel folk som skyter på lange hold, og som aldri burde gjort det, så at det skadeskytes der også, er jeg temmelig sikker på.

 

Nei, helt riktig. Jeg nekter ikke på det, og som du selv sier: Argumentene er de samme for og imot langholdsjakt som drivjakt. Det jeg ville fram til var at at nettopp du som begynner å bli ganske profilert innen en skyteform som mange kan synes er grensesprengende, jaktteknisk uetisk, og hva-vet-jeg, ønsker forbud. Litt lett indrejustis og opplysning innad i miljøet er uendelig mye bedre enn forbud som rammer alle.

 

Statistikk skal jeg ikke rote med, men jeg tenker personlig at skadeskyting og ettersøk har mer med holdninger til egen ferdighet å gjøre enn jaktformen i seg selv. Mine første ettersøk hadde jeg i begynnelsen av jegerkarrieren, da jeg starta pent, oppdaget at "det gikk jo greit, og det gjorde det der også", ble alt for heit, og rota det skikkelig til. Etter det har jeg sluppet mange dyr forbi og ikke hatt ettersøk siden den gangen kikkerten løsna (aldri bruk leupold std montasjer! :!::evil: ). Bank i bordet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo nå skrevet om langholdsskyting og jakt i 5 år, og motstanden er vel like stor idag som for 5 år siden. Og folk har brukt ordet forbudt i denne sammenhengen også. Og det må de få lov til. Det snakkes jo om at det er forbudt å skyte på vilt på over 150 meter. Det er jo feil. Jeg har tidligere i min jaktkarriere ikke hatt noe stort forhold til drivjakt, men ettersom jeg har blitt eldre, har jeg en litt større interesse rundt jakt enn å bare skyte dyr, og har vært på endel kurs og seminar rundt omkring. Og etterhvert har jeg erfart at terskelen for å slenge avgårde et skudd på løpende vilt er mye lavere, enn å slenge avgårde et skudd på et stillestående dyr på 300 meter. Jeg holder også kurs i langholdsskyting retta mot jakt, og under samtale med deltakerne kommer det frem at å skyte dyr på lange hold er utenkelig, da de ikke vet hvor mye de må kneppe /holde over eller noe som helst. Men å skyte på en hjort som hopper bortover lyngen i god fart, har de ingen problemer med, da det tydligvis ikke krever at man må vite så mye om utstyret og kulebane og vind osv. Man holder litt forran og klemmer til. Betryggende.....

 

Alt koker ned til interesse. Og da kan man bli veldig flink. Men jeg ser at det foreløbig er stor kontrast mellom langholdsjegeren og drivjaktjegern. Jeg har jakta i 20 år med nesten 400 dyr på samvittigheten og har så smått begynnt å strekke holdene nå de siste 5 åra, med intensiv trening og et snitt på 5000 treningsskudd pr år. Mens jegere som tok jaktprøven i vinter, blir med på et jaktlag i indre Sogn, får tildelt en post oppe i fjellet, og klemmer av skudd på hjorten som løper forbi, fordi det er forventet, og at det kanskje bare blir den ene sjangsen. Ingen kommer med noen moralsk tale etterpå, men hadde mannen skutt på et dyr på 350 meter som stod i ro, med dårlig resultat, så hadde han kanskje fått lov til å dra hjem.

Jeg har en meget lang tråd her inne, som omhandler arbeidet det tar å begynne med lange hold til å kunne bruke resultatet av treningen aktivt og sikkert på jakt. Der kommer det frem hvor vanskelig det er og hvor mye arbeid som ligger bak. Og arbeidet pågår ennå, selv om jeg ikke skriver noe mer der. Har ikke sett noen tilsvarende tråd om trening på drivjakt og resultater. Jeg er nok litt krass når jeg skriver at det skulle vært forbudt, og jeg mener det egentlig ikke så alvorlig. Men jeg er 100% sikker på at vi som driver med min aktivitet, har et annet krav til oss selv enn den gjennomsnittlige jegeren som løser 35 skudd på papp hvert år, og som ukritisk lemper avgårde skudd på løpende vilt hver høst og som kanskje har en ettersøksprosent på nærmere 50. Jeg vet det finnes enkelte som konkurrerer på løpende elg og slikt, men de er vel i mindretall. Og jeg tørr vedde på at de holder oftere igjen et skudd på løpende vilt, enn onkel Rolf med Mauseren som aldri har vært på en elgbane.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jada vi er enige i mangt. Er enig i at terskelen for skyting på dyr i fart sannsynligvis er lavere enn på skikkelig lange hold. Det var mest "forbud mot drivjakt" jeg reagerte på. Har lest en god del av det du skriver, og mener mange slags ukonvensjonelle skudd kan være greit så lenge skytteren har selvinnsikt. Lange skudd, raske skudd, hodeskudd, skrå vinkel, så lenge skytteren er 99% sikker på at kula havner der den skal er det meste gjort.

 

Angående forventninger fra jaktlag så var jeg engang med som gjestejeger på hjortejakt. Det passerte en hjort litt for fort, litt for langt unna så jeg meldte fra på radioen at den passerte i retning sånn og sånn. En stund etterpå kom det en ny hjort i samme løypa og samme fart. Den fikk også gå, men da jeg meldte fra om den fikk jeg beskjed om at vi var på jakt og skulle skyte hjort, ikke telle dem! Jeg pakket sammen og bestemte meg for å rusle hjem men måtte plutselig bli igjen pga, gjett en gang? Jo ettersøk. Riktignok lå dyret dødt et stykke unna og var greit skutt. Men jeg har ikke jaktet der siden.... Slike holdninger og kommentarer fremmer usikker skyting og bør slåes ned på internt.

Link to comment
Share on other sites

Året blir delt i 2. Fra januar til juni skyter jeg mest 500 unl, der jeg ligger på 30-50 skudd pr dag 6 dager i uka. Skyter sporadisk med 338lm på litt lengre hold innimellom, når det er optimale forhold, for å bryte opp litt det monotone i 500 unl skytinga. Så fra juni til desember går jeg over i langholdsmodus, trener mot den ene konkurransen i Sokndal, parallelt med at jeg trener til jakta med 2 rifler. 06AI brukes fra 0-600 meter, med en maks avstand på 500 meter grunnet kort pipe og moderat hastighet. 338lm brukes ut til 1500 meter på det jevne. Skyter 15-30 skudd pr dag, der jeg kun skyter ett og to skudd pr hold, og kun trener på å treffe relativt små mål på førsteskuddet. Veldig god følelse å reise hjem etter å ha truffet 15 forskjellige mål på 15 forskjellige avstander med 15 skudd. Skyter som regel 2 runder for å se at ting er repeterbart. Av og til kan jeg skyte 10 skudd på ei stålplate, og konkurrerer mot meg selv og ser hvor mange treff jeg får. Litt avhengig av hvor mye vind det er, så øker treffprosenten hver gang. Skyter aldri på tid, Haugland testen utgår stort, da jeg ikke streber etter å knalle ned et dyr på under 1 minutt. Er dyret borte eller ikke lenger tilgjengelig for skudd ila den tiden jeg bruker på å rigge meg til for er skudd, så er det helt greit. På hold ut til 500 meter kan jeg nok skyte meget raskt, da jeg bare skrur turrett til aktuell avstand og holder for evnt vind. Det skal store ytre påvirkninger til før det gjør store utslag på kulebanen ut til 500 meter, gjennom sesongen. Men kluet er å fortsette å trene under jakta. Jeg skyter i jaktterrenget hele året, så dyra reagerer ikke på at aktiviteten foregår hele jakta. Om morgenene under jakta, skyter jeg alltid et skudd på et eller annet mål om jeg ikke skyter dyr, og variere fra 300-1200 meter, selv om jeg ikke nødvendigvis ser for meg å felle dyr på så lang avstand. Har du kontroll på skudda på 1200, så er du meget giftig på 600 meter. Nå har skyting, lading og testing av ammo og kuler i div kaliber blitt 100% jobb, så jeg stortrives med det jeg gjør. Det forventes også at jeg gjør en god jobb, og det blir en del reising i høst på jakt i andre land for å teste ammo som ikke er lovlig til jakt her til lands ( 125 grs VRG 4 og 3 i 6.5x55 ) samt å etablere et marked der vi tester. Testa ei ny kule i Sør Afrika i desember i fjor, den fungerte perfekt, 271 grs Rangemaster hollowpoint i 338 kal. Skjøt en sebra på 867 meter, gjennomskyting og full ekspansjon. Det blir kula jeg skal jakte med til høsten.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke legge meg så mye opp i hvilke jaktformer som bør tillates eller ikke, selv om jeg har mine meninger....... der også :wink:

Men jeg synes at det er alt for lite krav til antall treningsskudd før man får jakte storvilt. Ærlig talt folkens, hvor mange av dere synes egentlig at 2x15 + 5 skudd er nok trening ?

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg i min uvitenhet lurer på . Hvilken garanti har man for at ikke dyret flytter på seg på skudd på 500 meter. Har skutt litt på 300 meter selv og synes det tar evigheter før kula rekker frem iallefall nok til at jeg finner blinken i kikkerten igjen og ser anslaget. Hjorten klarer lett å ta et steg frem i allefall på 500 meter

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker faktisk å rope til dyret, selv om det står dørgende stille. Da oppnår jeg full oppmerksomhet så lenge at kula har god tid på å komme frem. I 935 m/sek er det ikke så fryktelig lang flytid. Det er snakk om 0.6 sekunder.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

- hvor mange av dere synes egentlig at 2x15 + 5 skudd er nok trening ?
Det er jo de som synes dette er for mye også. Et skytterlag la merke til at flere "elgskyttere" (dette er i kjerneområdet for elg) fikk 3 - 4 bra treff, men ofte 1 - 2 bom pr. serie, på "treningsskudda". Laget satte kontrollører bak noen av "bommerne", og da viste det seg at de skjøt 3 - 4 skudd, ikke 5. Og rapporterte "bom" for de skudda de ikke hadde skutt. Ammunisjon er jo dyrt, og trening er bare noe tull!
Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes dere setter elgjegerene i ett ufortjent dårlig lys her ( og det da elgjakt ikke ser ut til å være det dere driver med selv? ). Mange elgjegere er gode skyttere, og trener mye på bane. Når det gjelder skadeskytinger og jaktetikk, er dette noe som blir bedre for hvert år som går. Det er faktisk grunneierlag som krever flere dokumenterte treningsskudd enn de obligatoriske 35, for at man skal få lov til å jakte storvilt.

 

Og hvis det er 95 prosent av jegerene som mener at storviltprøven ikke trenger å bli "strengere"/vanskeligere/ utvidet med flere treningsskudd, så er ikke det det samme som at de mener 35 skudd i året er trening nok. Det er fullt lovlig å skyte mer enn minstekravet, og mange jegere gjør det.

 

Att både god ammunisjon og ladekomponenter har blitt betydelig dyrere de siste årene, har også jeg registrert. Dette er irriterende nok. Men hvis det er grunnen til at jegerene trener for lite på banen; da burde heller billig ammo på banen, som en gullerot, være et bedre virkemiddel, enn strengere krav fra myndighetene (pisk). Kanskje heller jobbe for slike ordninger?

Link to comment
Share on other sites

Hmm... 1,4 sek er nå rel lang tid (flyvetid) likevel da tenker jeg. - Plus reaksjonstid hos skytter, - hjerne/avtrekk,.. legg dertil "arbeidstid" (lock-time) hos våpen, så kanskje -(gjetter her)- tiden kan dobles til ca 3 sek. :?:

Link to comment
Share on other sites

Det er her erfaring med viltet kommer til nytte. Man skyter ikke et skudd på et vilt man vet kommer til å flytte på seg når som helst. Men etter 20 år med kikkerten klistra i panna og observering av hjort 5-6 timer hver dag man er ute på jakt, dvs, hele sesongen, så vet man litt om hvordan dyrene oppfører seg. Jeg kan godt filme en hjort som tygger drøv på ettermiddagen, så kan vi nå se hvor mange ganger vi kan telle til 4 sek, før hjorten beveger seg.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har 0 på ettersøksstatistikken min hva jakt på lange hold angår.

 

Det er mange "drivjaktjegere" som matcher deg på den, og sikkert mange "langholdsjegere" som ikke gjør det. Har ikke noe med jaktform å gjøre, men evnen til å kjenne egne begrensninger. Stort sett all jakt jeg bedriver er en eller annen form for drivjakt, som regel med hund. Det er utrolig sjelden at jeg avfyrer skudd på hjortevilt i bevegelse, og hvis det er snakk om dyr i bevegelse er det stort sett snakk om avstander under 20-30 meter.

 

De som fyrer i vei et skudd pr spir blir jo ikke noe bedre jegere av å trene mer. Det handler rett og slett om holdninger. Gjerne holdningen om at naboposten (eller gud forby - nabolaget) ikke skal få en sjanse på samme dyr.

Link to comment
Share on other sites

Du er ute på viddene der, Bobby. Man regner med at reaksjonstid for bilførere er cirka ett sekund; og en bilfører skal ha oversikt på en hel masse ting. For en jeger som er fokusert på jakta, vil jeg bli overrasket om reaksjonstiden er over et halvt sekund. Lock time måles i millisekunder. I sum snakker vi fremdeles under to sekunder fra man velger å skyte til kula sitter i viltet. Du har med andre ord overvurdert tiden med femti prosent...

 

Ellers må jeg si meg enig i at hva skyting generelt, og jakt spesielt, angår, er mengdetrening alfa og omega. Det bør være slik at oppskytingen er en formalitet, noe man skal ha unna, ikke noe man stresser for.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå engang mye enklere og raskere å flytte en pekefingerspiss et par centimetre, enn det er å lempe en labb størrelse 46 bort fra gassen og ned på bremsen, samtidig som man skal gjøre noe vettugt med rattet og kanskje venstrefoten attpåtil...

 

Reaksjonstiden til bilfører regnes fra "øyet ser unge" til "foten på bremsen". Hvordan regnes den for jegeren i skuddposisjon?

Link to comment
Share on other sites

Tiden fra hjerna gir fingeren beskjed om å trekke av ( jeg har 200 grams avtrekk, og bruker ikke 6 sekunder på å presse av skuddet )til det faktisk smeller, tror jeg er neglisjerbar. Den største fienden for min del er vind og høy ES. Sistnevnte har jeg begynnt å få god kontroll på, vinden kan man aldri få full kontroll på. Jeg skyter mest dyr rett før soloppgang og da er det veldig ofte 0-1 m/sek vind. Hos meg bruker vinden å dabbe av når sola går ned bak fjellet, da kommer knotten frem, og dyra lever farlig oppe i lia.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...