Jump to content

Lovlig skuddhold storviltjakt?


olufo

Recommended Posts

Det er godt at der finnes noen som deg Bly som vet og kan alt. Jeg har drevet med ladning og benkeskyting i over 40år uten å forstå noe som helst. Kjøpte min første .300win.mag i 1976 og har kun skutt ei fabrikkpatron med kaliberet på jakt, alt annet er hjemmeladet, testet og utprøvd.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 388
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg skyter en del på 400m på steiner og i en fjellvegg på min bane og ser altfor ofte at variasjoner i temp., vær og vind gir utslag jeg blir overrasket over. På jakt har man kanskje ikke anledning til å vurdere godt nok alt som kan påvirke kulens bane.

 

Det er en ting å skyte langhold for å skyte langt og en helt annen å skyte langhold for å treffe på første skudd (i.e. jaktskudd). Skyter man langt på stål eller papp så har man anledning til å ratte seg inn på målet, og kan se bort ifra værforhold, og som du påpeker blir man kanskje overrasket over hvor stor variasjon kan være fra en dag til en annen. Men, dersom man skyter langhold med formål om til syvende å sist benytte dette i en jaktsituasjon er det helt andre krav som stilles. Det du beskriver er i høyeste grad hensyntatt hos personer som driver med dette på et høyt nivå. Følgende er forutsetninger dersom man ønsker med en vis grad av sikkerhet å ta et presist skudd på lengre hold. Dette er en forenkling men illustrerer et minimum av hva man må ha kontroll på:

*Avstandsmåler (enklest)

*Værstasjon/vindmåler med innebygd trykkmåler

*Presis ammunisjon som er verifisert på lengre hold og hvor utgangshastighet er målt ved ulike temperaturer (f.eks. fra -10 til +20 avhengig av som er relevant). Lader man selv bør man i tillegg se om hastigheten endrer seg fra nye til brukte hylser. Utgangshastighet kan endre seg gjennom løpets levetid også, så mulig man må rekalibrere etterhvert.

*Verifiserte klikktabeller (evt. software) for denne ammunisjonen som viser klikk på ulike avstander, ved ulike temperaturer/hastighet (se forrige punkt) og ved ulikt trykk. Med alle disse kombinasjonene kan det godt hende du må ha mer enn bare en klikktabell for å få med deg alt (men det finnes mange variasjoner folk bruker, noen mer detaljerte enn andre).

 

I tillegg til disse tingene kommer selvsagt det skytetekniske, samt rifle m/ anlegg. Med oppskriften over vil du i høyeste grad kunne sende presise skudd i ulike værforhold, men det krever en del forarbeid. På jakt/i felt, mål temperatur, mål trykk, mål avstand, finn riktig tabell og antall klikk, vurder vind. Men en sannhet kommer man ikke vekk fra når det gjelder jakt på lengre hold og det er kulens fly-tid og muligheten for at viltet beveger seg. Dette er et forhold man ikke får påvirket og er da per definisjon et usikkerhetsmoment som kan føre til skadeskyting. Står viltet i ro vil det høyst sannsynlig gjøre det om 1, 2 og 3 sekunder fra nå også, men man vet ikke. Hvor lang tid må viltet ha for å manøvrere seg slik at et dødelig skudd blir skadeskyting istedet? Slik jeg ser det, fra et etisk ståsted er det dette du må vurdere, forutsatt at du behersker forholdene nevnt over.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt at der finnes noen som deg Bly som vet og kan alt.

Jeg verken vet eller kan alt, og det skal jeg være den første til å innrømme. Saken er bare det at ut fra det du skriver så har du ikke "skjønt" konseptet for langholdsjakt. Verre er det ikke! Du sitter helt sikkert med masse kunnskap som ikke jeg innehar om ladning og hva vet jeg? Men uansett virker det som om du har gått glipp av hvordan skyte langt og treffe?

 

I "langhold" er det uansett et usikkerhetsmoment som mer eller mindre er umulig å bli helt kvitt, og det er vind. Hva enn folk måtte mene eller påstå, er det vind, vil man ha muligheten for å feilvurdere den. Det er bestandig en komponent av gjetning når man vurderer vind. Det er helt klart at man kan bli bedre med trening, men 100 % sikker er man bare når det ikke blåser :wink: Og vi vet alle hvor ofte det skjer. Riktig valg av kaliber og kule gjør selvfølgelig jobben enklere enn feil valg. Det å skyte langt er egentlig ikke noe annet enn sannsynlighetsberegning basert på usikkerhetsfaktorer som for skytteren bør være kjent. F.eks variasjon i Vo ved forskjellige temperaturer, som er nevnt over. Eller hvilken variasjon i hastighet (ES/SD) kan du forvente at ammoen du bruker har osv. Men igjen vil jeg poengtere at vind er den vanskeligste faktoren. Alt annet er egentlig enkelt om man er i stand til å "systematisere skytingen" sin.

 

Uansett! Dette er jo egentlig en tulletråd med høy popcornfaktor :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel trådtittelen "Bly" mener er tull, eller det at noen absolutt vil ha definert en maksimal tillatt skuddavstand, som skal gjelde alle og enhver, uten hensyn til skytterens ferdigheter, utstyr og øvelse i å skyte på slike avstander - eller totale mangel på alt dette.

 

Felling på vilt ut over "jegerprøve"-avstand er i høyeste grad interessant. Jeg kan kanskje bidra med noen bilder/opplysninger fra ca. 30 år tilbake i tid - disse forholda er hvertfall foreldet, strafferettslig! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Trådens tittel er "Lovlig skuddhold storviltjakt":

 

A) Det er riktig( og BRA) at det ikke er satt konkrete regler for skuddhold.

B) Videre er det satt andre konkrete regler av hva og hvordan jakt skal utføres.

C) Videre er det føringer fra forarbeider, sedvane/tradisjon osv for hvordan jakt skal utføres...

 

Så er det alltid "noen" som vil utfordre og forandre "tradisjon"...det være nye jaktformer, buejakt eller kanskje langholdsjakt...

 

Når jakt på lange hold blir en sak for lagmannsretten eller for Norges Høyesterett får vi svar på hva som er dagens føringer på "Lovlig skuddhold storviltjakt":

 

Ser man på saker nylig behandlet i Norges Høyesterett vedrørende miljø/jakt osv ser man at man skjerper både straffenivået og krav rundt utøvelse.

 

Norges Høyesterett legger til grunn føringer der det stilles høye krav til bla hvordan jakt skal utøves i relasjon til "naturmangfoldsloven og viltloven".

 

Jeg er overbevist om at en jeger som jakter på skuddhold som bla "KnuteriK" beskriver ville blitt dømt av Norges Høyesterett.

 

Man kan lese mye av føringene her i en sak fra juni 2016:

 

https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2016/avgjorelser-juni-2016/sak-2016-270-anonymisert.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overbevist om at en jeger som jakter på skuddhold som bla "KnuteriK" beskriver ville blitt dømt av Norges Høyesterett.

Tenker du da på de mest ekstreme holdene det er snakk om ( 1 km) eller mener du det samme om skuddhold på for eksempel 400 meter? I hvilken grad tror du dokumenterte kunnskaper/ ferdigheter ville ha påvirket utfallet?

 

Jeg tror også det er litt forskjellig virkelighetsoppfatninger ute å går her, uten at jeg ønsker hverken maks lovlig skuddhold, eller rettspraksis på dette. Jeg bare lurer på om dette er noe du belyser i kursene dine Knut Erik? Det blir jo litt dumt om kunnskapen du deler medfører at kursdeltagere blir sittende igjen med tomt våpenskap og uten jaktrett de neste 5 år?

 

Rent personlig hadde det vert greit å få avklart om jeg blir sittende igjen med tomt våpenskap eller ikke om jeg skøyt reinsbukken jeg har betalt dyrt for, på 300 meter, om det plutselig var nødvendig. Jeg mener selv jeg kan dokumentere nok ferdigheter til å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

De jeg holder kurs for er nok klar over hva som kan være følger for aktiviteten de selv velger å utføre. Det er voksne mennesker. Man kan også få tilsvarende kurs i Sverige av kompisen til Haugland, og det er også en stor aktør i Danmark. Hvordan kursdeltakerne ønsker å bruke det de lærer blir opp til dem. Sånn er det vel med de fleste kurs? Hovedformålet med mine kurs er å få frem hvor vanskelig det er å skyte på små mål ut til 500 meter, og tilbakemeldingene har vært entydige på at om noen har vurdert å prøve et skudd på langt hold før, så vurderer de det ikke etter kurset. De fleste har ila en helg kanskje økt maksavstand med 100-150 meter, og det er de svært forøyde med. At man treffer blinken på 500 meter noen få ganger ila et kurs betyr ikke at man da jakter på denne avstanden. Mitt kurs er ikke opplagt slik. Det oppfordres til mer skyting og målrettet trening, og måten jeg legger frem kurset på, har gjort at deltakeren reiser hjem og skyter mye mer med ny info, fordi man har lært noe nytt og morro. Forhåpentligvis er det noen jegere som til høsten reiser på jakt med 500 skudds trening og ikke 35, og at de mestrer et godt skudd på 200-250 meter ser jeg på som positivt. De er dønn trygge på 100 iallefall.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Å skyte og jakte på lange hold er ganske interessant og langt fra tull. Artig med debatt :)

"Jegermeistern" tok poenget mitt!

 

Å skyte langt er en ting, langholdsjakt noe helt annet. Jeg tror det er veldig viktig å skille disse tingene fra hverandre om det skal bli "ryddig".

Debatt er i for seg helt greit, men vær også klar over at de aller fleste ikke utøver langholdsskyting eller skjønner hva det går ut på ut over hva begrepet forteller, nemelig "langt" Det gir vann på mølla så det holder for alle som ikke helt skjønner :wink: Er det virkelig en god ting? Å diskutere langholdsjakt med manglende informasjon/forståelse/kunnskap er kanskje ikke det beste utgangspunktet for denne aktiviteten? Selv etter snart 10 år med "langhold" på mote, er det akkurat de samme fordommer og argumentene som dukker opp igjen og igjen. Alt basert på kunnskapssvikt og manglende forståelse :wink:

 

Personlig synes jeg byråkrati er som pesten. Jeg ønsker minst mulig regulering, uansett hva det måtte være. Kardemommeloven funker helt fint i mitt hode, og folk må få lovt til å tenke selv og være "ansvarlige individer" uten at alt skal være hakket i stein. Jeg håper virkelig ikke noen på liv og død må reguler jakta til hver minste detalj.

Link to comment
Share on other sites

............. blir sittende igjen med tomt våpenskap og uten jaktrett .....

Blir man anmeldt for å ha skutt på for langt hold kan det fort bli resultatet fram til saken er ferdig i rettsystemet. Og utfallet av saken avgjør nok hvor mye lengre man risikerer å sitte i denne saksa.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte langt er en ting, langholdsjakt noe helt annet. Jeg tror det er veldig viktig å skille disse tingene fra hverandre om det skal bli "ryddig".

Debatt er i for seg helt greit, men vær også klar over at de aller fleste ikke utøver langholdsskyting eller skjønner hva det går ut på ut over hva begrepet forteller, nemelig "langt" Det gir vann på mølla så det holder for alle som ikke helt skjønner :wink: Er det virkelig en god ting? Å diskutere langholdsjakt med manglende informasjon/forståelse/kunnskap er kanskje ikke det beste utgangspunktet for denne aktiviteten? Selv etter snart 10 år med "langhold" på mote, er det akkurat de samme fordommer og argumentene som dukker opp igjen og igjen. Alt basert på kunnskapssvikt og manglende forståelse :wink:

 

Her er vel fokus "lovlig skuddhold på storvilt", kansje alle uten forståelse for jus, byrokrati og forvaltning heller ikke burde få uttale seg? Sånn satt litt på spissen ;)

Link to comment
Share on other sites

Bly: Jeg tror de fleste som diskuterer i denne tråden vet hva langholdsskyting er. Både jeg og Høggern har drevet med det i flere tiår i DFS sammenheng. Skyting på små mål, dog sjeldent over 600 meter. Jeg kan ikke se for meg at lengre hold er annerledes, kun vanskeligere.

Jeg skjønner ikke helt disse forsøkene på å kneble diskusjonen med påstander om at vi er misunnelige, eller ikke vet hva vi snakker om. Hva er det nøyaktig vi skulle være misunnelige på skjønner jeg helt ikke. Knut Erik er både bedre enn meg og har bedre utstyr. Tro meg, jeg lever godt med begge deler, det inspirerer meg bare til å trene mer.

Duspør videre hva som er problemet. For egen del har jeg våpen for godt over 100 000,- i skapet. Det er et STORT problem for meg om disse blir laget om til spiker til fordel for statskassen om jeg gjør det mange snakker om i denne tråden.

Videre er en stor grunn til min deltagelse i diskusjonen at det er vært stille på jobb siste dagen før ferien :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her - som mange andre aktiviteter med stor vanskelighetsgrad - er det wannabeene og hangaroundene som utgjør den største faren. De som verken har tilstrekkelige ferdigheter eller nødvendig kompetanse. Nå kan man kanskje hevde at de i utgangspunktet ikke burde hatt våpen - men slik stiller det seg altså ikke.

Tenkt situasjon: En har gått på "langholdskurs" og skadeskyter vilt under utøvelse av langholdjakt og dette blir anmeldt.

I lovtekst er det et begrep som heter "oppfordrer til". Vil det kunne trekkes inn i en eventuell sak i forbindelse med tiltale etter brudd på Viltlovens §19?

Link to comment
Share on other sites

Bly: Jeg tror de fleste som diskuterer i denne tråden vet hva langholdsskyting er.

Jeg blir litt oppgitt. Da kjenner du/dere like godt til problemstillingene som alle andre som skyter langt kjenner til?

 

Både jeg og Høggern har drevet med det i flere tiår i DFS sammenheng. Skyting på små mål, dog sjeldent over 600 meter. Jeg kan ikke se for meg at lengre hold er annerledes, kun vanskeligere.

Da har du ingen grunn som jeg kan se til å være truffet av hva jeg skriver? Eller misforstår jeg noe?

 

Jeg skjønner ikke helt disse forsøkene på å kneble diskusjonen med påstander om at vi er misunnelige, eller ikke vet hva vi snakker om.

Det har jeg ikke hatt intensjoner om, eller påstått at misunnelse skulle ligge til grunn. Jeg prøver å stille spørsmål med hva man vil oppnå med denne tråden? På meg virker det som om noen vil ha et rigid regelverk, noe jeg selv setter lite pris på. Jeg vil vurdere selv hva jeg er i stand til å få til innenfor de etiske rettningslinjer som gjelder.

 

For egen del har jeg våpen for godt over 100 000,- i skapet. Det er et STORT problem for meg om disse blir laget om til spiker til fordel for statskassen om jeg gjør det mange snakker om i denne tråden.

Da må du bli voksen å ta konsekvensene av egen handling hvis du vil unngå spikerfella. Det må jeg også, og i tillegg setter jeg pris på å få lovt til å ta det ansvaret selv :wink:

 

Her er vel fokus "lovlig skuddhold på storvilt", kansje alle uten forståelse for jus, byrokrati og forvaltning heller ikke burde få uttale seg? Sånn satt litt på spissen ;)

Jeg er tilbøyelig til å være enig, så jeg burde engentlig holde kjeft :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig fått frem mitt budskap, så jeg tror jeg skal ta helg fra denne debatten. Det er en grunn til at jeg ikke gidder å skrive i min egen tråd lenger. Jeg skal innrømme at jeg ikke er god til å snakke for meg, jeg er ingen debattant eller politiker, jeg er mer enn praktiker. Jeg gjennomfører det jeg planlegger istedet for å bare snakke. Jeg får såpass mye positive tilbakemeldinger på mitt engasjement både innen langhold og jakt, så jeg sitter ikke igjen med en følelse av å sette aktiviteten i et dårlig lys.

 

Når det gjelder målstørrelse Høggern, så er den 22 cm. Det er smått nok til jakt. Hadde sirkelen i reinen hatt samme størrelse så hadde det vært ganske færre jegere i norske skoger til høsten. Å tro noe annet er som å tro på julenissen.

Du kan sikkert briljere med skyting på enda mindre mål, og det kan jeg også, men den jevne jeger kommer langt med 22 cm. Verden og teknologien går videre, hvorfor skal norske jegere sitte igjen i 1950?

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hva som er "passe langt" hold, "langhold" eller "for langt" hold er vel nærmest umulig å sette en fasit på. Selv om gudene skal vite at detaljkåte byråkrater nok vil prøve dersom skytterne/jegerne maser lenge nok om dette !!

Selv er jeg tilhenger av flere obligatoriske treningsskudd, og gjerne at det må bevises at disse er skutt jevnt over hele året for å få en kontinuitet i treninga. Med så vanvittig stor forskjell som det er på skyteferdighetene hos folk mener jeg alt annet bare blir byråkratisk surr.

Det finnes jegere/skyttere her i landet som ikke klarer å treffe langveggen på en låve, selv om de står inne i låven........ og så har du de som kan skyte "utstyret" av en mygg på 500 m hold..... og myggen merker det ikke før den skal prøve å formere seg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg tilhenger av flere obligatoriske treningsskudd, og gjerne at det må bevises at disse er skutt jevnt over hele året for å få en kontinuitet i treninga. Med så vanvittig stor forskjell som det er på skyteferdighetene hos folk mener jeg alt annet bare blir byråkratisk surr.

OK... Da vet vi at du hadde vært fornøyd om "Gamle-Ola" hadde kommet på banen en gang pr. måned fra Mai til September, og blåst 15 skudd i sandvollen hver gang. Fint det, men problemet er at maset om strengere prøve ikke kommer til å stoppe der.

 

Uansett hvor flinke og pliktoppfyllende jegerene er, vil det alltid være en stor gruppe brødhoder som skriker etter enda strengere regler, mer detaljstyring, og strengere kontroller. Jeg vet ikke hvilke hull i bakken disse tullingene krabber opp fra. Men jeg ser at antallet vokser raskere enn fluer på en fersk kuruke midtsommers. Det er tydeligvis umulig å stoppe den trenden.

 

Det er en mager trøst, at det er disse nissene som holder liv i tråder på dette forumet, som for utenforstående lesere får den menige jeger til å fremstå som en udugelig skytter der aldri burde hatt lov til å bedrive jakt overhodet. Flott innsats folkens. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke så paradoksalt. Dette handler om å fremme seg selv og sine egenskaper, ved å rakke ned på andre og sammenlikne med deres uduglighet. En menneskelig egenskskap vi alle burde vært for gode til å inneha. En så kvalm egenskap, at jeg i motsetning til Jermeistern, er en tilhenger av Janteloven. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@ 32-40 Win :

Hvis du leser nøye det jeg skrev så står det : " Selv er jeg tilhenger av flere obligatoriske treningsskudd, og gjerne at det må bevises at disse er skutt jevnt over hele året for å få en kontinuitet i treninga."

Hvordan klarer du å få det til å bli " Da vet vi at du hadde vært fornøyd om "Gamle-Ola" hadde kommet på banen en gang pr. måned fra Mai til September, og blåst 15 skudd i sandvollen hver gang." ??

For meg går året fra 1. Januar til 31. Desember. Er du bare ute etter å krangle ??

Og å omtale andre som "brødhoder", "tullinger" og "nisser" fordi de har ett annet syn på ting enn det du har, sier mer om deg enn om dem 8)

Link to comment
Share on other sites

For meg går året fra 1. Januar til 31. Desember.
Da de aller fleste skytebaner er stengt på vinteren, hvordan ser du for deg registreringene i Desember og Januar? Kranglete eller ikke, du er ett klassisk eksempel på når folk mener både det ene og det andre, uten å ha tenkt særlig gjennom saken. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På "min skytebane" starter jegerskytingen i Mai, og går som regel ut September. Det er vanskelig nok å få kontrollører til å stille opp i denne perioden. Uansett er det helt irrelevant; jeg kunne like gjerne skrevet 15 skudd i sandvollen over 10 måneder. Ditt forslag blir like meningsløst uansett.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel rimelig uinteressant for de fleste hvordan "din" skytebane velger å organisere seg.
Med andre ord: Du vil ha strengere landsdekkende regler som er tilpasset deg. Og driter i om det skaper store problemer for andre. Takk for at du understreker poenget mitt.
Link to comment
Share on other sites

Vel......ren logikk er avhengig av at man gidder å tenke gjennom det som påstås.....så det er ikke rart du finner det merkelig.

 

Men greit, du skal få det med teskje:

 

Du vil ha registrerte treningsskudd i alle årets 12 måneder lovbestemt. Jeg påpeker at dette både har liten hensikt og blir meget vanskelig å gjennomføre praktisk for de aller fleste jegere/skytterlag. Du sier at andres utfordringer er rimelig uinteressant, da du tydeligvis har mulighet til å få dokumentert treningsskudd på din skytebane hele året!

 

Skjønner du nå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes hele skyteprøva er meningsløs og skulle ha vært avviklet for lenge siden. De som har lyst å trene gjør det. De som ikke vil eller er interessert lar være. Det hadde neppe gjort noen forskjell i skogen. Hvis man virkelig bryr seg, er det bedre med holdningsskapende arbeid, samt appellere til jegerens samvittighet og fornuft. Skyteprøva er bare byråkratisk fjas som antagelig for mange oppleves lite konstruktivt.

 

Popcornet er på tur i mikroen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å klarlegge litt hva jeg egentlig mener ( uten at andre skal fortelle meg det 8) ) :

 

Når det gjelder hvor lange hold man skal/bør/skal få lov til å skyte på (som jo er trådens opprinnelige tema), mener jeg at det er helt umulig å sette en standard for dette. Her er det opp til hver enkelt å selv vite hva man er i stand til å mestre. Det finnes en del jegere her til lands som fint klarer å felle elg/hjort/rein på både 400, 500 og 600 meters hold ( og sikkert ennå lengre avstander). MEN for å klare dette er de avhengige av trening, mye trening. Det nytter ikke her å skyte 15 + 15 + 5 rett før jakta og dermed tro at man er mesterskytter. Likeså trenger de mye erfaring i å bedømme vind/temp/lysforhold/overhøyde/underhøyde og sikkert ennå flere ting jeg ikke kommer på, samt å vite mest mulig om de forskjellige dyrenes oppførsel i forskjellige situasjoner.

 

Når det gjelder mitt standpunkt om at det faktisk bør innføres flere obligatoriske treningsskudd, uansett hvilken form for jakt man driver med, så ser jeg faktisk kun fordeler med det :

 

1: En jeger som skyter flere skudd på bane, helst over hele året (der det er mulig 8) ) blir bedre kjent med våpenet sitt, noe som igjen gjerne fører til at vedkommende utvikler skyteferdighetene sine, som i sin tur minsker risikoen for skadeskyting. En vinn-vinn situasjon for både jeger (jaktlag) og bytte.

 

2: En jeger som skyter flere skudd på bane må nødvendigvis bruke mer ammunisjon, enten ferdigrulla eller hjemmelada. La meg ta noen helt tilfeldig tall : 50 000 jegere skyter 100 skudd ekstra hver hvert år. Noen kjøper all ammo, andre lader selv. I gjennomsnitt kommer hvert skudd på 7,50 kr. Det vil i løpet av ett år utgjøre 37,5 millioner kroner i ammo. I tillegg kommer den ekstra inntekten skytterlagene vil ha på økt aktivitet. ( Husk at dette er tall tatt ut av det blå, tallene kan være helt annerledes.)

Her får vi faktisk en vinn-vinn-vinn situasjon. Jegeren får mer trening (som forhåpentligvis øker skyteferdighetene), våpenforhandlerne får større omsetning (som gjør det enklere å opprettholde ett assortert utvalg av våpen/ammo/ladekomponenter), og skytterlagene får mer aktivitet (som genererer høyere inntekter).

Hva skulle være galt med noen av de punktene ???

Link to comment
Share on other sites

 

 

Når det gjelder mitt standpunkt om at det faktisk bør innføres flere obligatoriske treningsskudd, uansett hvilken form for jakt man driver med, så ser jeg faktisk kun fordeler med det :

 

1: En jeger som skyter flere skudd på bane, helst over hele året (der det er mulig 8) ) blir bedre kjent med våpenet sitt, noe som igjen gjerne fører til at vedkommende utvikler skyteferdighetene sine, som i sin tur minsker risikoen for skadeskyting. En vinn-vinn situasjon for både jeger (jaktlag) og bytte.

 

2: En jeger som skyter flere skudd på bane må nødvendigvis bruke mer ammunisjon, enten ferdigrulla eller hjemmelada. La meg ta noen helt tilfeldig tall : 50 000 jegere skyter 100 skudd ekstra hver hvert år. Noen kjøper all ammo, andre lader selv. I gjennomsnitt kommer hvert skudd på 7,50 kr. Det vil i løpet av ett år utgjøre 37,5 millioner kroner i ammo. I tillegg kommer den ekstra inntekten skytterlagene vil ha på økt aktivitet. ( Husk at dette er tall tatt ut av det blå, tallene kan være helt annerledes.)

Her får vi faktisk en vinn-vinn-vinn situasjon. Jegeren får mer trening (som forhåpentligvis øker skyteferdighetene), våpenforhandlerne får større omsetning (som gjør det enklere å opprettholde ett assortert utvalg av våpen/ammo/ladekomponenter), og skytterlagene får mer aktivitet (som genererer høyere inntekter).

Hva skulle være galt med noen av de punktene ???

 

Jeg kommer på ett par. Først og fremst at hele argumentasjonsrekken din legger opp til å finne løsning på problemer som ikke eksisterer.

Hvis det noen gang hadde passet med utrykket " if it ain´t broken, don´t fix it" , så er det her.

Lenger oppe skriver du ganske nedlatende " Da vet vi at du hadde vært fornøyd om "Gamle-Ola" hadde kommet på banen en gang pr. måned fra Mai til September, og blåst 15 skudd i sandvollen hver gang." ??" , og i dette ligger at hvis man er fornøyd med de 2 x 15 skuddene så er man "Gamle-Ola".

Hvis det var slik at skadeskyting hadde vært ett stort problem , så kunne man kanskje luktet på noen av forslagene dine. Eller forresten, ikke da heller.

Jeg har opplevd skadeskyting for egen del bare en gang. Ett rådyr som vi måtte lete etter, og heldigvis fant iløpet av forholdsvis kort tid. Og på den tiden skjøt jeg ett tusentalls skudd i året , og hadde klokketro på min forteffelighet med rifla.

Hvis min høyst private forskning skulle ha noe å si her , så er det ikke "Gamle Ola " som er overrepresentert på skadestatistikken, men blant de jeg kjenner er det de som skyter mest, og har mest tro på seg selv. "Gamle Ola " , og jeg kjenner ett par , er ganske så blyge på dette å skyte. Dyret skal ikke bare stå stille på under 50 meter , det skal ha stått der en stund også slik at "Gamle Ola " får tenkt seg litt om.

 

Denne tytingen , for tyting er det, om at skyteprøven er alt for lett dukker opp her på forumet med jevne mellomrom. Og matraet er det samme . Det må trenes mer , prøven må bli vanskeligere , aller helst bør den avgis stående på løpende dyr.

Det ligger i dette at de som skyter mye ,og er aller mest opptatt av skyting, bør få bestemme hvor høyt lista bør legges.

Noen jegere er ikke så opptatt av skyting. Skytingen er bare en del , ofte avslutningen på jakten for dem.

Hvis ett skudd ( ikker fem )settes i sirkelen er dyret ditt. Vanskeligere er det ikke.

At jegeren bør bli så mye mere "kjent" med våpenet sitt er jeg ikke sikker på hva du mener med. Hvordan det virker ? Jegeren må vite at rifla treffer der krysset er, og han må greie å sykronisere avtrekk & siktebilde slik at kule og blink møtes. Og det klarer alle med litt trening. Hvis de vil . Klarer de det ikke får de ikke jakte. Sniper trening er ikke nødvendig for å gå på jakt.

 

At ammoproduseneten og skytterlageme kan få økt inntekten sin er ikke noe godt argument opp i dette.

 

Det blir litt som å tvinge gamlemor i el-bilen sin til å gjennomføre 30 runder på en rallycross bane en gang i året, for å gjøre henne til en teknisk bedre sjåfør. Hvorfor i alle dager trenger hum å bli det ? Hun er underrepresentert på skadestatistikken likevel. Der topper skråsikre menn mellom 18 og 40.

Link to comment
Share on other sites

............

Ser man på saker nylig behandlet i Norges Høyesterett vedrørende miljø/jakt osv ser man at man skjerper både straffenivået og krav rundt utøvelse.

Norges Høyesterett legger til grunn føringer der det stilles høye krav til bla hvordan jakt skal utøves i relasjon til "naturmangfoldsloven og viltloven".

Jeg er overbevist om at en jeger som jakter på skuddhold som bla "KnuteriK" beskriver ville blitt dømt av Norges Høyesterett....

En har jo ett godt eksempel her- tror jeg nok en dom fra høyesterett hadde ført til full frifinnelse - men likevel:http://www.tk.no/fangst/slutter-med-hjortjakt/s/1-113-5168556 Men når en er så dum at en legger ut en skrytevideo på nett må en vel ta konsekvensen av dette. Alle dyrene var dødelig truffet, men han ble jo bøtelagt for uforsvarlig jakt. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Trådens tittel er "Lovlig skuddhold storviltjakt":

 

Når jakt på lange hold blir en sak for lagmannsretten eller for Norges Høyesterett får vi svar på hva som er dagens føringer på "Lovlig skuddhold storviltjakt":

 

 

Etter hva jeg finner av rettsprakis har det aldri vært en straffesak for norsk rett som gjelder "jakt på (for) lang avstand" isolert sett. Altså et tilfelle hvor det ikke foreligger skadeskyting, men hvor selve avstanden i seg selv har vært å anse som inhuman jakt. Jeg har funnet en sak fra Østerdalen fra 90-tallet som gjaldt lang avstand i kombinasjon med stående skytestilling. Vilkåret etter viltloven § 19 er som nevnt tidligere i tråden at "jakt og fangst skal utøves på en slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker og husdyr eller skade på eiendom".

 

Høyesterett har slått fast at det ikke krav om skadeskyting for å anse vilkåret oppfylt. Ett perfekt skudd som medfører at viltet faller etter ett par skritt, kan derfor være straffbart etter viltloven § 19, dersom dette f.eks. er utført på 1 km, på dyr i flokk eller på bøen i stummende mørke. Saken om han som skjøt hodeskudd på rådyr har vært omtalt på kammeret tidligere. Mann ble dømt og retten kom til at hodeskudd var å anse som inhuman jakt fordi treffområdet er så lite, selv om avstanden var ca 30 meter og ingen rådyr var skadeskutt. På bakgrunn av dette er ikke rettspraksis i samsvar med uttalelser i denne tråden om at så lenge det går bra (ikke skadeskyting) er ikke langholdsjakt straffbart....

 

Saken fra Østerdalen ble behandlet av lagmannsretten inntatt i LE-1995-842, for de som vil lese hele dommen.

 

Jeg har klippet følgende fra saken som jeg mener er av interesse for oss jegere i forhold til hva dommere/jurister mener om langholdsjakt;

 

Lagmannsretten finner det bevist at skuddet ble avfyrt i en avstand av ca 180 - 190 m fra reinsdyret. Det var ved anledningen overskyet oppholdsvær og siktforholdene var gode. Flere av de vitner som er avhørt ga imidlertid uttrykk for at de hadde reagert på den lange avstanden under skytingen, herunder også avstanden da det første skudd ble avfyrt. Flere av vitnene så episoden fra ca 1 - 1,5 km avstand gjennom kikkert, og ett av vitnene så såvel A som reinsdyrflokken samtidig. Vitnet reagerte på den lange avstanden mellom dyrene og A, og ga uttrykk for at det etter hans vurdering var uaktsomt å skyte mot reinsdyr på så langt hold. Vitnene var selv reinjegere med mange års erfaring. Et av vitnene, som selv ikke så den aktuelle episoden, men som er fjelloppsynsmann og mangeårig reinjeger, har for retten opplyst at han anser 150 m for det absolutt lengste hold man bør skyte mot reinsdyr, selv under optimale forhold. Etter hva vitnet opplyste i retten er det ingen som noen gang har fortalt til ham at de har skutt reinsdyr på lenger hold enn 150 m.

 

I boken "Skyting med Jaktrifle" av Knut Angaard, utgitt av Norges Jeger og Fiskeforbund, fremgår at det ikke bør være noen betenkeligheter ved skuddhold på 200 - 250 m dersom jegeren har nødvendig kontroll over seg selv, kan beregne kulebanen og har våpenet i anlegg. Andre forfattere som Wegge m fl, hevder i "Jegerhåndboka" at maksimal skyteavstand ikke bør være over 150 m. Det samme skriver Lier-Hansen i "Storviltjakt" en bok som inngår i Norges Jeger og Fiskeforbunds Jegerskole. Retten finner at skuddhold på 200 - 250 m kan være fullt akseptable under optimale forhold, hvor jegeren skyter fra liggende stilling og har et godt anlegg for våpenet. Dette var imidlertid ikke situasjonen da første skudd ble avfyrt i nærværende sak. Etter hva som er beskrevet avfyrte A skuddet fra stående stilling og geværet hadde kun anlegg mot en gren på en tynn bjerk. Stående skyting gir en langt mindre treffsikkerhet enn liggende skyting og retten finner at anlegg mot en gren på en tynn bjerk, ikke medfører noen vesentlig øket treffsikkerhet.

 

Retten finner at stående skyting med dårlig anlegg, mot et reinsdyr i en avstand av 180 - 190 m, i sterk grad øker faren for skadeskyting og med dette sterkt øker faren for at dyret utsettes for unødige lidelser. Lagmannsretten finner det klart uaktsomt av A å avfyre skuddet mot reinsdyret idet han burde innsett den fare for skadeskyting skuddet medførte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Robinson : Hvis du tar deg tid til å lese ting i sammenheng så vil du se at kommentaren om "Gamle-Ola" ikke er min, den må du kreditere 32-40 Win. :) Jeg kjenner for øvrig også ett par "Gamle-Ola"er, og det har alltid vært en fornøyelse å jakte sammen med disse gutta. De har vært både kunnskapsrike og dyktige jegere :)

 

Når det gjelder skadeskyting så vet jeg ikke om det hverken er eller ikke er ett stort problem. Forhåpentligvis er det ikke det. Men mer trening er med på å forebygge skadeskyting, det er i alle fall min mening.

 

Å kalle det at man ønsker mer obligatorisk trening for tyting får stå for din regning. Jeg kaller det forebygging. Jeg har heller ikke nevnt ett ord om at selve prøven bør bli vanskeligere, eller forandres for den del.

 

At noen jegere ikke er så opptatt av selve skytingen bør ikke frita for en viss mengde, og mer enn i dag, trening. Nok en gang, forebygging.

 

I det å bli kjent med våpenet sitt legger jeg å vite hvordan det oppfører seg under diverse klimatiske forhold. Det er ikke helt ukjent at treffpunkt kan forandre seg en del i kulde kontra i varme, bare som ett eksempel. Snipertrening har jeg overhodet ikke nevnt.

 

At våpenforhandlerne (ikke ammoprodusentene som du skriver) og skytterlagene har en grei økonomi kan være med på å legge forholdene til rette for både bedre baneanlegg og prismessig overkommelig ammo/komponenter ( jada, jeg vet at prisene også har sammenheng med både råvarepriser og valutasvingninger .) :)

 

Kanskje gamlemor i el-bilen sin ( eller mer sannsynlig en gammal Fiat Uno som aldri har vært over 50 km/t) hadde hatt godt utbytte av en tvungen tur på en rallycross-bane en gang i året ? Det samme hadde sannsynligvis gamlefar med hatten godt ned i synsfeltet, for ikke å snakke om Råne-Rolf i sin blodtrimma VW Golf 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

............

Ser man på saker nylig behandlet i Norges Høyesterett vedrørende miljø/jakt osv ser man at man skjerper både straffenivået og krav rundt utøvelse.

Norges Høyesterett legger til grunn føringer der det stilles høye krav til bla hvordan jakt skal utøves i relasjon til "naturmangfoldsloven og viltloven".

Jeg er overbevist om at en jeger som jakter på skuddhold som bla "KnuteriK" beskriver ville blitt dømt av Norges Høyesterett....

En har jo ett godt eksempel her- tror jeg nok en dom fra høyesterett hadde ført til full frifinnelse - men likevel:http://www.tk.no/fangst/slutter-med-hjortjakt/s/1-113-5168556 Men når en er så dum at en legger ut en skrytevideo på nett må en vel ta konsekvensen av dette. Alle dyrene var dødelig truffet, men han ble jo bøtelagt for uforsvarlig jakt. :forvirra:

 

 

På hvilket grunnlag mener du at en anke til Høyestrett hadde ført til frifinnelse?

 

Ble saken anket? Mannens forsvarer mener i allefall at den burde ankes.

 

Edit; finner ingen dommer på lovdata. Så enten har lagmannsretten forkastet anken eller så var det ikke så soleklart som forsvarer mente :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Kanskje gamlemor i el-bilen sin ( eller mer sannsynlig en gammal Fiat Uno som aldri har vært over 50 km/t) hadde hatt godt utbytte av en tvungen tur på en rallycross-bane en gang i året ? Det samme hadde sannsynligvis gamlefar med hatten godt ned i synsfeltet, for ikke å snakke om Råne-Rolf i sin blodtrimma V 8)

 

Kanskje? Hvis hun ville dette. Men hun hadde ikke blitt en tryggere sjåfør. For hun ligger allerede på bunnen av skadestatistikken...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel rimelig uinteressant for de fleste hvordan "din" skytebane velger å organisere seg. Det er mange andre som har andre, og bedre, løsninger.

Men du får bare ha dine meninger, så skal jeg ha mine :)

 

Dette gjelder de fire skytebanene som er innen rimelig avstand fra mitt bosted også, de er stort sett stengt for jegerskyting halve året.

Dessuten blir det ganske tidlig mørkt i vinterhalvåret, i hvert fall her jeg bor.

Jeg bor midt i en av Norges beste hjortekommuner, så det mangler ikke jegere eller jaktinteresse, bare så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

@ Robinson : At hun ligger på bunnen av statistikken betyr ikke automatisk at hun er en god sjåfør............det kan godt være at andre sjøfører bare er flinke til å unnamanøvrere for å unngå å bli påkjørt av henne 8)

 

@seawolf : Hva med å prøve å få de forskjellige skytebanene til å samarbeide, så iallefall en er åpen det meste av året. Det lar seg sikkert gjøre. Og det er lov med kunstig lys på bane 8)

Link to comment
Share on other sites

folk flest har fri vilje til å mene hva man vil om langholds jakt.det har jeg også.jeg personig "syns" skyting på levende dyr på 7-1100m er ikke for hvemsomhelst. siden det ikke er for hvemsomhelst å jakte på disse avstandene så sier det seg selv at det er vanskelig. så hvorfor gjøre jakta mer krevende enn nødvendig ang avstand,vind,lumsk kastevind etc? hvis poenget er å gjøre jakta mer vanskelig så heng heller på dere ei god saue bjelle rundt halsen og en på hvær fot og snik dere inn på 10 m avstand og skyt. det ville vert en større prestasjon "synser" jeg. langhold kan fremdeles skytes på gong og blink som øvelse. dette er min mening om et tema i min "synse" verden.... :forvirra: at langholds folkene kan skyte lurer jeg ikke på i det heletatt. men er det nødvendig å gjøre dette på levende dyr? og hvis det er viktig å gjøre dette på levende dyr så opplys meg om hvorfor? da kanhende jeg begynner med det også hvis det er gode grunner for denne jaktformen.

Link to comment
Share on other sites

@ Robinson : At hun ligger på bunnen av statistikken betyr ikke automatisk at hun er en god sjåfør............det kan godt være at andre sjøfører bare er flinke til å unnamanøvrere for å unngå å bli påkjørt av henne 8)

8)

 

 

Mjoo… mulig det også . Fordi hun kjører så sent & forsiktig. Og irriterende. Mens de skråsikre karene i Audien klarer de ikke å svinge unna. Forsikringselkapene elsker den gamle damen. Og hater karen i Audien. Og forsikringsbransjen kan beregne risiko….

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette med at skytebanene er stengt halve året har sikkert mange årsaker, men en av dem er sikkert etterspørsel, eller snarere mangel på sådan. Jeg vil tippe at pålagt trening gjennom hele året ville bidra til at tilbudet av åpne skytebaner ville bli bedre. Og det kunne jo vært fint :wink: For øvrig så tror jeg ikke det er noe særlig poeng i å gjøre det mer omfattende å dokumentere ferdigheter for å jakte storvilt. Så lenge vi ikke er belemret med voldsomt mye skadeskyting, så tror jeg vi, i disse tider, er tjent med å sørge for at den norske jegerstanden er så stor som overhodet mulig!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert man blir en bedre sjåfør av en runde på rallybanen en gang i året, og man blir antageligvis heller ikke en bedre skytter om man blir med på en runde med noe nytt og fremmed (det være seg skeet eller svartkrutt).

 

Men jeg tror man blir bedre mennesker av å ha prøvd litt mer enn bare det man selv kommer på å prøve...

 

Dette med skytebanenes åpningstider kan fort ha vel så mye med grunneiers synsing om "nå må det vel være nok skyting for i år"...

Link to comment
Share on other sites

"Min" skytebane brukes mest på vinteren. Det er da jaktfeltsesongen er. Forresten har vi begynt å bruke den mye om sommeren også de siste åra, elgbaneskyting har blitt mer populært.

 

at langholds folkene kan skyte lurer jeg ikke på i det heletatt. men er det nødvendig å gjøre dette på levende dyr? og hvis det er viktig å gjøre dette på levende dyr så opplys meg om hvorfor?

 

Det er veldig nærliggende å i neste omgang spørre om det virkelig er nødvendig å skyte på dyr overhodet. Det er ikke mye av jakta som er nødvendig, eller "nødvendig" alt etter som.

 

Det er holdninger som hindrer skadeskyting, av den enkle grunn at ingen er tvunget til å skyte. Det blir ikke skadeskyting hvis skudd ikke løsnes. Slik jeg kjenner elgjegere er de ikke først og fremst skyteinteressert, de er derimot veldig interessert i hunder. Det er en hunde"sport" mer enn en skyte"sport". Det gjeveste er å skyte i los for egen hund. En elg skutt på langhold er en elg mindre skutt under los. Harejegere er enda "verre". En hare skutt er en hare mindre å jakte på ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...