Jump to content

Lovlig skuddhold storviltjakt?


olufo

Recommended Posts

En ting jeg i min uvitenhet lurer på . Hvilken garanti har man for at ikke dyret flytter på seg på skudd på 500 meter. Har skutt litt på 300 meter selv og synes det tar evigheter før kula rekker frem iallefall nok til at jeg finner blinken i kikkerten igjen og ser anslaget. Hjorten klarer lett å ta et steg frem i allefall på 500 meter

Jeg tror jeg må støtte Knut Erik her litt.

 

Griper tak i dette innlegget fordi det er et godt eksempel på at man bruker egne ferdigheter til å anta andres begrensninger. Carl Lewis kan ikke hoppe over en 3m bred bekk siden jeg kun hopper 2.5m i stille lengde...

"Finne blinken igjen i kikkerten" kan man ikke drive med - Jeg har rota det til en gang på litt for langt hold, i litt for mørkt mørke, og hovedfeilen, lå ikke godt nok, støtt nok, så ikke innslaget - det var ikke langt nok til å finne igjen blinken..

 

Men, man finner opp en masse teorier om hvorfor skudd på lange hold ikke er forsvarlige. For lang tid, for mye vind, for et eller annet... Sannheten er at den største utfordringen er at blinken er liten. Men tilbake til poenget - fakta, skudd mot vilt, statistikk, mangelen på behov for oppfølgingsskudd, taler sitt klare språk: Blant de som trener på langholdsskyting så er det stort sett mindre skadeskyting (mye mindre enn elgjaktas 9.5%) enn ellers. Grunnen, det er folk som er interesserte, og som trener.

Jeg har ikke skutt mye vilt, og iallefall ikke mye på langt hold, men jeg skyter når jeg finner det passende, og felles for skuddene som har falt på langt hold har vært at de har gått mot helt intetanende dyr, oftest beitende - etter grundig gjennomtenking av situasjonen, aktuelle parametre, gjerne en lengre sikteperiode, med hold (altså hvor godt jeg holder) vurdert opp mot trening, hvor godt skyter jeg i en slik situasjon. De detter som regel rett ned. Ligger ikke alt til rette, så finner en en annen plan.

 

Til sammenligning så kan vi ta de to mest idiotiske skuddene jeg har skutt på jakt. Ene var en rådyrbukk som spratt opp av gresset 70-80m framfor meg - jeg hev opp rifla og skjøt den - i ettertid kan jeg ikke fatte at jeg traff. Men det er et skudd som mange mener er 100% innafor. Et annet var en rådyrbukk som gresset litt over 200m utpå et jorde, slik at det var utenkelig å smyge utpå, men ikke mulig å skyte liggende. Så jeg skjøt den fra knestående - gitt treffområdet på størrelse med 200m-tieren, og min kneståendestatistikk, så var det ren idioti - men på den andre side, jeg hadde ikke tidspress, og kunne sitte og sikte på den til alt var rett.

 

Uansett, igjen - hvem i denne tråden er det som snakker om oppfølgingsskudd? Det er ikke langholdsjegerene.

 

På en helt annen note, tilbake til Knuteriks elgjakt, og for å lage litt perspektiv - alle her inne aksepterer norsk elgjakt? Jeg har vært en del på elgjakt. siden jeg ikke skyter feil dyr, eller før jeg er sikker på at det er rett, så skyter jeg jo aldri elg. Det er de på laget/lagene som aksepterer at det er feil, eller ikke helt rett, elg de skyter, som skyter elgen - men samma det.

Når jeg sitter på elgpost, med utsikt over ei myr , så forventes det at jeg skal stoppe elgen som kommer over, i trav, og på 100m hold - og det kan jeg - men alle vet at treffsannsynligheten min på den elgens vitale deler (iallfall de som stopper den på 3 sekunder) er LANGT under det den er på stillestående elg på 500m. For den er så og si 100%.

Jeg har jo skutt bittelitt på løpeelgen på 100 (klarer prøva), og jeg har skutt endel mer på blink på 1000m - jeg er nok litt bedre enn gjennomsnittsjegeren på begge, men faktum er - statistikken viser - får jeg velge rifle, så er treffsikkerheten min på løpeelgen og på samme figur stillestående på 1000m - omtrent den samme.

 

ALLE forventer at jeg skal skyte den elgen som durer forbi posten på 100m, og ALLE vil få anfall om jeg skyter den på 1000m. Det verste er at jeg er likens selv :roll: 100m elgen i trav får ei kule midtskips, og så et par til for godt mål - og alle er fornøyde, "vi er jo i skauen for å ha ihjel denna æljen". Og jeg er enig. 1000m tror jeg ikke jeg skyter elg på...

Men igjen, liggende, med tofot, på 500m? Det er jo en formalitet, men DET skal folk tilte på, ikke at jeg pælmer noen skudd i sida på den på 100m mens den løper forbi?

 

Mye av grunnen til at folk er tvilende til de lange holdene er at slikt ikke gikk an for få år siden. Mest på grunn av utstyret som var allment tilgjengelig. Drivjakt har alltid vært mulig, og det er slik den er, skal man ikke skyte kan man like godt bli hjemme. Jeg ønsker ikke drivjakt forbudt på noen måte, men syns en kan bruke de samme kriterier når en bedømmer langholdsjakt - faktisk andel skadeskyting, ikke teorier (oftes fra folk som ikke kan noe om det...) om hvorfor det ikke skulle gå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 388
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

razumny : Skulle tro at reaksjonstiden er noenlunde den samme, enten finger eller (bremse) fot får "ordre" fra hjernen.

 

"Viddene",.. tror du må friske opp dine matematiske kunskaper, spes da prosentregning. :wink:

Når du har bestemt deg for at du skal skyte, og har sjekket opp alle eventualiteter, og har bestemt deg for å skyte, da er det ikke spesielt mye å reagere på, og alt du behøver å fokusere på er byttet. Jeg vil tro et halvt sekund er godt og vel i overkant.

 

Hva angår prosentregning; den prosentvise økningen fra to til tre sekunder er på 50%. Overvurderingen er altså på 50%. Det vil si; den er på *minst* 50%. I virkeligheten vil jeg tro at det snarere er snakk om 75-90% overvurdering, da jeg vil bli *svært* overrasket om det dreier seg om mer enn en økning på tre tidels sekund (80% økning fra 1.7 er 3.06)

 

Edit: Med andre ord: Jo, du er godt og vel ute på viddene. Jeg har mine ord i behold.

Link to comment
Share on other sites

@32-40 Win.

Ja prisen på ladekomponenter har steget,men er det egentlig så forbask dyrt å skyte noen ekstra treningsskudd dersom man lader selv ???

Som ett lite eksempel skal jeg ta utgangspunkt i mine egne ladninger i 30-06. Her forutsetter jeg at de fleste har en del hylser allerede, så noen kostnader til det er ikke tatt med.

 

Krutt : 40 grain Vihtavouri N150, 1,32 kr pr patron, 594 kroner for 450 patroner. Basert på innkjøp av en 3,5 kg dunk til 1790 kroner (ABCFritid) som gir totalt 1350 patroner, 450 pr år, holder da i 3 år.

Kule : Partizan Grom 170 grain, 3,50 kr pr stk (Jaktdepotet), 1575 kroner for 450 patroner.

Tennhetter : Her har jeg vanligvis brukt CCI, men tar utgangspunkt i den noe billigere Murom LR, 0,39 kroner pr stk (Jaktdepotet), 175,50 kroner for 450 stk.

 

Dette gir da en totalsum på 2344,50 kroner, eller 5,21 kroner pr skudd. (Eller snaut 200 kroner i mnd :wink: )

Er det så forbaska dyrt at noen ikke har råd til å trene litt ekstra ???

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Korleis trene du for at det Ikkje skal bli kjedelig og monotont med så mange skot pr år egentlig. Har du Eit treningsprogram som idrettsutøvere eller er det litt meir tilfeldig alt etter kvart du har lyst til.

Det blir da aldri kjedelig å skyte?

 

Jeg prøver som regel å konkurere med meg selv, og egne tidligere resultater, Men mye av skytetreninga mi bedømmer jeg meg selv etter hvor godt jeg tok avtrekk. Tar jeg et godt avtrekk, så sitter som regel skuddet der det skal, så den delen kommer av seg selv når resten sitter. Dette foregår som regel stående.

Mye trening/terping på pust og avtrekk, og ca. like mye på fort og stress, gjennomføre i tempo, resten på rolig skyting og prøve å fokusere på vind i tillegg til alt det andre. og så en hel del ren "koseskyting", som vel egentlig ikke er så veldig lærerik, eller utbytterik, men treninga gir jo uttelling her også, og det blir enda mer moro å skyte. Og så blir man mer nøye når man skyte "kun for moro" også.

Ca. 1/3 av det jeg skyter er stevner, og det går vel også under "trening under press". Gjør det du skal, når du skal det. Det er kanskje det mest krevende, og det mest lærerike.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg ikke så sikker på at ammoprisene er hovedårsak til mangelfull skytetrening hos jegerene. Dette var andres påstand. Jeg kjenner mange elgjegere. Og mitt inntrykk er at de aller fleste tar skytetreningen seriøst. Og at alle helst ønsker å felle dyr med kun ett velplassert skudd. Både for å slippe ettersøk, og for best kjøttutbytte. Jeg tror det henger igjenn en del gamle historier om uforsvarlig jakt. Som kan være underholdene sladder rundt kaffebålet. Eller mobbing av nabolaget. Men som ikke stemmer overens med jakten som utøves i dag. Og som ikke tar seg ut på ett offentlig nettforum.

 

Det finnes også gamle jegere, som skyter dårlig, og sliter med å ta prøva. Noen av disse har ikke ønske om å skyte på elgen i det heletatt. De er kun med på laget for det sosiale sin del. Men de må bestå prøven for å få lov til å bli med på jakten. Selv om de kun er med for å koke kaffe, så kan de ikke reise på jakttur med børsa stående hjemme. Mer trening har liten hensikt for disse.

 

Det er mange nyanser her. Ikke svart/hvitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo skutt bittelitt på løpeelgen på 100 (klarer prøva), og jeg har

Mye av grunnen til at folk er tvilende til de lange holdene er at slikt ikke gikk an for få år siden. Mest på grunn av utstyret som var allment tilgjengelig. Drivjakt har alltid vært mulig, og det er slik den er, skal man ikke skyte kan man like godt bli hjemme. Jeg ønsker ikke drivjakt forbudt på noen måte, men syns en kan bruke de samme kriterier når en bedømmer langholdsjakt - faktisk andel skadeskyting, ikke teorier (oftes fra folk som ikke kan noe om det...) om hvorfor det ikke skulle gå.

 

K

Enig!

Link to comment
Share on other sites

@Generaldfeld :

40 grain VV N150 passer utmeket i mine ladninger. Jeg bruker Federal Fusion 180 grain som jaktammo, og det er denne børsa er innskutt med. Når jaktammo'n går midt i vil treningsammo'n ha treffpunkt i 8'ern kl 5. Så lenge det ligger stabilt der ser jeg ingen grunn til å skru på siktet for å komme i senter når jeg trener. Dessuten er rekylen såpss behagelig at jeg fint kan fyre av 80 - 100 skudd på trening, uten å få blå skulder.

 

Så forøvrig at den kula jeg hadde oppgitt IKKE var en FMJ, men en blyspiss (har rettet det opp :wink: ). De jeg lader med er Partizan 180 grain FMJ, kjøpt i bulk på Jaktdepotet for mange år siden. Men finner ikke den noe sted nå.

 

Uansett ser jeg ingen grunn til å lade helt opp mot max som enkelte gjør. Ikke bare går det med mer krutt, men hylsene får vel også betydelig kortere levetid. De hylsene jeg bruker nå, Federal og American Eagle, har jeg ladet 11 - 12 ganger uten antydning til sprekkdannelse. Jeg trimmer alle hylsene mine etter 1. gangs skyting, og så etter hver 4. - 5. omlading.

Link to comment
Share on other sites

Litt artig at min Krag M51 elgrifle har åpne sikter for 100m og 300m. Det har også M48.

Når KV produserte reine jaktrifler etter krigen, så virker det som skyting på 300+ meter var helt kurant. Min er i tillegg utstyrt med et skikkelig langholdssikte, en Hagen diopter med markeringer helt opp til 800m.

 

Med dagens siktemidler, presise rifler, tilgjengelig kunnskap, praktiske og økonomiske muligheter for å trene, så synes noen likevel at skudd på over 150 m hold ikke er greit.

 

Ja, jeg er klar over at terskelen for å løsne skudd var vesentlig lavere på den tiden, men synes alikevel det er litt artig.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og testa jaktladningen i min 30-06AI igår. Skjøt med 180 grs VRG 4 Plainsmaster ifjor, i år bruker jeg 200 grs kula. Med 61 grs 560 får jeg 800 m/sek i 49 cm pipa. 5 skudd på 107 meter gir fine 8mm.

Har mekka en tabell fra 100-500 meter, og den stemmer meget bra på alle hold. Jeg trener utelukkende på hvite papptallerkener, disse er 22 cm i diam, og representerer vital sone på hjort for meg. Trener minimum 4 ganger pr uke, med 3 skudd pr tallerken på random avstand ut til 500 meter. Fungerer veldig bra, vind og regn spiller ingen rolle.

 

Skjøt på 502 meter i går, brukte jaktmatch kula VRG-5, som er identisk til jaktkula VRG 4. Testa kun på maks holdet da jeg hadde 4 patroner i jakka. Skulle gitt meg etter 3, da jeg enkelt såg gjennom Gen 2 Vortexen at jeg hadde en finfin samling. Lett mirage fra demperen gjorde at tallerkenen dansa litt i siktet, så jeg skylder 4 skuddet på det ;)

 

Ellers er det godkjent for min del. Holdt ikke på vind, det var vel knapt noen, ei heller for spinn. Med over 4000 skudd på 500 meter UNL skiva i år, blir resultatet med jaktrifla slik.

 

20160712_122643_zpstnfbbqzg.jpg

 

 

Edit:

 

Her er skiva fra 107 meter innskyting.

5 skudd.

 

IMG_20160705_001610_zps4k8chnyc.jpg

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Og hva ønsker du å oppnå med det? :roll:

få avklart hvilke påstander som holder vann. For eksempel.

 

Så du ønsker å forandre regelverket for dette slik at jurister skal bestemme et maxhold, i motsetning til i dag der jegeren selv er ansvarlig for å avgjøre dette? Må jo være en av få avgjørelser man fremdeles kan ta på egenhånd i kongeriket Norge, og tror ikke fellesskapet og viltet er tjent med nok en regel. Ser ikke poenget, men om du har problem med å tolke regelverket så får du sende en forespørsel :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det har vist seg at de største motstanderene mot langholdsjakt selv utøver langholdsjakt. De bare mener at de selv sitter på fasiten, og når noen overgår dem, da skal det plutselig være forkastelig. Dobbeltmoralen er høy her inne, og det kommer den nok til å være i mange år, da det tar lang tid å forandre menneskehjerna.

 

Jeg jakter på min måte, en dag går det nok ikke etter planen, men det har skjedd mange ganger før også, på kortere hold. Dyra lider samme skjebne om det skytes et dårlig skudd fra 50 eller 500 meter. Virker ikke som om noen bryr seg nevneverdig om det. Og at det skadeskytes 1000vis av ryper rundt om, heves det heller ingen øyebryn over.

 

Om det skulle bli forbudt å skyte vilt på over feks 150 meter, hvordan skal et slikt forbud håndheves? En ting er når reinoppsynet sitter og følger med flokkene med rein, og forsåvidt har god kontroll over skytinga, men å snike rundt i norske skoger og bratte lier på utkikk etter jegere som skyter på over 150 meter, blir komplett umulig. Ikke engang et ettersøk kan avsløre skuddavstand, så lenge jegeren var alene.

 

Det er bedre å drite i hva andre gjør, og heller konse om seg selv. Da får man et bedre liv. Men så er der noen som tydligvis har det så bedritent at de bruker mye tid på å forsure alle andre. Alt enkelte gidder.....

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Og hva ønsker du å oppnå med det? :roll:

få avklart hvilke påstander som holder vann. For eksempel.

 

Så du ønsker å forandre regelverket for dette slik at jurister skal bestemme et maxhold, i motsetning til i dag der jegeren selv er ansvarlig for å avgjøre dette? Må jo være en av få avgjørelser man fremdeles kan ta på egenhånd i kongeriket Norge, og tror ikke fellesskapet og viltet er tjent med nok en regel. Ser ikke poenget, men om du har problem med å tolke regelverket så får du sende en forespørsel :roll:

Har jeg sagt at jeg ønsker det? :roll:

Men...

Siden jeg har diskutert temaet med en politimann som jobba mye med ting innafor faunakriminalitet, så husker jeg han sa noe som ikke helt stemmer med det den politijuristen Knuterik refererer til skal ha sagt.

Men det kan selvfølgelig ha vært feil det han sa.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var hos lensmannen for å få lov til å skyte langt hos grunneierne her, spurte han meg om jeg skulle begynne å skyte hjort på 1000 meter. Han mente det litt humoristisk. Jeg svarte at det er vel ikke lov? Svaret han gav meg da, bekrefta at det ikke er ulovlig. Det er ingen som kan arrestere deg for å ha felt et dyr på 1000 meter. Det blir akkurat det samme som nattjakta. Ligger dyret der, så kan ingen si noe, men om dyret forsvinner og det kommer frem at det er en skadeskyting pga for lang avstand eller for lite lys, så stiller ting seg litt annerledes. MEN, jeg skulle huske at en sak ikke kan bygges på hva politiet vet, kun på hva de kan bevise. Og så blunka han til meg og smilte. Så langholdsjakt er sidestilt med måneskinnsjakt. Det er ikke ulovlig så lenge det går bra :)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakka med en politimann som sa no anna enn den politimannen du snakka med.

Hvorfor er en politimann mer troverdig enn en annen politimann? Eller motsatt? :roll:

Ingen av oss har fått det skriftlig regner jeg med.

 

For min egen del er det ikke noen problemstilling. Hva andre gjør er ikke mitt problem. Jeg bare prøver forklare hvordan problemstilling vi kan møte om vi skyter vilt på xxx meter.

Men enkelte ser ut til å prøve seg med noe som ligner på personangrep når de blir motsagt.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra samarbeidsprosjektet mellom Njff og direktoratet fra naturforvaltning; Bedre Jakt:

Det er stort sett erfarne jegere med mye trening, liggende skytestilling og anlegg som skyter

på over 150 meter. Likevel ser vi at antallet bom- og skadeskudd øker sterkt på de lengste

skuddavstandene.

Det er forskjell på jegere. Jegere med mye skytetrening og mye erfaring i felling av hjortevilt

klarer lengre skuddavstander enn andre jegere. Men uansett erfaring øker antallet dårlige

skudd med økende skuddavstand. Selv de mest erfarne jegerne har vansker med skudd på

over 150 meter.

Bakgrunnen er altså at direktoratet ( og sannsynligvis SNO) synes at alt over 150 meter er langt, uansett erfaring og trening. Hva lokale sheriffer, som man senere på kvelden treffer på kroa, mener om dette tror jeg ikke man skal legge så mye vekt på. At man kan slippe unna med mye som ikke kan bevises har vel heller ikke mye med saken å gjøre?

Man skal ha ganske stor tro på egne overtalelsesevner om man skal få påtalemyndigheten med på at det ikke bare var flaks at man traff hjorten på 1000 meter.

Jeg mener utfallet er åpenbart i et slikt tilfelle ( sett i lys av dommen han som skøyt fire hjort fikk). Utfallet hadde vert mye mer åpent om tilfellet var et godt treff på 300 meter. -Tror jeg...

Men vil vi egentlig vite det? Så lenge det ikke legges ut altfor mange amerikanskinspirerte youtube snutter( WOOOW, AMAZING, YOU GOT HIM!! ) filmet i Norge, så tror jeg ikke dette er noe påtalemyndighetene fokuserer på, siden det ikke er snakk om mange tilfeller.

Drivjakt er et kapittel for seg selv. Skudd på dyr i bevegelse er vel akseptert fordi man har jaget dyr mot en postrekke siden tidenes morgen. Skøyt man ikke da, var det din feil at ungene måtte spise barkebrød. Jeg er enig i at det er mye mer å hente på å fokusere på dette fremfor langholdsjakt.

Eller kanskje er det mest å hente på holdninger? Den perioden jeg trente mest og vant noen skytterstevner, er den perioden jeg hadde desidert flest uheldige episoder på jakt...

Drivjakt og måneskinnsjakt er lov. Slik er det, selv om begge deler har vert under et kritisk søkelys. Så må vi huske at det sikkert er lettere å sette ( og håndheve/ bevise) en maksavstand i motsetning til en fartsgrense på elgen eller en mørkhetsgrense under måneskinnsjakt...

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg oppfatter dette, i snart 5 år, så er det enkelte personer her på kammeret og noen ellers, som har problemer med topic. Det sitter en drøss av skrivebordsparagrafryttere og wannabepoliti og kommenterer og argumenter, mens jeg åpenlyst driver min aktivitet samtidig som de som sitter med makta ikke har kommet med noen finger. Tror de har andre ting å fokusere på. Når politiet ikke engang møter opp når vi finner dyr som er forsøkt tjuvjaktet, men som har blitt skutt dårlig og gutta har gitt faen, så ser en jo litt tegninga. Vi slår en død hest, det har vi gjort lenge nå, i både denne tråden og mange andre. Alle får drive med sitt og feie for egen dør, og om man egentlig ikke bryr seg, så forstår jeg heller ikke engasjementet.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

mens jeg åpenlyst driver min aktivitet

 

Gjør du det? Jeg har aldri sett noen videoer fra jakt filmet i Norge, der det skytes på særlig langt hold? Det tror jeg for øvrig er en smart taktikk, men det er jo ikke slik at man da driver aktiviteten langholdsjakt åpenlyst? At man skriver antall meter eller snakker med folk teller ikke, det vil være altfor lett å si at det bare var skryt/overdriving om økokrim ringer...

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra samarbeidsprosjektet mellom Njff og direktoratet fra naturforvaltning; Bedre Jakt:
Det er stort sett erfarne jegere med mye trening, liggende skytestilling og anlegg som skyter

på over 150 meter. Likevel ser vi at antallet bom- og skadeskudd øker sterkt på de lengste

skuddavstandene.

Det er forskjell på jegere. Jegere med mye skytetrening og mye erfaring i felling av hjortevilt

klarer lengre skuddavstander enn andre jegere. Men uansett erfaring øker antallet dårlige

skudd med økende skuddavstand. Selv de mest erfarne jegerne har vansker med skudd på

over 150 meter.

 

Den der leser jeg litt som at "de mest erfarne jegerne" kanskje er de som har jaktet i to-tre mannsaldre og kanskje er de samme som hvert år bruker ett forsøk mer på å klare storviltprøven, muligens pga alder, litt ustødigere hånd, slike ting som skjer med kroppen når den eldes kraftig. Jeg skal ikke stigmatisere og påstå at eldre jegere ikke burde jakte, tvertimot synes jeg det er både trivelig og interessant å jakte med gamlekara. Ikke påstår jeg at de har flere ettersøk heller, men påstanden om at de mest erfarne jegerne har vansker med skudd på over 150 meter passer godt til nettopp den gruppen. En slik jeger vil sannsynligvis heller ikke løsne skudd på det holdet i jaktsammenheng, men rent teknisk vil påstanden til Bedre Jakt være riktig. Stikkordet er nok en gang - å kjenne egne begrensninger.

 

Åsså før noen middelaldrende jegere/kammerbrukere/gode skyttere føler seg støtt: De jeg tenker på er de riktig gamlekara. Kaffekokeren på laget. Han som kan navnet på hver en tue i området, men som du kvier deg for å sette på en kritisk post fordi du vet at han sannsynligvis ikke vil skyte uansett hvor gylden anledningen er. Han som du la deg på naboskiva til, og skjøt et par skudd på "feil skive" for å få underkjent de to dårligste på hans skive (ja, jeg har opplevd det også for en liten mannsalder siden). Passer du ikke inn i beskrivelsen så trenger du ikke å bli fornærmet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som er problemetstillingen da?
Problemstillingen er at JA - det skytes på dyr på for langt hold. Og NEI - dette gjøres ikke av "langholdsskyttere", eller erfarne feltskyttere, men av "Den Jevne Jeger"TM. Ofte de samme som omtaler "langholdsjakt" med samme tonefall som sørlandske bedehuspredikanter bruker om homofili.

 

Grunnene er åpenbare, manglende evne til avstandsbedømmelse, manglende erfaring i å observere dyr og deres oppførsel, og manglende trening med det aktuelle våpnet og dets siktemidler og ammunisjon. Når en voksen elg ser ut som jaktprøvereinen i siktet, er avstanden ikke 100 meter, men 200. Hvor mange av "De Jevne Jegere" tenker over det?

Jeg trener utelukkende på hvite papptallerkener, disse er 22 cm i diam, og representerer vital sone på hjort for meg.
- og da blir sirkelen på "jaktprøvereinen" omtrent vital sone på elg. Jeg vet på hvilken avstand jeg kan treffe dette området med føste skudd, og de 4 øvrige, hvis det var prøven som skulle avlegges. Og jeg vet hvordan vinden påvirker kulebanen, og at lange hold er mest aktuelt når man er plaget av mygg og knott! Skal da andre fortelle meg at et dyr er OK å skyte, mens et som står 2 meter lenger borte, er forbudt og fy-fy?
Slik jeg oppfatter dette, i snart 5 år, så er det enkelte personer her på kammeret og noen ellers, som har problemer med topic.
Hvis du hadde skrevet "STORE problemer", var du kanskje nærmere sannheten? Jeg synes jeg oppfatter en viss Jante-lov, det jeg ikke gidder lære meg/trene meg opp til/skaffe utstyr til, skal heller ikke andre få drive med.
- mens jeg åpenlyst driver min aktivitet samtidig som de som sitter med makta ikke har kommet med noen finger.
Noen ønsker kanskje en "maksavstand", mens andre innser at legger man slike begrensninger på jakta, er det en indirekte oppfordring til at man ikke skal bry seg om trening/utstyr etc., så lenge man klarer skyteprøven på fjerde forsøk, liggende med reim og skytejakke.
Link to comment
Share on other sites

Nå driver jeg faktisk og kurser jegere i langhold retta mot jakt. Og jeg har ikke møtt en eneste en som har vurdert å skyte på over 150 meter. Det er veldig morro å høre og se entusiasmen når de treffer det de skal på 300 meter for første gang i sitt liv. Dette å kunne jakte på litt lenger hold blir mer og mer ønskelig, og jeg har flere fullbooka kurs før høsten. Så det virker på meg at den alminnelige jeger er nokså fornuftig når det kommer til begrensning av avstand i forhold til egne ferdigheter.

 

Problemet ligger i et foreldet system. Skyteprøven er foreldet, kravet til anslagsenergi er foreldet og mye av teorien bak mye i jegerprøvebøkene er foreldet. Men tror det er vanskelig å få gjort noe med den biten sålenge ting er som de er.

Å kunne skyte 19 ganger på reinen før man flakser inn 5 skudd som gir stempel i jegeravgiftskortet burde ikke være lov. Litt mindre treffsted, som feks den opprinnelige treffsona på 22 cm, kunne også vært innført. Osv osv.

For min del har min aktivitet og engasjement gitt meg en jobb som de fleste kan drømme om, og den hadde aldri dukket opp om jeg ikke hadde gjort som jeg gjør. Så det er greit at noen setter pris på engasjementet og interessen.

 

Jeg sitter idag og utvikler ammo til både jakt og langholdsskyting, og mye er ferdig testet og skal snart slippes for salg på det norske markedet. Det gjenstår endel arbeid, blant annet å utvikle en jaktpatron i 6.5x55 som enkelt holder storviltkravet med 140 grs monolittkule av kobber med messingkile. Dette håper jeg å ha klart ila juli.

 

Ammo til jakt på lange hold kommer også, først og fremst i kaliber 30 og 338 Lapuamag.

 

Så da fikk jeg sagt det også ;)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå driver jeg faktisk og kurser jegere i langhold retta mot jakt - og jeg har flere fullbooka kurs før høsten. - For min del har min aktivitet og engasjement gitt meg en jobb som de fleste kan drømme om, og den hadde aldri dukket opp om jeg ikke hadde gjort som jeg gjør.
Interessant! Jeg hadde også planer om "skyteopplæring for riflejegere" for vel 20 år siden, da nye skyteprøveregler var til diskusjon. Men så nøyde DN seg med at man trakk 30 ganger i avtrekkeren, og at man fortsatt kunne skyte ubegrenset antall serier på reinen, eller få en slektning/nabo som så dobbelt til å kontrollere antall treff.

 

Det er nettopp gjennom trening og kunnskap man får respekt for de faktorene som påvirker treffpunktet. Kjennskap til kulebane etc. er "kjekt å ha", hvis man f.eks. får se at dyret nabolaget skadeskjøt, halter på andre siden av Stormyra.

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg syns er intressant er att argumentet mot er alltid moral og human jak, men alikevel er det kun når ordet Langholds jakt blir brukt de fleste engasjerer seg.. Enda det finnes mye annen jakt med dokumenterte skadeskytings statestikker som ikke er så pene...? Snodig spør du meg;)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv skutt inn opp til 400 meter. ( med tre forskjellige kikkertsikter). Og jeg har avstandsmåler, og noen tusen treningsskudd bak meg. Selv om jeg også kan treffe papptallerker opp til ca 400 meter er jeg sterkt i tvil om jeg tør gjøre det på reinsjaKt av overnevnte grunner. Det er DET jeg trodde tråden handlet om...

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg syns er intressant er att argumentet mot er alltid moral og human jak, men alikevel er det kun når ordet Langholds jakt blir brukt de fleste engasjerer seg.. Enda det finnes mye annen jakt med dokumenterte skadeskytings statestikker som ikke er så pene...? Snodig spør du meg;)

 

 

 

Aannerud

Enig. Jakt på løpende villsvin i skumringen for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Sier ikke det ene er mer feil/mer umoralsk enn det andre, jeg bare syns det er rart de som er så opptatt av dyrets beste kun engasjerer seg når det er snakk om å skyte på lengre hold..?

 

Da mener jeg arugmenatsjonen er litt tynn, og att det de har problmer med er jakt på lange hold uavhengig av dyrets ve og vell..

 

Og isåfall hva er da problemet?;)

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil støtte KnuteriK i nesten alt han hevder, unntatt er krav til kulevekt og energikrav. De er god nok når en tar i betraktning at de skal dekke alle mulige patroner på en enkel og forutsigbar måte. Det finnes så mange mulige godkjente kombinasjoner av kuler og patroner at det ikke er behov for å raffinere dette ytterligere.

 

Kravet for å få jakte storvilt i Norge er at en kan klare 5 strake treff innenfor en sirkel på 30 cm med jaktammunisjon en gang fra 1 april til jakten starter. Da kan en fritt skyte på "forsvarlig hold", opptil 150 m?

 

Dette er et typisk ytelseskrav der en må bestå dette for å få jakte.

 

Så lager vi et mye strengere ytelseskrav krav for langholdsjegere. De kan jakte på alle hold der de klarer samme skyteprøven på første forsøk og der de fremdeles har kuler som ekspanderer.

 

Da har vi sikret oss at alle som jakter tilfredsstiller det definerte ytelseskravet uansett hvilken avstand det jaktes på.

Da er det bare å begynne treningen og slutte med misunnelsen. Alle har samme mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Opplegget ditt per s, hadde vert perfekt for min del. Jeg hadde pr i dag glatt klart prøva til godt over 400 meter. Jeg tror bare ikke det er realistisk. For ordens skyld: Jeg er mektig imponert over hva mange i langholdsmiljøet får til. Særlig Poacher og Knut Erik. De er i en egen klasse i Norge, sikkert på verdensbasis også. Jeg bare stusser over den unisone enigheten det er her om at SNO og påtalemyndigheten synes det er greit å skyte hjort på 1000 meter om man bare kan dokumentere nok trening og ferdigheter. Ærlig talt, har alle med litt kritisk sans blitt skremt fra å uttale seg? Jeg tror fremdeles mange langholdsjegere får seg et brått møte med virkeligheten om de skyter en reinsbukk på 1 km, foran nesa på statens naturoppsyn...

Link to comment
Share on other sites

Vil bare kommentere dette med langholdsvideoer fra USA der de har tidels store jubel og gledesscener. I USA, iallefall i endel stater, blir man trukket ut til jakt. Dvs, man søker på en Elk tag, og så blir det trekning. Det er ingen automatikk i at man blir trukket, og det kan ta mange år mellom hver gang man får en tag. Da blir det slik at gutta trener på korte og lange avstander, for sesongen er kort, kanskje 2 uker, og så må alt klaffe. Og når de da først finner drømmedyret, så vil de ikke risikere å ikke få skutt pga for lang avstand. Og når da dyret går i bakken så er selvsagt gleden enormt stor, av flere grunner, skuddet, treningen bak skuddet, at de fant drømmedyret og at turen kanskje blir et kjempeminne. Da er det lov å slippe jubelen løs.

 

Da jeg felte min sebra i desember ifjor på 867 meter, var det kun arrangørene som jublet, da de aldri har vært vitne til slik skyting og fordi kula fungerte svært godt. Det var en god følelse for meg å ha gjort en god jobb når man blir tilbydt denne muligheten og tilliten. Noen glede over å drepe dyret på den avstanden tror jeg ikke jeg følte.

 

Kanskje neste gang :)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Huff, den dagen jeg ikke kjenner adrenalinet pumpe, pulsen øke og glede når jeg lykke på jakt tror jeg att jeg må finne meg noe annet og gjøre! Og glede seg over att skudde sitter, dyre deiser i bakken og generelt lykkes på jakt har for min del svært lite med (isolert sett) å drepe ett dyr..

 

Selv om jeg er jeger føler jeg ikke noe glede over og avlive nabokatta f.eks.

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Regna med det Knut-Erik:) For min del blir skuddet en større del av jakta når holde blir langt, spenningen med og snike seg tett på dyret eller om duret kommer til meg erstattes med fokus på opservasjon, vind, stilling, dyrets oppførsel ol., jeg syns det er noe eget med og ligge uopdaget og studere dyret og ha full kontroll på situasjonen! Man kan mene hva man vil om flyvetid og dyrets mulighet til og flytte seg, men de gangene jeg har feilet har holdene vært under 100m og ting skjer fort.

 

Dette er jo noe noen er bedre på enn andre så sier det ikke fordi jeg mener det er sånn generelt!

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Sier ikke det ene er mer feil/mer umoralsk enn det andre, jeg bare syns det er rart de som er så opptatt av dyrets beste kun engasjerer seg når det er snakk om å skyte på lengre hold..?

 

Da mener jeg arugmenatsjonen er litt tynn, og att det de har problmer med er jakt på lange hold uavhengig av dyrets ve og vell..

 

Og isåfall hva er da problemet?;)

 

Aannerud

Tja, siden du er inne på dyrevelferd og sånn, jeg personlig mener jo at skyteprøven tendenserer mot for lett. Man klarer jo den lett stående, så hvorfor skal folk få skyte den liggende? (Kanskje alle burde skutt 2 skudd stående, 2 skudd knestående og 2 skudd liggende og ha krav om 6 treff på den skiva, pluss at alle burde løpe 100m før de skjøt. La oss si 3 minutter skytetid på hele øvelsen, sånn for å gjøre det litt mer realistisk med puls og sånn)

Link to comment
Share on other sites

Hvem er de ledende personene i Norge idag innenfor langholds miljøet?

 

Kommer vel an på hva du mener med ledende, men om du mener dyktigst så er svarene her:

 

http://www.benchrest.no/wp-content/uplo ... 2016-1.pdf

 

eller kanskje her:

 

viewtopic.php?f=43&t=118873&hilit=nm+langhold&start=40

 

Og om du istedenfor best mener mest markant, så er det umulig å komme utenom Thomas Haugland, eller Roe som han kaller seg på kammeret her. Han var den som dro igang interessen for langhold slik vi kjenner det nå, og holdt de første kursene. Han skriver jevnlig i Vapentidningen, og har en Youtube-serie som er vel verdt en titt:

 

https://www.youtube.com/user/sierra645/videos

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skummet litt på denne tråden så er der mye både vist og gale. I år har jeg for første gang på veldig mange år vært mye på offentlig skytebane, kveldsjobb har gjort det vanskelig. Jeg har hele tiden hatt egen skytebane og skutt en del hvert år og har selv ladet og testet alle mine patroner siden 1973.

Jeg ser der er en del folk som aldri skulle vært sluppet løs i skogen med rifle og jeg ser folk som gjerne kunne fått vært med meg på jakt. Noen kunne jeg faktisk tillatt å skyte dyr på 200m men disse er uhyre få.

 

Der finnes helt klart folk som har kunnskap, erfaring, utstyr og trening nok til å skyte hjortedyr rimelig sikkert på 400m og kanskje enda litt lengre men jeg er redd de ikke er mange. Jeg skyter en del på 400m på steiner og i en fjellvegg på min bane og ser altfor ofte at variasjoner i temp., vær og vind gir utslag jeg blir overrasket over. På jakt har man kanskje ikke anledning til å vurdere godt nok alt som kan påvirke kulens bane.

 

Min mening er at for mange så er alt over 50m for langt skuddhold men noen få er kompetente til å skyte sikkert på nær ti ganger den avstanden. Og som sagt så er der en del folk som aldri skulle hatt med rifle i skogen.

 

Enhver må være selvkritisk og ikke tøye holdene lengre enn man vet at man behersker under alle forhold og legge inn en sikkerhetsmargin i tillegg, man vet aldri.

Link to comment
Share on other sites

Den største forskjellen mellom oppskyting på bane og skyting på lange hold i jaktsammenheng er vel at mer eller mindre ingen ville skyte på frihånd på lange hold. Med anlegg på medium hold, og i tillegg bakstøtte på lengre hold blir nok samlingene litt annerledes. Personlig har jeg en rifle som er utelukkende bygget for å stå på tofot og treffe ting et stykke unna. Det er pinlig å skyte prøven med den, for frihåndsskyting er rett og slett utenfor bruksområdet dens. Med de andre riflene skyter jeg bra på frihånd, men på lengre hold og med anlegg overgår langbørsa de andre riflene.

Link to comment
Share on other sites

men det gav meg ikke noe ekstra ved at det var langt hold.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

Hvis det ikke gir noe ekstra, hva er da vitsen med å pushe grensene å skyte på lange hold?

 

Jeg har skutt en liten reinskalv på rimelig langt hold med anlegg på en stein, mens oppynet var vitne til seansen. En slik avstand som ifølge flere her vil medføre umiddelbar anmeldelse. Ble gratulert med fangst, uten at det ble nevnt ett ord om avstand.. så alt er ikke svart-hvitt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat i dette tilfellet i Sør Afrika var poenget å teste kula, siden det var prototype rett fra fabrikken. Vi skulle egentlig skyte til over 1000 meter, helst opp mot 1200 meter, vindforhold og ekstrem varme med mye mirage gjorde at det var umulig å i det hele tatt se noe fornuftig i siktet på over 800 meter. Men vi hadde noen kaldløpsskudd morgen og kveld når det var kjøligere og de landa nøyaktig der de skulle. Var en liten meter for lav på 2700 meter, men så langt skulle vi uansett ikke skyte på noe levende.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter en del på 400m på steiner og i en fjellvegg på min bane og ser altfor ofte at variasjoner i temp., vær og vind gir utslag jeg blir overrasket over. På jakt har man kanskje ikke anledning til å vurdere godt nok alt som kan påvirke kulens bane.

Hvis du blir overrasket på 400 meter over temperatur, så vet du ikke hva du holder på med. Skyter du en del på en plass, bør du heller ikke bli overrasket av vind. På jakt lar man være å skyte om man blir usikker. Verre er det egentlig ikke.

Jeg er en av de som er med på å skadeskyte "tusenvis av ryper" , så for meg er ikke moralen spesielt høy. Da kan jeg vel egentlig gjøre som jeg vil :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...