Jump to content

Drømmejakta?


Shooter

Recommended Posts

Aller høyest på ønskelista står bjønn, det være seg om den er svart, brun, hvit eller om den lever i Europa, Nord-Amerika eller Asia. Har drømt om å få skyte bjørn helt siden jeg begynte å interessere meg for jakt og våpen i ung alder.

 

Neste trinn på pallen er plain games i fortrinnsvis Namibia, aller helst kombinert med en gepard.

 

Før siste pallplass må nytt grovkalibervåpen i hus. Når den rammefaktoren er på plass er en jakt etter et eller flere dangerous games det som står for tur på min ønskeliste :D

Link to comment
Share on other sites

Om det er den optimale jaktturen vet jeg ikke helt, men forestående reise til Sør Afrika i Mai 2008 rager høyt på lista akkurat nå :lol:

Der skal det prøves på waterbuck, bushbuck, springbuck, black wildebeest, zebra samt litt annet snadder.

 

Ellers står en klassisk hjortejakt i det skotske høylandet høyt på ønskelista sammen med vårjakt på brunbjørn/grizzly i British Columbia.

 

Som med det meste er det økonomi og helse som setter begrensninger, da dette koster og krever en del...

Link to comment
Share on other sites

For min del er hunden (og losen) en viktig del av jakta, og drømmejakta ut over det jeg driver med "til vanlig" er drevjakt på villsvin. Ikke nødvendigvis å stå på post for å skyte mengder med gris, ikke nødvendigvis å snike inn på stålos for å skyte en stor galte, men helst ei jakt der en har rimelig fri avskytning og kan jakte bevegelig med hund. Stort sett slik vi bruker å jakte rådyr, bare med muligheter for stålos og på et helt annet viltslag enn rådyra.

 

Men... har alltids råd. Det er vel mer om en har tid.

Link to comment
Share on other sites

"Bjella har stilnet, og jeg smyger raskt i retning av der jeg sist hørt`n. Så får jeg se dekkenet litt oppe skogslia. Samtidig blir jeg klar over at hunden står ned mot meg. Raskt forflytter jeg meg til ei lita åpen glenne i den ellers tette granskogen. Tar sjansen på at dette kan gå bra, og ber hunden reise. Han reiser som en kanon, og jeg hører de tunge vingeslagene ved gammeltiurens oppflukt. Lyden blir sterkere, jeg tviholder i hagla, som for lenge siden er i klarposisjon. Så er den der i åpningen. Det blågrønne brede brystet glinser i motsola. Børsa fyker i anlegg, det lille røde kornet innhenter fuglen, og i det rekylen banker løs i skuldra, knekker den stolte fuglen sammen. Jeg knekker børsa for og lade om, og røyken fra den netopp skutte patronen river litt i nesa. Jeg bærer stolt den flotte fuglen ned til et lite skogstjern som ligger like ved. Straks etter gløder det i et tyribål. Setter`n har lagt seg, og koser seg i varmen fra bålet. Steikepanna med egg og flesk bytter plass med svartkjelen, og snart er det varm skaukaffi."

Gud bedre livet er godt.Detta er drømmejakta mi.

Link to comment
Share on other sites

Drømmejakta mi akkurat nå består av følgende ingredienser:

 

- Blek vintersol fra skyfri - gjerne litt sånn smådisig - himmel

- Omkring ti friske kuldegrader

- Passe mye løs nysnø oppå en god, fast skaresåle

- Åpne myrer med beitefuruer omkring og svarte bylter i toppene

 

Og her ligger jeg med strekk i ryggen så det gjør vondt å røre seg... :x

Link to comment
Share on other sites

Vel drømmejakta hadde vel vært Canada / Alaska og kombinert denne med fisking også. Då kunne eg godt ha tenkt meg både moose, elk, deer, bear og beerhunting..... :D

 

Men har som mål å reise til Seattle til slektninger og gjerne ta ein tur litt nordover til grensa til Canada og jakte litt, det gjorde fattern her for ein del år sidan.. Det var kjempe opplevelse meinte han. :D... :D

Link to comment
Share on other sites

Drømmejakta må være Villsvinjakt i polen (evt i de baltiske stater).

 

Var selv på min første villsvinjakt i Polen i november, det var bare helt utrolig.

 

Mer enn 1000 sette svin i løpet av 4 dager. 3 skutte svin i løpet av 35 sekunder første jaktdag enda jeg ikke hadde optimalt utstyr (kikkert med minimum 3,5 forstørrelse). Totalt 4 svin for min del, og 26 svin på laget.

 

Virkelig en opplevelse for livet...... Og joda, jeg har bestil ny tur til november igen.....

 

 

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

En 10 kg + kronhjort i Ungarn skutt under lokkejakt, samt en råbukk på 200 + CIC poeng felt i eget terreng etter år med sparing og foring.

 

I tillegg byttet ut sølv på elg og rein meg gullmedaljer, og med det være den første med gull på alle de fire norske hjorteviltartene.

 

Troféjeger jeg..? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Drømmejakta mi finnes definetivt i Norge. Og villrein på trekk som nevnt av "Villreinjegern" er ett stikkord. Eller en rådyrlos som turer på ett lite område. Eller ganglos på storoksen. Eller den perfekte harelos. ++

 

Før så fantaserte jeg en del om utenlandsjakt, særlig grov elg eller bjørn, men når alt kommer til alt så er det jakta her til lands som er og blir den gjeveste for meg.

Link to comment
Share on other sites

Norsk snikjakt og å vente ut dyra, kan få utenlandsturer sammenligne seg med. Tenker spesielt på hjort, råbukk og Tiur for min del. Når alt kommer til stykke så trives jeg meget godt med jakt, uansett hvor det er. Utlandet har mye flott å by på, og gir mange fine intrykk å ta med seg hjem til gamlelandet når jakten her skal utøves.

Link to comment
Share on other sites

"Bjella har stilnet, og jeg smyger raskt i retning av der jeg sist hørt`n. Så får jeg se dekkenet litt oppe skogslia. Samtidig blir jeg klar over at hunden står ned mot meg. Raskt forflytter jeg meg til ei lita åpen glenne i den ellers tette granskogen. Tar sjansen på at dette kan gå bra, og ber hunden reise. Han reiser som en kanon, og jeg hører de tunge vingeslagene ved gammeltiurens oppflukt. Lyden blir sterkere, jeg tviholder i hagla, som for lenge siden er i klarposisjon. Så er den der i åpningen. Det blågrønne brede brystet glinser i motsola. Børsa fyker i anlegg, det lille røde kornet innhenter fuglen, og i det rekylen banker løs i skuldra, knekker den stolte fuglen sammen. Jeg knekker børsa for og lade om, og røyken fra den netopp skutte patronen river litt i nesa. Jeg bærer stolt den flotte fuglen ned til et lite skogstjern som ligger like ved. Straks etter gløder det i et tyribål. Setter`n har lagt seg, og koser seg i varmen fra bålet. Steikepanna med egg og flesk bytter plass med svartkjelen, og snart er det varm skaukaffi."

Gud bedre livet er godt.Detta er drømmejakta mi.

 

+1

 

(Men bikkja må være en Vorsteher... :wink: )

Link to comment
Share on other sites

"Bjella har stilnet, og jeg smyger raskt i retning av der jeg sist hørt`n. Så får jeg se dekkenet litt oppe skogslia. Samtidig blir jeg klar over at hunden står ned mot meg. Raskt forflytter jeg meg til ei lita åpen glenne i den ellers tette granskogen. Tar sjansen på at dette kan gå bra, og ber hunden reise. Han reiser som en kanon, og jeg hører de tunge vingeslagene ved gammeltiurens oppflukt. Lyden blir sterkere, jeg tviholder i hagla, som for lenge siden er i klarposisjon. Så er den der i åpningen. Det blågrønne brede brystet glinser i motsola. Børsa fyker i anlegg, det lille røde kornet innhenter fuglen, og i det rekylen banker løs i skuldra, knekker den stolte fuglen sammen. Jeg knekker børsa for og lade om, og røyken fra den netopp skutte patronen river litt i nesa. Jeg bærer stolt den flotte fuglen ned til et lite skogstjern som ligger like ved. Straks etter gløder det i et tyribål. Setter`n har lagt seg, og koser seg i varmen fra bålet. Steikepanna med egg og flesk bytter plass med svartkjelen, og snart er det varm skaukaffi."

Gud bedre livet er godt.Detta er drømmejakta mi.

 

+1

 

Pluss:

Kombinert rype og skogsfugljakt, der jeg kan velge rype eller skogsfugl etter været. Samt at jeg har all verdens tid / dager å ta av.....

 

Pluss:

All mulig form for Norsk jakt, med ubegrenset tid.

 

Den ultimate drømmen blir således å kunne bruke all den tid jeg ønsker på jakt, hele året!

(håper fortsatt på lotto-kupongen......)

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

"Bjella har stilnet, og jeg smyger raskt i retning av der jeg sist hørt`n. Så får jeg se dekkenet litt oppe skogslia. Samtidig blir jeg klar over at hunden står ned mot meg. Raskt forflytter jeg meg til ei lita åpen glenne i den ellers tette granskogen. Tar sjansen på at dette kan gå bra, og ber hunden reise. Han reiser som en kanon, og jeg hører de tunge vingeslagene ved gammeltiurens oppflukt. Lyden blir sterkere, jeg tviholder i hagla, som for lenge siden er i klarposisjon. Så er den der i åpningen. Det blågrønne brede brystet glinser i motsola. Børsa fyker i anlegg, det lille røde kornet innhenter fuglen, og i det rekylen banker løs i skuldra, knekker den stolte fuglen sammen. Jeg knekker børsa for og lade om, og røyken fra den netopp skutte patronen river litt i nesa. Jeg bærer stolt den flotte fuglen ned til et lite skogstjern som ligger like ved. Straks etter gløder det i et tyribål. Setter`n har lagt seg, og koser seg i varmen fra bålet. Steikepanna med egg og flesk bytter plass med svartkjelen, og snart er det varm skaukaffi."

Gud bedre livet er godt.Detta er drømmejakta mi.

 

min også, bare at jeg støkker fuglen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Først av alt kommer nok

villreinjakta, der står alt på din egen jaktkompetanse og terrengkunnskap.

Denne jakta står for meg som den optimale, ett flott villreintrofe som du kan se på etterpå og tenke at denne bukken holdt jeg på med hele dagen smøg og ålte gjennom myr og steinur, dette setter spor i sjela så lange man lever.

løshundjakt på elg, her kommer samarbeidet mellom deg og hunden din som det viktigste egenskapen samt at du kan og smygjakte.

hjortejakta står også høyt, da drivjakta og posteringsjakta samt rådyrjakt generelt både bukkejakta og jakta med drivende hund

 

jakt i Ungarn, datteren til samboeren min studerer til vetrinær i ungarn har stor to på at hun skal få noen kontakter slik at man kan dra dit på jakt utenom de dyre arrangementene.

 

Canada/Alaska kommer nok på neste plassen da på elg og bjørn

 

Afrika kommer ganske langt ned på lista, Mye dyr og mange arter, noe av jakta og jaktfølelsen blir borte når Phen planter skytestativet i sanda foran deg og peker på hva du skal skyte de viktigste elementene ved å jakte blir da borte synes jeg.

Missforstå meg rett, Afrika er ett fantastisk land på alle måter, men jaktkulturen er så ulik det vi er vant til at det blir noe fremmed. Er også klar over at Phene treffer mye rare folk fra alle land og må ta sine forholdregler, derfor er det veldig fint og bli kjent med en Outfitter som du er hos flere ganger og han blir kjent med deg og vet hva du står for som jeger, da får du også friere tøyler som jeger også.

Link to comment
Share on other sites

Den store drømmen er bøffel. Det har det alltid vært, og en dag da lommeboka tillater det, og jeg ikke får skjelven for hver eneste elg som rører seg i nærheten av min post, skal den bli til realitet. Gjerne i Tanzania, med en Krieghoff .470 N.E i armkroken..men er stygt redd det kan bli noen år til :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...