Jump to content

Drømmejakta?


Shooter

Recommended Posts

 

Afrika kommer ganske langt ned på lista, Mye dyr og mange arter, noe av jakta og jaktfølelsen blir borte når Phen planter skytestativet i sanda foran deg og peker på hva du skal skyte de viktigste elementene ved å jakte blir da borte synes jeg.

Missforstå meg rett, Afrika er ett fantastisk land på alle måter, men jaktkulturen er så ulik det vi er vant til at det blir noe fremmed. Er også klar over at Phene treffer mye rare folk fra alle land og må ta sine forholdregler, derfor er det veldig fint og bli kjent med en Outfitter som du er hos flere ganger og han blir kjent med deg og vet hva du står for som jeger, da får du også friere tøyler som jeger også.

 

Takk skal du ha for et ærlig innlegg VJ. Det er det jeg antok, derfor blir det nok ikke Afrika med det første. Er det slik i andre land også?

Har selfølgelig lyst å jakte i Afrika, men etter å ha vært på steppene i Kenya og Tanzania (uten våpen) tenker jeg at det blir for "enkelt" Bøffelflokker på 1000 dyr + etc.

Men klart det hadde vært gøy å skutt en med en flott dobbeltløper xxx NE :wink:

Kan selfølgelig være at det er jeg som har misforstått :oops: Men for meg personlig er nok Alaska/Canada og Norge mer tiltrekkende.

Link to comment
Share on other sites

Drar til Namibia i slutten av april 2009, dette blir nok den siste turen ned til det sørlige afrika på antilopejakt på mange år.

Da måtte det i tilfelle dukke opp en bøffeljakt eller noe slikt.

Er enig med XO i det han skriver om stemmningen og det sosiale, det jeg ikke var så veldig positiv til var den egentlige jaktutøvelsen, Vi Nordmenn har nok en jaktkultur som er langt unna den som eksisterer i Afrika (Sør-Afrika). Vi er nok vant til å ordne sakene selv.

Link to comment
Share on other sites

Drømmejakt....? Hva er nå det? Er det den perfekte jakta du HAR hatt, og forsøker å få til igjen? Eller er det den ultimate jakta du drømmer om en gang å oppleve? For meg er drømmejakta noe nesten uoppnåelig, noe jeg sannsyligvis aldri vil oppleve... Som f.eks. jakt på villsau i asiatiske høyfjell. Uten guide, ubegrenset med tid og fri avskyting... Noe som antagelig ville endt i personlig konkurs, skillsmisse og umyndiggjøring pga min mentale helse.

Men... Bare i år har jeg allerede hatt flere "drømmejakter". Ferien i Botswana med innlagt jakt, som resulterte i 59" kudu. Villsvinjakt med lokale jegere i Tyrkias fjell, beveæpnet med Kalsjnikov utlånt av den tyrkiske hær. Reinsdyrjakta på Hardangervidda i strålende vær, mange jaktsituasjoner og med full kvote. Første turen med dachsen, som etter 15min los ender med felling av et bukkekje. Og, ikke minst, elgjakta med løshund, som etter 2 timers los ender med felling av av en 4-takker, Fantastisk!!

Og enda er det faen ta meg 2 mnd igjen til jul!!!

Men DRØMMEJAKTA, det er noe helt spesielt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med hytta som base, sammen med gode kompiser, god mat og godt drekke, og fine dager i skauen etter skogsfugl :wink: og elgjakta i Telemark :)

 

Nå ble elgjakta i Telemark drømmejakt i år, da bikkjekaren gikk en fjelltur og fikk ut no hjort. Sikta på kolle og kalv, da selve Kronregenten kom :D flytta siktet og "fleska" til, og der lå en 120 kilos Kronhjort, som er målt til over gull, spent om den holder gull om 3 mnd....

Link to comment
Share on other sites

Med hytta som base, sammen med gode kompiser, god mat og godt drekke, og fine dager i skauen etter skogsfugl :wink: og elgjakta i Telemark :)

 

Nå ble elgjakta i Telemark drømmejakt i år, da bikkjekaren gikk en fjelltur og fikk ut no hjort. Sikta på kolle og kalv, da selve Kronregenten kom :D flytta siktet og "fleska" til, og der lå en 120 kilos Kronhjort, som er målt til over gull, spent om den holder gull om 3 mnd....

 

Går det an å spørre om hvor i Telemark?

Link to comment
Share on other sites

Jakter selv i nedre Telemark og har hatt hjort i terrenget i mange år, men det har liksom aldri tatt av. Men en av postene på elgjakta i dag fikk besøk av 4 stk! NM-vinner i elgskyting til tross; det ble ingen felling.

Men dette ble veldig OT. Beklager...

Link to comment
Share on other sites

Min drømmejakt er å kunne sitte å høre på en flott jämthund i fjellskogen,som loser så det synger i hele dalen !

Det er musikk i mine ører :D:D

 

(forhåpenligvis allerede imorgen)

 

 

Idag ble min drømmejakt oppfylt igjen,full los i ni timer i fjellbjørka på ku og to kalver ,dette flyttet seg etter en mislykket innkalling :oops: !

Nabolaget ringte ikveld,og de hadde sett og hørt han med kua og kalvene,men da hadde det slått seg med en storokse som jeg gjerne skulle hatt på rett terreng :D

 

All jakt med løshund etter elg er drømmejakt :D

Link to comment
Share on other sites

Sitte i enden av ei myr i kjipt, vått og bratt vestlandstereng og lokke på ein brølande bukk som brått kjem som eit lokmotiv ut på myra i andre enden. Der er mangen fine situasjoner og opplevelser ein kan få på jakt. Men akuratt det og jakte på grov bukk i brunsten er det som står mitt hjerte nermast. Samt det og sitte i ein båt i januar. Det er stilt på sjøen, sol og masse snø. Ein tøffer sakte mellom holmer og skjær, og brått dukker det opp eit selhode! Det er også idyll :wink:

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noe bedre enn å smyge innpå en skikkelig stålos? Når GRÅHUNDEN står og loser i fjellbjørkeskogen og du virkelig må annstrenge deg for å komme til skudd, men når du til slutt etter lant annsmygning kommer til skuddsjangse på kloss hold og elgen ikke aner hva som treffer han før det e for sent! DET er drømmejakta! :D

Link to comment
Share on other sites

Helt klart er det villreinjakta som er min drømmejakt. Ofrer det meste for denne jakta og tenker i perioder ikke på annet. Det finnes ikke noe annet jeg overhode ville byttet bort denne jakta med. Man lever resten av året på alle fantastiske opplevelser som fjellet gir.

 

En litt eldre kar som hadde mistet noe av ungdommen i seg, sa det slik at han "angret på at han ikke begynte med villreinjakt tidligere".

Jeg angrer ihvertfall ikke på at jeg vart reinsjeger, for det er det jeg er. :lol: Annen jakt kommer i andre rekke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...