Jump to content

På tide å sette høgare krav til oppskyting?


Hjortetrekk

Recommended Posts

Har behov for å utdype litt min frustrasjon. Har lenge sådd tvil rundt oppsktingskravet som er i dag, og fekk nok ein gong dette bekreftet forrige torsdag når eg var på skytebana…

 

Eg savner ein diskusjon på eit høgare organ rundt dette temaet. Meg bekjent er dette ikkje blitt gjort på veldig lenge. Det har seg slik at vegvesenet griper inn og forandrer fartsgrensa på ei strekning viss dei meiner det er behov for det. Ei forandring må ofte til for å sikre at billister og fotgjengere trygt kan ferdast langs vegen.

 

Dette til sammenligning…På skytebana låg eg og skaut mens ein kar i 60- åra prøvde seg på hjortefiguren. I løpet av dei 20 minutta eg låg og trente, forsøkte denne mannen å bestå oppskytinga 4 ganger!!! :roll: Må innrømme at eg låg og irriterte meg og spurte meg sjølv om jakt på storvilt er ein allemannsrett uavhengig av skyteferdigheter?? For det er jo det i dag når du har x antal forsøk på å lage 5 hull i ein diameter på 30 cm på 100 meter med reim om du vil :shock: Viltlova er jo soleklar når det gjelder human jakt, men å sende av gårde denne mannen i skogen med rifle skal likevel vere greit??

 

Man kan skylde på mykje rart, men tek nervøsiteten over på bana bør sjansane vere store for at det samme skjer i skogen også.

 

Mitt forslag er minimum 3 forsøk. Klarer du ikkje prøva, bruker du året på å trene til neste haust. Hjorten skal sleppe å lide fordi du nøyer deg med 30 skudd + x antal på figuren i året. Det er for lite viss du i utgangspunktet er ein dårleg skytter (ofte grunna elendig teknikk).

 

Og til slutt - ønsker ikkje med dette å støte noken. Ønsker berre å reise ein diskusjon som eg meiner burde vert på bana for lenge sida. Har sett for mange eksempler på folk som tek forberedelsen til jakta for useriøst. Er du usikker på skyteferdighetane dine, så ta av litt meir tid til trening. Og spør noken med peiling på teknikk kan hjelpe deg, uavhengig av om du er 16 år eller 70 med masse erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mitt forslag er minimum 3 forsøk. Klarer du ikkje prøva, bruker du året på å trene til neste haust.

med andre ord..har man en dårlig dag så blir man straffet og må vente til neste høst?

hvorfor ikke få lov og prøve igjen en annen dag? eller få flere obligatoriske skudd som trening?

Link to comment
Share on other sites

Er andre gangen jeg har sett denne i år :winke1:

Den andre kom sabla tidlig, sånn ca i begynnelsen av jaktfeltsesongen.

 

Personlig så synes jeg storviltprøven er grei slik den er, men, oss som har våres flere tusen skudd i året og deltar aktivt i alt mellom himmel og jord innenfor skyting, vi burde ærlig talt slippe.

 

Til TS: Vis litt respekt, da denne "gubben" i 60-åra mest sansynligvis har flere dyr på samvittigheten sin enn du noen gang kommer til å få.

Link to comment
Share on other sites

med andre ord..har man en dårlig dag så blir man straffet og må vente til neste høst?

Og hva kan skje hvis man har en like "dårlig dag" når fjorten først står der? Skadeskyting, ettersøk, etc...? Det får være grenser for "dårlig dag", det er en middsgstallerken man skal treffe, ikke et egg!

 

Jeg har sett nok betenkelig adferd på banen, også av yngre folk, til at jeg mener TS har et poeng. Det dukket f.eks opp mange blodtrente mote-reinjegere på Løvenskiold i fjor som sikkert var gode på å gå i fjellet men neppe hadde trent en brøkdel så seriøst på våpenbehandling og skyting som på Birken...

Dette med prestasjonene går etter min mening også ofte på kunnskap om og praktiseringen av vedlikehold, innskyting, ammunisjonsvalg etc.

Satt på spissen; Det snakkes til tider om at det er viktigere/bedre/hederligere å være "jeger" enn "skytter" i forbindelse med jakt. Er ikke helt uenig, men det må være lov å minne om at man tross alt bør være "litt" skytter for å kunne være jeger også, om dere ser nyansen i det jeg prøver å si.

 

Om "straffen" TS foreslår er riktig er en annen sak. Kanskje 4 forsøk deretter nye 30 treningsskudd før evt nytt forsøk?

 

Mvh O.

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

har vel aldri sagt at jeg er uenig..er kun uenig i at man må vente til neste høst..om man ikke greier prøven på en gitt antall ganger

så er det vel igrunn greit med nye obligatoriske skudd det er vel noe jeg foreslår selv i min første post her

jeg møtte overraskende mange på banen i fjor da jeg skulle skyte opp for første gang

som var dårligere enn meg med kikkert sikter mens jeg brukte Aimpoint micro... :roll:

så det er helt klart at det finnes de som kun tar obligatoriske skudd og gir f i trening resten av året..

men slik vil det igrunn alltid være tror jeg..men jeg stusser litt på at folk som er såpass interessert i jakt

kan være så uinteresserte i og opprettholde gode ferdigheter til jakten...

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en sak hvert eneste år fordi mange opplever jegere som skyter elendig på prøvene sine. Det er ingen menneskerett å få lov å drive med human jakt og sikker våpenbehandling!, man må faktisk ha et vist nivå på skyteferdighetene sine og tenke sikkerhet. Burde være mye mer fokus på dette og luke ut de som ikke klarer å holde mål på skytinga, det er jo ikke noe problem å skyte prøve om man har litt ferdigheter og har man en dårlig dag, ja synd, trist, leit, men da får du ikke skyte opp igjen før det har gått f.eks. 2 uker. Kun en oppskytingsserie som skal telle, man kan øve mange, men om folk ikke klarer mini-presset der, hvordan skal de takle det i skogen.

Link to comment
Share on other sites

...Det er ingen menneskerett å få lov å drive med human jakt og sikker våpenbehandling!..., man må faktisk ha et vist nivå på skyteferdighetene sine og tenke sikkerhet.
Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men det er klønete formulert. Vi har en lovbeskyttet rett til å drive med human jakt og sikker våpenbehandling. Den er ikke nedfelt i menneskerettighetene, men den er altså nedfelt i lov, forskrift og rundskriv. Det er en rettighet de aller fleste av oss har sikret oss gjennom forskriftsmessig opplæring i jakt, tradisjoner, viltstell og våpenbruk. må da være godt nok?

 

...har man en dårlig dag, ja synd, trist, leit, men da får du ikke skyte opp igjen før det har gått f.eks. 2 uker. Kun en oppskytingsserie som skal telle, man kan øve mange, men om folk ikke klarer mini-presset der, hvordan skal de takle det i skogen.
Her er jeg i alle fall uenig, av flere årsaker. Jeg kjenner jegere som er bedre skyttere i skogen, med elgen i siktet enn de er på skytebanen til oppskyting. Årsaken er at det står så mye på spill for dem; de har gjerne gått på jakt hver eneste høst og vinter siden lenge før jeg ble født, og mye av deres identitet og selvfølelse er knyttet opp til nettopp prestasjoner som jeger. En enkelt oppskytingsserie vil for enkelte som faller i den kategorien være det samme som å bli fradømt retten til å gå på jakt, for evig og alltid. De hadde sikkert blitt tryggere om de brukte flere timer på skytebanen, men slik er det altså ikke, og det ekstra presset med at du kun har en oppskyting før du så må vente to uker er ikke et "mini-press" - det er et betydelig, og i mine øyne utilbørlig, press.

 

En annen årsak til at jeg er uenig, er at for mange - kanskje de aller fleste, det vet jeg ikke - er oppskytingen lite relevant til faktisk jaktsituasjon, nettopp fordi man ikke kan bruke hjelpemidler som skytestokk, tofot e.l. En del av jegerene jeg har beskrevet sverger til nettopp fast anlegg mot enten skytestokk, et tre, en tofot eller en sekk, og den stabiliteten de får der er det som gjør at de skyter bedre på jakt.

 

Jeg er dog enig i en ting; man bør ha en cut-off på antall mislykkede oppskytinger, før man evt. får en karantene-periode. Jeg mener bare at den cut-offen ikke bør være på et forsøk. Tre forsøk mener jeg vil være rimelig, og en ukes karantene.

 

Når det er sagt, er jeg enig i prinsippet; vi bør alle etterstrebe å være så gode skyttere som mulig. Det er grunnen til at jeg har brukt såpass mye tid på skytebanen som jeg har siden jeg fikk våpen i år. Det er også grunnen til at jeg skjøt en test-prøve før jeg skjøt opp, med det resultat at jeg skjøt bedre på oppskytingen, nettopp fordi jeg hadde tatt meg tid til å lære meg stillingen å kjenne. (Jeg valgte å skyte sittende på krakk, fordi det er en stilling jeg har lite erfaring med, og jeg ønsket den ekstra utfordringen.)

 

Om man skal revidere kravene til oppskyting - og det mener jeg det er grunn til å gjøre - mener jeg dog at man bør gjøre noen grunnleggende endringer i kriteriene for gjennomføring; nemlig ved å tillate jegeren å bruke medbrakt fast anlegg, f.eks. tofot, skytestokk e.l. Det vil i mine øyne gjøre gjennomføringen av prøven langt mer relevant for mange jegere.

Link to comment
Share on other sites

Minimum tre forsøk sier du!

Hva med alle de som klarer det på første, skal de skyte to ganger til?

 

Sånne tråder som dette er :twisted: ,og under tullballet skriver alltid trådstarter noe som skal bety : jeg liker å pisse på andre, men vennligst ikke svar i denne tråden som om jeg har pisset på noen, for jeg synes det er støtende å få kritikk når jeg rakker ned på andre!

Link to comment
Share on other sites

Jaja så dukka den opp i år igjen. En kar som har vært på banen og i blodrus over å være så dyktig å klare prøven, må rakke ned på en stakkar som sliter. Å forfekte hvor dyktig han selv er ved å forvente høyere krav.

 

TS hva vet du om han som lå å sleit med prøven? Har han hatt en møkkadag, men at en hektisk ferieplan gjør at han må bli ferdig denne kvelden? Lånte han våpen av en kompis som han ikke var vandt med, men tenkte det hadde vært kjekt med reserve våpen til jakta? Har skytteren en sykdom som gjør at han egentlig kan få skyte opp med tofot og støtte, men ønsker å skyte opp som alle andre? Veit du hvor mange dyr denne jegere skyter pr år? Ikke usannsynlig at han sitter på samma stubben år etter år og skyter elgen sin på 50 m med støtte, fordi han her fult klar over sine begrensninger som skytter?

 

Jeg er faktisk mer skeptisk til å sende TS ut i skogen, etter som han vister en alvorlig svikt i sin medmenneskelige tankegang her, når han klarer å ligge å irriterer seg over andre som sliter. Hva med å gi et velmenende råd? Tips om endra liggestilling? Invitere på en kaffe å spør om det kan være noe du kan hjelpe med? Nei da, spring hjem å finn fram tastaturet for å fortelle kammeret om denne udugelige karen som irriterer deg.

 

En kompis av meg har skutt et betydelig antall elg, han har så lenge jeg har jakta med dem, nå i 8 år aldri skadeskutt dyr. Han sleit med oppskytinga i fjor. Han bomma 3 ganger på en kveld han var oppa. Mye stress og dårlig dag var forklaringa. Neste jegerkveld satt skuddene godt samla i simla. Så du mener han burde vært utelukka fra jakta?

 

Så hva kan vi gjøre? JO vi kan bidra til å øke jegerens forståelse og ønske om mer trening. Måten vi prater med folk på og måten vi fremstår kan påvirke mange. Med vi mener jeg har aktive jegere og skyttere, som nok er flertallet her inne. Jobbemed holdningen til folk. Hadde karen som TS snakka om her fått en hyggelig invitasjon, over en kopp kaffe, til å bli med å trene skyting på "torsdag til uka" så hadde han kanskje blitt med.

 

Så får vi vel leve videre med denne tråden dette året også. Så får vi håpe at TS og andre som skriker om strengere "prøver" ikke selv en dag havner i uløkka en dag.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Beklager om det var klønete formulert, men budskapet mitt er er at man må bevise et vist nivå på skyting og sikkerhet og det må man gjøre på ei oppskyting. Det er ikke slik at man må gå på oppskyting dagen før man skal på jakt, så karantenetid på 1-2 uker er ikke noe problem om man klarer å begynne litt før man skal avgårde.

 

Hvordan enkelte yter bedre i skogen med elgen i siktet enn på en pappskive er jo veldig vanskelig å vurdere siden de ofte da er alene. Min oppfatning etter utallige samtaler som dette er at veldig mange sier det samme, de som skyter mindre gode prøver skyter mindre godt i skogen stort sett.

 

Det finnes noen variasjoner begge veier, men dette går på å måle ferdigheter og hvorfor skal vi ikke gjøre det på jakt? Egoet til jegerne må jo tåle å bevise elementære skyteferdigheter. Men dette er nå min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener kravene til prøven slik de fremstår i dag er gode, all den tid gjennomføringen er som i dag. Skal man innføre strengere krav, mener jeg at man faktisk også må gjøre noe med kriteriene for gjennomføring, bl.a. ved å tillate fast anlegg. Det vil si, med mindre formålet med en evt. revisjon av kravene er å minske antallet godkjente storviltjegere.

 

Misforstå meg rett; jeg mener skyting uten annet anlegg enn deg selv og en evt. skytestropp er flott, og en artig utfordring, men jeg foretrekker altså personlig å skyte med fast anlegg, fortrinnsvis fra tofot.

 

@svennis84: Da er vi enige. Jeg mener også at man bør ha gjennomført skyteprøven i god tid før jakta starter. Det fører til mer ro rundt oppskytingen, og jeg vil tro at enkelte som sliter når det nærmer seg jakta ville skutt betydelig bedre prøver dersom de ikke hadde det at jakta stod rundt hjørnet hengende over seg.

 

Edit: Leste gjennom tråden på ny, og fjernet irrelevant tekst

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Minipresset" ved å ligge sammen med et lag bestående av "verdensmestre" er nok gjerne MYE høyere enn det man opplever på jakt!!

 

Jeg har sett tilstrekkelig av drittsekkoppførsel av "verdensmestre" mot folk som ikke var fullt så gode til å være skeptisk til forslaget.

 

Så har vi selvsagt det at ikke alle er like våpeninteressert som de "våpengærningene" som frekventerer denne siden. Mange er "jegere" PUNKTUM!! De skyter de obligatoriske skuddene og det de evt. løsner av skudd på jakt, deretter står børsa i skapet til neste år! Og jeg skal love en ting, og det er at disse IKKE kommer til å frekventere skytebanen noe oftere hvis de blir "satt på plass" og "trødd ned i søla" av verdensmestere som gjerne "bor" på skytebanen, hva enten de er der så ofte fordi kjerringa reiste i fra dem eller det er fordi kjerringa er sur så de ikke gidder å være hjemme!

 

Vi som er aktive på skytebanen MÅ senke skuldrene og begynne med å oppføre oss slik at folk synes det er MORRO å komme å fyre av noen skudd! Dernest kan man begynne å prøve å "lære gamle hunder å sitte". Når jeg ser hvordan enkelte tenker forstår jeg hvorfor det arrangeres spesielle "jentekvelder" på skytebaner i regi av NJFF eller andre.

 

Jo, som arrangør for jegerprøver har jeg sett mange eldre jegere som helt klart ikke kan et plukk om balistikk! At den ene patronen går ulikt den andre er noe sørgelig mange ikke aner. Å sjekke at siktene sitter fast og ikke beveger seg er et annet "problem". Dette er ting det går an å rette på, men for å lykkes med det må man få folk i tale, og det oppnår man ikke med å oppføre seg som en arrogant verdensmester eller ved å ha drakoniske "straffer" for de som bommer på figuren.

 

Dessverre er det tidvis litt for mye testosteron på skytebanene, og hvis de "ivrigste" bare kunne forstå at dette ikke er en "pissekonkurranse" hadde vi muligens oppnådd resultater.

 

Hva gjelder de som ikke klarer kravet etter 4 forsøk, kan jo for eksempel standplassleder be om å få prøve børsa for å se om det er noe galt med utstyret. Det er jo ingen naturlov som sier at det nødvendigvis er en dårlig skytter som er årsaken til bommene. Hadde selv en som skjøt bare innertiere på 30 skuddene, vanvittig gode samliger og da det kom til dag tre ( han skøyt 2X15 på to dager og oppskyting den tredje ) på oppskyting spredde han over hele skiva. Etter masse bannskap og fundering fant vi ut at "innmaten" i kikkerten hadde løsnet. En ellers rolig og sindig mann ble "hypernervøs" når han misset kravet for andre gang. Dagen ble reddet fordi vi var flere som visste at han faktisk var en mye bedre skytter enn som så! Det ville vært helt urimelig om han ikke skulle fått delta på jakten det året!!

 

Jeg har også sett "verdensmesteren" som med 6,5-55 bommet i "hytt og gevær" på oppskyting fordi det lå en jævel ved siden av ham med en 338LM. Andre har bedt om å få stå over runden når det har kommet folk med 45kaliber for å skyte opp. Så dette med oppskytingsnerver kan være så mangt.

 

I det store og hele synes jeg forslaget om å begrense antall oppskytinger blir som om Biltilsynet skulle si: "Beklager unge dame, dette var din andre stryk til oppkjøring i år. Velkommen tilbake om 12 måneder!"

 

Dett er ikke ment som kritikk av trådstarter som reiser diskusjonen, jeg er bare objektivt uenig i løsningen han presenterer. Man kommer vanligvis lenger med gulrot enn med pisk. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke slik at man må gå på oppskyting dagen før man skal på jakt, så karantenetid på 1-2 uker er ikke noe problem om man klarer å begynne litt før man skal avgårde.

.

 

Det er ikke langt ifra i år. Jeg reiste på havet før banen åpnet og når jeg nå kommer hjem regner jeg med at jeg får trene en gang før fellesferien. Så reiser jeg igjen før banen åpner og kommer hjem seint i august. Da synes jeg det begynner å bli ubehagelig nært jakta og det er ikke mye som skal til før jeg må være sammen med ungene i stedet for å skyte en kveld.

 

Jeg rekker som regel 4 turer på banen før jakta, men trener resten av året på privat mark.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk, bare byråkratiet for å få til karantene og kontroll på antall oppskytinger gjør det til geniale forslag......

 

 

Men slike tråder dukker opp stadig vekk, oppildnet av å ha klart manndomsprøven på første forsøk hiver en seg over tastaturet og misjonerer......

Link to comment
Share on other sites

Dett er ikke ment som kritikk av trådstarter som reiser diskusjonen, jeg er bare objektivt uenig i løsningen han presenterer. Man kommer vanligvis lenger med gulrot enn med pisk.

Ofte har eg lurt hvordan enkelte faktisk får livet av dyrene sine... Men en tor del av problemet er som det sies over, elendig, eller helt manglende teknikk. Mange vet rett og slett ikke hvordan de skal skyte ei børse.

Tror noen at de berørte ville komme på et kurs dersom det ble arrangert? Enten frivillig eller ikke? Her inne er det seff ikke interesse for et slikt kurs da alle skyter prøva stående medlang arm, på 15 sekunder tipper jeg ;)

Men mer seriøst, er det noe skytterlag burde tenke på?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En liten oppfordring bare. Ikke spikre trådstarter på veggen bare fordi man er uenig med ham! :roll:

 

Jeg vet dette er et tema som opptar mange og der temperaturen gjerne blir høy, men vent i alle fall til han er skutt før dere før dere flår ham. Det var dette med "human jakt" da. Det gjelder også i overført betydning! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det kunne jo vært interessant å se om det er noen sammenheng mellom elendig oppskyting og skadeskyting i skogen. Da må arrangør av skyteprøven skrive ned antall forsøk, og informasjonen tas vare på slik at den kan innhentes i de tilfellene påskyting fører til skadeskyting. Selv har jeg ingen formening om hvordan en slik statistikk vil se ut. Men skulle det som beskrives i førsteposten her være typisk for jaktutøvelsen så tror jeg skadeskytingsprosenten på storvilt hadde sett annerledes ut.

 

Jeg ser ingen grunn til at aktive skyttere skal unntas fra selve oppskytingen, som jo er ment å kontrollere våpen og siktemidler, ikke skytterens ferdigheter - det er jo derfor det må skytes opp med hvert våpen som skal brukes, mens treningen kan foregå med et hvilket som helst våpen som holder storviltkravet. Ellers ville man risikert at alle de gretne gamle DFS-gubbene som skyter en gallion skudd i året med Saueren reiser på jakt med den rustne gamle mauseren til bessfar, der skruer og beslag skrangler og det rustne løpet har fått påskrudd en skjeivslått demper de fant billig på Finn.

 

Her inne er det seff ikke interesse for et slikt kurs da alle skyter prøva stående medlang arm, på 15 sekunder tipper jeg

Evt. "plates forward" med magpulgrep og innlagt magasinbytte bare fordi :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Personlig så synes jeg storviltprøven er grei slik den er, men, oss som har våres flere tusen skudd i året og deltar aktivt i alt mellom himmel og jord innenfor skyting, vi burde ærlig talt slippe.

 

Næh.. Er vel kanskje spesielt aktive skyttere som trenger prøven. Slik jeg ser det hovedsaklig en sjekk på at børse, kikkert og skallen bak er i någenlunde vater.

Vi som fikler og skrur, varierer avstander, bytter kikkerter og lader selv.. har flere muligheter for å knote til noe med børsa.

 

Så spørs det om vi har vett nok til å la børsa være frem til jaktdagen, uten å skifte stokk eller noe annet lurt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en diskusjon som har vart i så mange år jeg kan huske.

 

Jeg kunne nok i mine yngre dager når jeg tilnærmet bodde på skytebanen og skjøt skyteprøven med meget god margin stående med lang arm, mene at prøven var alt for lett og at kravene burde være mye strengere.

Jeg har med årene fått litt mer erfaring og kanskje blitt litt klokere :)

 

Jeg har jaktet sammen med jegere som er MEGET dyktige baneskyttere, men som har fått nærmest totalt kollaps i skogen og knapt var istand til å treffe en låvedør.

Jeg har jaktet sammen med jegere som sliter litt med skyteprøven hvert år, men som alltid skyter dyrene sine perfekt når de er på jakt.

 

Selv blir jeg idag litt nervøs når jeg skal skyte prøven, men jeg får aldri dyreskjelven eller blir stresset når jeg er på jakt, og jeg har en skadeskytingsfrekvens på under 2% gjennom de 31 årene jeg har jaktet storvilt.

 

Jeg er enig i at man gjerne kan ha en grense på 3 forsøk, og hvor man må dokumentere 30 nye treningsskudd før man er kvalifisert for 3 nye forsøk.

Jeg mener også at kravet om 5 skudd er bare tull.

Det hadde vært nok at man hadde skutt 3 skudd for alle typer våpen etter min mening.

Slik man har med kombi, drilling og dobbeltrifle.

Link to comment
Share on other sites

M67 er inne på noe vesentlig her. Opplæring og kursing. Problemet er bare at jeg er redd det da kommer "krav" fra "verdensmestrene" om fullt jegerkurs og ny "sertifisering" hvert 5 år! Det kan bli jævlig dyrt dette!

 

Men i utgangspunktet er jeg helt klart tilhenger av at f.eks skytterlag eller NJFF arrangerer kurs i "jaktskyteteknikk". Men ser også faren i at de som kan ses som "naturlige" arrangører vil "oppdage" at dette er en inntektskilde og at et pålagt ett, to, treåring "opplæringsprogram" vil gi "fast inntekt" og klingende mynt i kassa!!

 

Jeg så et TV program om hva som skal til for å få "Sportsfiskelisens" i Tyskland. Det var hysterisk omfattende og byråkratisk! Hvis vi får tilsvarende tilstander for jakt her på berget vil garantert antallet jegere minske dramatisk! Og det er faktisk ingen tjent med!!

 

Se bare på hva som er i ferd med å skje med fritidsbåtlivet. Redningsselskapet har i laang tid vært pådriver for bruk av redningsvest og nye spesialkurs for folk som skal kjøre småbåter. Det ligger mulighet for store inntekter her! For det første, forstår du ikke at det kan være lurt å bruke redningsvest i åpne småbåter har du nok ikke så mye på sjøen å gjøre. Men folk må faktisk få lov til å tenke selv og de bør også få lov til å ta konsekvensene av dumme handlinger. Hvis vi kommer dit hen ( og vi er på vei dit i full fart! ) at ALT må være nedfelt i regelverk og at det "blir forbudt" å bruke sunt bondevett ja da er vi virkelig ille ute! Byråkratiske regler blir alltid "overkill" på visse områder samtididg som det alltid vil finnes "noe" byråkratene ikke hadde tenkt på!

 

Men tilbake til kursing i skyteteknikk så hadde vært fint om skytebane eiere kunne ha arrangert noe slikt. Men skal det bli vellykket må skrikhalsene og verdensmesterne holdes laangt borte! Voksne folk MÅ møtes med respekt!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det å ha litt ydmykhet rundt egne versus andres evner er viktig, og ikke minst er det lurt å ha litt forståelse for at det finnes dem som ikke synes skyting er det morsomste i verden (tro det eller ei, de finnes, også blant jegere).

 

For min del er skytingen i seg selv en motivasjon, og prestasjoner på skytebanen betyr endel for meg personlig. Samtidig gir jeg litt f i hvordan jeg gjør det sammenlignet med andre skyttere; jeg konkurrerer primært med meg selv. Dette bidrar til at oppskytingen var overraskende enkel for min del, til tross for uvant skytestilling, og at jeg satte alle fem skuddene innenfor sirkelen på første forsøk.

 

Poenget mitt er dette: se egne prestasjoner opp mot egne prestasjoner. Ikke mål deg mot andre - du vet ikke hva som skjer i hodene deres.

Link to comment
Share on other sites

Lat oss stramme inn skikkeleg. Vi innfører også ein årleg "grunneigarprøve". Her får grunneigarar/rettshavarar 30 obligatoriske treningsspørsmål, der tematikken kan omhandle lovverk og forskrifter, korrekt prisfastsetting, marknadsføring og kontraktsinngåing, generell kunnskap om guiding, og sjølvsagt litt om viltets biologi. Kunnskap om lokal bonitet og bærekraft i eige terreng må også inngå.

 

Deretter kjem fem eksamensspørsmål som alle må besvarast rett. Stryk du på tre forsøk, blir jaktretten som blei knytta til eigedomen din i lovs form frå 1899, fråteken deg og tildelt enten Statsskog - eller kammeret.no sine medlemmer :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tror noen at de berørte ville komme på et kurs dersom det ble arrangert? Enten frivillig eller ikke? Her inne er det seff ikke interesse for et slikt kurs da alle skyter prøva stående medlang arm, på 15 sekunder tipper jeg ;)

Men mer seriøst, er det noe skytterlag burde tenke på?

 

K

 

 

Det ville kommet folk-helt klart; men ingen av de som burde ha vært der. Jeg har tenkt endel på å prøve å få til noe slikt og vil veldig gjerne ha innspill til innhold relevant til gjennomsnittsjegeren!

Og om laget tok 100kr for kurset var det sikkert for dyrt...

Link to comment
Share on other sites

Holy Crap!!!

 

Skjønner at eg virkelig er inne på eit ømt tema for mange. Det er jo heilt sjukt korleis dokke oppfatter meg fordi eg (dum som eg var) brukte denne "stakkars" mannen som eit at fleire eksempler på mykje dårlig skyting som eg FULLT OG HEILT har rett til å nevne i denne sammenheng uten at eg verken er respektløs over vedkommende eller ønsker han vekk fra jakta.

 

At eg ikkje innviterte han på kaffe eller snakka med han var av naturlige årsaker. Eg har ein haug med jaktkompiser som av og til synes skytinga kan vere krevande nok, men som ihvertfall stikker på bana og ikkje gir seg av den grunn.

 

Eg meiner heller ikkje at man må vere verdensmester i skyting for å gå på jakt. Eg meiner likevel at det bør vere lov å kreve noke av oss jegere i samme grad som blant f. eks billister eller andre borgere.

 

Eg har da INGEN behov for å fortelle kor flink eg er på noken som helst måte. Dokke so antyder det har virkelig misforstått. Eg forsøker å reise eit VIKTIG tema og som burde engasjere folk til å komme med forslag til forandring framfor å slakte meg. Korleis kan eg ellers snakke om dette temaet viss eg ikkje har mulighet til å henvise til eksempler???

 

Men men…noken av dokke finner vel fram bukåpneren og slakter meg ein gong til. Sorry ass, men det er ikkje lett å ta alle like seriøst. Prøver virkelig å ta til meg noke av kritikken, men når det ikkje er i nærheita av sannheita, da må eg berre flire...

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til skyteprestasjonene til enkelte storviltjegere så er den oftest svært diskutabel. Når det er sagt, så vil jeg si at det er 2 kategorier som nesten er litt "unskyldt" at de er elendige skyttere. De er:

 

A: Hundeførere som bare skyter elg på kort hold i stålos.

B: Postjegere som er med på et lag for hyggen sin del, uten at de har den minste intensjon om å løsne skudd i skogen.

 

Gruppe A kan være fantastisk dyktige jegere som "bare" er opptatt av å skyte i los for egen hund. Ergo, de trenger ikke være noen dyktige skyttere.

 

Gruppe B kan være godt voksne folk som synes jakta er viktig, men de har innsett at prestasjonene ikke helt holder mål, men de vil gjerne uansett ha med rifla lovlig ut i skogen. (Selv om det blir en del forsøk på prøva).

 

En siste gruppe C er den værste. Dette er jegere som ikke skjønner opp ned på børsa og optikken. Jeg har selv sett en hjortejeger på Vestlandet bytte kikkert midt under jakta der han bare tok en rask titt inn i kikkerten for å se at den var sånn passe på plass. Ingen testskyting der altså. (Det er her ikke snakk om en avtagbar montasje, men vanlig faste montasje). Kan også nevne at vedkomne var kjent som en notorisk skadeskytter....... (Siden han var grunneier kunne han ikke holdes utenfor).

 

Jeg klarer ikke helt å se hvordan en best skal få opp kompetansen hos disse gruppene, men en ting er sikkert, de blir ikke bedre uten mer prakstisk trening på bane!

Link to comment
Share on other sites

Drit i storviltjakta. Dra på fuglejakt med hagle istedet. Ingen krav til ferdigheter, bevegelige mål av forskjellig størrelse på forskjellige avstander og lite krav til ammunisjonen. Er det i tråd med human jakt? Eller er det slik at det ikke er så nøye med mindre dyr?

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner heller ikkje at man må vere verdensmester i skyting for å gå på jakt. Eg meiner likevel at det bør vere lov å kreve noke av oss jegere i samme grad som blant f. eks billister eller andre borgere.

 

 

Kravet er da der det, 5 skudd innenfor 30cm.

Enkelt, ubyråkratisk og oppnåelig for absolutt alle.

Link to comment
Share on other sites

Ole Brum er en fornuftig mann.

 

Forslag om å skjerpe skyteprøven er like dårlig i år som det var i fjor og året før, og vil ikke bli noe bedre neste år.

 

Nå har det seg dessuten slik at de sannsynligvis aller fleste av dem som omtales som "gubber i 60-åra" som sliter på prøven, er elgjegere som har jaktet i en halv mannsalder og knapt noen gang har avfyrt et jaktskudd på den avstanden pappfiguren er spikret opp på.

 

Men like fordømt er "gubbejævelen" tradisjonsbærer og representant for det som årlig og jevnlig omtales som "en dyktig jegerstand" som står for "svært få skadeskytinger". Er det realt at han skal herjes med hvert jævla år av folk som knapt vet foran og bak på den elgen han jakter på?

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvertfall ingen tvil om at generell våpenkunnskap har gått ned etter at obligatorisk førstegangstjeneste ikke eksisterer lenger. I vår klubb har vi et stevne hvor vi skyter alle greener (pistol, rifle og leirdue). Det er påfallende at pistolskytterne i de senere år ofte får "funksjonsfeil" på rifleskyting rett og slett fordi de ikke vet at de må ta ladegrep på boltrifla mellom hvert skudd. Når det er slik blant "aktive skyttere" kan man bare tenke hvordan det står til blandt den gemene hop.

Link to comment
Share on other sites

fordi de ikke vet at de må ta ladegrep på boltrifla mellom hvert skudd

Kanskje de kan sette i sånn magasin fra internett, så blir den helautomatisk? :lol:

 

Det kan godt oppfordres til å trene mer, men jeg mener skadeskytingsprosenten med rifle taler for seg.

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvertfall ingen tvil om at generell våpenkunnskap har gått ned etter at obligatorisk førstegangstjeneste ikke eksisterer lenger. .

 

 

Rart da gitt at det store flertallet av de som strever med prøven er menn i aldersgruppen som har vært gjennom 1.gangstjeneste (den mest kroniske er (hyper)aktiv reserveoffiser...) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

obligatorisk førstegangstjeneste
ladegrep på boltrifla mellom hvert skudd

Var en NROF kar i full uniform som tok den der med Saueren min, så om førsteganstjeneste hjelper så himla mye vet jeg ikke. Han skulle prøve langholdssaueren (trivelig, interessert fyr) og lada og skjøt, og ble liggende og dra i avtrekkeren så han var kvit i knokene og ikke klarte å holde pusten lenger... Ladegrep på skudd nr. 2 hva er det? Men han skjøt meget godt når han først fikk sving på det.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eller man kan gjøre slik som I andre land vi gjerne sammenligner oss med. Skyte opp en gang for alle- ferdig!

Eneste haken ved det er at inntektene til de som drifter skyteanlegg vil gå kraftig ned så da får vi vel regne med å finne oss I et dårligere tilbud vi som ønsker å trene med våpenet.

Et paradoks er at for å ferdes I trafikken kreves det at man demonstrerer tilstrekkelige ferdigheter en gang, men for å jakte må man demonstrere ferdigheter hvert år. Satt på spisssen er kravet for sikre tilstrekkelig sikker og human jakt strengere enn å sikre at kjørende har tilstrekkelig ferdigheter til å sikre at deres kjøring ikke medfører unødvendig fare for mennesker.

Link to comment
Share on other sites

HAr du tenkt over det da Hjortetrekk, at årsaken kanskje var deg, der du lå og sikkert sendte haugevis med dårlige vibber til sidemannen din på standplass, sukking og "tromme" fingrene i gulvet er ikke akkurat med å gjøre det lettere for sidemannen.

Men karen på 60 har sikkert også et dårligere treningsgrunnlag en deg og andre.

Hva vet du om hvor dårlig skytter han er i skogen, kanskje denne karen på 60 har skutt mer en 300 hjort, og vet nøyaktig hvordan jakt foregår,

Link to comment
Share on other sites

Satt på spisssen er kravet for sikre tilstrekkelig sikker og human jakt strengere enn å sikre at kjørende har tilstrekkelig ferdigheter til å sikre at deres kjøring ikke medfører unødvendig fare for mennesker.

 

 

Men så er det også slik, som det har blitt påpekt her inne så mange ganger før, at storviltprøva egentlig er mer ei prøve på at utstyret er sånn nogenlunde i vater, enn på skyteferdigheter. Og den biten fanges jo opp av Eu-kontroll/PKK når det gjelder kjøretøy.

Link to comment
Share on other sites

Hvem vet, kanskje denne jegeren aldri har skadeskutt? Eller kanskje han er den i jaktlaget som sørger for ettersøk hver j*vla gang en elg kommer på posten hans? Hvorfor forutsetter så mange at en dårlig skytter MÅ være en god jeger?

 

Dårlig dag? Kanskje. Men hva om han har en dårlig dag i skauen da? Tror dere at en dårlig dag utarter seg likt for en som normalt skuter hull i hull og en som samler innenfor 20cm på en god dag?

 

Hva med flaks? Hva om fyren bruker 2-4 forsøk hvert bidige år fordi han faktisk ikke kan treffe innenfor en middagstallerken med noen som helst pålitelighet? Er ikke det mulig?

 

Banenerver? Jada, alle som bommer på prøva har nerver på banen men er stø som fjell i skauen. Ingen er enda mer usikker når man får viltet i siktet. Det skjer jo ikke...

 

Vet dere hvorfor denne diskusjonen kommer igjen hvert eneste år? Fordi folk ser det samme år ut og år inn, folk som må ta prøva både tre og fire ganger før de på nød og neppe klarer å få fem skudd innenfor ringen. Det er faktisk mange som ikke kan skyte, som mangler helt elementær kunnskap om våpen og våpenhold. Folk som ikke forstår at man må ettersjekke skruer eller pusse en gang i året, godt voksne folk som må ha hjelp til å justere et sikte. Er det virkelig så rart at folk reagerer?

 

Vær nå litt ærlige her da, hvor mange mener at dagens system garanterer et minimum av ferdigheter? At prøva kun er en sjekk av utstyr stemmer ikke, om det var tilfelle kunne man vel sendt noen andre for å ta den biten?

Link to comment
Share on other sites

Det en "ting" som jeg ikke har sett nevnt, i disse diskusjonene. Det er standplasser hvor en må ligge i nedoverbakke med kroppen, hvis en skyter liggende. Jeg har kun skutt på 3 forskjellige skytterbaner (med rifle) og alle har fall på gulvet, mot skivene. (Muligens for at regnvann, skal renne utover).

 

Men jeg har lite svai i korsryggen og liggende på en slik standplass, gjør jæ... vondt i korsryggen og det blir vanskelig å skyte. Så på prøver bruker jeg heller å skyte sittende, noen ganger knestående og tidligere stående. Men liggende har jeg problemer med de 30 cm, fordi det gjør så vondt i ryggen. Jeg ville da aldri skutt på et dyr, fra en slik stilling! Da får heller dyret gå.

 

Jeg er ingen baneskytter med rifle, men skyter habilt hvis får en god stilling i terrenget. Eller en form for støtte. Får jeg ligge flatt, helst med fall den andre veien, kan jeg skyte bra. Selv med pistol, kan jeg skyte serier innenfor 35 mm på 100 meter, når stillingen er gunstig. Så dette feil fall på standplass, kan være et problem for flere enn meg. Det er da mange med "rett" korsrygg og flere av dem, kan ha de samme problemen.

 

Ellers kjenner jeg jegere, som kun skyter dyra på få 10-talls av meter. Og vil aldri skyte på 100 m. Dyktige jegere, vet normalt sine egne begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

Det er visstnok kun to land i verden,... Finland og Norge som krever gjentatt skyteprøve.- I Finland må prøven avlegges hvert tredje (3.) år, 4 skudd 75m og max 5 forsøk pr.dag,.. støtte er også tillatt.

Prøven har tre forskjellige nivåer.

 

I lille Norge skal vi alltid være verst!... tenker og på blyforbudet,- vi hadde også tidligere kravet på 300m for godkjent ammo til storvilt (nå forandret og mer i samsvar med øvrige verden),...

 

Vi/noen MÅ kontrollere at du har skutt 30 skudd føre oppskyting,.. selv om du kanskje har skutt flere hundre eller tusen og avgir prøven uten noe problemer.- Så meg vitelig er vi i Norge det ENESTE land i verden som krever årlig skyteprøve for jakt på storvilt og likevel er det altså hvert år noen som dessverre må argumentere om å høye kravet på denne, og vi har alle hørt argumentet at; "må skytes MINST 300 obligatoriske skudd pr år"!!

 

Gjerne årlig prøve MEN; kutt ut kravet om obligatoriske skudd og gjør skytebanene tilgjengelig/åpen over hele landet,..hele året sånn at Ola og Kari kan trene når de vill.

Ikke fem(5) skudd men tre(3) er nok på oppskyting og da gjerne med støtte.

Link to comment
Share on other sites

jeg slutter meg til dem som synes dette er tåpelig.

 

Å skyte jaktprøven på en skytebane full med andre skyttere som skyter samtidig, samtidig som der kanskje sitter en gjeng og venter på tur for oppskyting, er stressfaktorer som ganske sikkert gir utslag på skyteferdighetene til mange. Har lite eller ingenting med det å være dårlig jeger å gjøre.

 

Egentlig burde det være tillatt med anlegg for å ta skyteprøven, ettersom mange - meg selv inkludert, sjelden eller aldri skyter på dyr uten anlegg.

 

Poenget bør være at man ikke skyter om man ikke føler seg sikker / kompetent til å skyte - og etterlever man den regelen, så kunne man egentlig kuttet ut hele skyteprøven spør du meg. Langt viktigere enn skyteprøven er jevnlig og riktig trening - da blir man mer komfortabel med å skyte, og man lærer seg også sine begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

sånn at Ola og Kari kan trene når de vill.

Men de vil jo ikke, det er det som er "problemet". Moderne jaktvåpen har jo også en slik egenpresisjon at for å oppnå akseptable samlinger for å skyte på storvilt er det ikke nødvendig med mye trening, såfremt man har lært så noenlunde skyteteknikk og unngår de verste brølerne.

 

Det som ville være et problem, er hvis de som er gjengangere i diverse historier om elendige prestasjoner på oppskyting også er gjengangere i forbindelse med skadeskyting, eller enda verre, vådeskudd og jaktulykker. Vet vi om de er det? Hvis de er det, er det kanskje grunnlag for å stramme inn. Hvis ikke, vil innstramminger ikke løse problemet.

 

Når en såpass inkompetent og uerfaren skytter som undertegnede klarer prøven på første forsøk, fra en bunkerslignende standplass der det drønnet fra Vårherre vet hva både til høyre og venstre, med en gammel heimevernsmauser kombinert med en montasje som i ettertid viste seg å ha vertikal bevegelse (og som derfor ikke ble tatt med på jakt), ja da er ikke listen lagt høyt. Men det trenger den heller ikke å være, så lenge folk kjenner sin begrensning.

Link to comment
Share on other sites

@Hjortetrekk: Hva mener du egentlig forskjellen er mellom å ta prøven inntil man består den, og å trene seg opp for så å ta prøven?

 

Du kan bli så oppgitt og provosert du bare vil av at du får motbør, men du kommer med påstander om en annen skytters prestasjoner uten å gi oss noe annen informasjon enn mannens anslåtte alder, samt antall serier du mener han forsøkte å skyte opp med, må du forvente såpass. Ingen har vært ufine i målet, og ingen har påstått at du ikke har rett til å komme med historien.

 

At du ikke har noe behov for å fortelle hvor flink du er, er selvfølgelig bra. En liten smule empati med mindre habile skyttere hadde dog vært å anbefale; det er ikke sånn at det er alle forunt å kunne trene på skytebane i samme grad som mange av oss her gjør det, uavhengig av årsak. For mange vil det nok være slik at andre forpliktelser gjør at tida ikke strekker til.

 

Når du sier følgende:

 

Skjønner at eg virkelig er inne på eit ømt tema for mange. Det er jo heilt sjukt korleis dokke oppfatter meg fordi eg (dum som eg var) brukte denne "stakkars" mannen som eit at fleire eksempler på mykje dårlig skyting som eg FULLT OG HEILT har rett til å nevne i denne sammenheng uten at eg verken er respektløs over vedkommende eller ønsker han vekk fra jakta.

 

Harmonerer det dårlig med dette:

 

Må innrømme at eg låg og irriterte meg og spurte meg sjølv om jakt på storvilt er ein allemannsrett uavhengig av skyteferdigheter?? For det er jo det i dag når du har x antal forsøk på å lage 5 hull i ein diameter på 30 cm på 100 meter med reim om du vil :shock: Viltlova er jo soleklar når det gjelder human jakt, men å sende av gårde denne mannen i skogen med rifle skal likevel vere greit??

 

Du har faktisk argumentert for at vedkommende ikke skal være velkommen på jakt dersom han til slutt skulle klare kravet.

 

At eg ikkje innviterte han på kaffe eller snakka med han var av naturlige årsaker. Eg har ein haug med jaktkompiser som av og til synes skytinga kan vere krevande nok, men som ihvertfall stikker på bana og ikkje gir seg av den grunn.

 

Hva er den naturlige årsaken? Implisitt i det du skriver, er det at du mener vedkommende skytter er giddalaus. Men vet du hva; han er faktisk på banen og skyter. Kanskje ikke i de former du hadde foretrukket det, men likefullt er han der og skyter. Dersom noen (og det hadde forsåvidt vært mer naturlig at det var skyteleder) hadde tatt mannen til side og snakket med ham, hadde han kanskje fått orden på sakene, men det vet du ingenting om, for du hadde naturlige årsaker til ikke å snakke med ham.

 

Dette er på ingen måte et ømt tema for meg, og jeg er enig i at man godt kunne tatt en alvorlig titt på kriteriene rundt ferdighetsprøving av jegere, som jeg har beskrevet tidligere. Det er dog langt fra det til den bedrevitenheten du legger for dagen.

Link to comment
Share on other sites

Da må eg berre beklage på det sterkaste. Eg har sikkert formulert meg klønete og diskusjonen hadde sikkert vore annerledes om eg ikkje hadde nevnt denne karen som garantert har meir erfaring enn meg og mest truleg ein habil skytter i skogen.

 

Villreinjeger: Eg låg ikkje og stønna over prestasjonane hans på bana. Men eg tenkte mitt der og da. Eg spurte meg sjølv om krava burde skjerpast inn betre enn det er i dag. Viss eg oppfatter deg riktig, så er det ikkje nødvendigvis ein sammenheng mellom det du presterer på bana, og det som skjer i skogen. Viss det er tilfelle, så kan vi legge saken dø for min del, for da er jo det strengt tatt ikkje nødvendig med nokre krav til skyteprøva, er det vel? Om du synes eg gir ut feil signal fordi eg påpeiker ei problemstilling som eg er opptatt av (utan å vere bedrevitar) så beklager eg også det.

 

Eg er ingen byråkrat, det vil eg ha meg fraskrevet. Men eg er glad i dyr sjølv om eg jakter, og det er eg sikker på at dere i tråden også er. Basert på at eg er bekymra for at fleire skadeskytinger kunne vert unngått ved strengare krav (slik at jegere blir nødt til å trene litt meir) så er eg for ein slik ordning. Meir har eg ikkje å seie om den saken.

 

Men igjen så beklager eg at eg har framstått på ein måte som ikkje var heldig.

 

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

han er faktisk på banen og skyter

Altså: Pålagt oppskyting er ikke det samme som frivillig trening fordi en innser at en trenger det...

 

Jeg ser ikke ned på skyttere som bommer en gang, har gjort det selv. Men på et eller annet punkt må en sette en strek, om en kan ta prøva til klarer den av ren flaks betyr i praksis at det ikke stilles noen krav.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...