Jump to content

Få M1 Garand godkjent


MarcusJohansen

Recommended Posts

  • 1 year later...

Det kom masse ny info om dette som dessverre forsvant da formuet ble tilbakestilt til 4.1.16, men jeg lagret det som en PDF. Kort oppsummert:

 

POD har nylig sent ut et endringsforslag til forskrift om halvauto og forbudte våpen, hvor en liste med primært 2vk

"samlervåpen" er listet opp sm mulig påføring på "listene". Det er gjprt teknisk undersøkelser og med unntak av US karabin

så er kripos konklusjon at det skal mye til for å konvertere disse til helauto. POD ber også DN om å vurdere disse børsene

opp mot jakt.

 

 

og videre:

 

Det har altså tatt over ett og et halvt år, fra Kripos kom med sin konklusjon før det ble skrevet et høringsbrev og sent ut.

Det er konkret søkt om spesifikke modeller, men jeg håper man kan få overbevist om at det er mekanisme som bør telle.

Det er ikke spesifisert om det søkes godkjent til konkuranse, jakt eller samling. Men det er som nevnt anmodet om at den

tar stilling til jaktbruk i henhold til "militær karakter"...

Prossesen er vel at det er høringsfrist 1 april (*heh*) og så skal det vurders og forskriften endres etter andre innspill...

Link to comment
Share on other sites

Så dere gutta jobber fremdeles med å få M1 Garand godkjent?

Dear Lord, jeg leste denne posten for mange herrens år siden og enda har det ikke skjedd noe?

Dæven, Norsk byråkrati er jo helt hinsides!

 

Men dere kara skal ha skryt, heder og ære for å fremdeles stå på.

Blir mye fruktkurver sendt i det ganske land til pådriverne som har jobba opp mot dette fra heimen her dersom

børsa mot all formodning skulle bli godkjent, driter i hva den blir godkjent til, sålenge den blir godkjent for mann i gata!

Hadde vært moro å eventuelt sett denne på DFS-stevner som siviles motpart til AG'n, men det er vel bare ønsketenkning :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært moro å eventuelt sett denne på DFS-stevner som siviles motpart til AG'n, men det er vel bare ønsketenkning :)

 

Det er det ganske sikkert at du slipper da det ligger an til at AG-3 har sitt siste år i LS i veldig nær fremtid.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

En høring er meg bekjent offentlig, og vanligvis publiseres alt på regjeringens eller lignende sider.

 

Hringsvao skal leses, det skal formulers en endring i forskriften og det skal godkjennes. Detter er jo ikke noe dramatisk så det bør gå raskt. Kontakt ditt forbund, for å høre hva de har tenkt å si.

Av erfaring regner jeg med at visepresidenten i nmf, har mye på hjertet om slikt og er såpass oppmerksomhets syk at han gjerne deler sine innspill med dem som orker å høre på gnålet hans.

Link to comment
Share on other sites

Dvs, "dere ønsker i tillegg å skape en helt ny presedens ved å få godkjent ett design istedenfor individuelle modeller som har vært vanlig frem til nå."

 

Til nå har det jo vært ett krav at spesifikke modeller må godkjennes, ikke konstruksjon (eks "alle M1 Garand")

Eks. Winchester M1 garand, H&R M1 Garand, Fulton armory M1 etc

 

Hvorfor skulle POD/JD gå med på det? Gjør de det, starter de en ny presedens som feks gjør deres avslag på Daniel Defense og ADC AR15 meningsløse og mye mer tullete

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Fikk høre fra presidenten i NVS at det har kommet en oppdatering i går, der flere halvautorifler nå er på jakt og konkurranselista. Prøvde å finne dette selv, men klarte ikke det. Blandt annet skal nå M1-Garand være godkjent til jakt. US-Carbine er desverre ikke godkjent.

 

Gratulerer til de som har klart å få til dette.

Link to comment
Share on other sites

Er også overrasket at Garand ble godkjent til jakt.

 

 

 

Ellers må jeg si jeg synes synd på forhandlere som skal selge Garand til vanlige folk. Blir nok en del reklamasjoner...

 

Kunde: "hei, kjøpte en m1 men nå er den ødelagt. ladehendelen/dingsen er bøyd og det er ikke mulig å ta ladegrep lenger...."

Forhandler: "hva slags ammo har du brukt?"

Kunde: "Norma fabrikk (eller annen normal 30-06)"

Forhandler: "Der har du problemet. Du har ikke brukt korrekt ammunijson. Bruker man dagens fabrikkammo er de ladet med krutt som brenner for seint og det medfører for høyt trykk ved gassporten. Resultatet er bøyd stag."

Kunde: "men men men"

Link to comment
Share on other sites

Lite minus. Normalt 8 skudd, men du får kjøpt klips som tar 5, 2 eller 1 skudd. Blir da 2 skudds som er aktuelt

Dessverre ikke 3 skudd som hadde passet til elg, hjort og rådyr i Norge. Da må man få laget noe selv

 

 

Evert; ja men de er heller ikke lov på jakt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Er også overrasket at Garand ble godkjent til jakt.

 

 

 

Ellers må jeg si jeg synes synd på forhandlere som skal selge Garand til vanlige folk. Blir nok en del reklamasjoner...

 

Kunde: "hei, kjøpte en m1 men nå er den ødelagt. ladehendelen/dingsen er bøyd og det er ikke mulig å ta ladegrep lenger...."

Forhandler: "hva slags ammo har du brukt?"

Kunde: "Norma fabrikk (eller annen normal 30-06)"

Forhandler: "Der har du problemet. Du har ikke brukt korrekt ammunijson. Bruker man dagens fabrikkammo er de ladet med krutt som brenner for seint og det medfører for høyt trykk ved gassporten. Resultatet er bøyd stag."

Kunde: "men men men"

 

Funker bra med Norma Jaktmatch min ;-)

Link to comment
Share on other sites

men hvordan blir det med det ladeklips-opplegget kontra begrensninger på jakt

For rifle er det begrenset hvor mange skudd du lader med - ikke hvor mange skudd du kan lade med. Så det er problemfritt.

 

§ 15.Våpen under jakt og felling

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

 

Rifle MED mer enn så og så mange skudd i magasinet. Hagle FOR mer enn to skudd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...