Jump to content

Få M1 Garand godkjent


MarcusJohansen

Recommended Posts

Sender nå inn søknad for Garand både i 30-06 og 308 bare sånn i tilfelle.

 

Hvor burde jeg lete i Norge etter en? Har sett på 2Alfa sine men de er svindyre.

 

Tanken med våpenet er å installere gassplugg (og bruke moderne ammunisjon) og trene MYE, samt delta på jakt til høsten når jeg føler meg komfortabel med våpenet. :)

 

Blir forsovig mitt første "jaktvåpen" ettersom både Krag og Salong i våpenskapet er banerifler.

 

Sto mellom to våpen, Remington 700 og M1. Beklageligvis tok ikke hodet over, og valgte ikke det rimeligste alternativet..

Link to comment
Share on other sites

Tja, ikke godt å si. Denne prisen er ca det samme som i dollar, minus den ene nullen, som nok er realistisk. Om de øker i verdi? Muligens.

 

Hadde jeg ikke hatt Garand, så ville jeg nok handlet fra 2alfa. Selv jeg har opplevd hvor vanskelig det var å finne "en gammel knark med Garand som han kunne tenke seg å solgt for våpensamlerprisen på 4-5K".

 

Du får i det minste med en fancy koffert til CMP-Garanden :) Mener også på at det følger med et clips og noe verktøy, men skal ikke si for sikkert.

 

Men i bunn og grunn så er ikke 14K dyrt for et jaktvåpen og disse børsene går såpass godt at du slipper å rote med optikk og sånt.

Link to comment
Share on other sites

De fleste av jegekompisene mine synes jeg er veldig sær, digger Krag og andre gamle våpen. Kompis av meg kjøpte nylig en splitter ny Sauer med optikk for 15k. Har knapt skutt 40 skudd med våpenet og mener han er en bedre skytter.

 

Selv er jeg lært opp gjennom HVU med gode gamle AG'n og føler meg mere komfortabel med åpne sikter. Skal bli artig å ta han på 100 meteren etter hvert når det blir Garand :)

Link to comment
Share on other sites

normal_Bane_1.jpg

Mosin Nagant mod.44. Kaliber 7,62x54R

 

normal_Bane_2.jpg

Mas-36, kaliber 7,5x54.

 

Savner også AG-3 litt, hadde en i heimen i akkurat 30 år, forstår Lefstad godt.

 

Helt enig med Lefstad og Rausheim her, det er noe spesielt med åpne sikter.

Jeg har mange våpen med åpne sikter, denne Mosin Naganten mod.44 tar jeg storviltprøven med hvert år. Jeg sitter på en ammokasse og plugger inn en knyttnevestor samling i reinsdyrfiguren. Det samme gjør jeg med Winchester mod.94 som har et Lyman diopter, Marlin 1895GS med Skinner diopter.

En del folk med standardprodukter og bestselgere har faktisk problemer med å henge med. En annen ting er følelsen med å ha noe våpenhistorisk i hånden.

Ting med litt sjel.

 

Leker litt med tanken på svartbjørn og hjort i USA (poor man solution , basic) med en Winchester mod.94 kamret for 30-30WCF:

Det hadde vært gøy, 170 grain ammo innkjøpt lokalt. Eller skulle jeg bruke en Marlin i 45/70..... usikker... helst Win.94. 100 yards hold og litt nærmere kontakt med viltet.

 

Jeg har en kjedelig Parker Hale med Zeizz kikkert, kal. 7mm. Rem.Mag. En gang skjøt jeg et rådyr på over 100 meter, det var faktisk kjedelig i forhold til Winchesteren og Lyman diopter, det er "94" jeg har skutt de fleste med.

7mm. med Zeizz er en fin trygghet når jeg vet avstanden kan bli større enn det jeg foretrekker med åpne sikter, og ikke minst dårligere lys.

Mine jaktopplevelser går i første rekke med åpne sikter og på andre plass kommer rifla med kikkert.

 

En Garand er ikke å forakte, jeg tror de som har valgt den får noe ekstra :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har forhørt meg med Swenor Import AS. De kan importere nyproduserte Garand M1 (Fulton Armory), dersom de får nok bestillinger (grunnet en mengde avgifter).

Dem de tilbyr nå er oppussede versjoner. Tenker jo at skal man først legge ut 14000,- på et oppusset våpen, så kan man gjerne legge litt på, og få et splitter nytt.

Hva er stemningen for dette?

Her er Fulton Armorys hjemmeside:

http://www.fulton-armory.com/M1-Garand-Rifles.aspx

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Doberhjerte skrev:

Vil stykkprisen dobles, uansett hvor mange bestillinger de får?

Er det en side med oversikt over hvor mye en slik import vil koste?

Med tanke på at de koster snaut 2000 USD per stykk, mens en refurb koster mellom 700 og 1200 USD per stykk, så er det relativt garantert at du bortimot dobler stykkprisen, ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 years later...

Hey!
this might be a little bit of-topic in an old thread but anyone know of any M1 garands or Thomson M1A1 (semi autos) for sale in norway? 
i live in Sweden and collect ww2 era vehicles (among other) and we are currently trying to get a hold of the firearms of the era to be able to have events where guests and see and try out the firearms too! 

since the 1st of august this year the laws in sweden to own ex military firearms have been changed but its quite impossible to find them here so i thought ill reach out to our neighbours ;) 

With best regards
John Nilsson 
Next Gen Hunting & Jeep toms garage

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...