Jump to content

Få M1 Garand godkjent


MarcusJohansen

Recommended Posts

Jeg tror man skal ha i bakhodet at dette vedtaket er i strid med viltloven fordi den er halvautomatisk og den har militær karakter (= opprinnelig konstruert og produsert for militært formål). Og når man ikke kan bruke normal jakt 30-06 fabrikk uten å bøye stanga gir det noen begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man skal ha i bakhodet at dette vedtaket er i strid med viltloven fordi den er halvautomatisk og den har militær karakter (= opprinnelig konstruert og produsert for militært formål). Og når man ikke kan bruke normal jakt 30-06 fabrikk uten å bøye stanga gir det noen begrensninger.

 

Stagproblemet løses med en gassplugg til en hundrings. Hvis det finnes noen smarte butikker der ute så kjøper de et lite lass så folk slipper å bestille fra USA selv.

Link to comment
Share on other sites

"Piing!"

 

Lyden av lommeboka som tømmes...

Temmelig identisk med lyden av laderamma når den kastes ut etter siste skudd i magasinet!

 

Så var det å finne en ledig plass i den hersens "garderoben" (hvordan var det med et visst parti som har overtatt Justisdep., skulle ikke de reversere Storbergets innsnevring fra 8 til 6 våpen?), og se om det blir noen importør som tar inn brukbare Garand'er.

 

Kanskje kommer uttrykket "Garand-finger" i vanlig bruk igjen, også?

Link to comment
Share on other sites

Oh snap!

Forstår jeg det riktig at dette også gjelder moderne reproduksjoner?

En orginal M1 produsert 1942, brukt under D-day og med orginal stempling kan fort bli dyr...

Lurer på hvor mange av de 72800 riflene vi fikk på 60 tallet som fremdeles er i Norge. Noen er fremdeles i bruk hos drilltroppen HMKG.

 

Pliiing!

Link to comment
Share on other sites

men hvordan blir det med det ladeklips-opplegget kontra begrensninger på jakt

For rifle er det begrenset hvor mange skudd du lader med - ikke hvor mange skudd du kan lade med. Så det er problemfritt.

 

Rifle MED mer enn så og så mange skudd i magasinet. Hagle FOR mer enn to skudd.

 

K

 

 

Ja jeg vet det der, men tenkte på den praktiske biten. Det lille jeg har lest er bl.a. at man ikke kan lade etter med enkeltpatroner. Så jeg lurte på om man kunne lade inn halvtomme klips. Men det er visst som skrevet ovenfor her mulig å kjøpe mindre klips.

Link to comment
Share on other sites

Hyyl!

 

Og jeg som trodde jeg endelig hadde klart å komme litt over på den økonomiske +siden igjen! :D

 

Og i tillegg var jeg så dum at jeg ga bort en haug sånne Garandklips nylig fordi "Jeg kommer jo aldri til å få kjøpt en sånn en"! :roll:

 

Blir spennende å se prisnivået på disse ja!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man skal ha i bakhodet at dette vedtaket er i strid med viltloven fordi den er halvautomatisk og den har militær karakter (= opprinnelig konstruert og produsert for militært formål). Og når man ikke kan bruke normal jakt 30-06 fabrikk uten å bøye stanga gir det noen begrensninger.

Hvor i viltloven står dette? Kunne ikke finne det i gjeldende lov, ei heller i forskrift om jakt osv.. Etter alt jeg har klart å lese meg til er det bare å få skutt opp med børsa og ut i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Løstagbart magasin? Det ser ut til å være det den har felles med de andre raritetene og antikvitetene på konkurranselista (muligens unntatt Johnson m/1941?), ved siden av å være skjør, (relativt) sjelden og med dårlig deletilgang.

 

Hvis det er en "framsynt" vurdering mtp ny våpenlov, er jeg redd det spøker for halvautomatiske jaktrifler med løse magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man skal ha i bakhodet at dette vedtaket er i strid med viltloven fordi den er halvautomatisk og den har militær karakter (= opprinnelig konstruert og produsert for militært formål). Og når man ikke kan bruke normal jakt 30-06 fabrikk uten å bøye stanga gir det noen begrensninger.

 

Ikke viltloven. "Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst"

Den sier:

"§ 15.Våpen under jakt og felling

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen."

 

Unntakslista i "Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen" definerer antakelig hva som er militær karakter og ikke. Og den lister opp tillatte våpen, fra idag, også Garand.

 

Det er det gamle samlerundskrivet fra 2010 som sier : "3.6.2 Våpen av militær karakter

Begrepet «våpen av militær karakter» benyttes i forskrift om utøvelse av jakt, felling og

fangst § 15 første ledd hvor det fremgår at det ikke er tillatt å benytte halvautomatiske

våpen av militær karakter til jakt. Direktoratet for naturforvaltning avgjør hvorvidt et

halvautomatisk våpen skal regnes som et «våpen av militær karakter» eller ikke.

"

 

For meg er det åpenbart at en forskriftsendring datert i dag, trumfer et rundskriv fra 1010. At en Garand er ei tung stang å hale på jakt er noe annet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man skal ha i bakhodet at dette vedtaket er i strid med viltloven fordi den er halvautomatisk og den har militær karakter (= opprinnelig konstruert og produsert for militært formål). Og når man ikke kan bruke normal jakt 30-06 fabrikk uten å bøye stanga gir det noen begrensninger.

 

Ikke viltloven. "Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst"

Den sier:

"§ 15.Våpen under jakt og felling

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen."

 

Unntakslista i "Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen" definerer antakelig hva som er militær karakter og ikke. Og den lister opp tillatte våpen, fra idag, også Garand.

 

Det er det gamle samlerundskrivet fra 2010 som sier : "3.6.2 Våpen av militær karakter

Begrepet «våpen av militær karakter» benyttes i forskrift om utøvelse av jakt, felling og

fangst § 15 første ledd hvor det fremgår at det ikke er tillatt å benytte halvautomatiske

våpen av militær karakter til jakt. Direktoratet for naturforvaltning avgjør hvorvidt et

halvautomatisk våpen skal regnes som et «våpen av militær karakter» eller ikke.

"

 

For meg er det åpenbart at en forskriftsendring datert i dag, trumfer et rundskriv fra 1010. At en Garand er ei tung stang å hale på jakt er noe annet.

 

K

Se på den han mente. MD din med veileder... Haff

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man skal ha i bakhodet at dette vedtaket er i strid med viltloven fordi den er halvautomatisk og den har militær karakter (= opprinnelig konstruert og produsert for militært formål). Og når man ikke kan bruke normal jakt 30-06 fabrikk uten å bøye stanga gir det noen begrensninger.

 

Ikke viltloven. "Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst"

Den sier:

"§ 15.Våpen under jakt og felling

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen."

 

Unntakslista i "Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen" definerer antakelig hva som er militær karakter og ikke. Og den lister opp tillatte våpen, fra idag, også Garand.

 

Det er det gamle samlerundskrivet fra 2010 som sier : "3.6.2 Våpen av militær karakter

Begrepet «våpen av militær karakter» benyttes i forskrift om utøvelse av jakt, felling og

fangst § 15 første ledd hvor det fremgår at det ikke er tillatt å benytte halvautomatiske

våpen av militær karakter til jakt. Direktoratet for naturforvaltning avgjør hvorvidt et

halvautomatisk våpen skal regnes som et «våpen av militær karakter» eller ikke.

"

 

For meg er det åpenbart at en forskriftsendring datert i dag, trumfer et rundskriv fra 1010. At en Garand er ei tung stang å hale på jakt er noe annet.

 

K

Se på den han mente. MD din med veileder... Haff

Vil helst være enig med deg. Jeg drar i skauen med den jeg, og så ser vi.

 

Og, jeg gleder meg til jaktfeltsesongen! Og løpende elg! Dette blir gøy!

Link to comment
Share on other sites

Evert; ja men de er heller ikke lov på jakt i Norge.

 

Nei, men de er et eksempel på at man kan redusere magasinkapasiteten ved hjelp av tilpassede clips. Kan man lage femskuddsclips kan man lage treskuddsclips også!

 

Nå blir kanskje alle de gamle garand-clipsene jeg har samlet på meg verdt noe snart :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo fylle ut de 5 øverste plassene i laderammen med f.eks. pent brukte løspatroner ("rødfis"), eller klikkpatroner.

 

De fem ØVERSTE? Har du meldt deg inn i noah Jegermeisteren? :lol:

Utover det så lurte jeg bare på ladingen. Har ingen garand og kommer sannsynligvs ikke til å kjøpe en heller på ganske lenge.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg er fortsatt ikke med i NOAH, og kommer nok til å snu den laderammen, slik at klikkpatronene kommer NED når jeg trykker ned laderammen.

 

Hvorvidt jeg kommer til å bruke 20.000 spenn for å oppleve nostalgien med å gå på jakt med et like lite egnet våpen som det jeg hadde i førstegangstjenesten, er kanskje et åpent spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, jeg er fortsatt ikke med i NOAH, og kommer nok til å snu den laderammen, slik at klikkpatronene kommer NED når jeg trykker ned laderammen

Om du stapper et tomt klips oppi, så kan du lade Garanden akkurat som en M98, med å stappe en og en patron nedi, 1 til 8. Men du må passe fingrene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare bøye meg i støvet og gremmes over at jeg ikke var blant de som ble med i spleiselaget her.

For hvor gøy hadde det ikke vært å si til den oppvoksende generasjon av jegere og skyttere at "I was there when..." :wink:

Det som bare startet som en løst fundert idé og ble postet her den 24 Okt 2013, 21:46 har faktisk ført frem til noe håndfast! :shock:

Altså må jeg bare ta hatten av og gratulere de stabeis...eh, ildsjelene som sto bakom dette.

 

At jeg faktisk har ledig plass i garderoben, og fikk igjen penger på skatten... Hmm, veldig hmm!

 

Hva angår spørsmålet fra O' Store Nesegrev.

 

Løse magasiner er tydeligvis for skummelt for jakt også. Kan jo lure på hvorfor gw43 kun er for dynamisk, og gw41 er tillatt til jakt.

 

Med såpass lang fartstid vet han jo at avtagbare magasiner, som en annen bruker skrev, er regnet som starten på undergangen for den vestlige verdens samfunnsstruktur.

Gew.43 har både løse magasiner og en mekanisme som fungerer, pluss at den ser ond og slem ut.

Gew.41 derimot har fast magasin, en mekanisme som i utgangspunktet var defekt, samt at den ser omtrent like komisk ut som en Ljungmann.

Altså representerer Gew.41 størst skadepotensiale for almuen idet de risikerer å le seg ihjel av synet.

 

Hadde det ikke vært såpass sent på natten skulle jeg skjenket meg en Caol Isla og funnet frem en god gammel Cohiba for å feire!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...