Jump to content

Få M1 Garand godkjent


MarcusJohansen

Recommended Posts

Synt-stokk er blasfemi:

Litt OT her.

Det var på rekruttskolen på 60 tallet en gang hvor en rekrutt maste på sersjanten om alt om Garand, sersjanten kunne stolt alt om Garand.

Så spurte rekrutten om hva slags treverk var det på kolben, sersjanten sto litt fast. Så svarte han irritert: Hvorfor spør du om det, er du gnager? :evil: !

Link to comment
Share on other sites

[...]men det finnes da et hav av jaktrifler som er bedre egnet til nettopp jakt.. :winke1: ?

Det gjør det sikkert, men en del jaktformer krever ikke så alt for mye av jaktvåpenet, og selv garander og HV-mausere og andre antikviteter klarer å, f.eks., dytte 11 gram bly og kobber inn i en elg 34 meter forran stolsekken din. Og er det den type jakt du driver med, hvorfor ikke en Garand?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt mitt våpen i nesten 20år. Ærlig talt så skjønner jeg ikke hypen. Min var ikke så dyr i innkjøp, men den er dyr i drift. Det går fort litt tomt i lommeboka på en ettermiddag på banen. Jeg ville aldri tatt med min på jakt. Det finnes så uendelig mange andre våpen som er bedre til formåelet. Er det gøy? I begynnelsen, men det går fort over. Hvis våpnene går for fantasiprisene som er skissert selger jeg min på dagen.

 

Jeg må si meg enig. Jeg kommer aldri til og jakte med min M14 heller, av nevnte grunn...skjönt vi har jo folk med bakgrunn i SBS i elglaget..

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre klart at når ymse varianter av Garand fallbyes for priser du får en browning BAR matc eller Sauer 303 for... da er den ikke så interessant. Men jeg tror det er litt med garand som med andre dingser. Noen liker den, noen liker den ekstremt mye, og andre skjønner ikke greia. Og alle ha rett (spesielt de som digger garand ;) )

Link to comment
Share on other sites

med mindre man snakker om et scenarioe hvor en enkeltstående soldat med Garand sloss mot et variabelt antall med motstandere, tviler jeg på at myten om plinget har særlig hold hverken den ene eller andre veien. Det er nok mest en dramtisk effekt i ymse krigs historier osv.

Link to comment
Share on other sites

Fra 7. september 1978 til 9. mai 1989 var rullebrett totalforbudt i Norge. På denne tiden var Norge det eneste land i verden der det var forbudt å selge, kjøpe eller stå på rullebrett.
Jeg husker da forbudet på skateboard ble opphevet i 89. Alle skulle ha rullebrett. Ingen jeg kjente ble proffe på brett, og etter en sommer med skrubbsår og ankelskader, var de fleste tilbake på sykkel.

 

Dette handler ikke om hvor bra eller praktisk noe er. Det handler om at noe som har vært utilgjengelig nå er blitt tilgjengelig. Reaksjonene er helt naturlig menneskelig adferd. Og har, som ofte med menneskelig adferd, lite med fornuft å gjøre. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Garand.JPG

Fra et spesialstevne på Østlandet for eldre infanterivåpen, for noe år siden:

I mine øyne så er ikke Garand noe stort løft i jaktgarderoben. Det er det nøkterne jegere og skyttere her i tråden som bekrefter, de har selv hatt en slik i eie i flere år. Den er mest for stasen. Jeg vil mene at dette er en liberalisering som er bra. Jeg oppfatter dette som en hyggelig anledning til å ha noe å "koseskyte" med, det er for mange en stor rekreasjonsverdi med litt "uformell" skyting med noen klassikere. Det er en aktverdig grunn nok, når myndighetene sier at de vil ivareta norske tradisjoner og våpenkultur så er det jo nettopp det - HV-Mausere - Enfield - Krag - Garand - synd om US-Karabin. Osv. Vi har kultur/tradisjon for dette, det bør bevares. :thumbup:

Markedet er nok begrenset og vil nok kjøle seg ned etter hvert, med mindre det ikke blir på mote med litt klassiske infanterivåpen og historieinteresse.

Generelt er slike våpen rimelige i anskaffelse, inn til videre.

 

Selv er jeg i tenkeboksen med å kvitte meg med salongrifla over til broderen, jeg har to Garand på hånden som ikke er lagt ut på markedet, vi får se....

Synd at jaktgarderoben er på bare 6 våpen. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jaktgarderoben skulle først være 8 og en liberalisering, særlig for oslofolka. Storberget sørget for at det ble 6 og en innstramming.

6 er for lite. Jeg skal ikke ned på 6, da får man heller ta noen stevner leirdue/jaktfelt og ta ting som hoved/reservevåpen. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nevne litt om kjent status om Garand i drilltroppen:

For noen år siden ble det nevnt i pressen en plass at Gardens drilltropp slet litt med tilgangen på Garand og deler. Det er riktig visstnok pr. i dag også.

I dag har hver drillsoldat en Garand til drill/parade, denne benyttes kun til å skyte løst/rødfis. Deretter har troppen 2 stk. som øvelse skytes med på bane med skarp. Trekolber får en del juling og ryker til tider. En eller annen trevarebedrift i landet med avansert utstyr har klart å kopiere kolben og har laget noen nye. (De som ryker går som mat til vegetarianere/gnagere i troppen.)

 

En skal ikke undervurdere hvis en importør hadde klart å importere kunne også fått Garden som kunde :shock::roll: ???

Link to comment
Share on other sites

Jaktgarderoben skulle først være 8 og en liberalisering, særlig for oslofolka. Storberget sørget for at det ble 6 og en innstramming.

6 er for lite. Jeg skal ikke ned på 6, da får man heller ta noen stevner leirdue/jaktfelt og ta ting som hoved/reservevåpen. :winke1:

 

Nja, 6 var et kompromiss med SV som ville ha 4 våpen I garderoben.

Link to comment
Share on other sites

Dette:

Håpet for min del er om en eller annen forhandler her på berget tar seg bryet med å få et passelig parti inn i landet, tror markedet for Garand er ganske snevert og kan bli ganske fort mettet, og dersom det så blir vil det forhåpentligvis finnes et brukbart bruktmarked iløp av noen årstid med fornuftige priser.

 

og dette:

Den første forretningen som tar den inn til normal pris skal få mine sparepenger!

 

er nok det som gjør at forretninger ikke nødvendigvis hiver seg over tastaruret for å skaffe Garander til de få som er intr. men siden jeg er nysgjerrig så må jeg jo spørre, hva mener man i disse inleggene med "normal pris" og "fornuftig pris"?

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne og min ukvalifiserte tipping:

Fornuftig pris: Inntil 10 lapper

Normal pris: Havner nok på mellom 15 & 20 lapper tror jeg, i hvert fall inntil "hypen" har lagt seg.

 

Er jo egentlig bare ei gammel militærrifle på linje med Mauser og Krag i mine øyne, så egentlig galskap med 10 lapper, men Mauser og krag har vi jo rikelig tilgang på (selv om orginale og pene/strøkne eksemplarer faktisk virker å bli mer sjeldne).

Har jo råd til å blåse 20 lapper på en garand om jeg vil, men synes det blir ca like fornuftig som å blåse 10 lapper på en strøken HV mauser. :lol:

Link to comment
Share on other sites

de siste årene har garnd blitt tilbudt (uselgelige som de har verdt) Fra 4.500 - 70000 kr. (Dvs for "shooters", ikke samleobjektet med gitt verdi) det tilsvarer prisen de blir solgt for i europa også. Så for at en butikk skal kunen tjene penger på den bør man legge på en 2-3000 kr på toppen av det, minimum.

Link to comment
Share on other sites

For en "helt OK en" 4-5000 maks. For noe helt spesielt, 10K og ikke et øre over.

 

Jeg er helt enig med deg at det er den fornuftige prisen, men jeg tror ikke du noen gang kommer til å se Garand ned på det. Da er du i så fall 25 år for sent ute. En av de viktigste tingene du må huske med Garand er at det er amerikanske rifler og når vi har en rifle av stor affeksjonsverdi for den største våpennasjonen pluss at det holder på å tørke opp på forhandlersiden så skal du være god om du får et godt eksemplar for mindre enn 15-20k.

Link to comment
Share on other sites

For en "helt OK en" 4-5000 maks. For noe helt spesielt, 10K og ikke et øre over.

 

Jeg er helt enig med deg at det er den fornuftige prisen, men jeg tror ikke du noen gang kommer til å se Garand ned på det. Da er du i så fall 25 år for sent ute. En av de viktigste tingene du må huske med Garand er at det er amerikanske rifler og når vi har en rifle av stor affeksjonsverdi for den største våpennasjonen pluss at det holder på å tørke opp på forhandlersiden så skal du være god om du får et godt eksemplar for mindre enn 15-20k.

Link to comment
Share on other sites

In ze ausland...

 

men akkurat nå er jo alle kokko. Selv om jeg er så garand fetishist at jeg allerede har clips og 30-06 fmj på lur... så er faktisk en rimelig pris en av de tingen som gjør våpnet interessant for meg innenfor det bruksområdet. om prisen er 20k for jeg faktisk helelr kjøpe meg en brownin bar...

Link to comment
Share on other sites

Hvor da? (hint, hint. Veldig lyst på en, men finner ikke :D )

 

 

http://huntershouse.dk/kat1758-Militærhistorisk/side4986-USMI-riffel,-Garand,-30-06.html

 

Denne kommer på 17200 kr ca med Mva og Dansk kronekurs

 

 

Da er denne på finn.no enda bedre prismessig med utstyr

Tilstanden ser meget bra ut også i forhold til den som HH selger i DK.

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=81800286

 

 

Hassel ' jeg ville før hatt en M1 Garand eller en trist Browning Bar :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som nå får leve ut Garand-fetisjen! Godt jobbet!

 

Jeg gjorde meg ferdig med Garand, og ikke minst M14, for ca 20 år siden.

 

Funksjonelt stiller vel Garanden i samme klasse som hvis man skulle bruke Mauser C96 i praktisk pistol 8) Og jeg har lyst på en. C96 altså..

Link to comment
Share on other sites

Så snart jeg har fått sikret meg en egen så kan jeg fortelle hvor jeg fant den. Pris under 10000.

 

Rettelse: en upålitelig tosk av en våpenhandler på østlandet lovte å holde av en da jeg spurte forrige uke, men i går var alle solgt. >:-(

 

Kjedelig når slikt skjer dessverre

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer ja.

Er en egen sjarm over Garanden.

 

Håper vi etterhver vi får godkjent M1A til jakt også.

 

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

 

Bare å kjøpe ei børse, levere til kripos, betale de 5000kr og vente, og vente, og vente, og vente... så kan det jo skje. Men neppe

Link to comment
Share on other sites

Så snart jeg har fått sikret meg en egen så kan jeg fortelle hvor jeg fant den. Pris under 10000.

 

Rettelse: en upålitelig tosk av en våpenhandler på østlandet lovte å holde av en da jeg spurte forrige uke, men i går var alle solgt. >:-(

 

Dessverre var jeg ute for det samme. La av ei børse onsdag sist uke, og avtalte å se på/ betale depositum til søknaden var I gjennom på tirsdag. Dessverre var lageret solgt (inkludert min) tirsdag.

Ikke imponert!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...