Jump to content

Få M1 Garand godkjent


MarcusJohansen

Recommended Posts

Det ligner fælt på den halvveis nede på denne sida: http://www.thecountryshed.com/mini-14_t ... mounts.htm" target="_blank

 

Da er det store spørsmålet: hvordan får man overbevist DSSN om at det bør opprettes en egen nasjonal rifleklasse (tilsv. sivilpistol) for antikke halvautoer slik at kjøp av Garand ikke går på bekostning av mer egnede ting i de vanlige divisjonene?

Link to comment
Share on other sites

Da er det store spørsmålet: hvordan får man overbevist DSSN om at det bør opprettes en egen nasjonal rifleklasse (tilsv. sivilpistol) for antikke halvautoer slik at kjøp av Garand ikke går på bekostning av mer egnede ting i de vanlige divisjonene?
Spørsmålet er nok heller om POD ville godkjent en slik klasse, jf. at de har halt ut å engang svare på om classic kan godkjennes i snart 2 år.

 

Men klasse hadde vært kul den :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å ødelegge stemningen, men ble det sagt noe om hva den var under vurdering til godkjenning for ?

Jeg spør fordi jeg vet at NVS har en prosess gående med godkjenning av endel militære halvautomater for erverv til samling. Om den blir godkjent til det formålet vet jeg ikke om den automatisk også blir godkjent til jakt og konkurranseskyting.

Link to comment
Share on other sites

Det ville bli stas om den ble godkjent for konkurranse og trening i NROF "Norske Reserveoffiserers Forbund. Jaktgarderoben min er full, jeg kunne muligens dumpet hagla til fordel for Garand.

Jeg har KV-59 i NROF regi (7,62x51). Jeg kan jo også henge KV-59 på Skytterlagets bruksområde.

Jeg har ikke lyst på AG-3 eller HK-416 i NROF for min egen del, Garand i 7,62x51 ville være helt topp.

7,62x51 frister spesielt, den korte "snubbgarand". Fint hvis den ble godkjent for de fleste interesser. :P Blir denne godkjent for flere bruksområder i Norge vil nok en konteiner fra USA med slike få bein å gå på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

DSSN selvsagt.

 

Fordel nr 1 over Tavor er at den faktisk kan fåes i lovlig "Norsk" utgave. Tavor blir for kort, og de gidder ikke produsere spesialutgaver.

Fordel nr 2 er at den har kaliberbytte mellom 223 og 308 og tar standard AR15/10-magasiner.

Fordel nr 3 er at avtrekket skal være svært, svært bra og fullt justérbart fra fabrikk og AR-magasinutløser.

 

Selvsagt bare prat fra min side pr dags dato, og våpenet kommer først ut i USA i 2015, men jeg synes ikke 5000 kr til KRIPOS er nok til å stoppe havesyken i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

mener og huske at for noen år siden når jeg reiste dette spørsmålet til den lokale politi stasjon fikk jeg til svar at

Garand var et våpen av militær karakter og dermed ikke ville bli lovelig..men hva miliær karakter engelig betyr er vel åpen for diskusjon

mauser 98k er også av militær karakter..Ruger laget også Mini 14 i militær og politi utgave kalt Ac-556 men disse var vel også full auto med folde kolbe

men designet er jo bort imot det samme

så lenge man finner en løsning på dette med magasiner på garand ser jeg ikke helt problemet

Link to comment
Share on other sites

mauser 98k er også av militær karakter.

Men ikke halvautomatisk, og dermed ikke forbudt til jakt.

 

Ruger laget også Mini 14 i militær og politi utgave kalt Ac-556

Ja, men det er en militær versjon av en fullt ut sivil rifle, ikke omvendt. Tror dette har vært diskutert før :lol:

 

...å himmel...

Det er en kjensgjerning at en konkret offentlig ansatt i det vi i denne sammenhengen må kalle en nøkkelposisjon er lite velvillig innstilt til våpen med et bestemt utseende. Det tjener ingen hensikt å late som det ikke er tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Saken med Tigr må da i aller høyeste grad være sammenlignbar med denne, og kanskje spesielt M1A hvis det noen gang blir aktuelt å forsøke å få den godkjent. Jeg har nemlig pratet med han-hvis-navn-ikke-må-nevnes angående saksgang rundt godkjennelsen av slike våpen, og ikke bare var han svært uvillig til å i det hele tatt informere, men han kom heller ikke med noe konkret svar på hva som skulle til for at POD gav sin godkjennelse, dersom KRIPOS og eventuelt DN har sagt OK, selv på direkte spørsmål. Faktum er jo at dersom DN sier ja, så er problematikkem om "militært utseende" og "jaktens anseelse" ivaretatt, så hvilken rolle har POD i det hele tatt? Det fikk jeg ikke noe svar på. Jeg mistenker at det går på dagshumør og om jeg føler for det.

Link to comment
Share on other sites

Gitt at en av innstrammingene som kom, og er spesifiseret i rundskriv handler om at det ikke holder å skrive Rifle i kaliber 7,62... så er det nok en av dem. Jeg har selv syndet her og hatt en HK91 registrert som rifle .308 til trening... men det var for mange kilo siden det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...