Jump to content

Få M1 Garand godkjent


MarcusJohansen

Recommended Posts

normal_Aaserud_90-91.JPG

Dette var Aaserud en gang på 1990 - 91 en gang:

En nyoverhalt fra Fulton til ca.2.500,- US er sikkert vel og bra, en T26 hadde jeg nesten ikke sluppet taket på hvis jeg fikk lov å holde en.

Alternativer bør kunne importeres, det er sikkert mye over der i god stand (nesten ubrukt og lignende) et sted som kan skaffes. Hvis man finner en importør i Norge som vil satse i et nisjemarked?

 

_30-06_klips.JPG

Mangler noe å putte disse ned i 8)

Link to comment
Share on other sites

Slemmo da... Du må få litt fart på skytinga, iallefall når man ser hva denne gamlingen klarer....

 

 

:mrgreen::mrgreen:

 

Hvis jeg ikke husker feil var dette en av de første gangene. Prøvde meg på storviltprøven og var ikke sikker på innskytingen....derav "verifiseringen" etter første skudd. Elektronikkskjermen stod bak, derfor jeg snur meg for å se hvor skuddene går. De 7 første var bra og siste var min feil. Har testet den liggende på 300m også og kan forsåvidt bekrefte at rifla er god nok til jakt.

Jeg skulle klart 6 skudd på en skive på 1.5 jeg også om jeg hadde en som var nærmere enn 100m :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med våpenkontoret i Kristiansand som representerer Agder fylke.

De var bevisst på endringen i forskriften men kom ikke til å godkjenne søknader på M1 Garand til jakt.

Iallefall ikke frem til de hadde fått bekreftet fra høyere hold at det ikke hadde skjedd en saksbehandlingsfeil ved å sette den på listen.

Og det kunne gjerne ta ei god stund.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med våpenkontoret i Kristiansand som representerer Agder fylke.

De var bevisst på endringen i forskriften men kom ikke til å godkjenne søknader på M1 Garand til jakt.

Iallefall ikke frem til de hadde fått bekreftet fra høyere hold at det ikke hadde skjedd en saksbehandlingsfeil ved å sette den på listen.

Og det kunne gjerne ta ei god stund.

 

 

Hørt på makan til konge på søppelhaugen..... Avklares pr telefon på noen minutter; jeg villle søkt og klagd på det avslaget bare for å riste den fyren litt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble akkurat bittelittegranne religiøs.

 

Da er det bare å vente på at dere har sopt markedet rent, selge noe fra garderoben (følg med i et salgskammer nær deg!), sende søknad neste år, vente på en importør, fornye søknaden, og klargjøre seg for elgjakta 2020... 8)

 

Tusen, tusen takk til de som har jobbet for å få til dette. Hvis jeg noensinne treffer på en av dere spanderer jeg en øl.

Link to comment
Share on other sites

i sata... :shock: jaja ikke overaskende det... når det kommer flere ut så detter vel prisene en del. Alltid noen som vil prøve å tjene litt ekstra ;)

 

Hehe, ja dette overresket vel ikke akkurat mange.

Uten at jeg kan skryte på meg noen særlig utdannelse innen salg og slikt, så regner jeg med at dette bare er en liten luring som tenker å tjene litt ekstra, og at den prisen der ikke er representativ i det hele tatt.

 

Min (100% grunnlagsløse) gjetning er at prisen ender opp på 5 000,- til 10 000,- alt etter tilstand når ting får normalisert seg litt. :)

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det finnes en del samlere der ute som vil tjene en 100-200% av hva de selv gav for den ;)

 

Protips: La julegjøkene vente og vente uten å få solgt. Ellers blir det bare til "ja, men en på finn gikk jo for 20 tusen, jeg kan vel ikke gå lavere med min minst like fine/sjeldne/rustne"...

 

(Selv om IHC er ettertraktet både her og der så er det neppe i nærheten av hva eieren har betalt for den selv)

Link to comment
Share on other sites

Min (100% grunnlagsløse) gjetning er at prisen ender opp på 5 000,- til 10 000,- alt etter tilstand når ting får normalisert seg litt. :)

 

Garand ser ut til å gå for mellom 1000 & 2000$ i US avhengig av tilstand, produsent etc.

Så jeg tipper norsk pris realistisk sett burde havne rundt 15k +++

 

Slik det er nå tusser det vel ikke akkurat av Garand i Norge, samtidig som en del plutselig fikk følelsen av et akutt behov for å eie en, derfor vil vi nok se at det som blir lagt blir lagt ut til kunstige priser, hvordan dette igjen utvikler seg vil jo avhenge av om de som føler suget greier å ha is i magen.

 

Håpet for min del er om en eller annen forhandler her på berget tar seg bryet med å få et passelig parti inn i landet, tror markedet for Garand er ganske snevert og kan bli ganske fort mettet, og dersom det så blir vil det forhåpentligvis finnes et brukbart bruktmarked iløp av noen årstid med fornuftige priser.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har sett at prisene i USA er ganske høye på Garand.

Håper at dette ikke påvirker oss noe særlig.

 

Man ser jo at det ikke alltid henger helt sammen med hva ting koster her.

I USA betaler de jo også opp mot 1 200$ for en ålreit Luger enkelte plasser, og en HK USP koster det dobbelte av hva du må ut for hvis du skal ha en Glock.

 

Samtidig kan de kjøpe en AR15 til 550$

 

Men som sagt, dette er bare synsing fra min side, jeg vet jo at Luger er sjeldent i statene på samme måte som Garand er sjeldent her i landet. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt mitt våpen i nesten 20år. Ærlig talt så skjønner jeg ikke hypen. Min var ikke så dyr i innkjøp, men den er dyr i drift. Det går fort litt tomt i lommeboka på en ettermiddag på banen. Jeg ville aldri tatt med min på jakt. Det finnes så uendelig mange andre våpen som er bedre til formåelet. Er det gøy? I begynnelsen, men det går fort over. Hvis våpnene går for fantasiprisene som er skissert selger jeg min på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Men som sagt, dette er bare synsing fra min side, jeg vet jo at Luger er sjeldent i statene på samme måte som Garand er sjeldent her i landet. :roll:

 

Har lest en del på amerikanske forum, og amerikanere kan betale opptil 8-900$ for en Norsk HV mauser. Så betraktningen din er nok ganske spot on :D

Link to comment
Share on other sites

Den første som kom på Finn igår hadde en pris på 30 000,- blanke norske kroner :mrgreen: [...]
Første Garand ligger på finn, og som forventet er prisen høøøøyyyy. [...]
Tror nok det finnes en del samlere der ute som vil tjene en 100-200% av hva de selv gav for den ;)[...]

 

Tipper vi har den første "kikkertmontasje til garangg" tråden innen desember, "Prosjekttråd: Tactical carbon Garand" innen juni 2017, nyheten "Wohoo!! :!: noen har importert en konteiner med hardt brukte Garander fra Gabon" innen desember 2017 og så når feriepengene begynner å ta slutt i juli 2018 begynner folk å rydde i våpenskapet og så vil prisene endelig gjenspeile hva 40-80 år gammelt "ræl" egentlig har av bruksverdi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...