Jump to content

Få M1 Garand godkjent


MarcusJohansen

Recommended Posts

Jeg har selv en m1 og har nettopp solgt 2 andre. Har bare en liten opplysning til dere og det er at om dere får godkjent denne til jakt så ALDRI Bruk hjemme ladninger i Garand !! Mange av de har gått til h...... etter bruk av hjemme ladninger. En annen ting er at slike automat rifler fra krigen er sjelden glad i soft Point eller hulspiss, de fleste jeg har prøvd ødelegger kula når den skall kamre patronen og ofte med resultatet forkiling. Jeg vill anta at dette gjør de uegnet til jakt ???.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en m1 og har nettopp solgt 2 andre. Har bare en liten opplysning til dere og det er at om dere får godkjent denne til jakt så ALDRI Bruk hjemme ladninger i Garand !! Mange av de har gått til h...... etter bruk av hjemme ladninger. En annen ting er at slike automat rifler fra krigen er sjelden glad i soft Point eller hulspiss, de fleste jeg har prøvd ødelegger kula når den skall kamre patronen og ofte med resultatet forkiling. Jeg vill anta at dette gjør de uegnet til jakt ???.

 

Mja... du burde spesifisert det litt mer enn det. Det kan være lurt å ikke bruke amm med høyere trykk osv enn ammoen den ble laget for. Dvs masse fabrikkammo som ikke nødvendigvis er lurt å bruke. Om man holder seg til amm med ca samme spesifikasjon som det den er laget for er det nok ganske uproblematisk. Men å bruke amm med høyere trykk kan føre til bøyde stenger og kjedelige saker. Det finnes justerbare gassblokker, og det er mulig å få til mye rart, men holder man seg til noe som likner originalen funker det stort sett bra. Angående kulevalg til jakt om det skulle bli aktuelt så er ikke dette en reell problemstilling i 2013. Ikke vanskelig å finne ei god nok .30 kule som mater som den skal. Jeg forer min med 155 NCC uten problemer. Til jakt er det jo ca 1000 forskjellige kuler å velge blandt... noen av de virker nok.

Link to comment
Share on other sites

Ja det som er påstått er at det overhodet ikke skall hjemmeladinger i m1 og det er slik i USA at om du bruker annet enn fabrikkammo i de nyproduserte så forsvinner garantien . Det har vært mange m1 rifler som låsekassa har sprukket samt mye indre deler har blitt ødelagt. Når det gjelder kulene så har jeg hatt problemer med jakt ammo både på G41 ,G43 og flere M1 rifle. Når rifla lader seg så slår kula inn i enden på løpet og siden kula er myk så blir den flat og går ikke inn i kammeret. Dårlig skrevet men jeg håper der forstår hva jeg mener

Link to comment
Share on other sites

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/18811012.PDF

Fra teksten:

 

"Etter forskrift om utøvelse av jakt og fangst av 22. mars 2002 § 15 fremgår at det ikke er

tillatt å bruke pistol/revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter, eller

helautomatiske skytevåpen. Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske

våpen som i utgangspunktet er konstruert, designet og produsert til militært bruk, herunder

modifiserte utgaver av disse beregnet på det sivile marked."

 

Hvis POD skal følge reglene i sitt eget rundskriv kan de ikke godkjenne M1 Garand til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvilke kriterier miljødirektoratet (tidl. DN) vurderer dette ut fra? Er det, som noen hevder, mekanisme opprinnelig designet for militære våpen, eller går det kun på utseende?

 

Vet og vet, det er det ikke sikkert de gjør selv engang. Noen håndfaste og etterprøvbare kriterier virker det overhodet ikke som om de har. Se f.eks. på Benelli MR1 og hvordan det gikk. Men det er klart, det er vel her snakk om et våpen med trekolbe, så det er jo noe ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Ja det som er påstått er at det overhodet ikke skall hjemmeladinger i m1 og det er slik i USA at om du bruker annet enn fabrikkammo i de nyproduserte så forsvinner garantien . Det har vært mange m1 rifler som låsekassa har sprukket samt mye indre deler har blitt ødelagt. Når det gjelder kulene så har jeg hatt problemer med jakt ammo både på G41 ,G43 og flere M1 rifle. Når rifla lader seg så slår kula inn i enden på løpet og siden kula er myk så blir den flat og går ikke inn i kammeret. Dårlig skrevet men jeg håper der forstår hva jeg mener

 

Så all fabrikk amm har tilsvarende oppførsel som amm Garanden i utgangspunktet er laget for? Neppe... Rar advarsel... Om det hadde vært sagt noe om trykk, kulevekt osv, så kanskje, men pr nå.. Nei, rart.

 

Om kula slår så mye noe før den skal inn i kammeret at den ikke entrer kammeret er det mer som er galt enn bare kuletype. Om du klarer å deformere en vanlig blyspiss så mye at ikke den går inn er det noe rart.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes egene ladedata for garand... :twisted:

Og de har da fungert de skuddene jeg har klemt igjennom en.

Hvis POD skal følge reglene i sitt eget rundskriv kan de ikke godkjenne M1 Garand til jakt.

Men det er da ikke POD som styrer forskriften om jakt og fangst... det er det Direktoratet for Naturforvaltning som gjør. Ikke legg skyld på POD for det de overhodet ikke har noe med å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Men det er da ikke POD som styrer forskriften om jakt og fangst... det er det Direktoratet for Naturforvaltning som gjør. Ikke legg skyld på POD for det de overhodet ikke har noe med å gjøre.

 

men det jeg hørte, var at DirNat (som det vel da het, nå er det Miljødirektoratet) godkjente Benelli MR1 til jakt, men POD nektet å sette den på jaktlista. Og dermed da bare til konkurranse. Akkurat som ved Tiger'en for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Ble det noensinne forklart hvorfor Tigr ikke skal være greit når Molot Vepr er det? En skulle vel tro at Dragunov-mekanismen er enda vanskeligere å kødde med enn Vepren sin modifiserte RPK-kasse.

 

Og som flere har sagt; løsningen på "problemet" rundt bøyd/ødelagt operating rod (operasjonsstang? :mrgreen: ) på SLG er jo bare en selvjusterende gassplugg som fås på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Etter som jeg har hørt er problemet med ammo i Garanden at den ikke liker/tåler over tid kulevekter over 150-170grs. Og at kruttyper som normalt anses for ideelle i 3006 i dag kanskje ikke er det i Garanden. Den liker visst litt raskere krutt enn normalt. For eksempel N140 bak 150grs kuler i stedet for N150. Og ikke overstig hastigheta på originalammoen.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg sjekket var politiet verken lovgivende eller dømmende makt her i landet, så når det gjelder Tigr og MR1 burde det vel være mulig å klage til noen (hvem det nå måtte være. Justisdep.?) hvis det stemmer at POD nekter å føre dem opp på jaktvåpenlista selv om DirNat./MD. har valgt å tillate dem til jakt.

Link to comment
Share on other sites

det er det Direktoratet for Naturforvaltning som gjør

...Men det er POD som godkjenner våpen. Når de har laget en definisjon av hva som utgjør "militær karakter" i relasjon til Utøvelsesforskriften, og publisert denne i rundskriv, ville det være merkelig om man skulle forlate definisjonen fordi det passer et lite antall brukere på et herværende nettforum...

Link to comment
Share on other sites

Ahh, så kult. Da krysser vi fingrene. Lurer litt på hvorfor ikke slike rifler sendes inn for godkjenning oftere. Det er klart det finnes et marked, så det ville vel være i bransjens favør å krangle litt. Det står vel i lovverket at halvautomater som er lovlige i andre Europeiske (EØS) land som tommelfingelregel skal godkjennes. Har det vært forsøkt å referere til denne paragrafen tidligere? Jeg tenker at det må kunne samles en liste over diverse våpen (tacticool og mer tradisjonelle) som fåes kjøpt nede på kontinentet som videre oppfyller de tekniske kravene.

 

Nå som Dynamisk har innført nye internregler for erverv så har de vel også revet bunnen ut av markedet for slike børser, så ingen forretninger gidder vel å prøve å få godkjent slike lenger. Derav spleiselag blandt entusiaster slik som denne.

 

Jeg vet at du er bedre informert og mer erfaren innen disse sakene Hassel, men jeg forstår ikke at bransjen og foreningene rundt om lar myndighetene drive på med slikt uten å lage litt rabalder. Jeg klarer virkelig ikke å se hvorfor det er bedre å "ligge lavt" og vente på noe uungålig, fremfor å "bråke" litt og forhåpentligvis på etablert et lovverk basert på fornuft og fakta, fremfor estetikk og veldig teoretiske faremomenter.

 

 

bjortork: Du må ikke tåle så inderlig vel... etc

Link to comment
Share on other sites

Mye mulig jeg ble feilinformert da jeg kjøpte min, men... Ca samtidig som jeg kjøpte min for noen år siden ble det sendt ut rundskriv om at US-karabin og Garand skulle tas av godkjenningslisten fordi de var "for enkle" å bygge om til helauto. Hvorvidt dette stemmer, eller om det var en annen grunn til at de forsvant fra listen vet jeg ikke. Vet bare at jeg hadde flaks med timingen. Dette var i forbindelse med kjøp til NROF bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, så kult. Da krysser vi fingrene. Lurer litt på hvorfor ikke slike rifler sendes inn for godkjenning oftere. Det er klart det finnes et marked, så det ville vel være i bransjens favør å krangle litt. Det står vel i lovverket at halvautomater som er lovlige i andre Europeiske (EØS) land som tommelfingelregel skal godkjennes. Har det vært forsøkt å referere til denne paragrafen tidligere? Jeg tenker at det må kunne samles en liste over diverse våpen (tacticool og mer tradisjonelle) som fåes kjøpt nede på kontinentet som videre oppfyller de tekniske kravene.

 

Nå som Dynamisk har innført nye internregler for erverv så har de vel også revet bunnen ut av markedet for slike børser, så ingen forretninger gidder vel å prøve å få godkjent slike lenger. Derav spleiselag blandt entusiaster slik som denne.

 

Jeg vet at du er bedre informert og mer erfaren innen disse sakene Hassel, men jeg forstår ikke at bransjen og foreningene rundt om lar myndighetene drive på med slikt uten å lage litt rabalder. Jeg klarer virkelig ikke å se hvorfor det er bedre å "ligge lavt" og vente på noe uungålig, fremfor å "bråke" litt og forhåpentligvis på etablert et lovverk basert på fornuft og fakta, fremfor estetikk og veldig teoretiske faremomenter.

 

 

bjortork: Du må ikke tåle så inderlig vel... etc

 

100% enig, jeg synes det er uforståelig at div.forbund ikke er mere "på hugget" for sine medlemmer.

 

Det virker også som våpenhandlere/importører er mest interessert i å klage på våpenloven framfor å prøve å påvirke den i positiv retning, dette er iallefall mitt inntrykk.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, så kult. Da krysser vi fingrene. Lurer litt på hvorfor ikke slike rifler sendes inn for godkjenning oftere.

Fordi det som som regel er et rent tapsprosjekt med mindre det er snakke om svært ettertraktede varer, dvs gode jakt halvautoer og topline konkuranse våpen (Ar15...)

100% enig, jeg synes det er uforståelig at div.forbund ikke er mere "på hugget" for sine medlemmer.

Forbundene skal administrere skyteprogrammer, ikke drive med kommersiell drift på vegen av andre.

 

Det er überkjipt at at Garand ikke er tillatt ervevet til bruk i kongeriket. Men ut i fra "festlig rifle" å ha behov, så er det ingen saklig grunn til å kjøpe en. EN Browning Bar er bedre til jakt og en AR10 bedre til de aktuelle konkurranser.

 

Men som tidligere nevnt er den begrunnelsen som gjelder pr i dag, som jeg har hørt fra personer i POD, som jobber med våpensaker, at ingen har bedt om å få dem inn på lista.

Link to comment
Share on other sites

DSSN er ikke interessert i "våpensamlere" som bruker deres forbund kun for å kjøpe "kule/tøffe" våpen. De vil bli sett på og er tjent med at myndighetene ser på forbundet som ett seriøst forbund. Og er dermed ikke tjent med å ha en haug medlemmer som er med for å kjøpe "kule/tøffe" våpen de ikke får kjøpt ellers.

Våpensamlere har allerede ett "hjem" i NVS.

 

og da man ikke vil være konkurransedyktig i IPSC med en Garand, ville jeg heller ikke forvente at forbundet bruker mye tid og politisk kapital på å få den godkjent. De vil nok heller bruke det på å sikre at vi får beholde de riflene som allerede er godkjent og er konkurransedyktige...

Garand er egentlig et våpen som passer mye bedre på jakt enn i IPSC.

Fra DSSN sin side ville nok en M1A/M14 variant vært mer aktuell. Eller evt fått typegodkjent SCAR-H/KAC SR25. Men de er iallefall uaktuelle til jakt.

Link to comment
Share on other sites

100% enig, jeg synes det er uforståelig at div.forbund ikke er mere "på hugget" for sine medlemmer.

 

Det virker også som våpenhandlere/importører er mest interessert i å klage på våpenloven framfor å prøve å påvirke den i positiv retning, dette er iallefall mitt inntrykk.

 

Jepp.

 

En samlet bransje og flere forbund vil naturligvis ha mer å rutte med enn 5-10 kammerater her inne som har en drøm om en Garand.

 

En annen ting jeg ikke helt forstår er et av hovedargumentene for denne halvautolista. Alle våpen skal godkjennes på bakgrunn om de enkelt kan gjøres om til helauto. Jeg har personlig ingen store kvaler med at helauto er forbudt, men jeg mener at frykten for helauto er ubegrunnet og gjør at hele prosessen med godkjennelse blir tunggrodd og vanskelig å hanskes med. Med ubegrunnet mener jeg ikke at helauto ikke er potensielt farlig, men ettersom eiere av slike våpen er for det aller meste lovlydige folk, så kommer det til å være et ubetydelig problem at folk driller og mekker helautovåpen av lovlige våpen. Kan jo referere til USA (som jeg ikke alltid liker å sammenligne med) der "det meste" er lov. Meg bekjent har det aldri vært et problem at lovlydige folk gjør slikt der borte. 5 år i federal prison, kjempegøy! De aller fleste (alle?) nye rifler produseres jo nå i nyere tid annerledes enn de militære for å være tilnærmet umulige å gjøre om til helauto, nettopp for å kunne settes på det sivile markedet. Ta FN SCAR, FN2000 og Tavor. Polymer over hele fjøla, og man ødelegger våpenet om man forsøker. Slik jeg ser det burde ikke den lista eksistere. Man kan heller snu problemstillingen på hodet og heller lage en "forbudt liste" der du fører opp modeller som er enkle å gjøre om til helauto (mer typisk for våpen av eldre årgang så vidt jeg har skjønt).

 

DSSN er ikke interessert i "våpensamlere" som bruker deres forbund kun for å kjøpe "kule/tøffe" våpen. De vil bli sett på og er tjent med at myndighetene ser på forbundet som ett seriøst forbund. Og er dermed ikke tjent med å ha en haug medlemmer som er med for å kjøpe "kule/tøffe" våpen de ikke får kjøpt ellers.

Våpensamlere har allerede ett "hjem" i NVS.

 

Dette er jeg klar over, men fra et objektivt synspunkt må et forbud være forutsatt at disse tøffe/kule våpnene har egenskaper som gjør dem spesielt uegnet for sivile formål og/eller har et stort potensielt faremoment veid opp mot legalt bruk. Les: bombekastere, flammekastere, miniguns, kamphelikoptere eller tanks. Jeg, og de fleste(?) her inne vet at utseende strengt tatt er irrelevant. Da er vi inne på "jaktens anseelse" bland den øvrige befolkningen der en jeger med en Tavor kanskje ville blitt litt uglesett, men samtidig har vi en befolkning som i motsetning til mange andre land er forholdsvis opplyst da nesten hele den mannlige befolkningen har en viss bakgrunn fra Forsvaret. Den andre delen som har sluppet unna førstegangstjenesten er som regel gutter som i nyere tid uansett har vokst opp med PlayStation og dataspill der slike rifler er godt representert. Om det er en god ting i seg selv kan kanskje diskuteres separat, men poenget mitt er at "jaktens anseelse" uansett er i en konstant endring. Stort sett alle våpen er basert på en militær platform (bla.a Mauser, som finner overalt).

Link to comment
Share on other sites

En bør vel også ha i mente at hvis man godkjenner Garand til jakt så åpner man opp en Pandoras eske full av samtidige pensjonerte krigere.

 

Jeg kan ikke se noe argument for at f.eks MAS-49/56, SAFN-49, div. SKS varianter, Ljungmann, osv., osv., ikke kan godkjennes hvis Garand går gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Det bør vel i utgangspunktet være i alle forbunds og deres medlemmers (og også våpenhandlere/importørers) interesse at flest mulig våpentyper/modeller er tilgjengelig på markedet, også uavhengig av at våpenet kan brukes til deres skyteprogram eller ikke?

 

En stadig innstramming i våpenutvalg vil jo til slutt føre til at ingen forbund har medlemmer med våpen til deres skyteprogram.

 

Ta f.eks nye modeller i .22lr, det virker ikke som forhandlere/importører/forbund er særlig interessert i å få godkjent disse, hva blir det neste som blir borte?

Link to comment
Share on other sites

Eg må sei eg savner ei halvauto jaktrifle med ein skikkelig gjennomprøvd konstruksjon/mekanisme, det finnest nermast ikkje på markedet i dag spør du meg. Kanskje ikkje garand er løysinga, men mekanismen er ialefall gjennomprøvd. Hadde f.eks Ar10 vore godkjent til jakt hadde eg kjøpt det med ein gong.

 

Sent from my HUAWEI U9510 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Browning BAR og andre "sivile jaktrifler" er jo topp om en ser bort fra de vanlige problemene med 99% av "sivile jaktrifler";

 

• Ubrukelige plastmagasiner som knirker og knekker; ofte til en ganske så grei pris mellom 500 og 899,- per stykk. Dette er jo et stort bonus om en faktisk jakter og en gang i blant mister et magasin!

• Svært lite ergonomisk utført låskassedesign, latterlig plasserte og mikroskopiske magasinutløsere, ladearmer som er rett og slett lite digg utformet

• Stokker hvis kolbekam er tredve centimeter nedenfor senter av et vanlig kikkertsikte i en middels montasje; noe som kreves fordi produsenten har vært så grei at de har permanent festet faste, åpne sikter i pipen like ved posisjonen til objektivet

• Tungvint, sær løsning på demontering; krever ofte spesialverktøy som enten er latterlig dyrt eller innebærer skruer og tapper som knekker og bøyes

• Pipebytte? Hæh?? Trenger du andre kaliber enn .30-06 eller 9,3x62mm???

 

Nei, AR15 og AR10 er og vil bli det beste svaret på halvautomatiske jaktrifler.. er fullstendig enig med Kvitekrist.

Link to comment
Share on other sites

Browning Bar Match vil jeg nå si at lever opp til kriterien gjennomprøvd(også tortur/endurance testet med x antall 1000 skudd), har metall magasin etc.etc.etc.

 

Men sammen med veprn og minien så er disse de eneste på godkjent lista som ikke har alle problemene som typiske sivile jakt rifler har, skulle gjerne sett flere rifler av denne typen på lista(og jakt garderoben hevet til de opprinnelige 8 som var utgangspunktet for begrepet).

 

Mulig jeg blir skuffet av og være optimistisk, men med regjerings skifte så langt så er jeg for første gang ikke 100% pesimistisk slik jeg har vært tidligere. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Man kan heller snu problemstillingen på hodet og heller lage en "forbudt liste" der du fører opp modeller som er enkle å gjøre om til helauto.

Er enig i at tillatelseslisten er litt abakelig, men det er ingenting sammenlignet med hvordan en slik forbudtliste ville bli. Det er en del land (Canada?) som kjører den løsningen, og de listene blir etter hvert som telefonkataloger i størrelse.

 

Hva problematikken med ombygging i USA angår, er jeg villig til å tro at de som har vilje og "behov" for å ha helauto til snuskete formål har muligheter for å få tak i slikt ad andre veier. En enkel blowback maskinpistol er ikke verdens vanskeligste produkt å hive sammen (avhengig av brukerens krav til presisjon), og er mindre sporbar enn et lovlig kjøpt våpen som bygges om.

 

En bør vel også ha i mente at hvis man godkjenner Garand til jakt så åpner man opp en Pandoras eske full av samtidige pensjonerte krigere.

 

Jeg kan ikke se noe argument for at f.eks MAS-49/56, SAFN-49, div. SKS varianter, Ljungmann, osv., osv., ikke kan godkjennes hvis Garand går gjennom.

De har jo samme problematikk som Garanden. SKS og Ljungmann (de andre kjenner jeg ikke til) fyller omtrent samme rolle som Garand, men man er avhengige av enten markedets etterspørsel eller ildsjeler for å få de inn på listen. Skulle gjerne hatt en SKS selv.
Link to comment
Share on other sites

DSSN er ikke interessert i "våpensamlere" som bruker deres forbund kun for å kjøpe "kule/tøffe" våpen. De vil bli sett på og er tjent med at myndighetene ser på forbundet som ett seriøst forbund.
Dette med at det er mange påståtte "våpensamlere" er noe som enkelte i dynamisk-miljøet har hauset opp til et problem helt på egenhånd...
Link to comment
Share on other sites

Dette med at det er mange påståtte "våpensamlere" er noe som enkelte i dynamisk-miljøet har hauset opp til et problem helt på egenhånd...

 

Du påstår at noen påstår... Har du noen som helst dokumentasjon på dette, eller det noe du tror?

 

Jeg tror du tar feil i din antagelse. I de klubbene jeg har vært medlem i har det i alle vært en STOR overvekt av passive medlemmer. Medlemmer som jeg ikke møter på banen eller på stevner.

 

Eller misforstår jeg påstanden din? Mener du at det ikke fins "våpensamlere" eller at det ikke er noe problem at noen fyller gutterommet sitt med gromme våpen bare fordi de føler for det?

Link to comment
Share on other sites

Dette med at det er mange påståtte "våpensamlere" er noe som enkelte i dynamisk-miljøet har hauset opp til et problem helt på egenhånd...

 

Du påstår at noen påstår... Har du noen som helst dokumentasjon på dette, eller det noe du tror?

 

Jeg tror du tar feil i din antagelse. I de klubbene jeg har vært medlem i har det i alle vært en STOR overvekt av passive medlemmer. Medlemmer som jeg ikke møter på banen eller på stevner.

 

Eller misforstår jeg påstanden din? Mener du at det ikke fins "våpensamlere" eller at det ikke er noe problem at noen fyller gutterommet sitt med gromme våpen bare fordi de føler for det?

Har du noen dokumentasjon på at noen får lov til å kjøpe store mengder våpen i hytt og pine uten å dokumentere aktivitet?
Link to comment
Share on other sites

De som snakker om "våpensamlere" er ofte også personer som hevder at dersom du skyter mer enn en gren så er du en useriøs skyttter...

 

Det er også utvilsomt mange passive medlemmer, men at disse sitter på store våpensamlinger med våpen som flyter fritt er vel mer tvilsomt. At mange har perioder med mindre aktivitet skyldes nok mer en kominasjon av ting som ny jobb, nytt hus, ny dame og/eller nye unger enn at de utgjøre en reell samfunnstrussel.

 

Videre kan du ikke, med mindre du da ikke kjenner alle disse passive skyterne godt, vite om de:

 

a) Har byttet klubb

b) Har beholdt våpnene

c) Har eid mange i første omgang

Link to comment
Share on other sites

FOR 2002-03-22 nr 313: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Er det noen som helst tvil om dette dekker en Garand? Er det ikke fantasi å tro at de vil godta et dedikert armevåpen når rene sivile rifler blir nektet pga utseende? Har jeg gått glipp av noe?

 

Man kan si at det ikke skader å prøve, men jeg vet ikke om jeg er helt enig. Jeg har følelsen av at alle avslagene er selvforsterkende, hver gang de underkjenner et våpen blir det sett på som et bevis for nødvendigheten av strengere regulering. Og da spiller en etter regler en er dømt til å tape for.

Link to comment
Share on other sites

Den l-en på avveie fikk meg til å lure på hva i alle dager slags rutiner våpenkontoret ditt har for søknadsbehandling :lol:

Du skulle bare vist......... :crazy: he he

 

 

 

Er det noen som helst tvil om dette dekker en Garand

Godt spørsmål.

Det er kanskje nettopp Garand (og us karabin) som var ment å rames av denne teksten. Men mange åt har gått, og militær karakter har endret seg. Så det er mulig at Garanden er såpass utdatert militært, at den passerer nåløyet i dag.

(Den ser jo i alle fall pen og klassisk ut - (Og jeg er ka´lar over at det er subjektivt)

 

Men for min egen del, ville jeg heller jaktet og konkurrert med noe annet 8)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som helst tvil om dette dekker en Garand?

Etter mitt syn, nei. På den andre siden så vet jeg at både Miljødirektoratet og enkelte saksbehandlere hos våpenkontorene ønsker å bruke "ser ond ut i våre øyne"-definisjonen i stedet for det som står i PODs rundskriv lenket til ovenfor. Så hvem vet, kanskje det er mulig dersom de har en god dag og tebrød til kaffien.

 

Ikke for det. Skulle gjerne hatt en Garand jeg, og nå brant vel koreanerne inne med en hel drøss da BHO syns de var for farlige å reimportere til USA - så det burde ikke være umulig å få tak i noen til en rimelig penge.

Link to comment
Share on other sites

Å, koreanerne har nok flere på lur skal du se.

 

Men det er jo noe rart her, tydeligvis fins det Garander i Norge som blir både kjøpt og solgt, de er t.o.m. på lager i butikk. Likevel er det helt umulig å oppdrive en som kan sendes til godkjenning. Rare greier, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...