Jump to content

Få M1 Garand godkjent


MarcusJohansen

Recommended Posts

Fortsett tråden her :)

 

Her er forrige del av tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=39942&p=987051#p987051

 

Vi er på leting etter en generøs samler som har en M1 Garand tilgjengelig og som er villig til å låne den til oss, slikt at vi kan sende den inn til Kripos for å få den godkjent til konkurranse skyting. Hos Kripos skal rifla demonstreres og testet for om det er muligt å lett gjøre den om til helautomat. Den leveres tilbake i samme stand som den ble levert til oss. Hvis skader forekommer våpenet, står vi ansvarlig og erstatter dem.

Ta gjerne kontakt for mer info! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Husk dere får ikke M1 Garand godkjent på generisk grunnlag når dere leverer inn en til godkjenning. Det blir den spesifikke produsenten av testvåpnet som blir godkjent. Ønsker man en garand fra en annen produsent senere må den inn for egen godkjenning.

Så våpnet dere evt sender inn bør være fra en fabrikant som faktisk leverer våpen i dag som folk kan kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner meg ikke på disse trådene

 

Skarpe Garand'er ligger da titt og ofte til salgs mens de som alltid drar opp slike tråde ikke finner dem

 

Dahls historiske våpen 92 66 51 87 (registrert våpenforhandeler har på lager) så løp å kjøp om de mener det

 

tipper samme tråd dukker opp om et år igjen, med umulig å finne osv, mener også børselars har inne en også

 

7000,- kr

Link to comment
Share on other sites

Tja, oppdriver man ti stykker som vil være med på spleiselag så blir det jo litt mindre på hver. I verste fall kan vel riflen selges til en med samlerlisens etter at Kripos har sagt sitt, hvis ikke denne ytterst samfunnsnedbrytende og uhyre farlige kategorien av våpeneiere har blitt eliminert innen den tid.

Link to comment
Share on other sites

Det er et halvautomatisk våpen som opprinnelig ble utviklet for militært bruk, jf. rundskriv 2009/009 fra POD. Dermed kan det ikke brukes til jakt i Norge fordi slik bruk strider mot Utøvelsesforskriftens §19. Erverv til jakt er derfor temmelig tvilsomt, da jakt i utlandet ser ut til å bli avfeid som ervervsgrunnlag. Hvis noen virkelig orker å diskutere akkurat dette noe mer, kan vi plis ta det via PM eller iallfall i en annen tråd... :mrgreen:

 

Ps. Det er folk som har lagd seg Garand-lookalikes utav Minier :wink:

Link to comment
Share on other sites

Snakket akkurat med Vidar Dahl, og han sa at Kripos hadde flere Garander i samlingen sin, og enda fler i våpen-labben.

Jeg skal kontakte Kripos i morgen for mer info.

Bra tenkt! nesten så jeg blir litt flau over å ikke ha tenkt samme tanke selv... :lol:

Det er et halvautomatisk våpen som opprinnelig ble utviklet for militært bruk, jf. rundskriv 2009/009 fra POD.

Har du en link til denne eller en mulighet til å legge ut den aktuelle teksten?

Er lov å være optimist, men greit å engasjere seg i en sak man faktisk kan oppnå noe med... Er jo forsåvidt enig, men hva er annerledes nå i forhold til i fjor, forfjor osv....

Som Marcus sa, og sentrale mennesker som jobber med våpensaker i POD har sagt. Garand og SLK er ikke fodkjent, først og fremst fordi ingen har bedt om at de skal godkjennes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir med på spleiselag.

 

Et par ord om hvorfor.

 

De konstruksjonene vi forholder oss til nå, er jevnt over gode. Men jeg vil ha noe som er bygd som en stridsvogn, ikke helt ulikt Paul Mauseres konstruksjon fra 1898.

 

Sekundært er det også en interesant avklaring ift. gjellende lovverk.

Link to comment
Share on other sites

Direktoratet for naturforvaltning avgjør hvorvidt et halvautomatisk våpen skal regnes som et «våpen av militær karakter» eller ikke.

 

Er det noen som vet hvilke kriterier miljødirektoratet (tidl. DN) vurderer dette ut fra? Er det, som noen hevder, mekanisme opprinnelig designet for militære våpen, eller går det kun på utseende?

 

Om Garanden blir forsøkt godkjent til jakt blir jeg gjerne med på å spleise på gebyret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...