Jump to content

Alexandra Beck Gjørvs foredrag for Oslo Militære Samfund


Guest

Recommended Posts

  • Replies 885
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tenk, da guttar! Om enda ingen skytesport er regelrett lagt ned enda, så er det disse stadige innstrammingene (som tråden handler om :idea: )SveinSkogen mener.

Nei, bruk mer tid på å samarbeide enn å pirke på hvordan vi formulerer oss.

Forøvrig en viktig (og skremmende) utvikling du peker på, SveinSkogen.

Link to comment
Share on other sites

det foreligger faktisk ikke voldsomt mye innstramminger i forhold til våpen og skytesport i Norge...

(De som foreligger kan du lese i NOU 2011:19

Og det er vel poenget en del av oss fortvilt prøver å poengtere... at det altså pr i dag ikke er noe "angrep" på skytesporten.

Jeg lurer fortsatt på hvordan en PR kampanje på noen som helst måte (Selv med "proffe" folk) skal kunne få andre konsekvenser en at man provoserer de som ikke er engasjert i våpen pr i dag til å støtte innstramninger og så, via media, tvinge frem disse innstrammingene.

 

Og jeg lurer på hvilke stadige innstramminger man snakker om...

pr i dag foreligger det altså en høring om noen har innsigelser til godkjenning av tre nye modeller halvautorifler!

Link to comment
Share on other sites

det foreligger faktisk ikke voldsomt mye innstramminger i forhold til våpen og skytesport i Norge...

(De som foreligger kan du lese i NOU 2011:19

Og det er vel poenget en del av oss fortvilt prøver å poengtere... at det altså pr i dag ikke er noe "angrep" på skytesporten.

 

Det har du helt rett i Hassel, de eneste som vel får lide litt er praktisk-folket dersom forslaget om forbud mot store magasiner/registreringsplikt skulle gå igjennom.

 

Det jeg har påpekt om forslagene i NOU 2011:19 er ikke at det legger (store) hindringer i veien for skyttere og jegere, men at de fleste forslagene representerer noen nye omdreininger på byråkratiskruen som ikke på noen signifikant måte vil bidra til "samfunnets sikkerhet".

 

Men bevares, det finne absolutt gode og spiselige forslag der også, bl.a. dette om oppgradering av våpenregisteret, og om bedre lagringsmuligheter for inndratte, beslaglagte og våpen midlertidig tatt i forvaring.

 

Det som vil representere et alvorlig angrep på skyttersporten er om et forbud mot halvauto skulle gå igjennom. Det vil stoppe det meste av praktisk slik den bedrives i dag (og du må kjøpe tilbake Mauseren din Hassel) og all pistolskyting. Du kan jo fremdeles skyte med revolver (hvis ikke vi får en fremtidig skoleskyting der man bruker revolver da), men resten må jo opphøre.

Link to comment
Share on other sites

Hassel, har du lest VG helg som kom ut i går? På lederplass bruker debattredaktøren i VG Elisabeth Skarsbø Moen en hel side på å argumentere for hvorfor samtlige halvauto våpen bør forbys. Den er virkelig stygg.. Faktisk er innlegget et av de mest fintlige jeg har lest så langt i en norsk avis om våpen. Dette kan ikke få stå uimotsagt.

Link to comment
Share on other sites

VG/DB jobber imot norsk våpeneierskap og har holdt på med det i flere år. Avisene lever av klikk/salg og så sitter hovedandelen av oss og gir dem inntekter til og fortsette korstoget. Finn en helt vanlig rosablogg og kast bort tiden på istedenfor disse avisene.

Link to comment
Share on other sites

:D (må selger jeg ikke ting uten at jeg kjøper noe tilbake, stort sett da)

Vi får se hvordan man løser magasin problematikken, men jeg at det vil bli et hinder for NFPS tror jeg ikke. (omd et bidrar til samfunnets sikkerhet derimot... iallefall ikke før det har godt noen generasjoner tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje en fin egenskap å tro det beste om andre. Neville Chamberlain & co gjorde også det i det som seinere ble kalt Munchenforliket. "Peace in our time" sa Chamberlain mens han vifta med et papir. Historien har vist mange slike godtroende holdninger- og resultatet av de.

Forøvrig enig i at VG burde boikottes.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet her blir jo at en del av de som misbruker "liksomvåpen" slik ikke tar seg bryet. Andre igjen kjøper en Glock. Så færre totale våpen og våpenkopier i omløp, men flere "virkelige" våpen som politiet da risikerer å møte på.

 

{politisk ukorrekt}

Om noen er så korka at de truer væpnede politimenn med noe som kan mistolkes som et kruttvåpen, er det naturlig utvalg i praksis.

{/politisk ukorrekt}

 

Jeg skriver "liksomvåpen" og "virkelige våpen" med hermetegn, for jeg vil tro at om stjernene står riktig så kan selv en CO2-pistol være dødelig på kort hold...

Link to comment
Share on other sites

Hassel, har du lest VG helg som kom ut i går? På lederplass bruker debattredaktøren i VG Elisabeth Skarsbø Moen en hel side på å argumentere for hvorfor samtlige halvauto våpen bør forbys. Den er virkelig stygg.. Faktisk er innlegget et av de mest fintlige jeg har lest så langt i en norsk avis om våpen. Dette kan ikke få stå uimotsagt.

 

 

Hvis noen ønsker å lese den så ligger den her https://dl.dropbox.com/u/86404692/verdensgang_helg-20130105_000_00_00_007.pdf

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg Bamse. Man er da Darwinist. :mrgreen:

 

Å forby airsoft-"våpen" blir jo like tullete som å skulle forby ordentlige våpen. Det eneste det vil føre til er færre lovlige våpen i omløp; det vil ikke gjelde det spøtt på noen som helst kriminalitet. Softguns er jo ihvertfall ikke noe problem, det stikker da folk bare over grensa og handler.

 

Samfunnsfaglæreren min fra ungdomsskolen mente at hvis vi hadde fått et forbud mot appelsiner her i landet, så ville folk som aldri hadde spist en appelsin i sitt liv begynne å smugle på flekken. Det tror jeg han hadde helt rett i.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg Bamse. Man er da Darwinist. :mrgreen:
Nei, jeg er faktisk ikke det, men det blir OT så det holder...

 

Innlegget mitt var ikke helt klart: Jeg er imot et forbud av softguns, fordi jeg tror og mener at det vil gjøre hverdagen til Politimester Bastian farligere. Det vil gi flere usikre elementer med "ekte" våpen, og en større total populasjon gir et større antall idioter som kan finne på å trekke av. Om politifolk blir skutt med softgun får de kanskje et blåmerke, er de virkelig uheldige går et øye. Med kraftig luftpistol blir det legevakt og sying. Med 9mm blir det begravelse.

 

Risiko = sannsynlighet * konsekvens. Jeg vil heller ha høyere sannsynlighet og lavere konsekvens enn omvendt i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er beviset på at sterke samfunnsaktører vil skyttersporten til livs.

 

Var du nokon gong i tvil om at det finst slike, då..? Er berre å argumentere attende.

 

Som ein perspektivkorreksjon, hugs at det er mykje kjensler som pumpar rundt no etter den siste skoleskytinga i USA. Verdt å ha i mente.

Link to comment
Share on other sites

SofaBamse, det blir veldig OT ja, og ikke noe vi trenger å diskutere. Uansett, jeg hev inn en smiley, så jeg håper du oppfattet det som ufarlig nok. Var ikke ment som noe mer.

 

Forøvrig synes jeg innlegget ditt var ganske klart, og jeg støtter konklusjonen din fullt ut.

 

Medic82, takk for den linken. Virkelig skremmende lesning. Det må være behagelig å leve i en så enkel verden som artikkelforfatteren. Jeg lurer på hvordan det er mulig å tro at "forbud mot halvauto = 22. juli kan aldri gjentas" er holdbar logikk?

Link to comment
Share on other sites

Knivane forsvann aldri. Kniv er det store skumle spøkelset på jobb for alle frå dørvaktar til PST-eskortemenn. Det er ikkje noko våpen som skadar og drep så mange i vårt vide land, og det er berre ved fortenestefull innsats frå vårt ganske så kløktige akutthelsevesen at det ikkje er mange gonger fleire drepne i året... eg hatar kniv-vifting på byen ekte og inderleg.

Link to comment
Share on other sites

Lindskog: Når respekten, og forståelsen for at sivile individer skal kunne disponere et potensielt farlig redskap til sport ikke er der er veien kort til at logikken legges vekk. Denne friheten bør myndighetene gjøre noe med snarest.

Link to comment
Share on other sites

Knivane forsvann aldri. Kniv er det store skumle spøkelset på jobb for alle frå dørvaktar til PST-eskortemenn. Det er ikkje noko våpen som skadar og drep så mange i vårt vide land, og det er berre ved fortenestefull innsats frå vårt ganske så kløktige akutthelsevesen at det ikkje er mange gonger fleire drepne i året... eg hatar kniv-vifting på byen ekte og inderleg.

 

Harde fakta er: 2012, 29 drap, derav 13 med kniv og 3 med skytevåpen, (som antagelig var ulovlige)

 

2011; 34 drap, derav 17 med kniv (og 2 med øks), 4 med skytevåpen (ikke medregnet Utøya)

 

2010; 31 drap, derav 13 med kniv (og 1 med øks), 3 med skytevåpen.

 

Tallenes tale er vel rimelig klar?

Link to comment
Share on other sites

Angånede softguns

Det er jo lov å snakke om darwinisme og ansvar/konsekvens osv. Men har dere lest artikkelen? tror dere det er helt greit for en tjenestemann eloelr kvinne å hvite at de har drept en 15 åring som epplekjekekr seg med en softgun? eller Ok å vite at hadde du skutt den dagen, så hadde kollegaen din fortsat vert i live, fordi det ikke var en softgun?

 

Et forbud vil ikke fjerne softguns, mendet vil gjøre det litt mindre alment å gå å bære det rundt på offentlig sted.

Link to comment
Share on other sites

Angående lederen i VG

Det sr ut som frøkna har regurgitert det forrige innlegget sitt (det jeg linket til) Knakjse det ikke fikk helt det samfunnsomveltende virkningen hun håpet i første omgang? Legitime meninger og oppfattninger, og noen små feil. Det er en artikkel som handler om verdisyn (mulignes bassert på litt lite reel kunnskap) men den pongentere det viktige som vi glemmer her inne. At Gjørvkommisjonen ikke innbiller seg seg at det blir færre drap eller mindre kriminalitet i Norge om alle halvautovåpen blir forbudt. Det handler om å holde de våpna som mest effektivt kan misbrukes unna de som planlegger å misbruke dem på værst tenkelig måte.

 

Jeg tror vår side har lite å hente på å argumentere med faktaopplysninger som ikke er relevante til hensikten med et foreslått forbud.

Link to comment
Share on other sites

@Istmus

 

Om ønske om forbud mot halvautomatiske skytevåpen:

 

-Debatten og ønske fra gjørvkommisjonen samt eksempevis lederen i VG der man roper på forbud mot halvautomatiske skytevåpen er IKKE påvirkbar av eksisterende statistikk og tankemåte da frykten er fremtidige skoleskytinger/ Utøya saker...

 

- Argumentasjon og statistikk som ikke ( for målgruppen som ønsker forbud) berører frykten for det de er redd for svekker saken for fremtidig erverv/ besittelse av halvautovåpen.

 

 

- Vi kan rope så høyt vi vill om kniver og statistikk der vi holder Utøya og skoleskytinger bla i USA utenfor ,men dette vil kun forsterke halvautomatmotstanderenes argumentasjon at " vi" ikke forstår hva som er problemet...

 

- Skal vi vinne frem med våre synspunkt må vi erkjenne motstanderens frykt...vi må komme under huden på hva som trigger frykten, og ikke minst både forslag og argumentasjon må gjøre at våre motstandere føler at de oppnår det de vil.

 

Eksempelvis ett forbud mot Ruger Mini ( ol våpen basert på lette magasinskift) ervervet til jakt, og de grep NFPS har gjort.

 

Trolig har ikke forbud mot springkniver medført ferre saker med kniv, men "ingen" vesentlige saker er utøvd med springkniv etter forbudet... Det samme kan sies om HV våpnene..og om armbrøst...osv. Slik sett kan man hevde at forbud virker.

 

De krefter som nå ønsker forbud mot alle halvautomatvåpen er umulig å stoppe helt, jeg tror man kan begrense skaden av ett forbud med konstruktive innspill som faktisk begrenser noen våpen til jakt og strengere regler for noen våpen til sport.

 

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Greit, da ofrer vi halvautorifler med demonterbart magasin nå for å blidgjøre våpenmotstandere. Hva skjer når en gal mann legger seg på et hustak med ei rifle med lyddemper og god kikkert og begynner å skyte folk på flere hundre meters avstand? Ofrer vi alle jaktriflene våre, da?

Nei, jeg er glad jeg er så gammal som jeg er. For 50 år til med sånn unnfallenhet fra "våre egne" er mer enn jeg tåler! Men jeg synes synd på guttane mine.

Link to comment
Share on other sites

Da får vi andre bidra til at den gale mann ikke leger seg på det hustaket da. (Det er forøvrig en sjelden modus opperandi, den skjer, og har også skjedd i norge* - man da har det alltid vært snakk om folk med det som klinisk kan kalles "gal")

I dagens samfunn og det våpenpolitiske klima med utøya og Newtown fersk i minne er det minst mulig begrensninger, og kun begrensninger som har noe signifikant effekt vi kan håpe på. Det er nok ikek et valg om å "la ting være som det er" mot innstrammninger, det er mer et valg av å stanse all form for hobby og rekreasjonskyting eller begrense det.

 

 

 

*Par år siden, en advokat som i psykose skjøt mot et asylmotak i Bærum med jaktrifla si. Det mest kjente eksemplet er skytingen i Texas, hvor det viste seg at gjerningsmannen hadde en tumor i hodet som nok gjorde ham psykotisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes våpendelen av rapporten, og Advokat Gjørvs argumentasjon i ettertid bærer preg av at konklusjonen har vært klar før rapporten er skrevet. Således er ikke konklusjonen i kapittelet så grundig og godt gjort rede for som de andre "pungtene" - som baserer seg på observasjoner, avhør og undersøkelser.

 

 

Sitter med nøyaktig samme oppfatning etter at jeg sendte mitt innspill til henne, og det svaret jeg fikk fra henne etter at hun hadde lest det jeg skrev.

Link to comment
Share on other sites

Greit nokk, men i lederen til vg virker det som hun ikke er klarover at det faktisk er noen tusen pistolskyttere som vil bli rammet. Hun babbler i vei om våpenrådet, fæle lobbyorganisasjoner osv. Det har ikke rot i virkeligheten. Pistolskyting er faktisk en olympisk idrett.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som hun støtter seg til Arilds Apsøys ikke helt ukontroversielle artikkel http://pluss.vg.no/2012/03/17/766/2C07EBS8 som også ble publisert med henen som debatt redaktør.

Forøvrig hun som også hadde ansvaret for tilsvaret fra våpenrådet i den saken.

 

Men, dette illustrer nok til en vis grad hvorfor jeg mener det er uheldig å kjøre pressefremstøt for skyttersiden. Vi møter i så tilfelle en mangfoldig og sterk motstander med opponionen i ryggen, på deres slagmark. Uten at jeg husker Sun Tzu, Homini eller Claueswitz i detalj, er jeg sikker på at det ikke er anbefalt av noen av dem.

 

-"pick your battles carefully"

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner å bli litt pessimist. "Folk flest" ser ut til å begynne å mene at halvautovåpen bør forbys. Har ved gjentatte anledninger i jula vært vitne til at folk begynner å snakke om at alle halvautovåpen bør forbys, når jeg har prøvd å poengtere at dette er kroken på døra for all pistolskyting så ser de dumt på meg og sier. "hva så?"

Link to comment
Share on other sites

De som svarer "hva så" på dette, bare snu deg og gå vekk fra dem. Du har ikke noe mere å si til dem de forstår, og det vil være bortkasta krefter. Men sørg for at de forstår at det er deres egen idioti som gjør at du ikke ønsker å høre fra dem igjen før de har blitt litt mindre idiotiske.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Skarsbø Moen kan i kraft av sin stilling vri og vrenge på fakta slik at de passer med det budskapet hun ønsker å oppnå.

 

Å påstå at bønder har hagla stående i gangen for å skyte rovdyr, (og at dette i utgangspunktet allerede er et brudd på flere lover) må en jo kalle en tillitserklæring til bondestanden :shock:

 

At HV soldater har et nærmest erotisk forhold til sin AG3 (uten tennstift) er jo også en interessant observasjon.

At militære våpen er untatt våpenloven er jo en bagatell som hun lett hopper over... og slik fortsetter det.

 

Forøvrig interessant å regsitrere at Våpenrådet påstås å være en sterk lobbyorganisasjon, er de det ?

 

Dama skal naturligvis få ha sine meninger, men å servere slikt møl i egenskap av politisk debattredaktør tyder både på et politisk ståsted langt unna det jeg står for, samt slett journalistisk håndtverk (om noe slikt fortsatt eksisterer).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@grevlingen1

 

Ett godt innlegg synes jeg. På dette området er vi tydelig vis enige!

 

@kaaredump

Jeg har sett det blitt referert til svaret Gjørv har gitt deg tidligere, men jeg har ikke funnet dette svaret gjenngitt noe sted på forumet. Har du lagt det, eller et referat ut?

 

et er nok ikek et valg om å "la ting være som det er"

Det virker som vi er to "Grupper" her, de som tror innstramminger er uungåelige, og de som tror man på en måte kan hindre endringer.. bare ved å stå sammen å nekte.

 

Jeg tillhører klart samme gruppe som grevlingen og Hassel. Vio som tror at det er veldig urealistisk at ikke det blir endringer og innstramninger. Da er beste strategi og foreslå de beste reguleringene, de som faktisk kan gi effekt og som samtidig er mest mulig skånsomme og levlige for jakten og skytesporten.

 

 

Ingen kompromisser.

Problemet med å ikke inngåå kompromisser er at du enten "vinner" alt, eller taper alt.... Og er derfor en strategi som er best å bruke for de som ikke har så mye å tape, men mye å vinne......

Saken er at en del sammfunnsaktører ønsker ett totalt forbud mot 1/2 automatiske våpen, og ser ingen behov for disse i sivilt eie. De har altså mye og vinne, og ingen ting å tape. Slik jeg ser det er det viktig å "lokke" dem over til vår side av banen og således få de over på ett spill der de kan akseptere kompromisser. Noe deres utgangs ståsted ikke åpner for.

 

Jeg er overbevist om at den beste strategien derfor er å få de til å mentalt endre sitt "åpningsbud" fra forby HA - til ståsted der kompromisser er mulig, slik som "forby de farligste Halvautomatiske våpnene"

 

Som jonnyvang skriver.. så er det kanskje ett flertall som mener at HA våpen godt kan forbys, og at det er "hva så" om skytesporten dør.... For meg understreker det at vi her er nødt til å gi dem hånden, så de ikke tar hele armen...

Link to comment
Share on other sites

Hassel, har du lest VG helg som kom ut i går? På lederplass bruker debattredaktøren i VG Elisabeth Skarsbø Moen en hel side på å argumentere for hvorfor samtlige halvauto våpen bør forbys. Den er virkelig stygg.. Faktisk er innlegget et av de mest fintlige jeg har lest så langt i en norsk avis om våpen. Dette kan ikke få stå uimotsagt.
Hvis noen ønsker å lese den så ligger den her https://dl.dropbox.com/u/86404692/verdensgang_helg-20130105_000_00_00_007.pdf

 

"Skytevåpen er domt å slemt. Jei liker blåmster"

 

Det er verdt å merke seg at det er hovedsaklig kvinner som er frontfigurene for denne anti-våpen agendaen.

 

Folk bør forvørig se med mere kritiske øyne på både Utøya og Sandy Hook.. noe det ser ut til å være mangelvare av på dette forumet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke viste jeg at Arild var et typisk kvinne navn?

Og det at folk her på forumet ikke skjønner at både Utøya og Newtown har til felles at det er opprasjoner iverksatt av de hemmelige skyggeregjeringen for å få et påskudd til å avvæpne den gjengse befolkning har også mulig, eller tenkte du på noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at det er for meget for deg, men man kan ikke se bort i fra hvordan disse hendelsene har falt i hendene på ekisterende agendaer og gitt de maksimalt med næring.

 

Arild tja, jeg tenkte mere på artikkelforfatteren til linken jeg kommenterte på, og i statene er den en viss frøken Feinstein med dobbelt statsborgerskap som står for praten og her til lands frøken Gjørv.

 

Jeg kunne godt utdypt hvorfor jeg mener at Sandy Hook lukter, men det tror jeg ville ha skapt for meget med hysteri for den gjennomsnittlige kammeret.no bruker... for trossalt så kan jo ikke media lyge til oss.

 

Hensikten med dette innlegget får bli å vise andre som føler seg truet av konsensusdiktaturet som råder i det norske samfunnet at det finnes andre synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som hun støtter seg til Arilds Apsøys ikke helt ukontroversielle artikkel http://pluss.vg.no/2012/03/17/766/2C07EBS8 som også ble publisert med henen som debatt redaktør.

Forøvrig hun som også hadde ansvaret for tilsvaret fra våpenrådet i den saken.[

 

[sarkasme]Men jeg skjønner ikke... Sånne mennesker som dette finnes jo ikke. Det er da ingen som ønsker, eller jobber aktivt mot, et totalforbud av halvautomat. Det har jo du sagt.[/sarkasme]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...