Jump to content

Alexandra Beck Gjørvs foredrag for Oslo Militære Samfund


Guest

Recommended Posts

Objektivt og journaoistisk var dette en god artikkel...med et subtilt tilsnitt av argumentasjon, i motsetning til makkverket debattredaktøren presenterte tidligere i uke. Jeg er nok fortsatt bekymmret for at den største risikoen ved en slik artikkel er at en eller annen tulling blir trukket frem "på vegne av mange" for å svare på den.

 

Det er litt såm det heter seg i konspirator verdenen.

Skriver du at regejringen er ond og har skjulte verdensherredømme planer er det to muligheter

-Du har rett, og du forsvinner "mystisk" en tragisk ulykke

-DU tar feil, og alle oppegående mennesker oppfatter deg som sprøere en en dobbeltpakke wasa husman

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 885
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har også meldt meg ut av Venstre bl.a. på grunn av denne saken.
Vi er ca. en halv million våpeneiere her i landet - dvs. vel 3,5 millioner med stemmerett er IKKE våpeneiere.

 

Da har det ingen hensikt å lese partienes programmer. Det er stemmefisket og "kjøttvekta" som gjelder - ingeting annet.

 

Mange her inne mener Fremskrittspartiet er det "rette" partiet for våpeneiere. Som noen av oss har skrevet før - får vi en skolemassakre i Norge, vil Siv Jensen trone i Dagsrevyen, og med harmdirrende patos se inn i fjernsynskameraet, og anklage "de rød-grønne" for udugelighet og handlingslammelse, når de ikke for lengst har forbudt alle private våpen, slik som Frp vil gjøre!

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett i at Frp vil dolke våpeneiere i ryggen når det passer dem, men det var ikke poenget.

 

Jeg må inrømme at jeg ble veldig overrasket over Venstres standpunkt, med tanke på at de var blant de største motstanderne mot kutt i DFS.

 

Jeg stemmer nok det liberale folkepartiet denne gangen og mest sannsynlig for alltid, nå er jeg lei storstatspartiene.

Link to comment
Share on other sites

Bare et spørsmål her:

Er det riktig at "Antallet ulovlige våpen i Norge er beregnet til rundt en halv million"? Er det ikke lovlig uregistrerte hagler som er beregnet til dette antallet?

 

Forøvrig så liker jeg ikke det at den eneste personen de har snakket med om våpenloven i Storbritannia selv kjemper for strengere våpenlover ...

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har fulgt med på i denne våpendebatten så virker det som om våpenmotstanderne og forbudstilhengerne vil råde over temaet alene. De som måtte mene noe annet er noen stygge "våpenlobbyister" og noen "slemminger" som bør holde helt kjeft og sitte å avvente til forbudstilhengerne får det som de vil uten motstand. Skyttere og jegere skal liksom ikke få ytre sitt, i så fall har de automatisk helt feil. Dette er en uværdig holdning i et demokratisk felleskap etter min mening. Skyttere og jegere som argumenterer blir mistenkeliggjort og helst ekstremdefinerte. Jeg tror desuten at soloutspill i pressen fra enkeltpersoner i skytter og jegermiljøet kan være farlig. Vi får stole helt på utvalgte repressentanter.

Jeg er også dypt skuffet over enkelte politikeres uttalelser, jeg har langt på vei mistet tilliten til et objektivt og nøkternt miljø i det offentlige og i politikken.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Dette er altfor normalt i den populistiske politikerverden der mot mangler. Som godt sagt over, kjøttvekta må opp. Eller var artikkelen ganske bra balansert.

Link to comment
Share on other sites

Skriver du at regejringen er ond og har skjulte verdensherredømme planer er det to muligheter

-Du har rett, og du forsvinner "mystisk" en tragisk ulykke

-DU tar feil, og alle oppegående mennesker oppfatter deg som sprøere en en dobbeltpakke wasa husman

 

Dette er ikke helt uten substans, det var en person som var svært kritisk til en del ting rundt vedtaket om Gardermoen, ham pekte bl.a på at tåkemålingene på Hurum kunne være manipulert. Han falt på meget mystsik vis ut av et hotellvindu i Kjøbenhavn.

Link to comment
Share on other sites

Artikkelen var heldigvis mye mer balansert og saklig enn fryktet. Statistikk kan man som kjent bruke akkurat som man selv vil.

Det er som det er sagt:

 

Det er tre typer av løgn;

 

Den uskyldige lille hvite løgnen,

Den vanlige forbannede løgnen

Og så er det statistikk. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med lederen i våpenrådet, og en del av de andre representantene men det ser ut til at man forholder seg rolig i forhold til tabloidene og sastser på konstruktivt møtet med JD og Ministeren i stedet.

Det å være saklig og forholde seg til virkelighetens verden som våpenrådet og andre representanter for jegere og skyttere gjør er selvsagt beundringsverdig, MEN litt usikker på om det er optimal strategi når vi forholder oss til div. representanter for media, politikk og "folk flest" som bruker følelser for alt det er verdt for å fjerne alle de store stygge våpenene. Og spesielt når de største representantene for media i landet for lenge siden har forkastet alt som ligner på objektiv journalistikk, utelukkende fokuserer på synsing, agurknyheter og slanking.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er soleklart klar for å støtte en troverdig og fornuftig mediestrategi som er gjennom tenkt og vil ha en postiv effekt. Jeg har bare til gode å se hvordan den skal se ut... :?

 

Har forøvrig fått melding fra Svein Skogen om at Trine Skei Grande fra Venstre mener at de er feilsitert i artikkelen (noe jeg finner troverdig at hun har sagt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble også overrasket over det svaret som Venstre hadde gitt. Jeg var i kontakt med dem for to-tre måneder siden, og da var de ikke innstilt på et forbud. Vi får håpe det er en feilsitering. Håper virkelig ikke de lander på forbudslinjen.

Link to comment
Share on other sites

Kontakt med media, spesielt hvis de allerede er fiendtlig innstilt, er vel som å intimbarbere seg med en plenklipper. Man må være veldig, veldig forsiktig..

 

Det er ett poeng dette. Noen ganger kan de lønne seg å sitte stille i båten, når det er høye bølger rundt en.

 

For noen år siden var jeg ute på ett boreskip som opererte for Statoil. Og en stygg ulykke skjedde ombord , som skadet en ung kvinne. En lokal journalist fra en avis i midt-Norge skrev en svært tendensiøs artikkel om hendelsen, der han hengte ut både ansatte og ledere ombord som både løgnere og kriminelt lite sikkerhetsbevisste, blandet med en passe dose halvsannheter som lagde ett svært lite trivelig bilde av forholdene ombord. Jeg husker ramaskriket ombord da vi leste reportasjen og møtet med ledelse fra land som var ute for å orientere om ulykken og om tiltak for å hindre gjentagelser.

 

Ett spørsmål vi stilte var: skal ikke noe ta til motmele i media mot løgnene som stod på trykk i avisen?

Og svaret: nei. Det var bare en avis, en stk. artikkel, og journalisten som skrev den sitter nå og ber til vår herre om at han/hun må få en respons han/hun kan lage noen nye spalter over. Agnet er der

og det er ikke noe avisen heller vil enn at vi skal bite på. Og så fatter en annen avis også interessen , og kanskje TV? Strategien til operatør selskapet var å tie saken i hjel. Og disse vet å behandle media. Selvfølgelig, hadde saken til slutt havnet på riksdekkende TV hadde de vært nødt å gjøre noe. Men det ble aldri nødvendig. Alt døde hen av seg selv. Vi kan lære noe her....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble også overrasket over det svaret som Venstre hadde gitt. Jeg var i kontakt med dem for to-tre måneder siden, og da var de ikke innstilt på et forbud. Vi får håpe det er en feilsitering. Håper virkelig ikke de lander på forbudslinjen.

 

Er det stemning for å få i gang en organisert e-post/brev-aksjon mot Venstre og Trine Skei Grande? Jeg ser hun mener seg feilsiter, men dette er kanskje en gylden sjanse til å overbevise Venstre og Grande i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stor tro på at Trine Skei Grande faktisk er feilsitert, og når hun også sier "vi sa det samme som alle andre: At dette ville vi vurdere når saken kom opp" (utheving: Min) (se forøvrig denne tweeten), så tror jeg det er lurere at vi, som Hassel har vært inne på, forholder oss til justisdept og lignende, og ikke lar Redaktør Moen få ekstrasalget av annonser og papiraviser med å starte hyling.

 

Det søte med situasjonen slik den er nå, er at VG er faktisk tatt i bevisst feilsitering. Og det er ingenting de kan gjøre med det. De kan ikke engang starte en "stakkars-lille-meg"-sutring, siden de er tatt på fersk gjerning i å "pynte på" sannheta for å passe redaksjonell vinkling.

 

La forbundene ta seg av resten. :)

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en ganske så positiv mail sist jeg var i kontakt med Venstre. Jeg mailet dem en forspørsel i dag på om det er riktig at hun sa det hun fikk på trykk. Tror ikke vi gjør noe galt om vi sender en mail til Venstre og høflig spør om hun ble sitert feil. Sa hun det som sto der, ja da har de landet på forbud, men hvis det er en feilsitering så ser de at det er engasjement.

Link to comment
Share on other sites

JEG GLEMMER ALDRI BERGE FURRE:

Berge Furre var stortingsrepresentant for SV, han var historiker og kjente tydeligvis til visse sider i samfunnet, også skytterbevegelsen. Lever han ennå?

Det var for ca.20 år siden når EU-debatten kokte med høy temperatur. Berge Furre kom med noen kommentarer ang. skyttere. Jeg husker ikke ordrett, men jeg glemmer ikke poenget han kom med. Han sa at politikere og statsmenn ikke helt forsto dette miljøet, for i dette miljøet er skepsisen til politikere og byråkrater stor. Han sa at det har det gjort i generasjoner, dette miljøet syder av skepsiss og det sitter dypt. Han mente at politikere hadde en stygg tendens til å tråkke i salaten i blinde. Og i dette tilfellet gjalt det også å tukle med suvereniteten til landet.

Han mente at mange poltikere manglet sosiale antenner i visse tilfeller. Poenget hans var den gangen at denne gruppen ikke var til å kimse med. Han smilte lurt i skjegget.

 

For ordens skyld, jeg har aldri følt dragning til SV, men jeg fikk litt sympati med Berge Furre og respekt for hans viten om samfunnslagene i Norge. Jeg ville aldri trodd at en politiker kunne si noe slikt. :D

Link to comment
Share on other sites

Syns VG kom seg greit unna med sitater fra begge leire, satt ikke med noe inntrykk av at de kjørte på med noen spesiell agenda.

Trist om Grande var feilsitert, men det er vel muligens like stor sjanse for at hun bare svarer det den på andre siden til enhver tid ønsker å høre. Lett å moderere seg til "vi skal vurdere det" i etterkant når man blir presset, uten å love noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også nesten positivt overrasket over artiklen, tatt i betrakting den som ble

linket til i tråden over. De viste jo nesten at skytting er en sosial og hyggelig sport, men så nevner man alle tragediene man finner.

Ja, jeg også så de fakta feilene som ble snakket om over.

 

Bra med mail/brev "bombing" med sprøsmål til venstre og muligens høyre etter den uttalelsene.

Noen som vil lage og legge ut et forslag til et standard brev her?

Gjerne med truslen om at de kan miste "min" stemme ved valget.. :-)

 

 

Who gave you the right?

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Mailoppsett kan vel være noe i denne stilen:

 

1. Høflig intro(Hei; God kveld e.l)

2. Henvisning til VG annonse(Jeg viser til; Jeg leste idag; Jeg har blitt fortalt e.l)

3. Spørre om dette er Venstres holdning til halvautovåpen eller om det er en feilsitering

4. Henvise til Venstres politiske ideologi der individet skal ha frihet under ansvar

5. At du ikke håper at sitatet i VG er korrekt, da du dessverre ikke kan støtte et parti som går imot din hjertesak.

Eller noe i den duren....

 

Men husk; høflig, høflig, høflig :smile: Ikke særlig smart med "nå skal du fa.. meg høre her..."

 

Jeg skal lage et, men fint om flere gjør det samme slik at vi har litt å velge i :lol:
Link to comment
Share on other sites

Trist om Grande var feilsitert, men det er vel muligens like stor sjanse for at hun bare svarer det den på andre siden til enhver tid ønsker å høre. Lett å moderere seg til "vi skal vurdere det" i etterkant når man blir presset, uten å love noe som helst.

 

Som leiar for eit parti hvis noverande strategi for å koma til makta er å få KrF til å tåle trynet på FrP, er det berre naturleg at ho må vera ein ninjamester på tvetale og tåkelegging. At det i tillegg er eit parti som vender seg til den øvre urbane middelklassen - dei som posta på Facebook at dei blei rørt når Obama fekk fredsprisen og som er fryktelig kunnskapsrike om indonesisk landbrukspolitikk på fest, for det las dei om i A-magasinet tidlegare på dagen - seier eigentleg alt ein treng å vite om haldningane deira i denne saka.

 

Lest we forget - Odd Einar Dørum var Venstre-statsråd...

Link to comment
Share on other sites

Ja, og hvis hode mitt husker riktig, så er det henne på bilde en av de som var i utvalget.

Som sammen ned POD ville helst forby mest mulig.

Det ønsket ikke POD

 

De tilhørte mindretallet som ønsket at alle rifler skulle ha max 5 skudd, og ikke noen halv auto rifler. (Husker ikke om det var, "helst ikke" løst magasin eller ikke)

 

Er det korrekt nok nå Hassel?

Link to comment
Share on other sites

Sendte en e-post til Venstre. Fikk dette som svar:

 

Hei .......

 

Takk for e-posten. Det er ikke konkludert med hvordan Venstre ønsker å utforme et forbud mot halvautomatiske våpen. Det er heller ikke konkludert med om det skal være et totalforbud eller et omsetningsforbud, og hvilke unntak som skal gjelde. Det kan være at det er riktig med et forbud, men at det kan søkes for enkelte typer våpen til spesielt bruk. I tillegg bør det være mulig for personer med nedsatt funksjonsevne å få spesiell tillatelse til å eie og bære slike våpen. Dette er en sak som må debatteres grundig i partiet, og det er delte meninger om et evt. forbud, nettopp fordi vi har sterke jakttradisjoner og gode seriøse skytterklubber i Norge.

 

Vi vet også at tilgang på halvautomatiske våpen til feil person kan gi store konsekvenser, og en måte å hindre dette kan være å forby enkelte våpentyper som ikke er en forutsetning for tradisjonell jakt. Det er Venstres grunnholdning at man ikke kan forby seg til trygghet. Trygghet skapes ved at folk flest føler seg sett, anerkjent og akseptert. Om alle føler at de har en verdig plass i samfunnet vil man ha lite behov for å ta ut sitt hat og sin aggresjon på uskyldige, slik vi har sett mange grusomme eksempler på de siste årene. Der det ofte ligger vanskelig livshistorier bak nesten hver eneste gjerningsmann. Derfor er det på andre områder enn flere forbud man bør sette inn de fleste ressursene. F. eks i det forebyggende arbeidet i barnehage, skole, barnevern og frivillig sektor. Det er også slik at et forbud neppe vil løse problemet med mengden av illegale våpen. Det er derfor ikke en lett problemsstilling med et forbud, og det må debatteres grundig slik at et evt. nytt regelverk blir godt og vil fungere etter intensjonen. Dette vil ta tid og resultatet er usikkert.

 

Et eventuelt forbud må utformes slik at de som i dag eier slike våpen får erstatning, slik at de ikke blir økonomisk skadelidende. Det kan også være aktuelt at enkelte våpen skal være tillatt for visse typer jakt, for eksempel bjørnejakt, der det er aktuelt. Et omsetningsforbud på slike våpen bør vurderes som et alternativ, slik at denne typen våpen gradvis forsvinner.

 

En av de beste løsningene for å hindre nye skyteepisoder er en seriøs våpenkultur, og en god jaktkultur. En sammenligning av norsk og amerikansk våpenkultur og kriminalitetsstatistikk underbygger dette. I Norge har vi en god våpenkultur, og norske jegermiljø skal ha skryt for dette. Vi skal være svært forsiktige med tiltak som kan ødelegge denne kulturen. Vi mener et forbud mot halvautomatiske våpen kan og bør utformes på en måte som ikke rokker ved denne kulturen, og at skadepotensialet ved slike våpen sett opp mot de negative sidene ved et forbud er innenfor akseptable rammer i forhold til å støtte innstramminger i regelverket.

 

Igjen takk for e-posten

 

Venlig hilsen........ Førstekonsulent i Venstres Stortingsgruppe.

Link to comment
Share on other sites

Det var medlemmene Astrid Nilsen, politiinspektør i Troms politidistrikt, og Steinar Talgå, seksjonssjef i POD, som utgjorde mindretallet og gikk inn for magasiner med kapasitet opp til 18 skudd for pistol, og inntil 6 skudd for repetergevær. Kapittel 14, side 101 nederst og side 102 øverst, 1. spalte

 

At de ikke begrenset dette til bare faste magasiner med 3 eller 5 skudds kapasitet for repetergrvær henger vel sammen med at "ingen" ønsket å legge seg ut med DFS, Sauer STR har som bekjent boksmagasin med slik kapasitet (og det finnes dessuten magasiner for 10 skudd også)

 

Nilsen og Talgø foreslo også at halvautomatiske rifler bare skulle godkjennes med "fast eller hengslet magasin med inntil 3 (5) skudd, som ikke lett kan byttes ut" , side 103, første spalte nederst.

Link to comment
Share on other sites

Var dette jeg skrev i mailen jeg fikk svar på av Venstre:

 

Til Venstre

 

I VG Helg publisert 12.01.2013 var det en reportasje om våpen i Norge. I reportasjen ble leder i Venstre Trine Skei Grande intervjuet om temaet. Sitat fra VG Helg:

 

"Blant øvrige partier er stemningen avventede før regjeringens forslag foreligger, men venstreleder Trine Skei Grande flagger at partiet går inn for et totalforbud mot halvautomatiske våpen. - Vi vet at tilgangen til halvautomatiske våpen til feil person kan gi store konsekvenser. En måte å hindre dette på, er å forby enkelte våpentyper som ikke er en forutsetning for tradisjonell jakt, sier hun."

 

Jeg er en ivrig pistolskytter som er glad i min idrett og opptatt av skytingens fremtid som idrett i Norge. Jeg lurer derfor på om det er riktig at Venstre går inn for et totalforbud mot samtlige halvautomatiske idrett- og jaktvåpen?

 

I reportasjen ytrer Trine Skei Grande at en måte å unngå uønskede hendelser med våpen er å forby enkelte våpentyper som ikke er en forutsetning for tradisjonell jakt. Til det vil jeg si at norsk våpenkultur består av mer en jakt. Skyting er en stor og tradisjonsrik idrett i Norge med historiske bånd til Venstre. Båndene går tilbake til unionsoppløsningen i 1905 og riksretten i 1884. Jeg vil minne Venstre på at partiet ble bygd på Det frivillige Skyttervesen.

 

Et forbud mot samtlige halvautomatiske idrett- og jaktvåpen vil føre til at titusenvis av lovlydige idrettsutøvere blir frarøvet sin idrett og fritidssyssel. Bevegelsehemmede jegere vil bli ekskludert fra fremtidig jakt og en livslang hobby. Jegeres og idrettsutøveres lovlig ervervede våpen vil bli konfiskert og destruert.

 

Jeg blir overasket om Venstre som et liberalt parti går inn for kriminalisering av olympiske idrettsgrener og konfiskering av lovlydige borgeres eiendeler. Det er ikke slik jeg kjenner Venstre. Flertallet av Norges 800.000 våpeneire er lovlydige mennesker som ønsker å bedrive sine idretter og fritidssysler uten å bli behandlet som potensielle terrorister og massemordere. Frihet under ansvar brukte å være et slagord for Venstre. Jeg håper Venstre vil huske dette slagordet i arbeidet med fremtidige våpenspørsmål.

 

Vennlig hilsen........, pistolskytter og medlem av Venstre.

Link to comment
Share on other sites

Min første reaksjon er at den som har skrevet dette først og fremst tenker på behov til jakt og ikke kjenner til hvor utbredt halvautomatiske våpen er i internasjonal sportsskyting, inkludert OL.

Et meget viktig poeng, Og som en annen tråd tok opp. Det virker som begrepet "halvautomatisk våpen" i meningmans bevisthet er en AR15. Man tenker rett og slett ikke over at det også gjelder walthert GSP og onkles ruger .22...

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg det er ganske så klart spesifisert i mailen jeg sendte til venstre at pistolskyting også vil bli rammet..

 

Ja, og like klart (implisitt) i svaret at det ikke er noe de ønsker å komme detaljert inn på.

 

Jeg tror vi må være forberede på at "noe" blir forbudt, uansett, og bare håpe at "halvautomatiske" våpen i praksis blir samme definisjon som "assult weapon" i USA...

 

Langt i fra optimalt, men politiske realiteter er skjelden det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...