Jump to content

Alexandra Beck Gjørvs foredrag for Oslo Militære Samfund


Guest

Recommended Posts

  • Replies 885
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg registrerer at Venstre er innstillt på å gi erstatning for eventuelle inndratte våpen. Men for meg så er pengeverdien egentlig uvesentlig. Mon tro om Dæhli hadde vært fornøyd med å få dekket skiutstyret skulle langrenn blitt forbudt...

Link to comment
Share on other sites

Mitt spørsmål (et av nokså mange om mye rart)

 

-Hvor står FRP i Gjørv-kommisjonens forslag om å forby halv-automatiske skytevåpen?

FRPs svar

 

FrP vil ikke følge opp Gjørv-kommisjonen på dette feltet. Kommisjonen har dessverre ikke teknisk innsikt i hvilket våpen dette er , og kriminelle har kun i unntak lovlige våpen. Kriminelle vil kunne skaffe seg uavhengig av et slikt lovforbud.

 

Litt på siden; skal dere påvirke en politiker; finn en AP eller Høyre politiker på lokal/fylkesnivå. Å tøve med mikroparti som Venstre og KrF(som garantert stemmer for et forbud) er bortkastet tid.

Link to comment
Share on other sites

FrP vil ikke følge opp Gjørv-kommisjonen på dette feltet. Kommisjonen har dessverre ikke teknisk innsikt i hvilket våpen dette er , og kriminelle har kun i unntak lovlige våpen. Kriminelle vil kunne skaffe seg uavhengig av et slikt lovforbud.

 

For første gang i mitt liv vurderer jeg å stemme FRP. Det svir, men er det som skal til for å redde idretten min så gjør jeg det. Nå er det være eller ikke være for pistolskyting som idrett i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært kjekt om folk faktisk fulgte med litt; DFS, NJFF og NSF har alle vært i media og tydelig sagt hva de mener.

 

Det som hadde vært kjekt hadde vært om det, hver gang noen av disse var i media, kom bedre frem at de representerte 50000-150000 medlemmer.

 

Som regel er det lett å få inntrykk at de tilhører en liten særinteresse...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også fått svar fra V. Der sier de at de ikke har bestemt seg helt, men at det diskuteres innad i partiet. Jeg sendte en mail tilbake og takket for raskt svar, og ga litt utfyllende informasjon om hvorfor jeg var uening i forbudet. Jeg forklarte også at det vil gå utover konkurranseskyttere i hovedsak.

Det er ikke for seint å påvirke V tror jeg. Det er nok folk som greier å se saken fra begge sider. Men det kan godt være at det blir Frp som får min stemme om det er kun dem som går imot forbudet.

Jeg skal også sende en mail til H og be om en avklaring på hvor de står i saken. Hvis bare nok folk gjør dette så ser de engasjement(dvs stemmer). Jeg har fått familie til å sende en mail også, personer som støtter mitt synspunkt. Lag en "vervekampanje" med de skyttere og familie du har rundt deg på å sende en mail til de politiske partiene angående skyttersaken. Gi de gjerne en mal på formulering.

Link to comment
Share on other sites

Lag en "vervekampanje" med de skyttere og familie du har rundt deg på å sende en mail til de politiske partiene angående skyttersaken. Gi de gjerne en mal på formulering.

 

Enig i første punkt, men uenig i andre. "Kjedebrev" blir lite vektlagt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er ønsketenkning med at et av de forbundene som klart har sagt at de er imot et forbud mot halvautomatiske skytevåpen skulle ta initiativ til et møte med Trine?

Hadde vært kjekt om folk faktisk fulgte med litt; DFS, NJFF og NSF har alle vært i media og tydelig sagt hva de mener.

 

De har det Chiefen, men da på mere generellt grunnlag basert på de pågående prosessene.

 

Her har vi derimot en helt konkret sak hvor partileder Skei Grande spesifikt uttaler støtte til forbud mot automatvåpen.

Det er noe helt annet enn at Skarsbø Moen eller andre journalister smører sammen en historie for å tjene penger.

 

Derfor mener jeg fortsatt at en pressetalsmann/kvinne burde vært på plass forlengst og på vegne av alle aktuelle forbund tatt tak i slike uttalelser.

Det er politikerne som til syvende og sist banker ny våpenlov igjennom, og det at Skei Grande slipper unna på denne måten er svært uheldig.

Som mailen fra Venstre som Skog refererer til, tyder alt på at Venstre ikke har nok kunnskap om konsekvensene av et slikt forbud.

Derfor igjen: Her må det taes tak og sette ting i rett perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

mitt spørsmål til Høyre;

 

hvor står Høyre i forhold til Gjørvkomisjonens forslag om et totalforbud mot halvautomatiske skytevåpen?

Høyres svar;

 

Det vil vi ta stilling når det kommer sak til Stortinget eller på landsmøtet hvor vårt program vedtas.

Her har vi en jobb å gjøre, kjenner du en Høyrepolitiker-ta en prat! (og ønsker du en Høyre-regjering til høsten; stem FrP!)

Link to comment
Share on other sites

Dette er et fornuftig tiltak;

 

Helga 5.-7. april arrangeres et mediekurs for lokalforeninger på Jakt- og Fiskesenteret på Flå. Det er ei glitrende anledning til å oppdatere kunnskapen om å skrive på nettet, om å bruke Facebook i foreningsarbeidet, samt å oppdatere seg på mediearbeidet.

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

jeg kommer nå på en ting jeg burde ha understreket, eller iallefall nevnt, i mailene jeg har sendt til de politiske partiene. Det er jo selvsagt at fagutvalget som har kommer med det nye forslaget til våpenlov gikk imot et forbud. Det at et fagutvalg kommer med en slik anbefaling bør veie tyngre enn en som kommer med grove våpentekniske feil. Skal du sende en mail så synes jeg dette bør nevnes. Jeg får ta det i neste runde. Nå blir det bare mas hvis jeg sender enda en mail.

Link to comment
Share on other sites

Skole, helse, kultur, velferd, Berekraftig utvikling, stabil fremtid, samfunn, like muligheter... alt det er litt viktigere en våpensaken for meg, om jeg skal stemme ut i fra kjernesaker.

 

I tilegg, til aat jeg som så mange andre tror FRP selger seg i de leire som gir mest makt. Her den ene dagen, der den andre. Også FRP politikre har utalt seg negativt til våpen (dokumentert her inne fler ganger)

 

Er du ikke blodkomunist og sosialist jævel, stem i det minste høyre eller SP (som er relativt våpen og jaktvennlige)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå er våpensaken min hjertesak. Norge som et samfunn kommer til å bestå uansett hvem som regjerer. Jeg vil også påstå at hvis Høyre lander på riktig side av våpensaken så finnes det værre partier å stemme på. Tror de vil passe på noen av hjertesakene dine også, Hassel :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hassel tror norge går under om Frp kommer noe sted-og det har han slevfølgeig rett til (men ikke i....)

 

Grunnen til at jeg sier at ønsker en Høyre-regjering-stem FrP er ikke at jeg er spesiellt glad i FrP men for å unngå at Høyre blir så sterkt at det går i regjering med V og KrF; da kan like godt Jens sitte videre. Et sterkt FrP er det som skal til for å få reell Høyre-politikk og ikke en slags Feelgood sentrums-smørje!

Link to comment
Share on other sites

alt det er litt viktigere en våpensaken for meg

De sakene som nevnes som viktigere er alle omsluttet av store, faglig sterke og innflytelsesrike byråkratiske organisasjoner som det skal langt mer til enn en lov, eller et stortingsvedtak, eller et rundskriv, for å endre på. Det er ikke slik at hvis FRP kommer til makten så blir det vaisenhus for de fattige, fysisk avstraffelse for dumme skolebarn og lagerlokaler for DHL i hele Operabygget før stortingsperioden er omme.

 

Men, som de sier, den som lever får se. Hvis det går overstyr med budsjettprosessen i USA så tenker jeg at politikerne også her til lands får helt andre ting å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Poenget med mitt retoriske spørsmål var mer å fremhevet at det Hassel beskylder FRP for er selve definisjonene av politiske partier, nemlig å gå på akkord med prinsipper for å oppnå makt.

 

Også kjent som SVs partiprogram de siste 8 årene...

 

Hvilket passer bra når man tar i betraktning at Hassel gjentatte ganger har opplyst at SV står hans hjerte nær.

Link to comment
Share on other sites

Skole, helse, kultur, velferd, Berekraftig utvikling, stabil fremtid, samfunn, like muligheter... alt det er litt viktigere en våpensaken for meg, om jeg skal stemme ut i fra kjernesaker.

Jeg er såpass pessimist at jeg mistenker at alt dette er like ræva samme hvilket av de norske partiene du stemmer på. Valgløftene er klin like over hele fjøla, både i innhold og substans...

Link to comment
Share on other sites

Enig SofaBamse. Her tenker jeg mye det samme som du sier. Som Øystein Sunde sa det: "Regjeringsskifte betyr bare at landet styres fra den ene grøfta til den andre".

 

Jeg har heller aldri vært en "one issue voter", men det kommer jeg nok til å bli ved dette valget. Grunnen er som andre her har nevnt, at Norge som samfunn kommer til å bestå omtrent akkurat som vi kjenner det i dag. Skole, helse og omsorg etc. er viktige saker det, og nettopp derfor kommer det ikke til å skje de helt store omveltningene her. Er ikke sånn at hvis Frp vinner valget så går Norge under. Det kommer rett og slett ikke til å skje. Hvis f.eks. Sv skulle vinne valget derimot (usannsynlig inntil det umulige, men fortsatt) så er det ikke tvil om at det ville være kroken på døra for sivilt våpeneierskap i Norge innen særdeles kort tid.

 

Det er litt "make or break" for våpensaken nå, det er en kritisk tid vi er inne i. Derfor er dette veldig viktig for meg ved dette valget. Skole og helse kommer ikke til å se de store omveltningene uansett de neste fire åra, det tror jeg at jeg kan garantere dere.

 

Jeg må innrømme at bare tanken på å stemme Frp byr meg imot i særdeles stor grad, men er det det som må til, ja da er det som må til. Det er greit at det sikkert er mange tomme løfter ute å går, det er det blant alle politikere, men jeg satser heller på et løfte om å bevare halvauto enn et klart signal om det motsatte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ligge vel nærmest sofabamses opplevelse av det politiske landskap for tiden.

Og der i ligger også "farligheten" ved å tro at vi skyttere har noen stor demokratisk innflytelse. For det første så tror jeg at vi politisk er rimelig jevnt fordelt over partispekterene - og for det andre så er "ikke skytterene" i massivt større flertall.

 

Choose your battles wisely.

Link to comment
Share on other sites

Poenget med mitt retoriske spørsmål var mer å fremhevet at det Hassel beskylder FRP for er selve definisjonene av politiske partier, nemlig å gå på akkord med prinsipper for å oppnå makt.

 

Også kjent som SVs partiprogram de siste 8 årene...

 

Premissene dine er helt riktige, men jeg tror du bommer i konklusjonen din.

 

Tankeeksperiment for deg: Tror du SV hadde fått gjennomført mer eller mindre av politikken sin dersom de steilt satte seg på bakbeina og nektet å inngå noen kompromisser?

Husk at vi snakker om et lite filleparti på sperregrensen, som likevel havner i regjering og får plassert folk i nøkkelposisjoner.

 

Svaret er ganske åpenbart, og et sted der inne er det kanskje til og med et poeng vi kunne tatt lærdom av?

Link to comment
Share on other sites

Vi er ett sosialdemokratisk samfunn og det kommer vi til å fortsette å være i veldig lang tid uansett hvem som er i regjering, spørsmålet er bare om vi skal være litt mer mot høyre eller venstre, men jeg er for at vi sender en e-post til partiene hvor vi spør hva de mener om ett forbud og lufter vår bekymring for hva ett forbud kan gjøre med sporten og hobbyen vår å nevner at ett fagutvalg har kommet med ett forslag til ny våpenlov som sier det motsatte av Gjørv kommisjonen.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Tankeeksperiment for deg: Tror du SV hadde fått gjennomført mer eller mindre av politikken sin dersom de steilt satte seg på bakbeina og nektet å inngå noen kompromisser?

Husk at vi snakker om et lite filleparti på sperregrensen, som likevel havner i regjering og får plassert folk i nøkkelposisjoner.

 

Hvor har jeg sagt at SV skulle gjort dette? Poenget mitt er fremdeles at politikk er kompromisser og samarbeid med de mektige i håp om å få gjnnomført litt av det du ønkser, ofte på tvers av egene prinsipper, og at dette ikke er noe spesiellt for FRP.

Link to comment
Share on other sites

SV under sperregrensen?

Vi må ikke glemme at mange SVere har en tilbøylighet til å trives i offentlig sektor, særlig i byråkratiet. De er tross alt bare mennesker som alle andre med sine holdninger som uansett vil avspeile og legge føringer på samfunnet der de har en viss makt/mandat og myndighet. Folk med politiske tilbøyligheter kan påvirke mye der de er. Politiske holdninger og samfunnssyn kan godt pakkes inn som faglig vurdert. Mange er klar over at mye av pressefolkene er rimelig røde, barnehager og skolesektoren trekker til seg visse mennesker med samfunnssyn og holdninger. Helsesektoren som noen kjenner innad påstår at mye rødt tenkende personell samler seg der, jeg vet ikke? Uansett hvis man får en polarisering/overvekt av politisk liketenkende inn i spesifikke sektorer så konkluderer disse sine synspunkter som faglig vurdert, og legger det frem som førende praksiss. SVere kan utrette mye for sine synspunkter ved å sitte der avgjørelser og tilrådninger formes. Det er synd, for det undergraver det faglige og det demokratiske.

DET DER ER SKUMMELT, uansett om fok er fra høyre eller venstre.

Link to comment
Share on other sites

Det er hyggelig å se at folk er optimistiske, men det er kanskje en smule naivt å tro at man kan diskutere politikk her og faktisk bli enige.

Om tråden skal ha livets rett fremover råder jeg partene til å avstå fra ytterligere nedsettende karakteristikk av de ulike partiene og deres tilhengere.

Det er greit å være uenige, men vær det på en pen måte.

Stykkjunkeren

Link to comment
Share on other sites

(forøvrig kom egget først)

Enig...

 

Det er jo også sånn at det man driver med i sitt daglige virke fremstår som veldig viktig. Jobber mann i skole, fremstår det sikkert fornuftig med større bevilgninger til skolesektor og økte lærerlønninger, mens nasjonale prøver og "meritt baserte" lærerlønninger fremstår som mindre intelligent. Lever mann av å eksportere fisk, er lav kronekurs og tillgang på markeder vigtigst.

Jeg synes det er særdeles viktig med økte overføringer til filosofer og sossiologer ;-)

 

Demokratiet gir oss alle medbestemmelses rett uansett om vi kunn tenker på vår egen agenda, eller om vi stemmer med en mer sammfunns utilitarisk plikt.

 

En del av oss, og Hassel er tydelig en av dem virker å være en samvittighetsfull utilitarist.

Mitt inntrykk er at Hassel føler at det er en moralsk plikt å sette sammfunnets behov fremfor sine egne egoistiske ønsker ved ett valg. Jeg synes dette er beundringsverdig.

 

Desverre klarer ikke jeg å være like rakrygget i denne saken. Jeg bryr meg mere om kjøkkenet enn om toelattet.. Men hvis det brenner på dass, løper jeg for å slukke.

Så ved dette valget kommer nok også jeg til å sette "Halvautosaken" som min hjertesak.

Slik jeg ser det er det lettere å bevilge mer og smartere til skole og helse om fire år.. En å gjøre godt igjenn et forbud mot selvladende våpen.

 

 

Forøvrig synes jeg at vi skal presse på for å innføre bruken av "Selvladende" sports og jaktvåpen i steden for halvautomatiske.

Språk og navn er viktig. Hva man kaller en gjenstand påvirker folks oppfatning av den.

Sier man halvautomatisk våpen, beskriver mann hverken funksjon eller bruksområde. Det er derfor lett å legge en negativ assosiasjon til det.

Halvautomat sier ingen ting. det er et politisk navn:

Min Ruger 10/22 er ikke halvautomatisk.. Den avgir ikke automatisk ild halparten av tiden....

Den er et selvladende jaktvåpen. (Stort sett :wink: )

 

Det er en forskjell mener jeg, og den er viktig å få frem i den offentlige debatten

Link to comment
Share on other sites

(forøvrig kom egget først)

Forøvrig synes jeg at vi skal presse på for å innføre bruken av "Selvladende" sports og jaktvåpen i steden for halvautomatiske.

Språk og navn er viktig. Hva man kaller en gjenstand påvirker folks oppfatning av den.

Sier man halvautomatisk våpen, beskriver mann hverken funksjon eller bruksområde. Det er derfor lett å legge en negativ assosiasjon til det.

Halvautomat sier ingen ting. det er et politisk navn:

Min Ruger 10/22 er ikke halvautomatisk.. Den avgir ikke automatisk ild halparten av tiden....

Den er et selvladende jaktvåpen. (Stort sett :wink: )

 

Selvladende høres jo dritskummelt ut. Et våpen som lader seg selv!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...